Niinku " muistan sen ikuisesti" "Muistan ku eilisen päivän"
Ettehän muista. Sit ku iskee kalkkikset dementis ja alsheimer menee muisti takuulla.
Ootte tekin pätkä muisteja ei ikuisii.
No kertokaa mitä teitte 2 tai 3 tai 4 vuotiaina?
Miks te vanhukset valehtelette?
53
176
Vastaukset
- PölqvistejäRiittääTääl
Ja taas yksi typerys vänkyttää omiaan, kun ei ymmärrä selkeätä suomenkielistä lausetta. "Muistan sen ikuisesti"tai "muistan sen kuin eilisen päivän" tarkoittaa jotain tiettyä elämystä tai asiaa, johon liittyy ehkä voimakkaita tunteitakin. - Jopa alzheimeriin sairastunut saattaa muistaa jonkin nuorilla päivillä tapahtuneen elämyksen, vaikkei muistaisi juur äsken tapahtunutta.
- normaalia
Eikös se ole vanhuksilla normaali toteamus että "iän myötä muisti ei kun paranee" vaikka ei muistaisi mitään edellisestä keskustelusta? Vanhat kymmenien vuosien takaiset asiat sitten muistuvat mieliin kuin vettä valaen.
Tällaisiin aloituksiin on yleensä turha vastata, teen sen nyt kuitenkin.
Aina sama tarina, aloittajan tyyppinen, vähän alle 60-vuotias tulee meitä pikkuisen vanhempia pilkkaamaan.
Pelottaako ikääntyminen?
Onko kuudenkympin rajapyykki mielestäsi merkki vanhuudesta?
Helpottaako oloasi, kun purat tuskaasi palstalle?
Anna tulla ulos kaikki paha, mikä mieltäsi painaa.
Täällä on juuri sitä viisasta elämänkokemusta, jonka avulla voimme tuskaasi lievittää.
Emme valehtele, me autamme kaikissa ikääntymiseen liittyvissä ongelmissasi ja henkisissä tuska- ja pelkotiloissa.piikkiö kirjoitti:
Toimiiks se jo mikä oli epäkunnos ,ainakin yritin testata?
Mun on epäkunnos parastaikaaToimii se, ainakin eilen toimi.
piikkiö kirjoitti:
Toimiiks se jo mikä oli epäkunnos ,ainakin yritin testata?
Mun on epäkunnos parastaikaaPerun puheeni, ei se toimikaan.
kristallin kirkkaasti muistan kun pienenä 3-4-ja 5v pilttinä pelasin pleikkarin kanssa uunin pankolla.
Ei epäilyksen häivääkään asiassa ensimäinen malli kävi höyryllä ja ne kaksi muuta paloöljyllä ,turha muuta väitääkkäänJos oikein muistan, juuri vanhukset ja jopa jotkut muistisairaat todellakin muistavat kirkkaasti lapsuutensa. Se on lähimuisti joka pettää ensin.
Muistanko mä muuten väärin, vai onko syyskukkia ruvettu myymään aina vaan aikaisemmin joka vuosi? Vai onko syksyt lämmenneet niin että hämärtää muistiani?
Ite muistan että syysasterit, ne sellaiset isot pallot, myytiin ennen syyskuussa. Silloin ne jopa kesti pitkään talven puolelle, ellei ne saanut sadetta niskaan. Mun muistini mukaan kanervat myytiin vasta sen jälkeen, koska ne ovat lyhytikäisiä ellei ne saa pikkasen pakkasta.
Nykyisin myydään palloasterit jo heinäkuussa, ja syyskuusta kanervaa.
Menenkö muistitestiin?- joulua.ootellessa
hmp.f kirjoitti:
Muistanko mä muuten väärin, vai onko syyskukkia ruvettu myymään aina vaan aikaisemmin joka vuosi? Vai onko syksyt lämmenneet niin että hämärtää muistiani?
