Vastahakoinen hammaslääkärikäynti

Mulla on tänään käynti hammaslääkärissä. Elämän epämiellyttävimpiä käyntejä. Se poran vinkuva ininä. harkinta ottaiskos puudutusta vai ei. Se tunne kun suu on täynnä tavaraa ja sitten kysytään jotain ja piätisi vastata, arghhhhhhhhhhhhhhhhh. Puhumattakaan laskusta joika putoaa kassalla kotiinlähtiessä.

Mites teillä? Milloin olette viimeksi käyneet hampilääkärissä

64

1523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noohjooh

Syksyllä. Mulla on sellainen jota muut sanoo hammaslääkäripeloksi, mä sanon sitä hammaskipupeloksi. En mä niitä lääkäreitä pelkää, he ovat nykyisin ihania, ottavat pelkopotilasta hyvin huomioon.

Aina pelottaa ennen käyntiä, mutta taas edellisellä kerralla tulin ulos helpottuneena - eihän se niin kamalaa ollut.

• Joo. Mullakin on vähän hammastoimenpidepelko.

• En plkää hammaslääkäriä. Viime kesänä kävin viimeksi, aika hyvässä jamassa hampaat oli.
      On pistelty neuloilla kortisonia ym niveliin, vähän sekin kirpaisee, ihmettelen kun on ihmisiä jotka pelkäävät pistämistä.

• The_Real_J

Varmaan lekuristakin kiinni miten homma hoituu. Taitava hammaslääkäri saa isonkin operaation hoitumaan vaivattomasti. Itselläni oli (muistaakseni) viime vuonna viisaudenhampaiden (kaikki neljä) poisto, juurihoito yhteen hampaaseen ja toisen paikkaus. Yksi ja sama lekuri hoisi kaikki ja jopa tuo viisareiden poistaminen sujui varsin vaivattomasti (yläleuasta se oli käytännössä pelkkä nyps vain). Siinä oli ammattimies asialla.

• Miksihän multa puuttuu kaikki viisaudenhampaat, eikö niitä tyhmille tulekaan :)? Multa hoidettiin viimeksi hammas, joka oli kertaaleen juurihoidettu. Tuolloin lekuri tämän hoitavan lekurin mukaan ei ollut huomannut että mulla onkin tuossa hampaassa neljä juurta kolmen sijaan, joten yksi juuri jäi hoitamatta. Monta kertaa sai käydä ennen kun hammas saatiin kuntoon. Ja särkylääkkeitä meni.

• uskomatont

"siilenämää"
      Sinun kirjoituksestasi huokuu tietty asenne hammaslääkäriä kohtaan.
      Kirjoituksesi huokuu et suhtautuminen terveydenhuollon henkilökuntaan kokemuksesi perusteella on jo lähtökohtaisesti negtiivinen.
      Tuo yleistävä hammaslääkärikunnan mollaaminen on lähinnä lapsellista ahdasmielisyyttä.
      jos on etukäteen jo tietty asenne hoitohenkilökuntaan jo hoitoon mennessä, mahdollisuus saada hyvää hoitoa ja palvelua ovat mielestäni lähtökohtaisesti huonot ja ei ainakaan mikään hyvä alusta onnistuneelle vuorovaikutukselle.
      Ja toisaalta eikö ole ahdistavaa ja pelottavaakin antautua sellaisen tahon hoitoon jota jo lähtökohtaisesti pelkää? Eiköhän Suomessa hammaslääkärikunta ole maailman huippuluokkaa pää-asiassa.
      Joo. Kannattaakin lietsoa tuollaista näkökulmaa ja hoitaa hommansa itse
      Itse kun laitat, niin tulee hyvä😉

• Aatella, noin pitkästi vaivauduit vastaamaan ja asian vierestä.
        En pelkää hammaslääkäriä vaan sitä mitä hän ammatilaisena joutuu suussani tekemään. Siis kipua ja muita epämielyttäviä tuntemuksia.

Siis onglema on minun suussani ja pässäni, ei hammaslääkärissä sinänsä.;).

• ja oikeastaan vähäb siitäkin että viime käynnistä on vierahtänyt luvattoman pitkä aika.

• Huokuuasennetta

Kovin vähän tuo kirjoitus "huokuu" sitä painottamaasi asennetta hammaslääkäriä kohtaan.
        Mutta sinun asenteestasi potilasta kohtaa ei jätä arvailuille sijaa.
        Jos, kun asenteesi, nähtävästi myös toimenpiteesi potilaita kohtaan on tuollainen kuten esityksestäsi voi lukea, niin onko yllätys, että palautekin on siihen korreloiva.

Palautehan perustuu kokemuksiin. Tiesitkö?

• Huokuuasennetta kirjoitti:

Kovin vähän tuo kirjoitus "huokuu" sitä painottamaasi asennetta hammaslääkäriä kohtaan.
        Mutta sinun asenteestasi potilasta kohtaa ei jätä arvailuille sijaa.
        Jos, kun asenteesi, nähtävästi myös toimenpiteesi potilaita kohtaan on tuollainen kuten esityksestäsi voi lukea, niin onko yllätys, että palautekin on siihen korreloiva.

