Xenon poltin kestää n. 3000 tuntia. Tavallinen H4-polttomo kestää noin 200-500 tuntia. Pottimoiden kestoikä on tunteja, ei kilometrejä.
Polttimoita valmistaa mm. Philips. Sillä ei ole kestoiän kannalta mitään merkitystä, minkä auton keulalla nuo polttimot ovat.
Tämä on mainos, mutta valojen asintuntijana tiedän, että tässä on aitoa asiaa:
http://www.one-pro.fi/pdf/xenon/1PRO Xenon HID valojen esittely.pdf
Autojen Xenon polttimoiden kestoikä
23
6617
Vastaukset
- Zäppp
Vaan tojon samuraisähköt polttaa polttimon kuin polttimon etuajassa.
- 8765
Xenon on uutena parempi kuin halogeeni, mutta sen ongelma on kuluminen. Halogeeni antaa aina saman valotehon(ennen kuin poksahtaa), xenon hiipuu vähitellen.
Arviosi halogeeneista menee ainakin oman kokemukseni kohdalla alakanttiin, tosin en ole tunteja laskenut.- valoa_teron_vintille
Tyhmä, tyhmempi, tojotero.
H4 saunalyhdyt taitaa olla jossain 1000 lm luokassa. Kaukovalo on kyllä tehokkaampi, mutta nyt puhtaan lähivalosta.
Hyvä H7 antaa jonkun 1600 lumenia. Siksi ne onkin lyhytikäisempiä. Näille on myös vaatimus minimitehosta, joten mitään ihan onnettomia (mutta piiitkään kestäviä) saunalyhtypolttimoita ei saa edes tehdä.
Hehkulampuissa pitää valita joko hyvä valoteho tai pitkä ikä. Tosin on mahdollista tehdä myös lyhytikäinen ja himmeä poltin... Sanomattakin selvää, että vanhoissa tojonräppänöissä valot = saunalyhyt. Halvimmat mahdolliset polttimot, niistäkin toinen pimeänä TAI ajellaa pelkillä parkeilla ... ja umpiot (heijastimet) tietysti kulahtaneet & johdotukset ohkaiset = poltin palaa alijännitteellä.
Xenonit = purkauslamput ovat 3000 lumenin luokassa. Kun xenon on himmentynyt puoleen, se valaisee silti paljon tehokkaammin kuin UUSI H4. Lisäksi halogeenitkin himmenee... paljaalla silmällä vaan on mahdotonta nähdä jotain 20 % eroa tehossa. Jos kirkkaus *näyttää* puolittuneen, niin oikeasti valovirta on jo tippunut kolmasosaan!
Ookkei, 4-valosysteemit eli autot, joissa pitkillä valoilla palaa edelleen lähivalot niiden rinnalla kaukovalot ja molemmissa on H1/H7 tjsp polttimet, pääsevät samaan valotehoon kuin pelkät kaksoisxenonit. Mutta pelkästään kaukovaloilla. Hirveän hyvä ei tämäkään, ole. Kaukovalot kun sammuttaa, pimeys tulee!
Kas kun halogeenipolttomossa ei riitä teho sekä pitkään kantamaan että leveään valokeilaan. Autovalmistajat joutuvat valitsemaan jomman kumman. Toki löytyy niitäkin autoja, joissa huono heijasti hukkaa valon ties minne.
Hyvät valot = kaksoisxenon H7 apukaukovalot. Vakiona mulla, mites itäautoissa? - Räpsypitkät
valoa_teron_vintille kirjoitti:
Tyhmä, tyhmempi, tojotero.
H4 saunalyhdyt taitaa olla jossain 1000 lm luokassa. Kaukovalo on kyllä tehokkaampi, mutta nyt puhtaan lähivalosta.
Hyvä H7 antaa jonkun 1600 lumenia. Siksi ne onkin lyhytikäisempiä. Näille on myös vaatimus minimitehosta, joten mitään ihan onnettomia (mutta piiitkään kestäviä) saunalyhtypolttimoita ei saa edes tehdä.
Hehkulampuissa pitää valita joko hyvä valoteho tai pitkä ikä. Tosin on mahdollista tehdä myös lyhytikäinen ja himmeä poltin... Sanomattakin selvää, että vanhoissa tojonräppänöissä valot = saunalyhyt. Halvimmat mahdolliset polttimot, niistäkin toinen pimeänä TAI ajellaa pelkillä parkeilla ... ja umpiot (heijastimet) tietysti kulahtaneet & johdotukset ohkaiset = poltin palaa alijännitteellä.
Xenonit = purkauslamput ovat 3000 lumenin luokassa. Kun xenon on himmentynyt puoleen, se valaisee silti paljon tehokkaammin kuin UUSI H4. Lisäksi halogeenitkin himmenee... paljaalla silmällä vaan on mahdotonta nähdä jotain 20 % eroa tehossa. Jos kirkkaus *näyttää* puolittuneen, niin oikeasti valovirta on jo tippunut kolmasosaan!
Ookkei, 4-valosysteemit eli autot, joissa pitkillä valoilla palaa edelleen lähivalot niiden rinnalla kaukovalot ja molemmissa on H1/H7 tjsp polttimet, pääsevät samaan valotehoon kuin pelkät kaksoisxenonit. Mutta pelkästään kaukovaloilla. Hirveän hyvä ei tämäkään, ole. Kaukovalot kun sammuttaa, pimeys tulee!
Kas kun halogeenipolttomossa ei riitä teho sekä pitkään kantamaan että leveään valokeilaan. Autovalmistajat joutuvat valitsemaan jomman kumman. Toki löytyy niitäkin autoja, joissa huono heijasti hukkaa valon ties minne.
Hyvät valot = kaksoisxenon H7 apukaukovalot. Vakiona mulla, mites itäautoissa?Kaukovaloja ei täällä etelässä paljon pääse käyttämään, joten ei tarvita niitä lisäpitkiäkään.
Jos tällä viikolla olen ajanut pimeässä noin 10 tuntia, niin olisinkohan pystynyt ajamaan siitä pitkät päällä n. 30 sekuntia. - E220_CDI
valoa_teron_vintille kirjoitti:
Tyhmä, tyhmempi, tojotero.
H4 saunalyhdyt taitaa olla jossain 1000 lm luokassa. Kaukovalo on kyllä tehokkaampi, mutta nyt puhtaan lähivalosta.
Hyvä H7 antaa jonkun 1600 lumenia. Siksi ne onkin lyhytikäisempiä. Näille on myös vaatimus minimitehosta, joten mitään ihan onnettomia (mutta piiitkään kestäviä) saunalyhtypolttimoita ei saa edes tehdä.
Hehkulampuissa pitää valita joko hyvä valoteho tai pitkä ikä. Tosin on mahdollista tehdä myös lyhytikäinen ja himmeä poltin... Sanomattakin selvää, että vanhoissa tojonräppänöissä valot = saunalyhyt. Halvimmat mahdolliset polttimot, niistäkin toinen pimeänä TAI ajellaa pelkillä parkeilla ... ja umpiot (heijastimet) tietysti kulahtaneet & johdotukset ohkaiset = poltin palaa alijännitteellä.
Xenonit = purkauslamput ovat 3000 lumenin luokassa. Kun xenon on himmentynyt puoleen, se valaisee silti paljon tehokkaammin kuin UUSI H4. Lisäksi halogeenitkin himmenee... paljaalla silmällä vaan on mahdotonta nähdä jotain 20 % eroa tehossa. Jos kirkkaus *näyttää* puolittuneen, niin oikeasti valovirta on jo tippunut kolmasosaan!
Ookkei, 4-valosysteemit eli autot, joissa pitkillä valoilla palaa edelleen lähivalot niiden rinnalla kaukovalot ja molemmissa on H1/H7 tjsp polttimet, pääsevät samaan valotehoon kuin pelkät kaksoisxenonit. Mutta pelkästään kaukovaloilla. Hirveän hyvä ei tämäkään, ole. Kaukovalot kun sammuttaa, pimeys tulee!
