Hei
Mikä olisi kätevin GPS mp:n kanssa? Olisi kiva suunnitella reitti etukäteen esim: PC:llä ja sitten seurailla ohjeita tien päällä... Toisaalta pitäisi myös voida merkitä muisitiin hyviä kiintopisteitä niitä löytäessä.
Tiedän kyllä Garminin ja Magellanin nettisivut ja ne olen tarkkaan lukenut, mutta onko kellään käytännön kokemusta näiden toimivuudesta ja ominausuuksista?
~Hukassako?~
Mikä GPS näppärin mp:ssä?
21
5717
Vastaukset
- Kri
Mutta nuo toiveet mitä luettelit, ovat normaalin GPS:n perusominaisuuksia. Itse olen muutamalla paikallisreissulla kokeillut Magellan:in Sport Track Map:ia Jammussa. En oikein osaa vielä sen kummemmin suositella sitä tai mitään muutakaan mallia, on senverran vähän syksyllä kertynyt käyttökokemusta laitteesta pyörän kanssa. Autolla vähän enempi kylläkin.
Ensimmäinen propleema on laitteen kiinntys pyörään. Sen pitäis olla sellainen pikalukkotyyppinen, jotta voi kaapata taskuunsa kun poistuu pyörän luota. Toisaalta ergonomia pyörän päällä on aika rajallista, laitetta pitäis voida helposti näpelöidä ajon aikana (hanskat kädessä). Niin että huomio ajamisesta ei irtoa liiaksi.
Laitoin ekalla reissulla gepsun tankin päälle makuulleen itseliimautuvalla takiaisnauhalla. Ei toiminut ollenkaan! Muutin kiinnitystä mittareiden lähelle melkein pystyasentoon, jopa alkoi taivaankappaleet löytymään. Innostuin aiheesta niin, että suunnittelen/rakentelen talven aikana kunnollisen kiinnityksen/virransyötön laitteeelle. Virransyöttö on tarpeellinen varsinkin pitemmillä reissuilla ja jos tarvii taustavalon, niin se haukkaa patterit aika nopeesti tyhjäksi.
Palaan asiaan keväällä kunhan saan lisää kokemuksia laitteen käytöstä.- Kri
GPS:n käytöstä! Sen kanssa kun pääsee sinuiksi, niin vaikka ilman paperikarttaa uskaltaa mennä vaikka millaiselle pikkutielle kruisailemaan. Koskaan ei tule sitä tilannetta, että et tiedä missä olet. Perinteisesti kun eksytään kartalta pois, niin kysymys kuuluu, että missä minä olen?
Laite antaa ihan uusia ulottuvuuksia koko harrastukselle. Lisäksi laitteen muistista voi purkaa PC:lle jälkeenpäin reitti/aika tiedot myöhempää tarkastelua varten. En ole vielä itse hyödyntänyt tätä ominaisuutta.
Parempiin malleihin saa syötettyä GT-kartan tiedot. Omassani on muistaakseni muistitilaa nippa nappa Suomen verran. Mutta suosittelen ehdottomasti mallia jossa on GT-karttapohja, muuten sillä ei oikein tee tässä hommassa mitään. Ja värinäyttö on tosimagee, on vaan vähän hintavampi. - Hukassako?
Kri kirjoitti:
GPS:n käytöstä! Sen kanssa kun pääsee sinuiksi, niin vaikka ilman paperikarttaa uskaltaa mennä vaikka millaiselle pikkutielle kruisailemaan. Koskaan ei tule sitä tilannetta, että et tiedä missä olet. Perinteisesti kun eksytään kartalta pois, niin kysymys kuuluu, että missä minä olen?
Laite antaa ihan uusia ulottuvuuksia koko harrastukselle. Lisäksi laitteen muistista voi purkaa PC:lle jälkeenpäin reitti/aika tiedot myöhempää tarkastelua varten. En ole vielä itse hyödyntänyt tätä ominaisuutta.
Parempiin malleihin saa syötettyä GT-kartan tiedot. Omassani on muistaakseni muistitilaa nippa nappa Suomen verran. Mutta suosittelen ehdottomasti mallia jossa on GT-karttapohja, muuten sillä ei oikein tee tässä hommassa mitään. Ja värinäyttö on tosimagee, on vaan vähän hintavampi.Senverran huomasin nettisivuilta että toisella näistä valmistajista (en muista kummalla) oli myytävänä valmis mp paketti ohjaustanko kiinnityksellä sekä jonkunlainen laturi/muuntaja systeemi lataamista varten - hyvä sinänsä, mutta suureksi ongelmaksi jää vielä laitteen käyttö ajon aikana mahdollisimman turvellisesti pysähtymättä... taidan haaveilla mahdottomia.