Ite muistan että syysasterit, ne sellaiset isot pallot, myytiin ennen syyskuussa. Silloin ne jopa kesti pitkään talven puolelle, ellei ne saanut sadetta niskaan. Mun muistini mukaan kanervat myytiin vasta sen jälkeen, koska ne ovat lyhytikäisiä ellei ne saa pikkasen pakkasta.
Nykyisin myydään palloasterit jo heinäkuussa, ja syyskuusta kanervaa.
Menenkö muistitestiin?Kauppiaat vaan pistää sesongit yhteenpötköön kun koko ajan pitää saada tavaraa enemmän kaupaksi.
Kevätpuolella oli simaa kaupoissa jo maaliskuun lopulla. Eikä tässä kauaa mene kun jouluhärveleitä aletaan tyrkyttää. Kauppa se on kun kannattaa. Muka. joulua.ootellessa kirjoitti:
Kauppiaat vaan pistää sesongit yhteenpötköön kun koko ajan pitää saada tavaraa enemmän kaupaksi.
Kevätpuolella oli simaa kaupoissa jo maaliskuun lopulla. Eikä tässä kauaa mene kun jouluhärveleitä aletaan tyrkyttää. Kauppa se on kun kannattaa. Muka.Tuo on muuten varmaan totta, viime waappuna jäätiin ilman simaa, kun rupesin haeskelemaan sitä vasta edeltävänä päivänä. Ei sitä ollut enää missään.
- postin.kusti
Ei toimi sähköposti vai muistanko väärin, että joku sitä kysyi.
Pätkämuisti riittää, sinulla on vielä hyvät mahdollisuudet petrata muistiasi, älä jätä tilaisuuksiasi käytämättä.
Muistan sen kun istuin hiekkalaatikon reunalla ja rakennettiin linnaa, yhtäkkiä naapurinpoika heivautti lapiolla päälleni ja silmät oli täynnä hiekkaa. Vettä valuttaen niitä hiekan muruja silmistä poistettiin ja naapurin täti poikaasa toruen lupasi pojalle tarkoitetun jäätelön minulle. Voi, voi, yhä vielä odotan sitä jäätelöä...olin ehkä kolme neljä vuotias silloin.Ite muistan kuinka 2v hömppä istui traktorinlavalla ja heilutti jalkoja kun muuttokuorma meni isovanhempien luota iskän rakentamaan omakotitaloon.
Muistikuvien kanssa on hankalinta se, että mikä on omaa muistia, mikä on esim. äidin tai sisarusten kuvia jostain tilanteesta. Meinaan että paljon "muistan" sellaistakin, mitä on mulle jälkeenpäin kerrottu, mutta olen kadottanut jo mistä se tieto on tullut. Onko sen joku mulle kertonut, vai muistanko muka ihan ite.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Ite muistan kuinka 2v hömppä istui traktorinlavalla ja heilutti jalkoja kun muuttokuorma meni isovanhempien luota iskän rakentamaan omakotitaloon.
Muistikuvien kanssa on hankalinta se, että mikä on omaa muistia, mikä on esim. äidin tai sisarusten kuvia jostain tilanteesta. Meinaan että paljon "muistan" sellaistakin, mitä on mulle jälkeenpäin kerrottu, mutta olen kadottanut jo mistä se tieto on tullut. Onko sen joku mulle kertonut, vai muistanko muka ihan ite.Ei sitä omakohtaista tunnetta pysty kukaan ulkopuolelta jälkeenpäin kuvailemaan niin hyvin, että tulisi epäilystä, onko se omaa muistia vai kerrottua.
Kaikkiin muistikuviini varhaislapsuudesta liittyy jokin tunne, tuoksu, haju, ääni ... ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ei sitä omakohtaista tunnetta pysty kukaan ulkopuolelta jälkeenpäin kuvailemaan niin hyvin, että tulisi epäilystä, onko se omaa muistia vai kerrottua.
