Miten teillä on tehty remontti vai onko

Remontti_

alkuperäiskuntoinen asunto? Millaiset lattiat teillä on? Onko parketti, laminaatti, muovimatto vai mikä? Jos on tehty remontti, niin miten se on sujunut? Oletteko asuneet remontin aikana kotona, vai oletteko olleet pois sen aikana? Onnistuuko esim.lattioiden laitto tai keittiökaappien asennus jos asuu remontoitavassa asunnossa? Minkä hintaisia esim. lattiaremontit on jos siihen lasketaan erikseen ainekset? Tarkoitan siis asennusta.

29

535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki_vaikuttaa_ka

Minkä kokoinen asuntosi on? Montako huonetta? Omakoti- vai kerrostalo?

• A.p

Mulla on 50 -neliöinen kaksio kerrostalossa.

• mitä.tehdä

Annas lisää tietoa ?

• ent.siivoojaparka

Tämä kämppä on karmeassa kunnossa.
      Kylppärin remontoivat vuosi sitten ja silloin asuin hammasta purren tässä kaiken kurjuuden seassa. Pahinta siinä oli, kun tulivat monesti jo puoli kahdeksan aikaan yöllä ryskämään.
      Nyt alkavat tekemään (nyt tai nyt, suunnitteilla vasta) näissä tämän seutukunnan asunnoissa suurremonttia, laittavat kaiken uusiksi. Silloin tulee kuulemma evakkoon lähtö remontin ajaksi. Enpä oikein innolla sitä odota, että joutuu muuttaa rymyämään edestakaisin. Kyllä minun kelpaisi sikailla tässä lopun ikäni ihan tälleen niinkuin tähänkin asti. Vuokrankorotusta se tietää.
      Viimen, kun meille laitettiin lattiat (ja siitä on kauan), maalattiin ja tapetoitiin, niin kyllä silloin asuin kahden pikkulapsen kanssa tässä kotona. Siirryttiin aina huoneesta toiseen ja pinottiin huonekalut minne vaan sai mahtumaan. Oli se melkoista mylläkkää, mutta muistan sen olleen lapsista hauskaa, kun tapahtui jotain erikoista, kun ei muuten mitään koskaan.
      Älä hyvä ihminen kysele ainakaan lattioitteni väriä. En minä enää muista. Sen näkee sitten kun pesee ne.

• ö-Öö

Mnaah

Ilmeisimmin kyselet kaupungin vuokraluukkujen remonteista. No niistä ei ole kokemusta. Perusidea niissä on, ei kuulu sulle oikein mitenkään muuten, kuin että vuokra nousee jonkinverran.

Omistusasunnoissa eri asia, aika paljon voi itse määrittää asioita. Itellä rivarissa monenlaisia ratkisuja. On klinkkeriä, muovimattoa, laminaattia, parkettia, siis lattioissa. Rakennustekniset remontit omanalaisensa jutut, sisustushommelit sellaista plinplingiä.

Hah, kun mökillä tein pesutilojen remonttia, rakensin pihalle lankuista ja muovista suihkukopin siksi aikaa. Kun tsadissa oli rivarin kylppäriremontti, rakentelin alakerran vessaan väliaikaisen suihkukopin.

Oishan noita omia kertomuksia remonteista paljonkin. Remonttien hintoihin en ota muuta kantaa; jos tettää jollain, se maksaa selkeää rahaa. Kun tekee itse, se maksaa työkalujen hintaa ja omaa aikaa ja työtä.

Onks sulla peräkärryt? Se tärkein ero vuokraluukussa asuvan ja omistusasujan välillä.

=DW=

• O-Orvokki

Mihin iheeseen omistusasunnossa asuva peräkärryä tarvitsee?
        Olen asunut koko ikäni omistusasunnossa, sekä rivi- että kerrostaloissa, mutta en ole koskaan peräkärryä tarvinnut. Nykyisessäkin autossani on tosin vetokoukku.
        (Ne kerrat, kun olen peräkärryjä hinannut, olen tehnyt palveluksen jollekin.)

Kuljetuksia voi järjestää tarvittaessa ihan ilman omaa peräkärryä. Kuorman purkaminen ja siirtämisetkin sujuvat helpommin. ;)

• ö-Öö
        O-Orvokki kirjoitti:

Mihin iheeseen omistusasunnossa asuva peräkärryä tarvitsee?
        Olen asunut koko ikäni omistusasunnossa, sekä rivi- että kerrostaloissa, mutta en ole koskaan peräkärryä tarvinnut. Nykyisessäkin autossani on tosin vetokoukku.
        (Ne kerrat, kun olen peräkärryjä hinannut, olen tehnyt palveluksen jollekin.)

Kuljetuksia voi järjestää tarvittaessa ihan ilman omaa peräkärryä. Kuorman purkaminen ja siirtämisetkin sujuvat helpommin. ;)

Kärjistin.

Omistusasuntoa remontoivalla täysin erilainen logistiikka, kuin vuokrakämpässä asuvalla vuokralaisella omistajan tehdessä remonttia.

Omistusasunnossa omistaja vastuussa kaikesta, myös logistiikasta. Toki erittäin varakkaat voivat ulkoistaa kaiken mahdollisen remontin, se kuitenkin harvinaista. Toki kaiken voi ostaa ja teettää, yleensä ihminen haluaa osallistua remppaan muutenkin, kuin lakuja makselemalla-

Mainiten, en omista itse peräkärryjä, arjalaisessa muskeliautossa ei ole vetokoukkua. Laina-/vuokrakalustoa kuitenkin tarvinnut käyttää monet kerrat, Tässä lähiaikoina tarvitsee taas vaihteeksi kuljetuskalustoa, pientä materiaalin hankkimishommelia mökille. Jos kaiken kuljetuttaisi eri liikkeistä, kuljetuskustannukset söis jättiosan budjetista. Lainakalustolla mennään.

=DW=

• ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

Kärjistin.

Omistusasuntoa remontoivalla täysin erilainen logistiikka, kuin vuokrakämpässä asuvalla vuokralaisella omistajan tehdessä remonttia.

Omistusasunnossa omistaja vastuussa kaikesta, myös logistiikasta. Toki erittäin varakkaat voivat ulkoistaa kaiken mahdollisen remontin, se kuitenkin harvinaista. Toki kaiken voi ostaa ja teettää, yleensä ihminen haluaa osallistua remppaan muutenkin, kuin lakuja makselemalla-

Mainiten, en omista itse peräkärryjä, arjalaisessa muskeliautossa ei ole vetokoukkua. Laina-/vuokrakalustoa kuitenkin tarvinnut käyttää monet kerrat, Tässä lähiaikoina tarvitsee taas vaihteeksi kuljetuskalustoa, pientä materiaalin hankkimishommelia mökille. Jos kaiken kuljetuttaisi eri liikkeistä, kuljetuskustannukset söis jättiosan budjetista. Lainakalustolla mennään.

=DW=

Ai niin.

Lähes puolet suomalaista kuitenkin asuu ok-talossa, sen päälle puoli miljoona kesämökkiä. Ällistyttävän paljon remeonteista johtuvaa logistiikkaa ja erittäin uein se tarkoittaa peräkärryjä. Tsekkaa nyt keväällä tien päällä peräkärryjen määrää, jotain muuta niissä kuljetetaan, kuin ruokaostoksia.

=DW=

• O-Orvokki

Suurinta remonttia valmistellessani lainasin työnantajalta pakettiauton ja säästin kai melkoisen summan hoitamalla itse kuljetukset.

• A.p

Mä olen yksin asuva nainen ja asun omistusasunnossa. En tee peräkärryllä mitään:)) Enkä osaa itse tehdä mitään, eli kaikki pitäisi vieraalla teettää.

• 1317522

Asentajat asentaa keittiökalusteet puolessa päivässä, kun muut työt on tehty alta pois. Asennus kannattaa teettää esim. tavarantoimittajalla, silloin tulee vakuuskin mukana sillä huonosti asennetut putket jos alkaa vuotaa niin itsehän maksat koko taloyhtiölle aiheuttamasi vahingot.
      Otappas huomioon että asbestiasetus on tullut voimaan tämän vuoden alusta, ja jos ei laattaliimoissa niin siinä alla tasoitteessa voi olla asbestia, lattioissakin... Ja virallisen luvan saanutta urakoitsijaa on pakko käyttää (ainakin meidän isännöitsijän mukaan). Ei ole ihan halpaa, varustaudu tonnin lisäkustannuksiin. Ja maksaa se tutkimuskin että onko asunnossa asbestia vai ei.
      Lattian asennus esim. laminaatilla menee nopeasti, sen osaa tehdä useimmat itsekin. Parketti on tietysti kauniimpaa ja lämminhenkinen materiaali, asennus kannattaa osata kunnolla tai teettää ammattimiehillä. Tapetointi ja maalauskaan ei hirveän kauaa vie eikä maalit ja tapetit ole hirmu kalliita. Oheistöissä voi mennä aikaa, ainakin jos haluaa poistaa vanhat tapetit, entisen maton tms. Toisaalta jäähän muovimatto piiloon ja myös äänieristää.
      Työ maksaa about 45e/tunti. Jos saat halvemmalla niin hyvä on.
      Minä en huushollissa ison remontin aikaan asuisi kirveelläkään.

• rempattu.on

Onpas sulla nopeat keittiökalusteasentajat tai hiton pieni keittiö.

• 1317522
        rempattu.on kirjoitti:

Onpas sulla nopeat keittiökalusteasentajat tai hiton pieni keittiö.

No peeveli. Keskenhän tuo näkyy vielä olevan. Vaan ei välttämättä asentajien hitauden vuoksi. Asennustarjous on kuitenkin 850:n tienoilla ja jos tuntihinta on viidenkympin paikkeilla niin eipä tuohon hintaan hirveän montaa tuntia ole laskettu menevän kahdelta asentajalta. Laskekaa itse. Kalusteita kolmelle seinälle...

• O-Orvokki

Jos esittäisit kysymyksiä yksilöiden omia tarpeitasi, voisin kertoa enemmänkin omista kokemuksistani erilaisissa asunnoissa toteutetuista erilaisista remonteista. - Kun uusin koko keittiön, olin osan remonttiajasta työmatkalla ulkomailla.

Sekä materiaalien että työn laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Tekijöiltä kannattaa pyytää referenssejä, ellei joku tuttu ole suositellut heitä oman kokemuksen perusteella.

Erilaisia vaihtoehtoja on todella paljon, hinta-, laatu- ja oma vaatimustaso, myös pohjustustyölle voivat olla hyvin erilaisia. Kaikki ne vaikuttavat sekä materiaali- että työkustannuksiin. - Rakennetaanko esim. lamelliparketti joustavalle alustalle vai suoraan lattian päälle? Laminaattiparketti kopisee enemmän kuin puu, muovimatot voivat olla ohuita tai paljonkin paksumpia, korkkilattia vaimentaa askelääniä kai eniten. En ole varma, saako enää nykyisin kunnon korkkilaattoja Suomesta.

Klinkkerilattia on kova ja kyllmäkin, ellei sen alle asennuta lämpöverkkoa.

Asennetaanko keittiöön myös uudet liesi- ja uunit, vaikuttaa asumismukavuuteen remontin aikana.

Nykyisessä pienessä keittiössäni on monitoimiuuni, jossa on normaalit uunitoiminnot sekä grilli- ja mikroaaltouuni.

• 1eero

Tein itse täysremontin 64 neliön asuntoon ja asuin samaan aikaan, huonekalujen siirtely paikasta toiseen oli ikävää. Työn suorittaminen muilla teetättäisin luottettavalla timpurilla, jonkun firman joka olisi kallein muoto eikä työn laadusta ole takeita nii maalauksen jälki riippuu pensselistä josta ette pääse yksimielisyyteen.

• Laminaatin laitto on helppo nakki nykyisin kun niissä on sellaiset klikkauspontit. Youtubestakin löytyy hyvät ohjeet. Vuokraat vaan sirkkelin jos sulla itelläs ei ole sellaista. Porakone ja siihen sellaisen samankokoisen reikäsahan kun sun patteriputket.

Kun itse tekee, on helppo rempata huone kerralla. Jos ulkopuolinen tekee pitää saada kaikki lattiat kerralla tyhjiksi.

• henrjii

joo mäkin ladoin laminaati lattiaan, helppo nakki. Alustaan vaan levitetään semmoinen asenusmuovi, ja päälle laminaatti.
        Lisäksi ostin parinkymmenen euron laminaattileikkurin, sillä oli helppo pätkiä laminnaattia

• henrjii kirjoitti:

joo mäkin ladoin laminaati lattiaan, helppo nakki. Alustaan vaan levitetään semmoinen asenusmuovi, ja päälle laminaatti.
        Lisäksi ostin parinkymmenen euron laminaattileikkurin, sillä oli helppo pätkiä laminnaattia

Eipä ole parketin laitto sen vaikeampaa, ihan omin naputuksin selviää, metrin pätkistä joissa oli pontit joka suuntaan, ne sujahtaa toinen toistensa lomaan, pitkät sivut uppoaa helposti mutta jatkoon jää helposti rako jos ei pidä varaansa.

