vastuulääkärimalli
Minusta nätimpää ja parempi olisi vanhus-sanan tilalla olla jokin muu sana.
Miksi käytetään vanhus-sanaa?
Kannattaisi käyttää esim. potilas, asiakas, sairastunut ihminen tai muuta, mutta miksi tuo vanhus-sana? Sen sanan käyttö tuossa kertoo niin paljon rivien välissä, että mitä ajatellaan.
"Vanhus" on luokiteltu johonkin ryhmään, mikä on eri sarjaa kuin sitä iältään edeltävät ryhmät, ja se ei mieltä nostata. Mitä ne muuta ryhmät ovat, vauvat,lapset, nuoret, -mitä tässä välissä on-? ja vanhukset?
Vaikka vanhuus tulee loppupäässä, niin tässä yhteydessä mainittuna, se sisältää eräänlaisen paketoinnin ja latauksen, jos hoksaa metsän puilta.
Muuta keinoa kai ei ole silti aidosti kuitenkaan kaaviota ilmaista, taidan olla väärässä. Vai voisiko siihen voisi kirjoittaa, että "aikuiset henkilöt"?
Anteeksi, en tahdo kritisoida, mutta ei voi mitään, että ajatus sanoo tällaista pään sisällä, särähtää vähän korvaan.
"vanhus infektio kuume"
43
661
Vastaukset
Mistä tuo aloituksesi otsikkoteksti on peräisin?
- bellarinna
ns. vastuulääkäriasiauutisesta ja asian esittelystä. Että siis että nyt tällaista toimintaa terveydenhuollossa keksitty uutuutena.
Voisihan nimeksi laittaa: Ikinuori, vähemmän nuori ja sukupolvet yhdessä paikalle, vieläkin polvet yhdessä.
arvo.e kirjoitti:
Voisihan nimeksi laittaa: Ikinuori, vähemmän nuori ja sukupolvet yhdessä paikalle, vieläkin polvet yhdessä.
Olen vanhuuseläkkeellä. Asun vanhustentalossa. Olenko kypsynyt aikuinen.
2lesken kirjoitti:
Olen vanhuuseläkkeellä. Asun vanhustentalossa. Olenko kypsynyt aikuinen.
minusta tuo kypsynyt on ihmisen määrittelyssä vastenmielinen, en ikinä haluaisi olla kypsynyt.
tammikuu-51 kirjoitti:
minusta tuo kypsynyt on ihmisen määrittelyssä vastenmielinen, en ikinä haluaisi olla kypsynyt.
tammi
Miten olisi kypsä aikuinen?bellarinna kirjoitti:
ns. vastuulääkäriasiauutisesta ja asian esittelystä. Että siis että nyt tällaista toimintaa terveydenhuollossa keksitty uutuutena.
Googlailin tuota asiaa, en kyllä löytänyt mitään otsikkoasi viittavaa sanastoa.
Vaasassa on kokeiltu hyvin tuloksin asiaa.
Olisiko Sinulla linkkiä otsikkosi selvennyksesksi.- Kehittykää
Ihmisen kypsyydellä tarkoitetaan henkisten ominaisuuksien kasvamista ja kehittymistä mahdollisimman täydelliseksi. Että ihmisyys on tullut täyteen mittaansa, mikä on eeerittäin harvinaista. Alamittaisia raakileita on yllättävän paljon iäkkäissäkin tyypeissä.
Epikriiseissä kuvataan potilaan taustaa, jolla on merkitystä hänen sairastamisena kannalta. On eri asia jos keuhkokuume on esimerkiksi perusterveellä nuorella kuin vanhuksella. Ikä vaikuttaa usein hoitoon ja hoitojen valintaa. Toinen vaihtoehto olisi kirjoittaa potilaan ikä, josta saman asian näkee myös. Tätä vaihtoehtoa käytetään paljon. Myös seniorikansalainen sanaa näkee paljon.
Ei meistä enää nuorta saa vaikka käyttäisi mitä nimikettä. Suotte enää kipristellä vastaan, vaan tyytyä suosiolla siihen mitä iältään on.
- ikääntynyt
On kyllä kamalan karua huomata tulleensa vanhaksi.
Jonkun aikaa elättelee ajatusta, ettei ole niiiiin vanha vielä.
Että on siinä rajoilla onko keski-ikäinen vai vanha.
Kun nuoremmat alkaa antaa paikkaa bussissa ja muualla,
hätkähtää.
Olenko niin vanha....?- Bengalitikku
No, ehei, et tietenkään ole tullut vanhaksi!
Olet vain törmännyt todella outoihin vieraisiin nuoriin, jotka osaavat lukea ja epos oli "Käytöksen kultainen kirja",
Miksi liität vanhuuteen ja vanhuksiin negatiivisia mielleyhtymiä?
Ennen vanhuksia arvostettiin, heitä kohtaan käyttäydyttiin kohteliaasti ja heille tarjottiin monenlaista hyvää. - Vanhusten ei tarvinnut seistä julkista liikennettä käyttäessään, kun aina joku luovutti heille istumapaikkansa kohteliaasti kumartaen.
Vanhukset päästettiin menemään edellä ja heille avattiin ovia.
Tervehdittäessä varsinkin nuoret miehet ottivat aina hatun päästään.
Jos vanhalla ihmisellä oli rastaan näköisiä kantamuksia, nuoremmat tarjoutuivat kantamaan niitä.
Olen vanha, mutta toistaiseksi minua ei ole vielä kohdeltu vanhuksena. Toivottavasti sekin aika vielä tulee.- O-Orvokki
Pahuksen näppäilyvirheet. Korjaukseen piti kirjoittaa:
”Jos vanhalla ihmisellä oli raskaan näköisiä kantamuksia, nuoremmat tarjoutuivat kantamaan niitä.” O-Orvokki kirjoitti:
Pahuksen näppäilyvirheet. Korjaukseen piti kirjoittaa:
”Jos vanhalla ihmisellä oli raskaan näköisiä kantamuksia, nuoremmat tarjoutuivat kantamaan niitä.”Kirjoitusvirheet on usein parasta antia, minäkin vallan hörähdin, kun luin rastaan näköisistä kantamuksista :)
- nimelläkö.väliä
Minua ei häiritse tippaakaan vaikka minua sanotaan vanhaksi tai vanhukseksi. Mitä ihmeen merkitystä sillä on sen asian kanssa, mitä siinä yhteydessä käsitellään. Koska olen ikäiseni näköinen, näkeehän tuon iän naamasta. Aikanaan kun alueen lapset sanoivat vanhempiaan äipäksi tai mutsiksi ja iskäksi tai faijaksi, pidin sitäkin samantekevänä. Teoilla on merkitystä.
- lannenylikypsa
mites olisi vanhan tilalle ylikypsä..tuohan ei kai kuullostaisi pahalta?
kai sita meikakin on vanhentunut,,kun lentokentilla tarjoaavat ns. hurukyytiä silla golffiautomobiilillä Muistan, kun alkoi lapsenlapsia tulla, miniäni kysyi, miksi minua saa kutsua.
Sanoin, että minä olen mummu.
Sitä olen siitä asti ollut.- nimelläkö.väliä
Eikö ylikypsä tarkoita vähän kuin olisi pilaantunut?
- Kypsäpareekuinraaka
Ei. Kaupassa myydään ylikypsää leikettä ja kinkkua.
- maissiiii
Ei vanhassa tai vanhuksessa mitään vikaa ole,
riippuu usein mistä iästä ja kulmasta katselee ko ihmistä.
Tykkään käyttää muista ikäisistäni tai vanhemmistä sanaa ikäihminen,
jos tiedän henkilön etu tai sukunimen, niihin on helppoa lisätä rouvaa ja herraa tai muuta tarpeen mukaan,
oli sitten minkä ikäinen tahansa.
Olen mielelläni vanha rouva, eli vanha mikä vanha. - staka
Entä iäkäs? Joissakin tilanteissa se mielestäni sopisi hyvin. Ehkä paremmin kuin vaikkapa seniori, mikä kuulostaa väkisin väännetyltä, pakkonuorekkaalta vanhalta. Ja myös korostetun kaupunkilaiselta - niinkuin olisivat hienompia vanhoja kuin maaseudulla asuvat.
