Muuttuuko teot ja muistot paremmaksi kuoleman jälkeen?

sissinen

Aloitus ei ehkä näin kauniina kesänäpäivänä ole aivan kaikille mieleinen. Kysäisen kuitenkin rohkeasti, mitä mieltä olette, muuttuuko ihminen paremmaksi kuoltuaan, kuin millainen hän oli eläessään?
Monesti muistotilaisuudessa puhutaan edesmenneestä ylistyspuheita, vaikka tämä ihminen olisi ollut kuinka ilkeä ja pahantahtoinen eläessään.

Itse ajattelen, etteivät teot muutu yhtään kauniimmaksi, vaikka täältä lähteekin. Ne ovat ja jäävät ikuisesti elämään vielä kuolemankin jälkeenkin, eivätkä ne kaunistelemalla paremmaksi muutu varsinkaan, jos hän eläessään on vahingoittanut toisia ihmisiä.

140

461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaunis kaisu

Ihminen ei muutu paremmaksi vaan ruumiiksi, muisto voi mielissä muuttua kaunistellummaksi.

• sissinen

Itselläni on muistoja henkilöistä, joiden teoille en edes kuoleman jälkeen anna kunnioitusta. Jos sellaista ei ole ansainnut eläessään, niin ei ansaitse kuolemankaan jälkeen. Tosin surullinen olen heidän puolestaan, mutta että muistot kaunistuisi, sitä en voi parhaimmallakaan tahdolla tehdä.
      Ajatellaanpa vaikka Hitlerin tekosia.

• bessie*

"Tekosia"!?

• Olen ollut nyt ollut muutamissa muistotilaisuuksissa aika hiljakkoin (kaikki lähisukua) ja kuullut näitä ylistyspuheita ihmisestä jota en sietänyt elämässä ja joka ei tule minulle muuttumaan miksikään sen paremmaksi kuoltuaan. Laitoin toki kukkavihkon hänen arkulleen pitämättä mitään puheita (sanoin vain mielessäni että "toivottavasti löydät kuolemassa sen anteeksiannon mitä en pystynyt sinulle antamaan eläessäsi" ja noilla lausumattomilla sanoilla lähetin hänet eteenpäin matkalleen kohti iäisyyttä.

Toinen konkreettinen tapaus on veljeni kuolema kolmisen vuotta sitten. Olin erittäin vihainen hänelle siihen aikaan ja monene edellisen vuoden aikana kaikista kupruista ja rahallisesta sisarusten ja demenoidun äidin hyväksikäytöstä, sisareni peloittelemisesta ja terapiaan saakka ajamisesta ja sen sellaisesta että en voinut nähdä häntä silmissäni. Eikä hän ole sen paremmaksi muuttunut ajatuksissani nytkään. Ainoastaan että muistan hänet nuorena miehenä joka oli minulle aikanaa hyvä isoveli ja haki lentoasemalta kun oli tarve.

Hitlerit, Stalinit ja PolPotit jne. ihmiskunnan viholliset ovat luku erikseen. Heidän rikoksensa ihmisyyttä vastaan tulevat pysymään ikuisesti.

• ei pahaa sanaa
        bessie* kirjoitti:

"Tekosia"!?

Hitler oli Veitikka!
        Kepposteli mielellään ja nauratti kanssaihmisiään.
        On niitä pahempiakin vallankäyttäjiä.
        Jopa nykyaikana.

• susikoira roi
        ei pahaa sanaa kirjoitti:

Hitler oli Veitikka!
        Kepposteli mielellään ja nauratti kanssaihmisiään.
        On niitä pahempiakin vallankäyttäjiä.
        Jopa nykyaikana.

Toivottavasti tuo oli huono vitsi.

• ip.

Miten teot voisivat muuttua paremmiksi. Aika kultaa muistot, sanotaan, omaisista unohtuu ehkä pahimpia asioita.
      Silti, kuka arkun ääressä alkaisi manata vainajaa?
      En minä ainakaan.

Maailman suurmiehiä en enimmäkseen muistele.

• Eikös ne kaunistellut puheet olleet sitä perua, kun pelättiin joidenkin palaavan kummittelemaan tai muuten jäävän johonkin välitilaan ja kauniilla puheilla yritettiin näin vähän niin kuin pehmittää vainajahenkeä hautajaisissa.

Tekojen seurauksethan ne jäävät elämään ja kaltoinkohdellun on osattava omassa sisikunnassa tehdä sopu niin, ettei jää oman vihansa ja tuskansa vangiksi suhteessa kuolleeseen. Asioihin tulee ehkä enemmän ymmärrystä, mutta paha teko on paha teko ja ilkeys on ilkeyttä. Totuus kaikessa ei anna sijaa muunnellulle millekkään. Nokikolarin kanssa ei kannata painia kuin hyvin saippuapitoisessa kylpypaljussa.

• ...

Ihminen muuttuu ongelmajätteeksi kuoltuaan.

Monesti nuo negrolokit ja muut muistopuheet on vaivauttavaa seurattavaa, jos sattunut itse tuntemaan tyypin. Kaitpa ne on sukulaisten tapa pestä vessanpyttyyn jonkun sikamaisuudet ja yritys nostaa omaa glooriaansa jonkun raadon kustannuksella. Tosiasiassa vaara usein kai olisi, että jos jonkun todelliset tekoset tulisivat julki, siinä saisi sitten suku myötähäpeillä raadon takia.

Mutta se on totta, monet tosiaan tehneetkin paljon kaikenlaista mainittavaa, josta siis ei ole isommin meteliä ollut. Silloin raadon kehumiset kyllä paikallaan, usein ihmistä ei elävänä arvosteta. En nyt tiedä onko kuolleen arvostamisessakaan mitään järkeä, mutta voi sillä olla positiivista vaikutusta elossa olevien ajatteluun ja toimintaan.

Mutta toi normaali bullshitti, mitä jostain siasta mantrana toitotetaan, se kai lähinnä nolo valehtelemista ja historian vääristelemistä, mun mielestä.

Miks vainajia pitää palvoa? En voi tajuta.

=DW=

• sissinen

Niinpä.
      Tiedän tapauksen, ei siis omakohtainen, kuinka nuori, tuntematon tyttö laski kukkavihon arkulle pudottaen pommin seuraavin sanoin,"isäni muistolle, tyttäresi."

"En vie haudalle kukkia, vaan sitä itseään pökäleen," oli leskeksi jääneen vaimon sanat tilaisuuden jälkeen.

• || ||

Minkähän takia mies ei ole voinut eläissään asiasta puhua? Pelko?

Eipä ole ensimmäinen ihme päällä maan.

• ...

Kyllä kai se keljuttaa, kun perinnöt haihtuvat muihin käsiin kuoleman jälkeen. Joku ongelmahan siinä eukossa on ollut, kun kundi ei jostain syystä ole muistanut kertoa lapsistaan sille. Oiskohan ollut just ahneus ja ilkeä luonne. Ja tulihan se totuus eukon "rakkaudestakin" samalla todistetuksi.

=DW=

• Leski
        || || kirjoitti:

Minkähän takia mies ei ole voinut eläissään asiasta puhua? Pelko?

Eipä ole ensimmäinen ihme päällä maan.

Miehen kanssa puhuttiin usein kuolemasta ja minnekä haudataan. Mies oli ateisti ja sanoi,että ei hautakiveä ja tuhkataan. Itse kuulun kirkkoon ja papin kanssa käytiin pitkä keskustelu,mitä pappi puhuu ja siunataanko mies. Sanoin papille,että vainajan toivomuksesta, Matalaa profiilia. Näin pappi toimikin. Piti hienon puheen kappelissa.
        Musiikiksi valitsin Nälkämaan laulun. Mies oli Kainuusta kotoisin.
        Kumarsin miehelleni arkun vieressä ja sanoin Jää hyvästi. Mielessäni jatkoin Elämäni mies.

• pahoja aika harva
        ... kirjoitti:

Kyllä kai se keljuttaa, kun perinnöt haihtuvat muihin käsiin kuoleman jälkeen. Joku ongelmahan siinä eukossa on ollut, kun kundi ei jostain syystä ole muistanut kertoa lapsistaan sille. Oiskohan ollut just ahneus ja ilkeä luonne. Ja tulihan se totuus eukon "rakkaudestakin" samalla todistetuksi.

=DW=

minä sain serkun kun setäni kuoli, myös hän ilmestyi hautajaisiin

ei setänikään ollut tiennyt hänen olemassaolostaan, serkullenikin isänsä henkilöllisyys oli selvinnyt vasta äitinsä kuoleman jälkeen hänen jäämistönsä papereista

ei halunnut serkku perintöjä, halusi vaan kerran sanoa jotain isälleen

• ...
        Leski kirjoitti:

Miehen kanssa puhuttiin usein kuolemasta ja minnekä haudataan. Mies oli ateisti ja sanoi,että ei hautakiveä ja tuhkataan. Itse kuulun kirkkoon ja papin kanssa käytiin pitkä keskustelu,mitä pappi puhuu ja siunataanko mies. Sanoin papille,että vainajan toivomuksesta, Matalaa profiilia. Näin pappi toimikin. Piti hienon puheen kappelissa.
        Musiikiksi valitsin Nälkämaan laulun. Mies oli Kainuusta kotoisin.
        Kumarsin miehelleni arkun vieressä ja sanoin Jää hyvästi. Mielessäni jatkoin Elämäni mies.

Kysymys

Miksi hitossa sotkin jonkun papin ateistin kuolemaan ??????????