• henrjii

no joo vaikeita lattianasenuksessa on saada tasainen pohja mihin lattiavärkit latoo.
        Epätasainen pohja saa lattian narisemaan

• Meillä on aina jokin remontti meneillään tai ainakin suunnitelmissa. Olen haaveillut että kun kerran jään eläkkeelle niin sitten ei tarvitsisi remppailla isompia, kaikki olisi kunnossa. Vaikka voihan sitä aina yllätyksiä tulla.

• flegmaatti

Kun muutimme tähän 74m2 kolmioon 12-vuotta sitten oli asunto remontoitu keittiökaapistoja myöten paitsi lattiat. Muuten parketit paitsi makuuhuoneissa muovimatot.
      Taloyhtiön remppaan sisältyivät viemärit joka merkitsi parin viikon häiriötä.
      Käyttövesiputket, julkisivu ml. parvekkeet meni häiriöittä.
      Ovet ja lukitusjärjestelmä uusiksi.
      Olen suunnitellut lattioiden uusimista mutta on jäänyt tekemättä.

Vapaa-ajan asuntoon olen tehnyt kerran oikeasti täydellisen rempan lukuun ottamatta lattioita ja kylppäriä.
      Pari vuotta sitten portero remppasi kylppärin täysin uusiksi impulssina alempaan asuntoon aiheuttamamme vesivahinko.
      Muuten on ollut kalusteiden vaihtoa ja useammin pintatöitä.

• Osa-aikaeläkeläinen

Kaupunkitalossa on vinyylikorkki lattioissa. Vaimon kanssa se laitettiin, ja aika hyvä tuli. Maaseudulla, kotitalossani, laitettiin pojan kanssa lattioihin vinyyli, ja se sujui hyvin kun oli kokemusta.
      Kaupunkitaloon tehtiin kattoremppa viime kesänä. Maaseututalossa se on lopullaan.
      Kaupunkitalossa oli keittiöremppa joku vuosi sitten, maaseudulla viime talvena. Helposti kävi hyvän asentajan kanssa.
      Kaupunkitalooni vaihdettiin käyttövesiputket viime talvena. Helppo homma hyvän asentajan kanssa.
      Vaimo maalasi maaseututaloni sisältä. Ulkovuoriremppa on tulossa vuodenvaihteessa. Kaupunkitalossa onkin tiiliverhoilu, ja se on kunnossa.
      Turhan paljon on projekteja, kun olen vielä työelämässäkin. Onneksi ollaan loppusuoralla.

• Korppis1

Käsitin aloittajan olevan nainen eikä remonttireiska. Miehet elvistelee remppakyvyillään, mutta yksinäinen nainen tarvitsee isommissa hankkeissa ammattilaiset avukseen.

Kun kesämökkiini tehtiin uusi peltikatto kävin yksityiskohtiin menevän neuvottelun kattofirman edustajan kanssa.

Yhden ohjeen annan. Muista pyytää tarjous josta käy ilmi materiaalien osuus ja työn osuus eroteltuna kokonaishinnasta sillä työnosuudesta saat verotuksessa kotitalous vähennyksen. Summa oli iloinen yllätys minulle kun sain veroilmoituksen.

Niitä muita kodin pikkuremppoja nyt osaa ite kukin, mutta jälki ei aina ole ihailtavaa.

• Keittiössäni on melkein valkoinen laattalattia, se on muuten hyvä ja toimiva, helppo pitää puhtaana. Paitsi, että se on tyyppiä, joka on saumattua ja kaiken lisäksi valkoisella, tai siis oli, nykyään saumaus on vaihtelevan värinen. Sen puhdistaminen pitäisi tehdä kynsiharjalla tai jos olisi höyryimuri sillä se hyvin onnistuisi. Tehdäänköhän nykyään laattalattiat ilman saumausta, laatat vain vieri viereen.

• staka

Mikä tuo höyryimuri on? Ikuna kuullutkaan.
        Mutta sama ongelma. Huusholli on myyty mutta jo vähän aikaa olen katsellut että wamjam keittiön vaaleanharmaan laattalattian saumaus näyttää jo aika tummalta. Tummemmalta kuin laatan väri. Eli saumat pitäisi puhdistaa jotenkin fiksusti ennenkuin uudet nuoret omistajat astuvat tupaan. Laattalattia on muuten ihana - siinä on lämmitys, ja tosi mukava pyöriä U-keittiössä siis.
        Ajattelin varovasti pehmeällä harjalla, sopivalla (mikä?) pesuaineella ja jotakuinkin vähäisellä vedellä putsata lattian. Onnistuisiko noin? Kertokaa te joilla kokemusta on <3 kiitos!
        Uuden rempatun asunnon keittiöön tulee suht edullinen ja siisti laminaatti. Olisin tietysti halunnut laattalattian ja sen alle lämmityskaapelit, entiseen malliin... mutta kaikkea ei voi saada :-)). Siis ei tullut tutkittua asennetaanko laatat nykyisin vieri viereen ilman saumausta, sorry.

• ö-Öö

Liikkumasauma.

Toki laatat voi latoa kiinni toisiinsa. Silloin niitten väliin vaan jää rako, joka kerää pölyä jne. Jos tulee lämpötilan vaihteluita, kosteus vaihtelee, laatat saattavat rikkoontua ihan itsestään, jännitteiden takia.

Laattasauma on huokoista kamaa, se antaa liikkumavaraa. JA huokoisena kerää likaa. Olemassa aineita, niitten duojakäsittelyyn. Kokemuksesta voin kertoa, eipä ne häävejä ole.

Mun mielestä viisainta olisi saumata laatat mahdollisimman lian värisellä saumalaastilla. Sellainen tummahko ruskea väri. Eipä tarvi kiinnittää sen jälkeen koko asiaan mitään huomiota. Näin aion toimia seuraavan kerran, kun teen jotain laatoitusta.

=DW=

• ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

Liikkumasauma.

Toki laatat voi latoa kiinni toisiinsa. Silloin niitten väliin vaan jää rako, joka kerää pölyä jne. Jos tulee lämpötilan vaihteluita, kosteus vaihtelee, laatat saattavat rikkoontua ihan itsestään, jännitteiden takia.

Laattasauma on huokoista kamaa, se antaa liikkumavaraa. JA huokoisena kerää likaa. Olemassa aineita, niitten duojakäsittelyyn. Kokemuksesta voin kertoa, eipä ne häävejä ole.

Mun mielestä viisainta olisi saumata laatat mahdollisimman lian värisellä saumalaastilla. Sellainen tummahko ruskea väri. Eipä tarvi kiinnittää sen jälkeen koko asiaan mitään huomiota. Näin aion toimia seuraavan kerran, kun teen jotain laatoitusta.

=DW=

Unohtui

Saumalaastit voi vaihtaa. Vanhojen pois raaputtelu vaatii vähän käsityötä ja pitää varoa, että ei kaivele kosteuseristeeseen reikiä. UUdelleen saumaaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Yleensäkään mikään remontoimisessa, tai rakentamisessa ei ole rakettitiedettä. Ongelmia lähinnä niitä tekevien toimijoiden ammattitaidossa.

Tilaajat voivat myös tehdä typeriä toimeksiantoja. Jos tilaa valkoisen sauman, sen saa, mitä tilaa.

=DW=

• Käyppä rautakaupassa missä myydään niitä keltamustia pesureita .
      Jos ostat niin osta se missä on imuri mukana ja se malli minkä vesisäiliön voi täyttää kesken pesunkin.
      Tuottaa aika komeesti höyryä millä voi lämmitellä suttuja ,höyrypesuri nostaa sen lian pintaan ja sen poistoon se imu toiminto.
      Vesivahinkon sattues sitä imuria voi siihenkin käyttää

• beethooven

Muutettiin 1980-luvula vanhaan jugend-kerrostaloon 5 h ja keittiö. Eteistä, hallia, välikköä ym. sitten vielä siihen päälle tuli sekä vanhan ajan piikarappu eli toinen sisäänkäynti eri portaasta. Remontoitu on jo useaan eri kertaan tietenkin likimain kolmen eri vuosikymmenen aikana. Kahdesti samoin keittiökin. Aina ihan itse olen ollut asialla niin kuin parastakin aikaa. Ainoastaan sähkö ja putkitöissä olen turvautunut alan ammattilaiseen varmuuden vuoksi. Työ tekijäänsä opettaa varsinkin kun olen vielä ollut alunalkaen rakennusalalla 1970-luvulta asti. Mikään ei tapahdu hetkessä ja työn suunnittelu vie oman aikansa takuulla. Välillä perhe on ollut evakossa välillä taasen ei. Suosittelen samaa muillekin taitajille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      178
      3781
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2720
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      61
      2584
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      147
      2379
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      2056
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      315
      1944
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1441
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1403
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      38
      1377
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1275
    Aihe