Suomen jokatalviset liikennekaaokset eivät johdu säästä. Eikä keli yllätä ketään. Säävaroitukset tulevat jopa päivää ennen, eli tuleva on tiedossa.
Kyllä ne johtuvat siitä, että teiden kunnossapito tietoisesti laiminlyödään.
Nyky tienhoidolle on tuntematon käsite kunnollinen auraus, höyläys,liukkauden esto hiekoittamalla ja suolaus.
Suomessa on alettava vakavasti keskustelemaan tienhoidon vastuista sekä sanktioista. Jos esim. nelostien kaltainen pääväylä on luistinratakunnossa niin, että liikenne pysähtyy, on oikeasti asiat todella huonosti.
Ja syytä on turha vierittää autoilijan tai säiden syyksi. Nykytekniikalla pitää kyetä väylät pitämään turvallisessa liikennöitävässä kunnossa. Jos tähän ei kyetä yksityissektorilla, on palautettava takaisin valtiollinen tienhoito-organisaatio joka huolehtii kansalaisten tienhoidon turvallisuudesta.
Poliisijohdon on otettava tähän epäkohtaan tiukempi kanta, koska heidän tehtävä nimenomaan on valvoa liikenneturvallisuutta. Ja tähän turvallisuuteen kuuluu myös teiden kunnossa olemisen vaatiminen. Johonkin on raja vedettävä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016012821029103_uu.shtml
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1444610170701.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1453780333515.html
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/bussi-syoksynyt-seinaan-helsingissa/5707272
http://yle.fi/uutiset/huono_ajokeli_-_koulubussi_suistui_ojaan_sakylassa/8624808
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/358657-koulubussi-kaatui-kyljelleen
Ja se raja on tässä.
Keli ei yllätä ketään
16
75
Vastaukset
- TheSquirrel
Pääväylien kunnossapito kuuluu valtion hoidettavaksi. Kun ei tule tarpeeksi rahaa väylien ylläpitoon, ei urakoitsijat ilmaistakaan työtä tee.
Sama on nähtävissä teiden kunnossa muutenkin. Asfalttifirmat lähtevät töihin ilomielin. Mutta ei ilmaiseksi.
Sylttytehdas on SSS.- Miem
Joo pääväylien kunnossapito on valtion hoidettava mutta kuitenkin vastuu ajoneuvon kuljettamisesta on kuljettajan ja kuljettajan on ajettava kelin mukaan
- Kerro_kerro_
Maassamme on vähän yli kaksi miljoonaa liikenteen ja tien hoidon asiantintijaa. Aloittaja on ihan ilmeisesti yksi heistä. Olisi nyt sitten saman tien kertonut kokemuksestaan tien kunnossapidossa ja antanut näille huonommille osaajille pienen palan osaamistaan...
- Kjell.X.Pippelström
Sulla sitä kokemusta ja osaamista onkin jossain paljon kivemmassa...
- lobotomiaa.vajakeille
Keli taitaa useimmiten yllättää nastarenkailla ajelevat. Kun ensin on kaksi kuukautta jyrsitty paljasta asvalttia, niin kuvitellaan jälleen, että nastoissa on lähes jumalainen pito ja luullaan että aina voi ajaa kuin kesällä.
- NastaNiilo
Ehei. Ojassa oleva kitkapelle toimii hyvänä varoitusmerkkinä liukkaasta kohdasta.
En sanoisi nastapidon olevan jumalainen. Pito on ylivertaisen järisyttävä. Ei se nastarengas ylivertainen ole.. ohuella jääkerroksella varustettu asfltilla ei nastarengaskaan pidä, kuten ei myöskää pidä kitkarengas.
-Nasta ei pääse pureutumaan ohueeseen jäähä, joten tällöin nasta nostattaa kuviota irti tien pinnasta, mikä heikentää renkan pitoa. Kitkarenkaan lamellit toimii taas parhainten lumisella tien pinnalla.- NastaNiilo
delfin84 kirjoitti:
Ei se nastarengas ylivertainen ole.. ohuella jääkerroksella varustettu asfltilla ei nastarengaskaan pidä, kuten ei myöskää pidä kitkarengas.
-Nasta ei pääse pureutumaan ohueeseen jäähä, joten tällöin nasta nostattaa kuviota irti tien pinnasta, mikä heikentää renkan pitoa. Kitkarenkaan lamellit toimii taas parhainten lumisella tien pinnalla.Miten nasta pureutuu paksuun jäähän muttei ohueen? Onko nastoissa jokin moottori jonka avulla kulutuspinta nousee irti tiestä?
Valitettavasti en voi aina ajaa pelkästään lumisilla teillä. Siksi nastarengas. Siinä on kuvio lumipitoa varten ja nastat jääpitoon.
Känväisepä rengasliikkeessä niin näet minkälaiset ovat talviajoon tarkoitetut renkaat. Tuo teksti on kirjoitettu täydellisen tietämättömyydet tuomalla varmuudella. - ApuaNastasta
NastaNiilo kirjoitti:
Miten nasta pureutuu paksuun jäähän muttei ohueen? Onko nastoissa jokin moottori jonka avulla kulutuspinta nousee irti tiestä?
Valitettavasti en voi aina ajaa pelkästään lumisilla teillä. Siksi nastarengas. Siinä on kuvio lumipitoa varten ja nastat jääpitoon.
Känväisepä rengasliikkeessä niin näet minkälaiset ovat talviajoon tarkoitetut renkaat. Tuo teksti on kirjoitettu täydellisen tietämättömyydet tuomalla varmuudella.Joo, toi delfiinin kommentti on sikäli epäselvä, että kyllähän se nasta puree niin kauan kun jää on riittävän ohut ja pinnan muoto ei siksi vielä ole aivan tasainen. Mutta sitten kun jään pinta on tarpeeksi tasainen, alkaa nastan etu kadota, koska sekään ei pysty puremaan aivan sileään ja kovaan pintaan. Toisin sanoen, nastarenkaankin pito-ominaisuudet tulevat tällöin aivan niistä samoista ominaisuuksista kuin mitkä ovat kitkarenkaassakin. Kun on tarpeeksi liukasta, alkaa olla se ja sama mitä alla on. Pahimmillaan ei voi ajaa oikeastaan enää ollenkaan, ei ainakaan tietä pitkin.
- Miem
delfin84 kirjoitti:
Ei se nastarengas ylivertainen ole.. ohuella jääkerroksella varustettu asfltilla ei nastarengaskaan pidä, kuten ei myöskää pidä kitkarengas.
-Nasta ei pääse pureutumaan ohueeseen jäähä, joten tällöin nasta nostattaa kuviota irti tien pinnasta, mikä heikentää renkan pitoa. Kitkarenkaan lamellit toimii taas parhainten lumisella tien pinnalla.No sait päteviä kommentteja jotka ei ymmärrä lukemaansa ! Kun jää on 0.4mm paksu niin nasta ei uppoa jäähän niin että saisi millään muotoa pitoa
- NastaNiilo
Miem kirjoitti:
No sait päteviä kommentteja jotka ei ymmärrä lukemaansa ! Kun jää on 0.4mm paksu niin nasta ei uppoa jäähän niin että saisi millään muotoa pitoa
Ei se kommentti varmaankaan ymmärrä lukemaansa, sikäli kun lukea osaakaan. Kommentoijilla luetun ymmärtämättömyys on mahdollista.
Mitähän tarkoitat tuolla toisella lauseella. Nasta varmasti uppoaa 0,4:n millimetrin paksuiseen jäähän. Mutta saako pitoa jollain muotoa? Kyllä. Jäästä saa pitoa sen verran kuin 0,4 mm:n paksuisen jääkerroksen rikkoutuminen vaatii voimaa. Osa pidosta aiheutuu jään alla olevasta tienpinnasta, johon nasta koskettaa pureutuessaan jään läpi.
Jos aloittaa viisastelun, kirjoituksensa kannattaa valmistella huolellisemmin. Et siis osaa käsitellä yksinkertaista fysiikan osa-aluetta, mitä tulee pitoon ja ilmiööm, mikä tulee, kun kova painautuu massan vaikutuksesta kovaa vasten, jolloin pehmeämpi materiaali antaa periksi, joka tässä tapauksessa on tuo nastarenkaan kumiseos.
- opelius
Tai kun ei ole enää tiekarhuja ja rihveliellä aurataan eli pelkkää polannetta kun ei terä pysty tai sitten urkakoitsija säästää että pitää terää ylhäällä ettei vaan kulu.
- TilastotTodistavat
Jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumisia. Liukas keli aiheuttaa onnettomuuksia.
Koetas muistella.. Keliolosuhteet ei todellakaan aiheuta liikenneonnettomuuksia vaan vaan kuljettajat, joiden järki ja aivot ovat ikiroudassa ja mm. siitä syystä eivät tajua tai viitsi huomioida keliolosuhteita. Helppoa on syyttää muuta, mutta ei itseään, vaikka kuljettaja omilla taidoillaa ja huomiomisella voi vaikuttaa liikenteesen siten, ettei onnettomuuksia tapahdu vaan ei, niin ei... Pidetään ennemmin sahajauhoa aivojen tilalla ja mennään kuin idiootit konsanaan.
- hauka.liikenteessä
Hauka yllättää pakkaslumella ajamalla keskiviivanpäällä tai aivan pientareessa. Pöllyävä lumi on ihq!!
Oottakaas, ku tulee kevät.... pölypilvet seuraavat mua..hähhääää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272286Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502269- 1282215
- 1342147
- 541766
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411643- 311361
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161195Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381147