Peräkärry?

Jorma™

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä hommasta ja siihen mahdollisesti liittyvistä teknisistä ratkaisuista?

Itselläni on juuri tekeillä sellainen 1-pyöräinen ja AKE:n kanssa käymässäni mailien vaihdossa annettiin sieltä aika vapaat rakennus ohjeet.

Toki pitää olla kolmioheijastimia,kirkasta ja keltaruskeatakin...

Olisiko jollain (olen nähnyt isoissa pyörissä sellaisia) jo olemassa olevaa kärryä? miten olette kiinnityksen ratkaissut? Ristinivelellä?Kuulalla?

Entä sähköliitin?

Mailaa niin voidaan suoraankin käydä keskustelua ja vaikka kuvien vaihtoa rakenteista jne :)

jo.li@suomi24.fi Vantaa

45

7619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärry?

      Ollu tapana olla mollaamatta ketään ja kenenkään ajauksia, mutta oikeesti; Minkä helvetin takia moottoripyörään pitäis laittaa peräkärry?

      Sen ymmärrän, että pyörä kärryyn, mutta että kärry pyörään. Siis ihan vittuilematta, miksi moottoripyörä ja ajamisen nautinto pitäisi pilata peräkärryllä, mikä on se pointti? En vaan millään käsitä...
      Osta pakettiauto!

      • Jorma™

        mutta jos/kun haluu ottaa reissuun esim "mäyräkoiran" niin silloin... toinen mahdollisuushan jättää emäntä kotiin ja sitoa se "mäyräkoira" takhutlarille.... tulee siis vähemmän narinaa kun on kärry perässä... :)


      • Äijämies
        Jorma™ kirjoitti:

        mutta jos/kun haluu ottaa reissuun esim "mäyräkoiran" niin silloin... toinen mahdollisuushan jättää emäntä kotiin ja sitoa se "mäyräkoira" takhutlarille.... tulee siis vähemmän narinaa kun on kärry perässä... :)

        Kärryn suunnitteleminen moottoripyörään on ammatilaisten hommaa. Jos kiinnityskohta ja nivelöinti on oikeanlainen, pysyvät pyörän ajo-ominaisuudet suht hyvinä. Jos ovat vähänkin pielessä syntyy surmanloukku. Netistä löytyy varmasti alan yriytksiä, joilta saat turvallisen kärryn valmiiksi asennettuna. Suosittelen. (Vaikka kyllähän ne ammattilaisetkin ovat asiat joutuneet itse opettelemaan, joten sopivilla piirustuksilla saa kärryn itsekin kyhättyä. Mutta maksaako vaivan?)


      • Jorma™
        Äijämies kirjoitti:

        Kärryn suunnitteleminen moottoripyörään on ammatilaisten hommaa. Jos kiinnityskohta ja nivelöinti on oikeanlainen, pysyvät pyörän ajo-ominaisuudet suht hyvinä. Jos ovat vähänkin pielessä syntyy surmanloukku. Netistä löytyy varmasti alan yriytksiä, joilta saat turvallisen kärryn valmiiksi asennettuna. Suosittelen. (Vaikka kyllähän ne ammattilaisetkin ovat asiat joutuneet itse opettelemaan, joten sopivilla piirustuksilla saa kärryn itsekin kyhättyä. Mutta maksaako vaivan?)

        Aivan itsekkin mietin sitä tuleeko siitä surman loukku?

        Siinä tapauksessa varmaankin tulee jos ajotapa on samanlainen kuin autoilijoilla joilla kärry perässä (moottoritiellä 120km/H),mutta jos pidättäytyy lainsallimissä nopeuksissa ja yleensäkin muistaa että kärry on perässä...

        Toki eihän se mikään uskon asia saatikka varjelukseen liittyvä pitäisi olla siksi tässä kyselenkin muiden kokemuksia,tietoja sekä kokemuksia? AKE:n ohjeissa ei anneta juurikaan muita määräyksiä kuin että tulee olla kytkettynä niin että se ei itse "omatoimisesti" voi irrota vrt auton peräkärry kytkentäkuula

        Sen verran itselläkin on kokemusta että jos/kun kytkee kuulalla niin kallistaessa kärry kaatuu ja huonoimmassa tapauksessa vääntää irti kuulasta... (1-pyöräinen kärry)


      • sama
        Jorma™ kirjoitti:

        mutta jos/kun haluu ottaa reissuun esim "mäyräkoiran" niin silloin... toinen mahdollisuushan jättää emäntä kotiin ja sitoa se "mäyräkoira" takhutlarille.... tulee siis vähemmän narinaa kun on kärry perässä... :)

        Viime kesänäkin mamman kanssa reissattiin ympäri Suomea 2 viikkoa sekä ympäri Eestiä 1,5 viikkoa ja hyvin mahduttiin. Mukana oli ajovarusteiden ja henk. koht tavaroiden lisäksi mm.
        - teltta
        - 2 telttapatjaa
        - 2 makuupussia
        - 2 retkituolia
        - 2 retkityynyä
        - trangia
        - keittoastiasarja
        - ruokailuvälineet
        - hyvin mahtui vielä se "mäyräkoira" ja muutkin kauppaostokset, jos me sillä samaa tarkoitataan...

        Eikä tähän kuljetukssen peräkärryä tarvittu. Sivulaukut, perä- ja tankkilaukku riitti vallan hyvin. Teltta meni siinä sivulaukun päällä kivasti.