Kaikkiin muistikuviini varhaislapsuudesta liittyy jokin tunne, tuoksu, haju, ääni ...Sellaisia hatarempia muistikuvia pystyy joku toinenkin tarjoamaan. Ei mulla ainakaan kaikkiin liity mitään muuta kuin kuva, kuten tuohon traktorimuuttoon. Se olisi ihan yhtä hyvin voinut olla jonkun kertomakin, että olen siellä istunut. Paitsi että tuo tuli jossain vaiheessa tarkistettua, enpä nyt jaksa sillä stoorylla teidät kyllästyttää. Tulisitte mun seurassa liian terveiksi :)
- eppu2
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ei sitä omakohtaista tunnetta pysty kukaan ulkopuolelta jälkeenpäin kuvailemaan niin hyvin, että tulisi epäilystä, onko se omaa muistia vai kerrottua.
Kaikkiin muistikuviini varhaislapsuudesta liittyy jokin tunne, tuoksu, haju, ääni ...Mitä voimakkaamman tunteen joku asia herättä, sitä varmemmin se siirtyy pitkäaikaismuistiin.
Tuo mantelitumake toimii sillä tavalla. - ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Mitä voimakkaamman tunteen joku asia herättä, sitä varmemmin se siirtyy pitkäaikaismuistiin.
Tuo mantelitumake toimii sillä tavalla.Niin just.
Ja mitä pienempi oli, niin sitä suuremmilta pienetkin asiat tuntuivat, kun oli niin paljon uutta ja ennen kokematonta. - eppu2
Niin just.
Ja mitä pienempi oli, niin sitä suuremmilta pienetkin asiat tuntuivat, kun oli niin paljon uutta ja ennen kokematonta.Niinkuin lapsi on liikenteessä, miten suurilta ne autotkin näyttävät ekaluokkalaisen silmin.
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Niinkuin lapsi on liikenteessä, miten suurilta ne autotkin näyttävät ekaluokkalaisen silmin.
Tarkoitin enemmän sellaisia pienempiä tapahtumia, pikkuseikkoja, mitkä eivät aikuisen mielestä enää ole kummoisiakaan, mutta pienelle lapselle ne on jotain erikoista ja ennen kokematonta, mieleenpainuvaa.
Muistan kyllä senkin, kun meidän pihassa kävi kuorma-auto, jonka rengas oli korkeampi kuin minä. - eppu2
Tarkoitin enemmän sellaisia pienempiä tapahtumia, pikkuseikkoja, mitkä eivät aikuisen mielestä enää ole kummoisiakaan, mutta pienelle lapselle ne on jotain erikoista ja ennen kokematonta, mieleenpainuvaa.
Muistan kyllä senkin, kun meidän pihassa kävi kuorma-auto, jonka rengas oli korkeampi kuin minä.Kun metsätraktori oli työmaalla, sen pyörä oli yhtä korkea kuin minä.
Suorastaan järkytyin.
Ja kun katsoin sinne sisälle, ihan kun olisin katsonut johonkin toimistoon, missä on tietokoneohjaus kaikelle asioile.
Yhtä kaikki, muistan minäkin asioita 2 ja 4vuotiaana elämisestä.
Niinkuin tuolla aikaisemmin sanoin, miten pitkäaikaismuistiin asiat tallentuu,
Jokainen voi sitä mieleenpainamista harjoitella-. Muistan kuinka jalkoja paleli kun kiviportailla tuijotettiin keskellä yötä sputnikkia, siellä se Laika-koira kiisi pienenä pisteenä pitkin pimeää tähtitaivasta ja taivaankaarta. Koko perhe siinä tollotettiin, isän housunpuntista pitelin kiinni ja muistan siellä se piste meni. Voisin vaikka vieläkin mennä siihen samaan paikkaan tosin portaita, koko taloa ei enää ole ja taivaalle katsoessa muistan suunnan mistä tuli ja mihin meni.
- tööttt
Mikähän ikuisuusteema lie rasitteena nuoremmilla
- miksi vanhusten pitäisi todistaa "vänkyttäen , että muistihan se vain pätkii"
- mitäs nuoremmat valehtelee -- ei tarvitse vastata kun tämäkäkään ole mikään totuus tai tehtävä- kilpailuviettien varassa-oloa? Tutuksi tulluttta tarinaa
- että nuorten mielestä vanhuudessa ei ole mitään mitä voisi arvostaa tai edes välittää.