Kas kun halogeenipolttomossa ei riitä teho sekä pitkään kantamaan että leveään valokeilaan. Autovalmistajat joutuvat valitsemaan jomman kumman. Toki löytyy niitäkin autoja, joissa huono heijasti hukkaa valon ties minne.
Hyvät valot = kaksoisxenon H7 apukaukovalot. Vakiona mulla, mites itäautoissa?Juuri noinhan se menee. Ja vaikkei 20% valotehon alenemista vielä erotakaan paljain silmin valokuviosta, ellei vertaa uuteen yhden polttimon vaihdettuaan.
Kaukovaloja ei tietenkään tarvi nakkikopin kiertäjä ruutukaavalla, mutta jos tarvii, ei pelkkä bi-xenon riittä alkuunkaan.
- Tojosyölamppuja
Tojossa kaikkien lamppujen käyttöikä lyhenee. En tiedä miksi, mitta yksisilmäisiä tojoja näkee todella paljon. Toisaalta onhan huoltovälikin puolet länsiautoa huoltovälistä, joten huollossa voivat sitten vaihdella.
- saunalyhdyt
Tojoissa on niin himmeät ajovalot, ettei kuskin pukilta näe, onko valot päällä vai ei. Tai onko toinen polttimo sammunut.
Mainostihan mm. yksi variskuski ajavansa pimeällä päiväajovalot päällä, koska "päiväajovaloilla näkee yhtä hyvin".
- astian_maku
Laittomia muunnossarjoja markkinoivassa esitteessä valehdellaan. Yllättikö?
H4 "200-500 h" joo, koska kaukovalolanka on mitoitettu palamaan kuumempana. Sehän antaa paljon suuremman valotehon kuin lähivalolanka, vaikka tehonkulutuksessa on vain muutaman watin ero. Eli H4 lähivalo 500 h, kaukovalo 200 h Harvemmin noita kaukovaloja keritään loppuun ajaa, joten käytännön kesto = 500 h = 25 tkm 50 km/h keskinopeudella. H7 & co näin ulkomuistista 350 h. Kestää keskimäärisellä ajolla (16 tkm) just vuoden. Testattu on.
Xenonien kestokin on liioiteltu. Tekniikkahan on sama kuin mm. videotykkien lampuissa, jotka kestävät tyypillisesti 2000 h. Jos autojen polttimot kestäisivät 3000 h, niin ne kestäisivät 50 km/h keskinopeudella ajettaessa 150 tkm. Vaan kun eivät kestä. Orkkisasennuksissa polttimoita alkaa kypsymään jo jostain 80 tkm lukemista lähtien... 2000 h ja ajo pääasiassa kaupunkiajoa keskinopeudella 40 km/h = 80 tkm Get it? 150 tkm jälkeen hengissä olevia polttimoita löytyy vain päiväajovaloilla varustetuista autoista. ... joissa lie puolet kilometreistä tahkottu päiväajovalojen varassa. Tollolootissa liki kaikki kilometrit, kun ei tojopapat osaa kytkeä lähivaloja päälle sateessa eikä aina pimeälläkään. Eikä itäautoissa ole automatiikkaa.
Näillä jälkiasenteisilla sarjoilla kesto on saattanut jäädä muutamaan tuhanteen kilometriin ennen kuin on alkanut valot välkkyä tms (ballasti hajalla). Tai sitten seuraavaan katsastukseen asti. Laittomia kun ovat.- Sorgenmorgen
Sori vaan, kyllä minun "tololootassa" on hämärästä kytkevä valoautomatiikka, sadeautomatiikkaa ei ole valoille vaikka pyyhkimille on.
Mutta missä autoissa on automatiikka mikä kytkee ajovalot päälle (kun päivävalot), kun ei ole pimeätä, mutta on sumua, lumipölyä jne?
Mm. premiummerkkiä BMWtä näkee todella paljon hämärässä päivävaloilla ja perä pimeänä, eikä suolaisella hinnallakaan tule automatiikkaa? - pimeät_itäautoilijat
Niin, premiumeita nimenomaan näkee pimeällä. Tollolootia, datsuneita ja mm. jotain renaultin yms. tilakotiloita ei näe. Ne kun ajelevat aina pelkät päiväajovalot päällä = perse pimeänä.
Toki on joitain yksittäisiä poikkeuksia. Niissä palaa takavalot, koska kuski kuvittelee homovalojen muuttavan ristihuulivariksen tai datsunin syöpäkasvaimen matalan ja sporttisen näköiseksi. Homovaloja ei saa päälle laittamatta ensin "parkkeja" päälle.
Vanhemmat tojolootat puolestaan kunnostautuvat ajelemalla pelkät parkit päällä tai kokonaan ilman valoja.
Yhteistä näille kaikille on piittamattomuus turvallisuudesta. Ei pala mittarivalot, mutta mihinkä "järkiautoilija" nopeusmittaria tarvitseekaan, kun ajaa aina oikeaa tilannenopeutta.
Maantien 80 rajoitusalueella tämä oikea tilannenopeus on useimmiten 70-85.
Maantien 100 rajoitusalueella tämä oikea tilannenopeus on useimmiten 70-85.
Tietyömaiden 50/60 rajoitusalueilla tämä oikea tilannenopeus on useimmiten 70-85.
Taajamien 30/40/50 -rajoitusalueilla vauhti jää yleensä alemmaksi, koska kippoa ei saada liikennevalojen välillä kiihtymään em. nopeuteen. Itäauton kiihdytys kuuteen kymppiin ottaa minuutin ja 0-80 kaksi minuuttia. Huiput jää risteysten välimatkasta riippuen 30-60 haarukkaan. Pitemmillä suorilla päästellään siis melkein poikkeuksetta 10-20 ylinopeutta. Toisaalta kaarteissa ja moottoriteiden liittymiskaitoilla kontataan tuskallisen hiljaa. - Köyhät_premiumistit
pimeät_itäautoilijat kirjoitti:
Niin, premiumeita nimenomaan näkee pimeällä. Tollolootia, datsuneita ja mm. jotain renaultin yms. tilakotiloita ei näe. Ne kun ajelevat aina pelkät päiväajovalot päällä = perse pimeänä.
Toki on joitain yksittäisiä poikkeuksia. Niissä palaa takavalot, koska kuski kuvittelee homovalojen muuttavan ristihuulivariksen tai datsunin syöpäkasvaimen matalan ja sporttisen näköiseksi. Homovaloja ei saa päälle laittamatta ensin "parkkeja" päälle.
Vanhemmat tojolootat puolestaan kunnostautuvat ajelemalla pelkät parkit päällä tai kokonaan ilman valoja.
Yhteistä näille kaikille on piittamattomuus turvallisuudesta. Ei pala mittarivalot, mutta mihinkä "järkiautoilija" nopeusmittaria tarvitseekaan, kun ajaa aina oikeaa tilannenopeutta.
Maantien 80 rajoitusalueella tämä oikea tilannenopeus on useimmiten 70-85.
Maantien 100 rajoitusalueella tämä oikea tilannenopeus on useimmiten 70-85.
Tietyömaiden 50/60 rajoitusalueilla tämä oikea tilannenopeus on useimmiten 70-85.
Taajamien 30/40/50 -rajoitusalueilla vauhti jää yleensä alemmaksi, koska kippoa ei saada liikennevalojen välillä kiihtymään em. nopeuteen. Itäauton kiihdytys kuuteen kymppiin ottaa minuutin ja 0-80 kaksi minuuttia. Huiput jää risteysten välimatkasta riippuen 30-60 haarukkaan. Pitemmillä suorilla päästellään siis melkein poikkeuksetta 10-20 ylinopeutta. Toisaalta kaarteissa ja moottoriteiden liittymiskaitoilla kontataan tuskallisen hiljaa.Kyllä ne parkeilla tai kokonaan pimeänä ajavat ovat niitä saksasta käytettynä uitettuja, kun ei ole raaskittu merkkihuollossa ohjelmoida automatiikkaa päälle. Toisaalta ymmärtäähän sen kun koko omaisuus on laitettu siihen autoon.
- länsiauto
Ei se kesto ja pitempää kestäminen vaan kunnon valo, eli onko 200 000km ajetut zenonit enään mitään.
- Pimeäkuski
Näkölaseja specsaversilta sitten, kun elämä on budjetoitu.
- Jebbha
Iso ogelma autoissa on se kun on automaattiset valot, kun laitat virrat päälle, valot syttyy ja kun käynnistät auton niin ne sammuu ja syttyy taas, tämä syö xenoneita paljon.
Toyotassa valot syttyy vasta kun kone käy. Hybridissä valot syttyy kun auto on ready tilassa.
- ksenoni
Mitähän puppua tuommonen 3000 tuntia on xenon-valoille? Itsellä alkuperäiset 17-vuotta vanhat xenonit ja 250 000 km. Samaten nuo valotehon hiipumiset on huuhaata.
- E220_CDI
Ilmiö on todellinen, sen erottaa luksimittarilla, käytettyä polttimoa tarkastelemalla tai käytetyn polttimon valokeilaa uuteen vertaamalla.
Ero on todellinen, mutta on tietenkin jokaisen oma valinta, kuinka tärkeänä sitä pitää.
- tunnettuOngelma
Toyotat polttavat H7:ja tudella tiuhaan tahtiin, ei siinä mitkään polttimon valmistaja lupaukset päde kun Toyota puskee jännitepiikkejä holtittomasti ja käräyttää polttimot.
- skodallahimmeesti
Kyse oli zenoneista sttä kun jos niitä toyotoon joskus saa, mutta nyt esim.2010 mallisen perusauton jolla ajeltu 200 000km zenoneista pitääkö vaihtaa paremman toivossa?
- E220_CDI
skodallahimmeesti kirjoitti:
Kyse oli zenoneista sttä kun jos niitä toyotoon joskus saa, mutta nyt esim.2010 mallisen perusauton jolla ajeltu 200 000km zenoneista pitääkö vaihtaa paremman toivossa?
Ei ole pakko, mutta noin paljon ajetuilla xenoneilla on jo hyvä mahdollisuus saada havaittava parannus valotehoon uusilla polttimoilla.
- VanhatH7t
Monessako mallissa tojolla on vielä H7:t?
H11 ollut jo pitkään lähipolttimoissa, ainakin useammassa mallissa.
- natikkahoitaahomman
Näin kaupunkilaisena totesin, että antaa kadunvarren suurpainenatriumlamppujen hoitaa valaistus. Omassa kotterossa on niin vaikeasti vaihdettavat h7 lamput, että aina on pitänyt ne huollossa vaihdattaa noin puolentoista vuoden välein. Vaivalloista ja kallistakin. 4 vuotta sitten vaihdatin Osramin Ultralife tuikut ja edelleen samat tuikkivat kirkkaasti, ei tietenkään niin kirkkaasti kuin jotkut 150% tuikut. 4 vuodessa on kilometrejä tullut 90000 joka vähän alle 50 keskinopeudella tarkoittaa noin 2000 tunnin käyttöä....ja siis edelleen valoa piisaa sen verran, että vastaantulijat näkevät ja jalankulkijoiden harvassa olevat heijastimetkin näkee ihan riittävän kaukaa. Pitkiä valoja on tullut joskus kokeiltu, näyttävät nekin toimivan, mutta ovat jo 11 vuotta vanhat, ehkä 3 tuntia käyttöä mittarissa
- Kokemusta_tuli
2007 Passatin xenonpolttimoiden vaihdosta. Puoli päivää siinä meni ja melkein hermot kun joutui purkamaan koko auton etupään jotta pääsisi käsiksi polttimoihin. Pultteja ja muttereita riittää.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272306Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502269- 1292241
- 1342147
- 551772
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411643- 311371
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161195Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381147