KESÄLAITUMEN KOKO!

Ööm...eihajuukaa

Moikka, kertokaa mulle hyviä mittoja kesälaitumelle?
Tässä oli yksi omasuunnitelma onko liian pieni? ( 60m x 30m )
Onko kentän kooksi hyvä 18m x 12m, ei ole estekenttä, perusratsastukseen.

4

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

Puhutaanko nyt shettiksestä vai hevosesta? Tuo mitä kaavailet kentäksi, on n. puolet normaalikokoisesta koulukentästä eikä riitä millään jos kyse on shettistä isommasta otuksesta. Hevoselle se olisi tarhaksikin pieni. Samoin tuo 60x30m laidun, siitä loppuisi syötävä alle viikossa vaikka olisi pienikin poni. Luulisin, että puolisen hehtaaria laidunta riittäisi shettikselle kesäksi, mutta isollekin ponille tarvitsisi olla ainakin hehtaarin verran, muuten loppuu heinä kesken jos on vähänkään kuivempi kesä ettei heinä kasva kunnolla. Ja hevoselle vielä enemmän tilaa. Tosin paljolti riippuu siitäkin, onko laidun villiintynyttä niittyheinikkoa vai ihan kunnon kasvatettua heinää. Ja ainahan heppaa voi ruokkia lisäksi kuivaheinällä, mutta jos on tarkoitus olla kokonaan laitumen varassa, tilaa on oltava paljon enemmän kuin nuo mitat joita tässä olet kaavaillut. Ikävä kyllä.

• huohkokenut

Itse olen erimieltä mörrinkäisen kanssa. Tietenkin riippuen ponista tai hevosesta. Kenttä riittää IHAN HYVIN käynti-ravi kentäksi. Mutta mutkat voi tulla liian nopeasti. Suosittelen 21m x 15m, itselläni on se, ja se on oikein hyvä. Kesälaidun tietenkin voisi olla isompi. 80m x 40m olisi ponille hyvä.

• Kasiro

Minä taas olen Mörrinkäisen kanssa samaa mieltä. Kenttä on turhan pieni, koska siinä myös laukataankin. Tuolla kentällä ei voi mennä kuin pientä ympyrää. Käy tylsäksi sekä hevoselle että ratsastajalle.
      Laitumeksi yleensä lasketaan hehtaari / polle että riittää koko kesäksi.

• Minäkin olen samaa mieltä Mörrinkäisen kanssa. Noin pienellä kentällä ei ehdi ottaa kuin muutaman laukka-askeleen ja sitten on jo aita vastassa. Siinä joutuisi pyörimään kuin karusellissa, mikä hankaloittaa työskentelyä ja, kuten Kasiro sanoi, käy tylsäksi.

Meillä oli hevosella (iso poni) parisen hehtaaria laitumia, mutta kuivina kesinä alkoi silti heinä loppua kesken. 60x30m alue olisi kivan tilava kenttä, mutta laitumeksi se on auttamatta liian pieni. Tyhjenisi ruuasta alle viikossa kuten Mörrinkäinen sanoi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      175
      3466
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2620
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2486
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2331
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      2006
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      298
      1888
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1421
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1363
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      38
      1327
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1245
    Aihe