- Kri
Hukassako? kirjoitti:
Senverran huomasin nettisivuilta että toisella näistä valmistajista (en muista kummalla) oli myytävänä valmis mp paketti ohjaustanko kiinnityksellä sekä jonkunlainen laturi/muuntaja systeemi lataamista varten - hyvä sinänsä, mutta suureksi ongelmaksi jää vielä laitteen käyttö ajon aikana mahdollisimman turvellisesti pysähtymättä... taidan haaveilla mahdottomia.
GPS-laitteen pitää olla ehdottomasti vesitiivis, eli jos se fyysisesti soveltuu venekäyttöön, niin hyvä niin.
Toinen seikka liittyy laitteen korkeusnäyttöön. Esimerkiksi tuossa minun laitteessa esitteen mukaan korkeusnäyttö pitäis olla ja toimia, mutta ei se koskaan ole kunnolla toiminut. Pyöräkäytössä siitä vois olla apua vuoristossa ajeltaessa. Kun tietää että korkeus merenpinnasta on vaikkapa 3000m niin voi odottaa että moottorin tehoista puuttuu jo huomattavan paljon heppoja jne..... vain mielikuvitus on rajana!
Itse olen pohtinut GPS:n asennuspaikkaa istumalla kylmiä tyyppejä pyörän päällä ja kokeilemalla. Tuntuis että sen pitää olla ensinnäkin hyvin näkökentässä, ettei tarvii pahemmin käännellä päätään nähdäkseen. Ja vois olla parempi, että laite on enempi vasemman käden ulottuvilla, koska oikeaa kättä ei niin helposti voi aina irrottaa "toivomuskapulasta". Mutta eipä siihen tarvii hirveesti ajon aikana kajota, eniten tarvii näytön zuumausnuppia painella.
Varoittavia esimerkkejä liiallisesta GPS:ään syventymisestä löytyy harrastusilmailun puolelta. Maailmalla on useita tapauksia, joissa kone on tullut "tonttiin" vain siksi, että pilotti on keskittynyt GPS:ään ja unohtanut koko lentämisen! Sama voisi käydä motoristillekin.
Mutta laitteen käyttö pitää miettiä valmiiksi kun lähtee matkaan, jotta pääsee mahdollisimman vähillä näpelöinneillä ajon aikana.
BMW:n pyöriin muistaakseni saa valmiita GPS paketteja, siitä vois saada jotain 5-pisteen vihjeitä asennuspaikaksi ja muutenkin. - WixTeller
Kri kirjoitti:
GPS-laitteen pitää olla ehdottomasti vesitiivis, eli jos se fyysisesti soveltuu venekäyttöön, niin hyvä niin.
Toinen seikka liittyy laitteen korkeusnäyttöön. Esimerkiksi tuossa minun laitteessa esitteen mukaan korkeusnäyttö pitäis olla ja toimia, mutta ei se koskaan ole kunnolla toiminut. Pyöräkäytössä siitä vois olla apua vuoristossa ajeltaessa. Kun tietää että korkeus merenpinnasta on vaikkapa 3000m niin voi odottaa että moottorin tehoista puuttuu jo huomattavan paljon heppoja jne..... vain mielikuvitus on rajana!
Itse olen pohtinut GPS:n asennuspaikkaa istumalla kylmiä tyyppejä pyörän päällä ja kokeilemalla. Tuntuis että sen pitää olla ensinnäkin hyvin näkökentässä, ettei tarvii pahemmin käännellä päätään nähdäkseen. Ja vois olla parempi, että laite on enempi vasemman käden ulottuvilla, koska oikeaa kättä ei niin helposti voi aina irrottaa "toivomuskapulasta". Mutta eipä siihen tarvii hirveesti ajon aikana kajota, eniten tarvii näytön zuumausnuppia painella.
Varoittavia esimerkkejä liiallisesta GPS:ään syventymisestä löytyy harrastusilmailun puolelta. Maailmalla on useita tapauksia, joissa kone on tullut "tonttiin" vain siksi, että pilotti on keskittynyt GPS:ään ja unohtanut koko lentämisen! Sama voisi käydä motoristillekin.
Mutta laitteen käyttö pitää miettiä valmiiksi kun lähtee matkaan, jotta pääsee mahdollisimman vähillä näpelöinneillä ajon aikana.