Eihän vanha-sanassa mitään vikaa ole. Se ratkaisee, kuinka sana sanotaan ja missä yhteydessä sitä käytetään. Vanha - vanhempi - vanhin. Niinhän se menee.Kun minulle lähetettiin kirje, missä kerrottiin, että rautaisille ammatilaisille, oli keikkahommia, niin käytettiin sanaa ´´ikärikas.´´
- Bengalitikku
Varhainen-varsinainen-syvä-erittäin syvä keski-ikä. Jos ajatellaan, että yli satavuotiaita pirtsakoita mummoja ja pappoja on yhä enemmän, niin johdonmukaista on, että keski-ikä laajene, vaikka varhaiset saattavat kapinoida.
Ikäihminen on hyvä, koska aika neutraali.
- on.on
Luultavasti vain Suomessa sanonta koska kansa on onnellisin.
- placebo-onnea
Uskotteko te onnellisuustutkimuksen tulokseen ?
Jos teille sanotaan, että me olemme onnellisin kansa, "tutkimustulosaivopesuko" sitten tekee meistä onnellisia ?
Tuskin "millään mittatikuilla" voi edes määritellä "maailman onnellisinta kansaa", mutta eihän positiivisuus tokikaan pahasta ole suomalaisille. Päinvastoin !
Onnellisuuteen uskominen todennäköisesti lisää sitä onnea.
Niinkuin placebo-lääkkeet "parantaa".
- RealistiN
Vanhus on kaunis sana.
Vanhuksesta itselleni tulee mieleen ihminen, joka alkaa jo olla hauras, hänelle saattaa monet tartuntataudit olla kohtalokkaita.
Itse ajattelen vanhusten olevan jo reilusti yli kasikymppisiä, ehkä ennemmin jopa yli yhdeksänkymppisiä, sitä ennen ollaan iäkkäitä ;) - loppusuora-menossa-
alotukseen,,,,,,
vanhus sana on mielestäni ehdottomasti paras ilmaisu i j ä k k ä ä s t ä ihmisestä,
minä itse suorastaan r a k a s t a n omalla kohdallni sanaa vanhus,
koska olen ohittanu noruuden ja keski-ijän " kuumataallot " heh
nyt olen vanhus,
se on maailman kaunein nimi ilmaistuna minua henkilöäni,
sori en ymmärrä alotuksen tekijän häpeilyä kun totuus on me olemme
ikääntyviä vanhuksia,
loppusuora menossa josta paluuta ei ole,
alotuksentekijälle,,,,, hyväksy itsesi , elämä on paljon ihanampaa vanhuksenaki, Nuorten ei tarvitse pohtia näitä nimikkeitä, kun aletaan pohtia, ollaan vanhoja.
Kun pyrittiin ja mentiin oppikouluun 10-vuotiaina, 18-vuotiaat abiturientit olivat meidän mielestämme vanhoja. ;)
optimisti-orvokki kirjoitti:
Kun pyrittiin ja mentiin oppikouluun 10-vuotiaina, 18-vuotiaat abiturientit olivat meidän mielestämme vanhoja. ;)
Lapsena ja nuorena voi jopa toivoa, että olisi itsekin vähän vanhempi.
Näin kuusissakymmenissä kinataan vastaan, jos vanhaksi puhutellaan ja ollaan sitä mieltä, että 80-100 vuotias vasta vanhus on.
- pirremiinapas
Tykkäisin seniori ikäiset -ilmaisusta ikäisistäni, ehkä ihminen on vanhus kunhan täyttää 90 ;/..vai olisikohan se persoonakysymys kummiskin..20 vuotiaskin voi olla kuin vanhus, ja 100 vuotias kuin 20..vai joko hän silloin on dementoitunut, ainakin jos itse kuvittelee olevansa teini..he...
Teksteissä pitäisin ilmaisusta iäkäs, tai seniori, tai pelkästään numeraalinen ilmaisukin riittää, sehän kertoo kaiken tarvittavan."pirremiinapas"
Minä olen 68v.
Minä olen vanhus.
En näe enkä tunne tarvetta näytellä mitenkään.
H.- pirremiinapas
hunksz kirjoitti:
"pirremiinapas"
Minä olen 68v.
Minä olen vanhus.
H.Pastat, mitään vanhuksia olla, en tykkää yhtään kun lehdessä lukee " 65 -vuotias vanhus jäi auton alle suojatiellä :(.
En ole vanhus, vaikka olenkin jo kauan elänyt ja ehkä jo vanhakin..ainakin 40 vuotiaitten mielestä. pirremiinapas kirjoitti:
Pastat, mitään vanhuksia olla, en tykkää yhtään kun lehdessä lukee " 65 -vuotias vanhus jäi auton alle suojatiellä :(.
En ole vanhus, vaikka olenkin jo kauan elänyt ja ehkä jo vanhakin..ainakin 40 vuotiaitten mielestä.Minä olen vanhus.
Näyttele sinä.
H.Onko 65-vuotias vanhus, jos elinikä pitenee vähitellen jopa yli sadan vuoden?
Olen tavannut ihastuttavan, aktiivisen, yksin omassa omakotitalossaan asuvan 101-vuotiaan naisen, joka tarjosi kahvit vierailijoille ja muisteli monenlaisia asioita elämänsä varrelta.
Itse toivoisin, että oma elämäni päättyisi silloin, kun en enää pystyisi itse toimimaan aktiivisesti ja ”elämään normaalisti”. Kammottaa ajatus, että voisi joutua makoilemaan vuosia toisten palveltavana, eikä kykenisi enää elämään oikeasti. Toivoisin, että eutanaasia sallittaisi ihmisille, jotka ovat allekirjoittaneet toivomuksen, kun ovat olleet vielä täysissä ruumiin ja sielunvoimissaan.
Olen vanha, mutta toivottavasti minusta ei tule vanhusta vielä muutaman vuosikymmenen aikana. Minusta vanhus ei pärjää itsekseen, vaan tarvitsee ulkopuolista apua, hoivaa ja hoitoapirremiinapas kirjoitti:
Pastat, mitään vanhuksia olla, en tykkää yhtään kun lehdessä lukee " 65 -vuotias vanhus jäi auton alle suojatiellä :(.
En ole vanhus, vaikka olenkin jo kauan elänyt ja ehkä jo vanhakin..ainakin 40 vuotiaitten mielestä.Isäni alkoi sanomaan itseään ongelmajätteeksi heti eläkkeelle jäätyään.
Entä, jos lehdessä lukisi, että 65v ongelmajäte jäi auton alle.- pirremiinapas
Tellukka kirjoitti:
Isäni alkoi sanomaan itseään ongelmajätteeksi heti eläkkeelle jäätyään.
Entä, jos lehdessä lukisi, että 65v ongelmajäte jäi auton alle.No olisihan se ainakin rehellistä puhetta :))
Aika kauan olen elänyt, loppuaan kohti elämä on muuttunut paremmaksi.
Ikä ei niinkään haittaa jos on terveyttä. Jos jotain pelkään, niin sitä että joudun muiden huolehdittavaksi.
Moni koulukaveri on jo kuollut, huomasin ihan äskettäin että taas yksi oli lähtenyt tuonpuoleiseen, nuorekas ja nätti ihminen.- noohjooh
Tämä on mielensäpahoittajien aikakausi. Kaikki pitää jollain lailla ympärikirjoittaa, mistään ei voi enää puhua oikeilla nimillä. Me ollaan vanhuksia, sillä sipuli.
Miksi loukkaantua jostain sanasta? Yhtä hyvin voisimme tehdä toisinpäin, olla ylpeitä nimityksestä. Kantaa se kauniisti.- ilahtuneenatotean
Kiva huomata että olet edelleen joukossamme ;)
- noohjooh
ilahtuneenatotean kirjoitti:
Kiva huomata että olet edelleen joukossamme ;)
Kiitos, retkahtamisjakso menossa. Ei pitäisi tulla lukemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969