LAPSEN LAPSI LOMALLE.

Lukuvuosi päättyi tänään. Muistatteko omat 12v. ilon koulun päättymisestä? Kumisaappaat vaihtuivat uusiin tennareihin. Tämän kevään koululaisia suosii sää.

51

812

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesän.nautiskelija

En muista omiani tarkkaan. Jonain vuotena oli punainen mekko ja punaiset tennarit, polvisukat ja päässä rusetti.
      Mun vanhin lapsenlapseni pääsi ekalta. Pieniä leirinpätkiä on loma-aikana, muutoin minä riennän seuraksi ja seuraamaan.

• Tämä aurinkoinen kevät on suurenmoinen nuorille. Pohjoiskarjalassa ei keväät silloin ennen olleet tällaisia. Pahin rospuutto. Kevät tulva oli vienyt tiestä sillan mennessään.

• pirremiinapas

Eilen käytiin jo koulun loppujais jätskillä kahden nuorimman lapsenlapsen kanssa, tapauduimme torikitskalle, mutta ylläri sentään - jäätelökitska KIINNI tällaisella helteellä ja lapsia liikkui kesäisissään pitkin kylää, jo on yrittäjien taidot vähissä..

No löytyihän se jäätelöpaikka sitten kummiskin, leipomon kahviosta ja hyvää oli, mummikin söi pehmikset :)

Niistä omista kevätjuhlista muistan, äidin aina kevätjuhlaan tekemät uudet mekot ja lämpöiset päivät.

• Muistan viimeisen koulupäivän oikein hyvin ja jännittävän tunnelman, koska oli näytelmä ja laulettiinkin, koko loppukevät oli harjoiteltu peiponpesää ja todistus tietenkin. Se olinumerotodistus ei opettajat silloin sanallisesti selitelleet.

Heti seuraavana päivänä minut laitettiin Jyväskylästä linja-autoon pikkuveljieni kanssa,
      oli mahtavaa matkustaa ilman vanhempia, ja Lahdessa oli tädit tai sedät vastassa.
      Silloin alkoi kesä. Mummolan kesä...lapsuuteni parhaita asioita.

Jyväskylästä kun lähdettiin, niin Vaajakosken kohdalla jo alkoivat eväspaperit rapista ja eväät oli jo syöty ja mehut juotu hyvissä ajoin ennen sitä suurta keikkuvaa kivilohkaretta siinä nelostien varressa Sysmän kohdalla.
      Kivi oli joka keväinen ihmetyksen aihe, oltaisiin me kolmestaan saatu kalliolta se kivi vierähtämään, siitä oltiin silloin ihan varmoja.
      Siinä se kivi seisoo vieläkin tien varressa.
      Eikä me olla enää ollenkaan niin varmoja.

• pirremiinapas

Tuota tiritiriteijjaa -laulettiin niin että äänihuulet oli halvaantua, ilm.väärällä tekniikalla minäkin sitä lauloin :)

• pirremiinapas kirjoitti:

Tuota tiritiriteijjaa -laulettiin niin että äänihuulet oli halvaantua, ilm.väärällä tekniikalla minäkin sitä lauloin :)

Meillä oli näytelmä, jossa keijut ja menninkäiset tanssivat. Olin menninkäinen, joka rokkasi näytelmässä villapöksyineen.

• Pojat tulivat aikaisemmin meille suoraan koulunpäättäjäisistä eli olimme siellä mukana ja toimme heidät autossa mummolaan viikoksi lomia aloittelemaan. Matkalla poikettiin syömässä lounas elikkä hampurilaiset ja jätski. Ohjelmaan kuulunut myös päivä Furuvikin huvipuistossa ja uima-altailla (lähellä meitä) ja sitten pojat ovat saaneet käydä kylän rannassa uimassa ja leikkiä naapuripoikien kanssa.
      Nyt he tulevat muutama päivä päättäjäisten jälkeen eli ei vielä ensi viikolla ja olisi mukavaa kun he viipyisivät juhannukseen saakka, mutta vanhemmat voi että hakee ne aikaisemmin pois. uutuutena tänä kesänä on että saavat tuoda omiakin kavereitaan mukana
      . Loppukesä onkin sitten oman perheen kanssa kuleksimista.

• pirremiinapas

Minäkin saan seuraavalla viikolla lomalaiset luokseni, ensi viikko on kuulemma vielä kotiviikko serkun kaitsemana, mutta sitten he tulee..:)

Toiset lapsenlapset ovat jo niin isoja että heillä on jo muuta ohjelmaa, kesätöitä mm., mutta odotan heitäkin vieraaksi jos kiireiltään joutavat.
        Muuten, on tämä ollut ihan kevät, niin lämmin ja ihana. Remonttikin saatiin päätökseen, mutta metsä jouduttiin kaatamaan ja nyt on kuin asuttaisiin sotatoimialueella :/, olisi oksan ottajalle töitä :)

Minäkin saan seuraavalla viikolla lomalaiset luokseni, ensi viikko on kuulemma vielä kotiviikko serkun kaitsemana, mutta sitten he tulee..:)

Toiset lapsenlapset ovat jo niin isoja että heillä on jo muuta ohjelmaa, kesätöitä mm., mutta odotan heitäkin vieraaksi jos kiireiltään joutavat.
        Muuten, on tämä ollut ihan kevät, niin lämmin ja ihana. Remonttikin saatiin päätökseen, mutta metsä jouduttiin kaatamaan ja nyt on kuin asuttaisiin sotatoimialueella :/, olisi oksan ottajalle töitä :)

Paritalomme toista päätyä asuvat tytär perheineen, joten näemme yhteisellä terassillamme usein. 12v. täyttävä koululainen tosin viipyilee ikäistensä kanssa juhlien.

• dementikko

Muistatteko mille lapsuudessa jäätelö maistui?

• kesän.nautiskelija

Muistan sen vihreän pallojäätelön maun, mutten muista nimeä sille :)

• Ensimmäisen jäätelön maistoin rippikoululaisena. Vaniljaa.

• Minttuko
        kesän.nautiskelija kirjoitti:

Muistan sen vihreän pallojäätelön maun, mutten muista nimeä sille :)

Vihreä jäätelö oli muistaakseni nimeltään Minttu. Kotikylässä oli kesällä kaksi kioskia, joista sai tötteröjäätelöä. Toisen kioskin pitäjä oli iäkäs naisihminen, joka ei vihreää jäätelöä myynyt. "Minä en rotanmyrkkyä myy!"

• Bengalitikku

Mä muista tikkujäätelöt, pienet suorakaiteen muotoiset: paksu suklaakuorrutus. Mansikkainen maistui mansikalle ja vanilija oli sitä itseään.
        12 vuotiaana oli käynyt ensimmäisen opparivuoden. Taisi tulla kasvien keruuta ja niiden liimaamista arkille ja nimilappujen laittoa. Nimet kirjoitettiin
        Pelican patruunakynällä ja ne kaivettiin kasvikirjasta. Lisäksi piti olla latinankieliset nimet. Piti opetella ulkoa seuraavaksi syksyksi.
        Sain kympin. Herbario on vielä tallella litsattuine, kuivuneine kukkineen.
        Tykkäsin bilsasta, kun se käsitteli kasveja ja eläimiä. Ihminen oli jotenkin epäkiinnostava.

• kesän.nautiskelija
        Minttuko kirjoitti:

Vihreä jäätelö oli muistaakseni nimeltään Minttu. Kotikylässä oli kesällä kaksi kioskia, joista sai tötteröjäätelöä. Toisen kioskin pitäjä oli iäkäs naisihminen, joka ei vihreää jäätelöä myynyt. "Minä en rotanmyrkkyä myy!"

Miettihän se oli! Mietin päärynää, mutta ei. Se minttu oli miedompaa kuin nykyjäätelöissä. Sitten oli kovasti makeaa tiikerijäätelöä kauniilla oranssin värisillä raidoilla.
        Nykyisin vanhanajan vanilja tai sitruunalakritsi ovat lemppareitani.
        Kyläkioskissa oli oikein penkit ja pöytä. Ei taida sellaisia enää olla.

• kesän.nautiskelija
        kesän.nautiskelija kirjoitti:

Miettihän se oli! Mietin päärynää, mutta ei. Se minttu oli miedompaa kuin nykyjäätelöissä. Sitten oli kovasti makeaa tiikerijäätelöä kauniilla oranssin värisillä raidoilla.
        Nykyisin vanhanajan vanilja tai sitruunalakritsi ovat lemppareitani.
        Kyläkioskissa oli oikein penkit ja pöytä. Ei taida sellaisia enää olla.

Miettihän = Minttu . Oli jäänyt ennakkosyöttö päälle.

• RealistiN

Kyllä on hyvässä muistissa koulun kevätjuhlat ja ihana vapaus kun loma koitti :) Huomenna tänne mummolaan tulee taas neljä lomalaista, ei tule varmasti vähään aikaan mummilla aika pitkäksi. Muutama pikku reissu huvipuistoon ja eläintarhaan on suunnitelmissa, sekä ohjelmassa myös tässä aika lähellä seikkailupuisto, pieneläintila ja markkinat. Enimmäkseen päivät kuluu retkeilyn, kalastamisen, trampoliinin ja uimisen merkeissä. Känny/peliaikaa on vain tunti päivässä päiväruuan jälkeen, niin malttavat samalla antaa ruuan sulaa eivätkä lähde täydellä vatsalla ulos temppuilemaan. Ai niin, rantasaunan ylisillä tykkäävät makoilla Aku Ankkoja lukemassa, eli ei ole nyky lapset sen erilaisempia kuin mekään olimme samassa iässä. Juhannuksena sitten saapuvat heidän vanhempansa vielä viikoksi ja sitten kesäkuun lopulla hiljaisuus laskeutuu taas takaisin tämänkin niemen nokkaan.

• Pirrelle, Realistille ja muillekin joille tulee lapsenlapsia kesäkylään:
      onko teillä säännöt mihin aikaan mennään nukkumaan vai saavatko olla hereillä niin kauan kuin jaksavat, kuten me lapsina kesällä?

• RealistiN

Eipä mekään pienenä saatu olla hereillä niin kauaa kun jaksoimme, ainoastaan Juhannuksena saatiin valvoa kokolla, muuten menimme muistaakseni kymmeneltä nukkumaan, ja niin menevät nyt nämä 8-12 vuotiaatkin, 8 v. tyttö nukahtaa yleensä melkein heti ja 10 ja 12 vuotiaat saavat vielä lukea halutessaan, mutta valot pitää sammuttaa klo 23. En minä jaksaisi kolmea viikkoa jos kukkuisivat kaiket yöt, kun kuitenkin pitää olla valmiudessa aamulla klo 7 kun pikkuveikka 4 v. avaa silmänsä ja samointein huutaa "PUULOOOOOO"
        Täällä on nyt kaikki valmiina, soittivat tulevansa puolilta päivin, eli nyt on kuukauden viimeinen rauhallinen kahvihetki ;)

• pirremiinapas

Saavat olla hereillä uneen asti, koska nuorempikin on jo seitsenvuotias, saavat nukkua aamusta niin kauan kuin unta riittää, kotonaan heillä on aika tiukat rajat olkoot täällä sitten vapaammin, toivottavasti uinti ja vesileikki kelit jatkuvat.

• RealistiN kirjoitti:

Eipä mekään pienenä saatu olla hereillä niin kauaa kun jaksoimme, ainoastaan Juhannuksena saatiin valvoa kokolla, muuten menimme muistaakseni kymmeneltä nukkumaan, ja niin menevät nyt nämä 8-12 vuotiaatkin, 8 v. tyttö nukahtaa yleensä melkein heti ja 10 ja 12 vuotiaat saavat vielä lukea halutessaan, mutta valot pitää sammuttaa klo 23. En minä jaksaisi kolmea viikkoa jos kukkuisivat kaiket yöt, kun kuitenkin pitää olla valmiudessa aamulla klo 7 kun pikkuveikka 4 v. avaa silmänsä ja samointein huutaa "PUULOOOOOO"
        Täällä on nyt kaikki valmiina, soittivat tulevansa puolilta päivin, eli nyt on kuukauden viimeinen rauhallinen kahvihetki ;)

Ei meitä kauheesti hätistelty nukkumaan kesällä. Varsinkin isompina olimme kait valveilla niin kauan kuin huvitti. Nykyajan lapsilla näyttää olevan tiukempi aikataulu ja vanhemmat ovat huolissaan siitä että unirytmi ei mene sekaisin. Se nelivuotias joka haluaa pulloa kello 7 aamulla on kyllä rajoittava tekijä.

Saavat olla hereillä uneen asti, koska nuorempikin on jo seitsenvuotias, saavat nukkua aamusta niin kauan kuin unta riittää, kotonaan heillä on aika tiukat rajat olkoot täällä sitten vapaammin, toivottavasti uinti ja vesileikki kelit jatkuvat.

Minä olen pitänyt löysempää komentoa täällä kuin mitä vanhemmat kotona ja antanut valvoa suunnilleen tonne-10-11 illalla kun ovat ensiksi rauhoittuneet ja pesseet hampaat ja menneet yöpuulle niin saavat katsella filmiä tai pelata jotain hetken en ole tiukka aikataulusta. Tämä tietenkin vain kesälomalla ja jos he ovat muilla, lyhyemmillä lomilla meillä niin yritetään pitää aikatauluista kiinni paremmin, koska sitten on taas kouluviikko edessä.
        Olen yrittänyt saada tyttäreni uskomaan että kyllä mammalla vielä toimii terve järki ja kriteerit on kohdallaan ja jos hän uskoo aarteensa tänne minun hoiviini niin olisi se hyvä jos myös luottaisi siihen että minä toimin oikein poikien suhteen. Sanoo niin olevan ja niin tekevänsäkin, mutta puhelimella varmistaa kuitenkin että pojat ovat aamulla hereillä riittävän aikaisin ja illalla soittavat kun valot sammutetaan. Kontrolli kaukosäädöllä.

• RealistiN
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ei meitä kauheesti hätistelty nukkumaan kesällä. Varsinkin isompina olimme kait valveilla niin kauan kuin huvitti. Nykyajan lapsilla näyttää olevan tiukempi aikataulu ja vanhemmat ovat huolissaan siitä että unirytmi ei mene sekaisin. Se nelivuotias joka haluaa pulloa kello 7 aamulla on kyllä rajoittava tekijä.

No, ei enää pulloa kaipaa, mutta puuroa kyllä :) Aika samat näytti teilläkin olevan pienokaisten unillemenoajat.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Minä olen pitänyt löysempää komentoa täällä kuin mitä vanhemmat kotona ja antanut valvoa suunnilleen tonne-10-11 illalla kun ovat ensiksi rauhoittuneet ja pesseet hampaat ja menneet yöpuulle niin saavat katsella filmiä tai pelata jotain hetken en ole tiukka aikataulusta. Tämä tietenkin vain kesälomalla ja jos he ovat muilla, lyhyemmillä lomilla meillä niin yritetään pitää aikatauluista kiinni paremmin, koska sitten on taas kouluviikko edessä.
        Olen yrittänyt saada tyttäreni uskomaan että kyllä mammalla vielä toimii terve järki ja kriteerit on kohdallaan ja jos hän uskoo aarteensa tänne minun hoiviini niin olisi se hyvä jos myös luottaisi siihen että minä toimin oikein poikien suhteen. Sanoo niin olevan ja niin tekevänsäkin, mutta puhelimella varmistaa kuitenkin että pojat ovat aamulla hereillä riittävän aikaisin ja illalla soittavat kun valot sammutetaan. Kontrolli kaukosäädöllä.

Lapset alkavat, ne meidän, olla jotenkin kumman "äidillisiä" neuvoineen, ihan kuin eivät muistaisi kennen lapsia ovat olleet :), no pitää ymmärtää, jos he vaikka korjaavat (muka) kurssia, jos mielestään saivat kasvaa ilman rajoja hehee...

• Paloma.se.co kirjoitti:

Kyllä tuollaisella hoidolla kasvaa kunnon kansalaisia.

• Käytös-kymppi

Muistan. Hyvin muistan. Kuin tämän aamun.
      Heti kun pääsin koulun aidan taakse todistus teryleenien sivutaskussa, heitin kivellä koulun isoa ikkunaa. Matka oli 15 metriä liian leveä. Kivi tipahti koulun sorapihalle.
      Kotimatkalla jäin kylälle Osuuskaupan baariin. Siellä oli jukebox. Kylän pilsneri-ukot soitti Irwiniä tai jotakin muuta, sen ajan iskelmää. Ehkä iltatuulen viestiäkin.

• korppishuilii

Kuopuksen eka vuosi yliopistossa takana. Nyt viikonloppu äidin luona ja maanantaina kesätöihin.

• MuistotKantaa

Koulun kevätjuhla oli aina yhtä juhlaa. Minulla oli hieno kesämekko, sellaista ei varmasti ollut muilla, kun oli mallikappale. 12-vuotiaana pyrin kesällä oppikouluun, pääsinkin hyvin tuloksin.
      Ja kesään kuului taatusti uudet tennarit ja kukkakuvioinen housupuku.
      Pieni jännitys tulevasta syksystä kutkutti vatsanpohjaa.

• Olet nauttinut kevätjuhlasta. Parasta oli päästä "kesälaitumelle". Kalastelemaan ja ratsastelemaan hevosella.

• Tiritiriteijaa

Ammattilaisena vastaan, että siinä vasta huoltojoukkojen kyky punnitaan, jos esmes on AVI:in valitus menossa ja kuitenkin on "kaikessa konsensuksessa" sovittu, että tehdään toisin kuin ... Ja niin edelleen.

Älkää koskaan puhuko pahaa siitä koulusta, johon lapsen on kuitenkin pakko jäädä. Älkääkä koskaan kääntykö sitä huoltajaa vastaan, jolle lapsi joka tapauksessa jää.

• Tiritiriteijaa

Siis lapsen kuullen.

• Tiritiriteijaa

Kaikkihan siis odottavat, että minä nyt kääntäisin tämän voitoksi. Eli tässä luokallejättämisen plussapuolia: ---------------------------------------------------------------- Hintani on vain kymmenys kustannuksista eli 8 000 €.

En todellakaan aio käyttää kuin omaa persoonaani: Lapsi tulee hyväksytyksi omana itsenään. Minä olen kuulemma muutenkin ollut suosikkiopettajan näköinen (jolle ei näköjään koskaan pääse). Ei MEILLÄ ole mitään ongelmia. Affektiivinen puoli on juurikin sen verran tärkeä.

Toden puhuakseni joutuvat kaikki (me isovanhemmat olemme nyt kaikeksi siunaukseksi tästä ulkona) aikamoisen suurennuslasin alle ensi lukuvuonna, saatika tulevina, joihin tämä ratkaisu väkisinkin vaikuttaa. Täsmennän, että ei olisi ollut mitään akateemisiin taitoihin liittyvää estettä siirtää lasta eteenpäin.

Kaikki on salassa pidettävää, eikä siis meille isovanhemmille kerrota. Eniten pelkään, että tämä pariskunta yritetään sossun pakottamana nakittaa yhteen - oli jo alunperin tuhoon tuomittu juttu! Kaikki sosiaaliset ongelmat ei todellakaan johdu koulusta. Sosiaalitoimi näköjään suosittaa automaattisesti ojasta allikkoon johtavia ratkaisuja, joita koulu sitten halpamaisesti käyttää hyväkseen.

Minulla on entuudestaan kontakteja Helsingin yliopistoon mm. Jari K. Salmiseen, joka tässä noin vuosi sitten otti esiin ulkomaillakin havaitun ongelman koskien koulu-uudistustemme toteutumisen kontrolloimisen puutetta. Esimerkiksi sieltä voisi saada vetoapua - on minulla sen verran uskottavuutta siihen suuntaan.

Onko nyt väärin sanoa, että mielenkiintoista!

• e.lä.mä
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

Kaikkihan siis odottavat, että minä nyt kääntäisin tämän voitoksi. Eli tässä luokallejättämisen plussapuolia: ---------------------------------------------------------------- Hintani on vain kymmenys kustannuksista eli 8 000 €.

En todellakaan aio käyttää kuin omaa persoonaani: Lapsi tulee hyväksytyksi omana itsenään. Minä olen kuulemma muutenkin ollut suosikkiopettajan näköinen (jolle ei näköjään koskaan pääse). Ei MEILLÄ ole mitään ongelmia. Affektiivinen puoli on juurikin sen verran tärkeä.

Toden puhuakseni joutuvat kaikki (me isovanhemmat olemme nyt kaikeksi siunaukseksi tästä ulkona) aikamoisen suurennuslasin alle ensi lukuvuonna, saatika tulevina, joihin tämä ratkaisu väkisinkin vaikuttaa. Täsmennän, että ei olisi ollut mitään akateemisiin taitoihin liittyvää estettä siirtää lasta eteenpäin.

Kaikki on salassa pidettävää, eikä siis meille isovanhemmille kerrota. Eniten pelkään, että tämä pariskunta yritetään sossun pakottamana nakittaa yhteen - oli jo alunperin tuhoon tuomittu juttu! Kaikki sosiaaliset ongelmat ei todellakaan johdu koulusta. Sosiaalitoimi näköjään suosittaa automaattisesti ojasta allikkoon johtavia ratkaisuja, joita koulu sitten halpamaisesti käyttää hyväkseen.

Minulla on entuudestaan kontakteja Helsingin yliopistoon mm. Jari K. Salmiseen, joka tässä noin vuosi sitten otti esiin ulkomaillakin havaitun ongelman koskien koulu-uudistustemme toteutumisen kontrolloimisen puutetta. Esimerkiksi sieltä voisi saada vetoapua - on minulla sen verran uskottavuutta siihen suuntaan.

Apina kirjoitukset eivät kiinnosta.

• Tiritiriteijaa
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

Näköjään minä tässä pyytelen anteeksi epäammattimaista suhtaumistani: Äiti lähivanhempana tulisi aina valtauttaa lapsen suhteen. Näin se oli virkamiehenä tehtävä.

Minut kukitettiin eilen eläkkeelle. Lisäksi muistan aina, että muutin tälle paikkakunnalle tarpeesta valtauttaa oma poikani tarpeeksi hyväksi isäksi epävarmasta osa-aikaisesta kasvattajasta, jolla kuitenkin oli mielestäni kohtuuttomia velvollisuuksia.

• Tiritiriteijaa kirjoitti:

Minusta on ihanaa kun tämän päivän opettajat, ainakin ala-asteella antavat lapselle positiivista palautetta, esin meijjän "pikkuinen" sai Hyvä kaveruus diplomin, johon kuuluin 20 euroa rahaa, se oli jotain, ja todistuksessa luki myös että hän esiintyy mielellään ja sen mie uskon kyllä :)

• e.lä.mä

Miksi punikin poika muistelisi---suomi 100 vuotta ja kansa ilman järkeä myös tänään.

• Hyvä kysymys. Ehkä käynti Kalevan Karjalassa itärajan takan kirkastaisi mieltäsi ja saat vastauksen kysymykseesi.

• Mitä me enää luokkarajoista, mitään punikkeja enää..rehellisiä työläisiä jos kerta joksikin pitää nimitellä.

• Nostalgia-oiettä

Pääsin 10-vuotiaana koulun päätyttyä harvaan asutulta maaseudulta siskon luokse Helsinkiin kahdeksi viikoksi. Se aukaisi ovet maailmaan, muistan sen vapauden tunteen kun kävelimme rautatieasemalta ratikkaan. Olen sen jälkeen rakastanut pääkaupunkiamme, vieläkin joskus kävellessäni Helsingissä tunnen sen lapsuuden onnen.
      Linnanmäki, Eläintarha ja Stadionintorni olivat vaikuttavia, syksyllä koulun alettua kirjoitin reissustani aineen.

• Olen myös elänyt Helsingissä suurimman osan elämääni. Kuitenkin Pohjoiskarjalan köyhät olot pitkine etäisyyksineen ovat hyvinä muistoina. Hurjat ratsastelut pitkin metsiä, kalastelu ja uinti kotitöiden lisäksi täyttivät kesälomat.

• flegmaatti

Muistan hyvinkin.

Kesäloman alkuun mennessä oli äitini sopinut läheisen maatalon isännän kanssa minulle propsin ja tukin kuorinnan lähisaareen. YKSIN!
      Muutaman kilometrin vesimatka taitui vuotavalla soutuveneellä. Tukin suurimpia rakoja sillapumpulilla painellen sitä rakoihin keittiöveitsen hamarapuoella. Alkoi pitämään.
      Lähin talo saaressa oli useamman kilometrin metsätaipaleen takana enkä tiennyt tarkemmin missä se sijaitsi.

Petkeleen, kirveen ja puukon lisäksi minulla oli yksi huopa ja pikiöljyä.
      Viikon eväinä teetä, sokeria, voita laispurkissa, näkkileipää ja hevosenliha säilykettä. Oli halvinta.

Pöllipinon viereen rakensin yöpymistä varten havumajan. Pikiöljy ei osoittautunut kovin tehokkaaksi.
      Kuorin propseja viikon ja lauantaisin soutelin kotiin saunaan ja eväiden vaihtoon.
      Ensimmäisenä lauantaina nukahdin kammarin lattialle odottaessani saunaan pääsyä.

Tätä jatkui kesäkuun loppuun saakka. E-G:n ukot saivat silloin propsien kuorimisesta 250mk/m3. Minun pöllini olivat keskimääräistä ohuempia ja sain 350mk/m3. Tapahtui vuonna 1955.

Yhdellä soutumatkalla takaisin päin oli matkan varren salmessa raju aallokko koska avointa vettä oiseen suuntaan oli parikymmentä kilometriä.
      Inhotti hiivatikseen kun jokaisen aironvedon välillä tuuli käänsi kevyempää keulaa sivuun ja osa energiasta ja tehosta meni suunnan korjaamiseen.

Pelin henki oli se, kuten oli inttiin menooni saakka, että jokainen killinki piti tilittää äidilleni.

Kyllä muista hiivatin hyvin tuon 12v alkaneen kesälomani, kuten myös seuraavan joka meni samoissa merkeissä.

Joku perkele vielä on väittänyt minulle, ettei teollisuuden esimiestehtävässä toimiva tiedä työnteosta yhtään mitään.

• Bengalitikku

Todella rankkaa!
        Tänä päivänä tuonikäistä lasta ei päästettäisi tuollaisiin töihin/työsuojelulaki ja yksinolokin voisi olla sosiaalialaa/lastensuojelu.
        Olin huomattavasti vanhempi kesätöihin mennessä. Mutta auttaa piti
        mökillä: tiilien kantoa, sementtimyllyn veivaamista, lautojen kantamista, tiskaamista. Ja se tiskaaminen piti suorittaa tietyllä tavalla. Maidon hakua jok'ikinen aamu parin kilometrin päästä pikkutilalta kannulla. Marjastamista.
        Kaiken tekemisen piti näyttää tekemiseltä ei laiskanpullealta näpertelyltä.
        Samoina kesinä, kun keräsin kasveja.
        Silti jotain viisasta saamassani opetuksessa oli: pitää tehdä, ei teeskennellä tekevänsä.
        En muista, että vanhempani olisivat koskaan maanneet ottamassa aurinkoa.
        Jos ei muuta, niin joku kanto piti isän kaivaa ylös.

• mää aloitin kesätyöt 14 vuotiaana
        vanhemmilla oli leipomo
        eikä sillon ollu niin tarkkaa minkä ikäisenä töitä saa tehdä tai ei saa
        pistin sämpylöitä ja pullia pussiin
        olin uunilla ottamassa vastaa reikäleipää
        jonka kone oli halkassu
        ja sen sen revin sit auki... se oli revittyä sanan täydessä merkityksessä
        ja ai että oli hienoo kun sain jo loppukesästä
        kerätä leipälaatikoihin kauppoihin meneviä kuormia
        niitä kesätöitä tein kolme kesää
        ja sit aloitinkin jo työt keskolla helmikuussa -75
        joulukuussa olin täyttänyt 17 vuotta.

• Hyvin kuvailit. Tein lapsena metsätöitä ja muutamassa päivässä kuusen pihka kovetti vaatteet. Sääskit ja mäkärät olivat kimpussa. Rahaa sai työstä ja sitä tarvittiin.

• mökille mentiin aina kun kesäloma alkoi
      ja siellä tuli vietettyä kaikki kesät
      kun siellä oli aina joku jos äiti ja isä sattu oleen töissä

no nyt meidän rouvien eppuluokkalaisen loma alkoi
      ja lähtivät viikoksi rodokselle
      karkuun töitä varsinkin oma tyttö joutuu välillä lomallakin käymään töissä
      kahden viikon loma ja toinen rauhoitettu pelkkään lomailuun

no ehkä sillon tällön vapaapäivinä ollaan poitsun kanssa
      mikäli on tarvis hän on hyvin omatoiminen seitsemänvuotias
      ei halua ketään hoitamaan itseensä
      mutta lähellä kun asutaan niin varmaan tulee käytyä.

• Pikku piikoja ja renkejä me olimme monet omille vanhemmillemme kesälomien aikana. Maalaistalossa on kesällä kiirettä ja paljon työtä ja sitten talvella tehdään puhdetöitä ja iskä ja äiti pirttiviljelyä paitsi että kodinhoito ja taloustyöt sekä karja oli hoidettava ja äiti lisäksi teki käsitöitä, kutoi mattoja, sukkia, kankaita , mutta me mukulat säästyttiin kun meillä oli läksyjä ja olimme kansakunnan tulevaisuus. Kesällä sitten oli sitäkin enemmän heinäntekoa ja lehmien hakemista metsästä hakaan ja koivunoksilla huitelua että mamma sai lypsettyä niin ettei paarmat ja kärpäset häirinneet. Kasvimaille vedenkantoa ja rikkaruohojen kitkemistä ja tiskiä ja ruuanlaittoa, siivoamista ja puuhaa riitti aamusta iltaan. Minä laiskamato ja kirjatoukka jouduin yleensä myös töihin vaikka yritinkin livahtaa kirja kainalossani jonnekin kallionkoloon tai ullakolle lukemaan Syksymmällä ja osittain heinänteon aikaan jo alkoi marjojen poimiminen ja sitä riitti sitten kouluna alkamiseen saakka. Sitten syyskuussa elämä vähän helpotti.
      Ensimmäinen kesätyöni on naapurin öhytalon kesähoitolassa jossa pidettiin kesävieraita. Minä pikkupiikana 14-vuotiaana. Palkkaa en muista, mutta en minä tainnut sitä edes nähdä.

• Kalastelin ja isäni teki minulle pienen katiskan. Väitin , ettei n mene kaloja - eikä mennyt. Isäni kalasti verkolla järvestä kalat ja laittoi katiskaani. Huomasin huijauksen. Pyydystin suolta sammakoita isäni katiskaan ja yhdessä pyydyksiä kokiessa hymy oli herkässä. Minun pienessä katiskassa järvestä pyydetyt kalat ja isän i katiskassa sammakot.

• hytinäx1

Täällä on lapsenlapset vielä viikon koulussa ennenkuin kesälomat alkavat. Eivät tule mummon luokse koska olen töissä ja sitten häivyn itse lomalle, saavat kylläkin vapaasti käyttää huoneistoani jos haluavat tulla tänne kaupunkilomalle.
      Pappa on kuten tavallista poissa kuvioista eikä hänen luokseen ole menemistä kun lasten lasten loman vietto luonaan ei häntä kiinnosta. Näin se menee vuonna 2018 kin.

• mummo69v

Minä sanon vain sen, että älkää koskaan kääntykö kumpaakaan vanhempaa vastaan. Isovanhemman pitää olla jo sen verran viisas, että osaa olla hyväntuulinen lohduttelija, surusilmien pyyhkijä, turvallinen sylittelijä, satujen lukija sekä ruuan antaja.
      Taistelkoot vanhemmat ja koulut ja mitkä tahansa keskenään, isovanhempien pitää olla rauhoittava elementti siellä taustalla.
      Kaikki muu on liikaa ja pahentavaa.

• kesän.nautiskelija

Pyöräilin tänne eka- eikun toksluokkalaisen kotiin. Saatan ja noudan hänet tämän viikon musaleiriltä.
      Uskomatonta, että tuli jokunen pisara vettä. Pilviä on aika runsaasti. Josko sataisi päivän mittaan enemmänkin.

• Pyöräilin hammaslääkärillä myrsky lykkäsi vauhtia mennessä. 20 minuutissa paikka oli tehty - nopeaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1674
    2. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1580
    3. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      26
      1549
    4. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      126
      1434
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1425
    6. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      41
      1296
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1217
    8. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      19
      1199
    9. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1098
    10. Katso ennen-jälkeen kuvat - Erika Vikman saa pihalleen jättirempan tv:ssä!

Oho, onpa aikamoinen muutos! Mitäs tykkäät, onko tällainen piha mieleesi vai haluatko enemmän nurmialuetta ja vihreää?
      Pihasuunnittelu
      6
      1026
    Aihe