Jari Tervo kertoi IL:ssä lukevansa keskustelupalstoja, "vaikka pitää niitä piinallisina". - Kummallista, että niitä haluaa lukea, hän aprikoi, eikä peitä hämmennystään useiden kirjoittajien kyvyttömyydestä muodostaa yhdyssanoja. - Sairas välilyönti loma, hän demonstroi.
Minulle ihassama, miten on kirjoitettu kunhan selvän saa, en koskaan korjaile toisten virheitä. En myöskään puheessa kun ei-suomea äidinkielenään puhuvat sanovat suomeksi jotain hassusti, paitsi silloin kun itse pyytävät korjaamaan.
On sillä Tervolla murheet
58
752
Vastaukset
- mimmimum-..mi
Onhan niitä täälläkin kielipoliiseja pilvinpimein....
- pisteet..hallussa
Täytyy jonkun osaamattomia neuvoa.
- sanaton-yhtyjä
pisteet..hallussa kirjoitti:
Täytyy jonkun osaamattomia neuvoa.
het ovat niitä niitä niitä...piste pirkkoja ilman yhdys sanaa ja tavu-viivaa ilman hentun tiinaa tai liisaa.
- ällöttää
Minusta vittuilu on rumempaa kuin omanlaisensa kirjoitustyyli.
- Edes_mennyt
Kyllä näillä kymmenillä pitää yhdyssanojen alkeet osata.
- hempppavvn
Miks ei joku voi kirjoittaa yhdyssanoja yhteen?
- siinäkösyy
Kun ei tiedä mitkä on yhdyssanoja
- Tiiinamari
siinäkösyy kirjoitti:
Kun ei tiedä mitkä on yhdyssanoja
Sehän opitaan jo ala-asteella!
- kansa_koulu
Tiiinamari kirjoitti:
Sehän opitaan jo ala-asteella!
Täälä on kansa koulun käyneitä, ei me osata yhdys sanoja.
- kurjakouluaika
kansa_koulu kirjoitti:
Täälä on kansa koulun käyneitä, ei me osata yhdys sanoja.
Meidän opettaja suuttui kerran ja sanoi, että luokasta 70 prosenttia ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja.
Jukoliste, että purskahdettiin nauramaan:
Eihän meitä edes ollut niin monta! - Bengalitikku
Kait te kaik oppilaat yhes koos = 100 %, olitte joskus yhtä aikaa läsnä. Jos olisi 5 oppilasta, niin 3,5 oppilasta ei osaisi yhdyssanoja. Tuo oli hauskasti kirjoitettu.
- ex-
Oikeinkirjoituksessa näkyy ihmisen älykkyystaso. Aika surkeita tyyppejä täällä on. Mutta olkoot. Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia - tämä oli yleinen sanonta kun olin lapsi ja nuori. Pitää paikkansa edelleen.
- Normi-settiä-elän
Minulle on annettu kauhalla ilman lusikkaa. Hörpi siinä sitten älykkyyttä. Surkeasti piti pukeutuakin, lapsena. Kun ei ollut muodin edellä kulkijoita. Kansakoulusta sain valtavan tuolikokoelman, nurinpäin olevia, pelkkiä nelosia todistuksissa.
Mutta leipää, lämmintä ja rakkauttakaan ei ole puuttunut koskaan. Rahakin on riittänyt. - Bengalitikku
Ex- : Laita kun-sanan eteen pilkku. Alistuskonjuktiolla alkava sivulause päälauseen jäljessä, edellyttää aina pilkkua eteensä.
- Letitön
En käyttäisi sanaa älykkyystaso, vaan sivistystaso, yhdyssanojen käyttäminen ei vaadi älykkyyttä.
Alhaisen koulutustason huomaa siitä, kun ei osaa yhdyssanojen käyttöä.
Nykynuorissa on samaa ongelmaa, ei se ole iästä kiinni. - 987x
Bengalitikku kirjoitti:
Ex- : Laita kun-sanan eteen pilkku. Alistuskonjuktiolla alkava sivulause päälauseen jäljessä, edellyttää aina pilkkua eteensä.
Hi-hi...
Paha moka älykkyystasokkaalta. - Bengalitikku
Hi-😃-hii.
No, minä en ainakaan ole virheetön ja mielelläni teen möykky-yhdyssanoja.
Jotenkin nautinnollista. ex-
Johan lipsahti, et kai vaan ole sinäkin saanut lusikalla niin kuin minäkin.
Oikeinkirjoituksessa näkyy vain, että suomen kielen kielioppi on luettu ja sen sisältö omaksuttu ja pystytään sitä soveltamaan.
Kielioppi antaa työkalut, verbeillä voi sanailla ja adjektiiveilla somistaa tekstiään ja substantiiveilla ilmaisee havaintojaan jne.
Kielioppi voi olla täydellistä ja sisältö täyttä potaskaa, kumpi mahtaa olla älykkäämpää kirjoittamista?
Ei kirjoittaminen täällä sen enmpää kuin muuallakaan ole pelkkää virheiden välttelyä ja sääntöjen noudattamista, sisällöllä se alykkyys mielestäni paljastetaan.
Älykkyyttäkin on niin montaa sorttia ja yksi on älykäs yhdessä ja toinen toisessa ja
älyttömintä on käyttää älykkyyttä yhdenlaisena lyömäaseena tai itsensä ylentämiseen ja toisten lyttäämiseen.Minulle on virheet yhdentekeviä, ten niitä itsekin. Tärkeintä että asia tulee ymmärretyksi.
Mielestäni sydämen sivistys (huom. yhdyssana-ko :) on tärkeää. Toisten yläpuolella liitelevät toisista vikoja etsivät eivät myöskään anna mukavaa kuvaa itsestään. Voisi hetkeksi unohtaa erinomaisuutensa ja rentoutua.- ex-
Bengalitikku kirjoitti:
No kun ei! Tekstini on sujuvaa just noin kirjoitettuna. En muuta mitään. Pelkillä kielioppisäännöillä ei kirjoitettaessa tee yhtään mitään. Niin, ja yhdyssanoistahan tässä oli kyse...
- Bengalitikku
Aivainiin. Nostan käteni ylös. 🙌
Ne oli äskenkin ylhäällä, kun pesin ikkunoita.
Nyt on kliffaa, kun näkee paremmin ulos. - huippuälyä
Kirjoituksesi paljastaa älynlahjasi hyvin vajavaiseksi. Vaikka koko eläinkunta on kirjoitustaidotonta, jokainen eläin päihittää älykkyytesi mennen tullen.
- O-Orvokki
Letitön kirjoitti:
En käyttäisi sanaa älykkyystaso, vaan sivistystaso, yhdyssanojen käyttäminen ei vaadi älykkyyttä.
Alhaisen koulutustason huomaa siitä, kun ei osaa yhdyssanojen käyttöä.
Nykynuorissa on samaa ongelmaa, ei se ole iästä kiinni.Ja nykyisin tekstinkäsittelyohjelmat muokkaavat tekstejä ihan itsekseen. Erityisesti yhdyssanojen kohdalla olen itse huomannut virheitä tekevän ilmiön.
- sekovaara
Tärkeintä ei ole kirjoituksen virheettömyys,vaan sen sisältö.Suomalaisissa on paljon lukihäiriöstä kärsiviä,sitä esintyy myös älykkäillä sekä paljon opineilla ihmisillä.
- Bengalitikku
huippuälyä kirjoitti:
Kirjoituksesi paljastaa älynlahjasi hyvin vajavaiseksi. Vaikka koko eläinkunta on kirjoitustaidotonta, jokainen eläin päihittää älykkyytesi mennen tullen.
Hei Nero! Kenelle kirjoitat näin rumasti?
- alisilla
Minä keksin, että omaan lukihäiriön. Sen jälkeen, kun kirjoitin palstalla Dotke, se oli isän auto. Täällä naurettiin vaikka tarjoilun laituri olohuoneessa koti viiniä.
- oma-tunto
Ei naurata. Surkeita.
- PuolueetonTarkkailija
*Koulutussessio alkaa*
En muista 50-luvulta kansakoulussa opetetun yhdyssanoista mitään tai olin silloin sairaana.
Minulla korva sanoo milloin on yhdyssana tai ei ole; ei mitään ongelmaa, mutta kuulin joskus, että siihen on jokin yksinkertainen sääntökin.
Tietääkö/muistaako joku?- Heikunkeikku
"PuolueetonTarkkailija"
Joskus olen tänne kirjoittanutkin yhen säännön.
Kirjoitanpahan toisen kerran, kun sääntö on niin mukavan helppo.
"-kin"-pääte.
Jos miettii onks vai eikö onks oo yhdyssana, niin voi plätkästä -kin-päätteen sanaan.
Jos tällää "kinnin" keskelle kahden sanan väiin, niin huomaa heti, jos menee väärin.
Esim. minä nyt plätkäsen:
Nou-nou näin: KirjaKIN hylly. Vaan: KirjahyllyKIN.
Yhdyssanakin. Ei Yhdyskin sana.
Laskukonekin. Ei laskukin kone.
Jne...
Niin helppo sääntö, että voisi olla vaikeempikin:)
On muitakin sääntöjä, mut mennään tällä yhellä. - PuolueetonTarkkailija
Heikunkeikku kirjoitti:
"PuolueetonTarkkailija"
Joskus olen tänne kirjoittanutkin yhen säännön.
Kirjoitanpahan toisen kerran, kun sääntö on niin mukavan helppo.
"-kin"-pääte.
Jos miettii onks vai eikö onks oo yhdyssana, niin voi plätkästä -kin-päätteen sanaan.
Jos tällää "kinnin" keskelle kahden sanan väiin, niin huomaa heti, jos menee väärin.
Esim. minä nyt plätkäsen:
Nou-nou näin: KirjaKIN hylly. Vaan: KirjahyllyKIN.
Yhdyssanakin. Ei Yhdyskin sana.
Laskukonekin. Ei laskukin kone.
Jne...
Niin helppo sääntö, että voisi olla vaikeempikin:)
On muitakin sääntöjä, mut mennään tällä yhellä.Tuo simppeli sääntö se olikin. Kiitos kouluttajalle.
- Bengalitikku
Joopa. Kiitos Heikku. Nyt voi kinittää ja paremmin kiinnittää huomion joihinkin mahdollisiin tulemaisillaan oleviin virheisiin.
- eeewrrrwwg
Voi hyvää päivää!
Yhdyssanat kirjoitetaan yhteen!
Moni aikuinenkaan ei osaa, vaikka koulunsa jo käyneet. Kyllä säälittävää ja tympeää.- Lääke-tiedettä
Onko sinulla ollut sukupuoliyhdyntätautia koskaan milloinkaan.
Päivää vaan...
Onpas tympeä ja pahalta haiseva kommentti!
Kun tänne kirjoitan niin kirjoitan nuo pyhät yhdys sanat ja kaikki muutkin sanat just niin kuin haluan.
Varo, ettet tukehdu sääliisi.
Jos olen käynyt kouluni 1950 luvulla ja vain tavallisen kirkon kylän kansa koulun ja sieltäkin lintsasin kun vain vanhempien silmä vältti.
Sitten hankin hyvän ammatin, jolla olen elättänyt itseni ja perheeni hyvin. siinä ammatissa en tarvitse yhtään ainutta yhdys sanaa, enkä edes ollut urheilu seurani tai minkään muunkaan seuran sihteeri. Enkä ole lukenutkaan mitään, kun ei kiinnostanut, maailmanmenosta olen hyvin perillä, olen kuunnellut radiota ja joskus vilkaissut televisiota, no vähän vitsi kirjoja olen vilkuillut.
Olen selvittänyt elämäni menneet kuusi kymmentä vuottani pelkällä puumerkkini kirjoittamisella.
minkäs teen, jos en osaa yhdy sanoja yhteen kirjoittaa.
Tänne silti kirjoitan jos haluan, ei täällä ollut oikein kirjoitus testiä kun nimi kirjauduin.Tämä palsta tarvitsee paitsi ymmärtäviä kirjoittajia niin myös ymmärtäviä lukijoita, jotka eivät sääliin heti kompastu.
- AamunAvaus
Ei päivää ilman testiä
http://www.lintukoto.net/testit/yhdyssanat/- Tulen.ymmärretyksi
60% oikein, ihan minulle riittävä tulos.
Tulen.ymmärretyksi kirjoitti:
60% oikein, ihan minulle riittävä tulos.
85 %oikein luulin että huonompi. Jos noita alkaa miettimään ei olekaan niin varma.
- Bengalitikku
Mä sain 90 %. Minä pidän testeistä. Teen aamuisin Iltalehden tietovisan. Ehkä opinkin jotain murutietoa.
- ex-
Tuli 90% tulos. En ihan täydellinen ole, tietystikään. Kirjoitan joskus jopa tahallani omatekemiä sanoja ja sanamuotoja, nehän vain virkistävät tekstiä. Ainakin omasta mielestäni :)
- Bengalitikku
Ollaanko yhtä fiksuja?
Niin minunkin mielestäni rikastuttaa.
Meillä on prosessi: kehitämme suomenkieltä. Oisko hihhiille paikka tässä.
Pitänee lopettaa kirjoittaminen ja puhua ääneen ihmisten kanssa.
Silloin ei kukaan taida pohtia lausuiko keskustelukumppani yhdyssanan oikein vai menivätkö sanat sittenkin erilleen.
Pilkuista ja pisteistäkään ei tarvitse välittää.
Jotkut yhdyssanat erikseen kirjoitettuina saavat aikaan vääriä mielikuvia.
Vaan onko sekään elämää tärkeämpi ongelma.- Bengalitikku
Niin ja kun tulee viileät säät, voi olla sisäolento, muttaa tarvitseeko miettiä ulkotulentoja?
Bengalitikku kirjoitti:
Niin ja kun tulee viileät säät, voi olla sisäolento, muttaa tarvitseeko miettiä ulkotulentoja?
Juuri tulentona tulin ulkoa sisälle lataamaan MoccaMasteria, olen siis sisäolento, pian jälleen ulosmenento.
Jotenkin siihen tapaan.
Pyolukanputsantona myös esiinnyn.- Bengalitikku
Näin on marjat!!
- Kirjoitttaja
Kännykällä on vaikeaa kirjoittaa kieliopillisesti oikein...
- ei-ollut-asiaa-
Kustantaja voisi kertoa, kuinka paljon Tervon kirjoituksia joutuu korjailemaan?
Toisaalta toisen kirjoittaa miten sattuu asiaa, toiset huolellisesti asiatonta.- näin-se-menee
"Toisaalta toisen kirjoittaa miten sattuu asiaa"
Niin näkyy olevan.
Mitähän tuollakin tarkoitit? Vai jäikö t pois sanan lopusta kuitenkin? - Bengalitikku
En ole lukenut Tervon kirjoja. Kerran aloitin, mutten montaa sivua jaksanut.
En tietenkään tee oikeutta hänelle, koska voisin tutustua edes vähän kirjoituksiin; joten sisältö ei voittanut muotoa.
- bobgeldof
Osa ihmisistä muutenkin turhanpäiväisiä pilkun-nussijoita? Sujuvasti olen ymmärtänyt kaikenlaisia kirjoituksia,vioilla tai ilman,johtuneeko lukijan omasta käsityskyvystä?
- Bengalitikku
No. Vähän noinkin.
Kummallista, että kiinnittää toisen kirjoitusvirheisiin huomiota ja omat menevät läpi sormien.
Silti ihmiset saavat kirjoittaa asiansa taidoillaan.
Mutta, jos oikein rupeaa närästämään, voi Google:n hakuosioon kirjoittaa sanan ja se tsekkaa oikeinkirjoituksen. Meinaan, jos joskus täytyisi äheltää jotain virallisempaa, tuosta on apua.
- ainaainaaina
Yleissivistykseen kuuluu edes alkeet, kirjoittaa edes yhdyssanat yhteen.
Ruman näköistä ja joskus väärän käsityksenkin antaa teksti, jossa yhdyssanat kirjoitettu erilleen. - nero.patti
Voi purulauta.
Mitä hittoa se possessiivisuffekti taas meinasikaan?
Kaikki muut osaan! Jotenkuten mutta kuitenkin.- Bengalitikku
Possessiivisuffiksi.
Esim. Minun putulautani. Minun...ni
Ja Sinun purulautasi. Sinun...si
Jne.
Myönnän. Arkikieli unohdittaa ne.
Yhdyssanojen virheet ei minua niinkään häiritse, mutta kun on kysymys ´´virallisesta´´ tekstistä., minua häiritsee, kun nykyään sanotaan esim. lehmä on kävelee. Ei ennen voinut samanaikaisesti vain olla ja kävellä.
Ristikossa jota eilen tein vihjesana oli ´´hiilet´´ vastaus muodostui ´tuhka´´ sehän on ihan eri asia.
Myös yksiköt ja monikot ovat usein sekaisin.
Täällä keskustelupalstalla taas, minua ei häiritse mikään, puhekieli on erikseen ja tärkeintä on, että ymmärtäisimme sanoman.- Kirjoitan-mitä-kirjoitan
Tämän hetken ymmärrykseni mukaan olemme suomessa, ei ole tuottanut ongelmia ymmärtää suomen-kielistä tekstiä, aivan sama missä järjestyksessä ne sanat on aseteltu.
Mikäli jengi siirtyy savumerkkeihin, aion opetella niitäkin.- SuommeKirjoittaja
Minäkin asun Suomessa ja kirjoitan kohtuullisen sujuvasti tekstiä suomen kielelläkin.
- NikittömänäTaasKirjoitan
Luen minäkin keskustelupalstoja aina välillä, ja joskus kirjoittelenkin. Yhdyssanoja pilkkoo iPadini usein ja erityisesti englannin kielellä muokkaa sanoja välillä todella merkillisesti. - En hallitse erilaisia asetuksia yms., joten en osaa muokata ohjelmia paremmin toimiviksi, eikä huippuälykkyyteni tule millään muotoa näkyväksi. Päinvastoin.
Älykkyyttäni on mitattu ja testailtu innokkaasti jo joskus teini-ikäisenä, kun sain jostain koulussa tehdystä älykkyystestistä (harmittavan) hyvät tulokset. Jouduin osallistumaan joihinkin ylimääräisiin testeihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031339
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831219Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott133965- 67877
- 39807
- 71803
- 71747
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53741Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39734- 59734