BMW:n pyöriin muistaakseni saa valmiita GPS paketteja, siitä vois saada jotain 5-pisteen vihjeitä asennuspaikaksi ja muutenkin.Tuli tuossa mieleen että mitenköhän onnistuis vetää itse GPS laitteesta erillinen zoomi näppäin vaikka kytkin kahvan puolelle. Parantas ainakin turvallisuutta oleellisesti kun kättä ei tarvi irroittaa sarvista. En ole elektroniikka ihmisiä mutta voisko joku alan ammattilainen ottaa tähän kantaa.
- Kri
WixTeller kirjoitti:
Tuli tuossa mieleen että mitenköhän onnistuis vetää itse GPS laitteesta erillinen zoomi näppäin vaikka kytkin kahvan puolelle. Parantas ainakin turvallisuutta oleellisesti kun kättä ei tarvi irroittaa sarvista. En ole elektroniikka ihmisiä mutta voisko joku alan ammattilainen ottaa tähän kantaa.
Samalla vois tietenkin koota ne tärkeimmät toiminnot (ehkä 3 nappia) samaan "kauko-ohjaustauluun" (remote control panel).
En ole minäkään elektroniikkaihmisiä, mutta täytyypäs kysellä joltain "hilahatulta", että onnistuisko!
Palataan aiheeseen jos jotain uutta keksitään! - minä org
Kri kirjoitti:
Samalla vois tietenkin koota ne tärkeimmät toiminnot (ehkä 3 nappia) samaan "kauko-ohjaustauluun" (remote control panel).
En ole minäkään elektroniikkaihmisiä, mutta täytyypäs kysellä joltain "hilahatulta", että onnistuisko!
Palataan aiheeseen jos jotain uutta keksitään!voisin melkein sanoa että onnistuu.
Kannen joutuu varmaan rikkomaan.
Nyt vaan hakemaan HYVÄ asentaja siihen hommaan.
- Haate
Miten vitussa ennen osattiin perille ja takaisin kun ei ollut kuin huonoja karttoja? Osaako kukaan yli 20 tai 30 vuotta mopoillut vastata?
Silloin joskus oli karttojen saantikin niin älyttömän vaikeeta tai sitten niitä ei malttanut ostaa. Akateeminen myi ja muut ei ja täältä on pitkä matka akateemiseen.
Aina on kuitenki kotii löydetty mutta eksytty on monta kertaa ja mitä hienoimpiin paikkoihin.
Pitäskö itekin ostaa gpssä ettei löytäis enää mitään hienoo ja alkuperäistä ja uutta?- Kri
Yks tapaus noin 35 vuotta sitten.
Oltiin ryhmänä matkalla "Höga gusta treffeniin" Ruotsissa. Ryhmän vetäjällä oli se huono kartta ja me muut "seurattiin johtajaa". Kun hän sitten jossain vaihessa sai sanotuksi, että nyt ollaan hukka nimisessä paikassa. Olin ryhmän ainoa rohkea, joka uskalsin (lievästi painostettuna) puhua ruattia paikallisten alkuasukkaiden kanssa. Jotenkin sain paikalliselta edes suunnan selville, mihin päin meidän pitäis lähteä yrittämään. Mutta se ilmoitettu ajomatka minua jäi vähän ihmetyttämään, kun paikallinen sanoi, että "de e omring sjuu miil"(?) Mitä hittoa, eikös Ruotsissa olekaan metrinen järjestelmä käytössä! Ilmoitin rinta rottingilla porukalle, että meillä on ajomatkaa sellaset 10 kilsaa määränpäähän ja suunta on tuonne päin. Olihan pitkä 10 kilsaa, se 70 km jonka jouduimme ajamaan. Ja löytyihän se oikea paikka lopuksi. Sitten illan mittaan kun otettiin kuppia ruotsalaisten kanssa ja kielitaitokin koheni kummasti, niin minulle selvisi että se sjuu miil = 70 km, että tämmönen tapaus tälläkertaa esimerkiksi ja varoitukseksi.
Meitä on monenlaisia ajelijoita, jotkut haluavat olla koko ajan selvillä sijainnistaan ja toisia asia (EVVK) ei vois vähempää kiinnostaa. Mutta onneks GPS ei ole pakollinen katsastusvaruste. - Kri
Vielä, että harrastus on parhaimmillaan pelkkää "satasten repimistä", eli täysin turhaa touhua. GPS:iin ja lisävarusteisiin saa tehokkaasti revittyä monta ylimääräistä satasta lisää.