Palautehan perustuu kokemuksiin. Tiesitkö?

Oliko tämä vastaus mulle?

Jos oli niin mikä asenne?
        Mille potilaille?
        Mitkä toimenpiteeni?
        Mikä palaute?

Sori mutta nyt kyllä en ollenkaan ymmärrä mistä puhut.

• ÄlyHoiÄläJätä

Siitä, että yksi hammaslääkäri oli tehnyt ilmiselvän virheen! Kun hampaassa on neljä juurikanavaa ja vain kolme niistä hoidetaan, se on kiistattomasti hammaslääkärin virhe! Tässä tapauksessa hammas hoidettiin kuntoon myöhemmin ja hoito vaati useita käyntejä hammaslääkärissä, sekä aiheutti monenlaista vaivaa ja särkyä potilaalle.

• ÄlyHoiÄläJätä kirjoitti:

Siitä, että yksi hammaslääkäri oli tehnyt ilmiselvän virheen! Kun hampaassa on neljä juurikanavaa ja vain kolme niistä hoidetaan, se on kiistattomasti hammaslääkärin virhe! Tässä tapauksessa hammas hoidettiin kuntoon myöhemmin ja hoito vaati useita käyntejä hammaslääkärissä, sekä aiheutti monenlaista vaivaa ja särkyä potilaalle.

No se virhe on nyt hoidettu ja se pää-asia.

• kauhun-vallassa-

Menin kunnaliseen hammaslääkäriin, hammas oli katkennu, se porasi hampaan
      olin hirviö-hammaslääkärin kynsissä,
      hampaat irvissä se porasi kuin raivokohtauksen saanu,

ei piitannu pätkääkää potilaan kärsimyksestä, vaikka kuinka kipeetä kävi,

hikiä pukkasi ottasta ja sydän hakkaki kuollakseen,
      poraus homma kesti ainaki puolituntia tai kauemmani,
      luulin kuolevani, oli schokissa, tärisin,
      itkua väänsin ku vihdoin pääsin sen kynsistä eroon,

se oli maailman hirvein kidudus tuolissa istunta,
      se lääkäri oli varmaanki hullu,
      kidutus kesti ainaki tunnin,
      pidin sitä eukkoa hulluna hirlerin tyttärenä,
      ämmä oli outo,
      aivan kuin olisi ollu jonkun raivokohtauksen saanu
      ku piti tehdä töitä
      josta se ei ilmeisesti itse yhtää tykänny,

sille ei tullu mieleenkään antaa puudutusta
      vaikka näki kuinka kärsin ja inisin sen kynsissä, kipeetä kävi,
      kunnaliseen hammaslääkäriin ei uskalla enää ikinä mennä,
      siellä on hullut töissä,

kai tämän raivohullun tarkotus oliki karkottaa ihmiset pois kunnallisesta hammaslääkäristä, muuten sen käytöstä ei ymmärrä,

olen käyny paljon yksityisillä hammaslääkärissä,
      ne on aina ihmis-ystävällisiä, ottavat kipupotilaat hyvin huomioon,
      ovat varovaisia, puuduttavat tarvittaessa suun ,
      mutta yksityinen on kallis
      rahaa pitää olla paljon jos käyttää yksityistä hammaslääkäriä,
      kela korvaa vain hitusen laskusta,

yksityiset hammaslääkärit ovat inhimillisiä ihmisiä, mutta raha ratkaisee monen köyhemmän käyttämään kunnalista hammaslääkäriä, se on harmi, jos ei saa kunnollista hoitoa, ja jos kunnalinen hammaslääkäri harrastaa ihmisten rääkkäämistä,
      kiduttamista ilman puudutusta,

• läk.läk

Joskus tuntuu tosi mukavalta, lääkäri oli tumma kaunis nuori tyttö, sovitteli mukavasti pienen rintansa päähäni. Hyvän työn teki mutta liian nopeasti.läk

• Pysyikö instrumenttipöytä paikoillaan :)?

• hkki

Syksyllä tehtiin isompi remontti purukalustolle. Kahdelle hampaalle juurihoito, kaksi muuta paikattiin, loput kiilloitettiin, hammaskivi pois ym. Koko homma tehtiin yhdellä käynnillä nukutuksessa. 2400€ köyhempänä lähdin kotiin;)

• Joo, nukutus tekee oman hinnanlisänsä :). Itellä ois tavoite käydä hampilääkärissä kerran vuodessa ettei mitään isompaa pääsis vahingossa tulemaan suuhun.

• hkki
        siilenämää kirjoitti:

Joo, nukutus tekee oman hinnanlisänsä :). Itellä ois tavoite käydä hampilääkärissä kerran vuodessa ettei mitään isompaa pääsis vahingossa tulemaan suuhun.

Nukutuslääkäri ja assistentti veloittivat 800 euroa...;)

• hkki kirjoitti:

Nukutuslääkäri ja assistentti veloittivat 800 euroa...;)

Joo. Kallista palvelua mutta kiva et on saatavilla jos ja kun joku tarvitsee.

