Moikka, kertokaa mulle hyviä mittoja kesälaitumelle?
Tässä oli yksi omasuunnitelma onko liian pieni? ( 60m x 30m )
Onko kentän kooksi hyvä 18m x 12m, ei ole estekenttä, perusratsastukseen.
KESÄLAITUMEN KOKO!
4
123
Vastaukset
- mörrinkäinen
Puhutaanko nyt shettiksestä vai hevosesta? Tuo mitä kaavailet kentäksi, on n. puolet normaalikokoisesta koulukentästä eikä riitä millään jos kyse on shettistä isommasta otuksesta. Hevoselle se olisi tarhaksikin pieni. Samoin tuo 60x30m laidun, siitä loppuisi syötävä alle viikossa vaikka olisi pienikin poni. Luulisin, että puolisen hehtaaria laidunta riittäisi shettikselle kesäksi, mutta isollekin ponille tarvitsisi olla ainakin hehtaarin verran, muuten loppuu heinä kesken jos on vähänkään kuivempi kesä ettei heinä kasva kunnolla. Ja hevoselle vielä enemmän tilaa. Tosin paljolti riippuu siitäkin, onko laidun villiintynyttä niittyheinikkoa vai ihan kunnon kasvatettua heinää. Ja ainahan heppaa voi ruokkia lisäksi kuivaheinällä, mutta jos on tarkoitus olla kokonaan laitumen varassa, tilaa on oltava paljon enemmän kuin nuo mitat joita tässä olet kaavaillut. Ikävä kyllä.
- huohkokenut
Itse olen erimieltä mörrinkäisen kanssa. Tietenkin riippuen ponista tai hevosesta. Kenttä riittää IHAN HYVIN käynti-ravi kentäksi. Mutta mutkat voi tulla liian nopeasti. Suosittelen 21m x 15m, itselläni on se, ja se on oikein hyvä. Kesälaidun tietenkin voisi olla isompi. 80m x 40m olisi ponille hyvä.
- Kasiro
Minä taas olen Mörrinkäisen kanssa samaa mieltä. Kenttä on turhan pieni, koska siinä myös laukataankin. Tuolla kentällä ei voi mennä kuin pientä ympyrää. Käy tylsäksi sekä hevoselle että ratsastajalle.
Laitumeksi yleensä lasketaan hehtaari / polle että riittää koko kesäksi. Minäkin olen samaa mieltä Mörrinkäisen kanssa. Noin pienellä kentällä ei ehdi ottaa kuin muutaman laukka-askeleen ja sitten on jo aita vastassa. Siinä joutuisi pyörimään kuin karusellissa, mikä hankaloittaa työskentelyä ja, kuten Kasiro sanoi, käy tylsäksi.
Meillä oli hevosella (iso poni) parisen hehtaaria laitumia, mutta kuivina kesinä alkoi silti heinä loppua kesken. 60x30m alue olisi kivan tilava kenttä, mutta laitumeksi se on auttamatta liian pieni. Tyhjenisi ruuasta alle viikossa kuten Mörrinkäinen sanoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1753466
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262620Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542486- 1462331
- 672006
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2981888- 311421
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211363Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381327Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161245