Urbaanilegendoista

Juttelimme juuri Legon kanssa Estonia-katastrofista n. 25 vuotta sitten ja siitä kauhun yöstä Itämerellä. Itse muistan sen aamun elävästi kun suomalainen siivooja minulle kertoi ensimmäiseksi aamulla onnettomuudesta ja tyttäreni oli kotimatkalla Turun risteilyltä viikkarilla saman yönä. Tuli puheeksi kun olemme lähdössä tyttären ja tyttärenpoikien kanssa Turun risteilylle viikingillä tiistai-iltana todennäköisesti trooppisen myrskyn jäännöstuuliin, eli kovaan merenkäyntiin ja oletan että jos tuuli on liian kova laivat pysyvät satamassa.
***
Urbaanilegendoista tuli puhe kun Lego sanoi että nää suuret laivaonnettomuudet Afrikassa, esimerkiksi Tanganyuka-järvellä tapahtuvat kun jengit näkee jotain toisella puolella rantaa ja kaikki juoksee katsomaan niin laiva kallistuu ja kaatuu.
Onko tämä: a) tahallinen yritys naruttaa minua vai b) ns. urbaanilegenda?

14

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuurilla_ne_laivatkin

      Kyllähän pienet purtilot kallistuvat jos kaikki matkustajat siirtyvät samaan aikaan samalle puolelle.
      En muista aluksen nimeä mutta joskus -70 luvulla Saimaalla seilattiin ja kippari ko.asiasta varoitti.
      Afrikan järvillä alukset on usein ylilastattuja, matkustajia saisi olla 300 mutta niitä on 800 kyydissä;)

      • Voisin kuvitella että sanotaan nyt vaikka kuusi kerrosta laivaa, 800 matkustajaa, kaikki kannella ja ne hyökkää katsomaan jotain järvessä ajelehtivaa ruuhta, kaikki samaan aikaa kyllä kai laiva voi siitä keikahtaa, mutta onko sellaista todella tapahtunut joskus?

        Mistä ne tietää kaikki minne rynnätä samaan aikaan ellei niille kuuluteta kovaäänisistä ja eikö se nyt ole aika epäkuranttia houkutella 800 ihmistä samalle laidalle laivaa samaan aikaa ellei halua hukuttaa niitä?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Voisin kuvitella että sanotaan nyt vaikka kuusi kerrosta laivaa, 800 matkustajaa, kaikki kannella ja ne hyökkää katsomaan jotain järvessä ajelehtivaa ruuhta, kaikki samaan aikaa kyllä kai laiva voi siitä keikahtaa, mutta onko sellaista todella tapahtunut joskus?

        Mistä ne tietää kaikki minne rynnätä samaan aikaan ellei niille kuuluteta kovaäänisistä ja eikö se nyt ole aika epäkuranttia houkutella 800 ihmistä samalle laidalle laivaa samaan aikaa ellei halua hukuttaa niitä?

        Kyllä se on kuule ihan varminta, kun pysyt koko risteilyn ajan keskellä laivaa vaikka sinua houkuteltaisiin katsomaan Vaxholmin vanhoja linnoituksia.
        Onko hyttisi muuten kuinka reunassa laivaa?


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä se on kuule ihan varminta, kun pysyt koko risteilyn ajan keskellä laivaa vaikka sinua houkuteltaisiin katsomaan Vaxholmin vanhoja linnoituksia.
        Onko hyttisi muuten kuinka reunassa laivaa?

        Hehe, missä kohtaa laivaa ovat ravintolat, baarit, krouvit ja klubit? Vaxholmin linnoitukset ja ne samat karit ja luodot olen nähnyt aivan liian monta kertaa.


    • kelmeri

      Kyllä nuo isot laivat kulkee tuulesta huolimatta. Maarianhaminan saattavat ohittaa.

    • Olin Kreikassa kun Estonia upposi. Sielläkin oli ykkös uutisaiheena.
      Kyllä aika kuluu nopeasti, tuntuu että ei siitä kauan ole.

      • Ihan tosi, tuntuu niin kuin olisi ollut ihan hiljakkoin. Olihan se merialueidemme suurin onnettomuus ja käsittääkseni kaikki johtui kapteenin jääräpäisyydestä pitää kiinni aikataulusta ja mennä lujaa vaikka aallokko oli paha ja tuuli navakka. En kauheesti pidä keinuvissa paateissa seilaamisesta ja voin helposti pahoin.


      • flegmaatti
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ihan tosi, tuntuu niin kuin olisi ollut ihan hiljakkoin. Olihan se merialueidemme suurin onnettomuus ja käsittääkseni kaikki johtui kapteenin jääräpäisyydestä pitää kiinni aikataulusta ja mennä lujaa vaikka aallokko oli paha ja tuuli navakka. En kauheesti pidä keinuvissa paateissa seilaamisesta ja voin helposti pahoin.

        60-luvun paatit Turun - Tukholman välillä olivat 3000Brtn purtiloita ja siten kiikkeriä.
        Kerran henkilökunta ryhtyi tyhjentelemään baarin hyllyjä ja sulkemaan paikkoja. Ahvenan merelle tultaessa meno oli sitä luokkaa, että laskimme kaverin kanssa jakkaroilla mäkeä paatin keinuessa sivusuunnassa. Joka paikassa haisi oksennus valtaosan matkustajista yrjöillessä.
        Minua ei se ole koskaan vaivannut.

