Lintujen ruokinta

siilenämää2

Joko ootta alottaneet lintujen talviruokinnan ja jos niin mitä pöntössä :)?

57

1063

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen jo syöttämässä toista 20kg säkillistä auringonkukansiemeniä. Lisäksi ovat syöneet rasvatankoja 6kpl ja rasvasiemenpalloja 24kpl. Tänään on laitettava lisää kun lähdemme kylille, syövät älyttömästi. Kylillä on lintujen syöttäminen kielletty, joidenkin mielestä maahan varisevat siemenet houkuttelevat hiiriä. Joku on laittanut syöttöpaikan läheiseen metsikköön, sieltä ei talonvahdit ole vielä huomanneet kieltää.
      Ei täälläkään ole hiiriä, kissa pitää ne poissa.

• Siilenämää2

Oho, teillähän on jo syönti mallillaan. Saapa nähdä onko meillä tänä vuona syöjiä. Pari talvea meni niin ettei juurikaan lintuja näkynyt Oletkos huomannut että innut söisivät mieluummin kuirittuja tai kuorimattomia auringonkukansiemeniä? Joku sanoi ja sama huomio meilläkin että kuoritut ei kelpaa.

• Helsingissä rotat vilistelevät jo odotellen ruokkijoita. Kauppojen ja ravintoloiden takapihoilta lintujen syöttäjien riemuksi.

• Siilenämää2 kirjoitti:

Oho, teillähän on jo syönti mallillaan. Saapa nähdä onko meillä tänä vuona syöjiä. Pari talvea meni niin ettei juurikaan lintuja näkynyt Oletkos huomannut että innut söisivät mieluummin kuirittuja tai kuorimattomia auringonkukansiemeniä? Joku sanoi ja sama huomio meilläkin että kuoritut ei kelpaa.

Kuorimattomia olen ostanut. Niitä syö Tintit, Oravat, Närhet ja Tikka. Närhi on oikea ahmatti, olen antanut senkin syödä, nälkä on silläkin.
        Rasvapalloissa on eroja kaikki eivät kelpaa edes närhelle .

• Pönttöni ynpärillä on vuori, jonka takana pölhöjä Savolaisia.
      Kukkoja vaanivat siellä.

H.

• Siilenämää2

Sinet ole savolaista nähnykkää.

• Bengalitikku

Tunneli on ollut kiinni?

• Lapsuuden junamatkat pohjanmaalle, pönttövuoren tunneli oli odotettu, joskus eivät sytyttänet valoja junaan, oli jännittävää. En edes muista missä kohtaa tunneli on, aika lähellä jyväskylää taitaa olla.
        Kun muutimme pohjanmaalta pohjois-karjalaan niin tuntui kuin olisi muuttanut ulkomaille. Kieli oli outoa, ihmiset outoja, kyllä tähän on jo ehtinyt tottua.
        Synnyinseudulla tuleee käytyä kerran vuodessa, kyllä siellä tuntee tulevansa kotiin.

• ikäloppux

Täällä on runsaasti autiotupia. Ei renkää muualle muuttaa, ku voi pittää kortteeria täällä. Hätätilanteessa voi lukea Mauno Ladonlukko-sarjakuvaa, niin kestää elämää evakossakin.

• Kauranjyviä toistaiseksi tarjolla, pian lisäksi pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä sekä talipalloja.
      Ruokintaa ei pidä aloittaa liian aikaisin, vasta sitten kun muuttolinnut ovat kaikki lähteneet.
      Rotanmyrkyn myynti kiellettiin, joutuu käyttämään vanhoja menetelmiä, kuten hiirenloukkuja, pitääkin tarkistaa ovatko ne kunnossa vai onko vietävä pajalle hitsattavaksi, niin kuin naapurin vanha isäntä aikoinaan vei.

• siilenämää2

Meillä on aikarajana ensimmäiset yöpakkaset. Sen jäläkeen pitää alkaa ruokkia. Ja nyt se on joinain öinä jo ollu.

• siilenämää2 kirjoitti:

Meillä on aikarajana ensimmäiset yöpakkaset. Sen jäläkeen pitää alkaa ruokkia. Ja nyt se on joinain öinä jo ollu.

Parina yönä on täälläkin pikkupakkasta ollut ja kylmempää luvassa, joten eiköhän lintujen ruokintakin lisäänny.

• Olen luullut että kannattaa ruokkia jo syksyllä, tintit saavat kerättyä vararavintoa talven varalle. Närhi kai lähtee pakkasia pakoon etelämmäksi, energiaa muuttokin vaatii.
        Ainakin syövät paljon enemmän kuin keskitalvella.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Olen luullut että kannattaa ruokkia jo syksyllä, tintit saavat kerättyä vararavintoa talven varalle. Närhi kai lähtee pakkasia pakoon etelämmäksi, energiaa muuttokin vaatii.
        Ainakin syövät paljon enemmän kuin keskitalvella.

Ruokinnan voi aloittaa vaikka vasta talvella, varsinkin jos ei kovia pakkasia ole.
        Muuttolinnut nyt harvemmin ruokinnan takia Suomeen jäävät, mutta verottavat kyllä oman osansa tarjonnasta.

Ei lintuja tarvitse liian hyvälle totuttaa, toki ne syövät jos ruokaa on tarjolla jo aikaisin syksyllä.
        Pärjäsivät kai muinoinkin vaikka talvella ei ollut kuin läskinpala puunoksassa roikkumassa.

• siilenämää2
        Anceli kirjoitti:

Ruokinnan voi aloittaa vaikka vasta talvella, varsinkin jos ei kovia pakkasia ole.
        Muuttolinnut nyt harvemmin ruokinnan takia Suomeen jäävät, mutta verottavat kyllä oman osansa tarjonnasta.

Ei lintuja tarvitse liian hyvälle totuttaa, toki ne syövät jos ruokaa on tarjolla jo aikaisin syksyllä.
        Pärjäsivät kai muinoinkin vaikka talvella ei ollut kuin läskinpala puunoksassa roikkumassa.

No eipä ole joka vuosi lintuja pöntöillä näkynyt. Tässä muutama vuosi oli ettei linnun lintua koko talvena. Viihdettähän ihmisille linnun ruokinta on. Kiva seurata pöhinää pöntöissä :).

• siilenämää2
        siilenämää2 kirjoitti:

No eipä ole joka vuosi lintuja pöntöillä näkynyt. Tässä muutama vuosi oli ettei linnun lintua koko talvena. Viihdettähän ihmisille linnun ruokinta on. Kiva seurata pöhinää pöntöissä :).

Litujen elämää ja siihenliittyvää ohjeistusta sivuua bird life :).
        https://www.birdlife.fi/lintuharrastus/talviruokinta/

• Tiaiset pomppivat omenapuissa, hyönteisiä ja hämähäkkejäkö napsivat,

Luulen, että jätän tänä talvena talviruokinnan väliin,
      pönttöni on typötyhjä,
      ei ole riittävän hyvää ruokaa,
      menkööt naapuriin.
      Tässä pyörii orava ja närhi, ne suurisuisina kuitenkin ehtivät ennen pikkulintuja.

Sitä jos aloittaa ruokinnan niin pitäisi läpi talven,
      iloitsen jos ja kun joskus joku pikkulintu talven mittaan ikkunan takana piipahtaa.

• vfhimsf

tyhjensin keittiön kaapista kaikki siemenpurkit -sesamia-auringonkukkaa ja kauraa
      -muutama talitintti vieraili ja varis-ja harakkalauma vei loput. Tykkään variksist ja harakoista
      luonnon jätehuoltoa parhaimmillaan -sosiaalisia olentojahan nekin.

• Heikunkeikku

Olen aloittanut lintujen ruokinnan.
      Se on mulle mahtavan mukava harrastus.
      Tällä hetkellä ne murkinoi seuraavilla ruuilla:
      Kuorittua kauraa, siemen sekoitetta, kuorittuja auringonkukansiemeniä, pähkinöitä.

Tänään vieraili mustarastas ekaa kertaa, niin että sen havaitsin. Toivottavasti jää pidemmäksi aikaa mua ilahduttamaan.
      Käpytikka on muuttanut mun markille. Joka päivä näen "hänet".
      Sekalaisia pikkulintuja monine väreineen.
      Harakatkin käy tervehtimässä ja varikset. Kaks varista. Niille nakkaan leivän paloja.
      Oravia on kaks. Taitavasti kaivavat pienen kolon maahan ja tunkevat talvivarastoon pähkinöitä ja sitten taputtelevat kätevästi maata aarteensa peitoksi.

Seuraan tiiviisti lintuja joka päivä aamukahvia juodessa ja muutenkin. Ellen olisi ihminen niin tahtoisin olla lintu. Niillä on kato mun luontoni:)
      Lähinaapureista ei kukaan ruoki lintuja, niinpä kaikki ympäristön linnut tulevat mun ilokseni.
      Eipä ihme jos naapurit on niin kuivakkaita hapannaamoja:) Ne ei ymmärrä, että jos lintujen kaa alkaisivat kaveeraamaan, niin johan tulis silimiin iloisuutta.

• siilenämää2

Kivalta kuulostaa sun linutjen kanssa eläminen :). Naapurit taita olla vaan kateellisi kun sun linnuille on paremmat eväät ja tulevat sun luo :).

Minun pitää alkaa perehtyä tuohon lintukirjaan. En tunnista montaakaan lintulajia.

• Bengalitikku

Kaikki tykkäävät pähkinöistä: linnut, oravat, ruskot ja hiiret.
      Yleensä heitän täsmäiskun, että syökää nuo. Ei jää hiirille mitään.
      Käpykylässä olen nähnyt kerran rotan ja se lyllersi kerrostalon alle.
      Mielestäni se oli valtava. Yäk.

• sienämää2

Meidän naapurissa on kanala. Rotat pyrkii sinne jos ovat jonnekin pyrkimässä. Itse en ole yhtään nähnyt.

• Bengalitikku

Yök.

• Mitäs talviruokintaa linnut vielä tarvitsee, kun ei ole lunta tai pakkasta? Eikä niin ylenpalttisesti talvellakaan, rottia siinä vaan ruokitaan kun linnuille holtittomasti ruokaa tarjotaan. Harmittaa tuollaiset "lintuystävälliset" ihmiset joilla ei ole mitään tolkkua ruokinnassa. Maahan ei ainakaan pitäisi mitään syötävää laittaa eikä semmoiseen paikkaan mistä herkästi maahan putoaa, rotat ne tehokkaasti korjaa ja oppivat myös mistä ruokaa on helposti saatavilla.

• Minulla on kaksi syöttöpaikkaa, molempiin sopii sangollinen siemeniä.
        En päästä tyhjenemään ennen kevättä.
        Ei siemeniä juuri maahan karise kun on tehty sellaiset alustat, ovat lisäksi korkean seipään päässä, orava pääsee kun on tottunut kiipeilijä.. Ei kai rotat pääse puuhun kiipeämään, sieltä roikkuu talipalloja ja pötkyjä. Ei niihin pääse kiinni kuin siivekkäät. En ole nähnyt mökillä yhtään rottaa, myyriä ja hiiriä on joskus. Tänä syksynä olen nähnyt kerran yhden myyrän, kissa toi perheelle evästä..
        Aitasta löytyy talvella hiiren ulosteita joten kyllä niitä lähistöllä liikkuu. Uskoisin että niitä olisi vaikka en lintuja ruokkisikaan.

• siilenämää2

Oravat ovat melkoien taitavia kiipeilijöitä ja rimpuilijoita.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Minulla on kaksi syöttöpaikkaa, molempiin sopii sangollinen siemeniä.
        En päästä tyhjenemään ennen kevättä.
        Ei siemeniä juuri maahan karise kun on tehty sellaiset alustat, ovat lisäksi korkean seipään päässä, orava pääsee kun on tottunut kiipeilijä.. Ei kai rotat pääse puuhun kiipeämään, sieltä roikkuu talipalloja ja pötkyjä. Ei niihin pääse kiinni kuin siivekkäät. En ole nähnyt mökillä yhtään rottaa, myyriä ja hiiriä on joskus. Tänä syksynä olen nähnyt kerran yhden myyrän, kissa toi perheelle evästä..
        Aitasta löytyy talvella hiiren ulosteita joten kyllä niitä lähistöllä liikkuu. Uskoisin että niitä olisi vaikka en lintuja ruokkisikaan.

En ole hiiristä mitään maininnutkaan. Täällä kaupungissa harmittaa kun ihmiset laittaa puistoissa linnuille ruokaa ihan mihin sattuu ja kyllä se rottakanta siitä tykkää ja lisääntyy. Minusta pitäisi lintujen ruokinta kaupungissa puistoissa kieltää kun ei ihmiset ymmärrä miten se tehdään. Useasti näkee jonkun mummon heittelevän leivänpaloja maahan, vaikka olen mummo itsekin niin ei tulisi mieleenikään. Linnuista tykkään kovasti, mutta olen sitä mieltä että luonto omistaan huolta pitää.

• itsekästäpuuhaa

opetatte ne olemaan selviytymättä itse jotta saatte katsella niitä talvisin ikkunastanne?
      miksi te opetatte linnut olemaan pärjäämättä itsenäisesti luonnossa?
      mitä sitten jos muutatte tai kuolla kupsahdatte, selviävätkö tipuset jotka ovat oppineet hakemaan ruokansa vain teidän siemen-tali-pöydistänne?
      itsellä ei tulisi mieleenkään niitä ruokkia, ellei olisi todella rajut pakkaset ja paljon lunta etteivät enää luonnosta syötäviään löydä
      hyvin ovat täällä pärjänneet vaikka en niitä ruoki, paljon on silti eri lajeja pihapiirissä.

• siilenämää2

Mitä sitten jos linnut kuolla kupsahtaa pakkaseen kun eivät löydä ruokaa. Ei kai kukaan seillä tavoin elä että en tee sitä tai tätä jos vaikka kuolla kupsahdan. Elämä on.

• Bengalitikku

Itsekästä puuhaa: ajattelen samoin. Kovalla pakkasella tai jos lunta tulee paljon. Täsmäheitto. En tiedä, miten paljon linnut pystyvät varastoimaan itseensä ruokaa. Joskushan talitintti näyttää talipallolta.

• siilenämää2
        Bengalitikku kirjoitti:

Itsekästä puuhaa: ajattelen samoin. Kovalla pakkasella tai jos lunta tulee paljon. Täsmäheitto. En tiedä, miten paljon linnut pystyvät varastoimaan itseensä ruokaa. Joskushan talitintti näyttää talipallolta.

Meidän korkeuksilla on aina kovia pakkasia ja paljon lunta :D. Ähäskutti,

• Bengalitikku

Kuhas-ätti. Välillä meilläkin.

Kaupunkialueilla vaan on todella rottaongelma.
        Mistäs rutto=mustasurma sai alkunsa? Kirput rotissa?
        On olemassa kolmenlaista ruttoa. Lunttasin Wikistä.
        Katsokaapa kartalta.

• siilenämää2
        Bengalitikku kirjoitti:

Kuhas-ätti. Välillä meilläkin.

Kaupunkialueilla vaan on todella rottaongelma.
        Mistäs rutto=mustasurma sai alkunsa? Kirput rotissa?
        On olemassa kolmenlaista ruttoa. Lunttasin Wikistä.
        Katsokaapa kartalta.

Kannattaa tsekata oman asuinkuntansa ohjeet lintujen ruokinnasta.

• enemmänpahaakuinhyvää
        siilenämää2 kirjoitti:

Meidän korkeuksilla on aina kovia pakkasia ja paljon lunta :D. Ähäskutti,

missäköhän lie asut? katselin sääkarttaa eikä ainakaan Suomessa näytä olevan missään ainakaan muutamaan viikkoon luvassa sellaisia pakkasia mitkä vaatisivat lintujen lisäruokintaa, luonto on vielä täynnä evästä.

• siilenämää2
        enemmänpahaakuinhyvää kirjoitti:

missäköhän lie asut? katselin sääkarttaa eikä ainakaan Suomessa näytä olevan missään ainakaan muutamaan viikkoon luvassa sellaisia pakkasia mitkä vaatisivat lintujen lisäruokintaa, luonto on vielä täynnä evästä.

Ensimmäisten pakkasöiden jälkeen olen aloittanut ruokinnan pienimuotoisesti.

https://www.birdlife.fi/lintuharrastus/talviruokinta/aloittaminen-ja-lopettaminen/

• ö-Öö

Rottaongelma

Senkään takia en ruoki. Taitaa lisäksi olla kaupungissa kiellettykin ruokkimasta. Lisäks linnut tahtoo paskoa. Sen verran pitäis olla paikalla, että ruokkis jatkuvasti, suotta opettaa lintuja syömään jossain ja sitten lopettaa ruokinnan pitemmäksi aikaa.

Pöndellä sais kai ruokkiakin, en ruoki, syyt samoja.

Ei mulla mitään luontokappaleita vastaan ole, lintujen ruokkiminen kuitennin vähän kakspiippuinen asia.

=DW=

• siilenämää2

Kuka keksisi luontokappaleille oman huussin ;) :)?

• Tuulettaa

Tänä vuonna ei aloiteta aikaisin ruokintaa meillä. Viime talvena ruokavieraita oli niin valtavasti, että jatkuvasti sai olla ostamassa siemeniä. Kuoritut aurinkukan siemenet eivät sotke, mutta kaura on kuorimatonta.
      Nyt ovatkin monet jo muuttaneet kun ei näy. Joutsenia lentelee yhä edestakaisin parvina.

• AaZzÖö

Olen aloittanut pähkinöillä; oraville ja linnuille. 5 kpl 20 kg säkkiä odottaa kellarissa ja ei varmasti riitä koko talveksi.

• Bengalitikku

Hihhihii.
        Eihän siellä kellarissa ole hiirulaisia, mitkä tulee rottina ulos.
        Jotenkin tulee Korkeasaari mieleen.

• AaZzÖö

Ei siellä kellarissa päivystävät omaa rauhaa silloin tällöin etsivät kisumirrukat, joten ei sijaa hiirille eikä rotille.

• AaZzÖö
        Bengalitikku kirjoitti:

Hihhihii.
        Eihän siellä kellarissa ole hiirulaisia, mitkä tulee rottina ulos.
        Jotenkin tulee Korkeasaari mieleen.

Lisään vielä, ettei tämä ole Korkeasaari vaan joskus pieni paratiisi ja toisinaan sirkus.....

• Bengalitikku

Onko sulla flunssa?
        Päättelin nimimerkistä.

• AlustaLoppuun
        Bengalitikku kirjoitti:

Onko sulla flunssa?
        Päättelin nimimerkistä.

Noup. A:sta mutkan kautta Ö:hän.

• Muinoin, kun totesin että Oregano tekee kaikesta ruoasta pizzaa.
      Heitin pannulta huitaisten kilon Jauhe-Lihan-muruset parvekkeeltani nurmikolle.
      En muista minä vuonna tuon tein.
      Mutta muistan kun luin uutisen Linnuista, joiden poikasien Sulista ei tullut lento-kelpoisia.
      Pelkällä Hiili-Hydraatilla(Perunalla).
      Asiasta oppineena muistutan piha-paskojia pitämään huolen Proteiineista.
      Etenkin Keväisin.

H.

• henrjii

Mäkin oo nähnyt sulattomia variksia, tai niillä oli harmaita haituvia eikä pyrstöä, eivätkä osaanneet lentää.
        Mitä lie heille oli syötetty

• Vaimoa ja koiraa olen ruokkinut ympäri vuoden mutta linnut ovat vielä toistaiseksi jääneet ilman. Ensi viikonlopulla ajattelin panna auringonkukan siemeniä tarjolle. Pari 25 kg;n säkkiä mennee taas kevääseen mennessä. Ruokinnan sivuvaikutuksena saanee taas loppukesästä ihailla auringonkukkia lintulaudan paikalla.

• siilenämää2

Kiva seurata kuhinaa lintulaudalla ja sen ympäristössä samalla kun linnut saa ruokaa. Toivottavasti meidänkin tarjoama sapuska tänä talvena kelpaa.

• lkijhjygtfrder6fty7gu

Harmi, ettei kerrostalossa saa ruokkia. Tai kukapa tuota estäisi omalla parvekkeella. Nuo tiaiset kun tunkee lasitetulle parvekkeelle itse tuolta katonrajan aukoista etsimään syötävää, vaikkei ole koskaan ruokkinut niitä.

• fhimsf

Murustin kuivat leivät - harakat ja varikset olivat aamun ensimmäiset vieraat ¨- seuraavaksi tulivat varpuset ja talitintit - lentelevät parvina ilmeisesti löytävät maahan pudonneiden lehtienkin alta jotain syotävää kun vierailivat naapurin pensasaidan alla myös.

• Yritystä.muuttaa

Olen seurannut muutaman päivän ketjua lähes kauhistuneena. Ei kannattaisi syöttää, kun korkeintaan paksujen lumien aikaan ja pakkasella, jos silloinkaan. Kaikki muu on enemmän haitaksi. Kestin kaksi vuotta kun naapuri syötti lintuja takapihalla. Linnut kävivät paskomassa pyykkini naruilla, naapuri itse kuivatti sisällä. Otin viimein asian puheeksi, onneksi naapuri oli viisas, ymmärsi ja lopetti heti. Hieno homma. Nyt auttaa sairaita käymällä heille kaupassa ja muutenkin.
      Ehdotus: Jos haluatte auttaa ruuattomia, ostakaa kahvipakettia, näkkäriä, korppuja ym. säilyvää ruokatavaraa ja viekää ne köyhälle perheelle. Monella ihmisellä on ruoasta pula. Olen itse juuri laittamassa ruokapakettia määrätylle köyhälle perheelle.
      Tiedän kyllä etten paljon voi syöttämiseenne vaikuttaa, ihmiset yleensä tekevät mitä tahtovat.

• Bengalitikku

Fiksu kommentti.

• AaZzÖö

Niin tekevät. Oman faunan jäsenet hoidetaan ensin.

• Kerroppa, mitä muuta niin kauhistuttavaa haittaa lintujen ruokinnasta on, kuin sinun pyykkisi paskominen.
        Voisin kuvitella tilanteen olevan sellainen, että asut omakotialueella, jossa pienehköt tontit. Naapurisi lintulauta lähellä tonttienne välistä rajaa ja sinun puolellasi puita, joihin linnut siirtyvät aterioimaan ja puiden alla pyykkitelineesi. Tai sitten ei.
        Toki ymmärrän ärtymyksesi, jos pyykit linnun paskoissa. Pakkasellahan ne hyvin ulkona kuivaa, eikä tule sisälle niin paljon kosteutta.

• siilenämää2

Pienet on kauhujen aiheet :).

• Yritystä.muuttaa

Asun rivitalossa, eikä nyt ärsytä lintujen paskominen, kun sitä ei ole, eikä mikään muukaan.
      Lintujen elämää seuraavat ovat kertoneet, ettei lintuja kannata syöttää silloin kun ravintoa on luonnossa, se on niille haitaksi, niiden oma luonnonmukainen ruoanetsintä häiriintyy. Ihan kovilla kuivilla pakkasilla ja paksujen lumimassojen aikana ruokintaa on hyvä tehdä.
      Olen tämän ennenkin kertonut. Puolisoni syötti aikanaan itsepäisesti kesät talvet lintuja, oli lintulauta paritalon takapihalla. Oravat tulivat kesyiksi ja jos olimme pidempään pois kotoa, tullessamme takapihan ikkunan alla oli rivi vihaisia oravia. Niitä sai häätää etteivät kirmanneet sisään ovea avatessa. Se oli luonnon oman toiminnan häirintää sekä lintujen että oravien osalta. Oravat olivat niin nokkelia, että ne saivat siemenet laudalta, vaikka esteitä oli. Linnut olivat yli-lihavia.

• ikäloppux

Lopetin ruokinnan, kun huomasin, että hiiret ovat tehneet kolonsa lintulaudan alle. Viimeinen niitti oli se, että hiiri oli syömässä lintumökin sisällä, kun nostin kannen ja tarkastin onko jyviä tarpeeksi.
      Lähti juoksemaan, kun osoitin kameralla sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4160
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2830
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      69
      2728
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      153
      2520
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      72
      2162
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      348
      2046
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1528
    8. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    9. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1322
    Aihe