Poikien ja miesten lelujen suurin ero on:
"prise and size" (hinta ja koko) - Kri
Kri kirjoitti:
Yks tapaus noin 35 vuotta sitten.
Oltiin ryhmänä matkalla "Höga gusta treffeniin" Ruotsissa. Ryhmän vetäjällä oli se huono kartta ja me muut "seurattiin johtajaa". Kun hän sitten jossain vaihessa sai sanotuksi, että nyt ollaan hukka nimisessä paikassa. Olin ryhmän ainoa rohkea, joka uskalsin (lievästi painostettuna) puhua ruattia paikallisten alkuasukkaiden kanssa. Jotenkin sain paikalliselta edes suunnan selville, mihin päin meidän pitäis lähteä yrittämään. Mutta se ilmoitettu ajomatka minua jäi vähän ihmetyttämään, kun paikallinen sanoi, että "de e omring sjuu miil"(?) Mitä hittoa, eikös Ruotsissa olekaan metrinen järjestelmä käytössä! Ilmoitin rinta rottingilla porukalle, että meillä on ajomatkaa sellaset 10 kilsaa määränpäähän ja suunta on tuonne päin. Olihan pitkä 10 kilsaa, se 70 km jonka jouduimme ajamaan. Ja löytyihän se oikea paikka lopuksi. Sitten illan mittaan kun otettiin kuppia ruotsalaisten kanssa ja kielitaitokin koheni kummasti, niin minulle selvisi että se sjuu miil = 70 km, että tämmönen tapaus tälläkertaa esimerkiksi ja varoitukseksi.
Meitä on monenlaisia ajelijoita, jotkut haluavat olla koko ajan selvillä sijainnistaan ja toisia asia (EVVK) ei vois vähempää kiinnostaa. Mutta onneks GPS ei ole pakollinen katsastusvaruste.Tulipas paha laskuvihre noihin vuosijuttuihin! Edellä kerrottu "eksyminen" Ruotsissa tapahtui tietenkin vuonna -75 eli noin 15 kiloo sitten. Laskekaa fiksummat mitä se tekee vuosissa.
- vastata
20-30 vuotta sitten oli aivan yhtä hyviä karttoja, kuin nykyäänkin ja niitä sai joka huoltikselta. Kalliita ne toki oli, minä lainasinkin kartat faijalta ja siitä taisi tulla joskus pientä sanomista. Perille ja takaisin osattiin siis aivan samoin, kuin nykyäänkin.
Jos olis paljon ylimääräistä, niin gepsin hankkisin. Sillähän nimenomaan löytää kaikkea uutta ja kivaa, Mikä parasta, homma hoituu haahuilematta ja eksymättä. Ja jos Euroopassa reisaa, niin teitä riittää ihan eri malliin kuin kotimaassa. siellä GPS olis todella tarpeen maalaispojalle. Voi vee, mitä harhailuja meilläkin joskus oli ja kaikki vaan seuras "sokeaa" johtajaa.
Kuka pystyy lukeen tankkilaukun muovitaskussa olevaa karttaa ajaessaan? Ja kun siitä GT-kartasta ei mahdu kuitenkaan kuin muutama kymmenen kilsaa näkyville, niin kuka viitsii käännellä karttaa puolen tunnin välein? Ja kenellä on kaikki Suomen GT-kartat mukana? Koko suomen yleiskartoilla ei tee pikkuteillä yhtään mitään.
Pitäis itteki ostaa ja ostankin kunhan nuo halpenee ja koko Suomi saadaan näkyviin samalla tarkkuudella kuin GT-kartat. - minä org
vastata kirjoitti:
20-30 vuotta sitten oli aivan yhtä hyviä karttoja, kuin nykyäänkin ja niitä sai joka huoltikselta. Kalliita ne toki oli, minä lainasinkin kartat faijalta ja siitä taisi tulla joskus pientä sanomista. Perille ja takaisin osattiin siis aivan samoin, kuin nykyäänkin.
Jos olis paljon ylimääräistä, niin gepsin hankkisin. Sillähän nimenomaan löytää kaikkea uutta ja kivaa, Mikä parasta, homma hoituu haahuilematta ja eksymättä. Ja jos Euroopassa reisaa, niin teitä riittää ihan eri malliin kuin kotimaassa. siellä GPS olis todella tarpeen maalaispojalle. Voi vee, mitä harhailuja meilläkin joskus oli ja kaikki vaan seuras "sokeaa" johtajaa.
