Miten ihmeessä jaksatte

aina vaan olla yhtä tasaisen välinpitämättömiä maailman menosta?
Mikään ei kosketa, mikään ei jaksa kiinnostaa?
Mikään ei pelota eikä mitään uhkaa oteta todesta?
Makeismaljasta poimittuja:
vihan ja raivon ilmapiiri voimistuu ja kasvaa: USA:ssa synagoga-ampuminen ja kirjepommit ja presidentti uhoaa vain ja heristelee nyrkkiään ja vaatii lisää väkivaltaa.
Brasiliassa valitaan Goebbelsiin verrattavissa oleva natsihirviö joka ihannoi sotilashallituksia ja väkivaltaa ja on enemmän vielä Trump kuin Trump presidentiksi tänään äänivyöryllä. Voimme odottaa suurta määrää pakolaisia Brasiliasta myös meidän maissamme. Etenkin transpersoonia, homoja jne. tulevan presidenti jo etukäteen vankilaan tuomitsimia tai hirtettäväksi lähetettäviä henkilöitä.
Jatkoa seuraa…
lokakuu on synkkien näkymien kuukausi

170

2748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EikaitVoikkaan

Uhkakuvat eivät herätä puolesta eikä vastaan , niitä on ollut aina ja uusia syntyy . Elämme muutoksien keskellä ja hallitsemme oman minän .

• 482264

Aika vauhdilla nousee. Eilen iltapv oli 8.000, nyt 13.000.

Miksi adressi? Eikö kansalaisaloite?

• Kannattaa käydä lukasemassa dokumentti ennen kuin menee laittaan nimensä alle. Sittenhän vasta tietää mitä siinä OIKEESTI sanotaan.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Kannattaa käydä lukasemassa dokumentti ennen kuin menee laittaan nimensä alle. Sittenhän vasta tietää mitä siinä OIKEESTI sanotaan.

Tuo ylläoleva on vain TULKINTA sopimuksen tekstistä, ja sekin tarkoitushakuinen. Ensinnäkin, sopimus ei ole laillisesti SITOVA ja se ei tavallaan muuta yhtään mitään, ainoastaan pyrkii siihen että laiton ja kontrolloimaton maastamuutto ja siirtolaisuus saadaan järjestykseen ja samalla taataan pakolaisille ja maahanmuuttajille kansainvälisiin lakeihin perustuvat ihmisoikeudet. En löytänyt tekstiä suomennettuna alkuperäisessä muodossaan, mutta kyllä kai meidän ikäpolvi on sen verran koulussa lukenut englantia että pystyy itse otamaan kantaa asiaan.

Tässä yksi premisseistä.
        "This Global Compact presents a non-legally binding, cooperative framework that builds on the commitments agreed upon by Member States in the New York Declaration for Refugees and Migrants. It fosters international cooperation among all relevant actors on migration, acknowledging that no State can address migration alone, and upholds the sovereignty of States and their obligations under international law. "

• Mistä sen välinpitämättömyyden näet, sen ettei mikään kiinnosta eikä kosketa?
      Siitäkö etten hillu palstalla pää punaisena politiikkaa puhumassa?
      Tällä hetkellä on näitä omia läheisempiä asioita koskevia huolia ja järjestelyjä ihan riittävästi, miksi vaahtoaisin maailman tapahtumista joille en voi mitään enkä niihin mitenkään vaikuttaa.

• En viitannut keneenkään palstalaiseen henkilökohtaisesti vaan kommentoin omia ajatuksiani kun luen palstan aihevalikoimaa ja puheenaiheita noin yleensä. Eikä kysymys ole politiikan puhumisesta vaan yleisestä huolestumisesta asioiden tilasta. En minäkään pysty muuttamaan mitään enkä pysäyttämään mitään kehitystä jonka näen uhkaavaksi tai negatiiviseksi, mutta usein en pysty edes ymmärtämään miksi ihmiset voivat tehdä noin, valita tuolleen, mennä mukaan tuollaiseen sirkukseen jne. Vaihdan mielelläni ajatuksia siitä miten muut hallitsevat tätä minuuden suojelua kun kaikki nousevan myrskyn merkit ovat näkyvissä.

En viitannut keneenkään palstalaiseen henkilökohtaisesti vaan kommentoin omia ajatuksiani kun luen palstan aihevalikoimaa ja puheenaiheita noin yleensä. Eikä kysymys ole politiikan puhumisesta vaan yleisestä huolestumisesta asioiden tilasta. En minäkään pysty muuttamaan mitään enkä pysäyttämään mitään kehitystä jonka näen uhkaavaksi tai negatiiviseksi, mutta usein en pysty edes ymmärtämään miksi ihmiset voivat tehdä noin, valita tuolleen, mennä mukaan tuollaiseen sirkukseen jne. Vaihdan mielelläni ajatuksia siitä miten muut hallitsevat tätä minuuden suojelua kun kaikki nousevan myrskyn merkit ovat näkyvissä.

"Miten ihmeessä jaksatte", niin kysyit etkä itseäsi sillä kai tarkoittanut.
        En minä voi ottaa kantaa muiden kuin omasta puolestani ja kyllä aloituksessasi myös politiikkaan viitattiin.

• EVKK

Rauhoitu, anna hevosten murehtia.

• Jos minulla olisi samanlainen hermosto ja aivotoiminta kuin hevosella, voisin tehdä noin. Mutta kun ei.

• paneutuja

Johan on aloitus taas. Se ettei tällä hetkellä palstalla ole kovinkaan kantaaottavia aloituksia maailman tilasta ei kerro siitä etteikö niistä keskusteltaisi livessä ja ajateltaisi omilla tahoillamme.
      Luulen, että kesän jälkeen monilla on kädet täynnä töitä ja täällä palstalla vain piipahdellaan. Kantaaottaviin keskusteluihin pitäisi paneutua eikä vain parin rivin kommentteja heitellä ja siihen ei ole aikaa.

• Bengalitikku

Olen samaa mieltä.
        Ja ilman politiikkaa ei suuremmista huolista selvitä.
        Lähempänä on sisäpolitiikka, mitä nyt tapahtuu.
        Sitten, jos täältä Pikku-Suomesta huudellaan maailmalle, onko siinä mitään.
        Olemmehan aina auttaneet: chileläiset, vietnamilaiset, kiinalaisia, inkeriläiset,
        Jne. Olemmeko onnistuneet, voi olla, ettemme ole näkemässä.
        On makroa ja mikroa.
        Aloitus sisältää moittivan haasteen.
        En pidä siitä.
        En pidä halveksivasta sävystä.
        Mistä muuten tiedät, mitä me ajattelemme.
        Älä mitätöi.
        Jos sulla on paatos päällä anna tulla. Se helpottaa - ehkä.

• Bengalitikku kirjoitti:

Olen samaa mieltä.
        Ja ilman politiikkaa ei suuremmista huolista selvitä.
        Lähempänä on sisäpolitiikka, mitä nyt tapahtuu.
        Sitten, jos täältä Pikku-Suomesta huudellaan maailmalle, onko siinä mitään.
        Olemmehan aina auttaneet: chileläiset, vietnamilaiset, kiinalaisia, inkeriläiset,
        Jne. Olemmeko onnistuneet, voi olla, ettemme ole näkemässä.
        On makroa ja mikroa.
        Aloitus sisältää moittivan haasteen.
        En pidä siitä.
        En pidä halveksivasta sävystä.
        Mistä muuten tiedät, mitä me ajattelemme.
        Älä mitätöi.
        Jos sulla on paatos päällä anna tulla. Se helpottaa - ehkä.

Aloitankin nyt moitteestasi: mistä ihmeestä löydät "halveksivan sävyn" varmasti oma tulkintasi, koska halveksintaa ei ollut minun kommentissani, ainoastaan ihmettelyä siitä miten ihmiset yleensäkään voivat tulla kirjoittamaan tyhjänpäiväisyyksiä keskustelupalstoille kun media tuo silmiin ja korviin koko ajan kauhuskenarioita lintukotomme ulkopuolelta ja joskus hyvin läheltäkin, mutta me rakennamme suojamuurin ympärillemme, mistä, iltapäiväkahveista, omenamunkeista, riisipuurosta kävelylenkeistä syksyisessä luonnossa. Kissan silittelystä. Lapsenlapsien synttäreistä. Tv-hömpästä, mediahömpästä, kaikesta siitä arkisesta, tutusta ja turvallisesta triviasta mikä eristää meitä ja sulkee pehmoiseen syliinsä.
        Enhän minä vaadi ketään tilille, en syytä ketään, en moiti ketään mistään.
        Reagoin vain lokakuiseen maailman synkentymiseen. Kylmät ovat tuulet jotka puhaltavat. Eikö kukaan muu niitä tunne hyytävinä ja pahaa ennustavina?
        (Ilman paatosta, ainoastaan tunneväritystä keskusteluteknillisistä syistä :)

• Bengalitikku

Tuossapa vähättelit ikään kuin se, mitä kirjoitamme on meistä kaikki.
        Muistan 17 vuotiaana, kun olin kesätöissä Tukholmassa, niin siellä se Vietnamin sota pauhasi mustavalkeasta televisiosta joka päivä.
        Me elämme kukin omaa elämäämme täällä. Emme voi elää toisten elämää.

Mitä itse olet saanut muutettua eri maiden tilanteiden korjaamiseksi nyt lokakuussa.
        Oletko osallistunut keräyksiin.
        Jos Maire Mönkijä ja Tarmo Tasajalka rupeaisivat täällä vouhkaamaan, luuletko todella, että se mitään auttaisi.
        Osallistu keräyksiin, missä on jokin projekti, niin olet tehnyt jotakin.
        En voi auttaa sua sun angstissa.

• voikiesus
        Paloma.se.co kirjoitti:

Aloitankin nyt moitteestasi: mistä ihmeestä löydät "halveksivan sävyn" varmasti oma tulkintasi, koska halveksintaa ei ollut minun kommentissani, ainoastaan ihmettelyä siitä miten ihmiset yleensäkään voivat tulla kirjoittamaan tyhjänpäiväisyyksiä keskustelupalstoille kun media tuo silmiin ja korviin koko ajan kauhuskenarioita lintukotomme ulkopuolelta ja joskus hyvin läheltäkin, mutta me rakennamme suojamuurin ympärillemme, mistä, iltapäiväkahveista, omenamunkeista, riisipuurosta kävelylenkeistä syksyisessä luonnossa. Kissan silittelystä. Lapsenlapsien synttäreistä. Tv-hömpästä, mediahömpästä, kaikesta siitä arkisesta, tutusta ja turvallisesta triviasta mikä eristää meitä ja sulkee pehmoiseen syliinsä.
        Enhän minä vaadi ketään tilille, en syytä ketään, en moiti ketään mistään.
        Reagoin vain lokakuiseen maailman synkentymiseen. Kylmät ovat tuulet jotka puhaltavat. Eikö kukaan muu niitä tunne hyytävinä ja pahaa ennustavina?
        (Ilman paatosta, ainoastaan tunneväritystä keskusteluteknillisistä syistä :)

Jatkoit taas sitä halveksuntaa muita kirjoittajia kohtaan.

Mene muuaalle kirjoittelemaan, jos tämn palstan taso ei sinua miellytä.

• Tuulettaa

Paloma on ottanut tärkeän aiheen esiin. Kyllä minuakin mietityttää tämä nykyinen ristiriitojen sotkema tilanne valtioiden sisällä ja valtioiden välillä. Siihen kun lisää mahdollisesti ilmaston muuttumisen tuomat ongelmat maapallolla. Sekin lisää väestön liikkumista ja sotia luultavasti.
      Seuraan paljon uutisia ja luen lehtiä, mutta paljon en kykene aiheesta keskustelemaan.

• Minä olen 68v.
        70v. -ikäisten kuoleman-pelko ei ole vielä iskenyt.
        Tuskin se miehiin iskeekään.
        EVVK.

H.

• hunksz kirjoitti:

Minä olen 68v.
        70v. -ikäisten kuoleman-pelko ei ole vielä iskenyt.
        EVVK.

H.

Pakko oli panna uusiksi.
        -
        Minä olen 68 .
        70 -ikäisten kuoleman-pelko ei ole vielä iskenyt.
        Toisin kuin naiset, miehet tietävät milloin on aika antaa lastemme jatkaa.
        Päästää irti ja.
        Keskittyä itse nuoruutensa musiikkiin ja elokuviin.
        Vaikka idolien naamat eivät enää innostaisikaan.
        EVVK.

H.

• hunksz kirjoitti:

Pakko oli panna uusiksi.
        -
        Minä olen 68 .
        70 -ikäisten kuoleman-pelko ei ole vielä iskenyt.
        Toisin kuin naiset, miehet tietävät milloin on aika antaa lastemme jatkaa.
        Päästää irti ja.
        Keskittyä itse nuoruutensa musiikkiin ja elokuviin.
        Vaikka idolien naamat eivät enää innostaisikaan.
        EVVK.

H.

Sinä täytät 69 nyt joulukuussa ja olet siis vuoden minua nuorempi leuhki sillä nyt, kun aivosi ovat niin kalkkiutuneet että et edes näe junaa joka on tulossa vaikka kävelet päin kiskoilla.

• häpeilisit
        Paloma.se.co kirjoitti:

Sinä täytät 69 nyt joulukuussa ja olet siis vuoden minua nuorempi leuhki sillä nyt, kun aivosi ovat niin kalkkiutuneet että et edes näe junaa joka on tulossa vaikka kävelet päin kiskoilla.

Ilkeilyä hyi.

• hytinäx1

Ei jaksa miettiä mitä se kaheli presidentti siellä Amerikassa vielä saa aikaan. Mutta miten kävi Turkissa neuvottelut Syyrian Idlibin tilanteesta, pieni väläys oli paripäivää sitten uutisissa, mutta nyt ei ole kuulunut mitään.

