Keli ei yllätä ketään

KuolemanVäylät

Suomen jokatalviset liikennekaaokset eivät johdu säästä. Eikä keli yllätä ketään. Säävaroitukset tulevat jopa päivää ennen, eli tuleva on tiedossa.
Kyllä ne johtuvat siitä, että teiden kunnossapito tietoisesti laiminlyödään.

Nyky tienhoidolle on tuntematon käsite kunnollinen auraus, höyläys,liukkauden esto hiekoittamalla ja suolaus.
Suomessa on alettava vakavasti keskustelemaan tienhoidon vastuista sekä sanktioista. Jos esim. nelostien kaltainen pääväylä on luistinratakunnossa niin, että liikenne pysähtyy, on oikeasti asiat todella huonosti.
Ja syytä on turha vierittää autoilijan tai säiden syyksi. Nykytekniikalla pitää kyetä väylät pitämään turvallisessa liikennöitävässä kunnossa. Jos tähän ei kyetä yksityissektorilla, on palautettava takaisin valtiollinen tienhoito-organisaatio joka huolehtii kansalaisten tienhoidon turvallisuudesta.

Poliisijohdon on otettava tähän epäkohtaan tiukempi kanta, koska heidän tehtävä nimenomaan on valvoa liikenneturvallisuutta. Ja tähän turvallisuuteen kuuluu myös teiden kunnossa olemisen vaatiminen. Johonkin on raja vedettävä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016012821029103_uu.shtml

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1444610170701.html

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1453780333515.html

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/bussi-syoksynyt-seinaan-helsingissa/5707272

http://yle.fi/uutiset/huono_ajokeli_-_koulubussi_suistui_ojaan_sakylassa/8624808

http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/358657-koulubussi-kaatui-kyljelleen

Ja se raja on tässä.

16

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheSquirrel

      Pääväylien kunnossapito kuuluu valtion hoidettavaksi. Kun ei tule tarpeeksi rahaa väylien ylläpitoon, ei urakoitsijat ilmaistakaan työtä tee.
      Sama on nähtävissä teiden kunnossa muutenkin. Asfalttifirmat lähtevät töihin ilomielin. Mutta ei ilmaiseksi.
      Sylttytehdas on SSS.

      • Miem

        Joo pääväylien kunnossapito on valtion hoidettava mutta kuitenkin vastuu ajoneuvon kuljettamisesta on kuljettajan ja kuljettajan on ajettava kelin mukaan


    • Kerro_kerro_

      Maassamme on vähän yli kaksi miljoonaa liikenteen ja tien hoidon asiantintijaa. Aloittaja on ihan ilmeisesti yksi heistä. Olisi nyt sitten saman tien kertonut kokemuksestaan tien kunnossapidossa ja antanut näille huonommille osaajille pienen palan osaamistaan...

      • Kjell.X.Pippelström

        Sulla sitä kokemusta ja osaamista onkin jossain paljon kivemmassa...


    • lobotomiaa.vajakeille

      Keli taitaa useimmiten yllättää nastarenkailla ajelevat. Kun ensin on kaksi kuukautta jyrsitty paljasta asvalttia, niin kuvitellaan jälleen, että nastoissa on lähes jumalainen pito ja luullaan että aina voi ajaa kuin kesällä.

      • NastaNiilo

        Ehei. Ojassa oleva kitkapelle toimii hyvänä varoitusmerkkinä liukkaasta kohdasta.
        En sanoisi nastapidon olevan jumalainen. Pito on ylivertaisen järisyttävä.


      • Ei se nastarengas ylivertainen ole.. ohuella jääkerroksella varustettu asfltilla ei nastarengaskaan pidä, kuten ei myöskää pidä kitkarengas.
        -Nasta ei pääse pureutumaan ohueeseen jäähä, joten tällöin nasta nostattaa kuviota irti tien pinnasta, mikä heikentää renkan pitoa. Kitkarenkaan lamellit toimii taas parhainten lumisella tien pinnalla.


      • NastaNiilo
        delfin84 kirjoitti:

        Ei se nastarengas ylivertainen ole.. ohuella jääkerroksella varustettu asfltilla ei nastarengaskaan pidä, kuten ei myöskää pidä kitkarengas.
        -Nasta ei pääse pureutumaan ohueeseen jäähä, joten tällöin nasta nostattaa kuviota irti tien pinnasta, mikä heikentää renkan pitoa. Kitkarenkaan lamellit toimii taas parhainten lumisella tien pinnalla.

        Miten nasta pureutuu paksuun jäähän muttei ohueen? Onko nastoissa jokin moottori jonka avulla kulutuspinta nousee irti tiestä?
        Valitettavasti en voi aina ajaa pelkästään lumisilla teillä. Siksi nastarengas. Siinä on kuvio lumipitoa varten ja nastat jääpitoon.

        Känväisepä rengasliikkeessä niin näet minkälaiset ovat talviajoon tarkoitetut renkaat. Tuo teksti on kirjoitettu täydellisen tietämättömyydet tuomalla varmuudella.


      • ApuaNastasta
        NastaNiilo kirjoitti:

        Miten nasta pureutuu paksuun jäähän muttei ohueen? Onko nastoissa jokin moottori jonka avulla kulutuspinta nousee irti tiestä?
        Valitettavasti en voi aina ajaa pelkästään lumisilla teillä. Siksi nastarengas. Siinä on kuvio lumipitoa varten ja nastat jääpitoon.

        Känväisepä rengasliikkeessä niin näet minkälaiset ovat talviajoon tarkoitetut renkaat. Tuo teksti on kirjoitettu täydellisen tietämättömyydet tuomalla varmuudella.

        Joo, toi delfiinin kommentti on sikäli epäselvä, että kyllähän se nasta puree niin kauan kun jää on riittävän ohut ja pinnan muoto ei siksi vielä ole aivan tasainen. Mutta sitten kun jään pinta on tarpeeksi tasainen, alkaa nastan etu kadota, koska sekään ei pysty puremaan aivan sileään ja kovaan pintaan. Toisin sanoen, nastarenkaankin pito-ominaisuudet tulevat tällöin aivan niistä samoista ominaisuuksista kuin mitkä ovat kitkarenkaassakin. Kun on tarpeeksi liukasta, alkaa olla se ja sama mitä alla on. Pahimmillaan ei voi ajaa oikeastaan enää ollenkaan, ei ainakaan tietä pitkin.


      • Miem
        delfin84 kirjoitti:

        Ei se nastarengas ylivertainen ole.. ohuella jääkerroksella varustettu asfltilla ei nastarengaskaan pidä, kuten ei myöskää pidä kitkarengas.
        -Nasta ei pääse pureutumaan ohueeseen jäähä, joten tällöin nasta nostattaa kuviota irti tien pinnasta, mikä heikentää renkan pitoa. Kitkarenkaan lamellit toimii taas parhainten lumisella tien pinnalla.

        No sait päteviä kommentteja jotka ei ymmärrä lukemaansa ! Kun jää on 0.4mm paksu niin nasta ei uppoa jäähän niin että saisi millään muotoa pitoa


      • NastaNiilo
        Miem kirjoitti:

        No sait päteviä kommentteja jotka ei ymmärrä lukemaansa ! Kun jää on 0.4mm paksu niin nasta ei uppoa jäähän niin että saisi millään muotoa pitoa

        Ei se kommentti varmaankaan ymmärrä lukemaansa, sikäli kun lukea osaakaan. Kommentoijilla luetun ymmärtämättömyys on mahdollista.
        Mitähän tarkoitat tuolla toisella lauseella. Nasta varmasti uppoaa 0,4:n millimetrin paksuiseen jäähän. Mutta saako pitoa jollain muotoa? Kyllä. Jäästä saa pitoa sen verran kuin 0,4 mm:n paksuisen jääkerroksen rikkoutuminen vaatii voimaa. Osa pidosta aiheutuu jään alla olevasta tienpinnasta, johon nasta koskettaa pureutuessaan jään läpi.
        Jos aloittaa viisastelun, kirjoituksensa kannattaa valmistella huolellisemmin.


      • Et siis osaa käsitellä yksinkertaista fysiikan osa-aluetta, mitä tulee pitoon ja ilmiööm, mikä tulee, kun kova painautuu massan vaikutuksesta kovaa vasten, jolloin pehmeämpi materiaali antaa periksi, joka tässä tapauksessa on tuo nastarenkaan kumiseos.


    • opelius

      Tai kun ei ole enää tiekarhuja ja rihveliellä aurataan eli pelkkää polannetta kun ei terä pysty tai sitten urkakoitsija säästää että pitää terää ylhäällä ettei vaan kulu.

    • TilastotTodistavat

      Jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumisia. Liukas keli aiheuttaa onnettomuuksia.

      • Koetas muistella.. Keliolosuhteet ei todellakaan aiheuta liikenneonnettomuuksia vaan vaan kuljettajat, joiden järki ja aivot ovat ikiroudassa ja mm. siitä syystä eivät tajua tai viitsi huomioida keliolosuhteita. Helppoa on syyttää muuta, mutta ei itseään, vaikka kuljettaja omilla taidoillaa ja huomiomisella voi vaikuttaa liikenteesen siten, ettei onnettomuuksia tapahdu vaan ei, niin ei... Pidetään ennemmin sahajauhoa aivojen tilalla ja mennään kuin idiootit konsanaan.


    • hauka.liikenteessä

      Hauka yllättää pakkaslumella ajamalla keskiviivanpäällä tai aivan pientareessa. Pöllyävä lumi on ihq!!

      Oottakaas, ku tulee kevät.... pölypilvet seuraavat mua..hähhääää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2286
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2269
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      128
      2215
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      134
      2147
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      54
      1766
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1643
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1361
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1147
    Aihe