Nappaan palan ET-ketjusta: "- - luterilaisuus on maassamme valtauskonto ja historiallisesti katsoen merkittävä yleissivistyksen osa-alue." Rahahanat kiinni perusteli näin ET-opetuksen lakkauttamista.
Mitä evankelis-luterilaisesta kristinuskosta tulee lapsillemme opettaa?
Luterilaisuus on toistaiseksi valtauskonto. Evlut kirkkoon kuuluvien osuus laskee, mutta alittanee 50% vasta ehkä 15 vuoden kuluttua. Toisaalta tulevaisuuttahan pitäisi ajatella opetusohjelmassa, ei nykyhetkeä.
Minusta koulu elää jonkinlaisessa uskontokuplassa. Ympäröivä maailmahan on hyvin sekulaari --- ei kirkossa juuri käydä kuin hautajaisissa yms, jumalausko vähenee voimakkaasti eikä työpaikoilla aloiteta päivää aamuhartaudella jne jne. Tämä saisi minusta heijastua kouluunkin.
Mitä uskonnosta tulee opettaa?
10
64
Vastaukset
Luterilaisuus voisi kuulua pienenä osana jollekin uskontotiedon kurssille jossa peruskoulun aikana käydään läpi maailmanuskonnot, vähän kuten historian tunneilla käydään jossain vaiheessa Suomen historiakin läpi. Ei luterilaisuutta tarvitse erikseen pylvään nokkaan nostaa, se on vain yksi rikka rokassa, täällä sattumoisin suositumpaa kuin Italiassa tai Japanissa.
Toki on hyvä muistuttaa siitä, että Suomi ei ole maailman napa. Toisaalta kai suomalaisen yleissivistykseen kuuluu ennemmin tietää "miksi joulua vietetään" (joojoo, pakanallinen tausta jne) kuin joku vastaava juhla vaikka sikhiläisiltä.
Arvelen kattavan ja neutraalin uskontojen opetuksen olevan jopa aika hyvää uskontokritiikkiä. Äkkiä siinä tulee mieleen mikä näistä sitten on se oikea uskonto, ja sen perään onko mikään.
- FUCKIFUUU
Uskonnosta pitää opettaa että ne ovat haitallisia yhteiskunnalle ja yksilöille ja käydä esimerkkejä siitä millaisia vaaroja uskonnot aiheuttavat pahimmillaan mm. Hitler ja Stalin (molemmat kristittyjä, toinen puolivalmis pappi).
Suomen luterisesta kirkosta tulisi käydä läpi kirkon tekemät rikokset ihmisyyttä vastaan, erityisesti vuosien 1918-1921 tapahtumat.
Lisäksi nykytilanteesta tulee kartoittaa millä tavoin kirkko varastaa ateistiten rahoja tänäkin päivänä. - Et-opelta
Kouluissa on eräänlainen uskonnollinen kasvihuoneilmiö, joka ppoikkeaa normaalista ulkomaailmasta, koska uskonnonopetuksen lisäksi kouluissa on toimintaan ympättyä, järjestettyä uskonnonharjoittamista, kuten seurakunnan aamuhartauksia ja koululaisjumalanpalveluksia sekä niiden lisäksi myös koulun yhteisissä joulu- ym. juhlissa on uskonnollista osuutta, mm. kuvaelmia ja uskonnollisia lauluja (virsiä).
Näin kyllä. Mutta vaikuttaisiko tämä sitten myös mielikuviin uskonnon opetuksen tarpeellisuudesta?
Jos ajatellaan mistä yhteiskunta koostuu, niin onhan evlut kirkko siinä toki osa, jossain määrin pienuskonnotkin. Mutta yhteiskuntaa on myös talouselämä, järjestökenttä, puoluepolitiikka, ammattiliitot... Esimerkiksi työväenliike on muovannut valtavasti tätä maata, mutta harva silti ajattelee että tämän takia pitää Kansainvälistä laulaa koulussa. Nykyisessä Suomessa evlut kirkko on koko ajan vähemmän merkittävä.
http://yle.fi/uutiset/perustuslakivaliokunnan_puheenjohtaja_uskonnon_opetusta_voisi_muuttaa_elamankatsomustiedon_suuntaan/7678865
"Peltola on pitkään pohtinut, onko peruskoulujen pakollinen uskonnon opetus edes tarpeellista." Noin siis toteaa muslimien edustaja.- Täysi typerys
Olet Jori taas keksinyt hyvän kysymyksen, jota olen miettinyt pari päivää. Enkä vieläkään osaa siihen vastata. Kivoja tarinoita siitä Jeesuksen elämästä ja uskonnon historiasta on, mutta millä niitä riittää yhdeksäksi vuodeksi?
No onhan Raamattu sentään neljä miljoonaa merkkiä. Kyllä varsinkin VT:n puolelta tarinaa löytyy, jos sitä lähtee läpi käymään. Samoin kristinuskon suuntia on monia ja niiden eroista riittää kerrottavaa, kirkolla on pitkä historia ja kirkkovuodestakin saa asiaa.
Mutta mikä tästä on olennaista kaikille?
- Täysi typerys
Ne vanhan testamentit tarinat eivät taida ihan alakoululaisille sopivia olla. Opetus taidetaan nykyäänkin tehdä aika neutraalisti, ei siellä taideta varsinaisesta uskosta paljoa puhua. Uskohan on lopulta jokaisen henkilökohtainen asia. Vaikeita asioita.
Riippuu. Onhan jopa Nooan arkki osattu esittää semmoisena kivana juttuna, että ison laivan rakensivat. En muista opetettiinko minulle, saati sitten että olisin miettinyt miten liki koko maailma hukutettiin.
Joosefin kaivossa ainakin muistan. Siinä tarinassa ei kai kukaan kuollut. Joka tapauksessa hieman absurdin tuntuista opettaa lapsille kirjaa, josta pitää ensin miettiä mitkä kohdat lasten korville sopivat.
Mutta mikä merkitys noilla tarinoilla on? Toisaalta --- mikä merkitys jollain Madagaskarin pääkaupungillakaan on? Jostain syystä hyvin menestyvät yhteiskunnat ovat sellaisia, joissa lapset oppivat mm. tarinan Joosefista kaivossa ja tuon pääkaupungin. Näin vaikka tuntuu ilmeiseltä, että hyvinvointia lisäisi enemmän jos saman ajan käyttäisi vaikkapa nauriiden kasvatukseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1021320
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831209Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott132945- 66847
- 39797
- 71793
- 71737
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53731Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39724- 58711