• Siis juuri tää miten ihmiset valitsevat toinen toistaan kahjompia ukkoja johtamaan maitaan. Mikä motivoi ihmisiä menemään äänestämään jotain äärifascisteja joiden hirmuvallan alla on sitten pelättävä seuraavat neljä vuotta kuitenkin? Pelko? Valhemedia?

• pirremiinapas

Brasilian kohdalla uskon valhemediaan, mutta kun Amerikassakin, ehkä jos , vastaehdokas olisi ollut joku toinen, en tiedä.
        Mutta toisaalta sitä se köyhyys ja toivottomuus tekee, siitähän on esimerkki 30 luvulta, huru- ukonkin lupauksiin uskottiin.
        Meillä taas on pöhötytty hyvinvoinnin seurauksena, niin että siitä on seurannut jo pahoinvointia, ja laiskuutta äänestää., en tiedä jos meidänkin sosturva olisi Amerikan ja Brasilian luokkaa, voisi meilläkin pian joku ääriryhmä pian viittoa kateederissa.

• ArvoJohtaja
        pirremiinapas kirjoitti:

Brasilian kohdalla uskon valhemediaan, mutta kun Amerikassakin, ehkä jos , vastaehdokas olisi ollut joku toinen, en tiedä.
        Mutta toisaalta sitä se köyhyys ja toivottomuus tekee, siitähän on esimerkki 30 luvulta, huru- ukonkin lupauksiin uskottiin.
        Meillä taas on pöhötytty hyvinvoinnin seurauksena, niin että siitä on seurannut jo pahoinvointia, ja laiskuutta äänestää., en tiedä jos meidänkin sosturva olisi Amerikan ja Brasilian luokkaa, voisi meilläkin pian joku ääriryhmä pian viittoa kateederissa.

30-luvulla oli helppo uskoa sosialisti Hitleriin. Hän sai elvytettyä Saksan ja saksalaiset suosta. Sosialismi oli pelastus siihen tilanteeseen ja aikaan. Saksalaiset olivat totaalisesti hurmaantuneet Hitleriin - ansiosta.
        Historioitsija, tutkija, kirjailija Markku Jokisipilä on sanonut, että mikäli Hitler olisi kuollut ennen -37, niin hän olisi tällä hetkellä Saksassa vuosisadan juhlituin poliitikko.

• Mia-L

Perjantaina HS kertoi, että Havaijilla on kokonainen saari, East Island, kadonnut.
      Sen omisti USA, joten eiköhän siellä päämiehenkin ole pakko alkaa uskoa, että ilmastonmuutos on vaarallisen pitkällä.

• Venäjällä ja jenkeissä on sellaiset johtajat että ei voi kuin toivoa että ei mitään katastrofia tule heidän aikanaan.
      Mielestäni molemmat ovat arvaamattomia, onneksi kuitenkin yrittävät pitää keskinäiset välinsä edes jotenkin kunnossa. Pariisissa tietääkseni on taas tapaaminen.

• Bengalitikku

Onkohan niillä jokin testosteronikato, kun pitää uhitella?
        Jostainhan tuollainen käytös juontuu.

• Mielenkiintoinen

Elämä on mielenkiintoista.
      Niin mielenkiintoista, että siitä poimii parhaat palat. Itselleen.
      Muusta ei paskankaan väliä. En katsele edes ulos.
      Pääasia, että happea riittää tämän elämän ajaksi.

• Eijunalauta

Kylläpä mahtaa olla "mielenkiintoinen" oman navan seutu sulla.

• 1eero

Ihminen turtuu, keskitysleireissä ihmisiltä hävisi usko jumalaan lopullisesti kyllä tänäpäivänäkin saat tyydytettyä itsesi mitä ikävimmillä uutisilla.
      Mitä voit tehdä jos Jemenissä kuolee miljoona ihmistä nälkään, et voi mitään kummiskin luet uutisotsikon vai oletko lukematta, aivan sama kun vastaavia uutisia luet päivittäin niin siihen turtuu.

Toisaalta maailmassa on enemmän hyvinvointia kuin koskaan, sotia vähemmän kuin koskaan, suomalaisten hyvinvointi on maailman parasta. Kyllä ihmiset tiedostaa mitä maailmalla tapahtuu, eise tarkoita että meidän pitäisi vaipua epätoivoon toisten takia.

• Kiitos 1eero ymmärsit aloitukseni punaisen langan ja sen mitä sillä etsin. Miten ja millä voit suojella omaa pientä maailmaasi, kotiasi, rakkaitasi, omaa minuuttasi turruttamatta itseäsi, paaduttamatta omaatuntoasi ja vaipumatta epätoivoon kaiken negatiivisen kehityksen keskellä?
      Minä en tahdo oikein pystyä eristämään itseäni kaikesta mitä näen, koen, kuulen ja tunnen. Kadehdin niitä jotka sen pystyvät.

• Eihän se, että juttelee täällä erilaisista, arkisistakin asioista, sulje sitä pois, etteivätkö ihmiset tietäisi/seuraisi maailmankin tilannetta.
      Minäkin olen ihan hyvin selvillä siitä, millaisia narsistisia valtionjohtajia maapallolla tällä hetkellä on, mutta en minä silti lopeta kissani silittämistä.
      Pelkäämään ei kannata ruveta, kyllä sitä sitten saa pelätä itsensä sairaaksi.

• Minä teen aivan samoin itsekin rakennan itselleni muurin omista tavanomaisista, arkisista asioista. Minulla ei ole kissaa, mutta jos olisi, silittäisin sitä. Teen arkiaskareeni ja ihailen kurpitsoitani ja kirjoittelen kirjaani ja huolehdin rakkaistani ja ne antavat elämälleni sisältöä ja tilkitsevät muurini halkeamia. En oikeastaan pelkää mitään mutta siitä huolimatta näen maailman muuttuvan koko ajan väkivaltaisemmaksi, narsistisemmaksi, vähemmän ymmärrettäväksi. Pilvet kasaantuvat taivaanrannalle, vaikka meille vielä paistaa syysauringon viimeiset säteet.
        En epäile yhtään että palstalaiset eivät olisi tietoisia kaikista näistä asioista joihin viittaan, mutta miksi niistä ei voisi/haluttaisi puhua ikätovereiden kanssa sovinnollisesti, yrittäen kuunnella toinen toistamme, valottaen eri katsantokantoja? Miksi puhumme vaikka naapurin perunakellarin ovesta mieluummin kun maailmaamme uhkaavista suurista asioista?

Minä teen aivan samoin itsekin rakennan itselleni muurin omista tavanomaisista, arkisista asioista. Minulla ei ole kissaa, mutta jos olisi, silittäisin sitä. Teen arkiaskareeni ja ihailen kurpitsoitani ja kirjoittelen kirjaani ja huolehdin rakkaistani ja ne antavat elämälleni sisältöä ja tilkitsevät muurini halkeamia. En oikeastaan pelkää mitään mutta siitä huolimatta näen maailman muuttuvan koko ajan väkivaltaisemmaksi, narsistisemmaksi, vähemmän ymmärrettäväksi. Pilvet kasaantuvat taivaanrannalle, vaikka meille vielä paistaa syysauringon viimeiset säteet.
        En epäile yhtään että palstalaiset eivät olisi tietoisia kaikista näistä asioista joihin viittaan, mutta miksi niistä ei voisi/haluttaisi puhua ikätovereiden kanssa sovinnollisesti, yrittäen kuunnella toinen toistamme, valottaen eri katsantokantoja? Miksi puhumme vaikka naapurin perunakellarin ovesta mieluummin kun maailmaamme uhkaavista suurista asioista?

Maailma on hyvin kaksijakoinen tänäpäivänä.
        On raakaa pahuutta, mutta myös aitoa hyvyyttä. Kuilu on ikäänkuin syventynyt ja siitä seuraa kait puolustusasetelmat ihmisten mieliin.
        Ehkä keskustelua vähentää tunne voimattomuudesta ja myöskin arkielämä on haastavanpaa kuin ennen, ainakin minun mielestäni. Jo tämä, että kaikenlaisia vempaimia pitäisi hallita, mitä erilaisimmissa toimissa, muuten syrjäytyy.
        Minä näkisin tämän maapallon antimien epätasa-arvoisen jakaantumisen olevan iso syy tähän kaaokseen.
        Tiedotusvälineet kaikkialla maailmassa tuovat ihmisten silmien eteen niin hyvät kuin huonotkin asiat.
        Onhan se mielessä käynyt, miten holtittomissa käsissä se nappi on.

• lopetavouhkaaminen
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minä teen aivan samoin itsekin rakennan itselleni muurin omista tavanomaisista, arkisista asioista. Minulla ei ole kissaa, mutta jos olisi, silittäisin sitä. Teen arkiaskareeni ja ihailen kurpitsoitani ja kirjoittelen kirjaani ja huolehdin rakkaistani ja ne antavat elämälleni sisältöä ja tilkitsevät muurini halkeamia. En oikeastaan pelkää mitään mutta siitä huolimatta näen maailman muuttuvan koko ajan väkivaltaisemmaksi, narsistisemmaksi, vähemmän ymmärrettäväksi. Pilvet kasaantuvat taivaanrannalle, vaikka meille vielä paistaa syysauringon viimeiset säteet.

Silitä legon lötköä munaa ja haaveile nuoruudestasi.

• turhaanipotusta

Miksi me emme jaksaisi?
      Kun ei ota turhia murheita asioista, joille ei voi itse tehdä mitään, niin sitä jaksamista riittää oman elämän hallitsemiseen.
      Jos pommit, terroristiteot tai onnettomuudet alkavat häiritä normaalia elämää, niin kannattaisi ottaa uusi näkökulma maailmasta huolehtimiseen.

• Jaksakaamme

Olipa hyvä aloitus. Pari viikkoa sitten Aamu-TV:ssä keskusrikospoliisin poliisi kertoi, että moottoripyörä/rikollisjengit ovat moninkymmen kertaistuneet Suomessa. Toimittaja kysyi syytä. Poliisi vastasi "tämän yhteiskunnan negatiivinen kehitys". Toimittaja kysyi mitä hän tällä tarkoittaa. Yksi, joka jäi mieleen oli "mulle kaikki heti nyt" tyyli.
      Kuinka ymmärrätte yhteiskunnan negatiivisen kehityksen?

• Kaikkieivät

Kun tekninen kehitys on nopeampaa kuin yleinen järjen juoksu, niin sellaisessa vauhdissa liian iso joukko jää jalkoihin ja alkaa voimaan pahoin. Eikä ketään oikeastaan oikeasti kiinnosta, että kaikki eivät kykene tietoyhteiskunnan mukana pysymään, koska sekin joukko on mahrottoman suuri, joka on vain pysyvinään.

Lyhyesti sanottuna: tekniikka kehitttyy hurjaa vauhtia, ihminen elää vieläkin teollistumisaikakautta.

• RealistiN

Ehkä tämä ei ole oikea alusta maailmanparannukselle, ainakaan kaikille, ei ainakaan minulle.
      Ei se jos tänne ei aiheesta kirjoita tee mielestäni ihmisistä välipitämättömiä, osaamattomia, kiinostumattomia, pelkäämättömiä tai ymmärtämättömiä uhista. On paljon parempia foorumeita ja yhteisöjä missä voi konkreettisesti osallistua.
      Ihmisiä syyllistetään aivan liikaa aiheista joille voi tehdä hyvin vähän.

• Olen saanut niin pienen ja vähäisen leiviskän ja sen hoitamiseen niin heikot voimat,
      että jos alkaisin kiinnostumaan maailman kaikista murheista ja yrittäisin pelastaa koko tämän maapallon, antaisin jokaisen surun koskettaa itseäni. nääntyisin sen alle. ja se vähäinenkin jaksaminen loppuisi siihen.

Riittää kun hoidan oman reviirini joten kuten. Ne joilla on suuremmat ja leveämmät hartiat hoitavat hommansa ja annan vain luottamuksen heille.

En usko että rupatteluni veisi yhtään eteenpäin mitään maailman murhetta. Mielelläni luen kun muut maailman murheista kirjoittelevat.
      Olen kaiken lisäksi sellainen jääräpää ja aina oikeassa joten keskustelu muiden kanssa sovinnollisesti ei onnistu.

Toki puhun mielummin naapurin perunakellarin ovesta, yrittäisin toki pitää huolen, että ovi on kunnossa janaapurilla ruokaa koko talveksi kun ei koskaan tiedä minkälainen talvi tulevasta tulee.

• "Miten on?
        Luettuani satakunta tieteellistä profetiaa
        maapallon pikaisesta tuhosta
        Pentti Linkola näyttäytyy lähinnä
        terapeuttina ja lohduttajana
        kun hän sanoo: Jäljelle jää vain rotat
        varpuset ja suolistobakteerit ja
        hän lisää kirsikkana kakun päälle: VIhaan
        ihmiskuntaa mutta pidän ihmisestä.
        Onhan tämä parempi kuin rakastaa ihmiskuntaa
        ja vihata ihmistä
        Miten on, maailman parantaja?"

Tämä on kopioitu tämän päivän keskisuomalaisesta
        suosikkirunoilijani Claes Andessonnin runo.

Sopii aloitukseenkin.

• MSN-FI-Uutiset

""Suomen vankiloissa on yli 40 radikalisoitunutta vankia, kymmenkunta heistä on uhka yhteiskunnalle: "On arvioitu, että he voivat aiheuttaa terrori-iskun"""

• Kovaa-peliä-tiedossa

"Suomen vankiloissa on tällä hetkellä yli 40 radikalisoitunutta vankia. Heidän lisäkseen 25 radikalisoitunutta henkilöä on ehdonalaisvalvonnassa, eli he ovat jo vapautuneet vankilasta."

• ettei.masennus.iskisi

Etkö aloittaja voisi keskustella puolisosi ja poikasi kanssa? Vaikutat kovasti ahdistuneelta ensimmäisen kappaleen syytökset huomioiden.

• komppaan

Ettei tuo ahdistus vaan juontaisi siskon perheen vierailusta ja hänen poikansa maailmankatsomuksesta. Näyttäisi tuon "Onneksi olemme" -ketjun perusteella. Väärä kohde kyllä purkaa sitä netin keskustelupalstalla. Lähipiirillä on kuitenkin parempaa tietoa noista syistä mitkä ahdistusta aiheuttaa. Vakava asia.

• Minulla on sellainen tunne, että juuri se hänen aktiivinen vasemmistopuoluelainen poikansa se onkin, joka mummorukan on peloitellut melkein paskantamaan housuunsa ja näkemään piruja seinillä.

• Tellukka kirjoitti:

Minulla on sellainen tunne, että juuri se hänen aktiivinen vasemmistopuoluelainen poikansa se onkin, joka mummorukan on peloitellut melkein paskantamaan housuunsa ja näkemään piruja seinillä.

Tuo siitä, kun oikeastihan Paloma vaikuttaa olevan omilta sisimmiltä ajatuksiltaan Sverigedemokraatti/Perussuomalainen, koska hänen pelkonsa on, että """Voimme odottaa suurta määrää pakolaisia Brasiliasta myös meidän maissamme. Etenkin transpersoonia, homoja jne. ..."""

• Tellukka kirjoitti:

Minulla on sellainen tunne, että juuri se hänen aktiivinen vasemmistopuoluelainen poikansa se onkin, joka mummorukan on peloitellut melkein paskantamaan housuunsa ja näkemään piruja seinillä.

Jospa sinäkin Tellukka yrittäisit edes nostaa keskustelusi tasoa yhden pykälän ja puhuisit asiasta sen sijaan että stalkkaisit minua ja levittelisit juttuja minusta ja perheestäni ympäri nettiä..

• Tellukka kirjoitti:

Tuo siitä, kun oikeastihan Paloma vaikuttaa olevan omilta sisimmiltä ajatuksiltaan Sverigedemokraatti/Perussuomalainen, koska hänen pelkonsa on, että """Voimme odottaa suurta määrää pakolaisia Brasiliasta myös meidän maissamme. Etenkin transpersoonia, homoja jne. ..."""

Missä kohtaa kirjoitin että pelkään?

Missä kohtaa kirjoitin että pelkään?

Ai jaa.
        Ehkä sitten vain iloitsitkin uudesta odotettavissa olevasta pakolaisvirrasta, jonka mahdollistaa sinun mielihyväksesi Brasilian uusi presidentti?

• Tellukka kirjoitti:

Ai jaa.
        Ehkä sitten vain iloitsitkin uudesta odotettavissa olevasta pakolaisvirrasta, jonka mahdollistaa sinun mielihyväksesi Brasilian uusi presidentti?

Missä kohtaa kirjoitin että iloitsin?
        Ehkäpä vai ennustin, ilman tunnelatausta.

Missä kohtaa kirjoitin että iloitsin?
        Ehkäpä vai ennustin, ilman tunnelatausta.

Miten ihmeessä jaksat olla noin tasaisen välinpitämätön?
        Eikö mikään kosketa, eikö mikään pelota?

• Sisäpiiritieto

Edellisen yli vuoskymmenen sosialistihallinnon tuloksena ennätystyöttömyys ja ennätysköyhyys.
      Jospa uusi pressa saa suunnan muuttumaan. Ainakin hänellä on visio ja tahto siihen.

Oikeistolaisena todennäköisyys oman kansan poliittiseen murhaamiseen ja pyrky sotimiseen hupenee.
      Maailmanrauha ja kansa kiittää.

• Bengalitikku

Mihin maahan viittaat kirjoituksellasi?

• Jos juuri valittu presidentti toteuttaa edes murto-osaa siitä mitä on luvannut niin naapurimaat voivat odottaa pakolaisvirtoja ja onhan siellä lääniä minne piiloutua despootin teloituspatrulleilta. Näin haastattelun tässä viikolla jossa transhenkilön perhe oli pakkaamassa. Muut jotka saavat olla katselemassa parempia maisemia ovat demokraatit, sosialistit, vasemmistolle kallellaan olevat yleensäkin, akateemikot, älymystö, seksuaaliset vähemmistöt, luonnonsuojelijat jne. populistisen fascistin viholliset. Kyllä kansa taas osasi laulaa itsensä suohon kaulaa myöten.
        Saatte odottaa poliittisia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita Brasiliasta myös Suomeen. Jospa sieltä tulisi muutama lahjakas jalkapallonpelaajanalkukin meidän maajoukkueiden tasoa nostamaan.

• Uskomalla.populismiin

Populismi perustuu katteettomiin lupauksiin, esimerkisi iltalian Salviniini lupasi kaikkea hyvää mm.eläkeiän laskeminen ym. Rahoitus nyt valtaan päästyään aiotaan toteteuttaa valtion velkaa kasvattamalla, väliäkö sillä vaikka rahoitusmaailma kärsisi.

• Uskomalla.populismiin kirjoitti:

Populismi perustuu katteettomiin lupauksiin, esimerkisi iltalian Salviniini lupasi kaikkea hyvää mm.eläkeiän laskeminen ym. Rahoitus nyt valtaan päästyään aiotaan toteteuttaa valtion velkaa kasvattamalla, väliäkö sillä vaikka rahoitusmaailma kärsisi.

Kun Ignacio Lula da Silva voitti presidentinvaalit Brasiliassa v. 2002 alkoi siellä uusi aika: "Toivo kukisti vihan" oli hänen mottonsa ja ensimmäistä kertaa maailman viidenneksi suurin maa sai progressiivisen hallituksen ja sen johtoon miehen kansan riveistä opposiition mustamaalauskampanjasta huolimatta. "Jos vasemmisto voittaa niin brasilian eliitti pakenee Floridaan samoin kuin Kuuban ja Venezuelan ja maan talous tuhoutuu" toitottivat oikeiston äänitorvet yrittäen luoda pelon ja epävarmuuden ilmapiiriä. Toisin kävi, ja koskaan historiassa ei ole maassa tehty yhtä monta dollarimiljonääriä kuin Lulan kahden hallintokauden aikana. Maan talous kohentui, työllisyys parani ja nyt alkoi mannaa tihkua jopa läpi systeemin köyhillekin. Mutta edistys ja tasa-arvoisuus Latinalaisessa Amerikassa tulee kalliilla hintalapulla. Lulan vastustajat saivat hänet tuomituksi korruptiosta, mistä myös hänen seuraajiansa työväenpuolueesta vainottiin; tosiasiassa ketkään eivät ole korruptiosta vapaat Brasiliassa ja kaikkein likaisimmat kädet ovat heidän vainoajillaan ja syyttäjillään: Brasilian oligarkialla.
        Nyt olen kyllä menettänyt täysin uskoni ihmisten täysjärkisyyteen: nehän saadaan oikealla kampanjalla äänestämään vaikka mitä kahjoa ja populistien kampanja puree taas kerran. Toivotaan vain että Brasilian suhteellisen vankka demokratia ja instituutiot kestävät tämän kahelin ja ettemme näe parin vuoden sisällä saappaita ja sapeleita hallituksen virkahuoneissa."Viha on kukistanut pelon".
        Mikä on ero patriootin ja nationalistin välillä?
        "Patriootti rakastaa omaa maataan. Nationalisti vihaa kaikkia muita paitsi omaa maataan."

• kysynvaan
        Paloma.se.co kirjoitti:

Jos juuri valittu presidentti toteuttaa edes murto-osaa siitä mitä on luvannut niin naapurimaat voivat odottaa pakolaisvirtoja ja onhan siellä lääniä minne piiloutua despootin teloituspatrulleilta. Näin haastattelun tässä viikolla jossa transhenkilön perhe oli pakkaamassa. Muut jotka saavat olla katselemassa parempia maisemia ovat demokraatit, sosialistit, vasemmistolle kallellaan olevat yleensäkin, akateemikot, älymystö, seksuaaliset vähemmistöt, luonnonsuojelijat jne. populistisen fascistin viholliset. Kyllä kansa taas osasi laulaa itsensä suohon kaulaa myöten.
        Saatte odottaa poliittisia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita Brasiliasta myös Suomeen. Jospa sieltä tulisi muutama lahjakas jalkapallonpelaajanalkukin meidän maajoukkueiden tasoa nostamaan.

Näin kirjoitat:"Saatte odottaa poliittisia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita Brasiliasta myös Suomeen. Jospa sieltä tulisi muutama lahjakas jalkapallonpelaajanalkukin meidän maajoukkueiden tasoa nostamaan."

Huomaatko itse, kuinka sekavasti kirjoitat?

• kysynvaan kirjoitti:

Näin kirjoitat:"Saatte odottaa poliittisia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita Brasiliasta myös Suomeen. Jospa sieltä tulisi muutama lahjakas jalkapallonpelaajanalkukin meidän maajoukkueiden tasoa nostamaan."

Huomaatko itse, kuinka sekavasti kirjoitat?

Sekavasti?
        Täysin johdonmukaista selkotekstiähän tämä on.
        Suomessahan aina valitetaan miten turvapaikanhakijat muodostavat vain rasitteen, valtionkirstuja köyhdyttävän massan josta on vain haittaa. Minä yritän nähdä jotain positiivista huonossa tilanteessa. Silleen kuin että joka pilvellä on hopeinen reunus tai sokeakin kana löytää joskus jyvän tai aurinko se vaan paistaa risukasaankin.

Minä aloitan tästä päivästä brasilialaisen naudanlihan syönnin, samban tanssimisen ja brassejalkapallon ihannoimisen. En edes lomalle sinne lähtisi seuraavan neljän vuoden aikana.

• Tuulettaa
        Paloma.se.co kirjoitti:

Sekavasti?
        Suomessahan aina valitetaan miten turvapaikanhakijat muodostavat vain rasitteen, valtionkirstuja köyhdyttävän massan josta on vain haittaa. Minä yritän nähdä jotain positiivista huonossa tilanteessa. Silleen kuin että joka pilvellä on hopeinen reunus tai sokeakin kana löytää joskus jyvän tai aurinko se vaan paistaa risukasaankin.

Minä aloitan tästä päivästä brasilialaisen naudanlihan syönnin, samban tanssimisen ja brassejalkapallon ihannoimisen. En edes lomalle sinne lähtisi seuraavan neljän vuoden aikana.

Minun on puhuttava vielä eräästä ivävästä jutusta viime päiviltä. Masai-heimo ajetaan mailtansa (maanviljelijöitä), koska 2 yksityistä firmaa tarvitsee maat metsästyssafarien järjestämiseen.
        Törkeää!

• kysynvaan
        Paloma.se.co kirjoitti:

Sekavasti?

eli Suomi saa pakolaisia ja Ruotsi jalkapallon pelaajia.

ps. kyllä siellä teilläkin valitetaan pakolaisista

• Tuulettaa kirjoitti:

Minun on puhuttava vielä eräästä ivävästä jutusta viime päiviltä. Masai-heimo ajetaan mailtansa (maanviljelijöitä), koska 2 yksityistä firmaa tarvitsee maat metsästyssafarien järjestämiseen.
        Törkeää!

Masai-heimoa on kuvattu yli sata vuotta.
        Ja kuvat/filmit ovat tallessa eri arkistoissa.
        Joten maailmalle on vain hyväksi jos tuokin heimo tuhoutuu.
        Yli-kansoitus tappaa...
        Suomalaisuuskin kuolee kohta.
        Naisemme synnyttävät/vuokraavat/ostavat enää nehkereitä.
        Ei synny enää pellava-päitä.
        Käkkärä-mämmiä vain.

H.

• Tuulettaa kirjoitti:

Törkeää!

Näin tämän uutisen myös.
        Nämä huonot uutiset tulevat nyt niin tiheään että ei muista kaikkia kommentoida. Tää masai-heimon maiden anastus on yksi lisää sarjassa miten ihmisten jotka eivät tee pahaa kenellekään ja joiden ainoa omaisuus on heidän maansa ja karjalaumansa hävitetään sukupuuttoon, että jotkut bisnesmiehet saisivat laittaa villieläinsafarinsa pystyyn heidän maillaan.

• kysynvaan kirjoitti:

eli Suomi saa pakolaisia ja Ruotsi jalkapallon pelaajia.

ps. kyllä siellä teilläkin valitetaan pakolaisista

Joo kysy vaan.
        Pakolaisia tai siis turvapaikanhakijoita tulee molempiin maihin. Toivoin vain että heidän joukoissaan olisi hyviä futiksen pelaajia .Oliko epäselvästi ilmaistu vai onko joku muu asia joka värittää tulkintaasi kirjoittamastani?
        Valittavathan ne. Populistien valheuutiset ja manipulaatio puree täälläkin.

• onhanniilläeroa
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kun Ignacio Lula da Silva voitti presidentinvaalit Brasiliassa v. 2002 alkoi siellä uusi aika: "Toivo kukisti vihan" oli hänen mottonsa ja ensimmäistä kertaa maailman viidenneksi suurin maa sai progressiivisen hallituksen ja sen johtoon miehen kansan riveistä opposiition mustamaalauskampanjasta huolimatta. "Jos vasemmisto voittaa niin brasilian eliitti pakenee Floridaan samoin kuin Kuuban ja Venezuelan ja maan talous tuhoutuu" toitottivat oikeiston äänitorvet yrittäen luoda pelon ja epävarmuuden ilmapiiriä. Toisin kävi, ja koskaan historiassa ei ole maassa tehty yhtä monta dollarimiljonääriä kuin Lulan kahden hallintokauden aikana. Maan talous kohentui, työllisyys parani ja nyt alkoi mannaa tihkua jopa läpi systeemin köyhillekin. Mutta edistys ja tasa-arvoisuus Latinalaisessa Amerikassa tulee kalliilla hintalapulla. Lulan vastustajat saivat hänet tuomituksi korruptiosta, mistä myös hänen seuraajiansa työväenpuolueesta vainottiin; tosiasiassa ketkään eivät ole korruptiosta vapaat Brasiliassa ja kaikkein likaisimmat kädet ovat heidän vainoajillaan ja syyttäjillään: Brasilian oligarkialla.
        Nyt olen kyllä menettänyt täysin uskoni ihmisten täysjärkisyyteen: nehän saadaan oikealla kampanjalla äänestämään vaikka mitä kahjoa ja populistien kampanja puree taas kerran. Toivotaan vain että Brasilian suhteellisen vankka demokratia ja instituutiot kestävät tämän kahelin ja ettemme näe parin vuoden sisällä saappaita ja sapeleita hallituksen virkahuoneissa."Viha on kukistanut pelon".
        Mikä on ero patriootin ja nationalistin välillä?
        "Patriootti rakastaa omaa maataan. Nationalisti vihaa kaikkia muita paitsi omaa maataan."

Mikä ero on hyvällä paimenella ja pahalla paimenella?
        Hyvä paimen panee henkensä lampaiden edestä, mutta paha paimen panee lampaita henkensä edestä.

• Tuulettaa kirjoitti:

Törkeää!

Karjalaisetkin ajettiin pois kotitiloiltaan ja -seuduiltaan, kun velivenäläinen tarvitsi maat omaan käyttöönsä.
        Suomessa on runsaasti pikkutiloja tyhjillään, jospa nämä masat (masait/maasait) tulevat tänne paimentamaan vaikka lampaita.
        Tai jääkööt sittenkin Afrikkaan.

• Puolestanitervetuloa

Suomalaisten töitä vieroksuvien tura-masojen tilalle voisi ottaa aitoja masa-i alkuasukkaita.
        Uskoisin, että ovat rehellisiä, eivät kelmistele kadonneilla passeillaan, eivät jonottele Kelan auloissa, ovat takuuvarmasti ahkeria kuin mitkä.
        Kesäisin mikäs ilahduttaisi suomalaisia naisia enemmän kuin masai miehen kikkelikassi eli tuluspussi eli tangat. Masailaista, alkukantaista kulttuuria ei suomessa olekaan muualla kuin känni örveltäjien kesä saunoissa.
        Minäkin voisin teettää heillä erilaisia töitä lähinnä mökillä. Olen peruslaiska (syy on eläkkeen, eläke vie elämänhalun ja työ innon) suomalainen mies.

Sekavasti?

Paloma sekoo:
        """Minä aloitan tästä päivästä brasilialaisen naudanlihan syönnin, samban tanssimisen ja brassejalkapallon ihannoimisen. En edes lomalle sinne lähtisi seuraavan neljän vuoden aikana."""

No mutta, siellähän lomaillessasi tuo kaikki mitä aiot aloittaa ihannoimaan, olisi lähempänä sinua. Brasilialaista naudanlihaa paikan päällä samban tanssimisen ja brassejalkapallon ihannoimisen välillä.

• pahsia

Suoraan sanottuna, että jos olisi jonkun muun aloitus, voisin ehkä ottaa kantaa.

• ewqåpo

Kuka on ja kuka ei.
      Valtavirtamedian uutiset tarkistettava monilta tahoilta ja sitten vieläkin epäilyt säilyvät. Toimittajat kirjoittavat omia näkemyksiään asioista. Jos näkemykset eroavat liiaksi omistaan, on kirjoitettava höpön pöpöt, kun jotakin on kuitenkin laitettava julkaisujen sivujen täytteeksi. Nykyajassa lukijan on oltava kriittinen - kaikessa näkemästään, lukemastaan, kuulemastaan, mutta ei niin kriittinen, että väsyisi ja tympääntyisi jatkuvaan seulomiseen.
      Onhan näitä v***n virkkaajiista faktan tarkastajiin ja kaikkea siltä väliltä itsiään julkisuudessa pitäjiä keinoilla ja rivouksilla, millä tahansa, kunhan saadaan lukijoiden kiinnostus pois yhteiskunnallisesti merkittävistä ja tärkeistä asioista.

• ikäloppux

Ei kannata turhaan murehtia miljardien muunmaalaisten törttöilyistä. Kyllä maapallo meikäläisen elinajan kestää. Radiosta tuli just homopoliisien propagandaa veronmaksajien kustannuksella. Ei paljon hetkauta. YLE ei ole milloinkaan edustanut kuin vihreiden ja vasemmistolaisten ajatusmaailmaa. No , ehkä ennen vuotta 1944 oli hieman oikeistolaisempaa. Hyvä kun Brasilia ei ole lähtenyt vihervasemmiston linjoille, muuten alkaisi taas uusi kansojen vaellus YK:n vapaakirjalla.

• Yle.on.hyvä

Ihmetten miksi persut käyttää ylen palveluja, onko pakko lukea, katsoa tai kuunnella onhan teillä seiskaa mv-uutisia, oma suomen uutiset jossa keskustelu palstakin ihan teidän mielisille.

• Brasilia on ollut vasemmiston hallitsemana vuodesta 2002 jolloin Ignacio Lula da Silva, Työväenpuolueen perustaja, voitti presidentinvaalit. Eipä ole näkynyt kansainvaelluksia sieltäpäin näiden vuosien aikana.
        Mutta älä menetä toivoasi, jos taivaan merkit pitävät paikkansa niin Brasiliasta alkaa kohta tulemaan jengiä Suomeenkin asti kun Bolsonaro lähettää kaikki toisinajattelevat, liberaalit, rumat naiset, homot, älymystön, luonnonsuojelijat, sosialistit, kommunistit jne.jne maanpakoon. Kunhan vankilat ovat ensin niin täynnä ettei mahdu enää edes rotanhäntää niihin. Hän on myös rasisti maassa jossa puolet väestöstä on mustaihoisia :) ja "valkoinen" on Vasconcellosin määrittelemää "kosmista rotua" "Raza Cósmica". Jospa sieltä tulisi kuitenkin hyvä futiksenpelaajia, otamme vastaan.

• 1eero

En ole kiinnostunut maapallon toisella puolella olevasta populismista kun meillä on sitä eroopassa ja koto suomessa.
        EU:alueella oleva ääripopulismi yrittää hajoittaa unionin, entä jos onnistuvat niin mitä heillä on tarjota tilalle, ei mitään muutakuin epänemokraattisia katteettomia lupauksia.
        Ihmetyttää kuinka he onnistuvat höynäyttämään, yksi syy on epävakaat olot niin luullaan kun tuo lupaa enemmän kuin tuo toinen.

• Tuulettaa

Eikös Ylellä ollut kauan oikeistolainen pääjohtaja?
        Oli miten oli, kyllä näiden asioiden pohtiminen voittaa ainakin naapureista juoruamisen ja toisaalta toisten tuntemattomien kirjoittelijoiden alituisen moittimisen.
        Vaikka paljon ei kykene tällainen tavis tekemään, pistän nimeni tärkeinä kokemiini aloitteisiin ja pientä avustustoimintaakin on.

Nyt on niin pimeä päivä, että kertokaa jotain valoisaa!

• bobgeldof

Ei pidä lueskella USA:n itärannikon "liberaalin" lehdistön tuotoksia,,tuottaa vain hirveää ja myös turhaa huolta "Uskovaisilleen"

• Bob

Unehtuipa kommentistani hyvä neuvo noiden pommikirjeiden saajille USA:ssa:
        "Ei pidä antaa pelolle valtaa"
        Näin on meitä suomalaisiakin neuvottu.

• Bengalitikku

Mitä ihmiset äänestävät?
      Yleensä muutosta.
      Jos joku puhuu lämpimikseen kivoja vaikka kuinka valheellisia, hän saa ääniä.
      Jos joku on jyrkkä mielipiteissään, se palvellee joidenkin intressejä.
      Äänestyskäyttäytymisessä on taustalla pettymystä, tyytymättömyyttä, katkeruutta jne.
      Hyppivät äänestäjät muodostuvat näistä.
      Nukkuvat kait antavat kaiken mennä kuin millään ei olisi mitään väliä ja äänestäjä kokee, ettei vaikuta mihinkään.
      Malli pitää löytyä läheltä eikä projisoida muualle.
      Pitäisi muistaa, että suuret puheet eivät mitään muuta - vaan ne teot.
      Ja onhan niitä tyhmiä tekoja, tyhmiä päätöksiä, joilla on pitkäaikaiset vaikutukset. Ai, niin. Kuka niitä värkkää: ihmiset tai oikeammin pienen pieni ryhmä.

• Populismihan perustuu juuri siihen että kansa on tyytymätöntä vallitsevaan tilaan ja haluaa muutosta. Tyytyväistä kansaa on vaikea ohjailla nenärenkaasta suuntaan tai toiseen, koska he eivät kaipaa mitään suurta muutosta ja pieniin muutoksiin riittävät parlamentarismin keinot.
        Mutta ett ennenkuin kansa on riittävän tyytymätöntä lähteäkseen poukkoilemaan kenen tahansa maallikkosaarnaajan perässä joka lupaa kultaa ja vihreitä niittyjä on luotava se maaperä mihin populismin siemen itää, kasvaa ja rehoittaa. Latinalainen Amerikka on aina ollut poliittisesti epävakaa, koska kansa on poliittisesti suhteellisen vähän jyvällä miten nää yhteiset asiat hoidetaan eri systeemeissä ja miten suurinero sosialismin ja kapitalismin välillä on että sosialismissa luotamme siihen että valitsemamme kansanedustajat ja hallitus todellakin edustavat meitä ja valtuutamme heidät käsittelemään yhteistä taloutta verojen ja säännöstelyn muodossa, kun taas kapitalistit uskovat vapaaseen talouteen, markkinoiden vapaaseen mellastukseen ja valtio määrää mahdollisimman vähän ja omistaa mahdollisimman vähän mitään ja siitä huolimatta pitää yllä kaikki mahdollisen toiminnan ja koneistot . Raha ratkaisee ja korporaatiot sanelevat hallitukselle pelin säännöt. Minä kuulun siihen jengiin joka antaa mieluummin itsevalittujen edustajien päättää asioistani kun suurten konglomeraatien , pankkien ja rahalaitosten.
        Latinalaisamerikkalaiset ovat pääasiassa poliittisesti helposti johdatettavaa populaa poliittisen kasvatuksen puutteessaan ja koska he syttyvät helposti ja toimivat tunnepohjaisesti.

• Bengalitikku

Tuossahan se sudenkuoppa juuri on. Annettu valtakirja. Jännää on, että liike-elämää edustavat (jotka mielestäsi haluavat valton määräilevän mahdollisimman vähän), ryhtyvät itse määräilemään. Tällaiset määräilijät vaikuttavat hyvin nopeasti yksittäisen ihmisen elämään. Kiky, aktiivimalli eli rajoittavatkin yksilöiden vapautta. Toisaalla odottavat vapaampaa sopimista paikallisesti esim. palkoista.
        Minusta tässä on loogisesti jotain todella, todella kummallista.
        Ihmiset hermostuvat. Päättäjät pyörittelevät silmiään ja vaivoin saavat pidäteltyä nauruaan. Jos vielä kuvioon haastetaan organisaatioita kuten ay tms. on aiheutettu sotku valmis. Aloittajaa eli päättäjää ei saada tilille. Ankeriaita.
        Sitten eräs toimittajako käyttää termejä välirauha tai jatkosota, mikä on typerien aivojen tuotosta. No, mitäs sille voi. Inhottaa peijakkaasti.
        Sama malli toistuu muuallakin maailmassa.
        Eivät ihmiset niin erilaisia ole.
        Hitlerinkin käytös tai sairaus nähtiin rehellisesti vasta jälkeenpäin.

• Sisäpiiritieto

”Toisin kävi, ja koskaan historiassa ei ole maassa tehty yhtä monta dollarimiljonääriä kuin Lulan kahden hallintokauden aikana. Maan talous kohentui, työllisyys parani ja nyt alkoi mannaa tihkua jopa läpi systeemin köyhillekin.”

Käsittämättömiä puheita. Sosialistihallinto ollut lähes 20 vuotta ja tänä aikana työttömyys on noussut kaiken aikaa ylöspäin samoinkuin köyhyys. Sosialistihallinto ei ole lainsäädännöllisin ja verotuksellisin keinoin jakanut tuottavuutta vaan miljönäärijohtajat tekevät työmatkojaan helikoptereilla, kun nyt samaan aikaan köyhälistö asuu kaduilla.

2000-luvun alussa oltiin vasemmistohallinnon myötä toiveikkaita tulevaisuudesta, mutta nähtävästi sosialistihallinnon kärkihankkeita olivat ”toisinajattelevat, liberaalit, rumat naiset, homot, älymystön, luonnonsuojelijat, sosialistit, kommunistit” ja yritysjohtajat.
      Kansan enemmistö jätettiin oman onnensa ojaan.
      Mitä hyvää ja kehuttavaa hallintoa tämä on? Ei tällaista saisi olla missään.

Ylen tuore raportti tältä aamulta loksautti leukani. Odotin tavanomaista jäkäjäkää USAn Vileeeeeeenin tapaan, mutta Erkka Mikkonen laukoikin totuuksia:

”Brasiliassa tilanne on aika lohduton. Työväenpuolue on hallinnut maata yli vuosikymmenen ajan. Köyhyys nousee ja työttömyys on ennätyskorkea. Työväenpuolue on sotkeutunut maan historian pahimpaan korruptiokriisiin.
      Bolsonaro on esiintynyt tällaisena ELIITIN ((( em. homot yms./kirjoittajan lisäys ))) ULKOPUOLISENA uudistajana, joka tulee antamaan radikaalin muutoksen Brasilialle.”

En yhtään ihmettele, että kansa on halunnut Bolson vetämään.

• "När fackföreningsledaren Lula da Silva vann valet 2002 blev det historia. För första gången hade någon ur arbetarklassen blivit president i ett av världens mest ojämlika länder. Lula da Silvas segerslogan var ”hoppet vann över rädslan”. Väljarna hade övervunnit rädsla som landets elit planterat för att kunna behålla maktstrukturen. Eliten menade att med Lula da Silva vid makten skulle Brasilien bli kommunistiskt och företagarna fly till Miami. Det blev inte så. Aldrig förr har så många nya dollarmiljonärer skapats i Brasilien som under Lula da Silvas åtta år vid makten. För första gången sipprade dessutom rikedomen ned till de fattigaste som påbörjade en klassresa. Den klassresan är nu över"...

https://www.dn.se/nyheter/varlden/henrik-brandao-jonsson-hatet-vann-over-radslan/

• Bengalitikku

Tuosta ajattelen, että röyhkeä käyttää jotain puoluetta omiin ja hovinsa tarkoituksiin. Ihan vain rikastuakseen. Pikkuisen annetaan köyhimmille eli ostetaan sieluja. Gogolin Kuolleet Sielut on niin ajankohtainen monialla.
        Meilläkin - ei tarvitse kauemmaksi mennä eikä nimiä mainita.

• "Käsittämättömiä puheita."
      Tämän aamun DN:stä. En ole itse tutkinut tilastoja, mutta kaikki länsimaalaiset toimittajat Brasiliassa ja Latinalaisessa Amerikassa kirjoittavat samaa linjaa olevia analyysejä. Paitsi populistien lakeijat :)) joilla on oma lehmä ojassa.

• Voi.hyssykät

Brasillisiassa on samajuttu kuin Italiassa kun taloudessa menee huonosti ääripuolueet saa huomion, meillä persut sai jytkyn samasta syystä mutta hallituksessa joutui apupuolueen asemaan koska eivät saaneet valta asemaa, olisikin ollut kauhea tilanne kun osaamaton puolue olisi sotkenut maan talouden.

• hyi.vossukat

Saksassa on samajuttu kuin taliassa kun taloudessa menee huonosti puolueet saa huomion, meillä vihreät sai galpup jytkyn samasta syystä mutta oppo sitiossa joutui apu kouluun toukohousun asemaan koska eivät saaneet valta asemaa, olisikin ollut käheä tilanne kun sosialisti maton puolue olisi sotkenut veden kuin vene tsuelassa ja mika raguassa ja bra silleen myös icke-bra

• Tyytymättömyydestähän se kumpuaa, kun valta vaihtuu.
      Olikohan valittava kahdesta pahasta.
      Joka tapauksessa, uutisoinnin varassahan se on mitä täällä tiedetään.
      Näin sanotaan YLEllä, jota luotettavana mediana pidetään.
      https://yle.fi/uutiset/3-10480416

• e.lä.mä

Paloma olet monessa oikeassa ja monessa väärässä. Maailma ei toimi aatteilla (venäjä) (suomi)
      Dikdaattori valtiot toimii tänään se on väärin ja näitä kumartaa kaikki valtiot, miksi?

Ei toimivat valtiot voi ottaa ihmisiä vastaan kuinka paljon tahansa vaan näihin valtioihin täytyy saada FN joka ottaa aseilla nämä kaikki valtiot hoitoon ja tämä koskekoon koko maailmaa.

Myös saarto taloudellisesti on hyvä mutta tästä kärsivät ihmiset ja maitten talous.

• bobgeldof

Eiköhän ala Brasiliassakin olot pikku-hiljaa paranemaan,kun vasemmistolais-roistoista ovat eroon päässeet. Meille ja myös naapurimaahan Ruotsiin saisi tulla tuollainen lupa poliisille ampua heti epäillyt rikolliset...alkaisi takaisinpäin suuntautuva "maahanmuutto" varsin nopeasti noilla afrikan ja lähi-idän rötöstelijöillä.

• Ei koskene minua, koska en tee aloituksiakaan;) Vaikka tekisinkin, tuskin siltikään sellaisista aiheista. Enemmänkin haen täältä jotain kevyempää, jonninjoutavaa viihdykettä.
      Moni asia maailman menossa kyllä koskettaa, suututtaa ja huolettaa, syvästi. Jos haluaisin niistä ikävistä keskustella ja mielipiteeni aina julki tuoda, olisin jo varmasti paasannut pelkästään snorklailureissusta Thaimaaseen.

• e.lä.mä

Älämä näkyy ajassa näin on Paloma.

• e.lä.mä

Apinat ovat Suomessa ja Thai

Näin totuus.

• mikäsielläkestää

jokos teillä siellä ruotsissa alkaa olemaan hallitus kasassa?

• Kustaa.sano.Adolf

Vielä on e.lä.mää ruotsissa.

• Jospa tulee uudet vaalit tai sitten neuvotellaan siihen saakka kun on taas aika äänestää.
        Hmmm…
        Saammeko naispuolisen pääministerin ja heikon koalition hallitsemaan vai päästämmekö ruotsidemokraatit (tosin he ovat haluttomia johtamaan) hallitukseen?
        Hmmm...

Jospa tulee uudet vaalit tai sitten neuvotellaan siihen saakka kun on taas aika äänestää.
        Hmmm…
        Saammeko naispuolisen pääministerin ja heikon koalition hallitsemaan vai päästämmekö ruotsidemokraatit (tosin he ovat haluttomia johtamaan) hallitukseen?
        Hmmm...

Ai jaa, että "päästämmekö"?
        Ketkä me?

• Tellukka kirjoitti:

Ai jaa, että "päästämmekö"?
        Ketkä me?

Tolkun ihmiset ja tolkun puolueet jotka haluavat ylläpitää Ruotsin demokraattisia perinteitä ja pitää nationalistit ja populistit poissa vallankahvasta. Me.

Tolkun ihmiset ja tolkun puolueet jotka haluavat ylläpitää Ruotsin demokraattisia perinteitä ja pitää nationalistit ja populistit poissa vallankahvasta. Me.

Aha?
        Minä kun olen kuvitellut, että demokraattisessa maassa on koko kansa äänestyksellään päättämässä vallan kahvasta, niinkuin jenkeissä, Brasiliassa ... , eikä vain muutama harva puolue niinkuin epädemokraattisessa Ruotsissa.

• Tasa-arvovaltuutettu
        Tellukka kirjoitti:

Aha?
        Minä kun olen kuvitellut, että demokraattisessa maassa on koko kansa äänestyksellään päättämässä vallan kahvasta, niinkuin jenkeissä, Brasiliassa ... , eikä vain muutama harva puolue niinkuin epädemokraattisessa Ruotsissa.

Kunniamaininta Tellukalle.

• NiinSeKäy

Jos omassa elämässä ei olisi mitään huolia, voisin kyllä kantaa huolta monestakin maailmanmenoon liittyvästä asiasta. Valitettavasti olen niin sanotusti kahden vanhan sairaan naisen loukossa. Nyt saatiin aikataulu loppuvuodeksi: Kaksi viikkoa liikuntakyvytöntä äitiä auttelemassa ja viikko muistisairasta (entistä?) naisystävää tapaamassa. Jaksan, mitä jaksan suuremmista murheista välittämättä, sitten tulee loppu aikanaan.

• Minä tunnustan että kannan huolta ihan vapaaehtoisesti paljosta mihin en pysty millään tavalla vaikuttamaan. En taas voi itselleni mitään. Minulla ei ole sellaista mekanismia jolla pystyisin sulkemaan pois ympäröivän suuren ja pienen maailman, Ainoa asia olis mennä jonnekin erämaahan ilman nettiä ja ilman mediaa, joka hyökkää koko ajan päälle huonoine uutisineen. Mutta toisaalta en usko sen olevan minulle mikään vaihtoehto myöskään. Olisin kahden päivän päästä taas sivilisaatiossa ja känny kävisi kuumana.

• Välinpitämätöntä

Minua kyllä koskettaa viime päivinä lehdissä olleet mielipiteet terveydenhoidon opiskelun tilasta. Kuka tahansa voi päästä lähihoitajakurssille, vaikka ei osaisi kertomataulua.
      Heitä ei uskalla päästää hoitamaan harjoittelutehtäviä, koska heihin ei vi luottaa. Rehtori kauhistunut opiskelijoiden vajavaisista tiedoista jne. Harjoittelijat eivät osa mitään, eivät tule paikalle, tai lähtevät tiehensä omin päin.
      Eikö oppilaitoksissa siis enää ole arvosteluasteikkoa? Onko kuka tahansa kouluun tullut päästettävä läpi, vaikka ei osaisi yhtään mitään? Miksi koulutusta ollenkaan on olemassa, miksei vain kirjoiteta päästötodistusta?
      Onko opiskelu nykyisin niin säädeltyä, ettei opettajilla ole enää mahdollisuutta edes opettamiseen? Tai eivätkö he saa vaatia oppilailtaan mitään?
      Mikä koululaitostamme oikein vaivaa?
      Missä ovat Pisatutkimukset nyt?
      Kuinka on mahdollista, että Suomessa koulupojat eivät osaa sisälukua vielä 15-vuotiaanakaan?
      Suomessa, jossa on kunnia-asiana ollut jo vuosisatoja rahvaankin lukutaidon opettaminen!

• Tuulettaa

Otitpa tärkeän aiheen esiin. Olen ihmetellyt tuota lähihoitaja-koulutusta jo vuosia. Suorastaan kiusaajatyyppejä pääsee koulutukseen.

Toisessa ketjussa taas joku mainitsi ivallisessa hengessä "eikä tarvitse olla edes siivooja...." , tai jotain sinne päin. Siivoojan ammatti on tärkeä ja kunnioitettava työ. Pilkkaaja tarvitsisi henkistä siivousta. Hän on jäänyt roskatasolle ajatuksissaan.

• Tuulettaa kirjoitti:

Otitpa tärkeän aiheen esiin. Olen ihmetellyt tuota lähihoitaja-koulutusta jo vuosia. Suorastaan kiusaajatyyppejä pääsee koulutukseen.

Toisessa ketjussa taas joku mainitsi ivallisessa hengessä "eikä tarvitse olla edes siivooja...." , tai jotain sinne päin. Siivoojan ammatti on tärkeä ja kunnioitettava työ. Pilkkaaja tarvitsisi henkistä siivousta. Hän on jäänyt roskatasolle ajatuksissaan.

Olen ollut poissa työelämästä noin 9 vuotta, silloin jo oli näkyvissä tässä opiskelija-aineksessa selvä kirjavuus.
        Suurin osa oli ihan ok, mutta aikaisemmin ei juurikaan ollut keskeyttäneitä. Alkoi näkyä vaikeita ongelmaisiakin.
        Tilanne alkoi jo silloin huolestuttaa ja mitä olen kuulolla ollut, niin alaspäin on menty edelleen.
        Soveltuvuuskokeet pitäisi palauttaa ehdottomasti.
        Mitenköhän missään työpaikassa kovinkaan kauan pärjättäisiin, ellei olisi siivousta.

• Tuulettaa kirjoitti:

Tarkalleen missä ketjussa, tuulettaja?
        Laitapa näyttöä siitä : """ ivallisessa hengessä "eikä tarvitse olla edes siivooja...." , niin ota käsittelyn sen ivaajan.

• Tuulettaa kirjoitti:

Jos, Tuulettaa, laitat jotain sitaatteihin, niin silloin se on oltava just niinkuin sitaattien sisällä on, eikä "tai jotain sinne päin"

Jos minun eilistä kommenttiani tarkoitit porvoolaisen höpötysketjussa, niin minä kirjoitin näin:

"Sen saa kyllä helposti auki Suomessakin, ja jopa Savossakin. Eikä siihen tarvitse olla peräti siivooja. Riittää kun on aivan tavallinen talliainen, uskoisin."

Sanoilla "peräti" ja "edes" on aivan vastakkaiset merkitykset.

• eppu2 kirjoitti:

Olen ollut poissa työelämästä noin 9 vuotta, silloin jo oli näkyvissä tässä opiskelija-aineksessa selvä kirjavuus.
        Suurin osa oli ihan ok, mutta aikaisemmin ei juurikaan ollut keskeyttäneitä. Alkoi näkyä vaikeita ongelmaisiakin.
        Tilanne alkoi jo silloin huolestuttaa ja mitä olen kuulolla ollut, niin alaspäin on menty edelleen.
        Soveltuvuuskokeet pitäisi palauttaa ehdottomasti.
        Mitenköhän missään työpaikassa kovinkaan kauan pärjättäisiin, ellei olisi siivousta.

Se on sellaista, kun työkkäristä tungetaan sellaisille aloille, missä katsotaan tarvittavan henkilökuntaa. Läheskään kaikki hoitsukursseille työnnetyt eivät itse vapaaehtoisesti hakeutuisi sille alalle, mutta jos ei suostu menemään, niin vedetään työttömyyspäivärahat pois.

On se täälläkin huomattu aivan konkreettisesti, kuinka hulvattomissa käsissä potilas on.

• Tuulettaa
        Tellukka kirjoitti:

Jos, Tuulettaa, laitat jotain sitaatteihin, niin silloin se on oltava just niinkuin sitaattien sisällä on, eikä "tai jotain sinne päin"

Jos minun eilistä kommenttiani tarkoitit porvoolaisen höpötysketjussa, niin minä kirjoitin näin:

"Sen saa kyllä helposti auki Suomessakin, ja jopa Savossakin. Eikä siihen tarvitse olla peräti siivooja. Riittää kun on aivan tavallinen talliainen, uskoisin."

Sanoilla "peräti" ja "edes" on aivan vastakkaiset merkitykset.

Mitä tuo "peräti siivooja" oikeastaan tarkoittaa? En ala tästä riitaa kehitellä, mutta kerro mitä mielessäsi oli.

• Tuulettaa kirjoitti:

Mitä tuo "peräti siivooja" oikeastaan tarkoittaa? En ala tästä riitaa kehitellä, mutta kerro mitä mielessäsi oli.

Mutustelepa mielessäsi
        "peräti (=jopa) tohtori"
        "peräti (=jopa) siivooja"

Jos tuo alempi jonkun mielestä on ivallisempaa ja pilkkaavampaa kuin ylempi, niin kyllä silloin tarvitsisi itse sitä henkistä siivousta, on jäänyt roskatasolle ajatuksissaan, sillä kuten itsekin kirjoitit, niin "Siivoojan ammatti on tärkeä ja kunnioitettava työ".

• Tuulettaa
        Tellukka kirjoitti:

Mutustelepa mielessäsi
        "peräti (=jopa) tohtori"
        "peräti (=jopa) siivooja"

Jos tuo alempi jonkun mielestä on ivallisempaa ja pilkkaavampaa kuin ylempi, niin kyllä silloin tarvitsisi itse sitä henkistä siivousta, on jäänyt roskatasolle ajatuksissaan, sillä kuten itsekin kirjoitit, niin "Siivoojan ammatti on tärkeä ja kunnioitettava työ".

Pyydän anteeksi väärinkäsitystäni kun kerrot yllä olevien esimerkkien olevan kunnioittavia. Minä olen "vain-ihminen", joten väärinkäsityksiä tulee. Otit Savon ja siivoojan kunnioituksen osoituksena.

Jättäkäämme tämä joutava. Nyt luin lehdestä vastenmielisen sortojutun taas. Pakistanissa on suurmielenosoituksia kun oikeus vapautti hirtettäväksi tuomitun naisen. Eriuskoinen nainen mukamas häpäisi profeetta Muhammedia kun ei-muslimina meni juomaan yhteisestä vesikupista peltotyössä ollessaan.
        Tällaisia uskonsotia inhoan. Sellaisella uskonnolla ei ole mitään arvoa joka erottelee ja luokittelee ihmisiä. Ja etää vielä kuolemantuomio. Tuollaisewt uskovaiset saisi minun puolestani aidata johonkin maihinsa eristyksiin.

• Tuulettaa kirjoitti:

Pyydän anteeksi väärinkäsitystäni kun kerrot yllä olevien esimerkkien olevan kunnioittavia. Minä olen "vain-ihminen", joten väärinkäsityksiä tulee. Otit Savon ja siivoojan kunnioituksen osoituksena.

Jättäkäämme tämä joutava. Nyt luin lehdestä vastenmielisen sortojutun taas. Pakistanissa on suurmielenosoituksia kun oikeus vapautti hirtettäväksi tuomitun naisen. Eriuskoinen nainen mukamas häpäisi profeetta Muhammedia kun ei-muslimina meni juomaan yhteisestä vesikupista peltotyössä ollessaan.
        Tällaisia uskonsotia inhoan. Sellaisella uskonnolla ei ole mitään arvoa joka erottelee ja luokittelee ihmisiä. Ja etää vielä kuolemantuomio. Tuollaisewt uskovaiset saisi minun puolestani aidata johonkin maihinsa eristyksiin.

Niin just.
        Ja se uskontohan on "rauhan uskonto", Mutta vain niin pitkälle kuin eletään heidän lakiensa ja sääntöjensä mukaan. Meillä pohjoismaalaisilla tulee vielä olemaan paljon kotoutumista siihen.

• maijuska52

Miten ihmeessä jaksat roikkua netissä? Eikö sinulla ole ystäviä, joiden kanssa menisit iltaa viettämään ja jutteleen ihan naamatusten?

• Minun ystäväni olette te ja tää palsta on minun olohuoneeni ja teidän kanssa keskustellessa aika kuluu niin mukavasti ja saan uusia virikkeitä ja ideoita sekä psyykiseen että fyysiseen hyvinvointiini ;)
        Minulla on vieläkin paremmin: minulla on perhe, porukat ja kotijoukot, Iltaisin en ole koskaan täällä, siitä alkaen kun alan ruuanlaiton n. 17:30 siihen saakka kun Miss Marple laittaa silmälasinsa pöydälle kl. 01:00. Tai katsellaan futista Legon kaa. Tai on muuta ohjelmaa.
        Kirjoitan paljon, sekä netissä että kirjaan.
        No nyt olen tehnyt sinulle ystäväiseni tarkan selonteon miten iltani vietän. Kerropa nyt sinä meille miten vaihtelevaa ja rikasta oma elämäsi on?

• voikiesus

Ihanko oikeasti uskot noihin omiin kirjoituksiisi, ettet esim ole iltaisin palstalla?

• voikiesus kirjoitti:

Ihanko oikeasti uskot noihin omiin kirjoituksiisi, ettet esim ole iltaisin palstalla?

Aloitus täynnä.
        Teehän tarvittaessa uusi venyttely.
        Sinne omalle palstallenne.
        Sinne 70

H.

• maijuska52
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minun ystäväni olette te ja tää palsta on minun olohuoneeni ja teidän kanssa keskustellessa aika kuluu niin mukavasti ja saan uusia virikkeitä ja ideoita sekä psyykiseen että fyysiseen hyvinvointiini ;)
        Minulla on vieläkin paremmin: minulla on perhe, porukat ja kotijoukot, Iltaisin en ole koskaan täällä, siitä alkaen kun alan ruuanlaiton n. 17:30 siihen saakka kun Miss Marple laittaa silmälasinsa pöydälle kl. 01:00. Tai katsellaan futista Legon kaa. Tai on muuta ohjelmaa.
        Kirjoitan paljon, sekä netissä että kirjaan.
        No nyt olen tehnyt sinulle ystäväiseni tarkan selonteon miten iltani vietän. Kerropa nyt sinä meille miten vaihtelevaa ja rikasta oma elämäsi on?

Minulla ei ole mitään tarvetta kirjoittaa täällä elämästäni.

En pidä ihmisistä, jotka halveksivat toisia ihmisiä, joten EN ole ystäväsi. (huom. tämä aloituksesi esimerkiksi)

• voikiesus
        hunksz kirjoitti:

Aloitus täynnä.
        Sinne 70

H.

Kuuleppas tyttö, sinä olet monta vuotta minua vanhempi.

PISTE!

• maijuska52 kirjoitti:

Minulla ei ole mitään tarvetta kirjoittaa täällä elämästäni.

En pidä ihmisistä, jotka halveksivat toisia ihmisiä, joten EN ole ystäväsi. (huom. tämä aloituksesi esimerkiksi)

Ellet osaa ymmärtää lukemaasi vaan tulkitset esim. aloitukseni halveksivaksi niin se ei ole todellakaan MINUN vastuullani eikä tee minusta yhtään sen huonompaa ihmistä. Joten en minäkään laske sinua ystävieni joukkoon, koska olet ennakkoluuloinen, tuomitset ihmisen tuntematta ja tietämättä ja olet valmis muodostamaan mielipiteen asioista joista sinulla ei ole hajuakaan. Joten, sen pituinen se. :)

• voikiesus kirjoitti:

*Koskaan* on liian pitkä aika minunkin elämässäni. Tarkennetaan *juuri koskaan*. Satunnaisesti poikkean jos on jotain juttua mikä kiinnostaa menossa, mutta roikkumatta. Aamut on minun omaa nettiaikaa ja silloin olen täällä ja muutamassa muussa paikassa ja minulla on useampi juttu menossa.

• maijuska52
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ellet osaa ymmärtää lukemaasi vaan tulkitset esim. aloitukseni halveksivaksi niin se ei ole todellakaan MINUN vastuullani eikä tee minusta yhtään sen huonompaa ihmistä. Joten en minäkään laske sinua ystävieni joukkoon, koska olet ennakkoluuloinen, tuomitset ihmisen tuntematta ja tietämättä ja olet valmis muodostamaan mielipiteen asioista joista sinulla ei ole hajuakaan. Joten, sen pituinen se. :)

Se on tärkeää, että tällä palstalla kirjoitetaan samalla nikillä. Näin opitaan tuntemaan toisemme.
        Etkös ole tätä täällä jauhanut.....?????

Luin ketjun ja olihan täällä muitakin, jotka kokivat halveksuntaa aloituksessasi.

Toivotan mukavia hetkiä sinulle tässä ns. olohuoneesasi.

• maijuska52 kirjoitti:

Se on tärkeää, että tällä palstalla kirjoitetaan samalla nikillä. Näin opitaan tuntemaan toisemme.
        Etkös ole tätä täällä jauhanut.....?????

Luin ketjun ja olihan täällä muitakin, jotka kokivat halveksuntaa aloituksessasi.

Toivotan mukavia hetkiä sinulle tässä ns. olohuoneesasi.

Kyllähän siinä aloituksessa taas paistaa näkyvästi se kyyhkysmäisen tyypillinen; Minä (hyvä) ja siten te kaikki muut täällä kimpassa (pashat).
        Vaan siihen on jo vuosien mittaan niin turtunut, ettei sille enää oikein viitsi korviaan lumpsauttaa.

• Tellukka kirjoitti:

Kyllähän siinä aloituksessa taas paistaa näkyvästi se kyyhkysmäisen tyypillinen; Minä (hyvä) ja siten te kaikki muut täällä kimpassa (pashat).
        Vaan siihen on jo vuosien mittaan niin turtunut, ettei sille enää oikein viitsi korviaan lumpsauttaa.

Edelleenkin: näyttää olevan vaikeaa tuo luetun ymmärtäminen.
        Aloituksessa esitin kritiikkiä palstan ensimmäisen sivun aloitusten hampaattomuutta, vähäistä kiinnostusta ympärillämme olevan maailman tapahtumiin, ja suoraan sanottuna muutamia aloituksia joissa en näe mitään syytä palstatilan käyttöön noin yleensäkään. Mahtuuhan tänne, mutta olisi mukavaa lukea aloituksia jotka laittaisivat ajattelemaan, ottamaan kantaa, ei ainoastaan ajanvietteeksi kirjoitettua hömppää.
        Mitään halveksuntaa ei ole aloituksessani eikä mitään itseni korostusta. Ne jotka pitävät sävyä halveksivana tekisivät itselleen palveluksen tutkia omat motiivinsa palstaan osallistumiseen ja yrittää nähdä asioita ilman että omat ennakkoluulot värittävät näkemystä.

Aloituksessa esitin kritiikkiä palstan ensimmäisen sivun aloitusten hampaattomuutta, vähäistä kiinnostusta ympärillämme olevan maailman tapahtumiin, ja suoraan sanottuna muutamia aloituksia joissa en näe mitään syytä palstatilan käyttöön noin yleensäkään. Mahtuuhan tänne, mutta olisi mukavaa lukea aloituksia jotka laittaisivat ajattelemaan, ottamaan kantaa, ei ainoastaan ajanvietteeksi kirjoitettua hömppää.
        Mitään halveksuntaa ei ole aloituksessani eikä mitään itseni korostusta. Ne jotka pitävät sävyä halveksivana tekisivät itselleen palveluksen tutkia omat motiivinsa palstaan osallistumiseen ja yrittää nähdä asioita ilman että omat ennakkoluulot värittävät näkemystä.

Kyllä minusta täällä on ollut ihan tarpeeksi vakavampia ja ajankohtaisia aiheita. Ja politiikkaahan löytyy kai enemmän tuolta varttuneempien palstalta, jonne meillekin on avautunut pääsy.
        Eikä siinä mitään, jos haluat tehdä vakavia aloituksia, niin tee vaan, mutta tuo toisia palstalaisia toruva tyyli heti kättelyssä ...

Ja etusivuhan on vain sitä, mitä aikajärjestyksessä on viimeksi kommentoitu. Ei se tarkoita sitä, että tässä palstan etusivulla olisi palstan tärkeimmät aiheet. Toka sivulle ja kolmannellekin ... pääsee niin helposti kurkkaamaan, jos siellä olisi mieluisampia aiheita, joita kommentoida.

• helvihelmi
        Paloma.se.co kirjoitti:

Lopeta jo tuo jatkuva arvostelusi.

• Hallaahon.äänestäjä44

Netti on paluuta KIVIKAUTEEN, jossa luolamies palvoi kuvia ja kosketteli niitä
      peukalolla swaipaten vasen-oikea peukuttaen ja tägejä ja graffitteja heitellen

Kuuban talousministeri kutsuu teitä osallistumaan Havanan messuille
      jos liikutte sielläpäin muissa asioissa

Luvataan asialinja, ei yhtään Chen kuvaa eikä
      hasta la victoria siempre -lappua

Avasi RODRIGO MALMIERCA ministeri (epäilemättä baski?)
      http://www.feriahavana.com/en/#invitacion

• Kyselit. "aina vaan olla yhtä tasaisen välinpitämättömiä maailman menosta?
      Mikään ei kosketa, mikään ei jaksa kiinnostaa?
      Mikään ei pelota eikä mitään uhkaa oteta todesta?"

En lukenut ketjua. Vastaan vain kysymyksiisi.

Välittäminen, kiinnostus, pelot ja uhat olleet mukanani koko elämäni ajan.
      Realistina osaan erottaa mihin voin vaikuttaa joten vaikutan kykyjeni mukaan.
      Mihin en voi vaikuttaa jätän pois rasittamasta mieltäni. P. on oppinut salaamaan minulta maailman uutisia, jotka ovat pelottavia. Kun laskeuduimme eilen illaĺla Schipholin lentokentälle kehuin laskeutumisen sulavuutta vaikka kone oli vanhanaikainen. P. Kertoi, että ei halunnut mainita mitään ennen paluumatkaamme, että saman tyypin lentokone oli pudonnut maahan edellisenä päivänä Indonesiassa.

Suojelen itseäni pahalta mieleltä.

Kierrellessäni taidemuseoita eri aikakausien taide kertoo sen ajan olosuhteista, ikuisesta pahan ja hyvän taistelusta ihmisten kesken. Pahuus on ja pysyy se on hyväksyttävä, mutta siinä ei tarvitse rypeä.

• Aloitus täynnä.
        Sinne 70

H.

• Korppis, tuo juuri miten voi suojautua pahuutta vastaan kun pään hautaaminen hiekkaan strutsin tavoin ei auta. Paha ja hyvä, mitalin kaksi puolta mutta aina läsnä samaan aikaan, samassa paikassa. Olen juuri lukemassa Djingis kaanin seuraajista ja heidän valloituksistaan ja sodistaan ja vaikka kirja on fiktiota, luen wikipediasta samanaikaisesti mitä oikeasti tapahtui. Olen alkanut jopa pitämään Kublai Khanin puolta kun se ei AINA ja JOKA KERTA tappanut kaikkia kylläisiä ja polttanut kaikkia kaupunkeja. Eli kaikki on suhteellista.En usko pahaan ja hyvään tai siis koko tähän vastakkainasetteluun johon uskonnotkin perustuvat vaan uskon että paha ja hyvä ovat osa ihmisen kokonaisuutta ja kumman annamme vallita ja johdattaa meitä on aina oma valintamme.

• Paloma.se.co
        hunksz kirjoitti:

Aloitus täynnä.
        Sinne 70

H.

Levy jäänyt jumiin. Pahasti. Ei jatkoon :))

Korppis, tuo juuri miten voi suojautua pahuutta vastaan kun pään hautaaminen hiekkaan strutsin tavoin ei auta. Paha ja hyvä, mitalin kaksi puolta mutta aina läsnä samaan aikaan, samassa paikassa. Olen juuri lukemassa Djingis kaanin seuraajista ja heidän valloituksistaan ja sodistaan ja vaikka kirja on fiktiota, luen wikipediasta samanaikaisesti mitä oikeasti tapahtui. Olen alkanut jopa pitämään Kublai Khanin puolta kun se ei AINA ja JOKA KERTA tappanut kaikkia kylläisiä ja polttanut kaikkia kaupunkeja. Eli kaikki on suhteellista.En usko pahaan ja hyvään tai siis koko tähän vastakkainasetteluun johon uskonnotkin perustuvat vaan uskon että paha ja hyvä ovat osa ihmisen kokonaisuutta ja kumman annamme vallita ja johdattaa meitä on aina oma valintamme.

Kirjoitit , että et usko pahaan ja hyvään. Kuitenkin kirjoitamme ihan samasta asiasta eri lauseilmaisuin.

• korpikirjailija kirjoitti:

Kirjoitit , että et usko pahaan ja hyvään. Kuitenkin kirjoitamme ihan samasta asiasta eri lauseilmaisuin.

Uskon toki pahaan ja hyvään mutta en kahtena erillisenä voimana jotka jollain tavalla taistelevat vallasta maailmassamme. Uskon sen taistelun tapahtuvan vain yksilöiden sisällä. Vanhaa kliseetä lainatakseni se susi vahvistuu jota ruokimme enemmän. Vihapuheet, pelko ja egoismi ruokkivat sitä ilkeää, pahaa sutta sisimmässämme.

• Mikä viesti tuosta välistä oli poistettu? Sekö johon vastasinkin?
      Aivan ihmeellistä on tää moderointi taas.
      Tuo kielipykälä muuten joutaisi poistoon järjetöntä nykyisessä globaalissa maailmassa

• Paloma@
      Samaa asiaa jauhetaan. Kenen muun sisällä hyvä ja paha myllertää kuin ihmisen.  Susivertauksestasi....Sinä vahvistat Trump-vihaasi kirjoituksillasi. Minulle Trump on yhdentekevä enkä pysty en halua vihata en Trumppia, enkä ketään.

• Nytpä ilmestyi kiinnostava aloitus ruutuun. Ihan piti tulla naapurista osallistumaan...))
      Hyvää keskustelua, etenkin kun problematiikka sivuaa omaani.

Kyllä maailma minustakin makaa jo siinä mallissa, ettei huolestumatta voi olla. Ja suojautuminen siltä on mielestäni jonkinlaista rintamakarkuruutta: minä pysyn tontillani, hoitakoot muut puolustuksen, tehkööt mitä tehtävissä on.

Jokainen tietää, ettei murehtiminen paljon auta ja meidän mahdollisuudet vaikuttaa isoihin asioihin ovat olemattoman pienet, mutta tiedostaminen on minusta ihmisen velvollisuus ja taakka. Se tekee meistä ihmisen. Ja keskustelu asioista on jo minusta eräänlaista taakan jakoa. Omasta mielestäni se on kuitenkin enemmän kuin asioiden vähättely tai katteeton optimismi.

Niin, että kiitos Paloma, että jälleen otit ison asian puheeksi. Onhan sillä hintansa, kuten taas on nähty, mutta minusta pieni elämä, jota ainakin itse koen eläväni, tarvitsee isoja asioita heijastuspinnakseen, muuten siitä tulee pinnallista ja tylsää..))

• Demeter@

Siis rintamakarkuri on jos ei pidä suurta ääntä "naishirviöpresitentistä", jotka on demokrattisin vaalein jossain toisella puolen maailmaa valittu valtaan. Ja jos se rintamakarkuri vielä kehtaa ajatella, että on onnellinen ja, että hoitakoon brasilialaiset omat ongelmansa on hän vastuuntunnoton ja välinpitämätön.

Eiköhän useampi meistä tiedosta ja tunne vastuuta ihan vaan omista tekemisistään.

Vähättely ja katteeton optimismi.

Ei lie vähättelyä jos ei suuna päänä jaksa huutaa oikeutta omasta mielestä epäoikeudenmukaisee nykymaailmantilaan. Olemme jo siinä iässä, että huudomme on huudeltu, ei meitä vakavasti enää oteta, loispummieläkeläisiä kaikki ; )

Katteeton optimismi, puhumalla maailma paranee eikös se juuri ole katteetonta optimismia.

Etelä-Amerikan ja Amerikan presitenttien aiheuttamat sielun tuskat ja taakan jakamiset, onko ne tärkeitä huolia reppuunsa sulkea ja mukanaan kantaa?

No, tietty jos muita huolia ei ole niin sitten kai.

• Keskustelu

asioiden jakaminen on tärkeätä siksikin, että se tekee psyykelle gutaa.
        Minäkin olen ollut koko elämäni puheammatissa, olen aina ollut suurissa ihmisjoukoissa mukana, ja siksikin yksinasuminen on ollut valtava muutos, johon ei oikein ole sopeutumismahdollisuutta.
        Ja tämä ei tarkoita sitä, että haluaisin kaverin, - nimenomaan en halua, - sillä vieraan vanhuksen hoitaminen, hänen kremppoihinsa syventyminen olisi minulle liian vaikea tehtävä. Nainenhan on aina 'äiti' ja hoitaja.
        Mutta juttelua kaipaan kaikin tavoin, vaikkapa kirjoitettunakin.

• de-meter

Niin, korppis. Minä ajattelen noin, sinä ajattelet toisin. eikös tuo ollut odotettavissa ?..))

Tuosta olen tietysti samaa mieltä, että meidän huudot on huudeltu, eikä meillä ole kummoistakaan statusta eikä mandaattia,, mutta kai sitä edelleen voi yrittää elää vastuullisesti, tiedostaen ? En näe siinä mitään moitittavaa.

• de-meter kirjoitti:

Niin, korppis. Minä ajattelen noin, sinä ajattelet toisin. eikös tuo ollut odotettavissa ?..))

Tuosta olen tietysti samaa mieltä, että meidän huudot on huudeltu, eikä meillä ole kummoistakaan statusta eikä mandaattia,, mutta kai sitä edelleen voi yrittää elää vastuullisesti, tiedostaen ? En näe siinä mitään moitittavaa.

Tunnen sinut jo aika hyvin joten odotettavissa oli ja minunkin kommenttini sinulle odotettavissa. No, kanna sinä Metsikon huolia repussasi, minä, jahka lumet sataa ja palaan korpeen lupaan jos joulukiireiltäni kerkiän ottaa selvää Metsikon rajojen yli pursuavasta pakolaisjoukosta. Niin, mietin, että saadaankohan mekin osamme ihmisvirrasta rajojen yli ja sen myötä intiaaniverta Suomen kansan jalostamiseen.

Tunnen sinut jo aika hyvin joten odotettavissa oli ja minunkin kommenttini sinulle odotettavissa. No, kanna sinä Metsikon huolia repussasi, minä, jahka lumet sataa ja palaan korpeen lupaan jos joulukiireiltäni kerkiän ottaa selvää Metsikon rajojen yli pursuavasta pakolaisjoukosta. Niin, mietin, että saadaankohan mekin osamme ihmisvirrasta rajojen yli ja sen myötä intiaaniverta Suomen kansan jalostamiseen.

Ja höh!
        Mitään jalostamista tuskin tapahtuu, jos aloittajan ennusteeseen on luottaminen:
        """ Voimme odottaa suurta määrää pakolaisia Brasiliasta myös meidän maissamme. Etenkin transpersoonia, homoja jne."""

• Tellukka kirjoitti:

Ja höh!
        Mitään jalostamista tuskin tapahtuu, jos aloittajan ennusteeseen on luottaminen:
        """ Voimme odottaa suurta määrää pakolaisia Brasiliasta myös meidän maissamme. Etenkin transpersoonia, homoja jne."""

Niin, maanpaossa niitä natsien ja äärioikeistolaisten militäärijunttien vainoamia on ollut vuosien saatossa ympäri maailmaa, kuten nykyisen presidentin niin suuresti ihaileman militäärihallituksen vangitsema ja kiduttama Paolo Coelho joka on saanut Nobelin kirjallisuuden palkinnon. Hänet vanhempansa laittoivat mielisairaalaan koska hän ei halunnut insinööriksi kuten isänsä, vaan halusi kirjailijaksi.

Niin, maanpaossa niitä natsien ja äärioikeistolaisten militäärijunttien vainoamia on ollut vuosien saatossa ympäri maailmaa, kuten nykyisen presidentin niin suuresti ihaileman militäärihallituksen vangitsema ja kiduttama Paolo Coelho joka on saanut Nobelin kirjallisuuden palkinnon. Hänet vanhempansa laittoivat mielisairaalaan koska hän ei halunnut insinööriksi kuten isänsä, vaan halusi kirjailijaksi.

Missä mitenkin.
        Eiköhän niitä ole ollut kommunistisissakin maissa vankiloissa ja mielisairaaloissa aatteen vastustajia. Maanpaossakin, vaikkakin niistä maistahan on ollut vaikea päästä pakpoon ilman että on joutunut ammutuksi rajalla, niinkuin entisestä Neuvostoliitosta, Pohjois-Koreasta ...

• Tellukka kirjoitti:

Missä mitenkin.
        Eiköhän niitä ole ollut kommunistisissakin maissa vankiloissa ja mielisairaaloissa aatteen vastustajia. Maanpaossakin, vaikkakin niistä maistahan on ollut vaikea päästä pakpoon ilman että on joutunut ammutuksi rajalla, niinkuin entisestä Neuvostoliitosta, Pohjois-Koreasta ...

Ainoa mitä yritin sanoa diktatuureista jne. paenneet ovat usein olleet maan lahjakkainta ja parasta väkeä. Poliittisesti vainotut ovat usein kansansa älymystöä. Sotien jaloista paenneet taas ovat läpileikkaus tavallista kansaa, jotkut koulutettuja, jotkut ei.

Ainoa mitä yritin sanoa diktatuureista jne. paenneet ovat usein olleet maan lahjakkainta ja parasta väkeä. Poliittisesti vainotut ovat usein kansansa älymystöä. Sotien jaloista paenneet taas ovat läpileikkaus tavallista kansaa, jotkut koulutettuja, jotkut ei.

Niinpä.
        Olipa sitten kysymys äärioikeistolaisesta tai kommunistisesta diktatuurista.

• staka
        Paloma.se.co kirjoitti:

"kuten nykyisen presidentin niin suuresti ihaileman militäärihallituksen vangitsema ja kiduttama Paolo Coelho joka on saanut Nobelin kirjallisuuden palkinnon."

???? Ohoh, enpä ole tuosta kuullut, huonosti tunnen Brasilian asioita. Pyhiinvaellus-kirjan olen lukenut. Milloin missä ja miten Paolo Coelhoa(kin) on kidudettu? Kirjojensako vuoksi?

Niin, ja anteeksi kun en ole tämän(kään) ketjun kirjoituksiin tutustunut. Saati kommentoinut. Tuo Coelho herätti mielenkiintoni, liittyy tietysti siihen että olen yksi peregrinoista.

• hirvetPakastimessa

Kyllä sitä jaksaa hyvinkin seurata tätä maallista menoa, kun tietää varmasti säntillisenä kirkollisveron maksajana pääsevänsä paratiisiin. Sitäpaitsi ikonimme Sipilä lupasi myöskin taannoin äänestäjilleen vaalikampanjassaan numeroidut aitiopaikat Herran ja Hänen poikansa kummaltakin puolelta. Tosin jälkeenpäin todettiin näitä aitiopaikkoja olevan rajoitettu määrä, eli toisinsanoen ylibuukattu.

• Korppis11

Niin, mikään ei hyvä.