TÄYSIN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. Että eipä tainnut olla pahemmin kunnioitusta "elämäsi miehen" vakaumusta kohtaan.

Omakohtaista kokemusta nimittäin on. Jotkut valopäät haalasi papin ja rituaalit faijan hautajaisiin, eipä lapsilta mitään kyselty koko hautajaisasiassa. ei ketään voi käännyttää takautuvasti mihinkään uskontoon. Jotain suurtakin taistoa silloin ja jälkeenpäinin oli, kirkon sisäisissä elimissä, jotain tuomiokapituleja tms. Mutta lopputulos on, ateisti faija makaa papin siunaamassa maassa, papin siunaamana, kiihkouskovaisten sisarustensa mieliksi. Kävi nimittäin ilmi, että radon yloskaivaminen ja uudelleen hautaaminen pirun kallista puuhaa, eikä siihen sitten yllättäen löytynytkään ketään, jolla olisi ollut vara hoitaa asia kuntoon. Itsellä olisi ehkä nykyisin rahaakin sellaiseen, eipä asia mua enää kiinnosta. Mutta silloin kakarana witutti armottoomasti. Tosiaam ei vainaja mitää merkkaa, pääasia että kiihkouskikset saa sotketuski asiat mieleisikseen.

=DW=

• ...
        pahoja aika harva kirjoitti:

minä sain serkun kun setäni kuoli, myös hän ilmestyi hautajaisiin

ei setänikään ollut tiennyt hänen olemassaolostaan, serkullenikin isänsä henkilöllisyys oli selvinnyt vasta äitinsä kuoleman jälkeen hänen jäämistönsä papereista

ei halunnut serkku perintöjä, halusi vaan kerran sanoa jotain isälleen

Ei serkut saa perintöjä kuin testamentilla, rintaperilliset ja puoliso tyhjentää pesän.

=DW=

• lopulta.
        ... kirjoitti:

Ei serkut saa perintöjä kuin testamentilla, rintaperilliset ja puoliso tyhjentää pesän.

=DW=

Sedät, enot ja tädit perivät, jos ei jää rintaperillisiä.

• pahoja aika harva
        ... kirjoitti:

=DW=

se mun uusi serkku nyt sattui olemaan sen kuolleen setäni tytär, ilmoitti kuitenkin heti ettei tullut tahtomaan mitään

• -----
        pahoja aika harva kirjoitti:

se mun uusi serkku nyt sattui olemaan sen kuolleen setäni tytär, ilmoitti kuitenkin heti ettei tullut tahtomaan mitään

Sedän tytär on serkku, ja serkut eivät peri yhtään mitään.
        Paisti, jos saa testamentattuna jotain.

• aina vain ruokaa
        ----- kirjoitti:

Harvemmin kukaan mitään paistia testamenttaa.
        Kyllä ne on yleensä itse syöty.
        Ja pilaantuuhan ne näillä helteillä.

• -----
        aina vain ruokaa kirjoitti:

:))), Silmämunat vedessä ei tee mieli paistia, paitsi jotain muuta, hyvää.

• Leski
        ... kirjoitti:

Kysymys

Miksi hitossa sotkin jonkun papin ateistin kuolemaan ??????????

TÄYSIN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. Että eipä tainnut olla pahemmin kunnioitusta "elämäsi miehen" vakaumusta kohtaan.

Omakohtaista kokemusta nimittäin on. Jotkut valopäät haalasi papin ja rituaalit faijan hautajaisiin, eipä lapsilta mitään kyselty koko hautajaisasiassa. ei ketään voi käännyttää takautuvasti mihinkään uskontoon. Jotain suurtakin taistoa silloin ja jälkeenpäinin oli, kirkon sisäisissä elimissä, jotain tuomiokapituleja tms. Mutta lopputulos on, ateisti faija makaa papin siunaamassa maassa, papin siunaamana, kiihkouskovaisten sisarustensa mieliksi. Kävi nimittäin ilmi, että radon yloskaivaminen ja uudelleen hautaaminen pirun kallista puuhaa, eikä siihen sitten yllättäen löytynytkään ketään, jolla olisi ollut vara hoitaa asia kuntoon. Itsellä olisi ehkä nykyisin rahaakin sellaiseen, eipä asia mua enää kiinnosta. Mutta silloin kakarana witutti armottoomasti. Tosiaam ei vainaja mitää merkkaa, pääasia että kiihkouskikset saa sotketuski asiat mieleisikseen.

=DW=

Leski vastaa.
        Pappiasiaa jouduin todella miettimään.
        Miehellä on edellisestä avioliitosta kolme aikuista lasta. Kaksi kuuluu ev.lut.kirkkoon, niinkuin minäkin.
        Miehen lapset eivät ole kuuluneet meidän elämäämme paljoakaan. Olen siis toinen vaimo,lapseton.
        Yksin hoidin kaiken. Miehen tytär piti kotonaan kahvitilaisuuden,johon meni lasten äiti,mieheni exä. Minulla ei ollut sinne mitään asiaa. Olimme miehen kanssa 20 vuotta yhdessä.
        Päätin pitkän pohdinnan jälkeen,että mies siunataan kappelissa. Perustelin sen itselleni niin,että mies ansaitsee lähteä kauniista paikasta viimeiselle matkalleen. Nälkämaan laulun,hänen koulussa laulamansa, musiikin säestyksellä. Mieheni kaksoissisko tuli kiittämään minua kappaleen valinnasta ja siunauksesta. Hän tiesi veljensä ateismin,mutta hänen mielestään tämä tilaisuus olisi ollut myös veljen mieleen. 67-vuotiaat kaksoset tunsivat toisensa hyvin.

• joopajoo taas
        ----- kirjoitti:

sedän tytär on sedän tytär ja yleensä lapset perii isänsä

luetteko koskaan kunnolla viestejä joihin vastaatte, vai onko vika ymmärryksessä?

• .....
        joopajoo taas kirjoitti:

sedän tytär on sedän tytär ja yleensä lapset perii isänsä

luetteko koskaan kunnolla viestejä joihin vastaatte, vai onko vika ymmärryksessä?

Jos jää perittävää.

• Leski
        lopulta. kirjoitti:

Sedät, enot ja tädit perivät, jos ei jää rintaperillisiä.

Entä tällainen tapaus. Lapseton iäkäs aviopari. Vaimolla ei yhtään sukulaista elossa. Miehellä on elossa siskon poika.
        Onko siskon poika perijä?

• joopajoo taas
        ..... kirjoitti:

Jos jää perittävää.

harvalla ne menee niin tilit tasan ettei jäisi plussaa tai miinusta, halutessaan voi velatkin periä

• ;;;;
        Leski kirjoitti:

Entä tällainen tapaus. Lapseton iäkäs aviopari. Vaimolla ei yhtään sukulaista elossa. Miehellä on elossa siskon poika.
        Onko siskon poika perijä?

Kuvittelisi maalaisärjelläkin, koska elossa ollessaan sisko olisi perinyt, hänen jälkeensä poika.

"Kuolleen veljen tai sisaren sijaan tulevat hänen jälkeläisensä, ja joka haara saa yhtä suuren osan. Jollei veljiä tai sisaria taikka heidän jälkeläisiään ole, mutta jompikumpi perittävän vanhemmista elää, saa tämä koko perinnön."

http://www.laki24.fi/pepe-perimysleski-perimysjarjestys.html

• ++++
        joopajoo taas kirjoitti:

harvalla ne menee niin tilit tasan ettei jäisi plussaa tai miinusta, halutessaan voi velatkin periä

"halutessaan voi velatkin periä" What, what? Kuka, keltä?

• kaikkitietävä???????
        ... kirjoitti:

=DW=

Serkutkin ovat oman isänsä rintaperillisiä. Kannattaisi varmaa lukea teksti ennen kommentin kirjoittamista, vaikka olisi kuinka kaikkitietävä.

• eppu2
        ... kirjoitti:

=DW=

Tarkoitti varmaan sitä, että setänsä olikin oudon serkun isä.
        Elikkä serkku oli vainajan rintaperillinen.
        Näin ymmärsin.

• nii just
        eppu2 kirjoitti:

Tarkoitti varmaan sitä, että setänsä olikin oudon serkun isä.
        Elikkä serkku oli vainajan rintaperillinen.
        Näin ymmärsin.

Niin minäkin ymmärsin, että kirjoittaja, jonka serkku hän oli, ei ollut se vainaa.

• velanperijä
        ++++ kirjoitti:

"halutessaan voi velatkin periä" What, what? Kuka, keltä?

Vainajan velat periytyvät rintaperillisille jos niitä ei perunkirjoituksessa huomioida.

• -----
        velanperijä kirjoitti:

Vainajan velat periytyvät rintaperillisille jos niitä ei perunkirjoituksessa huomioida.

Jos pesä on tyhjä, rintaperillisille eivät velat periydy.

• hmoimhpoio
        ----- kirjoitti:

jos kajoaa pesään ennen perunkirjoitusta niin velatkin periytyvät
        tyhjä vain silloin jos on - 0

• Leski
        ----- kirjoitti:

Mieheni kuoli ja pesä oli tyhjä. Miehellä oli velkaa omissa nimissään. Hänen kolme lastaan ja minä olimme perikunta. Perukirjassa oli velkaluettelo. Kaikille velkojille lähetettiin kopio perukirjasta. Jos tämän jättää tekemättä,velat kaatuvat perikunnan niskaan.
        Käytetään sanontaa, Vainajan henkilökohtainen konkurssi.
        Velkojat alaskirjaavat luottotappioiksi saatavat. Niitä ei enää peritä keneltäkään.