        Espanjalaisten mielenkiinto loppuu yleensä Kielin kanavan korkeudelle. olen nähnyt kaksi poikkeusta. Estonian uppoaminen, jota alkuun luulin pelkäksi kuvitteelliseksi animatioksi.
        Toinen oli Reaganinin ja Gorbatsovin tapaaminen Reykjavikissä.


      • hytinäx1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ihan tosi, tuntuu niin kuin olisi ollut ihan hiljakkoin. Olihan se merialueidemme suurin onnettomuus ja käsittääkseni kaikki johtui kapteenin jääräpäisyydestä pitää kiinni aikataulusta ja mennä lujaa vaikka aallokko oli paha ja tuuli navakka. En kauheesti pidä keinuvissa paateissa seilaamisesta ja voin helposti pahoin.

        Ei se aivan niin mennyt. Laivahan upposi koska autokannelle menevä lippa ei ollut kunnolla kiinni ja irtosi myrskyssä . Täten kun lippa putosi ja rikkoi autokannelle menevän rampin autokansi täyttyi vedellä ja laiva kallistui upoten mereen.
        Olihan uppoamisesta urbaanilegendana myös se että laivan reitillä oli sotaharjoitukset ja vahingossa olisi torbeedi osunut laivan sivuun ja tämäkin edesauttanut uppoamista. Ei kapteeni voinut avomerellä myrskyssä 5 - 7 metrin korkeassa aallokossa tehdä yhtään mitään.
        Tyynessä merenkäynnissä ei ehkä olisi tapahtunut mitään.
        Estonialla eli entisellä Viking Sallyllä tuli tehtyä muutama kesälomareissu silloin Viking Sally aikoina. Estonia laiva upposi 28/ 9 1994
        Nykyiset autolautat ovat aivan eri luokkaa niissä ei pieni merenkäynti tunnu missään.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Ei se aivan niin mennyt. Laivahan upposi koska autokannelle menevä lippa ei ollut kunnolla kiinni ja irtosi myrskyssä . Täten kun lippa putosi ja rikkoi autokannelle menevän rampin autokansi täyttyi vedellä ja laiva kallistui upoten mereen.
        Olihan uppoamisesta urbaanilegendana myös se että laivan reitillä oli sotaharjoitukset ja vahingossa olisi torbeedi osunut laivan sivuun ja tämäkin edesauttanut uppoamista. Ei kapteeni voinut avomerellä myrskyssä 5 - 7 metrin korkeassa aallokossa tehdä yhtään mitään.
        Tyynessä merenkäynnissä ei ehkä olisi tapahtunut mitään.
        Estonialla eli entisellä Viking Sallyllä tuli tehtyä muutama kesälomareissu silloin Viking Sally aikoina. Estonia laiva upposi 28/ 9 1994
        Nykyiset autolautat ovat aivan eri luokkaa niissä ei pieni merenkäynti tunnu missään.

        Luin hiljakkoin loppuselvityksen onnettomuudesta ja siinä ei kyllä mainittu mitään etteikö lippa olisi ollut kunnolla kiinni vaan että se olisi rikkoutunut voimakkaassa aallokossa. Miten minulle oli jäänyt mieleen raportointi laivan aallokkoon verrattuna liian kovasta vauhdista?


      • Bengalitikku

        Noin minäkin muistan tapahtuman pääpiirteissään.
        Muistan tuon aamun. En uskonut alkuunkaan. Minulta oli käsilaukku kadoksissa ja piti lähteä töihin. Vaatehuoneessahan se. Ihme söhläilyä.
        Kun istuin katsomaan vellovaa merta, koko kaameus valkeni.
        Pärnussa olen käynyt muistomerkillä.
        Olen ollut 28 - 29 m/s murskyssä matkalla Tukholmaan ennen tuota
        suuronnettomuutta eikä pelottanut yhtään.
        Sen jälkeen pelkkä ajatus voimakkaasta tuulesta ja matkasta laivalla ei nappaa.
        Laivathan ovat kuin laittaisi Stockan kellumaan.
        Joitain dokumentteja olen joskus katsonut, missä haastatellaan selviytyneitä.


    • e.l.ä.v.ä

      Kun minulla sanotaan, että Paloma ja Tellukka ovat ruotsalaisia, se on kyllä hävyttömän hyvää läppää eli urbaanilegendaa.

      • näkyyköpeilistä

        Ja jos sinä itse kuvittelet olevasi täysijärkinen, niin se on vieläkin parempi läppä.


      • e.l.ä.v.ä
        näkyyköpeilistä kirjoitti:

        Ja jos sinä itse kuvittelet olevasi täysijärkinen, niin se on vieläkin parempi läppä.

        Mensan ja hulluuden välillä ei ole viivaa ollenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4160
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2830
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      69
      2728
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      153
      2520
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      72
      2162
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      348
      2046
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1528
    8. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    9. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1322
    Aihe