Miksi jalankulkijat kävelevät väärällä puolella tietä ?

TöötTööt

Jalankulkijan paikka tiellä

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Näin sanoo yksiselitteisesti tieliikennelaki, mutta siitä viis veisataan. Kävellessäni (joka päivä), tulee 10:stä 7 jalankulkijaa vastaan oikeaa puolta ja he olettavat, että minä väistän ! Tänäänkin naureskelin nuorelle äidille, kun hän työnsi rattaita autotien oikeassa laidassa, iso koira hänen vasemmalla puolellaan (keskellä ajorataa), joka puolestaan veti pulkassa lasta ! Koira meni välillä miten sattui, onneksi takaa ei tullut hurjastelijaa, muuten koko sakki olisi ollut näppärästi auton alla.... V...ttu, että ihmiset on tyhmiä ! Miksi siinä vasemmassa reunassa on niin vaikeata kävellä ? Sujuisi kohtaamiset kanssaihmisten ja isojenkin koirien kanssa paljon paremmin.

83

6208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 345tg345tttfrfff

Toi oli kyllä uutta tietoa mutta aina sitä oppii uutta, lähteen tiedoille olisit voinut laittaa :) Vai ei saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää.

• oppia ikä kaikki

Nykyisen Tieliikenneasetuksen mukaan ei saa taluttaa. Että on sinulla vielä opittavaa.

• auta armias...

Ei saa taluttaa "jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille."
        Siis taluttaa saa. Ja pitääkin taluttaa.

• TöötTööt

Tässä sulle tietolähde: Tieliikennelaki 40 §

• Selkiskö
        oppia ikä kaikki kirjoitti:

Nykyisen Tieliikenneasetuksen mukaan ei saa taluttaa. Että on sinulla vielä opittavaa.

Et tainnut ymmärtää: SAA TALUTTAA, olishan se älytöntä, että pyöräilija ajaa ajoradan oikeaa laitaa ja kun hän haluaakin syystä tai toisesta taluttaa pyörää, hänen EI TARVITSE SIIRTYÄ AJORADAN VASEMPAAN LAITAAN, vaan hän voi taluttaa pyörää OIKEASSA LAIDASSA ja hypätä sitten satulaan kun huvittaa ja jatkaa AJAMISTA OIKEASSA LAIDASSA. Sehän on vaarallista, jos pyöräilija hyppii puolelta toisella !!!

• auta armias...

"Näin sanoo yksiselitteisesti tieliikennelaki, mutta siitä viis veisataan.
      Kävellessäni (joka päivä), tulee 10:stä 7 jalankulkijaa vastaan oikeaa puolta ja he olettavat, että minä väistän ! "

Se jalankulkija kävelee vasemmassa reunassa, koska laki määrää eli tulee sinua vastaan oikeassa reunassa kuten laki määrää.
      Sinä olet väärällä puolella.

• Ei ummarra

Mitä ihmettä yrität selittää?

• auta armias...
        Ei ummarra kirjoitti:

Mitä ihmettä yrität selittää?

"Kävellessäni (joka päivä), tulee 10:stä 7 jalankulkijaa vastaan oikeaa puolta"
        Tässä lauseen osassa ei katsotakaan enää lain katsomaa vastaantulevan jalankulkijan sijaintia tämän vastaantulevan selän takaa vaan aloittajan omaa suuntaa verrataan vastaantulijaan. Jos vastaantulija on tullut oikeaa laitaa on se vastaantulijan takaa katsottuna vasenta laitaa, joten vastaantulija on kävellyt oikein - aloittaja väärin, jos tulevat samaa puolta, joka ilmeni myöhemmästä tekstistä.
        Lyhennän sen, niin huomaa paremmin:
        "Kävellessäni tulee vastaan oikeaa puolta".
        Näissäpäs täytyypäs kuulkaapas olla hirmu tarkkana.:)

• TöötTööt

Et sitten tyhmä tajunnut !!!! Minä kuljen vasenta reunaa, vastaantulija minusta katsoen vasenta reunaa - vastaantulijasta katsoen oikeaa reunaa. Onko sulla lukihäiriö ?

• xxxxxx1
        auta armias... kirjoitti:

Tässä lauseen osassa ei katsotakaan enää lain katsomaa vastaantulevan jalankulkijan sijaintia tämän vastaantulevan selän takaa vaan aloittajan omaa suuntaa verrataan vastaantulijaan. Jos vastaantulija on tullut oikeaa laitaa on se vastaantulijan takaa katsottuna vasenta laitaa, joten vastaantulija on kävellyt oikein - aloittaja väärin, jos tulevat samaa puolta, joka ilmeni myöhemmästä tekstistä.

Pilkunnussuttaja !!!

• Kuka väistää

Sanoi laki mitä tahansa mutta minä sanon että pienempien kantamuksien kanssa kulkeva väistää, noinniinkuin maalaisjärjellä ajateltuna. Vai onko näin että tähänkin tarvitaan kohta pykälät?

Itse kuljen kevyenliikenteen väylää koirien kanssa vasenta reunaa. Tämä ei tunnu eräälle mopoilevalle iäkkäämmälle herrasmiehelle käyvän. Viimeisin kohtaaminen jäi mieleen, tultiin siis vastakkain, samaa puolta. Hän pysähtyi jotta pääsen kiertämään hänet.

• siiv ari.
        TöötTööt kirjoitti:

Et sitten tyhmä tajunnut !!!! Minä kuljen vasenta reunaa, vastaantulija minusta katsoen vasenta reunaa - vastaantulijasta katsoen oikeaa reunaa. Onko sulla lukihäiriö ?

penis

• MinäMinäMinäMinä

Eihän kävele, vaan hänestä katsoen OIKEAA REUNAA ja MINÄ vasenta reunaa, eli ellet ymmärtänyt: MINUSTA KATSOEN VASENTA REUNAA. Jalankulkijan ja autoilijan pitää kohdata EI NIIN, ETTÄ AUTO TULEE JALANKULKIJAN TAKAA.

• MinäMinäMinäMinä
        Kuka väistää kirjoitti:

Sanoi laki mitä tahansa mutta minä sanon että pienempien kantamuksien kanssa kulkeva väistää, noinniinkuin maalaisjärjellä ajateltuna. Vai onko näin että tähänkin tarvitaan kohta pykälät?

Itse kuljen kevyenliikenteen väylää koirien kanssa vasenta reunaa. Tämä ei tunnu eräälle mopoilevalle iäkkäämmälle herrasmiehelle käyvän. Viimeisin kohtaaminen jäi mieleen, tultiin siis vastakkain, samaa puolta. Hän pysähtyi jotta pääsen kiertämään hänet.

Ei kevyenliikenteen väylällä saa ajaa mopolla, ellei sitä ole erikseen sallittu. Ei ainakaan Tampereella, mutta tämä taitaa olla paikkakuntakohtainen sääntö.

• MinäMinäMinäMinä
        siiv ari. kirjoitti:

penis

Onko sulla pieni pili, kun täytyy tänne tulla penistelemään ?

• Kuka väistää
        MinäMinäMinäMinä kirjoitti:

Ei kevyenliikenteen väylällä saa ajaa mopolla, ellei sitä ole erikseen sallittu. Ei ainakaan Tampereella, mutta tämä taitaa olla paikkakuntakohtainen sääntö.

Säännöt on samat niin Tampereella kuin Kouvolassa klv:n suhteen. Mopoilu on kielletty klv:llä jos ei ole erikseen sallittu.

• Mulkk*Mulk*
        MinäMinäMinäMinä kirjoitti:

Eihän kävele, vaan hänestä katsoen OIKEAA REUNAA ja MINÄ vasenta reunaa, eli ellet ymmärtänyt: MINUSTA KATSOEN VASENTA REUNAA. Jalankulkijan ja autoilijan pitää kohdata EI NIIN, ETTÄ AUTO TULEE JALANKULKIJAN TAKAA.

Mee sit yks suuntasta katua vastakkaiseen suuntaan niin kukaan ei yllätä selustasta. TAHVO :D

• T. Erska
        Mulkk*Mulk* kirjoitti:

Mee sit yks suuntasta katua vastakkaiseen suuntaan niin kukaan ei yllätä selustasta. TAHVO :D

Mulkk oot väsyny homppeli !!!!!

• ...

Missä siinä laissa sanotaan, että jos se jalankulkija käyttääkin sitä oikeaa puolta, sinun ei tarvitsisi häntä väistää?

• dhdfh

Oikein, näissä täytyy olla tarkkana, kannattaisi sinun itsekin se hoksata. Selittämäsi mukaan asia olisi ollut oikein, jos tekstissä olisi lukenut "oikealta puolelta" siinä kuitenkin lukee että "oikeaa puolta" eli kävelytien oikeaa puolta, joka on väärä. Ole tarkka!

• Korvatuppelo
        siiv ari. kirjoitti:

penis

Muuten ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity millään tavalla aiheeseen.

• 11+19

Sinun virheesi on tässä: "...sanoo yksiselitteisesti tieliikennelaki..." Kun se nimenomaan ei sano tuossa yksiselitteisesti yhtään mitään. Tai oikeastaan sanoo lähinnä sen, että jalankulkija saa kulkea kumpaa reunaa tahansa ihan sen mukaan, minkä katsoo paremmaksi. "...muiden syiden vuoksi turvallisempaa" ilman mitään tarkennuksia eli se on täysin jalankulkijan harkinnassa.

Sinä väistät jalankulkijaa joka tapauksessa aina ja kaikkialla, piste.

