SADETTA PIKAISESTI!

Pekka Pouta kesälomalle ja vaikka Sademies ennustamaan sateita.

42

1831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannatetaan. Alkaa jo tuntua epätoivoiselta tämän kuivuuden takia, jää herukkasato tänä kesänä saamati. Ainoat hyvät puolet, ettei ole tarvinnut sadetta pidellä, eikä nurmikkoa leikata.

• Näitä kesäisiä sääennusteita vähän kmmastelen, kunjoka käänteessä toivotaan hellettä.
        En tiedä, kuinka moni nauttii yli 25 asreen lämpötilasta, en minä ainakaan. 20 astetta riittää ihan hyvin. Sama kai se on toivoo, mitä toivoo
        Marjoja tulisi varmaan hyvin, mutta kuivuuhan ne kaikki, jos ei sada. Kyllä isoilla karjatiloilla on pian totinen paikka, jos ei sada. Säilörehusato jää pieneksi, ja jos on miljoonavelat.

• Maatiloille kuivuus on suuri haitta. Lomailijoille säästöä, kun ei tarvitse etelään mennä aurinkoa saamaan. Puutarhassa kasvit kasvavat nopeammin aurinkoisella. Tosin kastelua on lisättävä.

• Totta, kyllä sade tekisi hyvää. Koko ajan teroitan nuoremmille, että tarkkana tulen kanssa.
      Kun grillattiin, kasteltiin laajalta alueelta ympäristö, järvessä riittää vettä ja siellä on pumppu.
      Istutuksia olen kastellut johtovedellä, että varmaan vesilasku on tavallista isompi.
      Viime kesänä tuli vettä niin ettei maa imenyt, nyt rupeaa maa halkeilemaan kuivuudesta.
      Kyllä nämä säät nykyään ovat erikoisia.

• Kastelua jo toista kuukautta ilman sadetta. Tiistaille ehkä sadetta - epävarmaa.

• Pekka Poudan sietäisikin mennä lomalle,
      vähän arveluttaa tuo sademieskin, muistan viime kesän,
      joten missä mahtaa luurata Herra Yösade.

Se sopisi parhaiten kun öisin sataa ropsauttaisi kunnolla ja päivällä olisi tälläistä poutaa.
      Kun Suomen kesä on niin lyhyt muutenkin, niin yhtään poutapäivää en luovuttaisi.

Kaikki mitä jaksaa kastella kasvaa ja voi hyvin mutta muu alkaa jo kärsiä kuivuudesta.

• Sateet menivät varmaan mukanani Canarialle maaliskuussa. Siellä 2 viikkoa satoi ja myrskysi - ei yhtään rantapäivää.

• RealistiN

Yösade se olisikin kaikista mieluisinta, sato olisi taattu kun öisin sataisi ja päivisin hellisi aurinko. Vielä jos sade ajoittuisi arkiöihin, niin viikonloppuisin voitaisiin nauttia myös ihanista kesäöistä.

• Korvessa kaikki hyvin, vettä ollaan saatu ja luonto kukoistaa.

• Säätiedoista olen huomannut, että itä- ja pohjois-Suomi ovat vettä saaneet jonkin verran.
        Täällä on kyllä rutikuivaa.
        Nyt on kenties iltapäivällä kuuroja tulossa, toivottavasti osuu kohdalle.
        Veden pinta järvessäkin mennyt aika alas.

• Sadettajaa-kuuntelen

Parvekkeellani on niin kuivaa, että olen ajatellut sadettajaa.
      Ei siellä mitään ole, edes rikkaruohoa. Mutta voihan sitä kastella.

• No nyt sitä tuli vihdoinkin.
      2,5 tuntia ukkonen jytysi miltei tauotta ja lopulta alkoi sadekin. Vieläkin vähän kuuluu jylinää kauempaa.
      Toista kuukautta ollut satamatta täällä.

• kylmätotuus

Täällä Sisä-Savossakin jyrisi ukkonen tänään ja vettäkin satoi välillä rajusti. Sade ei kuitenkaan ollut niin rankkaa, että perennapenkkini kasvit olisivat siitä kärsineet. Viime viikollakin tuli vettä yhtenä päivänä lähes koko vuorokauden ajan.

Kuivaa ja kuumaa kautta kesti täälläkin kuukauden verran.
        Päätin, etten kastele perennojani ollenkaan, viikoittaista lannoituskastelua lukuun ottamatta.
        Kasvit pysyivät hengissä ja kukkivatkin hyvin ilman kasteluakin. Kai ne kasvattivat juurensa syvälle maaperään, jossa kosteutta oli riittävästi.