      • Jorma™
        sama kirjoitti:

        Viime kesänäkin mamman kanssa reissattiin ympäri Suomea 2 viikkoa sekä ympäri Eestiä 1,5 viikkoa ja hyvin mahduttiin. Mukana oli ajovarusteiden ja henk. koht tavaroiden lisäksi mm.
        - teltta
        - 2 telttapatjaa
        - 2 makuupussia
        - 2 retkituolia
        - 2 retkityynyä
        - trangia
        - keittoastiasarja
        - ruokailuvälineet
        - hyvin mahtui vielä se "mäyräkoira" ja muutkin kauppaostokset, jos me sillä samaa tarkoitataan...

        Eikä tähän kuljetukssen peräkärryä tarvittu. Sivulaukut, perä- ja tankkilaukku riitti vallan hyvin. Teltta meni siinä sivulaukun päällä kivasti.

        Niinpä....

        Toiset haluaa sivulaukut, takalaukut, perälaukut, tankkilaukut, etulaukut, repuppulaukun ja povitaskunkin mutku jos haluakin peräkärryn...

        Eli tiedän että on olemassa kaikenmaailman laukkuja kutta en halua sellaisia vaan peräkärryn joka on yksinkertaista ottaa irti nopeastikkin ja sen jälkeen pyörä vielä nayttääkin pyörältä... :)

        Vaikea yhtälö toisten mielestä mutta suotakoon niille jotka sen paremmaksi kokevat laitattaa laukkuja tai kärry...


      • nyt vielä
        Jorma™ kirjoitti:

        Niinpä....

        Toiset haluaa sivulaukut, takalaukut, perälaukut, tankkilaukut, etulaukut, repuppulaukun ja povitaskunkin mutku jos haluakin peräkärryn...

        Eli tiedän että on olemassa kaikenmaailman laukkuja kutta en halua sellaisia vaan peräkärryn joka on yksinkertaista ottaa irti nopeastikkin ja sen jälkeen pyörä vielä nayttääkin pyörältä... :)

        Vaikea yhtälö toisten mielestä mutta suotakoon niille jotka sen paremmaksi kokevat laitattaa laukkuja tai kärry...

        Niin, niin mutku se mopo ei oo enää mistään kotosin sen kärryn kanssa. Siis kaikki ajo-ominaisuudet ja se paljon mainostettu ajamisen nautinto katoaa!

        Mun sivulaukut irtoaa niks, naks eli 5 sek / puoli. Perälaukku hieman kauemmin, ehkä 15 sek. Tankkilaukku on hitain, 4 klipsia pitää irrottaa ja sitte siitä tulee reppu. 30 sekkaa tai jotain...
        Ja tuollaisen kamalan operaation jälkeen pyörä näyttää taas pyörältä.

        Onhan sitä huussia tullu itsekin vedettyä, autolla tosin. Se ei oo kivaa edes autolla, miten se vois olla kivaa pyörällä?


      • Jorma™
        nyt vielä kirjoitti:

        Niin, niin mutku se mopo ei oo enää mistään kotosin sen kärryn kanssa. Siis kaikki ajo-ominaisuudet ja se paljon mainostettu ajamisen nautinto katoaa!

        Mun sivulaukut irtoaa niks, naks eli 5 sek / puoli. Perälaukku hieman kauemmin, ehkä 15 sek. Tankkilaukku on hitain, 4 klipsia pitää irrottaa ja sitte siitä tulee reppu. 30 sekkaa tai jotain...
        Ja tuollaisen kamalan operaation jälkeen pyörä näyttää taas pyörältä.

        Onhan sitä huussia tullu itsekin vedettyä, autolla tosin. Se ei oo kivaa edes autolla, miten se vois olla kivaa pyörällä?

        Niinhän on jo aikojen alusta asti ollut arvostelijoita sille että toinen tykkää Äidistä ja toinen tyttärestä. Riippumatta siitä kummasta tykkää niin arvostella tulee ja pitääkin mutta ei kuiteskaan tulisi kieltää kumpaakaan rakkautta... sillä mitä tämä lyhyt elämä olisi ilman erilaisia ihmisiä, tietty olisihan se hienoa että kaikki olisi aina samaa mieltä samoista asioista ja koskaan ei kukaan arvostelisi ketään?

        Jummi tässä rupee olemaan ole kuin jollain Kofi Annanilla YK:ssa joka yrittää hieroa maailmanrauhaa :) mutta oikeestihan kaikki lähti siitä alkuperäisestä kyselystäni:Olisiko kellään apu,kuvia,kokemuksia jne.... no niitäkin on tullut,kiitos myös niille kuin myös muillekkin jota ovat arvostelleet joko tukien tai tönien "projektiani"....


      • lopetetaan
        Jorma™ kirjoitti:

        Niinhän on jo aikojen alusta asti ollut arvostelijoita sille että toinen tykkää Äidistä ja toinen tyttärestä. Riippumatta siitä kummasta tykkää niin arvostella tulee ja pitääkin mutta ei kuiteskaan tulisi kieltää kumpaakaan rakkautta... sillä mitä tämä lyhyt elämä olisi ilman erilaisia ihmisiä, tietty olisihan se hienoa että kaikki olisi aina samaa mieltä samoista asioista ja koskaan ei kukaan arvostelisi ketään?

        Jummi tässä rupee olemaan ole kuin jollain Kofi Annanilla YK:ssa joka yrittää hieroa maailmanrauhaa :) mutta oikeestihan kaikki lähti siitä alkuperäisestä kyselystäni:Olisiko kellään apu,kuvia,kokemuksia jne.... no niitäkin on tullut,kiitos myös niille kuin myös muillekkin jota ovat arvostelleet joko tukien tai tönien "projektiani"....

        Lopetetaan vääntäminen, ja ajankuluahan tämä vaan on. Menee tosiaan hieman ohi kysymyjsesi, mutta useinhan aiheet karkaa sivuraiteille.

        Jos tosiaan tartter ohjeita ja apua, niin parempi paikka on ehdottomasti
        http://www.moottoripyora.org/


      • teliperäkärry
        nyt vielä kirjoitti:

        Niin, niin mutku se mopo ei oo enää mistään kotosin sen kärryn kanssa. Siis kaikki ajo-ominaisuudet ja se paljon mainostettu ajamisen nautinto katoaa!

        Mun sivulaukut irtoaa niks, naks eli 5 sek / puoli. Perälaukku hieman kauemmin, ehkä 15 sek. Tankkilaukku on hitain, 4 klipsia pitää irrottaa ja sitte siitä tulee reppu. 30 sekkaa tai jotain...
        Ja tuollaisen kamalan operaation jälkeen pyörä näyttää taas pyörältä.

        Onhan sitä huussia tullu itsekin vedettyä, autolla tosin. Se ei oo kivaa edes autolla, miten se vois olla kivaa pyörällä?

        Ompa noita nähty jos minkäkin laista kaljatynnyriä hdeitten perässä.v
        Eli hd sivuilta varmaan löytyy jotain .


    • ihmetteliä

      Miksi sen kärrin pitää välttämättä olla 1-pyöräinen.
      2-pyöräinen olisi helpompi saada tasapainoiseksi ja myös kätevämpi työnnellä kasipelissä.

      • Jorma™

        Paino eli kantavuus/kokonaispaino sanelee kyllä kanssa jonkin verran...
        Toisekseen... kuvittele kun kurvissa "kanttaat" ja peräkärry ollessaan kahdellapyörällä onkin pystyssä kuin kirkko... jos vauhti ei yhtään vähenny niin kirkkopa kallistuukin erisuuntaan kuin pyörä koska se on kahdella pyörällä eikä yhdellä joka kaikenjärjen mukaan kallistuisi eteenpäin mennessä samassa suhteessä kuin vetävä pyöräkin,vai mitä?


      • ihmetteliä
        Jorma™ kirjoitti:

        Paino eli kantavuus/kokonaispaino sanelee kyllä kanssa jonkin verran...
        Toisekseen... kuvittele kun kurvissa "kanttaat" ja peräkärry ollessaan kahdellapyörällä onkin pystyssä kuin kirkko... jos vauhti ei yhtään vähenny niin kirkkopa kallistuukin erisuuntaan kuin pyörä koska se on kahdella pyörällä eikä yhdellä joka kaikenjärjen mukaan kallistuisi eteenpäin mennessä samassa suhteessä kuin vetävä pyöräkin,vai mitä?

        Yksipyöraisessähän se ainut pyörä tulee keskelle sinne takimmaiseksi. Tällöin kärrin kuorman painosta noin puolet (riippuu vähän aisan pituudesta) tulee pyörän päälle aivan takimmaiseksi. Jos siellä takana jo ennestään on vielä kyytiläinen niin joudut aika jämäkät jouset/iskarit laittamaan jotta ei karkaa käsistä pystyheitoissa (niitähän Suomessa riittää).

        1-pyöräisellä et voi käyttää kuulatyyppistä vetokoukkua. Siinä on liikaa vapausasteita. Vetoliitännän pitäisi olla kallistussuunnassa jäykkä niin että kärri kallistelee pyörän mukana.
        2-pyöräistä voi vetää tavallisella 50mm auton kuulalla.
        Mielenkiintoinen projekti kaikenkaikkiaan.
        Onnea vaan rakenteluun.

        Alla pari linkkiä aiheeseen

        kärreistä
        http://www.peak-trailers.com/fin.html

        vetokoukuista
        http://www.dauntlessmotors.com/Mountinghdw_files/hitches.htm


      • Jorma™
        ihmetteliä kirjoitti:

        Yksipyöraisessähän se ainut pyörä tulee keskelle sinne takimmaiseksi. Tällöin kärrin kuorman painosta noin puolet (riippuu vähän aisan pituudesta) tulee pyörän päälle aivan takimmaiseksi. Jos siellä takana jo ennestään on vielä kyytiläinen niin joudut aika jämäkät jouset/iskarit laittamaan jotta ei karkaa käsistä pystyheitoissa (niitähän Suomessa riittää).

        1-pyöräisellä et voi käyttää kuulatyyppistä vetokoukkua. Siinä on liikaa vapausasteita. Vetoliitännän pitäisi olla kallistussuunnassa jäykkä niin että kärri kallistelee pyörän mukana.
        2-pyöräistä voi vetää tavallisella 50mm auton kuulalla.
        Mielenkiintoinen projekti kaikenkaikkiaan.
        Onnea vaan rakenteluun.

        Alla pari linkkiä aiheeseen

        kärreistä
        http://www.peak-trailers.com/fin.html

        vetokoukuista
        http://www.dauntlessmotors.com/Mountinghdw_files/hitches.htm

        Asiaa!

        Näin itsekkin päättelin tuon asian olevan sillä ekassa versiossa oli kuula :( ja yksi pyörä takana... no siitä viisastuneena tuli rakennettua kahteen suuntaan taittuva nivel,kuulan tilalle... Sellainen ristinivelen tapainen :) ja toimii moitteetta ainoa huonopuoli oli peruutuksen "mahdottomuus" toki vain kun piti tallista ulos saada ja päästä koeajolle... :) mutta eihän sitä yleensä pyörällä perruutellakkaan :)

        Valo politiikasta sen verran että 1-valo riittää edessä kirkas ja takana punainen. Heijastimien pitää olla keltaruskeat sivuilla sekä kirkas/valkoinen edessä sekä takana punainen kolmion mallinen kuten muissakin perävaunuissa

        Siis 1-kpl valoja/pääty jos kärry on maksimissaan 80cm leveä ja yli 80cm leveässä tulee olla aina 2kpl valoja/pääty, vilkut "saa" asentaa mutta niiden tulee olla vähintää 60cm etäisyydellä toisistaan.

        Valojen korkeudesta sen verran että minimi korkeus 35cm ja maksimi 1,2m...


    • mp:n peräkärrystä s-postiisi.

      • Jorma™

        Kiitos kuvista, vastasinkin jo sinulle...

        Kiitos kun lupaat jo etukäteen olla nauramatta vaikka paljastinkin asian "oikeellisuuden" :)

        Laitan rakentelu kuvia kun ehdin... ehkäpä jo huomenissa tai sitten maanantaina


    • Suzukisti

      Pakettiauto olisi kätevämpi, siinä voi nukkua ja sillä saa ajaa satastakin.

      • Jorma™

        niinpä:)
        Mutta mihin jää ilo käyttää kypärää,kastua sateessa, kaivaa hammastikulla hyttiä hampaiden välistä, huristella muuten vaan, hukata myttyyn mennyt päivä käymällä "jossain ja tulla takaisin? Näitä edellä mainittuja voi toki pakettiautollakin tehdä jopa talvella jonka takaikkunassa lukee: AJAN MIELUUMMIN MOOTTORIPYÖRÄLLÄ!

        Onhan se paku kiva talvella mutta oletteko huomannut että kesä on jo aivan melkeen huomenna... :)


      • Mika

        Vankkuri on kätevä niille, jotka sulaa sateessa. Ei automatkailu ole yhtään mitään verrattuna prätkään. Ihan eri fiilis.


      • Jorma™
        Mika kirjoitti:

        Vankkuri on kätevä niille, jotka sulaa sateessa. Ei automatkailu ole yhtään mitään verrattuna prätkään. Ihan eri fiilis.

        Hyvä että joku muukin ymmärsi...


      • Mika

      • Jorma™
        Mika kirjoitti:

        Tuolla on näpsäkkä esittelyvideo yksipyöräisistä peräkärryistä:
        http://www.uni-go.com/videos.htm

        Katselin videon ja kuinka ollakkaan tuntui siltä että pihassa oleva rännän sekainen sohjokin suli :) kyllä se kesä tulee aivan kohta...

        Täytyy sanoa että hieno oli kärry ja sulavasti kulki perässä :) mielenkiintoista oli huomata tuo ristinivel kytkennässä vaikkakin se oli nk "osana" vetoaisaa joka sitten kiinteästi liitettiin pyöränrungossa olevaan "hahloon" ja lukittiin sokalla tms pultilla...

        Hieno linkkivinkki todella... voisin tarjota siitä mäyräkoirasta 1:den huurteisen jos vain tietäisin minne sen toimittaa,KIITOS OIKEESTI


      • Kri
        Mika kirjoitti:

        Tuolla on näpsäkkä esittelyvideo yksipyöräisistä peräkärryistä:
        http://www.uni-go.com/videos.htm

        On rajana!!!!!!

        Hyvin näyttää perässä seuraavan mutkatielläkin.

        Kun nyt asiaa näyttää pohtivan muutamat muutkin, niin voin paljastaa, että olen minäkin uhrannut muutaman ajatuksen aiheelle. Mitään vastaavaa en kyllä ole muualta löytänyt/kuullut.

        Eli perusajatukseni on, että pyörän perään rakennetaan kevytrakenteinen "asuntovaunu". Ihan saman näköinen kuin autojen perässä näkee, mutta paljon pienempi. Sellanen johon kaksi aikuista mahtuu yöpymään, eli pienen parisängyn kokoinen pohjamitoiltaan. Lämmityssysteemit samaan tapaan kuin isoissakin vaunuissa, sais kamat kuiviksi huonollakin kelillä. Korkeutta sen verran, että mahtuu sisällä hyvin istumaan. Pientä kaappitilaa ja tietysti pieni jääkaappi, että "mäyräkoira" ei saa ajon aikana lämpöhalvausta.

        Kantava rakenne olis lujitemuovikerroslevyä (paksuutta 10mm, painaa 3 kg/neliö) jolla on aika hyvät lämpöeristysominaisuudet.

        Kahdella pyörällä ja kulmiin säätöjalat kuten oikeissakin vaunuissa. Koko laite painaa alle sata kiloa.


      • R1150GS
        Kri kirjoitti:

        On rajana!!!!!!

        Hyvin näyttää perässä seuraavan mutkatielläkin.

        Kun nyt asiaa näyttää pohtivan muutamat muutkin, niin voin paljastaa, että olen minäkin uhrannut muutaman ajatuksen aiheelle. Mitään vastaavaa en kyllä ole muualta löytänyt/kuullut.

        Eli perusajatukseni on, että pyörän perään rakennetaan kevytrakenteinen "asuntovaunu". Ihan saman näköinen kuin autojen perässä näkee, mutta paljon pienempi. Sellanen johon kaksi aikuista mahtuu yöpymään, eli pienen parisängyn kokoinen pohjamitoiltaan. Lämmityssysteemit samaan tapaan kuin isoissakin vaunuissa, sais kamat kuiviksi huonollakin kelillä. Korkeutta sen verran, että mahtuu sisällä hyvin istumaan. Pientä kaappitilaa ja tietysti pieni jääkaappi, että "mäyräkoira" ei saa ajon aikana lämpöhalvausta.

        Kantava rakenne olis lujitemuovikerroslevyä (paksuutta 10mm, painaa 3 kg/neliö) jolla on aika hyvät lämpöeristysominaisuudet.

        Kahdella pyörällä ja kulmiin säätöjalat kuten oikeissakin vaunuissa. Koko laite painaa alle sata kiloa.

        Näyttää Norjasta löytyvän valmiina asuntovaunu mp perään, katsoppa täältä:
        www.barkna-trading.no


      • Kri
        R1150GS kirjoitti:

        Näyttää Norjasta löytyvän valmiina asuntovaunu mp perään, katsoppa täältä:
        www.barkna-trading.no

        No hittolainen, mitäs sitä ruutia uudestaan keksimään, siinähän se on valmis peli!

        ISOKIITOS!


      • minä org
        Kri kirjoitti:

        No hittolainen, mitäs sitä ruutia uudestaan keksimään, siinähän se on valmis peli!

        ISOKIITOS!

        ennen tätä en ole edes ajatellut ryhtyväni Caravaanariksi ;))

        Mutta tässä on jotkin hauskaa.

        Ja nyt se kysymys; Mopon paino 237kg Siis miten painavaa saa vetää?? tuo näytti painavan 150kg.

        ja toinen asia en löytänyt hintaa vaunulle ;(( (toi norjan kieli on hakusessa)


      • Kri
        minä org kirjoitti:

        ennen tätä en ole edes ajatellut ryhtyväni Caravaanariksi ;))

        Mutta tässä on jotkin hauskaa.

        Ja nyt se kysymys; Mopon paino 237kg Siis miten painavaa saa vetää?? tuo näytti painavan 150kg.

        ja toinen asia en löytänyt hintaa vaunulle ;(( (toi norjan kieli on hakusessa)

        Mutta jos vähänkään lasketaan samaan tapaan kuin autoissa, niin enintään puolet pyörän omasta massasta sais olla jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Elikkäs sinun tapauksessasi se olis silloin 0,5 x 237 = 118,5 kg. Ja jarrullisella perävaunulla enintään samanverran kuin pyörä eli 237kg. Mutta varma tieto asiaan löytyy ajoneuvohallinnosta kysymällä.

        Jos saat jotain faktaa selville, niin laita tänne ihmeteltäväksi!

        Ps. Olishan se aika koppava tuommonen kuttaperkkateltta, tekis hyvää varsinkin vanhoille kolottaville luille!


      • kieli hallussa
        minä org kirjoitti:

        ennen tätä en ole edes ajatellut ryhtyväni Caravaanariksi ;))

        Mutta tässä on jotkin hauskaa.

        Ja nyt se kysymys; Mopon paino 237kg Siis miten painavaa saa vetää?? tuo näytti painavan 150kg.

        ja toinen asia en löytänyt hintaa vaunulle ;(( (toi norjan kieli on hakusessa)

        Nyheter kohdan takaa löytyy lehtileikkeestä hinta 60-70 tuhatta (=7400 - 8600 Eur).
        Vekottimen omapaino on 100 kg. Maksimikuorma 150 kg ja max. kokonaispaino 250kg.
        Olisihan se mielenkiintoista nähdä moinen vaunu liikenteessä. Med vennlig hilsen fra Norge.


      • ivai että kärry?
        R1150GS kirjoitti:

        Näyttää Norjasta löytyvän valmiina asuntovaunu mp perään, katsoppa täältä:
        www.barkna-trading.no

        "vai että kärry?" peruu kaikki kirjoituksensa. Tämmönen täytyy saada!


      • Kri
        minä org kirjoitti:

        ennen tätä en ole edes ajatellut ryhtyväni Caravaanariksi ;))

        Mutta tässä on jotkin hauskaa.

        Ja nyt se kysymys; Mopon paino 237kg Siis miten painavaa saa vetää?? tuo näytti painavan 150kg.

        ja toinen asia en löytänyt hintaa vaunulle ;(( (toi norjan kieli on hakusessa)

        Katsastajalle! Ja mukaan tuon Norjan linkin (www.barkna-trading.no)
        Saas näkee mitä vastaavat.


      • Kri
        Kri kirjoitti:

        Katsastajalle! Ja mukaan tuon Norjan linkin (www.barkna-trading.no)
        Saas näkee mitä vastaavat.

        On se vaan hienoo kun katsastuskin on muuttunut liikelaitokseksi, saa tavallinen kuminkuluttajakin kysellä mitä vaan ja vastaus tulee samantien!

        Tässä kysymykset:

        -------------------------------------------------

        Perävaunu moottoripyörään?
        >
        > Löytyykö selkeitä ohjeita/määräyksiä?
        >
        > - perävaunun kytkennästä moottoripyörään
        > - perävaunun kiloista ja äärimitoista
        > - maksimivetokilojen määrittelemisestä mp:hen
        > - jarruttomasta/jarrullisesta
        > - tarvittavista valoista ja heijastimista
        > - muuta asiaan liittyvää, ajokortti ym...
        >
        > Näyttäis löytyvän valmiitakin "makuuvaunuja" moottoripyöräkäyttöön!
        >
        > www.barkna-trading.no
        >
        > Otetaan malliesimerkiksi vaikkapa oma pyöräni Yamaha XJ900 -91
        > (omamassa on noin 240kg)
        >
        >
        > Odotan yhteydenottoanne

        --------------------------------------------------



        Tässä vastaus:

        -------------------------------------------------
        Kiitos kysymyksestäsi!

        Moottoripyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka kytkentämassa (= todellinen kokonaismassa) saa olla enintään puolet moottoripyörän omasta massasta (siis rekisteriin merkitty omamassa ilman kuljettajaa).

        Perävaunun leveys saa olla enintään 150 cm.
        Perävaunussa ei tarvitse olla jarruja.
        Jos perävaunussa ei ole jousitusta on ajonopeus max 60 km/h , jousitetulla 80 km/h.

        Perävaunussa on oltava roiskesuojat (lokasuojat tai vastaavat rakenteet). Pakolliset valot ja heijastimet:
              -suuntavalot, takavalot ja jarruvalot enint 10 cm sivusta
        ja 35 - 120 cm maasta
              -edessä valkoiset, sivulla ruskeankeltaiset ja takana punaiset heijastimet 35 - 90 cm maasta
              -takaheijastimien oltava kolmionmuotoiset (kuten auton
        perävaunussa)

        Näyttäisi tuo Barkna minicamp 230 olevan ihan sovelias moottoripyörään kytkettäväksi kunhan em. massasuhteesta huolehditaan.

        Moottoripyörän perävaunua ei tarvitse rekisteröidä eikä katsastaa.

        Perävaunua vedettäessä riittää normaali ajokortti ko. moottoripyörälle (A tai A1).

        Näitä määräyksiä löytyy seuraavista säädöksistä:
                 -Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 3 § ja 34 §
                 -Asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 21 a - 21 h §
                 -Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä
                 -Ajokorttiasetus

        Terveisin

        A-Katsastus Oy
        Eero Leppäkorpi
        tuoteinsinööri
        puh: 075 323 2036
        fax: 075 323 2060
        e-mail: eero.leppakorpi@a-katsastus.fi http://www.a-katsastus.fi


      • Jorma™
        Kri kirjoitti:

        On se vaan hienoo kun katsastuskin on muuttunut liikelaitokseksi, saa tavallinen kuminkuluttajakin kysellä mitä vaan ja vastaus tulee samantien!

        Tässä kysymykset:

        -------------------------------------------------

        Perävaunu moottoripyörään?
        >
        > Löytyykö selkeitä ohjeita/määräyksiä?
        >
        > - perävaunun kytkennästä moottoripyörään
        > - perävaunun kiloista ja äärimitoista
        > - maksimivetokilojen määrittelemisestä mp:hen
        > - jarruttomasta/jarrullisesta
        > - tarvittavista valoista ja heijastimista
        > - muuta asiaan liittyvää, ajokortti ym...
        >
        > Näyttäis löytyvän valmiitakin "makuuvaunuja" moottoripyöräkäyttöön!
        >
        > www.barkna-trading.no
        >
        > Otetaan malliesimerkiksi vaikkapa oma pyöräni Yamaha XJ900 -91
        > (omamassa on noin 240kg)
        >
        >
        > Odotan yhteydenottoanne

        --------------------------------------------------



        Tässä vastaus:

        -------------------------------------------------
        Kiitos kysymyksestäsi!

        Moottoripyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka kytkentämassa (= todellinen kokonaismassa) saa olla enintään puolet moottoripyörän omasta massasta (siis rekisteriin merkitty omamassa ilman kuljettajaa).

        Perävaunun leveys saa olla enintään 150 cm.
        Perävaunussa ei tarvitse olla jarruja.
        Jos perävaunussa ei ole jousitusta on ajonopeus max 60 km/h , jousitetulla 80 km/h.

        Perävaunussa on oltava roiskesuojat (lokasuojat tai vastaavat rakenteet). Pakolliset valot ja heijastimet:
              -suuntavalot, takavalot ja jarruvalot enint 10 cm sivusta
        ja 35 - 120 cm maasta
              -edessä valkoiset, sivulla ruskeankeltaiset ja takana punaiset heijastimet 35 - 90 cm maasta
              -takaheijastimien oltava kolmionmuotoiset (kuten auton
        perävaunussa)

        Näyttäisi tuo Barkna minicamp 230 olevan ihan sovelias moottoripyörään kytkettäväksi kunhan em. massasuhteesta huolehditaan.

        Moottoripyörän perävaunua ei tarvitse rekisteröidä eikä katsastaa.

        Perävaunua vedettäessä riittää normaali ajokortti ko. moottoripyörälle (A tai A1).

        Näitä määräyksiä löytyy seuraavista säädöksistä:
                 -Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 3 § ja 34 §
                 -Asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 21 a - 21 h §
                 -Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä
                 -Ajokorttiasetus

        Terveisin

        A-Katsastus Oy
        Eero Leppäkorpi
        tuoteinsinööri
        puh: 075 323 2036
        fax: 075 323 2060
        e-mail: eero.leppakorpi@a-katsastus.fi http://www.a-katsastus.fi

        hienoa että joku muukin kiinnostui asiasta ja kyseli tietoja...

        itse sain samanlaisia valaisuja kontorilta kuin sinä :)

        tuo norjan versio (kaksipyöräinen/yksiakselinen) tuntuu ainakin näin tyhjätaskun budjetissa 7000-8000€ aika kalliilta?

        no niin tai näin sain oman 1-pyöräisen kärryn ensiversion juuri tänään valmiiksi... toki siitä tehtiin näin talouspolitiikan ja materiaalihukankin takia pieni... sellainen kaupunki mallinen moposkootteriin kytkettävä ja ilman jousia koska eihän sillä saa "lain mukaan" ajaa kovempaa kuin se 45km/h :) joten se jää sen 60km/h alla...

        suosittelen muillekkin jos 1-pyöräistä on suunnittelemassa niin tekemään joko hyvät piirustukset tai sitten siihen skootteriin koeversion kuten minä ja nyt täytyy sanoa että muutaman erehdyksen kautta olen oikeesti siis aikuisten oikeesti tyytyväinen siihen
        "mäyräkoiran kuljettimeen" vaikka jäähän siihen kantavuutta vielä ylitsekkin koska vetovehkeen tyhjäpaino on 72kg jolloin kärryn kokonaispainoksi tulee 36kg ja sen omapaino on n.12-13kg elikkä kantavuutta olisi n.23-24kiloa...

        hintaa kaikkinee tuli n.90-100€

        jos kiinnostaa niin mailatkaa niin panen paluupostissa kuvia kys laitteesta :) ja saahan sen rakennettua isommassakin mittakaavassa :)


      • Kri
        Jorma™ kirjoitti:

        hienoa että joku muukin kiinnostui asiasta ja kyseli tietoja...

        itse sain samanlaisia valaisuja kontorilta kuin sinä :)

        tuo norjan versio (kaksipyöräinen/yksiakselinen) tuntuu ainakin näin tyhjätaskun budjetissa 7000-8000€ aika kalliilta?

        no niin tai näin sain oman 1-pyöräisen kärryn ensiversion juuri tänään valmiiksi... toki siitä tehtiin näin talouspolitiikan ja materiaalihukankin takia pieni... sellainen kaupunki mallinen moposkootteriin kytkettävä ja ilman jousia koska eihän sillä saa "lain mukaan" ajaa kovempaa kuin se 45km/h :) joten se jää sen 60km/h alla...

        suosittelen muillekkin jos 1-pyöräistä on suunnittelemassa niin tekemään joko hyvät piirustukset tai sitten siihen skootteriin koeversion kuten minä ja nyt täytyy sanoa että muutaman erehdyksen kautta olen oikeesti siis aikuisten oikeesti tyytyväinen siihen
        "mäyräkoiran kuljettimeen" vaikka jäähän siihen kantavuutta vielä ylitsekkin koska vetovehkeen tyhjäpaino on 72kg jolloin kärryn kokonaispainoksi tulee 36kg ja sen omapaino on n.12-13kg elikkä kantavuutta olisi n.23-24kiloa...

        hintaa kaikkinee tuli n.90-100€

        jos kiinnostaa niin mailatkaa niin panen paluupostissa kuvia kys laitteesta :) ja saahan sen rakennettua isommassakin mittakaavassa :)

        Niimpä!

        Ite aattelin pelkästään tuommosta "kutukoppia" jossa vois mukavasti yöpyä kaksisteen. Mutta yksi asia epäilyttää, vaunusta ei voi tehdä sellasta suoraseinäistä mallia. Kuten normaalit (siis isot) asuntovaunut ovat, koska mp-vaunu on kevyt ja siihen muodostuu liikaa suoraa "tuulipintaa". Lisäksi, koska pyörän kanssa tasapainoillaan kahden pyörän varassa. Autollakin on välillä vaikeuksia saada yhdistelmä pysymään viivojen välissä kun tuulet oikein puistelee. Eli mp-vaunun pitäis olla sellanen "kananmunan" muotoinen, ettei siihen ota tuuli mistään suunnasta(?) Toinen vaihtoehto vois olla sellanen joita olen nähnyt ainakin jenkkilässä, että vaunu on vetokunnossa matala ja leirikunnossa se "kelataan" korkeammaksi.

        Mutta tuo oli kyllä positiivinen yllätys, että mp-perävaunua ei tarvii katsastaa eikä rekisteröidä. Kun muistelen -70 luvun katsastuskäytäntöjä, niin silloin ei oikein onnistunut mikään juttu!


      • minä org
        Kri kirjoitti:

        Niimpä!

        Ite aattelin pelkästään tuommosta "kutukoppia" jossa vois mukavasti yöpyä kaksisteen. Mutta yksi asia epäilyttää, vaunusta ei voi tehdä sellasta suoraseinäistä mallia. Kuten normaalit (siis isot) asuntovaunut ovat, koska mp-vaunu on kevyt ja siihen muodostuu liikaa suoraa "tuulipintaa". Lisäksi, koska pyörän kanssa tasapainoillaan kahden pyörän varassa. Autollakin on välillä vaikeuksia saada yhdistelmä pysymään viivojen välissä kun tuulet oikein puistelee. Eli mp-vaunun pitäis olla sellanen "kananmunan" muotoinen, ettei siihen ota tuuli mistään suunnasta(?) Toinen vaihtoehto vois olla sellanen joita olen nähnyt ainakin jenkkilässä, että vaunu on vetokunnossa matala ja leirikunnossa se "kelataan" korkeammaksi.

        Mutta tuo oli kyllä positiivinen yllätys, että mp-perävaunua ei tarvii katsastaa eikä rekisteröidä. Kun muistelen -70 luvun katsastuskäytäntöjä, niin silloin ei oikein onnistunut mikään juttu!

        Vuosia sitten näin vaunun joka oli avattuna teltta. Siis normaali peräkärryn kokoinen josta kansi kääntyi taaksepäin ja siihen tuli jalat. Ja avutuessaan siitä tuli teltta. Jos ajattelen mopon perään niin siinä voisi olla järkeä?! Matala, keveyt ja teltta samassa. Kannen päälle voi vielä pakata jota mukaan. Nyt kun on vielä ihan virallinen tieto minkälaista vaunua saa vetää niin nyt voi sitten katsella rauhallisesti mistä alkaisi rakentamaan.


      • minä org
        minä org kirjoitti:

        Vuosia sitten näin vaunun joka oli avattuna teltta. Siis normaali peräkärryn kokoinen josta kansi kääntyi taaksepäin ja siihen tuli jalat. Ja avutuessaan siitä tuli teltta. Jos ajattelen mopon perään niin siinä voisi olla järkeä?! Matala, keveyt ja teltta samassa. Kannen päälle voi vielä pakata jota mukaan. Nyt kun on vielä ihan virallinen tieto minkälaista vaunua saa vetää niin nyt voi sitten katsella rauhallisesti mistä alkaisi rakentamaan.

        www.forbro.com

        easy camper siinä ehkä malli sille jota ajoin takaa.
        Hinta on kyllä kamala 4450.-


      • Jorma™
        minä org kirjoitti:

        www.forbro.com

        easy camper siinä ehkä malli sille jota ajoin takaa.
        Hinta on kyllä kamala 4450.-

        eli sen kärryn pitäisi olla sellainen "avattava" versio vähän kuin ennen vanhaan oli sivusta tai perästä vedettäviä sänkyjä ja niihin vielä teltta päälle... vaikkakin ne voisi viisaamminkin rakentaa eikä silloinkaan tulisi se paino mitenkään isoksi varsinkin jos siitä tulee puhtaasti kesävaunu eli ei juurikaan eristeitä.... harvemminpa sitä mp:n perässä talvella...


      • Kri
        Jorma™ kirjoitti:

        eli sen kärryn pitäisi olla sellainen "avattava" versio vähän kuin ennen vanhaan oli sivusta tai perästä vedettäviä sänkyjä ja niihin vielä teltta päälle... vaikkakin ne voisi viisaamminkin rakentaa eikä silloinkaan tulisi se paino mitenkään isoksi varsinkin jos siitä tulee puhtaasti kesävaunu eli ei juurikaan eristeitä.... harvemminpa sitä mp:n perässä talvella...

        Kasalleen, että halukkaat "rahaihmiset" voivat vaikka ostaa valmiin pelin. Ja me "persaukiset pellepelottomat" voidaan vaikka nikkaroida perävaunu mopoon.

        Kiitokset kaikille kommenteistanne.


      • Kri
        Kri kirjoitti:

        Kasalleen, että halukkaat "rahaihmiset" voivat vaikka ostaa valmiin pelin. Ja me "persaukiset pellepelottomat" voidaan vaikka nikkaroida perävaunu mopoon.

        Kiitokset kaikille kommenteistanne.

        Vois suosiolla tehdä huomattavasti kevyemmin kuin mitä nämä 50mm vakiokuulat ovat. Esimerkiksi nivelpää DIN 648/ISO 6126 koko 12 olis ihan riittän järeä tähän käyttöön.


      • Jorma™
        Kri kirjoitti:

        Kasalleen, että halukkaat "rahaihmiset" voivat vaikka ostaa valmiin pelin. Ja me "persaukiset pellepelottomat" voidaan vaikka nikkaroida perävaunu mopoon.

        Kiitokset kaikille kommenteistanne.

        eli moposkootteriinhan se tuli... ainakin ensin ja sitten "ehkä" kun matti poistuu kukkarosta niin isompi... kokemusta ainakin on nyt :D


      • Jorma™
        Kri kirjoitti:

        Vois suosiolla tehdä huomattavasti kevyemmin kuin mitä nämä 50mm vakiokuulat ovat. Esimerkiksi nivelpää DIN 648/ISO 6126 koko 12 olis ihan riittän järeä tähän käyttöön.

        tosissaan eihän sitä ole määritelty millä se kytketään vaan ainoastaan että "riittävän tukevasti ja ei saa aueta omaehtoisesti"
        tuossa linkki ilmeisesti kuvaamallesi liitokselle? http://www.eurosnodi.it/imgs/pfi_d.gif minun mielestäni se kyllä toimisi niin että kyseinen laite tulisi kärryyn ja kiinnitys sitten jollain sopivalla pultilla esim pyörässä olevaan alusosaan?


      • Kri
        Kri kirjoitti:

        Vois suosiolla tehdä huomattavasti kevyemmin kuin mitä nämä 50mm vakiokuulat ovat. Esimerkiksi nivelpää DIN 648/ISO 6126 koko 12 olis ihan riittän järeä tähän käyttöön.

        Veit jalat suusta!

        Just tuommosta nivelpäätä ("häränsilmää")meinasin ja kiinnitetään M12 DIN 912 lujuus 8.8 ja kitkalukkomutterilla tukevasti pyörässä olevaan korvakkeeseen. Näin saadaan välyksetön tukeva kiinnitys pyörään. Tosin tarvitaan työkaluja asennukseen/irrotukseen.

        Asahin taulukon mukaan tuommonen nivelpää (FBF 12) kestää melkein 2000 kg vetoa ennen kuin rikkoontuu.


    • ...
    • Jorma™

      ei kone antanut enään jatkaa aiempaan kohtaan kärrynliitos:(
      mutta tuo mistä aiemmin oli puhe http://www.eurosnodi.it/imgs/pfi_d.gif niin se kyllä soveltuu jos kärryssä on kaksi pyörää yhdellä akselilla mutta jos on yksi pyörä niin se ei pidä kärryä pystyssä koska siinä enemmän kuin kaksi kulmaa johon se voi kääntyä eli kärry kaatuu :( ainoa mikä alkupeäiseeni tarkoitukseeni rakentaa yksipyöräinenkärry on "ristinivel" missä se estää kallistumisen mutta kuitenkin kääntyy vasemmalle ja oikeele,sekä ylös,alas...
      itse tein omaani sen nivelen mutta tokihan kaupasta olisi sellaisen saanut pikkurahalla esim ohjauksesta soveltaen ja olisi varmasti kestänyt :)

      hienoa kuitenkin että kärry herättää näinkin paljon keskustelua... puolesta ja vastaan

    • Jorma™

      No ne kärryt mihin hain apua ja kertomuksia...

      Kärryt sain valmiiksi ja kuviakin tuli otettua :) ja jos jotain muutakin vielä kiinnostaa niin tein myös niistä sivut jotka on lukijan ja katsojankin nähtävänä julkisesti,kommentoi kun utelias kuitenkin olet :)

      http://groups.msn.com/skootterinperakarry

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      161
      2810
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2460
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      53
      2364
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      135
      2220
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      63
      1905
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      248
      1734
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1391
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1329
    9. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      31
      1222
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1215
    Aihe