Muuten, ihan logiikan ja kielellisen tarkkuuden oppituntina: jos jalankulkija tulee sinua VASTAAN oikeaa puolta, niin hän joko:
      -kävelee omaan kulkusuuntaansa nähden vasenta reunaa eli täysin oikein sinunkin (virheellisesti rajoittuneen) tulkintasi mukaan) tai
      -kävelee kyllä omaan kulkusuuntaansa nähden oikeaa reunaa mutta sinun kulkusuuntaasi nähden vasenta eli ei haittaa sinua mitenkään, koska sinun pitää olla ajoradan toisella puolella.

• 11+19

Jahah, sorry. Minä ajattelin sinun tietysti ajavan autoa kohdatessasi ne jalankulkijat, koska eihän jalankulkijoilla normaalisti mitään väistämisongelmia ole keskenään. Mutta sanoitkin käveleväsi.
        Siitä huolimatta olet väärässä kuvitellessasi, ettei jalankulkija saisi kävellä kulkusuuntaansa nähden oikeaa reunaa.

Tuo on niitä Tieliikennelain kohtia, joista ei saa millään irti "tuo on väärin" ratkaisua, koska kaikki on loppujen lopuksi sallittua.

• TöötTööt

Emmää apina mitään väistä, jos kävelen ajoradan vasenta reunaa. Siis kävelen, en aja autolla, vai mitä vänkäät ?? Ooksää joku suomenkielen lehtori, kun noin ottaa pannuun, ku en vääntäny sulle rautalangasta.....????

• TöötTööt
        TöötTööt kirjoitti:

Emmää apina mitään väistä, jos kävelen ajoradan vasenta reunaa. Siis kävelen, en aja autolla, vai mitä vänkäät ?? Ooksää joku suomenkielen lehtori, kun noin ottaa pannuun, ku en vääntäny sulle rautalangasta.....????

" Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa ". Ihan selvä juttu, vasenta reunaa ja piste.

• T. Erska

Sun virhees on siinä, että YLEENSÄ synnyit !!

• cfdfds
      • cfdfds

Eli vittuun ne jutut täältä.

• Minä11111111
        cfdfds kirjoitti:

Eli vittuun ne jutut täältä.

Ime ittees cfdfds !!!

• T. Erska

Ime parsaa g !

• Reunan saa valita

Tässä on toisessa keskustelussa ollut lainaus:

40 §
      Jalankulkijan paikka tiellä

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

" Tuo "yleensä käytettävä reunaa" on tullut lakiin aika myöhään. Sen takana on koiranomistajien ankara lobbaus siitä, että hyvin koulutetut koirat kävelytetään omistajansa vasemmalla puolella. Jotta koiran ei tarvitsisi olla liikenteen puolella, omistajan pitää saada kävellä vasemmalla myös pyörätiellä. Läpi meni. Ja sen mukaan nyt eletään. Valitettavasti. "

• mbkjnhkjhk

Ja sana "yleensä" tarkoittaa, että saa vapaasti kävellä vaikka keskellä. Saa siis valita paikkansa itse, lainsäätäjä suosittelee reunaa.
        Sana yleensä liittyy pyöräilijän kypäräpakkoon, jalankulkijan heijastimeen pimeällä ja pariin muuhun.

• Väärä tulkinta
        mbkjnhkjhk kirjoitti:

Ja sana "yleensä" tarkoittaa, että saa vapaasti kävellä vaikka keskellä. Saa siis valita paikkansa itse, lainsäätäjä suosittelee reunaa.
        Sana yleensä liittyy pyöräilijän kypäräpakkoon, jalankulkijan heijastimeen pimeällä ja pariin muuhun.

Valitettavasti tavalliset taatelintallaajat tulkitsevat "yleensä" juuri kuvaamallasi tavalla. Sanan määritelmä on kuitenkin toisenlainen.

yleensä= tavallisesti, useimmiten; yleisesti

Jos tavallisesti, eli useimmiten tehdään jotain, niin joskus, eli harvemmin voidaan tehdä poiketen. Yleensä ei siis tarkoita mitään "saa tehdä vapaasti kuten huvittaa" vaan että pääsääntöisesti kävellään reunassa ja poikeustilanteissa tehdään toisella tapaa.

• TöötTööt
        Väärä tulkinta kirjoitti:

Valitettavasti tavalliset taatelintallaajat tulkitsevat "yleensä" juuri kuvaamallasi tavalla. Sanan määritelmä on kuitenkin toisenlainen.

Jos tavallisesti, eli useimmiten tehdään jotain, niin joskus, eli harvemmin voidaan tehdä poiketen. Yleensä ei siis tarkoita mitään "saa tehdä vapaasti kuten huvittaa" vaan että pääsääntöisesti kävellään reunassa ja poikeustilanteissa tehdään toisella tapaa.

Juuri näin "väärä tulkinta". Vain silloin saa käyttää oikeaa reunaa, kun vasen reuna on poissa käytöstä (mm. tietyö), tai sitä on vaarallista käyttää (mm. nosturi tai muu vaarallinen työkone). "Tavallisesti" ei tarkoita, että saa itse valita missä kävelee.
        Jos kaikkea tulkittaisiin näin ympäripyöreästi (lue: niin kuin MINÄ haluan), kyllä kaikki olisi yhtä kaaosta, ei näitä sääntöjä v..tuillessa tehdä, vaan siksi, kun ihmiset ei tajua itse käyttäytyä liikenteessä ym. niin, että kaikilla olisi turvallista kulkea.

• mbkjnhkjhk
        Väärä tulkinta kirjoitti:

Eikä pyöräilijä saa itse päättää käyttääkö kypärää vai ei?
        Siinäkin on "yleensä". Ts. pyöräijälle on jätetty oma harkintavalta, aivan kuin jalankulkijallekin käyttääkö hän reunaa vai käveleekö keskellä.

• MinäMinäMinäMinä
        mbkjnhkjhk kirjoitti:

Siinäkin on "yleensä". Ts. pyöräijälle on jätetty oma harkintavalta, aivan kuin jalankulkijallekin käyttääkö hän reunaa vai käveleekö keskellä.

Yleensä ihmiset syö pysyäkseen hengissä, saa ihan ite päättää syökö vai eikö syö.

• ....
        mbkjnhkjhk kirjoitti:

"Eikö pyöräilijä saa itse päättää käyttääkö kypärää vai ei?"

Ei saa päättä koska yleensä, useimmiten, eli pääsääntöisesti sitä käytetään. Ainoastaan poikkeustilanteissa kypärän voi jättää pois. En tosin keksi tällä hetkellä montakaan poikkeusta joka pakottaisi olla käyttämättä kypärää. Vesipää kenties.

• Pari pointtia vaan
        TöötTööt kirjoitti:

Juuri näin "väärä tulkinta". Vain silloin saa käyttää oikeaa reunaa, kun vasen reuna on poissa käytöstä (mm. tietyö), tai sitä on vaarallista käyttää (mm. nosturi tai muu vaarallinen työkone). "Tavallisesti" ei tarkoita, että saa itse valita missä kävelee.
        Jos kaikkea tulkittaisiin näin ympäripyöreästi (lue: niin kuin MINÄ haluan), kyllä kaikki olisi yhtä kaaosta, ei näitä sääntöjä v..tuillessa tehdä, vaan siksi, kun ihmiset ei tajua itse käyttäytyä liikenteessä ym. niin, että kaikilla olisi turvallista kulkea.

- "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa."

Tämä koskee siis kevyenliikenteen väyliä. Siellä jalankulkija kulkee reunassa mutta reunaa ei ole laissa valitettavasti pyörätine kohdalla määrätty.

- "Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa."

Tämä koskee siis tilanteita joissa kävellään ajoradalla (siinä missä autot ajavat).

• yleensä reunassa
        Pari pointtia vaan kirjoitti:

- "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa."

Tämä koskee siis kevyenliikenteen väyliä. Siellä jalankulkija kulkee reunassa mutta reunaa ei ole laissa valitettavasti pyörätine kohdalla määrätty.

- "Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa."

Tämä koskee siis tilanteita joissa kävellään ajoradalla (siinä missä autot ajavat).

Ja "yleensä" valitettavasti tulkitaan juuri kuten tuolla ylhäällä on kerrottu. Jalankulkija saa hortoilla missä tahansa yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä. Pyöräilijän on ajoneuvon kuljettajana _aina_ väistettävä, vaikka molemmat ovat omalla väylällään.

Tuo sääntö on hyvä esimerkki siitä mitä demokratiassa saa aikaan sopivalla lobbauksella.

• eioopakkojoseitaho
        .... kirjoitti:

"Eikö pyöräilijä saa itse päättää käyttääkö kypärää vai ei?"

Ei saa päättä koska yleensä, useimmiten, eli pääsääntöisesti sitä käytetään. Ainoastaan poikkeustilanteissa kypärän voi jättää pois. En tosin keksi tällä hetkellä montakaan poikkeusta joka pakottaisi olla käyttämättä kypärää. Vesipää kenties.

Kyllä saa päättää ihan itse. Tämä on taas yksi niitä "yleensä"-sääntöjä, joissa ei velvoiteta, ja jonka rikkomisesta ei ole sanktiota.

Yleensä kypärää pitävät pyöräillessä ne, joilla on päässään jotain suojaamisen arvoista.

• Vallilan Henkka
        yleensä reunassa kirjoitti:

Ja "yleensä" valitettavasti tulkitaan juuri kuten tuolla ylhäällä on kerrottu. Jalankulkija saa hortoilla missä tahansa yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä. Pyöräilijän on ajoneuvon kuljettajana _aina_ väistettävä, vaikka molemmat ovat omalla väylällään.

Tuo sääntö on hyvä esimerkki siitä mitä demokratiassa saa aikaan sopivalla lobbauksella.

Muistaakseni Suomessa on oikean puoleinen liikenne, noin pääsääntöisesti.
        Tässä saa ihmetellä joitakin mielipiteitä. Jos mä sekoitan pakkaa: Jos mä ajan panssarivaunulla kevyen liikenteen väylää, kuka väistää?
        Mutta takaisin "asiaan": V1tuttaa kun usein naiset, nimenomaan nuoret ja vanhat, tulevat jalkakäytävällä omassa kulkusuunnassani oikealla reunalla. Isomummoille voi antaa anteeksi, mutta eikö nuorille peruskoulussa enää opeteta mitään?
        Opettajat vois opettaa liikennesäännöt, niin näkis kaikki oppilaat taas seuraavana päivänä.

• Jepulistajee!
        eioopakkojoseitaho kirjoitti:

Kyllä saa päättää ihan itse. Tämä on taas yksi niitä "yleensä"-sääntöjä, joissa ei velvoiteta, ja jonka rikkomisesta ei ole sanktiota.

Yleensä kypärää pitävät pyöräillessä ne, joilla on päässään jotain suojaamisen arvoista.

yleensä, tavallisesti, useimmiten eli yleisesti käytetään siis kypärää. Harvemmin, eli poikkeuksellisesti tehdään toisella tapaa ;-)

"Yleensä kypärää pitävät pyöräillessä ne, joilla on päässään jotain suojaamisen arvoista."

Tuohon yhdyn 100%.

• VILI VILPERI

TöötTööt.. Sinä olet sitten niin täydellinen, kaiken osaava ja ilmeisesti on tieliikennelakikin koko ajan käden ulottuvissasi, että osaat juuri morkata ainoastaan ja vain jalankulkijat. Tiedätkö mitä? Minä ajan autoa jokapäivä, kävelen jokapäivä ja ajan fillarilla kesällä eli uskallan sanoa, että tiedän nämä eri kulkumuodot aika hyvin ja olen huomannut sen, että minä en ole missään noissa kulkumuodoissa täydellinen. Ajan ylilnopeutta, kävelen missä sattuu jalkakäytävillä ja ajelen fillarillakin missä sattuu, mutta kuitenkin minä teen sen niin että huomioin sen muun liikenteen. On silmät päässä, niskat ja jalkaterät kääntyy ja vielä on ne silmät selässäkin.. Muista nyt kun aloittelet tätä autoilun aakkosia, niin sinä et ole liikenteessä (et jalan, etkä fillarillakaan) yksin. Koita pitää ne hermot kurissa, että saat sen toisenkin ja kolmannen autokouluosuuden käytyä läpi. Sitten vasta sinulla alkaa se opiskelu. Toivotaan, että et tapa ketään tuolla asenteellasi.

• TöötTööt

Mitä jäbä duunaa Vilperin Vili - mähän olen täydellinen ja osaan ulkoa tieliikennelain. Hohhoijaa......oot väsyny tyyppi...

• TöötTööt

Vili ooksää zombie, ku sulla on silmät missä sattuu ?

• Homo Leisson
        TöötTööt kirjoitti:

Mitä jäbä duunaa Vilperin Vili - mähän olen täydellinen ja osaan ulkoa tieliikennelain. Hohhoijaa......oot väsyny tyyppi...

Ketä jäbä duunaa?

• VILI VILPERI
        TöötTööt kirjoitti:

Vili ooksää zombie, ku sulla on silmät missä sattuu ?

No joo, mitpähän sinun kommentteihisi muuta toteaisi, kun olet juuri sitä mitä nimimerkkisikin kertoo. Finninaamainen teinipoika, jonka korvien väli on ihan tööt tööt

• kouluttaja69

Kyllä oikeuskäytännössä tuo "yleensä" tulkitaan niin, että se on juuri jalankulkijan itsensä valittavissa.

Sama asia heijastimen käytössä ja pyöräilykypärän suhteen.

Sanktiotahan "väärästä" jalnkulkemisesta ei ole säädetty, kuten ei ilman heijastinta kulkemisesta tai kypärättä ajamisesta.

"Yleensä" näissä lakiteksteissä ei tarkoita sitä, miten sana määritellään, vaan se ilmoittaa lainsäätäjän HURSKAAN TOIVEEN menettelytavasta.

• 0lli

Ei jalankulkijan tarvitse mitään liikennesääntöjä tuntea.Ei sellaista voi edes vaatia,pienet lapsetkin on jalankulkijoita vaikka eivät osaa edes lukea.

• OIkeassa olet

Tässä kohtaa laki velvoittaakin kaikkia kuljettajia ERITYISESTI varomaan lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

Laki määrää siis että vastuu lasten turvallisuudesta liikenteessä on kaikilla aikuisilla.

• viisaampi väistää
        OIkeassa olet kirjoitti:

Tässä kohtaa laki velvoittaakin kaikkia kuljettajia ERITYISESTI varomaan lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

Laki määrää siis että vastuu lasten turvallisuudesta liikenteessä on kaikilla aikuisilla.

Niinpä aloittajan, jolla mielestään on väärää reunaa kulkijoita parempi ymmärrys, tulee väistää kyseisiä väärinkävelijöitä.