Varsinaisia hyötykasveja en ole kasvattanut enää vuosiin.
        Marjapensaita tontilla on, mutta niitä en ole koskaan kastellut. Ne pärjäävät ja tuottavat satoa kastelemattakin.

Jostain luin uutisen, että Suomessa viljasadosta on kuivuuden takia menetetty 20%. Se on huolestuttavaa.
        Minun perennapenkkini voinnilla ei ole mitään merkitystä isoihin asioihin verrattuna.

• niin sitä tuli meilläkin eilen
        nyt saa tulla juhannuksen kolmenkymmenen asteen helteet
        aina joku kärsii kuivuudesta ja toiset sateesta ja kylmyydestä
        koskaan ei käy kohden
        maanviljelijöille tietysti ikävää jos tulee toinen perättäinen huono vuosi
        viimen kesä sateen takia ja nyt kuivuuden takia
        mutta saa ne katokorvauksia kumminkin
        mutta kyläkauppiaat mökkipaikkakunnilta
        ei saa mitään korvauksia jos on kylmää ja sateista
        eikä ihmiset viihdy mökeillään
        vihdoinkin näyttää heile lupaavalta
        ja toivon oikein pitkää ja kuumaan kesää
        on sitten sillä alalla helpompi kestää pitkä ja synkkä talvi.

• viivatiina kirjoitti:

niin sitä tuli meilläkin eilen
        nyt saa tulla juhannuksen kolmenkymmenen asteen helteet
        aina joku kärsii kuivuudesta ja toiset sateesta ja kylmyydestä
        koskaan ei käy kohden
        maanviljelijöille tietysti ikävää jos tulee toinen perättäinen huono vuosi
        viimen kesä sateen takia ja nyt kuivuuden takia
        mutta saa ne katokorvauksia kumminkin
        mutta kyläkauppiaat mökkipaikkakunnilta
        ei saa mitään korvauksia jos on kylmää ja sateista
        eikä ihmiset viihdy mökeillään
        vihdoinkin näyttää heile lupaavalta
        ja toivon oikein pitkää ja kuumaan kesää
        on sitten sillä alalla helpompi kestää pitkä ja synkkä talvi.

Kuitenkin se on niin, että vaikka viljelijät jotain katokorvauksia saisikin (en tiedä asiasta tarkemmin), ei se kuitenkaan viljan määrää lisää.
        Luulen, etten ole ainoa, joka en kovin helteen perään ole. Ei jaksa silloin oikein tehdä mitään.
        Kai se tuo ikä ja verenpainetauti pitää parempana sellaista korkeintaan 22 astetta.

• eppu2 kirjoitti:

Kuitenkin se on niin, että vaikka viljelijät jotain katokorvauksia saisikin (en tiedä asiasta tarkemmin), ei se kuitenkaan viljan määrää lisää.
        Luulen, etten ole ainoa, joka en kovin helteen perään ole. Ei jaksa silloin oikein tehdä mitään.
        Kai se tuo ikä ja verenpainetauti pitää parempana sellaista korkeintaan 22 astetta.

mutta niillä on mahdollisuus jatkaa työtään
        korvaukset mahdollistaa jatkuvuuden
        mutta ei sitäkään mikään enää korvaa jos vuodesta toiseen
        menee sato pilalle
        tarviiks ihan hirveesti tehdä enää tän ikäisenä
        mulla on kanssa se verenpainetauti ollu kolkytkaks vuotta
        mutta lääkkeet pitää verenpaineen normaalissa
        se ei oo koskaan haitannu mua kuumuudessa
        mutta heitänpä kysymyksen
        kumman ottaisit tulevan kuuman kesän
        vai viime kesän ainaiset sateet.

• ei.pelasta
        viivatiina kirjoitti:

menee sato pilalle

Satokorvaukset kattavat hyvin pienen osan menetetystä sadosta.

• viivatiina kirjoitti:

menee sato pilalle

Jos oikeesti valita sais, niin paras olisi siitä väliltä.
        Kyllä sitä tuon kuivan kuukauden jälkeen jo vettäkin kaipasi.
        Jos liian kuumaksi menee on se hyvä puoli, että voi pulahtaa järveen.

• Näkemys
        ei.pelasta kirjoitti:

www.ksml.fi/kotimaa/Ainoastaan-vakuutus-korvaa-satovahingot/803052

Satokorvausten omavastuu on niin iso ettei välttämättä saa korvausta ollenkaan.

• Näkemys kirjoitti:

Oliko jossain, että tohon hommaan tuli hiljan muutosta, ennen sai jotakin.
        Ei se hääviä ole, kun tämä ilmastokin myllertää näitä ääri-ilmiöitä jo täälläkin, vaikkakin lievemmässä muodossa, kun maailmalla.

• ei.pelasta kirjoitti:

kirjoitinkin että mahdollistaa jatkamaan en sanonu että pelastaa
        mutta kauppiaat ei saa mitään korvausta jos on huono kesä.

• Näkemys kirjoitti:

no juttelin kumminkin naapurin emännän kanssa pari kuukautta sitten asiasta
        ja hän mulle kertoi mitä se satokorvaus tarkoittaa
        ihan sillei sellaisella selkokielellä että jopa määkin ymmärsin
        he ainakin saa satokorvauksia
        sillon kun lehmille tarkoitettu ruoka jota paalataan
        ja jonka pitäis kestää koko talven jää niin pieneksi ettei se riitä
        ehkä heillä on vakuutukset kunnossa
        mutta heidän omaan elintasoonsa se ei vaikuta
        mutta mahdollisti kasvattamaan
        viime talvenkin karjaa.

• Kyllä sitä vielä tulee, ja paljon.

• e.lä.mä

Satanut koko päivän. 5 viikkoa 24-30C ilman sadetta, sade tekee hyvää ja lämpö laskenut juuri nyt 15c.

• Helsingissä satoi viime yönä ja aamulla. Oikein hyvä!

• kesän.nautiskelija

Mä missasin sen! Byääh! Yöllä on satanut, mutta mä olen nukkunut kuin tukki. Ihanan raikas on ilma. Leväytin parvekkeenoven ja ikkunat auki ja hengitin. Hengitän mä vieläkin.
      Talitintti tuli parvekkeenkaiteelle ihan liki pyörittämään päätään. Kaiketi oli ihmeissään, että mitä tuo ihminen puhisee sisään-ulos-sisään hengittäen.
      Kasteluvapaata päivää kaikille!

• Kiitos toivotuksesta. OLI JO SATEEN AIKA!

• noohjooh

Eilen tuli niin että asfaltti kastui, maa imi niin ahneesti että ei huomannut sataneen. Aamulla taivaanranta näytti ihanan utuiselta, kuin sademetsässä. Eipä ollut tynnyriin silti tullut kovin paljon.

Päivä näyttää tuleeko lisää. Toivon ainakin ettei hirveän kovaa rankkasadetta, maa on niin kuiva että vesi valuisi vaan hukkaan. Hukka saa olla siitä iloinen.

• Eilen olin aikeissa ajaa ruohikkoa, mutta ylleni ilmestyi musta pilvi. Alkoi satamaan ja ukkonen jyrähteli, kömmin ylisille. Pienen torkkuhetken jälkeen palasin kartanolle, vesi oli imeytynyt maahan ja ruohikko kuiva. Aloitin ruohonleikkuun. Viimeistelin strimmeriĺlä kantojen etuset, rantatörmän ja marjapensaiden välit. Kurkistin pienen tuuhean pihakuusen kätköissä olevaan hippiäisen pesään, siellä pikkuiset odottivat suut ammollaan ruokaa.

• Bengalitikku

Heräsin viime yönä klo 4.22 outoon ääneen. Ränni rämisi. Vettä tuli.
        Mutta ei tuo sademäärä riitä mihinkään.
        Hassua, kun tänään liikuin junalla, paikoitellen satoi aamulla: Huopalahdessa ja Kauniaisissa, sitten toisaalla ei mitään tai yölliset olivat kuivuneet.
        Ja kas. Minulta on varastettu etupihalta pari kukkakoria orvokkeineen. Kuka saakeli ne on vienyt. Rahallinen menetys ei ole suuri, mutta ottaa pattiin teko, tuo s:llinen röyhkeys. Arrrrgggh.
        Täytyy myöntää, että heräily ja ylösnousu kukonlaulun aikaan ei ole mun juttuni.
        Toivon, että edes jossain tarhurit ja viljelijät saivat luonnonsadetta ja kaivoihinsa vettä.

• mimmimum-..mi

Sataa jo saisikin....ruskeata palanutta nurmikkoa....ei kivaa katsella...
        Kummallinen ilmiö tuo kukkien varastelu pihoilta ja kerrostaloistakin amppeleita viety....ns. riistakameraan tai mikä lie valvontakameraan on eräs täti tallentunut koiransa kanssa yöllisillä retkillään....vie muutakin esim. koriste esineitä puutarhasta...sairausko vai rahan tarve?

• kesän.nautiskelija

Harvinainen tuoksuelämys aamupäivällä. Kostean mullan ja auringon säteiden kohtaamisen aiheuttama tuoksu. En ole tänä keväänä aiemmin tuota tuoksua kokenut. Nyt on lämpötila laskenut 18 C.
      Ismo Alanko olisi ollut nähtävillä Helsinki-päivän konsertissa. En viitsinyt lähteä, koska luulen siellä olevan valtavasti teinejä. Ei tullut muihinkaan tapahtumiin osallistuttua.
      Harmillisia nuo kukkavarkaudet. En voi käsittää miten joku voi. Aiempina kesinä on ollut uutisia haudoilta varastetuista kukista. Meinasin pysähtya poimimaan lupiineja, mutta sitten muistin, että ne ovat hävitettävien vieraskasvien listalla.

• Bengalitikku

Kukka-ampelien tai -korien ja hautakukkien varastelu on noloa. Ystävältäni vietiin toisella paikkakunnalla amppeli. Tosin siellä kävi murtovarkaitakin a la Viro-Latvia-Liettua-Suomi, joilla oli kohteina lähes 30 taloutta. Vanhempiemme ja meidän sukupolvea tuskin ovat kukkavarkaita.

• Bengalitikku kirjoitti:

Kukka-ampelien tai -korien ja hautakukkien varastelu on noloa. Ystävältäni vietiin toisella paikkakunnalla amppeli. Tosin siellä kävi murtovarkaitakin a la Viro-Latvia-Liettua-Suomi, joilla oli kohteina lähes 30 taloutta. Vanhempiemme ja meidän sukupolvea tuskin ovat kukkavarkaita.

Hervannassa kulki kanssa varastelija ihmisten pihoilla. Jäi lopulta kiinni jonkun valvontakameralla.

• eppu2 kirjoitti:

Hervannassa kulki kanssa varastelija ihmisten pihoilla. Jäi lopulta kiinni jonkun valvontakameralla.

Kukka rosvojen kuvat pitäisi julkaista lehdissä - ei se olisi kipeäksi, mutta häpeäksi.

• Bengalitikku

Jos jossain olisikin kuvat noista koreista, voisi laittaa etsintäkuulutyksen, jos ei muuta niin piruuttaan. Uusien omistajien naapurit voisivat puolestani nillittää.
        Nythän kaikki ovat epäiltyjä.
        Voisi tietenkin laittaa tolppiin kuvia...
        Mielestäni, joka varastaa kerran, on tehnyt sitä ennenkin ja tulee tekemään jatkossa.
        Yksi naapuri, joka itse tekee aina kaiken oikein, mutta kaikki muut tekevät väärin ja nauroi vahingoniloisesti. Oikeastaan oli kiva, kun näki hänet valoisalla tuulella eikä niin, kuten yleensä, että naama on kuin norsun peee-r-se.
        Siis, jos häneltä vietäisiin pyörä tai auto, vääntäisi shit sellaiset tekonaurut, että kitarisat heiluu. Hyi mua.
        Arvo: Sellainen jalkapuukäytäntö olisi hyvä. Kirkonmäelle sunnuntaiaamuisin.
        Siksi, että ihmiset eivät osaa hävetä enää.

• herransanaaurakalla
        Bengalitikku kirjoitti:

Jos jossain olisikin kuvat noista koreista, voisi laittaa etsintäkuulutyksen, jos ei muuta niin piruuttaan. Uusien omistajien naapurit voisivat puolestani nillittää.
        Nythän kaikki ovat epäiltyjä.
        Voisi tietenkin laittaa tolppiin kuvia...
        Mielestäni, joka varastaa kerran, on tehnyt sitä ennenkin ja tulee tekemään jatkossa.
        Yksi naapuri, joka itse tekee aina kaiken oikein, mutta kaikki muut tekevät väärin ja nauroi vahingoniloisesti. Oikeastaan oli kiva, kun näki hänet valoisalla tuulella eikä niin, kuten yleensä, että naama on kuin norsun peee-r-se.
        Siis, jos häneltä vietäisiin pyörä tai auto, vääntäisi shit sellaiset tekonaurut, että kitarisat heiluu. Hyi mua.
        Arvo: Sellainen jalkapuukäytäntö olisi hyvä. Kirkonmäelle sunnuntaiaamuisin.
        Siksi, että ihmiset eivät osaa hävetä enää.

Taitavat vaan kirkossakävijät olla tätä nykyä niin harvalukuinen joukko, että ei tuo olisi enää mikään rangaistus!
        Joskus menneisyydessä, kun kirkoissa kirkonmenojen yhteydessä kuulutettiin erilaisista asioista, varsinkin uusista ukaaseista ja määräyksistä, saattoi olla vaatimuksena, että jokaiselta kylältä oli joku aikuinen kirkossa viedäkseen sitten kuulemansa tiedot kylälleen jakeluun. Etäisyydet olivat kuitenkin pitkät ja kirkkomatkat vaivalloisia ja esim. peltotöiden aikaan ei olisi haluttu menettää työvoimaa kirkkoreissujen takia. P. Haanpää kertoo yhdessä novellissaan miten eräällä kylällä oikein laiskaksi tunnettu renki pestattiin käymään jumalanpalveluksissa, hänestä oli urakkakirkonkävijä.

• kyllä täällä se toissailtainen ukkos sade pari tuntia
      ainakin kasteli maata ihan riittävästi
      ja eilen oli kylmä tuuli ulos ei tehny mieli
      tästä päivästä näyttää tulevan aurinkoinen mutta kylmä
      mutta ei haittaa kun on työaamu
      kyllä siellä saa hien pintaan kun menee edestakaisin
      ja kiipee hinnoittelu jakkaralle
      että saa ylähyllyjen tavarat paikalleen
      ja nostelee painavia laatikoita

aurinkoista päivää.

• kesän.nautiskelija

10 C ja aurinko paistaa sinisellä taivaalla. Tänään pitäisi olla viikon kylmin päivä. Jää nähtäväksi.
      Jotenkin levottomasti nukuin. Tekisi täälläkin hyvää ukonilma, puhdistaisi ilmaa. Ei oikein vielä viitsi puuhasteluja aloittaa, aamu-uutisia vain lukea.

• vatsakurnii

Eilisistä sateista vielä, vettä tuli 0- 5 mm, siis yhtä tyhjän kanssa jos luontoa ja peltoja ja niiden kasvillisuutta ja sellaista ajatellaan. Esim. puut eivät kykene nappaamaan ilmasta vettä, ne ottavat sen juurillaan ja lehdistön kautta nimen omaan haihduttavat takaisin ilmaan, tämän sateen pisarat eivät koskaan kyenneet kastelemaan maata pinnan ensimmäisiä millejä syvemmältä. Eteläisessä ja varmaan läntisessä Suomessakin tullaan tulevina vuosina näkemään juuri esim. puissa tämän kuivuuden tuhoja, ne tuhot eivät näy vielä. Joskus kymmenien vuosien kuluttua kun nyt kasvavia puita ehkä kaadetaan, nähdään vuosi 2018 hyvin heikon vuosikasvun aikana, ja todennäköisesti puiden kasvu hidastuu useammankin tulevan vuoden osalta. Puilla on muisti, ja jos ne kerran selviävät pahasta kuivuuskaudesta, ne jatkossa varautuvat uuteen sellaiseen, ovat varuillaan entistä enemmän ja hidastavat kasvuaan.
      Huomataan myös, että kun aikanaan pahoina kato- ja nälänhätävuosina sadon yleensä tuhosivat kylmyys ja liialliset sateet, sadon voi tuhota myös kuivuus. Ihminen kaikkine hienoinen koneineen ja laitteineen on sittenkin lopulta luonnon oikkuilusta riippuvainen!

• Heikunkeikku

Ei tipan lirua ole Vaasassa satanut. En muista koska viimeksi olisi satanut.
      Usein on niin, että aivan täällä rannikolla on kapea "kaistale", jossa ei sada.
      Laihialla ja pikkusen tännepäin saattaa sataa ihan hirveesti, mutta tänne se sade ei yllä.

Ihan meinaa tulla sääliä sisuksiin, kun luontoa katselee. Ne suorastaan anelee vettä.

Olettehan muistaneet pistää elukoille vettä? Siis sielä missä sadetta ei ole tullut.
      Mun kahdessa vesiastiassa käy suorastaan vilske.

• Linnuille ämpärissä vettä, mutta maassa juokseville rotille en juomaa tarjoa. Tulevat läheisen ravintolan huolimattomasti hoidetulta takapihalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2306
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2269
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      129
      2241
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      134
      2147
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      55
      1772
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1643
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1371
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1147
    Aihe