Mistä säästät tai pihistät

Jos pitää säästää, mistä säästät? Siis mitä jätät hankkimatta yms?

112

7108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LisääAjatuksia

Jospa kertoisit ensin omat säästökohteesi ja me muut jatkaisimme siitä. Ehkä saisimme uusia suuntia ja virikkeitä.

• Hänellä on kyselyikä.

• En halunnut vaikuttaa teidän vastauksiinne kertomalla ensin :). Jospa minä halusin saada teiltä jotain säästövinkkejä.

• Astianpesuaineessa ja pölypusseissa nähtävästi säästän. En minä niitä ihan hankkimatta jätä, mutta käytän säästäen.

• Minä koitan hankkia vain sellaista mitä todella tarvitsen. Ruoan ostossa voi myös säästää.

• flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

Minä koitan hankkia vain sellaista mitä todella tarvitsen. Ruoan ostossa voi myös säästää.

Ensimmäinen lauseesi sisältää kaiken kattavan viisauden! Onnitteluni!

• siilenämää kirjoitti:

Minä koitan hankkia vain sellaista mitä todella tarvitsen. Ruoan ostossa voi myös säästää.

Mietipä sitten tarkkaan, että tarvitsetko sinä todella toista koiraa syömään, kun joudut jo säästämään oman ruokasi ostossa.

• Musti.ja.Mirri

Tarvitsen, sillä se on mun paras kaverini.

• Musti.ja.Mirri kirjoitti:

Tarvitsen, sillä se on mun paras kaverini.

Koiran tuoissa ei säästellä😆

• siilenämää kirjoitti:

Koiran tuoissa ei säästellä😆

Ruoissa😁

• siilenämää kirjoitti:

Ruoissa😁

mulla ei olis edes varaa pitää koiraa
        eniten säästän ruuassa
        myöskin säästetään lämmittämällä puilla koko talven
        puut tehdään omasta metsästä
        puilla lämmittämisessä on iso homma
        mutta säästyy rahaa kun ei oo patterit päällä
        myöskin sillä säästämme että laitetaan toinen auto
        pois liikennekäytöstä jos en ole työelämässä
        tällä hetkellä suurin menoerä on bensakulut
        lainojen jälkeen
        en käytä meikkiä enkä mitään erikoisvoiteita
        ostan melkein kaikki kirpputorilta
        ja otan vastaan jos joku kyllästyy johonkin huonekaluun
        sillä saan vaihtelua sisustukseen.

• viivatiina kirjoitti:

mulla ei olis edes varaa pitää koiraa
        eniten säästän ruuassa
        myöskin säästetään lämmittämällä puilla koko talven
        puut tehdään omasta metsästä
        puilla lämmittämisessä on iso homma
        mutta säästyy rahaa kun ei oo patterit päällä
        myöskin sillä säästämme että laitetaan toinen auto
        pois liikennekäytöstä jos en ole työelämässä
        tällä hetkellä suurin menoerä on bensakulut
        lainojen jälkeen
        en käytä meikkiä enkä mitään erikoisvoiteita
        ostan melkein kaikki kirpputorilta
        ja otan vastaan jos joku kyllästyy johonkin huonekaluun
        sillä saan vaihtelua sisustukseen.

Pienen koiran pito ei ole kallista. Varsinkin jos sattuu olemaan terve. Syö vähän.

• siilenämää kirjoitti:

Pienen koiran pito ei ole kallista. Varsinkin jos sattuu olemaan terve. Syö vähän.

nyky koirat tahtoo olla vaan niin pitkälle jalostettuja
        että niitä tarvii kokoajan kulettaa lääkärissä
        mitä oon tutuilta kuullu
        hyvä että ittellä on varaa käydä lääkärissä.

• viivatiina kirjoitti:

nyky koirat tahtoo olla vaan niin pitkälle jalostettuja
        että niitä tarvii kokoajan kulettaa lääkärissä
        mitä oon tutuilta kuullu
        hyvä että ittellä on varaa käydä lääkärissä.

Meil on sitten varmaan poikkeava yksilö. Ei ole tarvinnut lääkärissä kuljettaa muta kuin rokotukset , sterilisaatio ja pentutarkastukset.

• siilenämää kirjoitti:

Meil on sitten varmaan poikkeava yksilö. Ei ole tarvinnut lääkärissä kuljettaa muta kuin rokotukset , sterilisaatio ja pentutarkastukset.

tarviiko niitä kuin useesti rokottaa ?
        ja onko se ollu teillä kauan
        kuis paljon koiran sterilisaatio maksaa.

• viivatiina kirjoitti:

tarviiko niitä kuin useesti rokottaa ?
        ja onko se ollu teillä kauan
        kuis paljon koiran sterilisaatio maksaa.

Pentuna sai rokotukset, muistaakseni pari kertaa käytettiin. Nyt seuraava vasta nelivuotiaana ja koira täyttää heinäkuussa 2v. Ollu meillä kahdeksanviikkoisesta söpöliinistä :).
        Sterilisaatio muistaakseni noin 250 egee.

• siilenämää kirjoitti:

Pentuna sai rokotukset, muistaakseni pari kertaa käytettiin. Nyt seuraava vasta nelivuotiaana ja koira täyttää heinäkuussa 2v. Ollu meillä kahdeksanviikkoisesta söpöliinistä :).
        Sterilisaatio muistaakseni noin 250 egee.

no se on niin nuori vielä ettei oo kerenny vaivoja tuleen
        no toivotaan että on terve yksilö
        juu en meinaa koiraa ottaa sitoo liikaa
        käytän sen hoivausvietin tohon ämmään silittelen ja rapsuttelen
        joskus saatan viedä lenkillekkin :)

• viivatiina kirjoitti:

no se on niin nuori vielä ettei oo kerenny vaivoja tuleen
        no toivotaan että on terve yksilö
        juu en meinaa koiraa ottaa sitoo liikaa
        käytän sen hoivausvietin tohon ämmään silittelen ja rapsuttelen
        joskus saatan viedä lenkillekkin :)

Joo, älä unohda tottelevaisuukoulutusta :).
        Meidän koirulin vanhemmat ja sitä edellinen sukupovi ainakin ovat olleet terveitä joten toivon mukaan tämä on perinyt sen suhteen hyvät geenit.

• siilenämää kirjoitti:

Joo, älä unohda tottelevaisuukoulutusta :).
        Meidän koirulin vanhemmat ja sitä edellinen sukupovi ainakin ovat olleet terveitä joten toivon mukaan tämä on perinyt sen suhteen hyvät geenit.

mää oon sitä kouluttanu jo kohta kolkytvuotta
        ja hyvin on tottelevainen ja säysee :)

• flegmaatti

Koska en ole tuhlannut niin eipä ole tarvetta pihistämiseenkään.
      En pidä pihistämisenä sitä kun pienissäkin, vuoden mittaan suuren kertaluvun kohteissa, teen automaattisen hintavertailun.

Ei ole pihistämistä vaan järkevyyttä kun esimerkiksi valitsen Espanjan suorista lennoista halvimmat.
      Nyt seuraavat meno-paluu päivälennot Alicanteen 358€/2 henkilöä.
      Tai perillä käytämme kenttäbussia taksin asemesta.
      Tai, lähtiessämme kirjastoon, katson samalla kantilla olevien Citymarketin, S-Marketin ja Lidlen tarjousten sopivuuden tarpeisiimme.
      Jne.

• 1eero

En yritä säästää mutta kulutan vähemmän mitä tulee, minusta on tullut laiska kuluttaja.

• Minusta on hauskaa sääsyää siinä missä pystyy. Varsinkin nyt kun sitä rahaa tulee vähemmäm. Jää jopa sukanvarteenkin yllätäen vähän.

• Tositerveyksilö

Säästäväisyys on paha sairaus. Onneksi ei minulla.
      Siis, jos ei ole köyhyyspakkoa pihistellä. Tarkoitan.
      Elämästä ja ansioista on nautittava. Jos taivasten valtakunta olisi, sinnehän olisi ilmaismatka, sekin.
      Vai onko jossain Taivasmatkat Oy, varaa lentosi ja paikkasi ajoissa. Erikoistarjouksia.
      Joten maan päällä on kulutettava. Pihtaus on puoli nälkää.

Miksi ihminen ylipäätään käy töissä tai saa eläkettä? Säästämistäkö varten?

• flegmaatti

Tuolla ajattelulla tulee tyytymättömyys väistämättä vastaan.

Tuhlaamisen rajat ovat käsillä tilanteessa jossa resurssit loppuvat.
        Jos rahan haaskaus olisi onnellisuuden tae niin elämä olisi kovin yksitoikkoista.

• Minä taas koen että säästäväisyys to mielihyvää ja se on eri asia kuin itaruus tai saituus. Säästän niiden varojen puitteissa mitä on niihin kohteisiin mitkä tuo iloa ja tyytyväisyyttä.

• bobgeldof

Kohtuullisia summia säästän,kun en matkaile. En edes ymmärrä miksi joku voisi haluta ehdoin tahdoin johonkin turistirysään.

• Säästän-sytkäreitä

Matkalla maailmalla on paljon muitakin paikkoja kuin turistirysiä.
        Tosin jotkut valehtelevat itselle ja siinä samalla muille, että kun tekevät kaupunkilomia, Rooma, Venetsia, joku muu, se ei ole turisti rysissä käymistä?
        Niissähän turisteja vasta käykin. Miljoonissa.
        Aktiivi aikaan matkustin 2 - 3 kertaa vuodessa, pidemmälle kuin lähiristeilyt. Oli silloin perhettäkin lapsineen. Toki risteilimmekin.
        Sitten vähensin kertaan vuodessa. Nyt se on mennyt siihen, että neljän vuoden välein. Jonnekin kauemmaksi kuin turisti katiska.
        Mutta rahaa on palanut, totta kai. Suorat lennot, neljän-viiden tähdet majoitus jne. Niillä rahoilla saisi omakotitalon jostain maakunnasta, olisi saanut. Kepeästi.
        Vaan mitäpä rahasta. Ja taloista. Kun vapaa-ajan paikka on.

• Säästän-sytkäreitä kirjoitti:

Matkalla maailmalla on paljon muitakin paikkoja kuin turistirysiä.
        Tosin jotkut valehtelevat itselle ja siinä samalla muille, että kun tekevät kaupunkilomia, Rooma, Venetsia, joku muu, se ei ole turisti rysissä käymistä?
        Niissähän turisteja vasta käykin. Miljoonissa.
        Aktiivi aikaan matkustin 2 - 3 kertaa vuodessa, pidemmälle kuin lähiristeilyt. Oli silloin perhettäkin lapsineen. Toki risteilimmekin.
        Sitten vähensin kertaan vuodessa. Nyt se on mennyt siihen, että neljän vuoden välein. Jonnekin kauemmaksi kuin turisti katiska.
        Mutta rahaa on palanut, totta kai. Suorat lennot, neljän-viiden tähdet majoitus jne. Niillä rahoilla saisi omakotitalon jostain maakunnasta, olisi saanut. Kepeästi.
        Vaan mitäpä rahasta. Ja taloista. Kun vapaa-ajan paikka on.

Pidin kommentistasi, en tosin ollut asiaa noin ajatellut ennen.

Nykyisin turistirysät sanonta on syytä liittää suurkaupunkeihin. Esim. Amsterdamin kantaväestön mitta alkaa täyttyä turistimäärien kaiken aikaisesta lisääntymisestä. Kusiaspesäksi Amsterdamin keskustaa kutsun.

Rooma niinikään. Vatikaanin- ja Colosseumin alue yhtä hikistä ihmismassaa.

Miami kuuma rikkaiden avoautojen ja julkkisten seassa, kivaa se oli.
        New York jonotusta nähtävyyksiin, mutta myös kurjuutta ja kodittomia.

No, me papan kanssa jalkaudutaan ja kierrellään kävellen näin löydämme piilopaikkoja ihmisvilinästä.

• flegmaatti
        korpikirjailija kirjoitti:

Pidin kommentistasi, en tosin ollut asiaa noin ajatellut ennen.

Nykyisin turistirysät sanonta on syytä liittää suurkaupunkeihin. Esim. Amsterdamin kantaväestön mitta alkaa täyttyä turistimäärien kaiken aikaisesta lisääntymisestä. Kusiaspesäksi Amsterdamin keskustaa kutsun.

Rooma niinikään. Vatikaanin- ja Colosseumin alue yhtä hikistä ihmismassaa.

Miami kuuma rikkaiden avoautojen ja julkkisten seassa, kivaa se oli.
        New York jonotusta nähtävyyksiin, mutta myös kurjuutta ja kodittomia.

No, me papan kanssa jalkaudutaan ja kierrellään kävellen näin löydämme piilopaikkoja ihmisvilinästä.

Paketti- ja kaupunkirysät sekä vuodenaika. Rysien tilanne vaihtelee riippuen vuodenajoista.
        Kaupunkirysät ovat kohtuullisen "hiljaisia" sesongin ulkopuolella.

Neljää vuotta lukuun ottamatta olimme kaikki lomamme kokonaisuudessaan matkoilla. Suuren osan lasten kanssa ja silloin ilman ennakkovarauksia omalla autolla Euroopassa.
        Kilometrejä yhteensä noin 160000kpl jakautuen 28:lle vuodelle.
        Syntyi pitkään kestäneitä ystävyyksiä.
        Emme menneet heinä- elokuussa!

Minä kutsun Amsterdamin keskustaa ainakin yhden autovarkautta yrittäneen afrikkalaisen ( ? ) rysäksi.

Me olemme käyneet "rysä" Berliinissä useita kertoja sekä kesällä, että joulumarkkina-aikaan.
        Rooma nähtävyyksineen, kuetn myös Pisa, Firenze ja Venetsia katsastettiin ensimmäisen kerran 1971. Ennen penskoja.

Ymmärrän hyvin, että stressaavan työn väliin pitää viikon All Inclusive loman tai makailee paketissa viikon tai jopa kaksi.

Olemme olleet vaimoni kanssa ulkkari lomilla yhteen laskettuna noin 5 vuotta eikä kipinä ole sammunut vieläkään. Espanjan asunnollamme vietettyjä keväitä ja syksyjä en ole laskenut lomiksi enää eläkevuosina.
        Tosin olemme laiskistuneet ja osittain siirtyneet kv-risteilyihin ja kiertomatkoihin.
        Nyt heinäkuussa risteily, syksy Espanjassa ja joulupyhät kiertomatkalla lähtien Wienistä päätyen Sloveniaan.

Eurooppalaiset ystävämme ovat suurelta osin kuolleet joten lentoasemilta vuoratuilla autolilla kiertelykään ei enää innosta.

Ihana, autio, palmuinen hiekkaranta. Rantarysän vaihtoehto. Espanjan kaupunkimme ulkopuolelta, hyvinkin läheltä, sellainen löytyy. Se pysyykin autiona. Jos sinne menee niin kylmälaukussa on oltava kaikki mitä aikoo nauttia ja sittenkin, iltapuolella alkaa tulla kaipuu ihmisten ja PALVELUJEN pariin. Meillä se tarkoittaa rysävapaata kaupunkia mutta jossakin muualla kyse voi olla palvelurysästä.

• flegmaatti kirjoitti:

Paketti- ja kaupunkirysät sekä vuodenaika. Rysien tilanne vaihtelee riippuen vuodenajoista.
        Kaupunkirysät ovat kohtuullisen "hiljaisia" sesongin ulkopuolella.

Neljää vuotta lukuun ottamatta olimme kaikki lomamme kokonaisuudessaan matkoilla. Suuren osan lasten kanssa ja silloin ilman ennakkovarauksia omalla autolla Euroopassa.
        Kilometrejä yhteensä noin 160000kpl jakautuen 28:lle vuodelle.
        Syntyi pitkään kestäneitä ystävyyksiä.
        Emme menneet heinä- elokuussa!

Minä kutsun Amsterdamin keskustaa ainakin yhden autovarkautta yrittäneen afrikkalaisen ( ? ) rysäksi.

Me olemme käyneet "rysä" Berliinissä useita kertoja sekä kesällä, että joulumarkkina-aikaan.
        Rooma nähtävyyksineen, kuetn myös Pisa, Firenze ja Venetsia katsastettiin ensimmäisen kerran 1971. Ennen penskoja.

Ymmärrän hyvin, että stressaavan työn väliin pitää viikon All Inclusive loman tai makailee paketissa viikon tai jopa kaksi.

Olemme olleet vaimoni kanssa ulkkari lomilla yhteen laskettuna noin 5 vuotta eikä kipinä ole sammunut vieläkään. Espanjan asunnollamme vietettyjä keväitä ja syksyjä en ole laskenut lomiksi enää eläkevuosina.
        Tosin olemme laiskistuneet ja osittain siirtyneet kv-risteilyihin ja kiertomatkoihin.
        Nyt heinäkuussa risteily, syksy Espanjassa ja joulupyhät kiertomatkalla lähtien Wienistä päätyen Sloveniaan.

Eurooppalaiset ystävämme ovat suurelta osin kuolleet joten lentoasemilta vuoratuilla autolilla kiertelykään ei enää innosta.

Ihana, autio, palmuinen hiekkaranta. Rantarysän vaihtoehto. Espanjan kaupunkimme ulkopuolelta, hyvinkin läheltä, sellainen löytyy. Se pysyykin autiona. Jos sinne menee niin kylmälaukussa on oltava kaikki mitä aikoo nauttia ja sittenkin, iltapuolella alkaa tulla kaipuu ihmisten ja PALVELUJEN pariin. Meillä se tarkoittaa rysävapaata kaupunkia mutta jossakin muualla kyse voi olla palvelurysästä.

Kesä Suomessa aina, mutta nyt se poikkeaa siten, että P. haluaa matkustaa Hollantiin jo elokuun puolessa. Minä seuraan perässä. joskus lokakuun alkupäivinä. Loka-marraskuussa Wieniin ja Unkariin eli ei kiihkeimpinä kesän sesonkiaikoina minnekään. Palaan Suomeen joskus marraskuun puolella ja P. joulukuussa.

Laiturillani ei ole tungosta, eikä niemellä ylipäätään. Eilen paskahuusin tyhjennys- ja siivoushommat ilman sivusta seuraajia ; ) Tänään siirtomaan istutusta ihan itessein. Juhannus lähestyy. Aloituksen aiheeseen, ruokakustannuksissa olen säästänyt paljon. Osuuskaupan miinus 60% iltasoppailu on ollut tuottoisaa, kuin pistäisi matkarahoja pankkiin.

• En pihistele enkä säästä, jätän vain tarpeettomat hankkimatta.
      Tunteissa en säästele enkä halauksissa, niitä tuhlaan rajoituksetta.

• Mää koitan noissa negatiivisissa tunteissa vähän säästellä, on itellä paljon mukavampi olo :).

• siilenämää kirjoitti:

Mää koitan noissa negatiivisissa tunteissa vähän säästellä, on itellä paljon mukavampi olo :).

Miten niitä säästellään?
        Minusta on parempi kun antaa kaikenlaisten tunteiden tulla ja osan mennä, mitään ei jää mieleen kaihertamaan.

• Ancie kirjoitti:

Miten niitä säästellään?
        Minusta on parempi kun antaa kaikenlaisten tunteiden tulla ja osan mennä, mitään ei jää mieleen kaihertamaan.

Negatiivisia tuntemuksia voi tietoisesti säästää kiininittämällä huomiota ja keskittymällä positiivisiin asioihin.

• siilenämää kirjoitti:

Negatiivisia tuntemuksia voi tietoisesti säästää kiininittämällä huomiota ja keskittymällä positiivisiin asioihin.

Miksi ne pitäisi säästää, parempi tyrkätä menemään ja pois mielestä.
        Keskittyy vaan mukavampiin asioihin.

• Ancie kirjoitti:

Miksi ne pitäisi säästää, parempi tyrkätä menemään ja pois mielestä.
        Keskittyy vaan mukavampiin asioihin.

No jos niitä vaikka jossaon kohti tarvittasi kun pitäsi vaikka ikkasta :).

• yks.eks.ovi

Ancie
        Hyvin kommentoitu,ostaa vaan mitä tarvii.En minäkään pihistä missään enää joskin en osta turhaa jota jo on.

• hompsantuusa_

Säästän ruokaostoksissa. Suunnittelen etukäteen n. viikon ruokalistan. Katson tarjoukset. Kesäaikaiset harrastukseni eivät paljon niele, pyöräily ja päiväretkeilyt risukeittimineen. Hankin uutta vain jos joku vanha menee mäsäksi ja on tuiki tarpeellinen.

• Tuohon minäkin pyrin, suunnittelen viikon ruokalistan ja ylpäätään mietin mitä viikolla ruoaksi tarvitsen. Käyn kerran viikossa ruokakaupassa ja viikolla sitten tuoretavaraa tarpeen mukaan. Ruokahävikki ahistaa, sitä ei saisi tullla. Ruoka on kallista.

• ByroB

Olen ikäni säästänyt tupakassa, ikinä en ole sitä ostanut. Joskus olen tuonut jollekin kartongin tullin läpi. Viinakin on säästökohde, viime jouluna sitten juotiin yksi valkkariputeli, joka oli ollut vuosia kaapissa.
      Parsin ja korjailen työrettuja. Paremmat vaatteet sitten säästyy korjailuilta. Harmi, että paino vaihtelee, muuten samat juhlavaatteet kestäisivät koko iän.
      Puutarha on kuiva, ostovedellä en kastele.

• No joo.
        Vielä isommat rahat minä olen säästänyt siinä, kun en kulkenut taksikyydillä töissä. Ja kuvittele mitkä rahat säästyi, kun en ajellut koskaan limusiinilla töihin ja takaisin.

• Säästöpörssinen
        Tellukka kirjoitti:

No joo.
        Vielä isommat rahat minä olen säästänyt siinä, kun en kulkenut taksikyydillä töissä. Ja kuvittele mitkä rahat säästyi, kun en ajellut koskaan limusiinilla töihin ja takaisin.

Minä olen jopa kävellyt töihin ja säästänyt busseissa, taksissa, polkupyörän kumeissa.
        Sitten olen mennyt töihin fillarillakin ja säästänyt kengän pohjissa.
        Kesäisin olen kävellyt avojaloin ja säästänyt sukissa.
        Tupakkaa en ole alkanut säästelemään koska ne ovat polttamiseen tarkoitetut ja maku väljähtyy jos ne jäävät seisomaan avonaisessa askissa.
        Mutta viinassa vasta olenkin säästänyt. Ei voi tietää määrää. Paljonkohan keskiarvojuoppo juo viikossa? Siitä voisi päätellä paljonko olen säästänyt per vuosi.
        Parturissakin säästän koska en pidä kovin arvokkaana ravata alvariinsa. Sellainen 2-3 kertaa vuodessa on sopiva väli.
        Säästän myös unissa. Miksi yrittää nukahtaa valveilta vielä osin virkeänä, kun voi nukkua silloin kun oikeasti nukahtaa. Mieluummin läppäri tai kirja sylissä, kuin odotella sitä h-hetkeä.

• pirremiinapas

Enpä tiedä mitä jätän hankimatta, kun en tarvitse mitään, tai no vuodesohvan kyllä tarvitsisin, mutta kun ei nyt kannata ostaa niin en osta...he.., vaan jos rahaa oisi ison lottovoiton verran voisihan niitä tarpeita löytyä lisäää...

• tööttt

-tiskivedet kesäkuumilla vien kukkapenkkiin - astianpesuaineessa ja ruoanhipuissa ja rasvassa aineita, joita kasvit voi hyväksikäyttäää
      - vaatteet ostan kirpparilta
      - lihatuotteet vaihtanut kauraa n
      - kerään yrttiteeaineksia luonnosta
      - kaikki mn sisarukset sanoo että pirun itara eukko
      - ihmisiä suututtaa jos on tai pankkitilille jää säästöön yhtään rahaa
      -työryysyjäkin korjaan ja parsin välillä - maankuoputus ja kasvit harrastuksena paljon mielenkiintoisempia harrastuksena kuin tyhmät pulinat ihmsten nautinnoista -- tai kuinka paljoon niihin pitäisi varojaan upottaa
      Useammankin kerran on joutunut lukot ja ovet korjuttamaan murtojen johdoosta.

• Savupiippu-kiinni

Ota ovet pois tykkänään niin säästät lukko kuluissa.

• flegmaatti

Lisäoppia. Yöpyessämme tuttavamme tuttavan luona Rablassa, Virossa, ihmettelin WC:n lattialla olevaa ämpäriä joss oli harmaata vettä ja vesikauha. Tarkoitus oli, ettei pönttöä huuhdota sen omasta vesisäiliöstä tai venttiilistä vaan huutomiseen käytetään säästettyä tiskivettä.
        Mummeli asuikerrostalossa ja hyödynsi kauempana olevaa ystävänsä rehumaata.

Työkaverini näytti aikanaan mallia ok:n lämmön säästöstä. Tietenkin huonelämpö alhaalla mutta varsinanen jekku oli patterien takana. Hän oli kiinnittänyt pattereiden takaiseen seinään 10mm styroksin jonka pintaan oli ympännyt kiiltävän Al-folion heijastamaan takaisin lämpösäteilyä seinän lämmittämisen asemesta.
        Säästötoimenpiteet eivät johtuneet taloudellisesta niukkuudesta vaan kyse oli perusasenteesta.
        Aivan tuolle asteelle en ole päässy vaikka hyvähän tuo ratkaisu on!

• Kesällä säästän bensakuluissa kun ajelen pyörällä aina kun se on mahdollista.
      Ostan kaikkea mitä haluan, onneksi tarpeeni ovat vaatimattomat. Ruuassa en nuukaile, seuraan kyllä tarjouksia. Pidän ruuanlaitosta ja leipomisesta joten siinä tulee säästöä kun en osta valmista.
      Matkustelu ei tätä nykyä kiinnosta yhtään, matkustan sitten jos mieli muuttuu.
      Saatamme ajella kesällä jossain kotimaassa viikon ajan yövymme missä tuntuu mukavalta, kissa ei tykkää, pitäisi saada hoitaja siksi aikaa.
      Olen haaveillut asunto-autosta, kun katselin kuinka paljon pelkkä ylläpito maksaa tulin siihen tulokseen että kannattaa vuokrata jos haluaa reissuta sellaisella.

• Itse säästän bensakuluihin etenkin kesällä. Ihanaa päästä autoilemaan jonnekin kauemmas lomareissulla. Silloin ei pihistellä eikä pihtaila tosin ei tuhlaillakaan. Onneksi ei ole sellainen luoinne jotta olisi tarvetta shoppailla. Katsella voi ja kierrellä mutta pakko ei ole ostaa mitään :)
        Ulkomaanmatkailu ei kiinnosta, Suomen rajojen sisäpuolella ja pikkasen ylikin on kokemattomia paikkoja.

• Nuukuuskohtaus

Laitanpa tähän typeryystekoni, jossa säästin. Oltiin työpaikan juhlassa, jossa tarjottiin kaksi kaatoa/henkilö. Vastapäin istui työkaveri, joka sanoi, ei maistu, joku voi ottaa. En keksinyt että olisin kaatanut hänen viininsä omaan lasiini, en vaan hörppäsin hänen lasinsa tyhjäksi kerralla. Uusi kaato sitten tuli, mutta hän ei koskenutkaan siihen, koska olin juonut hänen lasistaan. Ei voi juoda samasta lasita. Olen aina ollut sitä mieltä, että se mikä minusta tarttuu, on hyväksi. Nyt jäi kalvamaan ja tunsin itseni todella typeräksi ja nuukaksi. Aina voi korjata. Vein hänelle pullon viiniä juhlien jälkeen, ottaa sitten kotana.
      Oon nuuka yleensä, mihinkään turhaan en laita.

• sekopää-pelihullu

Ei säästä mistään,
      tuhlaa kaiken ja RAY vie loput,
      konkurssi häämöttää,
      kertokaa kuinka pääsee irti pellihulluudesta,
      turha sanoa että lopettaa vaan, ku ei voi lopettaa,

• En-pelaa-en-tiedä

Konkurssisi ei ainoastaan häämötä vaan se tulee kuin kesän ukkonen, kovaa ja korkealta.
        Peliriippuvuutesi olet tuonut esille jo niin kauan, että siihen ei ole lääkettä palsta kirjoittajilla.

Eikö täällä suomi24 sivuilla ole palstaa myös peliriippuvaisille? Joku päihde, riippuvuudet, peliongelmat tai muu sellainen?

Lyhin tie asiaan, ota edunvalvoja jonka taakse parkkeeraat kaikki talousasiasi. Viikkorahalla voit sitten tehdä mitä lystäät.

Itse en pelaa kuin veikkauksen pelejä silloin tällöin kun muistan mennä ja kirjautua sinne. Edes isot potit eivät ole houkutin että pelaisin edes joka viikko.
        Laivoilla saatan kokeilla eri koneita max sadalla eurolla reissu, etenkin ruotsin laivoilla. Sellaista väliaikaista ajantappoa. Muutaman kerran tullut yllätyksiä, että voittanut reilumminkin. Mutta silti pelikoneet eivät ole pakkomielle.

• Asettuminen peliriippuvaisen yläpuolelle ja kertominen omasta erinomaisuudestaan ei ainakaa häntä yhtään auta.

• Bengalitikku

Pelurille:Tee varovainen rahastosäästötalletus, mikä menee eläkemaksupäivän jälkeen tililtäsi pois. Se ei juurikaan tuota, mutta jos tarvitset jotain, vaikkapa uuden sohvan, autonrenkaat tms., niin ne rahat odotuttavat itseään ja helppo myydä netissä: tilillä seuraavana päivänä. Keskustele pankissa. Tänään. Aloitat heinäkuussa uuden elämän. "Kurjistat tavallaan omaa mahdollisuuttasi pelata". Ja vaikka tuputtavat riskirahastoja, missä on mukamuka suuri tuotto, älä ota. Säästä vain omaa rahaasi. Riskisijoitukset ovat myös pelaamista. Sopimuksen voit tehdä tänään.
        Kannattaisi keskustella jonkun kanssa tuosta "himostasi" eli mikä on se tekijä tai motiivi. Paha olo. Masennus.
        Jos konkurssi nyt koputtaa, realisoi jotakin ja laita taloutesi pikkuhiljaa kuntoon.
        Kärsivällisyyttä.
        Oma tapani säästää: ostan Lidlistä kotimaista eniten. Cittarin tiskiltä erityistä.
        En omista autoa, joten pyöräilen ja kävelen ja julkisliikun ja käytän satunnaisesti taksia.
        En mieti yleensä, että tässäpä säästän, vaan harkitsen.
        Työelämön jälkeen olen käyttänyt pois vaatteita, osan vienyt kirppikseen jne.
        Tosi harvoin hurahdan, paitsi nyt kaihertaa yhden putiikin muutam neyle.
        Minulla on lähipiirissä satunnainen saituri ja puolipihi tuttava.
        Puolipihiys tarkoittaa, että alkoa ostavat, mutta laskevat miten halvalla. Lienee monen maan hinnasto talletettuna päähän.
        Turhuuksien välttely. Ok. Ekologistakin.

• Kokeile.vaikka.tätä
        Bengalitikku kirjoitti:

Pelurille:Tee varovainen rahastosäästötalletus, mikä menee eläkemaksupäivän jälkeen tililtäsi pois. Se ei juurikaan tuota, mutta jos tarvitset jotain, vaikkapa uuden sohvan, autonrenkaat tms., niin ne rahat odotuttavat itseään ja helppo myydä netissä: tilillä seuraavana päivänä. Keskustele pankissa. Tänään. Aloitat heinäkuussa uuden elämän. "Kurjistat tavallaan omaa mahdollisuuttasi pelata". Ja vaikka tuputtavat riskirahastoja, missä on mukamuka suuri tuotto, älä ota. Säästä vain omaa rahaasi. Riskisijoitukset ovat myös pelaamista. Sopimuksen voit tehdä tänään.
        Kannattaisi keskustella jonkun kanssa tuosta "himostasi" eli mikä on se tekijä tai motiivi. Paha olo. Masennus.
        Jos konkurssi nyt koputtaa, realisoi jotakin ja laita taloutesi pikkuhiljaa kuntoon.
        Kärsivällisyyttä.
        Oma tapani säästää: ostan Lidlistä kotimaista eniten. Cittarin tiskiltä erityistä.
        En omista autoa, joten pyöräilen ja kävelen ja julkisliikun ja käytän satunnaisesti taksia.
        En mieti yleensä, että tässäpä säästän, vaan harkitsen.
        Työelämön jälkeen olen käyttänyt pois vaatteita, osan vienyt kirppikseen jne.
        Tosi harvoin hurahdan, paitsi nyt kaihertaa yhden putiikin muutam neyle.
        Minulla on lähipiirissä satunnainen saituri ja puolipihi tuttava.
        Puolipihiys tarkoittaa, että alkoa ostavat, mutta laskevat miten halvalla. Lienee monen maan hinnasto talletettuna päähän.
        Turhuuksien välttely. Ok. Ekologistakin.

A-klinikalla ei käsitellä vain juoppojen ongelmia vaan myös muiden riippuvuuksien. Hyvätasoista osaamista ja on vertaistukiryhmiä.
        Hieno ja ymmärtäväinen kommentti, siilenämää.

• elämänpienetasiat

En välitä materiasta. Ostan harvoin vaatteita eikä mulla ole telkkaria ja vanha polkupyörä käytössä vaikka kaikki vaihteet eivät toimi. Laitan itse ruokaa lapselleni ja leivon hänellä vähäsokerisia herkkuja. Ulkomailla en ole matkustanut yli kymmeneen vuoteen enkä koe siihen mitään tarvettakaan.

• Miksi et huollata pyörääsi?

• mummi-säästää
        siilenämää kirjoitti:

Miksi et huollata pyörääsi?

"Miksi et huollata pyö12.6.2018 16:26

"Jos pitää säästää, mistä säästät? Siis mitä jätät hankkimatta yms?"

Huomasitko, että hän ilmoitti, mistä säästää? Onko välii, jos kaikki vaihteet ei toimi, mutta pyörä kulkee silti tarvittavan määrän.

Itse uskoisin, että minua parempaa säästäjää ei olekkaan, mitä nuorempana olin, siis ennen teini-ikää. Silloin meni ensimmäinen "palkkani" jäätelöön ja seuraavatkin pullaan ja maitoon, kun siskoni kanssa asuessa kadehtin hänen ruokaostoksia, jotka oli ruisleipää, metwurstia, kurkkua ja maitoa. Toki söin niitä joskus salaa, mutta aina olin myös "kerjäämässä" jotain suolaista.

Osat vaihtuivat sitten aikuisempana, kun oli jo omat perheet. Hänen ruokalaskunsa oli noin 500,- mk/kk, kun minun perhe tyydytti nälkänsä 250,-/mk/kk ja mielestäni hyvin söimme, koska laitoin aina itse ruoat, enkä ostellut "herkkuja" koskaan. Veljeni kyllä naureskeli, että meillä syödään ilmeisesti vain vettä ja leipää vuorotellen!:)

Pidin myös tarkkaa kirjanpitoa menoistani ja rahoistani. Joka ikinen päivä laskin rahani, kuitit ja puuttuuko mitään? Myös menot oli kirjattu vihkoseen, johon erittelin kaikki ostokseni kuittien mukaan ja mietin, mikä oli se turha ostos, josta voi tinkiä, siis jättää ostamatta.

Valitettavasti siitä tuli oikein "sairaus" minulle, siis pakkomielle, joka tavallaan oli hyväkin, sillä saimme (rakennutimme) omakotitalon ilman lainoja ja rahaa jäikin.

Nyt on kyllä "raha-hanat" auenneet etenkin lastenlasten vuoksi ja on pakko opettaa heillekin, että mummilla ei ole rahaa jakaa aivan tolkuttomasti, sillä joskus he saivat ihmettelyjä kavereiltaan siitä, että mummi antoi niin hövelisti rahaa, kun vain pyysit?!

Peliriippuvainen en ole ollut koskaan, koska pelaan tietsikalla kilpaa itseni kanssa!D

• mummi-säästää kirjoitti:

"Miksi et huollata pyö12.6.2018 16:26

"Jos pitää säästää, mistä säästät? Siis mitä jätät hankkimatta yms?"

Huomasitko, että hän ilmoitti, mistä säästää? Onko välii, jos kaikki vaihteet ei toimi, mutta pyörä kulkee silti tarvittavan määrän.

Itse uskoisin, että minua parempaa säästäjää ei olekkaan, mitä nuorempana olin, siis ennen teini-ikää. Silloin meni ensimmäinen "palkkani" jäätelöön ja seuraavatkin pullaan ja maitoon, kun siskoni kanssa asuessa kadehtin hänen ruokaostoksia, jotka oli ruisleipää, metwurstia, kurkkua ja maitoa. Toki söin niitä joskus salaa, mutta aina olin myös "kerjäämässä" jotain suolaista.

Osat vaihtuivat sitten aikuisempana, kun oli jo omat perheet. Hänen ruokalaskunsa oli noin 500,- mk/kk, kun minun perhe tyydytti nälkänsä 250,-/mk/kk ja mielestäni hyvin söimme, koska laitoin aina itse ruoat, enkä ostellut "herkkuja" koskaan. Veljeni kyllä naureskeli, että meillä syödään ilmeisesti vain vettä ja leipää vuorotellen!:)

Pidin myös tarkkaa kirjanpitoa menoistani ja rahoistani. Joka ikinen päivä laskin rahani, kuitit ja puuttuuko mitään? Myös menot oli kirjattu vihkoseen, johon erittelin kaikki ostokseni kuittien mukaan ja mietin, mikä oli se turha ostos, josta voi tinkiä, siis jättää ostamatta.

Valitettavasti siitä tuli oikein "sairaus" minulle, siis pakkomielle, joka tavallaan oli hyväkin, sillä saimme (rakennutimme) omakotitalon ilman lainoja ja rahaa jäikin.

Nyt on kyllä "raha-hanat" auenneet etenkin lastenlasten vuoksi ja on pakko opettaa heillekin, että mummilla ei ole rahaa jakaa aivan tolkuttomasti, sillä joskus he saivat ihmettelyjä kavereiltaan siitä, että mummi antoi niin hövelisti rahaa, kun vain pyysit?!

Peliriippuvainen en ole ollut koskaan, koska pelaan tietsikalla kilpaa itseni kanssa!D

Miksi vastaat toisen puolesta :D? Siksi kysyin ku jos haluan säästää pyöräilemällä haluan että menopeli on kunnossa. Kiinnosti tietää miksi hän ei huollattanut pyörää johon taas sinä katsoit aiheeksesi vastata :).

• mummi-säästää
        siilenämää kirjoitti:

Miksi vastaat toisen puolesta :D? Siksi kysyin ku jos haluan säästää pyöräilemällä haluan että menopeli on kunnossa. Kiinnosti tietää miksi hän ei huollattanut pyörää johon taas sinä katsoit aiheeksesi vastata :).

"Miksi vastaat toisen puolesta"

Kuules sinä helvetin ärtty ämmä. Vastasin kyllä, mutta kirjoitin myös oman versioni omasta säästäväisyydestä, johon et ottanut mitään kantaa.

Vähänkö olet itse ollut sotkemassa jokaista kirjoitusta heittoinesi, joissa ei ole päätä, eikä häntää.

• Siiri.S
        mummi-säästää kirjoitti:

Kuules sinä helvetin ärtty ämmä. Vastasin kyllä, mutta kirjoitin myös oman versioni omasta säästäväisyydestä, johon et ottanut mitään kantaa.

Vähänkö olet itse ollut sotkemassa jokaista kirjoitusta heittoinesi, joissa ei ole päätä, eikä häntää.

Aloittakaa säästää toisten sättimisissä. Se kannattaa.

• mummi-säästää kirjoitti:

Ei kannata vastata toisten puolesta varsinkaan jos se saa noin hiiltymään :D- Varo varo, verenpaineen nousu on vaarallista ;).

• e.lä.mä

Kerjäläisille en anna.

• Eb minäkään.

• Minäkait annan. Tarpeeksi komee ja charmantti kerjäläiunen niin kyllä saa :DD.

• Bengalitikku

Jos soittaa jotain instrumenttia hyvin ilman muita kojeita, oli kyse viulusta tai hanurista. Hellyn ja annan pikkasen.

• Bengalitikku kirjoitti:

Jos soittaa jotain instrumenttia hyvin ilman muita kojeita, oli kyse viulusta tai hanurista. Hellyn ja annan pikkasen.

Jos ei osaa soitta tai laulaa, mutta jos vaikka heittäisi kuperkeikkaa tai tekisi mitä vain temppuja sen lantin eteen, niin silloin voisin antaa. Ei tarvitse olla mitenkään komee tai charmantti.
        Pelkkä käsi ojossa istuminen ei riitä.

• tööttt

- kun oon vammaisena syntynyt eikä ole ihmisarvoa ja oikeuksiakaan ollu koko ikänäs - säästän toisten oikeitten ihmisten korvia turhalta valitukselta kun ei ne usko kuitenkaan mitään vajakeiks luokiteltujen puheita.

• Minäpä oon eri mieltä tuosta. Kuitenkin jos tuollaain aloitat tuo tyyli voipi paremminkin karkoittaa . Rohkeasti vaan kirjoittamaan omia mielipiteitä ja juttuja.

• siilenämää kirjoitti:

Minäpä oon eri mieltä tuosta. Kuitenkin jos tuollaain aloitat tuo tyyli voipi paremminkin karkoittaa . Rohkeasti vaan kirjoittamaan omia mielipiteitä ja juttuja.

Onhan hän kirjoittanutkin.
        Minä ole monesti peukuttanut hänen tekstejään. Vaikuttaa olevan mielenkiintoinen tyyppi, johon voisi tutustua lähemminkin.

• Tellukka kirjoitti:

Onhan hän kirjoittanutkin.
        Minä ole monesti peukuttanut hänen tekstejään. Vaikuttaa olevan mielenkiintoinen tyyppi, johon voisi tutustua lähemminkin.

NO anna palaa Tellu :). Miks oot jättäny vaan peukutukseks? Älä anna hänen tuntea itseään vajakiksi.

• siilenämää kirjoitti:

NO anna palaa Tellu :). Miks oot jättäny vaan peukutukseks? Älä anna hänen tuntea itseään vajakiksi.

Minusta on jotenkin helpompi vastailla juuri vajakeille ...

• Tellukka kirjoitti:

Minusta on jotenkin helpompi vastailla juuri vajakeille ...

Joo ymmärsin yskän. Mutta jätän arvoonsa, tuo on sitä niin tellukkata niin tellukkata.

• RealistiN

Aikalailla järkevästi pyrin käyttämään rahani, pääsääntöisesti kulutan vähemmän kuin tienaan. Rahaa ei kulu tupakkaan, alkoholiin, eikä takseihin, ja ravintoloihikin aika harvoin. Elämyksistä en kuitenkaan pihistele ja lomia pidän aina kun suinkin on mahdollista.

• Tuulettaa

Käymme kaupassa kerran tai kaksi viikossa. Siinä jää pois heräteostoksia. Muuten kyllä kotiin hankitaan tarvittavia, mutta nyt alkaa olla jo liikaakin tavaraa. Kerran vuodessa kotimaan matka, ei enää ulkomaille. Kotimaan reissusta en tingi.

• Voisin kyllä jättää muutaman ikkunaverhosesongin väliin

• flegmaatti

Vanhentunut mutta pitkäaikainen säästökohde.

Aloin keittämään pontikkaa 70-luvun alun ALKOn lakona aikaan ja jatkoin jaloa ja taloudellisesti edullista harrastusta syksyyn 1988 saakka.
      On mahdotonta arvioida säästetyn viinan määrää tai rahallista arvoa.
      Huomattava osa ok:sta rakennettiin pontikan voimin, siis palkkana eikä pelkästään talkoo- ja tupaantuliasjuomina.
      Esimerkiksi 3,5 x 9m ulkovarasto maksoi 12 litraa kahdesti laskettua laatutavaraa. Sopimus timpurin kanssa oli, että varasto valmistuu anturan laudoituksesta vesikattoon saakka ja minulle jää vain vesikatteen = bitumihuovan asentaminen.

Myin sitä tuttavilleni pienissä erissä, 1 - 4 litraa/kerta.

Hieno ja taloudellisesti edullinen harrastus loppui 1988 lopulla kun rahatilanne oli helpottanut ja pääsin vapaiden työsuhdeviinojen pariin.
      Lopultakin oli helpompi kantaa ALKOsta viskit ja kossut laatikoittain kuin ryhtyä virittelemään rankkia 200 litran tynnyriin. Vaimoni oli sentään valvonut kakkoslaskun koska se oli hidas ja vaati vain vähän toimenpiteitä ja nekin ennakoitavina aikoina, harvakseltaan.
      Kyllä kotirouvan aika kuluisi turhemmassakin!

• viinaonniinhalpaa

Ei nykyään kannata keitellä pontikkaa, kun Latviasta saa ostaa ison lastin halvalla omaan käyttöön kunnollista viinaa. Pontikka on niin tarkaa keiteltävää, että siinä ei meinaa aina paremmatkaan (lailliset) ammattilaiset saada riittävän hyvää laatua. Moni on koettanut keitellä pontikkaa laillisesti, mutta laatuongelmiin on kaatunut ja ovat ostaneet Primalcolta tislatun tasalaatuisen etyylialkoholin (C2H6O) ja maustellut sen sitten mieleisekseen myyntiin.

Poliisi tapaa nykyään todella harvoin pontikankeittäjiä. https://yle.fi/uutiset/3-5062352

• Rälläkkäpaari

Valmistitko itse ponuvehkeet vai tekikö tuttu metallimies pannun yms ? Muistan, että 70-luvulla oli käytössä myös norjalaisia lasivehkeitä. Tutulta mieheltä keitin paukahti atomeiksi keittiössä. Oli siinä siivoaminen ennen vaimonsa tuloa iltavuorosta.

• melkotarkkaan
        Rälläkkäpaari kirjoitti:

Valmistitko itse ponuvehkeet vai tekikö tuttu metallimies pannun yms ? Muistan, että 70-luvulla oli käytössä myös norjalaisia lasivehkeitä. Tutulta mieheltä keitin paukahti atomeiksi keittiössä. Oli siinä siivoaminen ennen vaimonsa tuloa iltavuorosta.

Tuossa ketjussa selviää nimim. roletaari
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/13588624/mista-saa-tislaus-pontikan-tekovalineet

• flegmaatti
        viinaonniinhalpaa kirjoitti:

Ei nykyään kannata keitellä pontikkaa, kun Latviasta saa ostaa ison lastin halvalla omaan käyttöön kunnollista viinaa. Pontikka on niin tarkaa keiteltävää, että siinä ei meinaa aina paremmatkaan (lailliset) ammattilaiset saada riittävän hyvää laatua. Moni on koettanut keitellä pontikkaa laillisesti, mutta laatuongelmiin on kaatunut ja ovat ostaneet Primalcolta tislatun tasalaatuisen etyylialkoholin (C2H6O) ja maustellut sen sitten mieleisekseen myyntiin.

Poliisi tapaa nykyään todella harvoin pontikankeittäjiä. https://yle.fi/uutiset/3-5062352

Kuten mainitsin niin lopetin keittelyn 1988.
        Kotimaan kulutukseni on hyvin pikään käytännössä olematonta joten edes Baltian autoreisuilta en ole viitsinyt raahata mitään juotavaa. En tölkeissä enkä pulloissa.
        Vierasvarat ja mökkiviemiset tuon Espanjan käynneillä.

Mitä tulee laitteiden valmistamiseen niin minä suunnittelin rakenteen, laadin mitoituksen ja tein piirrustukset. Kaverini vapautti tarvikkeet E.G:lta ja suoritti rakentamisen. Kallein osa oli pallopintainen liitin kolonnin alapäähän. Kaikki muu oli "joutotavaraa". Uppovastus taisi olla ostotavaraa.
        Mitoitus onnistui niin hyvin, että kolonin yläpään lämpömittari osoittautui tarpeettomaksi.
        Höyrystymispinta-ala ( keittoastian halkaisija ) ja lämpöteho osuivat oikeaan suhteeseen. Kolonnin korkeus täytteineen oli pelkkä tiedonhankinta- ja päättelykysymys

Huolella valmistettu ja kolmeen laatuluokkaan jaetun tuotteen myyntilaatu oli niin vapaa sivumausta, että apteekin A12 hävisi kirkkaasti. Esimerkiksi sekamehu ja OllyBoy peittivät vähäisen sivumaun täydellisesti. Join sitä itse kraavaden kanssa.

Ykköslasku 3kW:lla vaati valvontaa ja säätöä. Nousun vahtiminen. Metyyli pois keulilta. Vajaa tunti rennompaa aikaa. Loppupään vahtiminen makutestein, ettei tullut sikunaa mukaan.
        Kakkonen, 2kW, oli rennompi. Nousu vei vajaan tunnin. Itse paikalla ollen täydensin metyylin poistamisen. Sen jälkeen lajittelu. 1/3 ykköslaatua. Sen jälkeen toinen 1/3 kakkoslaatua ja loppu 1/3 seuraavaan kakkoslaskuun.

• flegmaatti
        flegmaatti kirjoitti:

Kuten mainitsin niin lopetin keittelyn 1988.
        Kotimaan kulutukseni on hyvin pikään käytännössä olematonta joten edes Baltian autoreisuilta en ole viitsinyt raahata mitään juotavaa. En tölkeissä enkä pulloissa.
        Vierasvarat ja mökkiviemiset tuon Espanjan käynneillä.

Mitä tulee laitteiden valmistamiseen niin minä suunnittelin rakenteen, laadin mitoituksen ja tein piirrustukset. Kaverini vapautti tarvikkeet E.G:lta ja suoritti rakentamisen. Kallein osa oli pallopintainen liitin kolonnin alapäähän. Kaikki muu oli "joutotavaraa". Uppovastus taisi olla ostotavaraa.
        Mitoitus onnistui niin hyvin, että kolonin yläpään lämpömittari osoittautui tarpeettomaksi.
        Höyrystymispinta-ala ( keittoastian halkaisija ) ja lämpöteho osuivat oikeaan suhteeseen. Kolonnin korkeus täytteineen oli pelkkä tiedonhankinta- ja päättelykysymys

Huolella valmistettu ja kolmeen laatuluokkaan jaetun tuotteen myyntilaatu oli niin vapaa sivumausta, että apteekin A12 hävisi kirkkaasti. Esimerkiksi sekamehu ja OllyBoy peittivät vähäisen sivumaun täydellisesti. Join sitä itse kraavaden kanssa.

Ykköslasku 3kW:lla vaati valvontaa ja säätöä. Nousun vahtiminen. Metyyli pois keulilta. Vajaa tunti rennompaa aikaa. Loppupään vahtiminen makutestein, ettei tullut sikunaa mukaan.
        Kakkonen, 2kW, oli rennompi. Nousu vei vajaan tunnin. Itse paikalla ollen täydensin metyylin poistamisen. Sen jälkeen lajittelu. 1/3 ykköslaatua. Sen jälkeen toinen 1/3 kakkoslaatua ja loppu 1/3 seuraavaan kakkoslaskuun.

Luxus köyhäilyä.

Pidin aina valmiina omatekoliköörejä ja maustettuja viinoja.
        Täytin tilavan lasipurkin mansikoilla ja toisen purkin karpaloilla. Kaadoin 70% ponua siten, että marjat peittyivät. parin viikon kuluttua siilasin uutteen pois. Marjat olivat sen makuisia, että tarjosin niitä takametsän elukoille.

Keitin sokeriliemen ja jäähtyneellä liemellä laimensin uutteen haluamaani vahvuuteen ja makeuteen.
        Anisliköörin tein samalla periaatteella mutta siemeniä tavitsi paljon vähemmän.
        Uunissa paahdetuista appelsiinin kuorista tuli oma tuotteensa.

Varsinaista ylellisyyttä oli kun sain yhdeltä tuttavaltani ylenpalttisen luumusadon kylkiäisenä noin 60 litraa saunapadassa keitettyä luumumössöä.
        Toiselta kaverilta sain vastaavan määrän kirsikkamössöä.
        Keitin sokeriliemet ja pistin rankit muhimaan.
        Varovasti kertaalleen laskettu tuote oli petollisen hyvää hedelmäviinaa. Luumuversio palinkaa ja kirsikkaversio sokeriliemellä laimennettuna kirsikkalikööriä.

Sopimuksemme oli, että minä saan mössöt, ostan sokerit ja hoidan jalostuksen. Tulos pantiin puoliksi.

Nyt lopetan tämän rakkaan harrastukseni muistelot tähän.

• Rälläkkäpaari

Senverran on eri vaiheista kokemusta, että uskon tuotteen olleen todella laadukasta.

• hompsantuusa_

Pihistämisestä ja matkustelusta. Katselin eilen Turun saariston rengasreittiä sitä n. 250 km. Alkoi polttelemaan pohkeissa, että josko harjoittelisin pyörääni sisäkumen vaihtoa, varmuudeksi, ja elokuussa lähtisin polkemaan. Eläkkeellä, kun on aikaa, voisi nautiskella viimeisen päälle. Teltta ja makuupussi kulkevat hyvin pyörän päällä. Leirintäalueita siellä näyttää olevan kiitettävästi.
      Ei maksa paljon.

• Minä meen tänä kesänä pitkästä aikaa risteilylle. Auto laiva auto. :).

• hompsantuusa_
        siilenämää kirjoitti:

Minä meen tänä kesänä pitkästä aikaa risteilylle. Auto laiva auto. :).

Oma herransa on autoillessakin. Voi tehdä muutoksia ja suunnitelmia oman mielensä mukaan. Ainoastaan nuo laivan aikataulut vähän sitten sitoo. Samahan se on sitten mullakin lauttamatkat tuolla saaristossa pitää aikatauluttaa. Kaikki on netissä ja sen on nykyisin niin helppoa.
        Hyvää lomaa jo tässä vaiheessa kaikille!

• hompsantuusa_ kirjoitti:

Oma herransa on autoillessakin. Voi tehdä muutoksia ja suunnitelmia oman mielensä mukaan. Ainoastaan nuo laivan aikataulut vähän sitten sitoo. Samahan se on sitten mullakin lauttamatkat tuolla saaristossa pitää aikatauluttaa. Kaikki on netissä ja sen on nykyisin niin helppoa.
        Hyvää lomaa jo tässä vaiheessa kaikille!

Jotkut säästää lainaillessa toisten autoja. Halvaksihan se tulee kun ei tarvitse maksaa kuin oman reissun bensat. Kuraisena tuodaan takaisin ja kysytään että tarvitseeko antaa pesurahat?

• "Yksin-kertaisesti sitten:

Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Keväisin Peruna.
      1-2 kertaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

H.

• Mihin sinäki säästät?

• Ominkäsintaas

Akan. Akasta. Oon hommani hoitanu ja naatin loput ite.

• hytinäx1

Säästän ostamatta uutta autoa , yritän huollattaa tuota jo pian 15 vuotta vanhaa säännöllisesti. Se on kyllä palvellut hyvin tähän saakka. Jos tulevaisuudessa alkaa reistaileen enemmälti niin sitten taas voi katsella jotain muutaman vuoden käytettyä . Ja sittenhän sitä onkin jo eläkkeellä ja voi matkuskella junalla ja bussilla sekä vaihdepyörällä. Sitten täytyy käydä kurssi pyöränkumin paikkaukseen ja pinnojen kiristykseen. .

• flegmaatti

Uuden auton ostaminen on säästöä.
        Tehdasuudella voi ajella huoletta reilu 100000km ja siinä vaiheessa vaihtaa jakopään renttelit, jarrupalat ja pareittain jotain muuta vastaan tullutta. Seuraava 100000km on jälleen huoletonta.

Viimeistä edellinen, uutena ostettu oli käytössä 14 vuotta, 294000km. keskikokoinen citikka.
        Myin suoraan työkaverilleni kuten myös sen edeltäjän.

Edellinen oli samaa merkkiä ja käytössä 19 vuotta. Mittaristo meni hulluksi eivätkä merkkikorjaamossakaan saaneet kuntoon joten ostin elokuussa nykyisen, uuden volkkarin jolla kuvittelen ajelevani haudan reunalle saakka.
        Omatoimisuus nykyisen tekniikan kanssa on hyvin rajallista.

Olen aina vierastanut muutaman vuoden käytettyjä koska niissä on aina vastassa väistämättömät 100000km:n hommat eikä aikaisemmasta pidosta ole tietoa.

Eräs säästöni unohtui ylemmästä säästösesitelystä.Teetätin kolmannen, korjaavan suolistosyöpäleikkauksen Virossa. Säästö yli 2000€ vaikka vaimo oli mukana nostamassa kustannuksia. Klinikkavuorokausi 100€/hlö. Muut rällingit siihen päälle. Nuo yhdessä nostivat hintaa.

• Sattuuse

Kun ei satu säästökappale eli maanantaimalli.

• Perkel

On nurkat rojua täynnä :( kaikenlaista krääsää pahan päivän varalle .- Kohta 3 vuotta eläkkeellä eikä vielä nurkat siivottu :( On hitsauskonetta, porakonetta, auton renkaita,vanhoja auton osia, metallia sun muuta, kitarakin josta puuttuu strengi ;).

• noohjooh

Vuosia oli niin niukkaa että piti kääntää joka sentti kahdesti. On siitä hyötyäkin ollut, sekä lapset että minä ovat mestarisäästäjiä jos tarvetta tulee.

Oma kokemus on, että ruuassa on helpointa säästää. Herkut pois ja hinnat vertailuun. Nykyisin ruokaketjuilla on omat halvat merkit, niin halvat että jopa tavallisten tuotteiden alennukset ovat kovempi-hintaisia. Kannattaa verrata.

Ja tietty, jos ei ole rahaa, tavaroita ei osteta. Niitä voi löytää tori.fi sivuilta vaikka ilmaiseksi tai ainakin halvalla, tai sitten kierrätyskeskuksilta. Parasta vaan tarkkailla sitä kukkaron liikennettä, ja tarkastella joka hankinta ennen kuin sen tekee - tarvinko oikeasti vai tekeekö vaan mieli?

Laskut voi pitää silmällä, kilpailuttaa puhelin/netti- ja sähköliittymiä, pistämällä hana kiinni suihkussa saippuoinnin aikana.

• Hankin vain sen mitä tarvitsen, niin olen elänyt koko elämäni ja tulen elämään loppuun saakka. Ikinä ei ole tarvinnut jättää mitään tarpeellista hankkimatta ja hyvin olen pärjännyt.

• tööttt

_ kuuntelin eilen ohjelmaa eduskunnasta - ei mullakaan ole telkkaria eikä edespolkupyörää kun kaikki oli pakko laittaa kiertoon tarvitseville
      - hienoa että maassa on useitakin selkeäsanaisia nuoriakin ja naisiakin edustajina - esillä paljon muutakin kuin pelkkää riippuvuksienesittelyä ja juomapuolta - tai sokerisia imelyyksiä
      - totuudenpuhujista harvemmin tykätään eikä kaikki asiat maailmasssa lie koko kehon juttuja tai maita kaatavia - on ihmisiä joiden mielest' säästäminen on pelkkä kirosana - ja ääntäkiin saa paljon puhumaan joutuneet joskus edes säästää . Olemassa olevista asioista tai ihmisistäkin aina lie kyse.

• Köyhistäoloista

Oikeastaan tuo matkustelu on ihan turhaa saastuttamista jotenka törsään sitten enemmän päivittäitavarakaupaan enkä pihtaile ruuassa. Ulkonäöllä nyt enään ei ole mitään merkitystä mutta en halua kulkea missään vanhoissa ryysyissä tai kirppis vetimissä. Kirpputoreilla en käy ollenkaan kun kakarana sai ihan tarpeeksi kulkea niissä käytetyissä moneen kertaan pestyissä epämukavissa ryysyissä ja kamalissa kengissä.

No se on se matkustelu mistä on voinut tuskattomasti luopua ja missään muissa perusjutuissa ei sitten tarvitse centtejä laskeskella. Opiskeluaikoina tuli tutuksi ruuasta tinkiminenkin ja jääkaapissa saatoi olla pariviikkoakin pelkät valot vain että vain kitkuteltiin kuiva muonalla, säilykkeillä ja se se oli kaikkein vittumaisinta elämää.

Elämänarvot ovat muuttuneet iän myötä niin ettei enään kiinnosta mennä pelkästään vain shoppailemaan heräteostoksia mikä on ihan hirveä säästö kun osaa suunnitella etukäteen mitä todella tarvitsee eikä vain ajankulushoppaile. Ruokahävikin pienentämisessä on ollut opettelemista ettei menisi kompostiin liikaa.

Siinä säästää kun ei halua kaikkea mitä muillakin on eikä kilpaile kenenkään kanssa, löytää sellaisen oman onnen kultaisen keskitien, oppii turhasta roinasta luopumisen ja siinä on hieman itselläni vielä kehittymisen varaa. Ihmisen suunnaton ahneus tuhoaa koko maapallon ja hävettää sellainen ahneus mikä nykypäivänä vallitsee. Ei mitään järkeä ole sillä saastuttamisella kun vaan on liikaa rahaa ja kiksejä pitää saada.

Eläkeikä olisi vasta 65 tai voisi noustakkin enkä todellakaan aio raataa sinne asti kun nyt jo tuntuu olevan toinen jalka jo haudassa tai noita vaivoja tuntuu tulevan aina lisää. Eläkettähän ei saa kuin nuoret niin pakko on kitkutella työttömyyskorvauksilla tulevaisuudessa aktiivimallin mukaan käyden jossain kuntouttavassa. Tulevaisuudessa siis köyhyysloukku odottaa ja hyvä vain ettei olekkaan totutellut liian leveään elämään jotta ei tulisi suurta pudotusta. Voi olla että koittaa lopppäästä samanlaiset pula-ajat mitä oli opiskeluaikoina. Hartain toive olisi ettei eläisi liian pitkään jossain vuoteessa maaten ja lääketokkurassa. Eutanasiaa kannatan jos ei ole mitään muuta kuin kattoon tuijottaa enään niin mitä sitä kiusaa muita ihmisiä enään olemassaolollaan.

• Jos ikäs alkaa alle vitosen niin eläkettä ei heru. Tai ainakin se on vain määrä-aikainen.
        Turha toivo että saisi lääketokkurassa edes maata. Nykyisin lääkkeissä säästellään jotta "tuntisit eläväsi" :).

• siilenämää kirjoitti:

Jos ikäs alkaa alle vitosen niin eläkettä ei heru. Tai ainakin se on vain määrä-aikainen.
        Turha toivo että saisi lääketokkurassa edes maata. Nykyisin lääkkeissä säästellään jotta "tuntisit eläväsi" :).

Höh, ei ku siis jos ikäs alkaa vitosella tai sen alle tietenkin piti sanomani.

• Grenadin

Miksi pitäisi säästää? Ja mitä tarkoitat säästämisellä?
      Onko se sitä että juoksee punalappuisten tarjousten perässä tai kirpparivaatteiden käyttöä?
      Ei oikein nappaa moinen elämäntyyli. Kyllä eläketuloillakin voi ostaa normaalihintaisia tuotteita kun muuten elelee nätisti ja vaatimattomasti.

• vituttaa-

juuuu, olisin rikas ellei RAY veisi kaikki mun rahani ,
        pelikoneet pois kaikista ruokakaupoista,
        v a i n peliluolat lailliseksi paikoiksi
        palikoneitten hallintaan oikeuttettava,

• Aloituksessa luki: jos pitää säästää, toisten pitää toisten ei. Toiset tekevät sitä harrastuksekseen toiset enemmänkin tarpeeseen. En halua rajata säästämistä mitenkään käsitteenä, jokainen saa käsittää sen haluamallaan tavalla.

• phsr

- moni sanoo että maailmassa ja elämässä on ihan tarpeeks kaikkea
      - puöluepoliitiikssakin auringonnousun ja laskunkujenkin puolueita
      - pohjolan maailmaan pitäisi kyllä liittää myös yötttömien öiden ja vuorotyöläisten elämää ylläpitäviä voimia
      -sitäkin voimaa jota lukuiten naisten ja miestenkin selkänahasta irroitettua pääomaa - kun luin valtiotieteilijä Heli Vaaran kolumnin juhlienpilaajista
      ja lastensäästämisestä - tulisin siihen tulokseen että kyll'taloissa viel ovia tarvitaan - kaikenmaailman lohtuvaimojenkin ohella - ihmisiähän hekin jos oma eukko miehelle riivinraudaksi ajansaatossa muodostunut.

• flegmaatti

Perusasenteeni on, että haluan jokaiselle käyttämälleni eurolle mielestäni riittävän vastikkeen.

Esimerkiksi valitsen kappalehinnaltaan halvimmat kahvinsuodattimet ( kertaluku vuodessa ) mutta käytän yksityislääkäriä katsoessani sen tarpeeelliseksi.

Olen myös yrittänyt siirtää lapsilleni periaatetta, ettei maailmassa saa olla mitään niin haluttavaa, etteikö siitä voi järkiperustein luopua.
      Käytän kaupallista kuntosalia vaikka vieressä on oman seurani sali jonka vuosimaksu on 20€.
      Tähän minulla on järkiperusteet.

Jne.

• tööttt

minä tykänny yhtääm kun taloon jossa asun - asennettin uudet ovet ja lukot murrettujen tilalle - koko elämä olllut yhtä pelkkää turvattomuuden kriisiä eikä vuorotyöl'iset koskaa elonsa aikana saa nukkua rauhassa.
      Poikani oli pakotettu luovuttamaan avain kunnan kommarieukoille
      muka turvallisuussyitä - joku uskostoyhmä yskii ja ryskii yöaikaankin ovia
      - ne tietysti kaikki oottaaa ja pelkää ettäjoutuvat maksamaan kalmasiivoojien palkan omista varoistaaan jos vanha akka kuolleena hulluna sattuis löytymään työtä vuoroitta-työpaikaltaan.

• Otankovelan

Kaikenlaiset keräykset jätän väliin.

• Samma här. Mua ahistaa nuo kaikenmaailman kerääjät jotka käyvät kimppuun tuolla ihmisten ilmoilla liikkuessa milloin mihinkin varoja keräten. Kyllä aikaihminen osaa itse hakeutua lahjoittamaan jos siltä tuntuu.

• Säästäminen on tavoitteellista touhua, pitää olla päämäärä miksi säästää,
      sellaista ei nyt ole...

Pihistäminen on sitä, että jotain hankkisin, ja sitä varten pitää nipistää ostain muusta,
      sellaistakaan intohimoa ei nyt ole...

Olen tarkan markan koulukunnan edustaja, joka suhteessa suhtaudun tarkasti rahaan ja muihinkin hyödykkeisiin,
      silloin ei tartte säästää ei pihistää.

• Juu, ja minulle juuri tarkan markan koulukunnan edustaminen ja tarkasti rahaan ja muihin hyödykkeisiin suhtautuminen on sitä mitä kustun säästämiseksi ja jopa pihistämiseksi.

• flegmaatti

Olen täysin samaa mieltä. Vaikka rahaa olisikin niin sitä ei ole pakko käyttää.
        Eläminen omien tarpeiden mukaan, vapaana trendeistä ja ympäristön paineista, on varsin halpaa. Kutsun sitä järkevyydeksi enkä pihistämiseksi tai edes säästämiseksi.

• flegmaatti kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Vaikka rahaa olisikin niin sitä ei ole pakko käyttää.
        Eläminen omien tarpeiden mukaan, vapaana trendeistä ja ympäristön paineista, on varsin halpaa. Kutsun sitä järkevyydeksi enkä pihistämiseksi tai edes säästämiseksi.

Niin. Meitä on niin moneen junaan. En minäkään kutsu liköörejä enkä muita viinoja luksukseksi :D.

• pökshush

minä säästän sitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      161
      2860
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2470
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      53
      2364
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      135
      2220
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      65
      1918
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      250
      1745
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1391
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1329
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      31
      1222
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1215
    Aihe