Kaatopaikkajätteen periminen.

C.12CY

Joko olet aloittanut ylimääräisen/turhan tavaran poisheittämistyön. Hyvä, sillä olen varma, että lapset kiittävät.

Osallistukaa keskusteluun, odotan satoja vastauksia/mielipiteitä.

34

463

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoterapeutitar

Kauan sitten! Ensin tyhjeni iso kommuuniasunto. Asuin vain kahdessa huoneessa. Sitten muutin pikkuyksiööni ja taas lähti tavaraa. Viimeisen remontin yhteydessä vein tavarat kellariin ja pikku kasa näytti niin kovin vaatimattomalta kellarin nurkassa. On niin mukavaa asua kaikinpuolin pienesti. Vielä, kun saa loputkin asuntolainat maksettua, niin asun rahallisestikin pienesti.

• ö-Öö

Odottavan aika voi olla pitkä

Kyllähän sitä nurkkia siivoaakin. Pitäis rt0iä vetokoukullinen auto ja peräkärryt, ois vähän tehokkaampaa.

=DW=

• KotiäitiPernoo

Kaikki turhat tavarat pois pikkuhiljaa , nyt tarkastetaan VHS-kasetteja ja kymmenniä kirjeitä sekä satoja kortteja.

• Disney-VHS -kaseteista kuulemma joistain maksetaan maailmalla nyt hyvin. Keräilijät asialla.

• Kuolinsiivous

Olishan sitä realisoitavaa ja vielä enemmän roskaa...Viipurin olut tehtaan limpskapulloista lähtien. Tunnearvoa?

• hytinäx1

Miten olisi jos ottaisit yhteyttä sinne Sonkajärven kansainväliseen pullomuseoon niistä Viipurin olut tehtaan limsapulloista. Orimattilassakin netin mukaan on pullomuseo. Liekö myös keräilijöitä jotka olisivat innostuneitaostamaan historiallisia pulloja. Tai onko suomessa panimohistoriallista museota?

• MuistojenKeskeltä
        hytinäx1 kirjoitti:

Miten olisi jos ottaisit yhteyttä sinne Sonkajärven kansainväliseen pullomuseoon niistä Viipurin olut tehtaan limsapulloista. Orimattilassakin netin mukaan on pullomuseo. Liekö myös keräilijöitä jotka olisivat innostuneitaostamaan historiallisia pulloja. Tai onko suomessa panimohistoriallista museota?

Olipa kerran tyttö, jolle vastaan tuli mustalaisakka. "Anna mie povvaan siulle",;akka sanoi. Tyttö antoi luvan ja mustalainen kertoi;"Menet naimisiin, saat kaksi poikaa. Toinen kuolee valtion leivissä ja toist mie en kerrokaan." Kaikki toteutui. Vasta kun jälkimmäinenkin pojista kuoli, ennustus ymmärrettiin. Nuo pojat on lapsena limsaa pulloista killittäneet. Kuolinsiivous saa tulla kun se aika luonoisesti on. Tunnearvoa.

• johdossa.ei.vikaa

Niin on piuhoja, jotka pitäis jonnekin viedä. Niitä on niin monella syheröllä ja kielillä ettei selvää saa.

• Muuttojen yhteydessä on aina tehty inventaario tarpeellisista ja tarpeettomista. Lisäksi joka kevät ja sylsy tsekataan tavarat ja vaatteet et mistä voisi luopua. Konttiin olen eräänkin lastin hyväkuntoisia kipannut.

• Riittävästi.siivottu

Osallistun nuku yön yli ulkona -tapahtumaan ja pidin itsestään selvänä että 40 v sitten ostamani teltta on jossain kaapin ylähyllyllä. Olin heittänyt sen pois. Onneksi sain naapurilta lainaksi. Kiva kun löytyy kaksi ohutta patjaa, joita en ole tarvinnut viiteen vuoteen.
      Olen koko kesän kerännyt inspistä kuolinsiivoukseen ja kirjoja hävittänytkin. Nyt päätin että en hävitä, paitsi yhden grillin nakkaan kiertävän romuauton lavalle seuraavan käyntikerran yhteydessä.
      On se mukava kun tarvitsee erilaisia nappeja, nauloja, ruuveja, nauhoja, naruja, on kaappi mistä ottaa. On sahaa, kirvestä, oksasaksia ja erilaisia tykaluja, marjansiivousvärkkiä, joulukuusen jalkaa, vaikka niitä tarvitsee tosi harvoin. Pärjään yhdellä ämpärillä, mutta nyt omena-aikaan on mukava kun niitä on viisi. On siivousvälineitä harvoin tapahtuviin erikoispesuihin, on vaihtoverhoja- ja mattoja.
      Myös vaatteissa on ns. turhia, vaan kylläpä joskus tarvitsen just määrättyjä. Kenkiä on runsaasti eri käyttöihin, on urheilu- ja lämminkerrastoa, villakalsaria ja -paitaa. Itse käytössäkin on useita vaatekertoja, koska pesen täysiä koneellisia.
      Kun puhun muuttamisesta, esikoisena tokaisee: etsi sinä vaan asunto, kyllä me, kaikki urheiluaharrastavia vahvoja ihmisiä, sinut hetkessä seuraavaan paikkaan muutamme. Siitä päättelin että mikä homma heillä minun kuolinsiivoukseni on tehdä, pari tuntia, kun koko paljous on yhden vävyn peräkärryssä suuntana kaatopaikka, sinne myös huonekalut, jotka eivät kelpaa kenellekään. On toki joukossa jotain heille merkityksellistäkin. Tärkät asiakirjat sain setvittyä mappiin, ja hävitin vanhat, tietävät, mitä sopimuksia alkavat lopettaa, tai mistä perintörahoja etsivät.

• Minä en pidä kuolinsiivousta. Olen nauranut jälkikasvulle että kuolemani jälkeen katselen kiinnostuneena pilven päältä kun hikoilette romujeni kanssa.
      Mökillä on vintti ja aitta täynnä romua, tai sellaista "mitä voi vielä tarvita".
      Myös kylillä on tavaraa kaikki kaapit ja varastot täynnä. Onneksi sentään ovat hyvässä järjestyksessä.
      Vävy on oikein hyvä tekemään varastojen tyhjennstä, olen nähnyt kuinka kovalla kädellä laittaa heiltä pois kaiken ylimääräisen.

• Logi-stiikkaa

Sinulla on mun luonto. "Mitä voi vielä tarvita" ei kannata heittää pois.
        Kyllä. Elämänkaari on opettanut, että jollekin ruuvillekin löytyy käyttö maailmassa. Jopa nostalgisille priimoille 40 vuotta vanhoille keittiötuoleille, poistettu käytöstä.
        Niin mökillä kuin kotonakin. Ja kaikki järjestyksessä, viikattuina pakattuina, vieras petivaatteista työkaluihin ja tarvikkeisiin yms yms.
        Silti molemmissa päissä muuttokuormat mahtuisi 1 x roudaus kyytiin. Tilava paku tms.

• Samaa heimoa kanssasi tässä suhteessa.
        Olen kuullut sanonnan : Aika tavaran kaupihtoo.
        niin monta kertaa on asia pitänyt paikkansa ja olen saanut todeta,
        onpas hyvä kun en heittänyt tätä pois, vaikka niin meinasin.
        Pikku hiljaa se roina kuitenkin vähenee, joskus nuorille jokin kelpaa
        nyt olen opiskelijoille keräillyt astioita
        ja kattiloita yms elokuun ajan vielä keräävät hyviä ehjiä astioita.

• Logi-stiikkaa

Juuri noin, tavara ja "roina" häviää kuin itsestään, ajan kanssa. Aina joku tarvitsee jotakin. Vaikka naapuri. Sellaista jolla on käyttöä. Rikkinäistä elektroniikkaa kerää tuskin kukaan? Siksi niitä ei tarvitse säilöä. Ei ole edes VHS kasetteja enää. Muutama joulu cd jäänyt muistoksi.
        Enäähän ei tule hankituksi kuin kulutustavaraa, vanha pois uusi tilalle.

• minä en ole koskaan turhaa tavaraa kerännytkään, joten mitään poisheittämisurakkaa ei tarvitse tehdä.

• Ai sulle sopii samat vaatteet kui joskus kun aloit niitä itse ostella ja ne niin hyvää laatua että vieläkin käyttökelpoiset :)?

• siilenämää kirjoitti:

Ai sulle sopii samat vaatteet kui joskus kun aloit niitä itse ostella ja ne niin hyvää laatua että vieläkin käyttökelpoiset :)?

mitähän sinä tuolla kommentillasi tarkoitat?

• sitähänpeilaa
        tammikuu-51 kirjoitti:

hän rivien välistä kysyy, kuljetko vanhoissa kirppari rytkyissä, et ole lihonut et laihtunut vaan pysynyt samoissa mitoissa..

• sitähänpeilaa kirjoitti:

hän rivien välistä kysyy, kuljetko vanhoissa kirppari rytkyissä, et ole lihonut et laihtunut vaan pysynyt samoissa mitoissa..

mitenkäs tuo liittyy kaatopaikkajätteeseen ja turhaan tavaraan?

• tammikuu-51 kirjoitti:

Siis sitä että etkös tee inventaariota vanhoista vaatteistakaan tai kengistä? Niitä ainakin minä joudun pariinkin otteeseen vuodessa aina tsekkaamaan ja poisheittoa harkitsemaan.

• sitähänpeilaa kirjoitti:

Eläpä laita sanoja mun piikkiin kun osaan itsekin vastata mitä tarkoitin.

• siilenämää kirjoitti:

Siis sitä että etkös tee inventaariota vanhoista vaatteistakaan tai kengistä? Niitä ainakin minä joudun pariinkin otteeseen vuodessa aina tsekkaamaan ja poisheittoa harkitsemaan.

Ja ylipäätään en usko että kukaan elää elämäänsä niin ettei yhtään mitään kertyis.

• osanvoihyvinmyydä

Tänään juuri realisoin omaisuuttani lähes 4000€ edestä, kun ajattelin, ettei perilliset arvosta sitä. Olen myynnyt minulle ja perillisilleni tarpeetonta tavaraa tori.fi pois hyvällä menestyksellä.

• ö-Öö

Muista verot

Harvempi ehkä ajattelee, kamojen myymisestäkin voi joutua verolle. Sulla heti ilmianto itsestäsi ammattityyppisestä kirppismyynnistä, koska olet myynyt muutakin, kuin omaa, vanhaa rojuasi. Eli jobbausta. Ja jos olet pitempään tehnyt sitä, voip tulla sanktioita takautuvastikin.

No, tuskin huolta, jos naapuri ei käryytä. Näissä kirppis-tyyppisissä kauppahommissa kuitenkin liikkuu paljon kaikenlaista "epämääräistä" "yrittäjää", joista verottajakin kiinnostunut. Noissa oli jotain rahasummarajojakin vuositasolla. Jossain vaiheessa/tilanteessa hommeli voi mennäkin laitomaksi. Vaan, jos jobbailee jonkun muun rojua, liiketoimintaahan se kuitenkin aina. Sellanenkin, ostelee kamaa kirpparilla myytäväksi, se on pisnestä se. Meinasin vaan varottaa, turhien ongelmien välttämiseksi.

Annoit siis itsesi ilmi sosiaalisessa mediassa laittomasta tavarajobbaamisesta :DDDDD

=DW=

• ÖööÖÖÖÖ1ÅÅ

Takuueläke nousi 9€/kk, nyt voi rauhassa pitää pientä taukoa kirppis-myynnistä.

• Nyt-meni-kahvit
        ÖööÖÖÖÖ1ÅÅ kirjoitti:

Takuueläke nousi 9€/kk, nyt voi rauhassa pitää pientä taukoa kirppis-myynnistä.

Nyt alan olla kateellinen takuueläkeläisille. Nousisipa normaalit eläkkeet noin huimasti. Vaan ei. On jatkettava kituuttamista. Yhdeksällä eurollahan saisi 3 pukettia juhla-mokaa k-markettien super tarjouksesta.

• Bengalitikku

Valtiolle tulisi halvemmaksi maksaa vaikkapa tammikuussa kerralla tuo kaikille. Johan pankkikuluihin menee saman verran, ehkä.
        Tuo kirpputorimyynnin verottaminen on aika ilkeää. Onhan siinäkin vaivsnsa ja riskinsä. En ymmärrä.

• Riittävästi.siivottu

osanvoihyvinmyydä, ja mikä parasta, se on tosi kivaa hommaa. Itse teen sitä myös, ostankin jos löytyy kiva käyttötavara.

• mattimooses

Luin kirjan kuolinsiivouksesta ja jälkeläiset kehoittivat ottamaan oppia siitä. Jälkeläisten oli lopultakin vietävä tavaransa pois. Niistä romuista olin huomautellut vuosikausia, mutta mitään ei tapahtunut.
      Nyt olen siivonnut nurkkia ja kaatopaikalle on mennyt kuorma jos toinenkin, mutta täällä lajitellusta kuormasta ei tarvitse maksaa mitään. Vanhoja koneita ja elektroniikkaa oli uskomattomen paljon kertynyt.
      Käyttökelpoista tavaraa oli sitäkin, mutta hyvä kanava sille ,oli romulava, jonka kautta osa roinasta sai uuden kodin.
      Siivous jatkuu vielä, sillä isossa omakotitalossa on uskomaton mahdollisus kaikenlaiselle tavaralle. Olen seurannut tanskalaista kierrätys ohjelmaa, siellä kaikki tuntuu menevän kaupaksi.

• kaikkipaikattäynnä

Mitä tehdä perinnöksi saaduille tavaroille? Sukuni naiset ovat olleet käsityöihmisiä ja liinoja lakanoita pitsipeitteitä ym on ainoalle suvun tytölle eli minulle kertynyt röykkiöittäin. Historiaa en tohtisi hävittää, mutta en haluaisi niitä pitääkään nurkissani eikä nuoriso niitä halua ainakaan vielä tässä vaiheessa.

• siitävain

Sanoppa nuorisolle, että tulevat hakemaan mitä haluavat. Sen jälkeen voit kysellä esim. paikkakuntasi kirjastosta josko siellä on käsityökerhoja. Käsityökerholaiset usein muodistavat ja uusiokäyttävät heille lahjoitettuja tekstiilejä.
        Itse olen lahjoittanut jälkipolvelle kaiken mikä heille kelpasi. Nyt jäljellä on vain käyttötavaroita. Kevätsiivouksen yhteydessä rankkaan vaatevarastoni ja vaatteet joita en käytä vien joko kierrätykseen tai lumppukeräykseen.
        Paperit kävin aikoja sitten läpi. Kirjastossa silppusin henkilötietoja sisältävät.
        Rohkeasti vain :)

• bessie--

" Mitä tehdä perinnöksi saaduille tavaroille? Sukuni naiset ovat olleet käsityöihmisiä ja liinoja lakanoita pitsipeitteitä ym on ainoalle suvun tytölle eli minulle kertynyt röykkiöittäin. Historiaa en tohtisi hävittää, mutta en haluaisi niitä pitääkään nurkissani eikä nuoriso niitä halua ainakaan vielä tässä vaiheessa."

Olen jo vuosia sitten ottanut käyttöön vanhat pitsilakanat, ihan ovat muiden lakanoiden joukossa liinavaatekaapissa. Pussilakana ei ole minulle välttämätön, pitsireunainen päällyslakana pysyy riittävän hyvin paikoillaan ja voihan sen varmuuden välttämiseksi vielä kiinnittää (turva)hakaneuloilla halutessaan. Saatan käyttää pitsireunaista ja nimikoitua päällyslakanaa myös aluslakanana, aluslakanoiden kanssa samalla hyllyllä ne minulla ovatkin.
        Pöytäliinoja käytän vain satunnaisesti, mutta ei tulisi mieleenikään hävittää äitini tai tätini taidokkaasti kirjomia pöytäliinoja tai heidän hankkimiaan isoja pellava- ym. pöytäliinoja ja lautasliinoja. Varsinkin noita isoja liinoja on oikeasti tarvittu liki vuosittain, viimeksi elokuussa kahta liinaa pyydettiin lainaksi, itse tarvitsin niitä viime syksynä. Kirjailtuja tai muuten koristeellisia taas käytän joskus vain omaksi ilokseni, mutta vielä useammin laitan kauniin vanhan liinan pöytään vieraiden takia.

Luulisin muuten miespuolisten sukulaistenkin arvostavan suvun naisten tekemiä käsitöitä, samoin heidän vaimojensa jne.. Ota kuvat niistä liinoista ja pitsipeitteistä ym., joita et halua enää pitää nurkissasi (?) ja sitten vain kyselemään että haluaako joku, kuva, mitat ja esineen 'historia' liitteeksi.

Jos jotain lajia on suorastaan "röykkiöittäin", niin seassa saattaa olla sellaisiakin, ettei niitä kannata sukulaisille tarjota, pois vain. Jos olet itsekin käsityöihminen niin varmaan osaat arvioida mitkä ovat säilyttämisen arvoisia.

Jos kaikki vaatteet ja liinavaatteet mahtuvat siististi ja usein käytettävät myös helposti saavutettavasti kaappeihin ja laatikoihin, niin en oikein ymmärrä miksi niistä pitäisi päästä eroon? Jos siis käyttökelpoisia ja ehjiä (tai ainakin riittävän ehjiä ja siistejä) ovat.

• kaikkipaikattäynnä

Kiitos kommentista. Asioilla on aina useampi puoli, siksi näitä tavaroita pyörittelen. Tätini onkin liinavaatteita antaessaan kirjoittanut lahjan liitteeksi usein pyyheliinan tms historian, kenen tekemä ja koska.
        Aikanaan pellavat kasvatettiin itse ja itse kasvatetuista pellavista valmistettiin liinavaatteita. Koska sota vei suuren osan miehistä siihen aikaan niin kapiot jäi tädeiltäni käyttämättä. Itselläni on vain poikia ja luulen, ettei miniät arvosta minun sukuni historiaa. Ehkä sitten kun ovat vähän vanhempia. Ihania miniöitä olen kylläkin onnistunut saamaan. Itsekkään en arvosta huutokaupasta ostamiani liinavaatteita samaan arvoon kuin mummoni tai tätieni tekemiä. Pojat ei liinavaatteita osaa arvostaa (saati sitten huoltaa niitä) ja lapsenlapseni tyttö, joka nämä ehkä aikanaan perii on vasta taapero, joten minun tehtäväkseni jää joko näiden säilyttäminen tai hävittäminen.
        Nyt olen ottanut käyttöön pellavaiset ohuet käsi ja astiapyyhkeet. Itse olen myös sukuni tapaan käsityöihminen, jonka vuoksi näistä luopuminen onkin tuskaa. Täytyy taas ottaa pinot esille ja kääntää taitoksiltaan ja muistella sukua, josko sieltä muutaman ehkä saisi kierrätykseen.

Kyllähän nämä hieman energiaa vievät kun olen nyt hurahtanut minimalismiin. Täytyy nyt keskittyä muun tavaran vähentämiseen ja antaa näiden olla, vaikkapa niiden papereiden silppuamiseen.
        Annetaan ilmaiseksi palsta torissa poiki kymmennessä minutissa kaksikymmentä yhteydenottoa, joten jos vain pystyn luopumaan tavaran ottajia on. Kiitos näkökulmista, kuolinsiivous jatkuu.

• mummimummixxx

Kun ei se nuoriso mitään halua. Itse olen näitä liinoja ja poppanoita ihan kyllästymiseen asti pyöritellyt. Täytyy vain pala palalta laittaa pois. Historia on historiaa, mutta pitääkö sitä minun ylläpitää kuolemaani saakka. Onneksi olen yhdelle ystävälleni voinut lahjoittaa sen verran kun olen raaskinut antaa. Hän on kirpputori ihminen. Pitää vain raaskia antaa vielä enemmän niin itsellä olisi helpompi olla. En tietysti tätä taakkaa lapsillekkaan haluaisi antaa mistä itse olen pyrkimässä pois. Juuri äsken raaskin laittaa roskiin isot pinot lasten historiaa kyniä ja kaikenmaailman pikkuhilpetööriä mitä olen säilyttänyt. Kiitos vastauksestasi ja rohkaisusta tässä loputtomassa työssä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      103
      1329
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      83
      1219
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      132
      955
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      877
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      807
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      803
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      71
      747
    8. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      741
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      59
      734
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      724
    Aihe