• TöötTööt
        viisaampi väistää kirjoitti:

Niinpä aloittajan, jolla mielestään on väärää reunaa kulkijoita parempi ymmärrys, tulee väistää kyseisiä väärinkävelijöitä.

Mitä tarkoitat "Viisaampi väistää" ? En mä ole tuota lakia keksinyt, jos et osaa tulkita sitä, on se sun vikas

• VILI VILPRI
        TöötTööt kirjoitti:

Mitä tarkoitat "Viisaampi väistää" ? En mä ole tuota lakia keksinyt, jos et osaa tulkita sitä, on se sun vikas

Juu, kato töötti. Kuuntele nyt tarkkaan siellä mopokorttikoulussa, että opit jotain. Tuota "viisaampi väistää" ei taideta oppia mopokorttikoulussa, mutta sen opin saa ihan käytännössä tien päällä tai vaikka fillarin päällä. Muista sitten, kun olet sen mopokortin saanut, jos tarpeeksi askaroit sitä tunturiasi, ja poliisi setä ottaa kiinni, niin hän antaa sulle pikavoittona luvan ajaa fillarilla

• TöötTööt
        VILI VILPRI kirjoitti:

Juu, kato töötti. Kuuntele nyt tarkkaan siellä mopokorttikoulussa, että opit jotain. Tuota "viisaampi väistää" ei taideta oppia mopokorttikoulussa, mutta sen opin saa ihan käytännössä tien päällä tai vaikka fillarin päällä. Muista sitten, kun olet sen mopokortin saanut, jos tarpeeksi askaroit sitä tunturiasi, ja poliisi setä ottaa kiinni, niin hän antaa sulle pikavoittona luvan ajaa fillarilla

Älä sää räkänokka isottele ! Mulla on ollut kortti 30 vuotta ja kävellyt olen omin jaloin jo 50 vuotta. Pyörääkin on tullut poljettua.....ja jotain muutakin, mistä sulla ei oo hajuakaan .....

• VILI VILPERI
        TöötTööt kirjoitti:

Älä sää räkänokka isottele ! Mulla on ollut kortti 30 vuotta ja kävellyt olen omin jaloin jo 50 vuotta. Pyörääkin on tullut poljettua.....ja jotain muutakin, mistä sulla ei oo hajuakaan .....

Ai että Töötti on ihan 50 , nyt kannattaisi Töötin kovasti miettiä, miksi on jäänyt tuolle tasolle. Minä kun aina olen kuvitellut, että ihminen fiksuuntuu vanhetessaan, mutta olen erhetynyt pahemman kerran. No, todennäköisesti Töötti on näitä kaiken tietÄviä öykkäreitä tuolla liikenteessä, joka ajelee sakemannilla, mutta muuten eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä tieliikennelaista vaan kuvittelevat että kun perseen alla on sakemanni, saa tehdä mit'huvittää. Muuten, paljonko ne lisävarustevilkut sakemanniin maksaa kun niitä ei niissä sakemanneissa näytä olevan? Ilmeisesti ovat kovinkin kalliita

• TöötTööt
        VILI VILPERI kirjoitti:

Ai että Töötti on ihan 50 , nyt kannattaisi Töötin kovasti miettiä, miksi on jäänyt tuolle tasolle. Minä kun aina olen kuvitellut, että ihminen fiksuuntuu vanhetessaan, mutta olen erhetynyt pahemman kerran. No, todennäköisesti Töötti on näitä kaiken tietÄviä öykkäreitä tuolla liikenteessä, joka ajelee sakemannilla, mutta muuten eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä tieliikennelaista vaan kuvittelevat että kun perseen alla on sakemanni, saa tehdä mit'huvittää. Muuten, paljonko ne lisävarustevilkut sakemanniin maksaa kun niitä ei niissä sakemanneissa näytä olevan? Ilmeisesti ovat kovinkin kalliita

Räkänokalla on paljon kirjoitusvirheitä tekstissään......

• markku4

onko kävely noin vaikeaa kaupunkilaislle,että siihen tarvitaan laki opettamaan,itse opin alle1v. ikäisenä kävelemään eikä 60v. ole ollut mitään ongelmia

• DDT

Suomalaisille ei voi sanoa että "jos siitä ei ole haittaa". Joku jossain tuntee kuitenkin kaikki muiden tekemät aina haitaksi.

• Miksi autoilijat

ajavat kevyen liikenteen väylällä, vaikka tien alussa on selkeä "Moottoriajoneuvolla ajo kielletty" -merkki....?

• maalaisjärkinen

On kirjoittajalla tainut mennä puurot ja vellit sekaisin. Kun jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää ei ole, jalankulkija kulkee ajoradan vasenta reunaa. Ajatuksena on että jos vastaantulevan ajoneuvon kuljettaja (tai rattijuoppo) ei pimeässä jalankulkijaa huomaa, kävelijällä on mahdollisuus pelastautua ojaan. Pyöräilijät, potkukelkkailijat yms. nopeammin etenevät kulkevat taasen oikealla puolella.

Kaupungeissa taas jalkakäytävällä (korotettu reunakivellä ajoradasta erotettu asfaltoitu tai laatoitettu osa) taas kuljetaan omavalintaisesti ajoradan kummallakin puolella mutta noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä, eli kuljetaan aina ko. jalkakäytävän oikeaa puolta. Nopeammat ohittavat vasemmalta puolelta (kun vastaantulijoita, silloin siis ohitettavan ja vastaantulijan keskeltä). Pyöräilijät lapsia lukuunottamatta kuuluvat ajoradalle, oikealle puolelle ajorataa. Pyöräilevat lapset kuuluvat jalkakäytävälle.

Kevyenliikenteenväylällä eli pyörätiellä on oikeanpuoleinen liikenne (jos jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ole erikseen erotettu asfalttiin maalatuin merkein). Oikeanpuoleinen liikenne tarkoittaa sitä, jalankulkija ja koiranulkoiluttajakin kuuluu pyörätien oikeaan reunaan. Nopeammin etenevät ja pyöräilijät väistävät jalankulkijaa vasemmalta puolelta, kuitenkin vastaantulijoiden oikealta puolelta.

• Paikka pitää olla

"Oikeanpuoleinen liikenne tarkoittaa sitä, jalankulkija ja koiranulkoiluttajakin kuuluu pyörätien oikeaan reunaan. Nopeammin etenevät ja pyöräilijät väistävät jalankulkijaa vasemmalta puolelta, kuitenkin vastaantulijoiden oikealta puolelta."
        Näin sen pitäisi olla, mutta lain mukaan ei ole. Jalankulkija valitsee reunansa kevyenliikenteenväylällä, puolelta ei ole määritetty. Pyöräilijä menee keskeltä ja kävelijät reunassa, ainakin teoriassa. Aika moni pyöräilijäkin seikkailee missä sattuu.

• TöötTööt

Kevyenliikenteenväylällä eli pyörätiellä on oikeanpuoleinen liikenne (jos jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ole erikseen erotettu asfalttiin maalatuin merkein). Oikeanpuoleinen liikenne tarkoittaa sitä, jalankulkija ja koiranulkoiluttajakin kuuluu pyörätien oikeaan reunaan. Nopeammin etenevät ja pyöräilijät väistävät jalankulkijaa vasemmalta puolelta, kuitenkin vastaantulijoiden oikealta puolelta.

Maalaisjärkinen: ei pidä paikkaansa JALANKULKIJA SAA VALITA KEVYENLIIKENTEEN VÄYLÄLLÄ PUOLEN, PYÖRÄILIJÄ AJAA OIKEASSA REUNASSA.

• koppirainen

viestiketjun aloittaja on ilmeisesti pyöräilijä,,
      tuntuu kaikki niin hiertävä jopa vastaan tulijan naama
      ärsyttää, kannataisi välillä putsata nöhtä navasta
      sekin voi helpottaa.

• TöötTööt

Ehei, teitä pissiksiä on vaan niin kiva ärsyttää, tämä kirvoittaa hauskoja kommentteja !!!!!!

• Se on OIKEALLA PUOLELLA KÄVELTÄVÄ, SIIS AUTOJEN MUKAAN !! Pyöräilijät menee toisin päin. Noin ei mulle ainaskaan oo mitään sakkoja, huomautuksia poliisil-ta koskaan tullut, vaikka heitä näkyy vahtimassa.....väärinmenijät ei osaa liikennesä-äntöjä ollenkaan, eikä varsinkaan koiranulkoiluttajat kukaan ! Harva osaa........ Mä en tosiaankaan ala väisteleen väärinmenijöitä hulluja ! Väärinmenijät on velvollisia it -se väistämään ! Se on vissi se ! Ja täyttä totta.

• T. Erska

Kerroppa, miksi aina pitäisi kaikesta sakottaa, että sääntöjä noudatettaisiin ? Ihan typerä asenne sulla !!!

• Vallilan Henkka

MissFinland76:lle: "Se on OIKEALLA PUOLELLA KÄVELTÄVÄ, SIIS AUTOJEN MUKAAN !! Pyöräilijät menee toisin päin."
        Ei mee pyöräilijät missään toisin päin, vaan aina on heillä oikean puoleinen liikenne.
        (Tai no brittiläisistä en tiedä, mutta oletan että puhutaan Suomesta.)

• Huono juttu

Jalankulkijan paikka - käytettävä tien reunaa, puolella ei ole väliä, turvallisempi on parempi.

• urts

Ei kaikki jalankulkijat osaa sääntöjä.

• eipä mulla muuta

Sen mä vaan sanon, että Tampereella on maailman IDIOOTEIMMAT, ITSEIKKÄIMMÄT JA VAJAAÄLYISIMMÄT JALANKULKIJAT!!!!

Näillä sankareilla on tää asenne: MINÄHÄN en väistä! MINÄHÄN en noudata liikennesääntöjä! MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!

• vdcxdxx32

Pyöräilijä on puhunut. Ja vaatii jalankulkijan noudattamaan sääntöjä, joita ei ole edes olemassa - kuten väistämään pyörää.

• tyhmät autoilijat?

Kumma kun fiksuista ja viisaista autoilijoista tulee tyhmiä mitään osaamattomia jalankulkijoita kun auto jätetään perseen alta pois.
      Varmaan niin käy myös viestiketjun aloittajalle. Jalankulkija mikä jalankulkija... Ei heistä erota kuka ajelee välillä autolla kuka ei. Tyhmää porukkaa siis kaikki autoilijatkin.

• T. Erska

Ihme hyypiö, heti ruvetaan nimitteleen toisia tyhmiks, kun itte ei ymmärrä liikennesääntöjä !!!!

• tyhmät autoilijat?
        T. Erska kirjoitti:

Ihme hyypiö, heti ruvetaan nimitteleen toisia tyhmiks, kun itte ei ymmärrä liikennesääntöjä !!!!

Olet ihme hyypiö kun rupeat heti nimittelemään toisia hyypiöiksi. Minä tietenkin nimittelen toisia tyhmiksi koska niin tekee viestiketjun aloittajakin.
        Miten hyvin autoilijat tuntee liikennesäännöt kun lähtevät liikenteeseen jalankulkijoina? Eivät ollenkaan.

• T. Erska
        tyhmät autoilijat? kirjoitti:

Olet ihme hyypiö kun rupeat heti nimittelemään toisia hyypiöiksi. Minä tietenkin nimittelen toisia tyhmiksi koska niin tekee viestiketjun aloittajakin.
        Miten hyvin autoilijat tuntee liikennesäännöt kun lähtevät liikenteeseen jalankulkijoina? Eivät ollenkaan.

Lässyn lässyn "tyhmät autoilijat ?", älä yleistä, kyllä osa meistä autoilevista osaa liikennesäännöt myös kulkiessa jalan liikenteessä.

• tyhmät autoilijat?
        T. Erska kirjoitti:

Lässyn lässyn "tyhmät autoilijat ?", älä yleistä, kyllä osa meistä autoilevista osaa liikennesäännöt myös kulkiessa jalan liikenteessä.

Ei siis yleistetä mitään muutakaan. Osa meistä jalankulkijoista osaa liikennesäännöt joka tapauksessa riippumatta kävelevätkö vai autoilevatko he. Aloituksessahan asia oli yleistetty.
        Osa autoilijoista ei osaa minkäänlaisia sääntöjä edes autoillessa. Kävellessä sen huomaa parhaiten!

• Liisa58

Kaikkien osapuolien tulee noudattaa tieliikennesääntöjä.
      Talvella ja pimeällä autoilijan on vaikea havaita tiellä-
      liikkujia , jos heillä ei ole heijastinta tai turvaliiviä yllä.
      Turvallista liikkumista kaikille..

• värisokeita?

Kun jalankulkija(t) kulkee/kulkevat punaista päin - sehän ei ole yhtään mitään. Mutta jos autoilija ajaa punaista päin, siitä nousee melkoinen älämölö!
      Missä tasa-arvo?

• pois 60-luvulta JO !

Yks vuatun hailee käveleekö oikeeta vai vasenta reunaa maantien reunassa... sekin jostain 60-luvulta, että kävelijä näkee vastaan tulevan auton,

vettusson suatana kyl se sen näkee muutenkin, ja oma asia.

Oikean puoleinen liikenne kunniaan... ja opetelkaa vaan kävelee tien oikeata reunaa aina!!!

Koska nykyään suurimmaksi osaksi kävellään pyörä/kävelyteitä pitkin, ja siellä pitää kyllä kävellä oikeata reunaa.

NÄMÄ SUOOTANAN VASURILLA KÄVELIJÄT SITTEN SOTKEE PYÖRÄ/KÄVELYTEILLÄ JA AIHEUTTAVAT VAARATILANTEITA KUN SITTEN KÄVELEVÄT SIELLÄKIN VASENTA REUNAA !!!

SIIRTYKÄÄ NYKYAIKAAN !!!!!!!1

• TAJUUTTEKO

SUUTANA SENTÄÄN

PITÄÄ KÄVELLÄ AINA OIKEAA REUNAA !!!!1

POIS SIELTÄ 60-LUVULTA PAPAT JA MUMMOT

• häh täh ??
        TAJUUTTEKO kirjoitti:

SUUTANA SENTÄÄN

PITÄÄ KÄVELLÄ AINA OIKEAA REUNAA !!!!1

POIS SIELTÄ 60-LUVULTA PAPAT JA MUMMOT

Ettekö kuule vai ymmärrä !

• idiotisminhuippu

Oletatko ettei sinun tarvitse väistää heidän rikkomuksen takia ? Onko sinulla oikeus ajaa jalankulkian päälle jos hän mielestäsi rikkoo lakia?

• T. Erska

Ooksää ihan tyhmä ? Toi nikki sopii sulle kuin nenä päähän !!!!!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe