Kesäaamun paras aamiaisherkku

Julistan avoimeksi kilpailun kuka laittaa itselleen/rakkaalleen/ perheelleen herkullisimman aamiaisen/brunssin tällaisena kauniina, raikkaana kesäaamuna? "Sä hemmottelet on Legolassin ihan pilalle" sanoi ystävättäreni irlanninsetterienomistaja kun kerroin tekeväni raparperi/mansikkapiirakkaa aamiaiseksi. Eilen oli saksanpähkinärouheella ja kurpitsansiemenillä terästettyä kaurapuuroa kotona tehdyn omenahillon kaa. Toissapäivänä oli pekoniomenauunipannaria. Kaipaan uusia ideoita ja luovuutta keittiöön. (Hunksz pysy pois SFmaissiesi kaa )

46

601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Minä laittaisin Legolle Grillin hiilille
      sitten lihan punaisen likoamaan mausteille.

Kaura-nyyttiset täyttäisin Luomu-Voilla
      kuivan pekonin sirpaleitten hakkeella.

Vodka-Finlandin korkkaisin täyttäisin lasit
      silloin sati-kutia Paloma ukoltasi saisit."
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=HJVW42s3vrk

H.

• Ruokalistalla on nää tällaiset jutut illalle.
        Kyllä me grillataan ja pekonikiintiö tulee kyllä täyteen.
        Ei oo viinalle perso Legolassini. Ottaa yömyssyksi joskus whiskyä.

• Tähän kisaan tulee varmasti hyviä herkkuja.

Mutta jonkun on oltava vihon viimeinen joten aloitan sieltä päästä,
      tämän aamuisella herkullani ja vain itselleni:
      Puolikas puikula ruisleipää sipaisu voimariinia päälle
      paksu viipale kypsää isoa tomaattia
      kaiken kruunaa iso kasa vihreää,
      tänään oli silputtua tilliä ja basilikaa.

Nautitaan ajan kanssa
      ja useiden kahvikupillisten kera sanomalehtiä lukien
      pienin puraisuin makustellen
      ja ehdottomasti aamuauringon paistaessa täysin pilvettömin taivain.

Päivä alkoin näin tänään hyvin.

Onnea kaikille kisaan. Herkutellaan.

• Ruisleipä on hyvää mutta tykkään lähinnä ruuan kanssa. Aamiaiselle paahdan sekaleipää ja laitan merisuolalevitettä, mozzarellaa, tomaattia ja basilikaa päälle nami!
        Aamusi kuulostaa maittavalta :)

• utaret

Suosittelen sitruunajogurttihyytelöä, puoli litraa sitruunasuloa, 2d vispikermaa, sokeria ja sitruunanmehua sekä liivatetta. Kelpaa mille aterialle tahansa erinäisten lisukkeiden kanssa, mustikkasoppa toimii kaverina ainakin aamiaisella.

• Lähinnä kuitenkin sunnuntaijälkiruuaksi?
        Reseptiäsi tarvii kokeilla. Ei vain liikaa sokeria?

• noohjooh

"utaret", olin ällikällä lyöty kun tässä taannoin luin että liivate onkin hyväksi esim. nivelille. Uusi terveystuote. Itse olen makean perään, joten varmaan kokeilen jossain vaiheessa.

• utaret

Satuin ostamaan kokeilumielessä sitruunasuloa ja kun se oli minun makuuni liian juoksevaa, niin tein hyytelöksi, mielestäni tarvitsi sokerilisäyksen sillä jogurtti ei ole kovin makeaa ja koska sitruunakakkupakkauksesta jää yli kuorrutetta, niin laitoin sitä (siinä lienee kirpakkaa sitruuna-aromia ja tomusokeria), sopi kyllä erinomaisesti tähän. Liivatetta käytin viisi pientä lehteä, ohjeen mukaan niitä tulisi 1/nestedesi, mutta tuli ihan riittävän kiinteää.

• mimmimum-..mi

Mukillinen kahvia ...leivän kera...kun yksin heräilee ja hääräilee ei sitä paneudu niin siihen aamupalaan .....vaikka se niin tärkeä kyllä olisikin....kahvin jälkeen syön pienen kulhollisen maustamatonta jogurttia....kera hedelmäisen myslin....Talvella söin puuron ja mustikkakeiton aamusella... Sinulla on ihanat herkut heti aamusta...

• Meillä syödään brunssia vasta puolenpäivän tienoilla ja siihen aikaan minullekin on ehtinyt tulla jo nälkä.
        Vaihtelen ja sovitan myös aamuista ruokalistaani sään ja vuodenaikojen mukaan.
        Nyt on enemmän jugurttia ja maustamatonta viiliä jääkaapissani.

• Ja.kuuma

Kypsä muna.

• noohjooh

Ah, ruokaa! Mun lempparia :)

Ensimmäinen, tuoremysli. Siihen tulee kaurahiutaleita, appelsiini, puolikas omena, vähän banania, rusinoita, pari rkl hunajaa ja maitoa. Annetaan vetäytyä hetken ja syömään.

Toinen on vastalöydetty korealainen streettoast, olen mussuttanut lounaaksi, mutta mikä ettei sopisi brunssiksikin. Yksi annos menee näin: Paista kaksi siivua vuokaleipää voissa tai rypsiöljyssä, raasta vähän porkkanaa ja kaalia, pilko yksi kevätsipuli. Sekoita niiden kanssa yksi muna ja mausta. Paista sellaiseksi leivän väliin sopivaksi keoksi. Käännä, ja peitä munakas kinkku- ja juustosiivulla. Kun juusto sulaa, se on valmis leipiä varten.

Voitele kuumat leipäviipaleet majoneesilla ja ketsupilla, väliin se muna sörsseli ja päälle toinen leipä. Ääntä kohti ja kahvia perään.

Innolla jään seuraamaan ketjua, kaipaan aina myös uutta, helposti uraudun keittiössä. On aina kivaa saada uutta innostusta.

• noohjooh

Periaatteessa tämä katuleipä voisi olla kuin quesadillas, että tuohon munakkaaseen varmaan voi heittää mitä tahansa vihanneksen tynkää mitä kaapista löytyy.

• noohjooh kirjoitti:

Periaatteessa tämä katuleipä voisi olla kuin quesadillas, että tuohon munakkaaseen varmaan voi heittää mitä tahansa vihanneksen tynkää mitä kaapista löytyy.

Tota sun juttuasi pitää kokeilla myös. Voisin tehdä sen quesadillapannussani tortillan täytteenä.

• Minämikäänhienostelijaoo

Rakkaalle itselleni laitoin presidentti aamukahvia.
      Omenakranssi tms pitkosta, jonka eilen kaappasin torilta, leikkasin uskaliaan siivun 5 cm.
      Pitko oli jo puolivälissä eilisen illallisen vuoksi.
      En osaa leikata pihtarin, sairaan saidan siivuja.
      Hyvääpä oli.

• Liian ohuet siivut = useampi reissu keittiöön

• Minämikäänhienostelijaoo
        Paloma.se.co kirjoitti:

Liian ohuet siivut = useampi reissu keittiöön

Normikokoisen kääretortut syön kahtena puolikkaana. Toisen aamulla, toisen illalla. No, en joka päivä tietenkään mutta silloin kun makeistelen. Itseasiassa makeistelen päivittäin, mutta hillitysti esimerkiksi pikkuleipiä välipaloina kahvin kanssa.

• RealistiN

Reilu pala ruisleipää ja sen päällä paksu kerros eilen tehtyä kermaista korvasienimuhennosta, iso lasillinen raikasta vettä ja mukillinen kahvia, sillä sitä jaksoi tehdä 7 tuntia pihahommia, nyt vasta on lounaan vuoro. Tein taas saman satsin ja lisänä jälkkäriksi vielä hedelmäsalaatti, tällä sitä jaksaa taas iltapalalle asti, mitä nyt vettä tulee kitatuksi tämän tästä .

• josmetsäänhaluatmennänyt

Huomenna viilenee ja meikä suuntaa kohti hakkuuaukeita. Luontoäidin tämän hetken parhaat herkut siellä jo odottavat poimijaa :D

• Kyllä.on.virtaa

Aamulla kuuntelen itseäni, mikä ruoka parhaiten maistuisi, saattaa olla maistumattakin. Kaikki riippuu siitä, miten myöhään illalla olen viimeksi syönyt, miten rehkinyt tai makoillut. Aamupala ei siis ole itsestäänselvyys. Tänä aamuna keitin kaksi pestyä perunaa kuorineen, nakkasin sinne ison sipulin ja kuivattuja sieniä ja vähän suolaa. Pakasteesta otin kolme isohkoa lihapullaa (lihaa, rouhittua pähkinää, muhennettua omppua, nokkosta jne. mitä milloinkin), pihasta nuoria vuohenjuuria pilkoin ja sellaisen pöperön söin. Oikein on kylläinen olo ja jaksaa vaikka mitä. Nyt vielä kahvia ja c-vitamiiniä, appelsiini tai jotain.

• Sama vähän täällä. Illalla söin palasen tekemääni raparperi/mansikkapiirakkaa kevyesti vatkatun kerman kaa namia oli mutta ei paras vaihtoehto diabeetikolle :( Tänään tulee välipäivä herkutteluun. Keitettyä kananmunaa ja kallen kaviaaria ruisleivälle. Jugurttia. Appelsiinimehua johon sekoitan porkkanamehua ja raanavettä.

• Mitä tämän aamun ruokalistassa?
      Nyt kun koulumbialainen gourmet-kahvini jota sukulaispoika jauhoi kahvimyllyllä minulle keittiössäni tuoduistaan pavuista alkaa loppua onkin aika siirtyä normaaleihin kahvilaatuihini. Luonnollisestikin 100% arabicaa ja colombiaa.

• Tänään Smoothie-myllyni saa jauhaa Mauste-Kurkkujeni kuoret rouheeksi.
        Lisään ne niihin kuuluisiin vihanneksiini höyryttäessäni.
        Laitanko kuuluisan reseptini? :)

H.

• hunksz kirjoitti:

Tänään Smoothie-myllyni saa jauhaa Mauste-Kurkkujeni kuoret rouheeksi.
        Lisään ne niihin kuuluisiin vihanneksiini höyryttäessäni.
        Laitanko kuuluisan reseptini? :)

H.

Laita osoite niin mä voin laittaa sulle muutkin biojätteeni raikastamaan höyrytettyjä vihanneksiasi. Multa tulee välillä noi paperipussit biojätteelle tosi nopeasti täyteen kun kuorin juureksia ja vihanneksia. Perunatkin kuorin varsinkin kun teen muusshia.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Laita osoite niin mä voin laittaa sulle muutkin biojätteeni raikastamaan höyrytettyjä vihanneksiasi. Multa tulee välillä noi paperipussit biojätteelle tosi nopeasti täyteen kun kuorin juureksia ja vihanneksia. Perunatkin kuorin varsinkin kun teen muusshia.

"Paloma.se.co"

Fiksu tyttö olet.
        Minä nimen-omaan haen uutta vivahdetta vihanneksien aromeille.
        En tarvitse maustamattomia kuoria.
        En edes Sipulin-kuorilla ruskistettuja Kanan-Munan-kuoria.
        Upottaa hän nekin vaan penkkeihinsä.

H.

• Huomenta@
      Makoilen kaupunkiasunnossa. Olen tainnut rasittaa itseäni liikaa. Unta tuli lähes 11-tuntia. Mitä nyt syötäisiin. Kun täyttää kahden paikan jääkaappia aina toisesta puuttuu jotain. Katsotaan jahka ylös kampeen mitä syön. Vatsa ei vielä toistaiseksi kaipaa ruokaa. Söin nukkumaan mennessäni juustosämpylän vasikanlihaleikkeen kanssa ja lasin jugurttia.

Tapanani on tehdä kaksi sämpylää toisen kala-ja toisen liha-leikkeellä. Kahvia ja tuoremehua. Mökillä nautin aamiaisen keskellä pihaa istuen ja katsellen järvenelämää. Kaupungissa keittiössä lukien päivän lehteä. Näillä eväin pärjään päiväkahville asti. Nykyisin aijemmasta poiketen olen alkanut juomaan päiväkahvia. Kyytipoikana jotain makeaa esim. sokerimunkki.

Jokohan lähtis kahvin keittoon.

• Tässä kisassa en palkinnoille pääse, sokeroimaton puolukkamehu, mukillinen kahvia ja gluteeniton juustolla päällystetty sämpylä.
      Miehet samoilla linjoilla, omin leivin ja leivänpäällisin.

• Minulla on joka aamu sama aamiainen.
      Kaurapuuro jossa on mukana auringonkukansiemiä maidon kanssa. Kahvi ja täysjyvä paahtoleipä vaihtelevin päällystein.
      Joskus jos haluan herkutella niin itse leipomaani pullaa.
      Valitettavasti ei ainakaan nyt mielikuvitukseni riitä osallistumaan kilpailuun.
      Sain veljeltä valkosipulin taimia, istutin ne aamulla, toivottavasti eivät suuttuneet siirrosta, lisäksi laitoin sipulit maahan. Lisäksi Rucola-salaattia ja Persiljaa. Olen kylvänyt jo kaikenlaista aikaisemminkin, osa on jo taimella. Siinä olikin hommaa tälle aamulle.

• Syömme vain kaksi kertaa päivässä ja ensimmäinen ateriamme on vasta joskus puolenpäivän tienoilla ja seuraava kl. 19:00 niin yhdellä pienellä leivänpalalla ja mukillisella kahvia ei oikein tahdo pärjää niin pitkään.

• Minä pärjään oikein hyvin, en ainakaan makeita aamulla söisi, tuskin ne paljon puhtia antavat.
        Miehetkin pärjäävät, kukaan ei ole ylipainoinen eikä kenelläkään ole diabetesta.

• saslikki
        Ancie kirjoitti:

Minä pärjään oikein hyvin, en ainakaan makeita aamulla söisi, tuskin ne paljon puhtia antavat.
        Miehetkin pärjäävät, kukaan ei ole ylipainoinen eikä kenelläkään ole diabetesta.

Etkö oikeesti syö mitään aamiaisen ja illallisen välillä? En usko.

Kyllä meikäläisellä menee salaatilounasta ja päiväkahviakin siinä aamun ja illan välillä.

• pikku-vinkki

Diabeetikon tulisi syödä 5-6 kertaa päivässä.

• pikku-vinkki kirjoitti:

Diabeetikon tulisi syödä 5-6 kertaa päivässä.

Jepp, tiedän ja minä rakentelenkin pieniä välipaloja päivänmittaan itselleni, mutta lämmin ruoka on vain kahdesti päivässä, koska Legolassilla on pinttynyt vanha tapa jota ei käy muuttaminen. Minä syön raejuustoa ja salaattia ja teen ruisleivän tai juustosämpylän tai syön keitettyä kananmunaa. Sokeriarvoni ovat kunnossa.

• saslikki kirjoitti:

Etkö oikeesti syö mitään aamiaisen ja illallisen välillä? En usko.

Kyllä meikäläisellä menee salaatilounasta ja päiväkahviakin siinä aamun ja illan välillä.

Syön toki, jos maistuu ja on minulle sopivaa ruokaa.
        Meillä syödään puolenpäivän kieppeissä, illalla ei enää tavallista ruokaa.
        Päiväkahvilla joskus jotain tai ei mitään.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Jepp, tiedän ja minä rakentelenkin pieniä välipaloja päivänmittaan itselleni, mutta lämmin ruoka on vain kahdesti päivässä, koska Legolassilla on pinttynyt vanha tapa jota ei käy muuttaminen. Minä syön raejuustoa ja salaattia ja teen ruisleivän tai juustosämpylän tai syön keitettyä kananmunaa. Sokeriarvoni ovat kunnossa.

Sokeriarvosi ovat kunnossa insuliinin avulla.
        Kauhistuttaa diabeetikon aamiaisiksi, brunsseiksi ja iltapalaksi nuo piirakat ja pannarit. Mutta kai se sit on jotain jenkkiläistä suuren maailman tyyliä.

• Tellukka kirjoitti:

Sokeriarvosi ovat kunnossa insuliinin avulla.
        Kauhistuttaa diabeetikon aamiaisiksi, brunsseiksi ja iltapalaksi nuo piirakat ja pannarit. Mutta kai se sit on jotain jenkkiläistä suuren maailman tyyliä.

Omenapekonipannari on kyllä ihan ruotsalaista kotiruokaa. Siihen tulee vähän vehnäjauhoja suhteessa omenaan ja pekoniin ja ei mitään sokeria. Kerran viikossa se on ok. Raparperi/mansikkapiirakan teen kerran vuodessa; nyt keväällä kun omat raparperit ovat vielä käyttökelpoisia.

Mutta samapa se mitä minä sanon; sinä se vaan kauhistelet.

• Palvelukodin diabeetikon ateriat

Aamiainen:
      puuro, maito, mehu, kahvi, voileipä

Lounas
      silakkapihvit, perunamuussi, vihannekset, leipä, mait

Keskipäivällä:
      päiväkahvit ja jokin leivonnainen

Päivällinen:
      kasviskeitto, leipä, maito, jälkiruoka

Iltapala
      jugurtti, voileipä, mehukeitto

Tarpeen vaatiessa
      yöpalaa

Me omaiset viemme jääkaappiin
      kivennäivettä, hedelmiä, luumuja ym.

• hompsantuusa_

Ei tämä varmaankaan herkullisin ole, mutta minulle tarkoituksenmukaisin.
      Raejuustoa, avokado, keitetty kananmuna, aurinkokuivattua tomaattia, paprikaoliiveja, auringonkukan siemeniä, loraus kylmäpuristettua rypsiöljyä, rouhittua mustapippuria. Tuoreita mansikoita olisin kaivannut raikastamaan, ei ollut. Kylkiäisenä kaksi viipaletta ohuenohutta ruispalaa joiden päällä sydänystävällistä becelliä.
      Kaksi mukillista kahvia maidolla ja pari lasillista vettä. Proteiinipitoinen, koska olen liikkeellä paljon. Olinkin jo, nyt pieni lepotauko keskipäivän paisteelta varjossa.

• Bengalitikku

Ohrarieskaleivät päällystettyinä ja kahvi.
        Paahtoleipä juustolla tai hunajalla ja kahvi. Piparjuuripunajuuriraaste joskus juuston päälle. Nam.
        Banaani ja kahvi.
        Talkkuna.
        Näille mennään päivään.

• Osittain samaa kuin minun normiaamiainen. Kerran viikossa teen new York-toastin eli paahdettua sekaleipää (bageleita ei ole meidän kaupassa) päälle philadelphiaa tai muuta tuorejuustoa reilu kerros, sitten kalkkunaleikettä, avokadoa ja tomaattisiivu tai pari. Päällimmäiseksi chilihiutaleita. Nami! (ja terveellistä diabeetikollekin)

• hompsantuusa_
        Bengalitikku kirjoitti:

Ohrarieskaleivät päällystettyinä ja kahvi.
        Paahtoleipä juustolla tai hunajalla ja kahvi. Piparjuuripunajuuriraaste joskus juuston päälle. Nam.
        Banaani ja kahvi.
        Talkkuna.
        Näille mennään päivään.

Teitkös ohrarieskan itse? Minä juuri näes nimittäin pari päivää sitten funtsin, että ilmojen viilennyttyä tekisin pellillisen ohrarieskaa. Sellaista rikotut ohraryynit yön yli piimässä liotettuja yms.

• Bengalitikku

Rieskat leipoi ammattileipuri Lidliin. Emmää..
        Voisin ostaa kotitekoista Sinulta. Tehdäänkö diili.

• hompsantuusa_
        Bengalitikku kirjoitti:

Rieskat leipoi ammattileipuri Lidliin. Emmää..
        Voisin ostaa kotitekoista Sinulta. Tehdäänkö diili.

Ei tehdä vielä diiliä. Pitää ensin itse makustella, liekö taito tallella. Se on vaan niin helppo ja kypsyy nopeasti sillä aikaa, kun tekee muut aamutoimet. Ja parasta lämpimänä.

• Munakas

Normaaliaamuna syön kaurapuuroa pakastemarjojen kanssa ja juon neljä kuppia tummapaahtoista kahvia. Tällä ei kovin korkealle kilpailussa pääse, joten esitän ei-normaaliaamun ruokailun (joskus sunnuntaina).
      Vastaus on vanha kunnon munakas oikeilla täytteillä. Luomumunia 3 kpl, vatkataan veden kanssa, ja aletaan paistaa öljyssä. Lisätään aurinkokuivattua tomaattia, chiliä, sipulia, valkosipulia ja oreganoa. Tämän kruunaa sopivan voimakas (esim. mustaleima-) juusto. Paistetaan munakkaan tapaan ja nautitaan joko tuoreiden tomaattien tai tomaattiketchupin kanssa. Juomaksi rasvaton maito.

• hytinäx1

Apua, kun te kirjoitatte herkkuja. Olen leipä, peruna, pasta, riisi , müsli, puuro dietiillä. Siis kaikki nuo ovat pois ruokavaliostani sekä maitotuotteet, juustot ja kermat. .
      Tämä dieetti on aika kasvispitoinen, mutta paljon kalaa ja lihaa kuiteskin . aamiainen, lounas ja illallinen on syötävä joka päivä ja kalori määrät vaihtelevat. Kahvia, sitruunavettä, teetä saa juoda niin paljon kuin haluaa ja joskus välipalana avokadoa tai kananmunaa jos on kovasti treenannut tai touhunnut. Olen nyt kolmatta viikkoa ja paino on pudonnut noin neljä kiloa ja vatsan seutu on kaventunut noin 5cm.Vielä on kolme ja puoli viikkoa jäljellä dieettiä.
      Jospa sitä ei sitten enää niin haluakaan syödä leipää ja muita viljatuotteita.
      Täältäpä yksi aamiainen joka kuuluu ruokavalioon: 4 rkl kesoa, 1 dl mustikoita, 1/2 dl vadelmia, 3 rkl müslia, syödään hitaasti ja hartaasti , kyytipojaksi vettä ja kahvia.

• Olen vähän yksipuolinen kesäherkkujen valmistaja tyyliin uusia perunoita ja silliä. Jälkiruuaksi mansikkakakkua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2276
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2259
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      127
      2189
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      128
      2118
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      54
      1756
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1643
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1361
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1137
    Aihe