alemmuus kompleksi ruottalaisii nähäre:)
Onk teil
24
93
Vastaukset
- sippo-vrom-ingoo
O´paaaljoooon. Net puhuu sillasta silakkaruottii niinko kalastajat konsaan et hur ken vaan pois tielt, fitta niit ymmär normaalil järjel se on affena vaan.
Ei oikke riikiruattalaisis mittä vikka ol mut noi affenemaalaset ,ne ko roikkuva ovenpielis puukenkä konteis ja kailottava kauhia ääne,ne o rasittavi.
- de-e-kiva-de
huru mykket kostar hauki kilo i dag paatin pohjalt?
de-e-kiva-de kirjoitti:
huru mykket kostar hauki kilo i dag paatin pohjalt?
No es sä ainaka Turkulaine ole,ne kysyvä,va kostare haukikilo paatin pohjal.
- fönstäre-kusta-v
pieni litle haus mökki from varissuo
- de-e-kiva-de
piikkiö kirjoitti:
No es sä ainaka Turkulaine ole,ne kysyvä,va kostare haukikilo paatin pohjal.
jåå, en onnekseni
- njillaa
Ei ole mitään ruotsalaisia vastaan, mutta ihan eri asia on nämä meidän ruotsinkieliset. Olen sen verran ollut heidän kanssaan tekemisissä, että siinä on kusipäinen porukka. Naurettavin asia on ollut, että minulle sanottiin tilaisuudessa, että mene tuonne suomalaisten pöytään, luulevatko he olevansa ruotsalaisia. Olimme samaa porukkaa ja piti olla mahdollisuus istua, mihin tahansa ja näin sitten kävi.
Ruotsinkieliset vaativat joka kadunkulmaan kadun nimen myös "ruotsiksi", niin meillä on näitä -vägen, stige loppuisia kadunnimiä, sekä lukematon määrä sellaisia nimiä, joilla ei ole mitään yhteyttä suomalaiseen nimeen, joten ei voi edes arvailla mistä kadusta on kyse. Jos minulta tulisi joku kusymään katua ruotsiksi, niin en osaisi neuvoa, en usko, että alueella asuu yhtä enempää ruosinkielistä, mutta näin vain on, on varmaan maksanut melkoisen summan kaupugille tämä hömppä. Ei ole. Suomenruotsalaisia olen nähnyt lapsesta asti, mummuni puhui suomen ja ruotsin sekamelskaa.
Aikoinaan rannikolla puhuttiin että ruottinkieliset ovat mielestään parempaa porukkaa.
Ruotsissa asuu paljon sukulaisia, ihan mukavia kaikki. Kolmannen sukupolven ruotsissa asuneet eivät enää osaa kunnolla suomea.- Heikunkeikku
Miksi olisi?
- kotkiusattu
Äläs ny mummu suutu:)
- rantahurrit
eihän nämä saatanan ranta hurrit mitään oikeaa ruotsia puhukaan voin kertoa 40 vuoden asuttuani mutakuono rutsissa että ranta hurrit puhuvat ruotsia niin kuin mutakuonot puhuvat ruotsia ruotsissa ja kohta täälä on saatana enämpi vitun mutakuonoja kun rantahurreja opettasivat vain näille vitun mamuille sitä saatanan mongerrusta tack för mej
"Rantahurrit" puhuu siten kun on oppineet puhumaan. Ei se heidän valintansa ole.
Ei ole mitään hurreja vastaan, samanlaisia kuin muutkin suomalaiset, nykyisin kaikki osaavat jo puhua suomea. Lapsuudestani muistan että oli sellaisia jotka olivat ihan ummikkoja, varsinkin Närpiössä.
En silti kannata pakollista ruotsinkielen opetusta, uskoisin että moni lukee sitä vapaaehtoisesti, silloin oppiikin paremmin.
Joka jauhopussin kyljessä on oltava teksti myös ruotsiksi. Puhumattakaan virkakoneistoa, kaksikielisyys tulle myös hintoihinsa vaikka sitä harvoin ajatellaan.
Ruotsinkieliset ovat pieni vähemmistö jolla on suuri valta.- Finurri
Sinulle rantahurri tiedoksi: olen tehnyt sinusta ilmoituksen ylläpidolle. Puheesi on vihapuhetta ja rasistista.
- nuormieli
Noei todellakaan, miksi olisi?, ruotsalaiset ovat hyviä naapureita, kaikki minun tuntemani henkilöt ovat fiksuja, ystävällisiä ihmisiä.
- no.problem
Ei ole. Pitäiskö olla?
- Finurri
Ei minulla. Olen asunut täällä Ruottissa jo 40 vuotta ja oppinut tuntemaan ruotsalaiset fiksuina ja tasapainoisina ihmisinä.
He eivät turhasta reuhaa ja ovat diplomaattista porukkaa. Ainakin minun ystävät. :) - Rintarottingilla
Ei todellakaan ole mitään alemmuuskomplessia ruottalaisia tai muitakaan kohtaan.Miksi ihmeessä olisi.
- ihmekysymys
Voiko niin alas vajota, että alkaa ruotsalaisia kadehtia?
Kyllä juu voin niin alas, ei kyllä kattelenkin ylöspäin...Ei mitään komplekseja mutta monessa asiassa voin ruotsalaisia kadehtia. Aatteles nyt niiden kuninkaalliset, olen vain tämmönen tasavalta ja hollannissa ja ruottissa molemmissa ihanat kuningashuoneet, olisi ihanata joskus kokeilla miltä semmoinen hullaantuminen tuntuisi. Viime kesänä oli lähellä kun Amsterd....
Totta puhuen, kaksi asiaa mitä ruottalaisilta kadehdin on sisustaminen , ostelen niiden sisustuslehtiä, kodikasta ja ihmisläheistä ja selkeää, niin lämmintä ja aitoa, toinen on niiden puutarhat, kävelen niiden puutarhoissa ja ihastelen, joka mökin piha on niin kaunis...- maiskismaiskis
rosaliiin kirjoitti:
Kyllä juu voin niin alas, ei kyllä kattelenkin ylöspäin...Ei mitään komplekseja mutta monessa asiassa voin ruotsalaisia kadehtia. Aatteles nyt niiden kuninkaalliset, olen vain tämmönen tasavalta ja hollannissa ja ruottissa molemmissa ihanat kuningashuoneet, olisi ihanata joskus kokeilla miltä semmoinen hullaantuminen tuntuisi. Viime kesänä oli lähellä kun Amsterd....
Totta puhuen, kaksi asiaa mitä ruottalaisilta kadehdin on sisustaminen , ostelen niiden sisustuslehtiä, kodikasta ja ihmisläheistä ja selkeää, niin lämmintä ja aitoa, toinen on niiden puutarhat, kävelen niiden puutarhoissa ja ihastelen, joka mökin piha on niin kaunis...Voi herra jumala...
- Viatonsivullinen
Ei kaksikielisyys mikään pelkkä rikkaus ole, mieluummin rasite.
Niin olen
huomannut kun ystävättären äidinkieli on ruotsi ja arkikieli suomi.
Kielitaito on hyvä olemassa, mutta, mutta..... Se huonopuolikin on. - ent.siivoojaparka
Viatonsivullinen kirjoitti:
Ei kaksikielisyys mikään pelkkä rikkaus ole, mieluummin rasite.
Niin olen
huomannut kun ystävättären äidinkieli on ruotsi ja arkikieli suomi.
Kielitaito on hyvä olemassa, mutta, mutta..... Se huonopuolikin on.Mikä on se huonompi puoli?
Jätit kesken.
- Eiolealemmuuskompleksia
Oltiin joskus ruotsin vallan alla. Silloin ruotsalaiset ryöstivät kaiken arvokaan mitä Suomesta löysivät ja siitä alkoi ruotsin vauraus. Veivät aikoinaan Suomen miehetkin tykinruoaksi sotiinsa.
Alkusoittoa olivat nämä "ristiretket", jotka nykyinen tutkimus on osoittanut ryöstöretkiksi.
Mitä sitten ovat nämä ruotsin diplomaatiset vaikkapa miehet. He ovat kirjaimellisesti miesten miehiä. Suomalaiset miehet ovat peräänantamattomia. No onhan niitä ruotsalaisia "miehiä" rantautunut tännekin kannattamaan ja vaatimaan sukupuolineutraalia avioliittoa. - eppu2
Ei ole alemmuus- eikä ylemmyyskompleksia.
Samalla pallolla kuljetaan ja samaa aurinkoa ja kuuta katsellaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272316Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502269- 1302255
- 1352160
- 551782
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411643- 311371
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161205Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381147