Välittäkää silti itsestänne ja toisistanne. Meillä on Petzen kanssa aivovoimisteluiltoja. Olen saanut oman kuuskytlukuni sievästi lokeroitua tapahtumajärjestykseen aivojeni kansioihin. Seitkytluku on muistissa ja itseasiassa päiväkirjattu.
Nelkytluvulta muistan.
.... kaksivuotiaana saamani samettimekon siten, että kangasta hiplatessani sen lämmin pehmeys on ikuistunut tunnemuistiini.
Viiskytluvulta mieleeni tulee...
....joitain poikatytön päähänpistoja, kuten kiipeäminen kotitalomme tiilikatolle. Nousu ei sinänsä ollut vaikea, mutta alastulo vaati isäni apuun tuloa. Kävin pudottamassa kiven savupiippuun.
Kyllä se niin on, että mitä enempi ikää tulee sitä enempi alkaa myös menneitä muistelemaan.
Eniten kaipaan kuuskytlukua.- Tavuviiva
Mummolaan liittyvät minun muistoni. Olen ollut 2-3 vuotias ja istunut isäni olkapäillä, kun on menty ehkä jouluksi käymään. Maa on ollut roudassa ja sänkipellolla vain ohut luminöyhtä, joten saatoimme oikaista peltojen yli. Hämärtyvää, viileää. Puheenporinaa.
Toinen muisto pari vuotta myöhemmin myös liittyy mummolaan, kun pappani pilkkoi puita sellaisessa pienessä puukatoksessa ja aurinko siivilöityi tuomien lävitse. Kuva kuin maalaus. "Katselen sitä välillä muistista".
Kolmas muisto on kun mummo ja äitini tulivat aamulypsyltä, siilasivat maidon tonkkaan, pesivät välineet ja toimittivat maidon jäähtymään. Tämä muisto on äänite tuolla muistissa.
Nämä siksi, että tuota mummolaa ei ole, maat ja metsät on pilkottu ja myyty. - Aikakultaamuistot
Olen monta kertaa laulattanut Alzheimer-potilaita, ja jotkut muistavat laulujen sanoja paremmin kuin minä. Laulut ovat tietysti niitä, jotka ovat olleet heille merkityksellisiä ja paljon laulettuja ja / tai kuunneltuja aikanaan.
Kunnolla ja tunteella sisäistetyt jutut eivät ihmisen päästä häviä mihinkään, ne löytyvät aina kun 'avain' on oikea. Joten aloittajankin kannattaa opetella jotain kunnolla.- eppu2
Tuo toi mieleeni erään asian oppilasajoiltani.
Minulle kerrottiin, eräästä ihmisestä, ettei hän ole puhunut mitään, enää pitkään aikaan.
Sitten oli radio auki ja tuli eräs vanha kappale, kyseineinen ihminen rupesi laulamaan täysin rinnoin sen mukana. Kun laulu loppui hän sulkeutui taas. - Haitaristinvaimo-oli
Totta. Muistan itsekin mummon, joka ei enää sanonut ääneen mitään mutta kun vanhat valssit ja muut hyvin muistamansa kappaleet alkoivat laulun muodossa kaikua ilmoille, hänen suunsa liikkui sanojen mukana. Enkä unohda ikinä miten silmänsä alkoivat kiiltää ja vilkkua. Kasvojen ilme - oikeastaan ihme - kertoi ilosta jota arkipäivästä ei enää muuten löytynyt.
- näin-luulisin-
Minä väitän, ettei 2,3,4 vuotiaana tapahtuneista asioista monikaan muista mitään. Joka väittää muistavan, niin se muisti on tullut jälkeenpäin nähdyistä asioita, ja muistaa sitten itselleenkin käyneen samoin. Muisti tulee hieman myöhemmin sattuneista asioista, ehkä likempänä kymmentä vuotta.
- eppu2
Varhaislapsuudessa juuri 2 vuoden ja 4 vuoden iästä, muistaa tapahtumia, ehkä vain pari kolme. Itsekin muistan, esimerkiksi sen, kun olin 4v. kun muutimme uuteen rintamamiestaloon ja äidin kanssa haimme ensimmäisen lehmän, joka oli ostettu naapurista.
Pienen tytön mielestä tapahtuma oli niin merkityksellinen, että sen muistaa koko elämän. - ent.siivoojaparka
Väärin väität.
Muutettiin vanhasta mökistä pois kun olin neljän ikäinen ja muistan ihan tarkalleen minkä näköistä siellä oli. Muistan kaikkien huonekalujen paikatkin vaikka ne vietiin muutossa uuteen taloon. Muistan meidän mustan kissankin, Saaran, joka kuoli jo meidän vanhassa mökissä asuessa ja paljon muuta siltä ajalta. - eppu2
Väärin väität.
Muutettiin vanhasta mökistä pois kun olin neljän ikäinen ja muistan ihan tarkalleen minkä näköistä siellä oli. Muistan kaikkien huonekalujen paikatkin vaikka ne vietiin muutossa uuteen taloon. Muistan meidän mustan kissankin, Saaran, joka kuoli jo meidän vanhassa mökissä asuessa ja paljon muuta siltä ajalta.Minäkin muistan kaikennöistä muutakin, kuin tuon jo kertomani. Jokainen asia on painunut ikäänkuin kuvina mieleen. Jotkut kuvat ovat ihan selkeänä mielessä.
Tutkimukset lapsen muistin kehittymisestä tukevat väitettäsi. Alle nelivuotiaiden lasten muisti on lyhyt ja kehittymätön; aivojen etuosan lohkot kehittyvät hitaasti.
http://www.kysy.fi/kysymys/toinen-kysymykseni-koskee-varhaisia-lapsuusmuistoja
Yksilölliset erot ovat kylläkin suuria, joten mitään tarkkaa aikarajaa ei muistin kehittymiselle voi antaa.
Omat aikaisimmat lapsuudenmuistoni ovat n. 3-4 vuoden iästä, mutta ne ovat summittaisia ja sisältävät vain v'ähän yksityiskohtia.
Usein aikaisimmat lapsuudenmuistomme, esim. syntymäkodista ja sisaruksistamme ovat. toisen käden muistoja: olemme nähneet volokuvasta tai meille on kerrottu lapsena tai aikuisena ja olemme "unohtaneet" että muisto ei ole alunperin oma.- Tavuviiva
Satuitteko katsomaan ohjelmaa Prisma: Vauvojen salattu elämä. Löytyisikö jostain arkistosta?
Muistikuvathan on helppo tarkistaa vanhemmilta tai muilta läheisiltä, jotka ovat olleet aikuisia tuolloin - ent.siivoojaparka
Paloma.se.co kirjoitti:
Tutkimukset lapsen muistin kehittymisestä tukevat väitettäsi. Alle nelivuotiaiden lasten muisti on lyhyt ja kehittymätön; aivojen etuosan lohkot kehittyvät hitaasti.
http://www.kysy.fi/kysymys/toinen-kysymykseni-koskee-varhaisia-lapsuusmuistoja
Yksilölliset erot ovat kylläkin suuria, joten mitään tarkkaa aikarajaa ei muistin kehittymiselle voi antaa.
Omat aikaisimmat lapsuudenmuistoni ovat n. 3-4 vuoden iästä, mutta ne ovat summittaisia ja sisältävät vain v'ähän yksityiskohtia.
Usein aikaisimmat lapsuudenmuistomme, esim. syntymäkodista ja sisaruksistamme ovat. toisen käden muistoja: olemme nähneet volokuvasta tai meille on kerrottu lapsena tai aikuisena ja olemme "unohtaneet" että muisto ei ole alunperin oma.Luultavasti sitten minun syntymävuoteni on väärennetty ja olenkin ollut paljon vanhempi kuin juuri täyttänyt 4v, kun muutettiin meidän vanhasta mökistä.
Sitä ennen muistan meidän uuden talon rakentamisenkin vaihe vaiheelta kivijalasta saakka kuinka käytiin katsomassa ja ihailemassa sen edistymistä.
Mistään niistä ei ole ainuttakaan valokuvaa. Yksi valokuva on sisältä sieltä mökistä, mutta siinäkin näkyy vain sänky, minkä reunalla me muksut istutaan. Rakennukselta ei ole muuta kuvaa kuin minun päässäni.
Muuten on elämäni varrella paljonkin sellaista, mitä olen unohtanut ja tahallanikin tehnyt parhaani unohtaakseni ja varmasti vielä lisääkin tulee. - eppu2
Luultavasti sitten minun syntymävuoteni on väärennetty ja olenkin ollut paljon vanhempi kuin juuri täyttänyt 4v, kun muutettiin meidän vanhasta mökistä.
Sitä ennen muistan meidän uuden talon rakentamisenkin vaihe vaiheelta kivijalasta saakka kuinka käytiin katsomassa ja ihailemassa sen edistymistä.
Mistään niistä ei ole ainuttakaan valokuvaa. Yksi valokuva on sisältä sieltä mökistä, mutta siinäkin näkyy vain sänky, minkä reunalla me muksut istutaan. Rakennukselta ei ole muuta kuvaa kuin minun päässäni.
Muuten on elämäni varrella paljonkin sellaista, mitä olen unohtanut ja tahallanikin tehnyt parhaani unohtaakseni ja varmasti vielä lisääkin tulee.Pari kertaa käytiin valokuvaamossa otattamassa jotain perhekuvia.
Päässäni mullakin on kuvia kauan sitten jo puretuista rakennuksista, lapsena kotona olleista eläimistä ja pienistä tapahtumista.
Mulle on ollut ihan luonnollista muistaa, ei ole tullut mieleenikään, että joku olisi kuvaillut minulle tarkasti esim. vanhan navetan, joka oli vain muutaman vuoden pystyssä, kunnes rakennettiin isompi.
- de-meter
Aloittajalle: "Kaikki valehtelevat, mutta ei se mitään, kun kukaan ei kuuntele"..))
Kuunteletko sinä vanhuksia vai esitteletkö vain omaa viisauttasi ?
(En muista, mistä sitaatti oli lähtöisin..)- SaanEnemmän
En ole koskaan valehdellut muille kuin lapsena omille vanhemmilleni. Olen liian laiska ryhtyäkseni valehtelemaan. Pitäisi muistaa itsekin, mitä on sanonut.
Voin jättää vastaamatta tai heittää huumorilla jotain vähemmän mieleisen kysymykseen vastaukseksi.
Kuuntelen aina mielelläni vieraittenkin ihmisten tarinointia. Kuuntelen mieluummin kuin ryhdyn kertomaan omiani vieraille ihmisille. - de-meter
SaanEnemmän kirjoitti:
En ole koskaan valehdellut muille kuin lapsena omille vanhemmilleni. Olen liian laiska ryhtyäkseni valehtelemaan. Pitäisi muistaa itsekin, mitä on sanonut.
Voin jättää vastaamatta tai heittää huumorilla jotain vähemmän mieleisen kysymykseen vastaukseksi.
Kuuntelen aina mielelläni vieraittenkin ihmisten tarinointia. Kuuntelen mieluummin kuin ryhdyn kertomaan omiani vieraille ihmisille.Jos olet kuuntelija "SaanEnemmän", sinulla riittää varmasti kysyntää. Minusta tuppisuu-suomalainen on muinaismuisto. Ihmiset puhuvat paljon - ja moneen kertaan samat asiat jo tässä iässä..))
Vaitonaisemmaksi minäkin olen käynyt jos nuoruusvuosiin vertaan.
Hyvä vain että ei kaikkea muista. En tykkää liian rehellisistä ihmisistä, ovat yleensä hyvin epähienotunteisia.
Minä muistan kun äitini lähti synnyttämään vajaat neljä vuotta nuorempaa veljeäni. Muistan paljon muitakin välähdyksiä joa varhaisesta lapsuudesta.
Ei ne meitä kuuntele vaikka joskus olisi hyäksikin.- Mitäsekertoosinusta
Itse tykkään rehellisyydestä ja suoruudesta paljon enemmän kuin sellaisesta hienotunteisuudesta, ettei osata eikä uskalleta sanoa ja puhua niin kuin asiat ovat. Oikeasti.
Omasta mielestäni 'hienosti kiertämällä' ja kaukaa kaartamalla asioita esitettäessä ei voi olla varma, että viestin saaja ymmärtää mistä puhutaan ja on kyse. Ja ymmärtäminen on se pääasia, relevantein juttu ihmiskontakteissa. Todella epähienoa ja jopa tunteetonta jos ei osaa ilmaista itseään totuudenmukaisesti. - EiOoPakkoPaasata
Ellei kysytä, en yleensä nosta esiin negatiivisia juttuja, elleivät ne ole jollain tapaa tärkeitä. Ainakin omasta mielestäni.
- Tavuviiva
Mitäsekertoosinusta kirjoitti:
Itse tykkään rehellisyydestä ja suoruudesta paljon enemmän kuin sellaisesta hienotunteisuudesta, ettei osata eikä uskalleta sanoa ja puhua niin kuin asiat ovat. Oikeasti.
Omasta mielestäni 'hienosti kiertämällä' ja kaukaa kaartamalla asioita esitettäessä ei voi olla varma, että viestin saaja ymmärtää mistä puhutaan ja on kyse. Ja ymmärtäminen on se pääasia, relevantein juttu ihmiskontakteissa. Todella epähienoa ja jopa tunteetonta jos ei osaa ilmaista itseään totuudenmukaisesti.Ajattelen samoin, mutta kuitenkin ihmistä myöten (onnistumisprosentti?) ja vain asioista tai esitystavasta. Ulkoiseen habitukseen ei kuulu mennä.
Mitäsekertoosinusta kirjoitti:
Omasta mielestäni 'hienosti kiertämällä' ja kaukaa kaartamalla asioita esitettäessä ei voi olla varma, että viestin saaja ymmärtää mistä puhutaan ja on kyse. Ja ymmärtäminen on se pääasia, relevantein juttu ihmiskontakteissa. Todella epähienoa ja jopa tunteetonta jos ei osaa ilmaista itseään totuudenmukaisesti.Osaan olla ihan tarpeeksi totuudenmukainen, en vain aina kerro mitä ajattelen ;)
Tunnen erään inhorehellisn tyypin, hänellä ei ole minkäänlaista suodatinta mitä suustaan päästelee, kehuskelee vielä rehellisyydellään.
En tarkoittnut tärkeistä asioista puhumista, niissä kuuluu olla rehellinen.
Tarkoitin jonniijoutavuuksia kuten sopiiko jokin vaate tai tykkäänkö kampauksesta... En kovin kehukaan jos olen eri mieltä, voin sanoa vaikka ihan hyvä, mikäli henkilö on itse tyytyväinen valintoihinsa.
Sekään ei ole rehellistä jos väittää että ei ole ikinä valehdellut.- eppu2
mielikki.mummo kirjoitti:
Osaan olla ihan tarpeeksi totuudenmukainen, en vain aina kerro mitä ajattelen ;)
Tunnen erään inhorehellisn tyypin, hänellä ei ole minkäänlaista suodatinta mitä suustaan päästelee, kehuskelee vielä rehellisyydellään.
En tarkoittnut tärkeistä asioista puhumista, niissä kuuluu olla rehellinen.
Tarkoitin jonniijoutavuuksia kuten sopiiko jokin vaate tai tykkäänkö kampauksesta... En kovin kehukaan jos olen eri mieltä, voin sanoa vaikka ihan hyvä, mikäli henkilö on itse tyytyväinen valintoihinsa.
Sekään ei ole rehellistä jos väittää että ei ole ikinä valehdellut.Mitäköhän sellaisesta elämästä tulisi, jos jokainen päästelisi ilmoille kaikki ajatukset, mitä päähän tulee.
Siitä syntyisi kaaos. On hyvä, että ihmisellä on jonkinäköinen toimiva kontrolli.
Vanhukset eivät valehtele vaan jälki apinat ilman ohjausta kasvatusta!
- eppu2
Sinullekin suosittelisin jonkinlaista itsekontrollia.
- tööttt
Opeteltiin tavaamaan ja lukemaan
- muistan kun kun yhden pyhäkoulukaveritytön kanssa selattiin Välskärin kertomuksia jamietittiin mitä tarkoittaa sana eteerinen - tyttökaverini keksi että kaikki prinsessat ja hovineidot ovat eteerisiä kaunottaria ja kun me oltiin vaan punaposkisia maalaistylleröitä,
meidän piti juoda etikkaa - että muuttuu kalpeaksi kaunottareksi.
Siis hörpyt etikkaa äitinsä kaapista, tietysti salaa haetusta. Ei tarvinnut paljon juoda
- kun kilpaa kieriskelimme tuvan ikkunan alla kukkapenkin kupeessa oksentaen ja henkeä haukkoen - lähinnä kai vihreän kalpeina. Yhtä vihreinä varmaan kuin kukkapenkin kellanvihreät maksaruohot. - valkoisetkorkkarit
Muistan kun täytin 10vuotta ja sain ensimmäisen oman polkupyörän, tuli ihan yllätyksenä äidiltä ja isältä. Kyllä oli hienoo ja pyöräilinkin pitkin kylää ristiin rastiin ja iltaisinkin menimme kaverini kanssa kyttäämään poikia, voi ,voi , ei uni meinannut silmään ,kun mietin uutta pyörää ja niitä kylän poikia!! 9 vuotiaana sain kevätjuhliin ensimmäiset korkkarit, ne oli valkoiset ja aika matala korko, mutta kyllä tunsin itseni jo aikuiseksi korkkarit jalassa. Mutta niitä ei saanut käyttää kuin pyhänä ja jossain juhlissa !
- 15-vuotiaanaSainMää
Minkä ikäinen olet nyt?
Olen hämmästynyt, jos tämän ikäluokan edustaja on saanut ensimmäiset korkokengät 10-vuotiaana. Voiko se olla totta?
Itse taisin joutua odottamaan viisi vuotta kauemmin.
- toipilasx
Ketjun alooittaja luettelee erilaisia oireita, lääkärit yleensä kai tekee diagnoosit, mistä ihmisten tajunnan häiriöt tai erityyppiset hermoston, aivotoiminnan, kehon tai aistien toimnnan häiriöt johtuvat - vahvasti jotkut palstalla tuovat esiin myös tuota kuvitteellisuutta l. simulointia, joka tarkoittaa valehtelua, keksittyjä tarinoita ynnä sekundäärisen hyödyn tavoittelua omatekoisia sairauksia kuvittelemalla vaikkapa netin lääkäri- ja sairauspalstoja lukemalla. Muistan joskus kun sairaalassa tajuttomuudesta heräsin, ystävällinen hoitaja hiljaa sanoi, että sinä menit niitten saamarin retkujen kynsissä niin huonoon kuntoon, siksi olet sairaalassa hoidossa - kun ressukkana en edes tiennyt, missä olin ja mitä oli tapahtunut
- ei mitään ihmeellist sit siinäkään - vaikka sanotaan ett villiä länttä ei enää maassa ole
- ja kattia kanssa, just joo... - AlsHeimerKOTONA
Mikä se alsheimer oikein on? Kotimieskö?
Als Heimer - kotona oleva tms???- Käsnäätköeron
Alzheimer.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824160
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262830Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?692728- 1532520
- 722162
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3482046- 331528
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi391447Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211433Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171322