No siis oon alle 14 tyttö ja miulla on vanha tamma hoitsuna. Tamma on bertta ja on 22v. Se on ollu mun hoitsuna vasta 4 kk. Ja oon ratsastanu sillä n. 20 krt. Joista pudonnu 19 krt. Ja noin 2 kk. Sitte yks hevone heitti miut täysii maneesin seinää päi ja lonkka nivelet ei oo parantunu kunnol vieläkää. Ja bertta pukittelee aina ku sillä ratsastaa. Tai ainaskii miulla on aina pukittanu. Eli mitä pitäs tehä? Ja kaiken lisäks miulle jäi hirveet traumat siitä onnrttomuudesta. Tunneilla pystyn ilman pelkoo ratsastaa vaa yhellä tosi kuumalla mossella ja muiden, jopa alle 130 cm. Ponin selässä mua pelottaa. Enkä kyl pelkää berttaakaa. Äiti sano et on mahollista et en pelkää sellasii hevosii jotka niiku pukittelee ku osaan arvioida et tekeeks se mitää ja osaan jo tunnil varautuu mut pelkään hevosii jotka on aika rauhallisii ku ne ei tee mitää enkä osaa varautuu niihi pukkeihi. Se joka heitti mut seinää oli just sellane aika rauhalline kiltti ja laiska. Et mite pitäs tehä Bertan kanssa? Sigotaako häntää punane rusetti vai liimataanko miut satulaa?
Huom! En pelkää ratsastaa bertalla mut en kyl haluu tippuukkaa!
pukkihevonen, traumat, apua?
5
101
Vastaukset
- Lisätietoa näistä
Missä tilanteissa se pukittaa? Laukannostossa ja laukassa, vai muutenkin? Onko pukit sellaisia että se tosiaan haluaa heittää selästä pois ratsastajan, vai ovatko ns. ilopukkeja??
Minua taas kiinnostaa tietää, antaako hevonen minkäänlaista ennakkovaroitusta siitä, että kohta se pukittaa. Alkaako esim painaa päätään alaspäin, muuttuuko sen liikkumistapa jotenkin tms. Useimmat hevoset painavat päänsä alas juuri ennen kuin pukkia alkaa tulla, ja siinä tapauksessa pukittelun voi estää sillä ettei anna sen painaa päätään alas. Jos ohjasta nyppäisee suoraan ylöspäin niin että heppa nostaa päänsä ylös, se ei yleensä ala loikkia.
Mutta sitten olisi hyvä tietää myös syy pukitteluun. Vallattomuutta? Ilkeyttä? Yrittääkö hevonen kertoa että sen selkään sattuu? Jotain muuta?
Mutta kuten edellinen sanoi, tarkennusta tilanteesta kaivattaisiin.- minä&bertta
Bertta pukittaa jo ensimmäises käinti kierroksen jälkeen. Se ei anna yleisiä merkkejä, joskus hyppää ensin sivuun ja näyttää säikähtäneen jotai mut sit se yleensä "rauhottuu" ja pukittaa ku ratsastajan keskittymis herpaantuu ees hetkes...
- minä&bertta
minä&bertta kirjoitti:
Bertta pukittaa jo ensimmäises käinti kierroksen jälkeen. Se ei anna yleisiä merkkejä, joskus hyppää ensin sivuun ja näyttää säikähtäneen jotai mut sit se yleensä "rauhottuu" ja pukittaa ku ratsastajan keskittymis herpaantuu ees hetkes...
Ja kukaa ei oikee tiiä sitä syytä... yleensä se on joko ilopukit tai et se pääsis pois töistä...
- Hevosta vailla
Moikka!
Tiedän hevosia, joilla on ollut sama ongelma. Suosittelisin, että kokeilisit vaikka pari viikkoa ilman ratsastusta. Juoksuttaisit 2/krt viikossa (esim. ma & to) ja muuten taluttaisit esim. kentällä tai tarhassa.
Ratsastatko ulkona vai maneesissa? Jos ratsastat yksin maneesissa, hevonen saattaa olla vailla muiden laumatovereiden seuraa. Anna olla vähän pidempään ulkona kuin yleensä.
Jos nämä ei toimi, kannattaa kutsua hevoshieroja paikalle. Yleensä hierojan kanssa saadaan selvitettyä; yleensä tuloksena on lihasjännitykset yms.. Oletko katsonut satulaa? Onko sopivan kokoinen? Käytätkö romaania? Jos et käytä, kannattaa sitäkin kokeilla, en itse lähtisi heti ostamaan uutta satulaa..
Toivottavasti löytyy syy!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1562748
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262450Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?532364- 1352210
- 631895
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2471730- 311391
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201329Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161215Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi311212