Kuka pystyy lukeen tankkilaukun muovitaskussa olevaa karttaa ajaessaan? Ja kun siitä GT-kartasta ei mahdu kuitenkaan kuin muutama kymmenen kilsaa näkyville, niin kuka viitsii käännellä karttaa puolen tunnin välein? Ja kenellä on kaikki Suomen GT-kartat mukana? Koko suomen yleiskartoilla ei tee pikkuteillä yhtään mitään.
Pitäis itteki ostaa ja ostankin kunhan nuo halpenee ja koko Suomi saadaan näkyviin samalla tarkkuudella kuin GT-kartat.Minulla on A4 kokoinen kirja.Karttakeskuksen tekemä jossa on koko eurooppa. mahtuu hyvin tankkilaukkuun ja sivun koko on riitävä ja sivun alla / yllä on seuraavan sivun nr. joten helppo siirtä seuraavalle karttasivulle. Itse olen pärjännyt tällä ja on siinä myös isoimmat kaupungit.(siis kaupungin isot väylät )
- reissaaja
minä org kirjoitti:
Minulla on A4 kokoinen kirja.Karttakeskuksen tekemä jossa on koko eurooppa. mahtuu hyvin tankkilaukkuun ja sivun koko on riitävä ja sivun alla / yllä on seuraavan sivun nr. joten helppo siirtä seuraavalle karttasivulle. Itse olen pärjännyt tällä ja on siinä myös isoimmat kaupungit.(siis kaupungin isot väylät )
Sehän kuulostaa hyvältä ja pyöräkäyttöön perinteistä karttaa paljon paremmalta. Mutta onko karttakirjasi tarkkuudeltaan kotimaan GT-karttaa vastaava ja onko siinä siis myös Suomen kartta? Jos pikkuteitä haluu ajella, niin kartan pitäisi olla todella tarkka ja yleiskartalla homma menee helposti arvailuksi.
Rohkenen hieman epäillä, sillä on minullakin koko Suomen karttakirja "made by valitut palat" Hyvä ja tarkka kirja ja saahan sen tankkilaukkuun mahtumaan, muttei kylläkään karttataskuun. Ei siitä oikein pyöräkartaksi ole, vaik on se mukana joskus ollutkin. - minä org
reissaaja kirjoitti:
Sehän kuulostaa hyvältä ja pyöräkäyttöön perinteistä karttaa paljon paremmalta. Mutta onko karttakirjasi tarkkuudeltaan kotimaan GT-karttaa vastaava ja onko siinä siis myös Suomen kartta? Jos pikkuteitä haluu ajella, niin kartan pitäisi olla todella tarkka ja yleiskartalla homma menee helposti arvailuksi.
Rohkenen hieman epäillä, sillä on minullakin koko Suomen karttakirja "made by valitut palat" Hyvä ja tarkka kirja ja saahan sen tankkilaukkuun mahtumaan, muttei kylläkään karttataskuun. Ei siitä oikein pyöräkartaksi ole, vaik on se mukana joskus ollutkin.siis kartassa näkyy jäämereltä-välimerelle Eurooppa 2000 Tiekartasto.ja on siinä suomikin ;)
maksulliset,maksuttomat,mootoritiet,valtatiet,
teiden numerot ynm... ja polut, maisematiet, korkeudet ja paljon muuta. katselin monia ennen kuin löysin tämän ja en ole pettynyt vielä tähän. tietysti uudempi versio on tullut mutta kyllä tällä pärjää vielä.
Minulle tämä mahtuu hyvin mutta siihen on kai se syy että tuli hiukan paranneltua sitä kartan paikkaa. ;)) (suutari on hyvä ihminen)
- Bikerider
Itselläni ei ole GPS-laitetta mutta kovasti kiinnostaa sellaisen hankkiminen.
Viime kesänä ajelin kaverin perässä, jolla oli PDA-laite GPS-vastaanotin TomTom-ohjelmisto. Reitti oli pitkin pieniä sorateitä. Kaveri kehui järjestelmän toimintaa ja esim. sitä että kun etukäteen näki mihin päin tiessä on seuraavat mutkat niin pystyi ajamaan reilummin kuin pelkästään näköhavainnolla. Reitti oli PC:llä suunniteltu ja siirretty PDA-laitteelle. Yllätys oli se, kuinka hyvin ihan pienetkin tiet kartalta löytyivät. TomTom-kartassa on vain Etelä-Suomi mutta tulossa lienee koko Suomi.
PDA TomTom on toiminnallisesti navigaattori eli järjestelmä antaa ajo-ohjeita ruutuun (ja ilmeisesti myös äänellä mutta siitähän ei ole hyötyä mp-käytössä). Erikseen ovat tavalliset gepsit eli paikantimet, joissa halvimpia lukuunottamatta on mahdollisuus käyttää myös karttapohjaa. Paikannin näyttää reaaliaikaisesti sijainnin mutta ei anna ajo-ohjeita kuten "seuraavasta risteyksestä oikealle". Suunnistamisen kannalta perus-gepsitkin lienevät mainioita laitteita kunhan alla on kunnon kartta.
PDA-laitepohjainen GPS-järjestelmä on vakavaan mp-käyttöön soveltumaton kun se ei ole vedenpitävä.
Meillä oli poutakeli muuten laite olisi pitänyt jättää kotiin. Autoilijoilla on tässä mielessä helpompaa kuin peltikuori pitää laitteet kuivina. Liekö BMW:n oma systeemi ainoa saatavilla oleva mp-navigaattori ja hinta kova?
Oma käsitykseni on se, että mp-käytössä tulevat kysymykseen Magellanin ja Garminin gepsit varustettuna GT-kartalla. Kiinnitys etuhaarukkaan virransyöttö on varmaan järjestettävissä tavalla toisella. Kuinka helppo laitteita on operoida hanskat kädessä, siihen en ota kantaa kun ei ole omia kokemuksia. Laitteissa on teknisiä eroja (näytön resoluutio, erillinen muistikortti on tai ei ym.) Eli valinta on juuri niin hankalaa kuin tietotekniikassa yleensäkin. Kokeilemaanhan laitteita pitäisi päästä. toimii mp-käytössä hienosti. Ajohanskat kädessä pystyy käyttelemään kaikkia toimintoja pienen harjoittelun jälkeen.
Olen käyttänyt tuota gps:ää pari kesää eikä muuta harmia ole ollut kuin melkoinen paristojen kulutus, vallankin kun pimeässä on pakko käyttää taustavaloa niin eipä nuo patterit kauan kestä.
Nyt tuokin murhe on taakse jäänyttä elämää kun vihdoin hommasin kunnollisen telineen, ja siihen tulevan virtajohdon (sekä uuden karttaohjelman). Ei tarvi kuin laittaa gepsu telineeseen ja ja baanalle.
Tuossa linkissä vielä kuva viime kesältä sekä uudet viritykset jotka ovat tosin vielä pakastimen päällä :)
http://www.willimc.com/modules.php?name=coppermine&file=displayimage&album=lastalb&cat=0&pos=0- Moto
Paljonko ko paketti maksaa? Entä kartat esim. Ruotsi-Tanska-Saksa?
Moto kirjoitti:
Paljonko ko paketti maksaa? Entä kartat esim. Ruotsi-Tanska-Saksa?
500e. Euroopan kartasto näyttää olevan 99e.
Tuossa vielä linkki tuon liikkeen sivulle mistä nuo kapistukset hommasin:http://www.rxtx-tuote.fi/uudet/index.php?valikko=gps&sivu=gps- minä org
cevy kirjoitti:
500e. Euroopan kartasto näyttää olevan 99e.
Tuossa vielä linkki tuon liikkeen sivulle mistä nuo kapistukset hommasin:http://www.rxtx-tuote.fi/uudet/index.php?valikko=gps&sivu=gpsauto motorsport valitsi tämän parhaaksi.
http://www.rxtx-tuote.fi/uudet/index.php?valikko=gps&sivu=tomtom.go&tuote=Y
kalliita laiteita ne on vaan,jospa pysyisi paperiversiolla. :(( - Moto
minä org kirjoitti:
auto motorsport valitsi tämän parhaaksi.
http://www.rxtx-tuote.fi/uudet/index.php?valikko=gps&sivu=tomtom.go&tuote=Y
kalliita laiteita ne on vaan,jospa pysyisi paperiversiolla. :((Mites tuo Garmin eTrex Legend, joka loytyy samoilta sivuilta? Näyttäisi olevan siedettävän hintainen. Onko kellään kokemusta ko. värkistä? Tuo kiinnitettävyys pyörään on jonkinlainen ongelma. Katteen alla kun on aika vähän ylimääräistä tilaa. Ja kestääkö nuo kiinnikkeet, jota laitteeseen kaupataan, mp-käytössä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1723310
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262590Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542456- 1462321
- 671976
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2841850- 311411
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201349Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381307Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161245