• .mm
        aina vain ruokaa kirjoitti:

:))))

• '''''''''''''''''''
        hmoimhpoio kirjoitti:

jos kajoaa pesään ennen perunkirjoitusta niin velatkin periytyvät
        tyhjä vain silloin jos on - 0

Eikö se ole rikollista?

• näin voi käydä
        ''''''''''''''''''' kirjoitti:

Eikö se ole rikollista?

ei. Yksi ystäväni meni myymään isävainajansa pesästä muutaman jutun maksaakseen vainajan pari laskua ettei tulisi perintäkuluja, myöhemmin selvisi että pesä oli miinuksella ja ystäväni peri velat sen vuoksi kun oli kajonnut pesään

• isäni oppisanat

riittä kun elää niin ettei saattoväen tarttis kauhiast saattopuheissaan valehrella

• Mistä kuolokohmeita aloituksia sikiää, sielun sopukoistako, pelon pientareiltako?

Menkää ulos aurinko paistaa, marja- ja vihannessato kypsyy. Uusia pieniä tomaatteja pilkistää vihreiden varsien joukosta. Elämä jatkuu toistaiseksi sopimuksella. Ollaan onnellisia jokaisesta päivästä jonka luoja meille suo.

Sen jälkeen on ihan sama mitä joku meistä ajattelee.

• Täällä on liian kuumaa olla ulkona.
        34,5°C varjossa. Sen takia roikun netissä.

• ollakovaiei1

Eivät muutu. Kuitenkin pitää koittaa jaksaa muistaa että olemme kukainenkin vain vajavaisia ihmisiä vikoinemme ja puutteinemme. Kuitenkaan itse en kykene teeskentelemään haudallakaan lausumalla ylistyssanoja, jos niihin ai ole aihetta. Voin toki hatajaisiin mennä, mutta kyllä muistovärssyn kuukuu silloin olla realistnen, kuitenkaan vainajaa tai omaisia loukkaamatta. Aina löytyy jotain kaunista ja lohdullista sanottavaa.

• sissinen

Lapseton iäkäs aviopari jos on kysymyksessä, niin jäljelle jäänyt puoliso perii kaiken ensisijaisesti. Siskon poika ei peri mitään, ennenkuin toinenkin puoliso kuolee.

Aurinko paistaa, mutta silti voi ajatella vaikka kuolemaan liittyviä ajatuksia. Ei tässä ketään olla hautaamassa silti.
      Itse olen sinut, ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, kuinka kerran me jokainen lähdemme täältä. Sen vuoksi ei häiritse tällainenkaan aihe.

Olen myös sitä mieltä, että ihan mistä vaan voi laskea leikkiä, jopa kuolemastakin. Ei tämä elämä niin vakavaa voi olla. Hymy suupielessä täältä moni on lähtenyt kuulemani mukaan. Isänikin kovana leikinlaskijana ja tunnettuna humoristina laski leikkiä melkein viimeiseen asti.

• nimettlmänä puskasss

Ehkä jotkut typerät, kaunaiset, negatiivisesti asennoituvat ihmiset unohtavat vähitellen omat typerät asenteensa.

Jokaisessa ihmisessä on varmasti paljonkin hyviä ja hauskoja asioita muisteltavaksi. Niistä on kiva kertoa muistotilaisuudessa, jos joutuu puhumaan.
      Koska itse haluan nähdä mieluummin hyviä, hauskoja ja kauniita asioita, minua pyydetään usein puhumaan. Hauskojakin muistoja voi jakaa korrektisti myös suurissa hautajaisten jälkeisissä muistojihlissa.

• en jaksaisi kantaa k

Katkerissa ja kaunaisissa muisteluksissa piehtaroivien ihmisten kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä miten kyseiset tunteet vaikuttavat heidän omaan elämäänsä. Ja millaisia ihmisiä he itse ovat.

• ++++

Piehtaroivat?
        No, yksi näkökanta tuokin.
        Monesta muustakin voisi moni olla piehtaroimatta.

• mitä näet

Jokainen on elänyt oman elämänä
      ja omat tekonsa tehnyt
      - miksi hautajaistilaisuuden tartteis olla joku jutska, missä punnitaan ihmisen
      hyvät ja huonot ja kaikki muu mikä ääripäitten väliin mahtuu
      ja mammonat maalliset olis päällimmäisenä huolena?

Ja oikeamielisen tuomarin roolissa joku?
      Kenenkähän elämä ihmisenä maailmassa olis täysin oikeaoppinen hurskaan vaellus
      - sanoisin että hengissäselviytymisleiriä enempiki elon koulu.

Itkemme surua ja nauramme iloa ja jälkeenjääville toivomme jotain toivon pisaroita
      lohduksi, elämähän jatkuu riemuineen ja murheineen heissä.
      Paremman maailman ja uuden huomenen toivossa ja puolesta.

• rukoilen kuoleenki -

puolesta,

Haavat ei koskaan parane,
      mutta en tuomitse koskaan kuollutta,
      jumala on sitävarten olemassa,
      jumala on armollinen ja tietää kaiken paremmin kuin ihminen koskaan,
      kukaan ihminen ei maailmassa ole täydellinen, jokaisessa ihmisessä on pahuus ja hyvyys ,
      kuinka toinen ihminen voisi tuomita kuollutta,
      pitää ensin katsoa omat teot ja vihamieliset ajatukset, sillä jumalan sanan mukaan ajatuksetki voi olla syntiä, siis rikos,
      siis ei ole ainuttakaan ihmistä täysin viatonta maanpäällä,

• sissinen

Ei tarvitse eikä voikaan tuomita, mutta pahat teot on silti pahoja, eikä ne muuksi muutu hymistelemällä ihmisen kuoltuakaan.

Ne, joilla ei ole syviä haavoja, eivät voi ymmärtää, jos viha kantaa vielä haudankin yli. Voin hyvin ymmärtää ihmistä, jota on vahingoitettu syvältä, kuinka vaikeaa on antaa anteeksi ja kääntää hyväksi teot, jotka eivät ansaitse hyvällä muistelua.
      Ymmärtääkseen monen pitäisi itse kokea miltä tuntuu, kun joutuu toisten pahoinpitelemäksi henkisesti tai fyysisesti ilman omaa syytään.

Viha on yksi tunnetila, joka on käytävä läpi voidakseen antaa anteeksi. Ketään ei voi käskeä anteeksiantoon, sillä vain kokija itse voi tietää, milloin on valmis siihen.

• ent. siivoojaparka

Eikös sen muistokirjoituksen itsestään voisi rustata nyt jo eläessään varalle valmiiksi, ettei vihamiehet pääse pilaamaan mainetta sitten hautajaisissa? Jonkunlainen yhteenveto näistä palstakirjoituksista, missä jokainen kilpaa kehuu itseään.

Se on muuten kumma, että minä en tunne yhtään niin läpi asti pahaa ja ilkeää ihmistä, etteikö hänestä löytyisi sekin hyvä puoli. Uskon vakaasti, että jokaisessa se on kunhan sen vain löytää.

• en ole katkera, mutt

Iloitsen siitä, että olen sanonut antavani anteeksi ennen heidän kuolemaansa sairaalassa viimeisinä elinpäivinään niille parille ihmiselle, jotka ovat aikoinaan tehneet minulle pahaa. Huomasin myöhemmin, että kykenin ihan oikein antamaan anteeksi. En kanna kaunaa, enkä ole ollut katkera enää sen jälkeen.

Kaunaiset ja katkerat vahingoittavat vain itseään. Onneksi ei tarvitse.

• Sitä on armahdus

Hyvä sinä. Anteeksi annetaan no. oman itsen takia, jotta voi jatkaa ilman ihmismieltä sairastuttavia tuntemuksia kuten esim. kauna ja katkeruus. Ts. se on tärkeintä, mitä oman pään sisällä tapahtuu, ei toisten luulot, kuulot ja kuvitelmat.

• sissinen

Kysymyshän ei ole kaunaisuudesta tai katkeruudesta ihmisten kohdalla, jotka käyvät läpi vihan tunteitaan. Se on vain inhimillistä.
      Mitä siitä tulisi, jos kaikkia pahantekijöitä siliteltäisiin päähän, eikä kukaan tekisi elettäkään mainitakseen edes asiasta. Mitä varten sitten ovat oikeuslaitokset? Eihän niitäkään tarvittaisi, jos pitäisi kaikki antaa anteeksi.

En pidä mitenkään fiksuna toitotusta siitä, kuinka hyvä ihminen anteeksiantava ihminen on, ettei läheisen murhakaan tunnu missään. Sellaistakin on kuultu, mutta se ei tee ihmisestä silti hyvää, siis ei anteeksiantajastakaan. Siten ei sädekehää pään päälle kyllä tule. Se voi kyllä tulla realistisesta ajattelutavasta, mikä on oikein.

• unohtuiko käskyt?

Eikö Raamatussa käsketä kääntää toinen poski?

• aika aikaansa

Kyllä se on sisältäpäin syövyttävää kaunaisuutta ja katkeruutta, jos ei ihminen ole tähän ikään mennessä pystynyt antamaan anteeksi vanhemmilleen lapsuudessa kohtaamiaan vääryyksiä. Sellaiset asiat ja vihantunteet työstetään yleensä jo myöhäisnuoruudessa, tapahtuneet jätetään menneisyyteen ja jatketaan eteenpäin. Raadolliselle kuulostaa, kun vielä yli kuuskymppinen märehtii mielessään sellaisia yli viisikymmentä vuotta vanhoja asioita, joita ei voi enää muuttaa. Montakymmentä vuotta katkeruutta ja kaunaa jotain ihmistä kohtaan. Täytyy olla raskasta ja sisällepäin jälkiä jättävää.