• Eikö pelota, ettet heräisi nukutuksesta?

Minä herännyt molempien nukutusteni jälkeen teho-osastolla. Toisella kertaa heräsin vasta parin vuorokauden päästä, kun olin jo ehtinyt katsella kiehtovan kauniita näkymiä alueesta, jonne olisin ihan mielelläni voinut jatkaa matkaa.

Olen allerginen eetterille, ja olin kuitenkin saanut sitä toisellakin kertaa, kun olin kuulemma heräämässä kesken operaation. - En jaksanut ryhtyä virallisesti syyttelemään lääkäriä, kun kohtasin muitakin haasteita samoihin aikoihin.

Ehkä hammaslääkärissä nukutus voi olla kevyempää kuin muiden operaatioiden yhteydessä. - Asiata viidenteen: Selkäydinpuudutus on miellyttävä ja mielenkiintoinen elämys. Kuulee kaiken ja voi vastata lääkärillekin, jos hän kysyy jotain. - Muuten ei leikkaussalissa kannata häiritä henkilökuntaa. ;)

• PS: Käyn hammaslääkärissä yleensä kerran vuodessa, ja silloin tulee yleensä vain pikkupaikkauksia ja kohtuullisen ”pieniä” laskuja. Nyt vähän harmittaa, että vanhat luottotekijät ovat ehtineet jo siirtyä eläkkeelle.

• hkki
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Eikö pelota, ettet heräisi nukutuksesta?

Minä herännyt molempien nukutusteni jälkeen teho-osastolla. Toisella kertaa heräsin vasta parin vuorokauden päästä, kun olin jo ehtinyt katsella kiehtovan kauniita näkymiä alueesta, jonne olisin ihan mielelläni voinut jatkaa matkaa.

Olen allerginen eetterille, ja olin kuitenkin saanut sitä toisellakin kertaa, kun olin kuulemma heräämässä kesken operaation. - En jaksanut ryhtyä virallisesti syyttelemään lääkäriä, kun kohtasin muitakin haasteita samoihin aikoihin.

Ehkä hammaslääkärissä nukutus voi olla kevyempää kuin muiden operaatioiden yhteydessä. - Asiata viidenteen: Selkäydinpuudutus on miellyttävä ja mielenkiintoinen elämys. Kuulee kaiken ja voi vastata lääkärillekin, jos hän kysyy jotain. - Muuten ei leikkaussalissa kannata häiritä henkilökuntaa. ;)

Minut on nukutettu viimeisen kymmenen vuoden aikana kuusi kertaa. Kahdesti hammaslääkärissä ja neljä kertaa muut poppamiehet, aina olen herännyt;)
        Hammaslääkärissä heräämisen jälkeen oli kuin pieni krapula, ehkä tunnin verran.
        Esim. sappikivien poiston jälkeen oli oikein perkeellinen krapula monta tuntia:))

• kerro-kuinkakävi

Minulla on vain hyviä kokemuksia terkkarin järjestelmästä hammashoidota, kun taas yksityiseltä ei niinkään hyviä. Terkkari olisi tehnyt hampaan tuohon juureenkin, kun taas yksityinen halusi sen poistaa. Samoin kävi minun siltaproteesine kanssa, että yksityinen halisi pois nämä viereiset sillan tukijat, mutta miksi?

Totta`kai, minäkin tutisen ja vapisen siinä tuolissa, mutta minun hampaitani on jo niin paljon hoidettu, että ei se kipu ole niin kamala, mutta se "varmudenvuoksi" pelko, siinä on kamalinta.

Tietenkin se asento, kun makaat tuolissa ja et voi puhua mitään, on myös peloittava kokemus avuttomuudestasi.

• sattuma-kai

Ehkä sinulle sattui normaali ihminen hammaslääkäriksi terveyskeskuksessa,

meikällä sattui hullu raivopinen kaheli,
        ei koskaan
        ei missään ole ennen kokenu niin hirvittävää raivoa kuin se kerran teveyskeskuksen hammaslääkärissä,
        kai se oli sattumaa,
        tai yksi hullu kaheli ihminen vaan,
        mutta kauhu jäi ijäksi mieleen,
        samaa kauhua en ole ikinä kokenu yksityiselle ei ikinä,
        vaikka on poistettu useampiaki hampaita aikoinaan,
        kyllä puudutus on aina ollu asiallista kaikissa muissa paikoissa,

• Mullakin särkytapaukset tk:ssa, pari kertaa. Ihan asiallinen ja ystävällinen hoito ja mikä parasta, särky jäi sinne :).

• Psykoterapeutitar

Vuoden kokeilin kunnallista, enkä oikein edelleenkään tiedä, mitä tapahtui. Porukka ihan normia ja ehkä toimivat "oikein" ja itsekin yritin olla "hoitomyönteinen".

Porukka vain vaihtui jatkuvasti vaihtuvien hammaslekurihoitoloiden myötä ja tuli Helsinki tutummaksi sitä kiertäessä, missä sattui vapaa aika olemaan. "Hoito" täysin suunnitelematonta ja käyntikerrat n. parin kuukauden välein ja on vaikea sanoa, mitä oikein tehtiin, kun ei ollut suunnitelmaa. Viimeksi kävin maaliskuussa ja seuraavaa aikaa pitää taas soittaa ensivuonna, kun tarkastus tehdään joka toinen vuosi ja hampaani on kuulemma tarkastettu viime vuonna.

Nyt pitää ottaa yhteyttä "omaan" yksityiseen hammaslekuriini ja kysyä, että mitäs nyt tehdään, kun ei kunnallinen kaikkea kuitenkaan hoida.

Oliko geissi nyt pieneläkeläiselle sitten niin "halpa", kuten kuvittelin kunnalliselle mennessäni?

• Meillä ei edes pääse kunnalliselle muuta kuin särkytapauksissa. Yksityisellä käyn, kela-korvauksen saa heti kassalla.

• Varmaan aivan pian soittaa, että olis vuositarkastus seuraavana päivänä.
      Parempi, kun soittavat edellisenä päivänä, että on mielestä äkkiä poiis.

• Juu. Mullakin oli tuollainen palvelu mutta kun tässä on ollut kaikkea muutakin, tuo käynti jäi vähän niin kuin taka-alalle.

• staka

En pelkää hammaslääkärille menoa yhtään. Vähän aikaa sitten kävin, toinen aika on varattu. Oikein hyvä taitava tk-lääkäri on hän. Joskus käyn yksityisellä sukulaistytöllä, jos lohkeaa hammas tms. ja kunnallisille on pitkät jonot. Jo hinnankin vuoksi viimeksi varasin ajan kunnalliseen, hoito siellä jopa parempaa - ja hinta/laatu-suhde mainio.

Ohi on ne ajat kun porat oli hitaita ja 'painavia' ja kipu melkoinen. Autuus koitti kun puudutussysteemit kehittyi. Ei se puudutusneula paljon miltään tuntunut 60-luvun lopullakaan, saati nyt kun neulat on ohentuneet ja puudutusaineetkin kaiketi kehittyneet.

Eli hyvissä käsissä olen. Kiitos hyville hammaslääkäreilleni!

• Käyn hammaslääkärillä "kutsuttaessa" eli kutsu tulee kerran vuodessa.

Minulla on ollut onnea hammaslääkäreiden kanssa: edellinen hoiti hampaitani kolmekymmentä vuotta (!) hänen seuraajansa vähän vähemmän..))
      Molemmat hammaslääkärit (yksityiset) ovat hoitaneet työnsä hyvin. Ja vaikka vuosittaisella käynnillä on hintansa, se on mielestäni hintansa väärti.
      Silläkin tavoin olen ollut onnekas, että minulla on runsas syljeneritys ja hyvänlaatuinen sylki (ei liian hapan). .))
      Kai sen vuoksi käynti sisältää yleensä vain hammaskiven poiston, eikä se juuri satu.
      Kun en ole koskaan tupakoinut ikenetkään eivät ole vetäytyneet isommin.
      Näin on ollut toistaiseksi, mutta tiedetäänhän se, että ei välttämättä tarvita kuin jokin lääkitystä vaativa sairaus niin hammaskalusto alkaa rappeutua...

Tuo hammaskuvaus kuulosti nyt aika hyvältä, mutta on minullakin ollut häikkää hampaista: jonkin kehityshäiriön vuoksi minulle ei tullut maitohampaan jälkeen "kakkosta", ei rivistöstä puuttui toinen etuhammas. Viereiset ottivat siltä tilaa, mutta silti olin "harvahampainen" kunnes lääkäri ehdotti siltaratkaisua, että hiottaisiin
      pari heikommanoloista kimppaan, asenneittaisiin niihin kruunut ja saataisiin siten jämerä ja pysyvä ratkaisu, niinkuin siitä sitten tulikin. Tämä nykyinen hammaslääkärini totesi, että tällaisten ratkaisujen ikä on nykyisin 8-10 vuotta, omani on kestänyt kolmekymmentä vuotta. Kun kysyin syytä, hammaslääkäri totesi: työn laatu oli aikaisemmin parempaa. Siis hyväksytään se tosiasia, että laatu saa heiketä - kunhan töitä riittää ???

• Mullakin on kehityshäirön takia jäänyt puhkeamatta edestä yksi kulmahammas ja siinä on edelleen maitohammas paikoillaan ja siihen vaan laitettu kuori :D. Oiskohan se puhjennut vaikka tuonne pääkopan sisälle kun kitalaesta sitä ei ainakaan löydy :).

Kammo hampilääkäriin jäi alakouluaikaisista hampilääkärikäynneistä. Lekuri oli silloin tällöin hiukka hiprakassa töitä tehdessään, näin ainakin julkisesti puhuttiin. Ja aika veristäkin hommaa työnsä oli.

Kaikki tehtiin ennen vanhaa lujemmaksi, niin kodinkoneet sun muut. Hyväksytään se että laatu on heikompi, halvemmalla tuotettu jne.

• siilenämää kirjoitti:

Mullakin on kehityshäirön takia jäänyt puhkeamatta edestä yksi kulmahammas ja siinä on edelleen maitohammas paikoillaan ja siihen vaan laitettu kuori :D. Oiskohan se puhjennut vaikka tuonne pääkopan sisälle kun kitalaesta sitä ei ainakaan löydy :).

Kammo hampilääkäriin jäi alakouluaikaisista hampilääkärikäynneistä. Lekuri oli silloin tällöin hiukka hiprakassa töitä tehdessään, näin ainakin julkisesti puhuttiin. Ja aika veristäkin hommaa työnsä oli.

Kaikki tehtiin ennen vanhaa lujemmaksi, niin kodinkoneet sun muut. Hyväksytään se että laatu on heikompi, halvemmalla tuotettu jne.

Heh, että kehityshäiriöisiä tässä..)), siilenä. Mulla oli kyllä se puuttuva hammas leukaluussa mutta kun se päätti tulla sieltä väärään aikaan niin tilakin oli jo viety...
        Vinksin vonksin sijaitsevat hampaat aiheuttivat myös purennan vääristymisen esteettisen haitan lisäksi.
        Kun rupesin muistelemaan niin tuosta remontista on aikaa 40 vuotta, ei kolmekymmentä, kuten tuossa aiemmin kirjoitin. Näillä vuosin tulee noita kymmenysvirheitä..))
        Eli vielä isompi tunnustus entisaikaiselle hammaslääkärin ja -teknikon työlle.

Eipä tainnut se hammaslääkärin homma olla niitä helpompia - ainakaan silloin "vanhaan hyvään aikaan". Meidän kouluhammaslääkäri päätti itse päivänsä. Ystävällinen ja kärsivällinen hän mielestäni oli, mutta minkäs niille entisaikaisille välineille mahtoi ja sille, ettei hampaita hoidettu yhtä huolellisesti kuin nyt.

• demeter1 kirjoitti:

Heh, että kehityshäiriöisiä tässä..)), siilenä. Mulla oli kyllä se puuttuva hammas leukaluussa mutta kun se päätti tulla sieltä väärään aikaan niin tilakin oli jo viety...
        Vinksin vonksin sijaitsevat hampaat aiheuttivat myös purennan vääristymisen esteettisen haitan lisäksi.
        Kun rupesin muistelemaan niin tuosta remontista on aikaa 40 vuotta, ei kolmekymmentä, kuten tuossa aiemmin kirjoitin. Näillä vuosin tulee noita kymmenysvirheitä..))
        Eli vielä isompi tunnustus entisaikaiselle hammaslääkärin ja -teknikon työlle.

Eipä tainnut se hammaslääkärin homma olla niitä helpompia - ainakaan silloin "vanhaan hyvään aikaan". Meidän kouluhammaslääkäri päätti itse päivänsä. Ystävällinen ja kärsivällinen hän mielestäni oli, mutta minkäs niille entisaikaisille välineille mahtoi ja sille, ettei hampaita hoidettu yhtä huolellisesti kuin nyt.

Mulla sitä pysyvää hammasta ei ollut missään, jos ei siten kouluhampilääkäri pikku tuiskeessa sitä vahingossa poistanut :). Kuitenkin harva lähes kuuskymppinen voi kehua omaavansa vielä maitohampaan :DD.

Muistan kun ensimmäisellä poikakaverillani oli hammasproteesi, varppina rippilahjaksi saatu.

• siilenämää kirjoitti:

Mulla sitä pysyvää hammasta ei ollut missään, jos ei siten kouluhampilääkäri pikku tuiskeessa sitä vahingossa poistanut :). Kuitenkin harva lähes kuuskymppinen voi kehua omaavansa vielä maitohampaan :DD.

Muistan kun ensimmäisellä poikakaverillani oli hammasproteesi, varppina rippilahjaksi saatu.

Lapissa kerrottiin, että Lapin vesistä puuttuu fluori ja siksi hampaiden tila oli huono, tekarit tosiaan saattoivat tulla rippilahjaksi.

Juu, aina asiassa on toinenkin puoli..)) Kuten nuoruusiän (ykköspyypi) diabetekseen sairastunut kuuskymppinenenkin voi olla ylpeä itsestään..))

• demeter1 kirjoitti:

Lapissa kerrottiin, että Lapin vesistä puuttuu fluori ja siksi hampaiden tila oli huono, tekarit tosiaan saattoivat tulla rippilahjaksi.

Juu, aina asiassa on toinenkin puoli..)) Kuten nuoruusiän (ykköspyypi) diabetekseen sairastunut kuuskymppinenenkin voi olla ylpeä itsestään..))

Nii, aina kannattaa ajatella sitä positiivista puolta :). Ykkönen mikä ykkönen. Kakkonenkin vissiin voi muuttua ykköseksi.Tai ainakin saada jotain piirteita siitä.

• maissiiii

Erittäin vastahakoista puuhaa, tuo hammaslääkärissä käynti, mutta tarpeellista jos meinaa omillaan hautaan saakka leipänsä pureskella. Sitä niin mielellään vetkuttaa mahdollisimman pitkään ennen kuin saa ajan varauksen aikaiseksi. Kun asuin maaseudulla, siellä aina kahden vuoden välein kutsuttiin ja tarkastettiin hampaiden kunto.

Hoitoprosessi on käynnissä, vasta eka kerta takana, olen sentään seitsemän vuotta asunut tässä pitäjässä, kuukausi sitten homma alkoi omassa terveyskeskuksessa.
      Ylätyin miten nopeasti sain hoitoajan.
      Akuuttiin vaivaan pantiin jotain väliaikaista ja purukalusto kuvattiin ja kuukauden kuluttua kun omien aikataulujeni mukaan saatan mennä, hoito jatkuu.

Suu on niin kipuherkkääaluetta, että aina pyydän puudutuksen, nykyisin ne puudutusaineetkin ovat tulleet asiakasystävällisemmiksi, ihan koko loppupäivää ei tarvitse elellä suu turpeessa.

Aina on ollut ystävällinen ja osaavaa henkilökuntaa, pääsääntöisesti pikat ovat pysyneet.
      jos olen Viron reissulla ollut Vimsissä, siellä saa melkein seuraavaksi päiväksi ajan ja hyvin on sekin toiminut, tosin vähän halvemmalla.

• Minulla on tuon puudutuksen kanssa niin että sanon aina että katsotaan millainen toimenpide on tarvittava. Jos ei tarvitse kovin syvälle kaivella ei puudutusta kiitos.

• lacucaracha

Jaa-a, pari viikoa lienee aikaa siitä elämyksestä ja hintaa tuli niin, että sitä maksellaan vielä kauan. Kunnallista hoitoa en huoli, vaikka se tulisi edullisemmaksi, koska tarvitsin apua nyt enkä joskus kuukausien kuluttua, kuten kunnallisessa käy. Pakko käydä vähintään kerran vuodessa, koska nivelten ja varsinkin tekonivelten takia hampaiden on oltava kunnossa. Ja on muillekin mielyttävämpää, haiseva ja hoitamaton suu näkyy kauas. Haluan myös pitää omat hampit niiin kauan kuin mahdollista.

• siilenämää

Tuo on totta. Myös sydänterveyden kannalta on hyvä että hampaat on hoidetut.

• siilenämää kirjoitti:

Tuo on totta. Myös sydänterveyden kannalta on hyvä että hampaat on hoidetut.

Onhan se kiva että saa näitä elämysmatkailuja milloin työterveyshuoltoon, terveyskeskukseen ja yliopistosairaalaan :D. Jos ei muualle.

• Psykoterapeutitar

On siinä sitä virkistystä vanhuksille😂

• Psykoterapeutitar kirjoitti:

On siinä sitä virkistystä vanhuksille😂

Heh, ja silloin kun täytti viiskytä, sai liput ja lähetteet kaikkiin laitteisiin :).

• Siile
        Miksi käytät niin lapsellista ilmaisua kun hampilääkäri?

• 2lesken kirjoitti:

Siile
        Miksi käytät niin lapsellista ilmaisua kun hampilääkäri?

Huvixeen :D.

• pen.sion

Edellisiin----tutkimus on oikeassa kaikissa pohjoismaissa älykkyys vähenee......

• kylmätotuus

Tammikuussa kävin edellisen kerran, kun paikka irtosi hampaasta ja huomenna menen vuositarkastukseen.

Helmikuussa kävin hammashygienistillä poistattamassa hammaskivet ja seuraava käynti on elokuussa, jos lääkäri ei tee huomenna muutoksia hoitosuunnitelmaan.

Minua eivät käynnit tk:n hammashoitolassa jännitä. Ystävällistä ja ammattitaitoista porukkaa siellä työskentelee.
      Sama hammaslääkäri ja -hygienisti ovat "kalustoani" hoitaneet ainakin 10 vuotta.

Reikiä ei hampaisiini tule, mutta hammaskiveä senkin edestä.

Huomenna marssin reippaana tyttönä hammashoitolaan ja tuttu Hilkka-lääkäri tutkii hampaani ja koko suuni.

• Minä en jännitä henkilökuntaa vaan sitä mitä he joutuvat kalustolleni tekemään,
        Tänään ystävällinen henklökunta, koko ajan kertoivat mitä seuraavaki tekivät. Kaiki men oikein loistavasti. Yksi hammashalkeama joka paikattiin. Suun tarkka tutkimus, röntgenkuvat hampaista. Ensi kerralla jhammaskiven puhdistus uä:llä ja fluoraus. Mielyttävä kokemus.
        Onko sinun hammaskiveäsi poistettu ultra-äänellä? Miltä tuntui?

• kylmätotuus
        siilenämää kirjoitti:

Minä en jännitä henkilökuntaa vaan sitä mitä he joutuvat kalustolleni tekemään,
        Tänään ystävällinen henklökunta, koko ajan kertoivat mitä seuraavaki tekivät. Kaiki men oikein loistavasti. Yksi hammashalkeama joka paikattiin. Suun tarkka tutkimus, röntgenkuvat hampaista. Ensi kerralla jhammaskiven puhdistus uä:llä ja fluoraus. Mielyttävä kokemus.
        Onko sinun hammaskiveäsi poistettu ultra-äänellä? Miltä tuntui?

Kyllä ultraäänilaite on tutuksi tullut. Hyvin harvoin enää tarvitsee käyttää käsi-instrumenttejä.

Kun kävin helmikuussa suuhygienistillä, niin terkkariin olivat saaneet uudenlaisen ultralaitteen, joka tuntui minusta paljon miellyttävämmältä kuin entinen laite.
        Ei hammaskiven poistamista tarvitse ainakaan pelätä. Ainoastaan laitteen ääni on epämiellyttävä. Ääni on lähes samanlainen kuin hammasporassa.

• kylmätotuus kirjoitti:

Kyllä ultraäänilaite on tutuksi tullut. Hyvin harvoin enää tarvitsee käyttää käsi-instrumenttejä.

Kun kävin helmikuussa suuhygienistillä, niin terkkariin olivat saaneet uudenlaisen ultralaitteen, joka tuntui minusta paljon miellyttävämmältä kuin entinen laite.
        Ei hammaskiven poistamista tarvitse ainakaan pelätä. Ainoastaan laitteen ääni on epämiellyttävä. Ääni on lähes samanlainen kuin hammasporassa.

Mulle tuo uä-hammaskivenpoisto on uusi asia. Lääkäri sanoi et joillekin joudutaan laittamaan pintapuudutetta kun kokevat sen jopa kivuliaana. Mutta aika näyttää.

• Bengalitikku

Suosittelen puudutusta, jos on kipupelko. Eihän se piikityskään mukavaa ole, mutta se on hetki, kun taas porailua parhaimmillaan tunti.
        Hammaskiven poiston yhteydessä ei piikkipuudutteen kanssa tehdä kuin toinen leuka kerrallaan. Näin hoitsu viimeksi tuollaista kertoi.

• Bengalitikku kirjoitti:

Suosittelen puudutusta, jos on kipupelko. Eihän se piikityskään mukavaa ole, mutta se on hetki, kun taas porailua parhaimmillaan tunti.
        Hammaskiven poiston yhteydessä ei piikkipuudutteen kanssa tehdä kuin toinen leuka kerrallaan. Näin hoitsu viimeksi tuollaista kertoi.

Mut jos laitetaan vain geelipintapuudute?

• Bengalitikku

Mulla ei ole kokemusta moisesta.
        Mun täytyy myöntää, että kuullostaa kivalle.
        Mä en ottanut suuhygienistin toimenpiteeseen puudutetta.
        Keskin kuin mies. Kyyneleet valuivat. Huom. en itkenyt.
        Muutoin piikkejä aina. Ihan sama kuinka herttaisia ovat, mutta mun suuhuni ei mennä ilman puudutetta porailemaan.
        HL-pelko on lapsuudesta.
        Puudutteet häipyvät nykyisin nopsasti eli naama ei jää nollaksi.

• kylmätotuus
        siilenämää kirjoitti:

Mulle tuo uä-hammaskivenpoisto on uusi asia. Lääkäri sanoi et joillekin joudutaan laittamaan pintapuudutetta kun kokevat sen jopa kivuliaana. Mutta aika näyttää.

Hammaslääkärissä kävin ja reikiä 0. Kiiltokuvaa en saanut.

Hammaskiven poisto ultralla on jokaiselle omanlaisensa kokemus ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Esim. meillä jokaisella on erilainen kipukynnys.

Jos hammaskiveä ei ole poistettu vuosiin, niin sitä on voinut kertyä kovettuen syvälle ientaskuihin ja ikenet ovat olleet jatkuvasti tulehtuneet ja silloin ne ovat kipuherkkiä.
        Tuollaisessa tilanteessa hammaskivenpoisto, varsinkin alaleuan etuhampaiden sisäpinnoilla voi aiheuttaa kipua.

On syytä kertoa heti ennen toimenpiteitä suuhegienistille, että pelkää kipua.
        Pintapuudutusgeelit ja-suihkeet poistavat kivun tehokkaasti ja niiden avulla koko kalusto voidaan hoitaa kerralla.
        Tosi harvoin puudutuspiikkejä tarvitaan, kun hammaskiveä poistetaan, mutta nuo pintapuudutteet ovat hyvä keksintö.

Minä en ole tarvinnut mitään puudutteita, mutta sen olen oppinut, että itse voi vaikuttaa paljon hammaskalustonsa kuntoon ja että on tärkeää käydä säännöllisesti suuhygiestinillä poistattamassa hammaskivi, koska sitä tulee, vaikka putsaisin hampaani tarkastikin.

Ei syytä huoleen. Kyllä hammaskivi voidaan poistaa täysin kivuttomasti.

• kylmätotuus kirjoitti:

Hammaslääkärissä kävin ja reikiä 0. Kiiltokuvaa en saanut.

Hammaskiven poisto ultralla on jokaiselle omanlaisensa kokemus ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Esim. meillä jokaisella on erilainen kipukynnys.

Jos hammaskiveä ei ole poistettu vuosiin, niin sitä on voinut kertyä kovettuen syvälle ientaskuihin ja ikenet ovat olleet jatkuvasti tulehtuneet ja silloin ne ovat kipuherkkiä.
        Tuollaisessa tilanteessa hammaskivenpoisto, varsinkin alaleuan etuhampaiden sisäpinnoilla voi aiheuttaa kipua.

On syytä kertoa heti ennen toimenpiteitä suuhegienistille, että pelkää kipua.
        Pintapuudutusgeelit ja-suihkeet poistavat kivun tehokkaasti ja niiden avulla koko kalusto voidaan hoitaa kerralla.
        Tosi harvoin puudutuspiikkejä tarvitaan, kun hammaskiveä poistetaan, mutta nuo pintapuudutteet ovat hyvä keksintö.

Minä en ole tarvinnut mitään puudutteita, mutta sen olen oppinut, että itse voi vaikuttaa paljon hammaskalustonsa kuntoon ja että on tärkeää käydä säännöllisesti suuhygiestinillä poistattamassa hammaskivi, koska sitä tulee, vaikka putsaisin hampaani tarkastikin.

Ei syytä huoleen. Kyllä hammaskivi voidaan poistaa täysin kivuttomasti.

Heh! Onhan multa hammaskiveä poistettu mutta eiuä:llä. Hammaslääkäri vaan katsoi asiakseen kertoa siitä niin seikkaperäisesti että uteliaisuus heräsi. Manuaalinen hammaskiven poisto ei tunnu juuri miltään ja ei minulle yleensä sitä ole kertynytkään mainittavasti. Nytkin on vain neljän hampaan kohdalla.

• kipu.on.kirosana

Jokunen vuosi sitten oikea solisluuni napsahti poikki. Oikeakätiselle se oli aika rampauttavaa. Vaikka käytin/käytän sähköhammasharjaa ja en pystynyt hammaslankaa käyttämään ja tikuttamaankin huonosti. Blakkiahan siinä syntyi. Jouduin käymään kolme kertaa vuodessa poistattamassa hammaskiveä. Tuli ne ultraäänet tutuiksi. Ei sattunut. Kuulemma joillakin vihloo sanoi hoitaja.
      Suuvesikin jäi vakikäyttöön.

• Valkaisu

En tiedä mihin väliin tää nyt oikeestaan kannattaa laittaa... mutta kerronpahan kuitenkin: Kävin Koulukadun Hymyssä Oulussa, kun bongasin heiltä instasta tarjouksen, jossa oli mukana tarkastuksen lisäksi hampaiden valkaisu.

Edullinen hinta ja tuli tosi valkoiset hampaat! Tää tarkastuskäynti ei jääny tympiin kyllä yhtään, vaikka yks reikä löytykin. Sen käyn paikkauttaan vielä ens kuussa.

Se vielä plussana, että sain hammaskivenpoistoon (mikä on mun henk. koht. inhokki) pintapuudutteen mikä oikeesti toimi! Kannattaa pyytää! Voin rehellisesti suositella tätä mestaa!

• Ai mainos😉

• Neljä_kk_sitten

oli hammastarkastus minulla, jouduin korjauttamaan yksityisellä, vaikka sinne on pitkä matka, lähellä olevan kunnallisen hammaslääkärin tekemän huonon pikkureiän paikkauksen. Tuli paljon kalliimmaksi kuin jos olisin heti tilannut yksityisen.
        Harmi, että hyvä vuosikymmeniä minun "ruokasalin kalustoani" hoitanut hammaslääkäri ei enää tee töitä. Mia-Liisa.

• Nonii. Uä-hammaskiven poisto koettu. Olipa aika terävä kokemus vaikka otin geelipuudutuksenkin. Mutta kyllähän aikaihminen ketä pikkasen kokemuksia oman mukavuusalueen ulkopuolellakin.

Nii ja paskan palvelun päivällinenkin on koettu :DD.

• Bengalitikku

Kerropa tuosta päivällisestä. Muistan kun pyysit ideoita.
        Olen utelias.

• siilenämää
        Bengalitikku kirjoitti:

Kerropa tuosta päivällisestä. Muistan kun pyysit ideoita.
        Olen utelias.

Minähön ostin tuon päivällisen lahjaksi. Hän joka sen käytti kertoi että hän odotti pahempaa paskaa palvelua eli aika iisii oli ollut. Mutta sopivan kevyttä ja humoristista. Tykkäs:).

• teretule

Nolla kirjoituksia 60 ,siis tavallaan nollaa asiakuin asia.

• Onneksi sulla on noi henkevät , pelastat palstan :D.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      76
      2509
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1809
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1597
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      118
      1204
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1146
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1116
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe