Eli itselläni on melkein vuoden ikäinen sekarotuinen uros koira. Perustottelevaisuus on hyvin hallussa, hihnassa kävely ei tuota ongelmia mutta aina kun tulemme lenkiltä, oli se sitten pitkä tai lyhyt niin koira alkaa noin 100m ennen kotia menemään makuulleen kyljelleen eikä suostu hievahtamaan. Kun menen lähellä niin koettaa näykkiä minua.
Ainoa apu mitä olen keksinyt on se että heittelen koiralle herkkuja ja sillä tavalla saan koiran kotiin. Välillä olen koittanut vain vetää hihansat ja joskus koira nousee mutta taas välillä vain makaa eikä liiku mihinkään.
Olisiko kenellekään apua tai neuvoja vai täytyykö minun vain tyytyä heittelemään noita nameja?
Apua ongelmaan!
4
106
Vastaukset
- bullipoju
Se on oppinut hienon keinon miten välttyä kotia menolta :D
Keino mikä minulla tuli mieleen on se, että tiedät varmaan about missä kohtaa koira vetää itsensä levyksi? Ala tarkkailemaan sitä hyvissä ajoin ja kun näet että se alkaa laittamaan makuulle, pistä juoksuksi ennen kuin se ehtii niin tehdä ja innosta koirasi oikein kunnolla menoon mukaan! Ja kun koirasi innostuu kävelemään/juoksemaan, palkitse se herkuin ja kehuin. Toista tarvittaessa. Koiran pitäisi aika nopeasti unohtaa tuo makuulle pistäminen jos se et anna sille tilaisuutta niin tehdä.
Jos se kuitenkin pääsee makuulle, suosittelen laittamaan sille valjaat päälle (ei ole kiskoessa niin paha kuin panta) ja vain ronskisti kiskomaan sitä perässä niin kauan että se suostuu kävelemään. Sanot "nyt mennään" ja lähdet kävelemään. Kyllä se jossakin vaiheessa luovuttaa ja alkaa kävelemään ja siinä vaiheessa kehut sitä reilusti ja anna palkkio. Se näyttää varmasti pahalta ulkopuolisilta ja jos joku jotain kommentoi huikkaa sille vain "ei kukaan pakota koiraa olemaan kävelemättä".
Se mitä nyt teet, se nameilla houkuttelu on vähän huono koska jos se on noin fiksu että se on hoksannut tuon makuulle menon, se voi hoksata (ellei ole jo hoksannut) että kun pistää makuulle, omistaja alkaa nakkelemaan herkkuja naamaan!
Meidän bulli on aika tyypillinen bulli ja se joskus päättää vain lopettaa kävelyn ja olen monet kerrat raahannut sitä perässä kuin pulkkaa ja todennut että se on paras keino. Nykyään se ei jaksa kuin muutaman sekunnin jukuroida ja sitten se jatkaa taas matkaa koska se kokemuksesta tietää että minä raahaan sen vaikka kotia asti jos se ei kävele! Hiki siinä tulee mutta ei auta luovuttaa! :) Nameilla houkutellessa se jukuroi kahtakauheammin koska se tosiaan hoksasi että kun jukuroi, saa herkkuja! :D - Koiranomistaja
Kiitos neuvoista :)
Juoksemista voisi kokeilla, olen sitä kokeillut mutta vasta sitten kun koira on jo ehtinyt makaamaan ja silloin se vain tuijottaa minua kuin hullua.
Tuo raahaminen tosiaan tehoaa parhaiten mutta ulkopuoliset katselevat yleensä aika inhottavasti vaikka eihän se niille kuulu. Sen lisäksi koira on iso painaa yli 30kg joten se alkaa käymään aikamoisesta kuntoilusta. Mutta ehkä koira sitten vain jossain vaiheessa tajuaa että se joutuu silti sisälle vaikka kuinka makoilisi ja lopettaa- itkupotkunauru
Menkää ammattilaisen kurssille(koiran voitte jättää kotiin)
koira on laumaeläin ja seuraa johtajaansa jos perusasiat ja peruskoulutus on kunnossa.
tai sitten roikotatte kepun päässä jk sinistä noin 30cm päässä kuonosta.tämä toimii myös aasin kanssa
Yksi juttu mikä tuli mieleen, on se, että kun saat koirasi kotipihaan (asutko kerrostalossa vai omakotitalossa?), älä vie sitä heti sisälle, vaan leiki sen kanssa ulkona vielä jonkin aikaa. Tee kotiinpaluusta sille mukavaa. Nyt se tietää, että kotiin meno tarkoittaa sisälle joutumista, joten opeta sille, että näin ei välttämättä olekaan.
Jos asut kerrostalossa, kierrä talo muutaman kerran ympäri lähietäisyydellä ja palkitse koira jotenkin, kun se alkaa taas liikkua. Leiki sen kanssa hetki, tai miten nyt sitä palkitsetkaan. Ja tosiaan, jos asut omakotitalossa, leiki sen kanssa pihassa vähän aikaa ennen sisälle menoa. Sitten kun se alkaa tulla asiallisesti pihaan ja sisälle, voit alkaa vähentää leikkikertoja niin ettet leikikään sen kanssa joka kerta.
Vähitellen palkitsemisen voi jättää pois. Tämä ei välttämättä toimi kaikilla koirilla, mutta niille muutamalle joiden kanssa tiedän että näin on tehty, se kyllä tehosi. Kannattaa ainakin kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1733385
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262600Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542466- 1462331
- 671996
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2921874- 311411
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201359Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381317Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161245