Tapahtuneet on tapahtuneita, eikä sitä voi enää muuttaa vihaamalla syyllistä. Sillä vihalla pilaa vain oman jäljellä olevan elämänsä.
        Oikeuslaitos pitää huolen, että murhaajat saavat rangaistuksensa. Sen asia ei tietenkään ole antaa anteeksi...

• ---,,,,
        aika aikaansa kirjoitti:

Kyllä se on sisältäpäin syövyttävää kaunaisuutta ja katkeruutta, jos ei ihminen ole tähän ikään mennessä pystynyt antamaan anteeksi vanhemmilleen lapsuudessa kohtaamiaan vääryyksiä. Sellaiset asiat ja vihantunteet työstetään yleensä jo myöhäisnuoruudessa, tapahtuneet jätetään menneisyyteen ja jatketaan eteenpäin. Raadolliselle kuulostaa, kun vielä yli kuuskymppinen märehtii mielessään sellaisia yli viisikymmentä vuotta vanhoja asioita, joita ei voi enää muuttaa. Montakymmentä vuotta katkeruutta ja kaunaa jotain ihmistä kohtaan. Täytyy olla raskasta ja sisällepäin jälkiä jättävää.

Tapahtuneet on tapahtuneita, eikä sitä voi enää muuttaa vihaamalla syyllistä. Sillä vihalla pilaa vain oman jäljellä olevan elämänsä.
        Oikeuslaitos pitää huolen, että murhaajat saavat rangaistuksensa. Sen asia ei tietenkään ole antaa anteeksi...

Älä yksinkertaista. Puhuminen asioista ei ole mitään hiton märehtimistä.
        Ikävä, jos sinulle asia nostattaa huonoja muistoja.

• aika aikaansa
        ---,,,, kirjoitti:

Älä yksinkertaista. Puhuminen asioista ei ole mitään hiton märehtimistä.
        Ikävä, jos sinulle asia nostattaa huonoja muistoja.

Muistoja mistä? Minä olen anteeksiantavaa sorttia ja mikä on anteeksiannettu, niin sitä ei enää kaivella, koska siihen ei tunne enää minkäänlaista tarvetta.

Avautuminen ja asiasta puhuminen on ok ja tärkeääkin silloin, kun se on vielä ajankohtaista. Mutta kymmenien vuosien takaisia ????

• -mu9'0.
        aika aikaansa kirjoitti:

Muistoja mistä? Minä olen anteeksiantavaa sorttia ja mikä on anteeksiannettu, niin sitä ei enää kaivella, koska siihen ei tunne enää minkäänlaista tarvetta.

Avautuminen ja asiasta puhuminen on ok ja tärkeääkin silloin, kun se on vielä ajankohtaista. Mutta kymmenien vuosien takaisia ????

Ihmisen alkukoti on lapsuus.

• uusi koti jo
        -mu9'0. kirjoitti:

Ihmisen alkukoti on lapsuus.

Niinhän se, mutta eikö tässä iässä ole lapsuus jo aika kaukana.

• älä lyö lyötyä
        uusi koti jo kirjoitti:

Niinhän se, mutta eikö tässä iässä ole lapsuus jo aika kaukana.

On olevinaan ylevää syyllistää toisia ihmisiä anteeksiantamattomuudesta ja vanhojen muistamisesta, tietämättä mitä kaikkea pahaa on todellisuudessa saattanut tapahtua.

On vanhempia jotka syyllistävät lapsensa elämänsä pilaamisesta, vaikka lapsi itse ei ole valinnut syntyä ei toivottuna. Itse jaksoi yli 40 vuotta yrittää saada äidiltäni syntymääni anteeksi, sitten en enää jaksanut.

En tule menemään hautajaisiin, eikä minulla ei ole hänestä mitään hyvää sanottavaa.

• hae apua ja auta its
        älä lyö lyötyä kirjoitti:

On olevinaan ylevää syyllistää toisia ihmisiä anteeksiantamattomuudesta ja vanhojen muistamisesta, tietämättä mitä kaikkea pahaa on todellisuudessa saattanut tapahtua.

On vanhempia jotka syyllistävät lapsensa elämänsä pilaamisesta, vaikka lapsi itse ei ole valinnut syntyä ei toivottuna. Itse jaksoi yli 40 vuotta yrittää saada äidiltäni syntymääni anteeksi, sitten en enää jaksanut.

En tule menemään hautajaisiin, eikä minulla ei ole hänestä mitään hyvää sanottavaa.

Surullista, että piinaat itseäsi vielä tässäkin iässä. Mene terapiaan ja helpota omaa loppuelämääsi. Kauna ja katkeruus jättävät SINUA sisälläsi.
        Jos sinulla on rakkaita läheisiä, itsesi vapauttaminen on myös heidän kannaltaan erittäin tärkeää. Vapauta itsesi ja anna OMALLE elämällesi uusi mahdollisuus!

• aikuinen nainen

Miksi takertua huonoon äitisuhteeseen ja pilata sillä koko elämänsä?Jokainen on oman onnensa seppä ja normaali aikuinen ihminen rakentaa oman elämänsä, eikä kytristy äitinsä hyväksynnän varaan. Hieman itsenäistymistä odottaisi aikuiselta ihmiseltä.

Olisiko sinusta parempi, jos äitisi olisi ottanut abortin? Minä ainakin olen kiitollinen elämästäni kaikine risuineen ja ruusuineen, mitä se on eteeni tuonut.

• ?++?
        aikuinen nainen kirjoitti:

Miksi takertua huonoon äitisuhteeseen ja pilata sillä koko elämänsä?Jokainen on oman onnensa seppä ja normaali aikuinen ihminen rakentaa oman elämänsä, eikä kytristy äitinsä hyväksynnän varaan. Hieman itsenäistymistä odottaisi aikuiselta ihmiseltä.

Olisiko sinusta parempi, jos äitisi olisi ottanut abortin? Minä ainakin olen kiitollinen elämästäni kaikine risuineen ja ruusuineen, mitä se on eteeni tuonut.

Onko jotain sinulta pois, jos ihminen saa puhua kokemuksistaan. Mitä tuomareita olemme toisillemme?
        Jokaiselle riittää oma elämänsä, turha olla opeseppänä muille.

• lapsiko uudestaan?
        ?++? kirjoitti:

Onko jotain sinulta pois, jos ihminen saa puhua kokemuksistaan. Mitä tuomareita olemme toisillemme?
        Jokaiselle riittää oma elämänsä, turha olla opeseppänä muille.

Ei vaan kuulosta terveelle aikuiselle...

• ole itse parempi

Onko ylevää syyllistää omaa epäonnistunutta äitiään?

• vai ei
        ole itse parempi kirjoitti:

Yleensä äidiltäkin saa edellyttää ihmisyyttä?

• älä lyö lyötyä
        aikuinen nainen kirjoitti:

jaahas, amatöörikeittiösykolookit taas jakaa ohjeitaan :))))

Älä tee minusta katkeraa, sillä tässä tarinassani on vain yksi katkera, se on alkoholisoitunut noita-akka äitini, joka lähettelee edelleen solvauskirjeitään jotka laitan avaamattomina roskiin.
        Minähän kerroin lopettaneeni elämäni pilaamisen katkaisemalla yhteydenpidon äitiini jo nelikymppisenä.
        Olisiko abortti ollut parempi ? no ei tietenkään, mutta hyvä äiti olisi ollut.

• Siitäs sait hapis
        lapsiko uudestaan? kirjoitti:

Ei vaan kuulosta terveelle aikuiselle...

Kuka onkaan terävämpi diagnoosinteijä kuin omahyväinen toisen asemaan eläytymään kykenemätön suomalainen hapan naisihminen.

• Pirre*

Juopon kanssa elämisessä ei ole mitään ylevää, ei ainakaan lapsilla, turha sitä on yrittää silitellä heidän jotka ei tarvinnu sitä kokea, hurskastelua kaikki tyyni..

• Pirre*

Juopon kanssa elämisessä ei ole mitään ylevää, ei ainakaan lapsilla, turha sitä on yrittää silitellä heidän jotka ei tarvinnu sitä kokea, hurskastelua kaikki tyyni..

• --,,--
        Pirre* kirjoitti:

Sano muuta. Ihmetyttää.

Panee miettimään, miksi pitäisi kunnioittaa kunniatonta. Miten lie puoltajien itsensä ja lastensa laita ollut.
        Rakastaa voi vanhempiaan, sääli päällinnäkin.

• olen VAIN ihminen

Varmaan kaikki nyky ihmiset on lapsuudessaan kokeneet vääryyttä,
      kukaan ihminen ei ole täydellinen,
      aina voi hyvyteen pyrkiä, joskus se onnistuuki
      mutta maailma ei ole paratiisi,
      täällä ihminen joutuu kärsimään toiset enemmän kuin toiset,
      elämä aina ei ole oikeudenmukaista,
      itsekki kipuilen lapsuudesta asti myös aikuisijällä kokemistani vääryyksistä,
      en kuitenkaa syytä ketään koska elämä on epäoikeudenmukaista,
      kärsin kärsimykseni aivan itse hiljaa,
      luoja parantaa aikanaan, antaa anteeksi elämän pahuudet,
      niin minulle kuin pahantekijöillekki,
      jokaisessa ihmisessä asuu hyvyys ja pahuus,
      on ihmisen valinta kumman valitsee elämän tiekseen,
      itse olen pyrkiny hyvyyteen ja vain hyvyteen, paremmalla ja huonommalla menestyksellä,

• itse sain selkäsauna

Kaikki eivät todellakaan oli joutuneet kärsimään vääryyttä Suomessa. Tiedän monia ihania harmonisia, hyvin toimeen tulleita perheitä, joissa lapset ovat saaneet pienestä pitäen saaneet kaikki mahdollisimman hyvät asiat.

• kanattaa kasvaa
        itse sain selkäsauna kirjoitti:

Kaikki eivät todellakaan oli joutuneet kärsimään vääryyttä Suomessa. Tiedän monia ihania harmonisia, hyvin toimeen tulleita perheitä, joissa lapset ovat saaneet pienestä pitäen saaneet kaikki mahdollisimman hyvät asiat.

aikuiseksi.

Sain minäki oikein kunnolla isän kädestä piiskan jäljet näkyi parisen viikkoa,
        EN ole katkera,
        isä aikoinaan pyyti anteeksi,
        toistakertaa en saanukka koskaan piiskaa,
        rakasin isääni,
        isä oli hyvä ihminen maailman paras isä äkkipikaisuudetaan huolimatta,
        ihmiseltä vaatii paljon kasvaa aikuiseksi, ja ymmärtää että vanhemmatki on vain ihmisiä,
        ja kuitenki vanhemmat varmasti tahtovat lapsilleen kaikkein parasta elämään,
        aina he ei vaan osaa ilmaista asiaa oikein, vaan saavar raivarin ja nyrkit heiluu, kun sanat puuttuu,
        parasta on oppia antamaan anteeksi itselleen kuin muillekki,

• piru,,,

Mikä hiton ruumiskeskustelu nyt on valtoimenaan?

• .....

Pelkäätkö mennyttä enemmän, vaiko vain tulevaa?

Miksei ihmiset saa puhua, mikä puhuttaa? Ihme.

• mac pimee

Joitakin näkyy peloittavan, ettei heitä muistella tarpeeksi hyvällä kuoltuaan. Jotain luurankoja ehkä komerossa.

• ansaitusti?
        mac pimee kirjoitti:

Joitakin näkyy peloittavan, ettei heitä muistella tarpeeksi hyvällä kuoltuaan. Jotain luurankoja ehkä komerossa.

taitaa joukossa olla muutama joiden hautajaisissa on hiljaista

• -.,mn
        ansaitusti? kirjoitti:

Onko kaikilla hautajaisia? Pappi, ja?????

• ollakovaiei1
        ansaitusti? kirjoitti:

Aivan, eikös jossain lehdessäkin ollut että arkunkantajistakin on pulaa. Saapi ilmoittautua vapaaehtoiseksi.

• ,,,,,
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Aivan, eikös jossain lehdessäkin ollut että arkunkantajistakin on pulaa. Saapi ilmoittautua vapaaehtoiseksi.

Rahalla saa, kun kunta ostaa.

• ollakovaiei1
        ,,,,, kirjoitti:

Rahalla saa, kun kunta ostaa.

Ostaako kunta?Jos vaikka säästötoimet pureutuu kohta siihenkin kohteeseen?

• ,,,,
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Ostaako kunta?Jos vaikka säästötoimet pureutuu kohta siihenkin kohteeseen?

Kenpä tietäis sen.

• ollakovaiei1
        ,,,, kirjoitti:

Kenpä tietäis sen.

Vaikia sanoa.

• Teot on jo tehty

Turha on ihmiselle kaunaa kantaa enää kuoleman jälkeen. Kauna kalvaa vain kantajaansa.

• ollakovaiei1

Samaa mieltä. Historiaa ei voi muttaa, mutta siitä voi oppia. Asioista voi puhua/kirjoittaa jos ne nousevat ajankohtaiseksi keskusteluissa. Jos ei kykene sihen, on jäänyt jotain kesken.

• ollakovaiei1
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Samaa mieltä. Historiaa ei voi muttaa, mutta siitä voi oppia. Asioista voi puhua/kirjoittaa jos ne nousevat ajankohtaiseksi keskusteluissa. Jos ei kykene sihen, on jäänyt jotain kesken.

Ja sehän miun piti vielä kertomani että vaikka isä-suhteestani oon täällä avautunut pitänee vielä mainita semmonen asia että miull on ollut maailman ihanin ja tasapainoisin isäpuoli kohta 45 vuotta , elossa ja voi hyvin vielä. Joten vaaka tasapainossa :).

• Missään tapauksessa en suostuisi puhumaan haudalla, jos vainaja olisi eläessään ollut pirullinen ihminen.
        Jos olisi pakko mennä hautajaisiin, kävisin mitään sanomatta kättelemässä vainajan lähiomaiset ja olisin tilaisuuden aikana lähellä ulko-ovea että heti litanioitten päätyttyä voisin poistua.

Mielestäni ei ole kaunan kantamista, jos muistaa ihmisen sallaisena kuin hän eleäessään oli. Eiköhän hänkin ajan mittaan unohdu ja siinä häviävät sitten hänen tekemänsä vääryydet.

• eppu2
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Teot on jo tehty ja ollakovaiei1

Niin, vaikka mennyttä ei voi muuttaa, aina voi valita miten asioihin suhtautuu.
        Omaa ajatusmaailmaansa voi kouluttaa. Pitää vain päättää tehdä niin.

• ollakovaiei1
        eppu2 kirjoitti:

Teot on jo tehty ja ollakovaiei1

Niin, vaikka mennyttä ei voi muuttaa, aina voi valita miten asioihin suhtautuu.
        Omaa ajatusmaailmaansa voi kouluttaa. Pitää vain päättää tehdä niin.

Nimenomaan eppu2.
        Vaikka asioita ei kaunistella ja puhutaan niiden oikeilla nimillä, voi pyrkiä siihen että itse kuitekin kasvaa kohti inhimillistä ihmisyyttä.

• ollakovaiei1
        Venlastiina kirjoitti:

Missään tapauksessa en suostuisi puhumaan haudalla, jos vainaja olisi eläessään ollut pirullinen ihminen.
        Jos olisi pakko mennä hautajaisiin, kävisin mitään sanomatta kättelemässä vainajan lähiomaiset ja olisin tilaisuuden aikana lähellä ulko-ovea että heti litanioitten päätyttyä voisin poistua.

Mielestäni ei ole kaunan kantamista, jos muistaa ihmisen sallaisena kuin hän eleäessään oli. Eiköhän hänkin ajan mittaan unohdu ja siinä häviävät sitten hänen tekemänsä vääryydet.

Samaa mieltäö olen. Puhujaksi en myöskään alkaisi, situisin takarivissä ja kukan voisin haudalleen pudottaa ja kätellä omaiset. Luulen että oman isämme hautajaisissa minä ja sisareni olimme nae aidoimmat surijat.Olimme hautajaisissa mutta kahvitilaisuteen emme menneet.

• suomi on sairas maa

johtuu sodista, ja sisäsiitoisuudesta, mutta suomi tulee selviämään.

esm,
      jos lapsuus on ollu liian rankaa, isä on voinu olla sairas, sairastaa jotain neurologista sairautta joka aihuttaa väkivaltaista käyttäytymistä,
      se on hyvin rankkaa lapselle, koska lapsi ei voi ymmärtää miksi jokukäyttäytyy niin kuin käytäytyy,
      sielua viiltää kipeesti laspen kohtalo,
      äiti ei kinä olisi asiaa varmaankaa sallinu jos olisi tienny isänsairudesta ajoissa,
      äiti on voinu olla työelämässä, eikä ole ollenkaa tienny kuinka puoliso käyttäytyy hänen poissa ollessaan,
      elämä ei ole oikeuden mukasta,
      itsekki koin lapsena kauhun hetkiä, pakenin henkeniedetä,
      mutta järkeilemällä asioita aikuistttuani olen ymmärtäny isän vaikeudet ja äkkipikaisen luonteen
      joten olen voinu antaa anteeksi vanhemmille mutta silti sielussani tunnen suurta kipua joka viiltää tätä maailman pahuutta ajatellessa, ja omakohtaisista kokemuksista myös avioliitossa,
      elämä ei ole koskaan ruusuilla tansimista,
      siinä ihminen kuin ihminen saa pahoja kolhuja,
      lapsena jo sain uskon lahjan jonka ansiosta olen selviytyny elämän kriisi tilateista hyvin,
      jumala on apumme ja parantajamme,
      jumala voi pyyhkiä suuretki kärsimykset pois sielustamme,
      jumala suojelee ja varjelee ihmistä maailman pahuudelta,
      kannattaa paljon rukoilla jumalata apua kärsimyksiinsä. apu tulee varmasti,
      jumalan avulla alottajaki voi antaa anteeksi vanhempiensa tekemät virheet, ja julmuudet.
      sillä heilläki on ollu paha lapsuus.

• sissinen

On tapauksia, joissa lapsen elämä on tuhottu lähes täysin alistamalla ja pakottamalla. Tämä lapsi on saattanut joutua hyväksikäytetyksi tai pahoinpidellyksi monella tapaa. Kovia kokenut ihminen ei kenties koskaan ole saanut osakseen empaattisuutta, ja siksi on vaikea koskaan antaa anteeksi. Hän voi jatkaa elämäänsä kuin kaikki olisi hyvin, mutta syvällä sisimmässä olevaa tuskaa ei noin vain voi heittää pois.

Ihmiset, joiden elämä on ollut paljon helpompaa, eivät voi ymmärtää tällaisia tapauksia. Ihminen, jota on vain hiukan läpsäytetty, ei voi ymmärtää todellista pahoinpitelya. On helppo antaa anteeksi joku pikkuseikka, mutta vaatiminen anteeksiantoa todellisesta pahoinpitelystä on vaatijan tyhmyyttä ja kykenemättömyyttä nähdä omaa pikkunapaansa pidemmälle.

Me emme voi todellakaan tietää, kuinka kovan kohtalon joku on kokenut. Siksi olisi viisainta olla hiljaa anteeksiannosta ja paljastaa siten omaa tyhmyyttään ja kykenemättömyyttään ymmärrykseen toisen kokemuksista.

Aikoinaan, kun ihmiset erosivat avioliitoistaan, oli omakin mielipiteeni, että eikö nuo nyt sitten osaa sopia asioista ja ettei elämä vaihtamalla parane.
      Mutta mutta! Niinpä sain kokea kapean näkemykseni kolahtavan omaan nilkkaani elämän näyttäessä arvosteluni olleen täysin metsässä. Nyt ymmärrän, etten minä, eikä kukaan toinenkaan voi nähdä, mitä siellä kulissien takana näkyy.

Empaattisuutta, hyvät ihmiset. Teidän näkemyksenne kärsimystä kokeneiden taustoista, voi olla täysin metsässä. Kasvakaa ymmärrykseen toisianne kohtaan arvostelijat. Eli kapea ajattelu on näköjään seurannut teitä vielä 60:seksikin asti. Kenties vihdoin empatia ja sympatia kovia kokeneita kohtaan auttaa heitä unohtamaan ja jopa anteeksiantoon.
      Mutta ei arvostelu omasta, suppeasta näkökulmasta!

• .mollamaija

En oikein ymmärrä anteeksiantamista. Siis tapahtumana.
      Esimerkiksi en ole pitänyt mitään rituaalia isän julmuuksien takia, antanut anteeksi?!
      Ne on tapahtuneet, niille ei voi mitään. En ajattele niitä, joskus nousee mieleen, kuten nyt täällä palstalla muitten kirjoitusten myötä.
      Korppis ihmetteli näitä synkkiä aiheita. Ehkä tämä helle tekee pikkaisen tuskaiseksi kun joutuu kökkimään sisällä ja yksi aihe johtaa toiseen, lumipalloefekti :-)

• eppu2

En ole kultalusikka suussa kulkenut minäkään tähän päivään.
      Pahoinpitelyistä, niin henkisistä, kuin fyysisistäkin olen saanut osani.
      Ei minusta anteeksiannosta puhuminen ole tyhmyyttä, eikä empaattisuuden ja ymmärryksen puutetta.
      Minä näin kaksi tietä:
      Toinen oli viha ja katkeroituminen.
      Toinen oli henkinen kasvu, vapautuminen ja eteenpäin eläminen ja katsominen. Ja se anteeksianto.
      Valitsin jälkimmäisen.
      Enkä ole valintaani katunut.

• .mollamaija

Ehkä se on tavallaan anteeksiantamista kun jättää asiat taakseen eikä jää vellomaan niitä. Ja jos jotain olen surrut niin sitä pahaamieltä minkä isä aiheutti vanhemmilleen ja äidilleni. Koskaan isä ei pyytänyt anteeksi tekojaan keneltäkään. Sitä tässä mietin, että kolkuttiko hänen omatuntonsa koskaan.

No mutta, ihmisyydellä on monet kasvot.

• eppu2
        .mollamaija kirjoitti:

Ehkä se on tavallaan anteeksiantamista kun jättää asiat taakseen eikä jää vellomaan niitä. Ja jos jotain olen surrut niin sitä pahaamieltä minkä isä aiheutti vanhemmilleen ja äidilleni. Koskaan isä ei pyytänyt anteeksi tekojaan keneltäkään. Sitä tässä mietin, että kolkuttiko hänen omatuntonsa koskaan.

Jos ikäviin asioihin ja tapahtumiin jää jumiin, ei kykene elämään täysipainoista elämää.
        Kaikella on aikansa.
        Emme me kuitenkaan voi elää muuta elämää, kuin omaamme.

• .mollamaija
        eppu2 kirjoitti:

Jos ikäviin asioihin ja tapahtumiin jää jumiin, ei kykene elämään täysipainoista elämää.
        Kaikella on aikansa.
        Emme me kuitenkaan voi elää muuta elämää, kuin omaamme.

Juuri niin. Oman itsensä voimaannuttaminen ja pahan kierteen katkaiseminen ettei siirry seuraaville sukupolville.

• mennyt on mennyttä

eppu kirjoitti omasta elämästään aivan kuten minäkin olisin omaani kuvannut.

Itse on valittava repun siältö mitä kantaa mukanaan.

Virheistään voi oppia, eikä koskaan ole liian myöhäistä kääntää uusi sivu.

• ollakovaiei1
        .mollamaija kirjoitti:

Minun isöstöni näki että hän häpesi, selvin päin ollessaan. Mutta hänella ei koskaan ollut snoja pyytää anteeksi.

• Pirre*

Elävää ihmistä on helpompi vihata, luulisin...kuollutta ei viitsi - paitsi, on tekoja joita kuolemakaan ei hyvitä, esim. lasten hyväksikäyttäjät, murhaajat on kirottuja iäti.

• ollakovaiei1

Minä en vihaa ketään, liian suuri tunne käytettävävki. Mileuummin ohjailen ne Suuret Tunteet johonkin positiiviseen.

• Pirre*
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Minä en vihaa ketään, liian suuri tunne käytettävävki. Mileuummin ohjailen ne Suuret Tunteet johonkin positiiviseen.

En minäkään, mutta ajattelen että paljon kärsineellä osapuolella täytyy olla oikeus edes vihata, inhota, jättää huomiotta, halveksia, eikä tarvia antaa anteeksi, - se on ehkä ainut "kosto" mihin esim. lapsena hyväksikäytetty aikuinen/nuori kykenee.

P.s. en puhu omista kokemuksistani, asetun vain mielessäni esim. pahoipideltyjen lasten nahkoihin.

• ollakovaiei1
        Pirre* kirjoitti:

En minäkään, mutta ajattelen että paljon kärsineellä osapuolella täytyy olla oikeus edes vihata, inhota, jättää huomiotta, halveksia, eikä tarvia antaa anteeksi, - se on ehkä ainut "kosto" mihin esim. lapsena hyväksikäytetty aikuinen/nuori kykenee.

P.s. en puhu omista kokemuksistani, asetun vain mielessäni esim. pahoipideltyjen lasten nahkoihin.

No onhan se näinkin. Toisaalta kuitenkin olisi helpompaa myös tälle hyväksikäytetylle, jos kykenisi jollain tavalla käsittelemään asian ettei tarvitsisi vihata, inhota, jättää huomiotta, halveksia, eikä tarvia antaa anteeksi, "

Lapsi on usein vanhemmilleen lojaali, olipa kyseessä minkälainen koti hyvänsä.

• ollakovaiei1 kirjoitti:

No onhan se näinkin. Toisaalta kuitenkin olisi helpompaa myös tälle hyväksikäytetylle, jos kykenisi jollain tavalla käsittelemään asian ettei tarvitsisi vihata, inhota, jättää huomiotta, halveksia, eikä tarvia antaa anteeksi, "

Lapsi on usein vanhemmilleen lojaali, olipa kyseessä minkälainen koti hyvänsä.

Niinhän se lapsi, yleensä on, mutta tiedän joitakin tapauksia missä lapsi on itse anonut pääsyä kotoa pois, eli toivonut huostaanottoa. Isä ei koskaan muistellut lämmöllä edesmenneitä kasvattivanhempiaan, oli vain asioita jotka ei unohtuneet.

• :////
        pir-miina49 kirjoitti:

Niinhän se lapsi, yleensä on, mutta tiedän joitakin tapauksia missä lapsi on itse anonut pääsyä kotoa pois, eli toivonut huostaanottoa. Isä ei koskaan muistellut lämmöllä edesmenneitä kasvattivanhempiaan, oli vain asioita jotka ei unohtuneet.

Muistan sisarusparin, joille oli maailman parasta, että pääsivät lastenkotiin.
        Kuka väittää, että vanhemmat ovat aina oikeassa?
        Isä ja äiti oli olemassa.

• ollakovaiei1
        pir-miina49 kirjoitti:

Tottahan on että monen lapsen elämän on huostaanotto pelastanutkin, mutta on niitäkin tapauksia joissa huostaanotto on vienyt ojasta allikkoon.

• ollakovaiei1
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Tottahan on että monen lapsen elämän on huostaanotto pelastanutkin, mutta on niitäkin tapauksia joissa huostaanotto on vienyt ojasta allikkoon.

Ai niin ja tiedn teinin joka halusi kotoa lastenkotiin sen takia kun alaikäiselle kotona oli tiukat kotiintuloajat :).

• 23423423

Väkivaltaiset veljet - tuskin tulisi ikävä. Hyväksikäyttäjät. Alistajat. Vaikea olisi kauniisti muistella, valitan.

• Koska kuolema ja sairaudet ovat edustettuin aloituksissa en tee aloitusta päätäni vaivaavasta ongelmasta.

Serkkuni soitti eilen ja kertoi yhden serkkumme poismenosta. Ikäiseni, kaunis nainen sairastui muutama vuosi sitten Alzheimerin tautiin.

Hautajaiset lie tulevana sunnuntaina, mutta hautajaisiin ei ole kutsuttu muuta sukua kuin vain minulle soittanut serkku ja hänen veljensä.

Kuolleen serkkuni sairautta peiteltiin ja sain kuulla vasta kuukausi sitten, että hän on hoitokodissa.

Miksi läheiset häpeävät omaisiaan, jotka sairastuvat vakavasti? Miksi sukulaisilta salataan sairastuneen kuolema?

• ???

Vaikea tietää, pitäisi kuulla kumpaakin osapuolta.

• ??? kirjoitti:

Vaikea tietää, pitäisi kuulla kumpaakin osapuolta.

Meitä serkuksia, joilta asiaa on salattu on runsaasti. Ilmeisesti minulle soittanut serkkuni halusi, että minä informoisin sisarukseni, mutta kuin minun ja sisarusteni välillä on myös kommunikointikatkos.

• ei se katso näköä

Ehkä salattiin sen takia kun serkkusi oli kaunis nainen.
        Että kauniitkin voivat sairastua ja kuolla!

• eppu2

korppis

Olisiko se sitten vain niin, että se vanha häpeä sairauksista, joissa aivotoiminta sumenee, on vieläkin mörkönä joillain ihmisillä.
        Ei kyetä käsittelemään sairautena sairauksien joukossa.

• eppu2 kirjoitti:

korppis

Olisiko se sitten vain niin, että se vanha häpeä sairauksista, joissa aivotoiminta sumenee, on vieläkin mörkönä joillain ihmisillä.
        Ei kyetä käsittelemään sairautena sairauksien joukossa.

Ajattelin samaa, että esim. nuorena syöpään kuollut saa martyyrin kruunun ja kyynelehtivän saattokulkueen, mutta tuoliin sidottu nuori Alzheimerin tautiin kuollut pistetään piiloon.

Aivan kuin jotkut vaikeavammaiset ennen vanhaan piilotettiin ihmisten silmistä.

• arvostusta pliis

Miksi ymmärrät sen häpeäksi?
        Lähipiirissäni on ollut muutama jotka ovat toivoneet ettei sairaudestaan kerrota muille. Vakavasti sairastuneelle on tarpeeksi vaikeaa jo usein itsensä kanssa, saati sitten että tarvitsee kuunnella voivottelevia sukulaisia, jotka yrittävät lohdutella kyllä se siitä kun vaan jaksat olla pirteä. Monesti kuolemansairas joutuu lohduttajan osaan kun joillekin on niiiin vaikeaa kun ystävällä/sukulaisella on loppuhetket käsillä.

• --------------------

Vainajaa ei voi vihata, mutta tuska jonka hän on elämänsä aikana aiheuttanu läheisilleen ei haihdu koksaan pois,
      se jättää suuren surun siitä että miksi piti käydä näin, kun tavallan ymmärtää että pahan tekijä isekki on kärsiny paljon omassa elämässään, jonka seurauksena on tavallaan tyhmyyttään siirtäny pahuuden viattomille jälkeläisilleen,
      jos pahan tekijä olisi ymmärtäny oman pahan olonsa ei varmaankaa olisi koskaan syyllistyny viattomien pahoinpitelyyn,
      vain jumala voi antaa anteeksi,
      jumala on armollinen ja paljon viisaampi ihmistä ,

• rauhaisaa lepoa

Peliporukat varmaan sanois lyhyesti ja ytimekkäästi
      että kuppi kumossa kun joku kuolee,

muttei liiemmästä kuppien kumoamisesta
      - enempi ongelmia toistenkin mietittäväksi
      - jkv traagisuuttakin ja raadollisuutta
      mahtuu kaikkeihin peleihin
      - naisten hameitakin joskus sanottiin kupeiksi.
      Vähän monimielisesti, kun yksiselitteisiä asioita harvemmin on.

En ajattelis kenenkään tunteita minään kostona, ne vain menevät ja tulevat,
      pakkoko niitä on koteloida?
      Kaikista säälimättä hyväksikäytetyistä sanoisin että heilläkin on oikeus kasvaa
      aikuisiksi, miehiksi ja naisiksi siinäkin tapauksessa että väkivalta tai aineorjuudet
      mielellään tekis ihmisistä ikuisia pikkupoikia tai -tyttöjä, hyysättäviä.
      Muistokirjoituksissakin kai vois mainita kauniisti elämän raakuudeta ja rasittavuuksista - harvemmin tavallisen vastuullisen aikuisen elo on millään
      "mukavuusalueilla" loikoilu vaan.

• sissinen

Korppis
      Olen pahoillani serkkusi kohtalosta, siitä osanottoni!

Tuli tuossa viestejä lukiessani mieleen, voisiko olla niin, että serkkusi tahtoi itse olla mahdollisimman näkymätön? Toimiko omaiset serkkusi toivomuksen mukaan? Itse samassa tilanteessa en tahtoisi itselleni suurta näkyvyyttä. Tosin en tälläkään hetkellä, vaikka en olekaan tiettävästi vakavasti sairas.

Ihmetystä on herättänyt ihmisten sutautuminen tähän viimeiseen tilaisuuteen kovin erilailla. Toinen haluaa mahdolisimman pramean ja näkyvän muistotilaisuden, toinen ei anna sellaiselle seikalle juurikaan merkitystä. Itselleni on samantekevää mitä sen jälkeen tapahtuu, kun olen poistunut. Lapsilleni olen sanonut, ettei minua pidä jäädä suremaan vaan muistaa, että olen mahdollisuuksien mukaan luonanne ja jatkan elämää. Uskovainen en ole, mutta luotan siihen tietoon, ettei elämä pääty, vaan jatkuu toisessa olomuodossa. Tätä luottamusta en tahdo kenenkään mitätöivän, sillä toivo ikuisuuden jatkumisesta poistaa kuolemanpelon.

• Tapasin eilen serkkuni joka on menossa hautajaisiin. Hän kertoi, että kuollut serkkuni vetäytyi syrjään ja halusi eritäytyä kun sairaus tuli ilmi. Lie ollut hänen toiveensa, että hänet haudataan hiljaisuudessa.

Kuitenkin serkusparvessamme on herättänyt ihmetystä kun esim. kuolemasta ei ole infottu ketään muita.

Hollannissa Petzen serkku järjeti komiat lähtöjuhlat. Hän oli etukäteen suunnitellut kaiken. Hän piti mm. hautajaisvieraille puheen, joka oli videoitu ennen kuolemaa.

Hän oli ostanut pienen tilkun maata keskeltä metsää. Hänen puinen yksinkertainen arkkunsa kuskattiin hevosten vetämillä kärryillä hautapaikalle, siellä ystävät soittivat metsästystorvia kun hänet haudattiin.

Kukin tavallaan.

• on sitä taas
        korppis kirjoitti:

Tapasin eilen serkkuni joka on menossa hautajaisiin. Hän kertoi, että kuollut serkkuni vetäytyi syrjään ja halusi eritäytyä kun sairaus tuli ilmi. Lie ollut hänen toiveensa, että hänet haudataan hiljaisuudessa.

Kuitenkin serkusparvessamme on herättänyt ihmetystä kun esim. kuolemasta ei ole infottu ketään muita.

Hollannissa Petzen serkku järjeti komiat lähtöjuhlat. Hän oli etukäteen suunnitellut kaiken. Hän piti mm. hautajaisvieraille puheen, joka oli videoitu ennen kuolemaa.

Hän oli ostanut pienen tilkun maata keskeltä metsää. Hänen puinen yksinkertainen arkkunsa kuskattiin hevosten vetämillä kärryillä hautapaikalle, siellä ystävät soittivat metsästystorvia kun hänet haudattiin.

Kukin tavallaan.

Kas kun ei viety hiirien vetämällä kurpitsavaunulla.
        Se hernekin vielä löytyy kymmenennen patjan alta.

• sissinen

Korppis

Olisikohan niin, että sekin oli poismenneen serkkusi toive. Siis serkuille ilmoittamatta jättäminen.
      Lähisukulaiseni, joka tiesi menehtyvänsä, oli laatinut tarkan listan, kuka saa ja kuka ei saa tulla hänen muistotilaisuuteensa.
      Samoin eräs ei niin läheinen tuttu. Hän oli tehnyt listan niin vieraista, muistotilaisuuden kulusta kuin myös siitä, millainen tarjoilun kuuluu olla.

• operettia

Onpa tullut vähän aikaa seurattua ja luettua näitä sivuja mitään juuri kirjoittelematta ajan kuluksi. Tunnistinkohan sinut Sissinen aikaisemmasta profiilikuvastasi. Jos, niin ihmettelen hämmästyneenä, mitähän sinä täällä teet? vaikea kuvitella sinunlaistasi tänne. Kuva tosin oli pieni, ja sen vuoksi en ole oikein varma asiasta. On joskus tullut käytyä kuulemassa sinua jos olet Si....a?Toivottavasti et ole pahoillasi vaikka kyselen.

• sissinen

En ole pahoillani, mutta jääköön tähän. En kiellä en myönnä. On kai täällä oikeus kirjoitella jokaisen ajankulukseen, eikö niin. Kiitos mielenkiinnostasi.

• unohdus onArmollinen

Ei teot muutu miksikää, ne vaan tullaan unohtamaan,
      sadanvuoden kuluttua kukaan ei tiedä hyvän tai pahan tekijästä yhtikäs mitään.

• reppuriika

Jos täältä lähdetään uskossa Jeesukseen, on saatu sovinto Jumalan ja ihmisten kanssa, niin kaikki paha ja ikävä unohtuu ja pyyhitään pois. Raamatun mukaan kaikki aito rakkaus, ilo, ja ihnuus ja hyvät asiat ja muistot tallennetaan Elämän kirjaan ja ne säilyt muistoissa iankaikkisuuden ajan.
      Ei tietenkään inhimmilliset hatajaismuistelot ja ylistykset iankaikkisuuteen kanna. Kyllä niiden lohtu jää tänne ja saattoväen lohduksi. Tuskin on vastoin Jumalankaan mieltä, että poislähtenyttä muistellaan arvokkaasti kauniisti ja anteeksiannolla. Säilyteään muistoissa hyvä ja unohdetaan kaikki ikävä. Se antaa voimaa jäljelle jääneille jatkaa elämää.

• raamatulla päähän

Ai että olen saanut elämäni aikana uskontojen paapatuksesta tarpeekseni. Täälläkinkö tätä samaa hörhöilyä tuputetaan.
      Voisin kertoa kauhutarinoita, ja tosia vielä, uskonnoista ja uskovaisita mutta jääköön, herkimmät voisivat pelästyä.
      Jokainen uskokoon mihin uskoo, mutta tuputus toisille kertoo jo mielenterveysongelmista.

Ja raamattu! Pyh! Jonkun keksimää höpötystä, johon höpsöt uskovat.

• muista säännöt!

Miksi sinä otat sen tuputuksena, jos joku kertoo uskostaan ja vakaumuksestaan?

Jotkut täällä kertovat seksitaipumuksistaan ja alkoholinkäytöstään. Otatko nekin sellaisena, että niitä tuputetaan juuri sinulle? Tai ehkä et ole saanut niistä vielä tarpeeksesi, etkä kuullut kauhutarinoita.

Minä en ole sillä tavalla uskis, mutta ei minulla sellaista Jeesusfobiaakaan ole, etten kestäisi kuulla mitä joku toinen uskoo.

Ja obs!Palsta on avoin erilaisille mielipiteille, kunhan ei mennä toisen keskustelijan solvaamisen puolelle.

• kierrän kaukaa -

ateistit, ne on epäluotettavia kammottavia vaarallisia ihmisiä ympäristölleen.

hyii mikä ihminen, tommonen ihminen voi tehdä rikoksia siitä tuntemattapahaa omaatuntoa, on piittamaton toisen ihmisen hengestä, voi jopa olla auttamatta kuolemaas olevaa sairasta ajoissa saada esm ambulannsi pikalle,
        toommonen voi olla murhaaja,
        enpä tahtois olla tommosen ihmisen ystävä, kierrän hänet kaukaa, en kylile enkä kaske tommosta kylään,
        en luotta toomosiin ihmisiin, ne voi jopa varastaa, tai tehdä jotan kieroa selän takana,

raamattu on totuus,
        joka totuudessa vaeltaa ei ikinä tee pahaa muille, auttaa sairasta, rakastaa puolisoaan ylikaiken, tahtoo pelkkää hyvää läheisilleen. ja muille avun tarvitsijoille,

• ????
        kierrän kaukaa - kirjoitti:

ateistit, ne on epäluotettavia kammottavia vaarallisia ihmisiä ympäristölleen.

hyii mikä ihminen, tommonen ihminen voi tehdä rikoksia siitä tuntemattapahaa omaatuntoa, on piittamaton toisen ihmisen hengestä, voi jopa olla auttamatta kuolemaas olevaa sairasta ajoissa saada esm ambulannsi pikalle,
        toommonen voi olla murhaaja,
        enpä tahtois olla tommosen ihmisen ystävä, kierrän hänet kaukaa, en kylile enkä kaske tommosta kylään,
        en luotta toomosiin ihmisiin, ne voi jopa varastaa, tai tehdä jotan kieroa selän takana,

raamattu on totuus,
        joka totuudessa vaeltaa ei ikinä tee pahaa muille, auttaa sairasta, rakastaa puolisoaan ylikaiken, tahtoo pelkkää hyvää läheisilleen. ja muille avun tarvitsijoille,

Hupa huppaa, ei ateisti ole synonyymi luonnevikaiselle.

Älä koskaan hakkaa ketään Raamatulla päähän!

Onko sinulla ainuttakaan ystävää?

• raamatun sana on -
        ???? kirjoitti:

Hupa huppaa, ei ateisti ole synonyymi luonnevikaiselle.

Älä koskaan hakkaa ketään Raamatulla päähän!

Onko sinulla ainuttakaan ystävää?

totuus,,,

sanon edelleen HYIII ateisteille, toivon että luoja tekis heille jotain niin hyvää että heillä silmät aukeaisi näkeemään mitä on TOTUUS ja siinä pysyminen,

rikollisuus tuottaa vain suurta kärsimystä ympäristölleen,,,

• -----------
        raamatun sana on - kirjoitti:

totuus,,,

sanon edelleen HYIII ateisteille, toivon että luoja tekis heille jotain niin hyvää että heillä silmät aukeaisi näkeemään mitä on TOTUUS ja siinä pysyminen,

rikollisuus tuottaa vain suurta kärsimystä ympäristölleen,,,

Raamatulla päähän hakkaavat tuottavat suurinta haittaa aatteelleen.

Rikollisia on ateisteissa, kuin uskovissakin. Ainakin vetävät tupakkaa enemmän, uskovaiset.

• piru sinut perii -
        ----------- kirjoitti:

Raamatulla päähän hakkaavat tuottavat suurinta haittaa aatteelleen.

Rikollisia on ateisteissa, kuin uskovissakin. Ainakin vetävät tupakkaa enemmän, uskovaiset.

aikanaan, asiasta on tietoa,,,,

------------------- olet pahis tulet saamaan suureman kärsimyksen osaksesi kuin olet aiheuttanu täällä läheisillesi,
        siis pahuus moninkertaistuu sille ihmisellle joka on tehny pahaa toisille tai toivonu pahaa toisille ihmisille,
        tulevaisuutesi ON musta,,

tämä ON TOTUUS ,,,

• raamatulla päähän

Kappas vaan kun kolahti.
      Tiedätkös mitä. Jos uskovaiset olisi sinut hakanneet lapsena henkihieveriin, jos sinua olisi alistettu, painostettu, nimitelty pirun lähettilääksi, saatanaksi ja itse p...ksi, niin olisitkohan sinäkään kovin myötämielinen uskontoja kohtaan?
      Uskovaisista itsestään tämä kieteisyys johtuu.

Minäkö syyllinen, vaikka olen joutunut kammottavan pahoinpitelyn kohteeksi niin henkisesti kuin fyysisestikin. Miten lapsi voi puolustautua.

Muistakaa uskikset itse, että pahoinpitelemällä lasta "uskontielle", saadaan vain elinikäinen vastenmielisyys moista hulluutta kohtaan.

• kumpi parempi

Sekö on niin paljon parempi sitten, että ateisti juovuspäissään pahoinpitelee, jopa surmaa perheensä?

• Molemmat syvältä

Ymmärrän sinua, sillä olen itse sitä mieltä, että jos maailmasta poistettaisiin kaikki uskonnot ja politikointi, niin tämä olisi aivan muunlainen paikka elää ja olla - kaikille - kuin nyt, kun se on sikin sokin sekaisin uskontojen hurauttamista ja poliittisista pyrkyreistä.

• lue raamattua,
        Molemmat syvältä kirjoitti:

Ymmärrän sinua, sillä olen itse sitä mieltä, että jos maailmasta poistettaisiin kaikki uskonnot ja politikointi, niin tämä olisi aivan muunlainen paikka elää ja olla - kaikille - kuin nyt, kun se on sikin sokin sekaisin uskontojen hurauttamista ja poliittisista pyrkyreistä.

molemmat syvältä ;= olet seko ,

viisautta ja ymmärrystä ei anneta kuin vain jumalan lapsille,
        oikeat uskovaiset ei ikinä pysty tekemään pahaa, koska jumala on heidän kanssaan,
        ne jotka tekee pahaa eivät ole ikinä olleetkaan jumalasta lähtöisin,
        tämä on totuus,,

kuuntele jumalansanaa " usko tulee kuulemisesta "

• Se ahtauttaa
        lue raamattua, kirjoitti:

molemmat syvältä ;= olet seko ,

viisautta ja ymmärrystä ei anneta kuin vain jumalan lapsille,
        oikeat uskovaiset ei ikinä pysty tekemään pahaa, koska jumala on heidän kanssaan,
        ne jotka tekee pahaa eivät ole ikinä olleetkaan jumalasta lähtöisin,
        tämä on totuus,,

kuuntele jumalansanaa " usko tulee kuulemisesta "

Jos sinä olet lukenut Raamattuasi, niin miksi sinä et kuulosta viisaalta ja ymmärtävältä?

• Suhteellisuudentaju

Eivät kenenkään pahat teot hyviksi muutu, kun kuolo korjaa tekijän. Mutta ne ikään kuin raukeavat ja aikojen saatossa menettävät merkityksensä. Ja nyt puhun pienten ihmisten pikkuisista pahoista, en hitlereitten ja putlereitten suurista sikamaisuuksista eli mielenhäiriöistä.

• ----

Totta puhut!

Putlerit. :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      170
      3087
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2530
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2416
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2301
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1966
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      263
      1793
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1401
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1339
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1269
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe