Viisa, Viisaampi, Viisain

UteliasUrsula

tällä palstalla on aloitusten mukaan vain vihamielisisä ja tyhmiä ihmisiä

mistä maailmankolkasta sitten palstalaiset löytävät viisaan ja viisaat,
vai eletäänkö vain vihamielisten ja tyhmien keskellä

40

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysyinpä kerran Jesseltä että onks hänen faijansa ihan varma tuosta uskonto-ajatuksesta.
      - On se minustakin pakko luoda.
      Fundsi nyt, kun saamme ihmisen alulle ja se alkaa lisääntyä, ei sitä muuten pitele mitenkään.
      Siitähän tulisi ilman jonkinlaista uskontoa villi-ihminen.
      Mjaa...mjoo...mietiskelin.
      - Montako uskontoa faijasi on ajatellut?
      - Aluksi ainakin yksi.
      - En kyllä ihan heti usko että se jää siihen.
      - Kerro sitten faijalle mietteesi, tehdääs nyt kuitenkin ensin nää hommat.
      -
      Katsotaankohan minut tällä kommentilla puhe-koneeksi?

H.

• montasorttiaon

Sinun kannattaisi hakea jostakin apua ja vertaistukea.
        Mielenterveyshäiriöt näyttäytyvät kiusallisen tuntuisina palstalla.

• montasorttiaon kirjoitti:

Sinun kannattaisi hakea jostakin apua ja vertaistukea.
        Mielenterveyshäiriöt näyttäytyvät kiusallisen tuntuisina palstalla.

"montasorttiaon"

Tjaa...
        Olet sinäkin varmaan huomannut kuinka suhtaudutaan ihmisiin jotka uskovat sinne sun tänne.
        Onhan sinullakin usko palstamme tyhmiin ja viisaisiin.
        Sinultakin puuttuu tieto.
        Jopa siitä, mikä sinä tyhmistä olet.

H.

• keskimatkanmutka

Viisainta on pyrkiä eroon viisaista koska suurin osa heistä on vain näsä-viisaita teko-viisaita.

Kukaan ihminen maailmassa ei tule saavuttamaan minkään viisauden täydellistä muotoa. Onhan tutkittua, että ihminen pystyy hyödyntämään aivokapasiteetistaan vain 3 - 10%.

• "keskimatkanmutka"

Niinpä.
        Aivoaan ei tunne yksikään.
        Mutta kaiken minkä se kertoo tuntee jokainen.
        Tavallaan.
        Siksi on viisainta elää ja olla miten tunteensa tulvivat.
        Vaikka omaisi vain pienen puron.
        -
        Niin oppii ihminen antamaan kehut tai pilkkaavat keljut.

H.

• Bengalitikku

Viisaus.
        Minun mielestäni opiskellessaan ihminen kerää tietoa, sortteeraa ja käytäntö osoittaa, miten tuota tietoa käyttää. Elämässään ihminen tekee samoin. Lisäksi hän epäonnistuu, erehtyy, tekee asioita ja valintoja uudestaan ja löytää ratkaisuja. Ja miten viisaus tähän liittyy? Jotenkin ajattelen, että viisautta löytyy niistä, jotka ovat käyneet "kovat kurssit" ja oppineet siilaamaan oleellisen. Viisaat osaavat tukea toisia ja sietävät erilaisia asioita. Tätä lajia meissä on enemmän tai vähemmän. Enemmän jonkin asian suhteen, vähemmän jonkin toisen. Jokainen tietää jotakin. Siksipä en nimittele toisia näsä- tai tekoviisaiksi.
        Mielelläni altistan itseni viisaan ihmisen vaikutuksille, jos vaikka jotain tarttuisi. Vähän niinkuin allergisen siedätyshoito. Kukaan ei ole valmis.
        Mikä kuva viisaasta tulee mieleen: vanhus, joka tarinoi lapsille.
        Vastakohta on tyhmyys: ei tiedä jotain tai paljoakaan.
        Erotamme, jos joku käyttäytyy tai sanoo tyhmästi, vastoin tietoa, epäeduksi itseään kohtaan, nolosti - ei laskelmoi? Törttöilee.
        Nöyryys ja ylpeys. Kumman konvehdin valitsee.

• Bengalitikku kirjoitti:

Viisaus.
        Minun mielestäni opiskellessaan ihminen kerää tietoa, sortteeraa ja käytäntö osoittaa, miten tuota tietoa käyttää. Elämässään ihminen tekee samoin. Lisäksi hän epäonnistuu, erehtyy, tekee asioita ja valintoja uudestaan ja löytää ratkaisuja. Ja miten viisaus tähän liittyy? Jotenkin ajattelen, että viisautta löytyy niistä, jotka ovat käyneet "kovat kurssit" ja oppineet siilaamaan oleellisen. Viisaat osaavat tukea toisia ja sietävät erilaisia asioita. Tätä lajia meissä on enemmän tai vähemmän. Enemmän jonkin asian suhteen, vähemmän jonkin toisen. Jokainen tietää jotakin. Siksipä en nimittele toisia näsä- tai tekoviisaiksi.
        Mielelläni altistan itseni viisaan ihmisen vaikutuksille, jos vaikka jotain tarttuisi. Vähän niinkuin allergisen siedätyshoito. Kukaan ei ole valmis.
        Mikä kuva viisaasta tulee mieleen: vanhus, joka tarinoi lapsille.
        Vastakohta on tyhmyys: ei tiedä jotain tai paljoakaan.
        Erotamme, jos joku käyttäytyy tai sanoo tyhmästi, vastoin tietoa, epäeduksi itseään kohtaan, nolosti - ei laskelmoi? Törttöilee.
        Nöyryys ja ylpeys. Kumman konvehdin valitsee.

Ei tyhmä välttämättä ole tietämätön. (Kirja)viisas voi olla myös tyhmä. Joillain vanhuksilla (miksei nuoremmillakin) on hyvää viisautta vaikka "kirjaviisaus" puuttuisi.

• Bengalitikku

Mielestäni vähän samaa yritin sanoa. Paitsi tyhmän osalta.
        Mitä hain: sydämen viisautta.
        Kirjaviisasta sanoisin tiedon kerääjäksi ja just se, mitä sillä tekee, ratkaisee.
        Tässähän on sekin, että tieto vanhenee kaiken aikaa.
        Sana oikea? Mitens sen tähän liittäisi.
        Ja vanhusten sydämen viisaus on voinut syntyä elämän myötä.
        Tyhmyydestä: miten lasta kasvatetaan, jottei tekisi tyhmyyksiä?

Mielestäni vähän samaa yritin sanoa. Paitsi tyhmän osalta.
        Mitä hain: sydämen viisautta.
        Kirjaviisasta sanoisin tiedon kerääjäksi ja just se, mitä sillä tekee, ratkaisee.
        Tässähän on sekin, että tieto vanhenee kaiken aikaa.
        Sana oikea? Mitens sen tähän liittäisi.
        Ja vanhusten sydämen viisaus on voinut syntyä elämän myötä.
        Tyhmyydestä: miten lasta kasvatetaan, jottei tekisi tyhmyyksiä?

Ymmärsin kyllä, yritin vaan osoittaa samanmielisyyteni lyhyesti omine sanoineni.
        Sitä kirjaviisautta tietysti tarvitaan mutta vielä parempi, jos "sydämen viisautta" löytyisi sen lisäksi.
        Eräänlaista "sydämen viisautta" mielestäni löysin erään tämän päivän Iltalehden jutusta (Tuntematon poika...)

• bobgeldof
        entinenmiäs kirjoitti:

Ei tyhmä välttämättä ole tietämätön. (Kirja)viisas voi olla myös tyhmä. Joillain vanhuksilla (miksei nuoremmillakin) on hyvää viisautta vaikka "kirjaviisaus" puuttuisi.

Veikko Vennamolla oli aikoinaan sellainen sanonta kuin "Kirjatyhmä" joka tarkoittanee kovinkin kouluja käynyttä ihmistä,mutta silti sellaista joka ei tajua mistään mitään muusta kuin niistä kirjaopeista. Se että ihminen ajattelee ennemmin omilla aivoillaan kuin noudattaa sitä opetettua ja päähän taottua asiaa on mielestäni se parempi tapa.

• Bengalitikku

Hauskaa, mutta olihan hän itsekin varsin vakavaa kirjaa lukenut, oik.tiet. lisuri ja varatuomari. Minusta hän kuitenkin käyttäytyi tyhmästi, kannatutti eduskunnasta itsensä ulos. Ehkä hän oli aikaansa edellä; the show must go on.

• 1eero

Tässä iässä tuskin enään viisastuu, viisaus on erijuttu kuin tietäminen ja ymmärtäminen on älykkyyttä.

• "liero"

Miksi kopioit minua?

H.

• 1eero
        hunksz kirjoitti:

"liero"

Miksi kopioit minua?

H.

" pieru "
        Ja vitut kopioin, en koskaan lue mitä kirjoitat, sitäpaitsi kommettini oli aloitukseen ettäs koita viisastua.

• 1eero kirjoitti:

" pieru "
        Ja vitut kopioin, en koskaan lue mitä kirjoitat, sitäpaitsi kommettini oli aloitukseen ettäs koita viisastua.

"liero"

Niin.
        Noinhan heistä monet kertovat.
        Eivät lue minua koskaan, mutta kirjoittavat minua ja minusta mielellään.
        Minä kun kirjoitan viisaita kommentteja.
        Joilla ratsastaa.

H.

• hunksz kirjoitti:

"liero"

Niin.
        Noinhan heistä monet kertovat.
        Eivät lue minua koskaan, mutta kirjoittavat minua ja minusta mielellään.
        Minä kun kirjoitan viisaita kommentteja.
        Joilla ratsastaa.

H.

Heistäkin jotka sinun hajatelmiasi lukevat, varmaan hyvin harva ymmärtää mitä tarkoitat.
        Siksi on hyvä että on olemassa selkeäsanaisia kirjoittajia, joiden sanat me tyhmemmätkin ymmärrämme.

• justiisaniin
        1eero kirjoitti:

" pieru "

Bingo! Ja iso peukku.

• Jännä juttu sinänsä, miten erilailla ihmiset asioita kokee. Minä taas koen, että tässä(kin) iässä ihminen hyvinkin voi viisastua. Sen tietämyksen lisääntymisen kanssa voi olla heikomminkin, kun kaikilla ei uudet asiat enää tahdo jäädä kaaliin.

• Siilenämää2

Viisaus kasvaa kokemuksen myötä. Viisaus on eri sdia kuin älykkyys. Vahingosta viisastuu sanovat.

• Minä olen aina viihtynyt ihmisten parissa jotka tietävät enemmän kuin minä. Samalla kartutan omaa tietomäärääni, opin uusia asioita, toivottavasti viisastun. Uskon vanhaan sananlaskuun "seura tekee kaltaisekseen".

• Sittenhän nämä palstat ovat oikea paikka sinulle.

• En olisi heti kättelyssä tuomisemaan ketään tyhmäksi, en kyllä sanoisi neroksikaan kunnes mielipiteeni henkilöstä muodostuu. Sekin on vain minun mielipiteeni, voi olla väärä.
      Kun suoraan sanon niin minua ei häiritse jos joku on vihamielinen, voi olla huono päivä jne...
      Kenenkään tyhmyys tai viisaus ei juuri hätkähdytä, mielestäni täällä kirjoittelee ajattelevia fiksuja ihmisiä suurin osa.
      En edes mieti olenko viisas vai tyhmä, näillä eväillä olen pärjännyt elämäni ajan, meinaan pärjätä loppuun asti.
      Herra varjelkoon muistisairaudelta.

• Kävin tuossa meidän pinta-alaltaan hirmu isossa kaupassa, missä olen aina tiennyt mistäpäin mitä löytyy.
        Mutta just kun oli ojentamassa kättään hyllyyn, niin siinä olikin ihan eri tavarat kuin olin muistanut. Ja sitä jatkui, kunnes olin aivan eksyksissä, että missä minä oikein olen. Maitohyllyt oli siellä, missä muistinkin. Sen verran selvisi pää välillä.
        Sitten melkein itkuun purskahtamassa läksin kassoille melkein mitään ostamatta, kun en mitään löytänyt mitä piti, kun en enää jaksanut harhailla ympäriinsä. Mutta kauhistus, kun kassatkaan ei olleet enää siellä missä ennen. Ihan toisessa päässä kauppaa.
        Aloin jo tosissani epäillä, että aivoilleni on tapahtunut jotain kamalaa ja peruuttamatonta.
        Varovasti kävelin ulos odottaen, että sielläkään ei varmaan ole enää sen näköistä kuin muistelen. Ja osaanko minä enää kotianikaan. Entä jos en enää asukaan siellä missä kuvittelen asuvani.
        Mutta onneksi siinä ulko-ovella kaikki taas normalisoitui entiselleen.

Kaikenlaista kauhua järjestävät vanhalle ihmiselle.

• Tellukka kirjoitti:

Kävin tuossa meidän pinta-alaltaan hirmu isossa kaupassa, missä olen aina tiennyt mistäpäin mitä löytyy.
        Mutta just kun oli ojentamassa kättään hyllyyn, niin siinä olikin ihan eri tavarat kuin olin muistanut. Ja sitä jatkui, kunnes olin aivan eksyksissä, että missä minä oikein olen. Maitohyllyt oli siellä, missä muistinkin. Sen verran selvisi pää välillä.
        Sitten melkein itkuun purskahtamassa läksin kassoille melkein mitään ostamatta, kun en mitään löytänyt mitä piti, kun en enää jaksanut harhailla ympäriinsä. Mutta kauhistus, kun kassatkaan ei olleet enää siellä missä ennen. Ihan toisessa päässä kauppaa.
        Aloin jo tosissani epäillä, että aivoilleni on tapahtunut jotain kamalaa ja peruuttamatonta.
        Varovasti kävelin ulos odottaen, että sielläkään ei varmaan ole enää sen näköistä kuin muistelen. Ja osaanko minä enää kotianikaan. Entä jos en enää asukaan siellä missä kuvittelen asuvani.
        Mutta onneksi siinä ulko-ovella kaikki taas normalisoitui entiselleen.

Kaikenlaista kauhua järjestävät vanhalle ihmiselle.

Täällä kanssa noin vajaa vuosi sitten tuo Tokmanni, missä usein käyn, käännettiin ihan uuteen uskoon.
        Olin kuin Liisa ihmemaassa monta viikkoa, ennenkuin uusi kuvio alkoi päähän asettua niin, että jotain rupesi ilman harhailemista löytymään.
        On se alkuun ärsyttävää.

• eppu2 kirjoitti:

Täällä kanssa noin vajaa vuosi sitten tuo Tokmanni, missä usein käyn, käännettiin ihan uuteen uskoon.
        Olin kuin Liisa ihmemaassa monta viikkoa, ennenkuin uusi kuvio alkoi päähän asettua niin, että jotain rupesi ilman harhailemista löytymään.
        On se alkuun ärsyttävää.

Meillä ne oli hämmentäneet kaikki niin pienessä ajassa. Ja ne kassatkin ihan eri paikkoihin.
        Varmaan koko henkilökunta raatanut siellä yötä päivää.

Se häkellyttävä tunne, että onko nämä oikeasti siirrelty nyt vai muistanko itse jotain vuosia vanhaa aikaa. Esimakua siitä miltä tuntuu olla dementoitunut.

• eppu2 kirjoitti:

On se alkuun ärsyttävää.

Käydäänköhän me samalla Tokmannilla?
        En löydä sieltä vieläkään mitään.

• Kyllä kai ihminen voi viisastua vanhetessaankin, ainakin siihen pisteeseen saakka kun aivot alkaa rapistua ja muistisairaudet iskee. Vanhemmiten on aina vain vaikeampi omaksua muilta saatua tietoa ja usein puuttuu nöyryyttä ottamaan vastaan tietoa muilta. Jos jättää sivuun oman ylpeytensä ja omanarvontuntonsa voi viisastua ja viisastua.

• Niinhän se tahtoo olla, että vanhemmiten uuden tiedon omaksuminen vaikenee. Mutta minusta viisastuminen ei välttämättä edellytä uutta tietoa, entistä tietoa voi viisastuessaan käsitellä eri tavalla, paremmalla tavalla.

• entinenmiäs kirjoitti:

Niinhän se tahtoo olla, että vanhemmiten uuden tiedon omaksuminen vaikenee. Mutta minusta viisastuminen ei välttämättä edellytä uutta tietoa, entistä tietoa voi viisastuessaan käsitellä eri tavalla, paremmalla tavalla.

Minun on sanottava että saatan olla viisaampi kuin nuorena.
        En mikään välkky vieläkään, mutta ikä on tuonut ymmärrystä moneen asiaan.
        Nuorena olin terävämpi, omaksuin helposti kaikkea uutta. Silti en sanoisi että olin viisaampi kuin nyt, mielipiteeni olivat jyrkkiä, tuli tehtyä virheitä joita nyt en tekisi.
        Taas lähipiiristä eräs Alzheimerin uhri nukkui pois. Hän eli omassa maailmassaan vuosia, sinne ei päässyt sisälle enää kukaan. Söi kuitenkin kun syötettiin, joten pysyi hengissä.
        Tällaista kohtaloa pelkään, toivon että eutanasia laillistettaisiin, olen tehnyt hoitotestamentin.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Nuorena olin terävämpi, omaksuin helposti kaikkea uutta. Silti en sanoisi että olin viisaampi kuin nyt, mielipiteeni olivat jyrkkiä, tuli tehtyä virheitä joita nyt en tekisi.
        Taas lähipiiristä eräs Alzheimerin uhri nukkui pois. Hän eli omassa maailmassaan vuosia, sinne ei päässyt sisälle enää kukaan. Söi kuitenkin kun syötettiin, joten pysyi hengissä.
        Tällaista kohtaloa pelkään, toivon että eutanasia laillistettaisiin, olen tehnyt hoitotestamentin.

Ajattelet viisauden hyvin samalla tavalla kanssani. Minäkin nuorena tiesin paljon asioita, joita en enää osaa. Silti tunnen olevani paljon viisaampi nyt.

• Siilenämää2
        mielikki.mummo kirjoitti:

Mielikk8. Jos eutanasia laillistetaan s3 ei tarkoita että kelle vaan se sallittaisiin vaan siihen on tiukat kriteerit.

• Hyvällä.itsetunnolla

Voi vitsi, Paloma.se.co, just noin minäkin ajattelen ja tulen päivä päivältä ymmärtäväisemmäksi ja viisaammaksi.

• Viisaus voi olla kirjatiedon tai käytännön tiedon siirtämistä omaan käyttöön, omin ideoin, itselle sopivaksi.
      Kokemus tuo lisää viisautta. Ongelmien ratkaisukyky oivallusta.
      Mielestäni ei voida osoittaa, että joku on viisas tai joku tyhmä. Ei ole olemassa pelkästään kumpaakaan.
      Älyn käyttämistä viisaasti voidaan myös jakaa eri alueille. Yksi on matemaattisesti lahjakas, toinen sosiaalisesti jne...
      Miksi ylipäätään pitää nimitellä kanssaihmisiä tyhmäksi, idiootiksi ym. negatiivissävytteisillä sanoilla.
      Lähinnä se vihjaa nimittelijän omiin ongelmiin.

• Bengalitikku

Samaa mieltä tuosta nimittelystä, mutta teot tai sanat voivat olla tyhmiä.
        Rapakon takaa tulee usein sellaista tekstiä, että oijoi.
        Omaa tyhmyyttäänhän kukaan ei siedä. Ja sitä tekee saman virheen uudestaan ja uudestaan tai voi olla jo aavistus, että pieleen menee, mutta menköön. Sitten ottaa riskin, ja dadaa. Manaa itseään. Esim. pyörällä kaatuminen tai jakkaralta putoaminen, noin tekoinani.

Samaa mieltä tuosta nimittelystä, mutta teot tai sanat voivat olla tyhmiä.
        Rapakon takaa tulee usein sellaista tekstiä, että oijoi.
        Omaa tyhmyyttäänhän kukaan ei siedä. Ja sitä tekee saman virheen uudestaan ja uudestaan tai voi olla jo aavistus, että pieleen menee, mutta menköön. Sitten ottaa riskin, ja dadaa. Manaa itseään. Esim. pyörällä kaatuminen tai jakkaralta putoaminen, noin tekoinani.

Noh, itseään saa tietysti vapaasti haukkua, jos katsoo hölmöilleensä.

• kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

Noh, itseään saa tietysti vapaasti haukkua, jos katsoo hölmöilleensä.

Sehän on viisautta, jos tajuaa hölmöilleensä ja myöntää sen itselleen. Ja, jos seuraavan kerran vastaavassa tilanteessa osaa toimia toisin, niin se se vasta viisautta onkin.

Nimittelyt eivät ainakaan viisaudesta ole osoituksena.

• vfhimsf

Visainen pulma - ehkä ihmiset väsyvät pettymyksiin mitä elo välillä tarjoaa runsainmitoin - tai ihmiset opppivat väistämään vaaraa kuin Mielikkimummu puhetulvaiseksi nimiteltyä . tiukka --mutru huuliin ja ei kun lisää vauhtia sähköpyorään. Omien asioiden hoito myös tårkeää asiaa- --------- kaikille poi.kkeuksetta.

• Tuulettaa
    • töött

Minkäs sillekään asialle kukaan mahtaa että maailmassa on niin paljon vaitiolon piikkiin kätkettyjä asioita ja joskus tosi tärkeiksi elämässä nousevat juuri ne kätketyt jutut joita kukaan ei halua kuulla - eikä kenelläkään ole aikaa kuunnelakkaan.
      Hautausmailllakin auringonkin lämmon silti voi ihminenkin tuntea lujuudessa graniitin.......
      epämääräinenhuumehussujen poppoo tosi pitkään erinäsine bisneskuvioineen terrorisoi tätäkin asuinaluetta vuosikymmeniä kuin jonkun hamppupeltoon eksyneet lampaat
      ennenkin muun liikenteen seassa rymistelivät kohti kaupunkeja--- tiivistelmänä esm suurempiakin ihmisryhmiä aikoinaan risonut aihe ja asia lieveilmiöineen.
      Ihmisiä risoi myös kadonneet varat.

• vfihimsf

Aidot ja lujat purjeveneiden purjeet kankaankutojat kutoivat hampusta - toisia kiinnostaa enempikin samaisen kasvin huumeiksi jalostetut lajikkeet . monet maaseudun ihmiset kai pitäisivät hamppjen viljelyä parempana tuottoideana kuin esm potunviljelyä tai karjankasvatusta
      asiaa aiheesta pidetään arkana eikä julkista keskustelua sallitä.
      Toka asia lie että tälläkin palstalla jotkut haaveilevat laatuhampusta .
      Kanadan valtio on laillistanut hamppujen kasvatuksen ja myynnin - osalle ihmisistä myös viihdekäyttöön ..
      Myös ihmisten surmista ja murhista rikoksina pitäisi puhuminen sallia laillisesti
      - mielestäni nekään ihmisten tappamiset kuitukasvin vuoksi eivät vaikemalla ja hyssyttelyll' vähene kuin liikennekuolematkaan samaisen syyn vuoksi - silloin kun päihtynein'ä auton rattiin tarttuvat - murhatkaan eivät rikoksina koskaan vanhene.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4160
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2830
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      69
      2728
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      153
      2520
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      72
      2162
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      348
      2046
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1528
    8. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    9. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1322
    Aihe