Jos kirjoitat itseäsi kiinnostavista asioista on aina joku poikkitien makaamassa edessäsi. Kirjoitatpa positiivisiksi kokemistasi asioista tai negatiivisista.

Kirjoituksesi nostavat vastarintaa aivan kuin omanikin. Olet avannut keskustelun Brasilian diktatuurista. Kaukana on aihe kotoisesta lanttukukosta.

Täkyn laitoit alustukseesi. Täkysi on vastakkainaseteltua. Keskustelun kuluessa tukeudut, kaltoin kohdeltuun älymystöön. Kriisialueilla kukaan ei ole turvassa, ei älymystö ei köyhäkansa. Köyhistä ei saa revittyä innostusta, muualla kuin täällä ja sekin takarivistä katsoen.

Itse koin kirjoittavani kannustavasti eläkeläisille siitä miten vanhana voi kokea uusia elämyksiä matkailun kautta. Reaktiot hämmensivät. Koettiìn, että kerskun ja komentelen. Halutaan, että keskustellaan mielellään ilmoista ja kirkolla käydyistä ruokaostosmatkoista ja toivottiin, että ottaisin kantaa toisten kirjoittajien kommentteihin, ehkäpä esim. niin, että "ostitko lihaa vai kalaa". Siis on pitäydyttävä siinä mitä omasta ikkunasta sattuu näkemään.

No, alkaa kirjoitushalut hyytymään. Toivottavasti loppuu kokonaan.

• Tulimme kotiin eilen illalla myrskyiseltä, mutta muuten ihan mukavalta Turunristeilyltä. Vain minä, tytär ja tyttärenpojat. Buffet-illallinen (kala/merenantimet-fantastina jo eka kierros silleineen, katkarapuineen, lohea monella eri tapaa jne jne. pari pientä perunaa ja salaatti tai vaihanneksia olisi jo sinänänsä riittävästi ruokaa, etenkin kun viikkarin kokit osaavat noi kalaruuat erittäin hyvin. Pienempi poika, 10 v. haki alkuruokaa, pääruokaa, kolme kertaa jälkiruokaa ja sitten vielä viimeiseksi lautasellisen kukkurallaan paahtopaistia. Istuttiin ja kuunneltiin musiikkia, otettiin (aikuiset) pari lasia roseeta, pojat sai limsaa, juteltiin rauhassa puolityhjässä laivassa. Sitten jo lähempänä Maarianhaminaa alkoi keinuttaa pahasti ja menin aikaisin nukkumaan pienemmän pojan kaa, olin huonovointinen ja väsynyt ja kohta tuli tytärkin ja isompi poika, Eilen syötiin aamiainen myöhään, pelattiin korttia, makeisbingoa, katseltiin kun eläkeläiset tanssivat viiskytluvun alkupuolen tanssimusiikkia oi odessaa ja kultaisia korvarenkaita ja ei tullut mieleenikään alkaa arvuuttelemaan ketkä hyväosaisia tai oliko joku huono-osainenkin mukana. Näyttivät viihtyvän ja voivan hyvin osassaan. Ihan tavallinen lokakuun lopun myrskyristeily, ei tarvinnut kuitenkaan ajaa takaa lihapullia lattialta. Lounasravintolassa oli latinoruokameny ja etenkin heidän jälkiruokansa oli todella hyvä: creme caramel pähkinärouheella kookosjäätelöä ja tuoreista trooppisista hedelmistä (mango/papaya/ananas tehty hedelmäsalaatti NAMI.
        Yöllä minulla kipeytyi lonkka ja oikea käsi. Reumaa taas. Aloitin kortisoonikuurin tänään. Särkylääkkeiden voimalla mennään kunnes kortisooni alkaa puremaan.
        (FB:iin raportoimme koko matkan. Meillä oli kotimiehet kotona niin ei tarvinnut välittää jos rouvat oli risteilyllä)
        Ja sitten aiheeseen.
        Niin, me jotka kirjoitamme paljon ja kerromme tekemisistämme ja jopa laitamme kuvia profiiliimme olemme alituisia maalitauluja kaikelle kritiikille. Minä todennäköisesti teen väärin kun en kauheesti harrasta kiertoilmaisuja enkä anteeksiolenolemassa-ilmaisuja: puhun asioista niin kuin ne näen.
        Asia mitä monetkaan ei tajua eivätkä jaksa edes yrittää tajuta on että jos sanon että palstan etusivu on täynnä mitäänsanomattomia, heikkotasoisia aloituksia niin se on vain mielipiteeni aloituksista, ei niitä tehneistä HENKILÖISTÄ. Viisaat, fiksut, älykkäät ja empaattisetkin ihmiset saattavat tehdä huonoja ja mitäänsanomattomia huuhaa-aloituksia (en viitsi laittaa esimerkkejä, koska ne juuri ärsyttävät). Jos puhun vähättelevästi aloituksista ja aiheista, niin se ei tarkoita sitä että halveksisin niiden tekijöitä. Ero on siinä.

Tulimme kotiin eilen illalla myrskyiseltä, mutta muuten ihan mukavalta Turunristeilyltä. Vain minä, tytär ja tyttärenpojat. Buffet-illallinen (kala/merenantimet-fantastina jo eka kierros silleineen, katkarapuineen, lohea monella eri tapaa jne jne. pari pientä perunaa ja salaatti tai vaihanneksia olisi jo sinänänsä riittävästi ruokaa, etenkin kun viikkarin kokit osaavat noi kalaruuat erittäin hyvin. Pienempi poika, 10 v. haki alkuruokaa, pääruokaa, kolme kertaa jälkiruokaa ja sitten vielä viimeiseksi lautasellisen kukkurallaan paahtopaistia. Istuttiin ja kuunneltiin musiikkia, otettiin (aikuiset) pari lasia roseeta, pojat sai limsaa, juteltiin rauhassa puolityhjässä laivassa. Sitten jo lähempänä Maarianhaminaa alkoi keinuttaa pahasti ja menin aikaisin nukkumaan pienemmän pojan kaa, olin huonovointinen ja väsynyt ja kohta tuli tytärkin ja isompi poika, Eilen syötiin aamiainen myöhään, pelattiin korttia, makeisbingoa, katseltiin kun eläkeläiset tanssivat viiskytluvun alkupuolen tanssimusiikkia oi odessaa ja kultaisia korvarenkaita ja ei tullut mieleenikään alkaa arvuuttelemaan ketkä hyväosaisia tai oliko joku huono-osainenkin mukana. Näyttivät viihtyvän ja voivan hyvin osassaan. Ihan tavallinen lokakuun lopun myrskyristeily, ei tarvinnut kuitenkaan ajaa takaa lihapullia lattialta. Lounasravintolassa oli latinoruokameny ja etenkin heidän jälkiruokansa oli todella hyvä: creme caramel pähkinärouheella kookosjäätelöä ja tuoreista trooppisista hedelmistä (mango/papaya/ananas tehty hedelmäsalaatti NAMI.
        Yöllä minulla kipeytyi lonkka ja oikea käsi. Reumaa taas. Aloitin kortisoonikuurin tänään. Särkylääkkeiden voimalla mennään kunnes kortisooni alkaa puremaan.
        (FB:iin raportoimme koko matkan. Meillä oli kotimiehet kotona niin ei tarvinnut välittää jos rouvat oli risteilyllä)
        Ja sitten aiheeseen.
        Niin, me jotka kirjoitamme paljon ja kerromme tekemisistämme ja jopa laitamme kuvia profiiliimme olemme alituisia maalitauluja kaikelle kritiikille. Minä todennäköisesti teen väärin kun en kauheesti harrasta kiertoilmaisuja enkä anteeksiolenolemassa-ilmaisuja: puhun asioista niin kuin ne näen.
        Asia mitä monetkaan ei tajua eivätkä jaksa edes yrittää tajuta on että jos sanon että palstan etusivu on täynnä mitäänsanomattomia, heikkotasoisia aloituksia niin se on vain mielipiteeni aloituksista, ei niitä tehneistä HENKILÖISTÄ. Viisaat, fiksut, älykkäät ja empaattisetkin ihmiset saattavat tehdä huonoja ja mitäänsanomattomia huuhaa-aloituksia (en viitsi laittaa esimerkkejä, koska ne juuri ärsyttävät). Jos puhun vähättelevästi aloituksista ja aiheista, niin se ei tarkoita sitä että halveksisin niiden tekijöitä. Ero on siinä.

Tuohan olisi ollut juuri sellainen tyypillinen Kahvipirttiraportti.
        Kuinka näin vakavaan aloitukseen noin kevyttä ja pinnallista?

• kuka-sammutti-valot

No, mutta korppis. Aika äskettäin kehuit, kuinka hyvin sinut on vastaanotettu tuolla 70:pisissä. Mistäs nyt tuuli puhaltaa?

• vai-niin
        Paloma.se.co kirjoitti:

Tulimme kotiin eilen illalla myrskyiseltä, mutta muuten ihan mukavalta Turunristeilyltä. Vain minä, tytär ja tyttärenpojat. Buffet-illallinen (kala/merenantimet-fantastina jo eka kierros silleineen, katkarapuineen, lohea monella eri tapaa jne jne. pari pientä perunaa ja salaatti tai vaihanneksia olisi jo sinänänsä riittävästi ruokaa, etenkin kun viikkarin kokit osaavat noi kalaruuat erittäin hyvin. Pienempi poika, 10 v. haki alkuruokaa, pääruokaa, kolme kertaa jälkiruokaa ja sitten vielä viimeiseksi lautasellisen kukkurallaan paahtopaistia. Istuttiin ja kuunneltiin musiikkia, otettiin (aikuiset) pari lasia roseeta, pojat sai limsaa, juteltiin rauhassa puolityhjässä laivassa. Sitten jo lähempänä Maarianhaminaa alkoi keinuttaa pahasti ja menin aikaisin nukkumaan pienemmän pojan kaa, olin huonovointinen ja väsynyt ja kohta tuli tytärkin ja isompi poika, Eilen syötiin aamiainen myöhään, pelattiin korttia, makeisbingoa, katseltiin kun eläkeläiset tanssivat viiskytluvun alkupuolen tanssimusiikkia oi odessaa ja kultaisia korvarenkaita ja ei tullut mieleenikään alkaa arvuuttelemaan ketkä hyväosaisia tai oliko joku huono-osainenkin mukana. Näyttivät viihtyvän ja voivan hyvin osassaan. Ihan tavallinen lokakuun lopun myrskyristeily, ei tarvinnut kuitenkaan ajaa takaa lihapullia lattialta. Lounasravintolassa oli latinoruokameny ja etenkin heidän jälkiruokansa oli todella hyvä: creme caramel pähkinärouheella kookosjäätelöä ja tuoreista trooppisista hedelmistä (mango/papaya/ananas tehty hedelmäsalaatti NAMI.
        Ja sitten aiheeseen.

Mitä sinä oikein tarkoitat tuolla, että aloituksen tehneet eivät olisi ihmisiä tietsikanssa äärellä ja tekevät mielestäsi huonoja aloituksia, joita sinä et hyväksy.

Tässä lainaus kirjoituksestasi;

"heikkotasoisia aloituksia niin se on vain mielipiteeni aloituksista, ei niitä tehneistä HENKILÖISTÄ. Viisaat, fiksut, älykkäät ja empaattisetkin ihmiset saattavat tehdä huonoja ja mitäänsanomattomia huuhaa-aloituksia (en viitsi laittaa esimerkkejä, koska ne juuri ärsyttävät). Jos puhun vähättelevästi aloituksista ja aiheista, niin se ei tarkoita sitä että halveksisin niiden tekijöitä."

• vai-niin kirjoitti:

Mitä sinä oikein tarkoitat tuolla, että aloituksen tehneet eivät olisi ihmisiä tietsikanssa äärellä ja tekevät mielestäsi huonoja aloituksia, joita sinä et hyväksy.

Tässä lainaus kirjoituksestasi;

"heikkotasoisia aloituksia niin se on vain mielipiteeni aloituksista, ei niitä tehneistä HENKILÖISTÄ. Viisaat, fiksut, älykkäät ja empaattisetkin ihmiset saattavat tehdä huonoja ja mitäänsanomattomia huuhaa-aloituksia (en viitsi laittaa esimerkkejä, koska ne juuri ärsyttävät). Jos puhun vähättelevästi aloituksista ja aiheista, niin se ei tarkoita sitä että halveksisin niiden tekijöitä."

Voi hyvä kiesus...edelleen luetun ymmärtäminen vaikeaa.
        Halveksitko sinä esim. lasta joka tekee jotain pahaa vai otatko välimatkaa hänen tekemäänsä pahantekoon?
        Halveksitko ihmistä(kirjoittajaa, palstalaista) jota et tunne vain siksi että hän tekee mitäänsanomattoman, heikkotasoisen, pohjustamattoman huutelualotuksen joka ei ole mieleesi?
        Minä en. Puhun AINOASTAAN aloituksista, en näppäinten takana istuvasta populasta. En voi halveksua, vihata, katsoa alaspäin ihmisiä joista en tiedä mitään.
        Asia on nyt mielestäni loppuunkäsitelty.

• Korppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ja sitten aiheeseen.

Iltaa Paloma@

Kävimme kirkolla ostoksilla. Löysin ihanan pitkän ns. villapuseron ihanan pehmoisesta langasta tehdyn, väriltään siniharmaa. Olen ihastunut pastillisävyihin, jotka tuntuu sopivan ihonväriini. Hinta ei huimannut ja nyt on kiva naputella olkkarissa lämmin kolttu päällä. Hupsu minä, en muistanut ottaa lämmintä lähtiessä, joten joudun täydentämään vaatevarastoani, kudoin iltojeni iloksi pipon ja kaulahuivin. Kuva fasessa.

Söimme äskeen. Löin yhteen eiliset jämät, riisit, vihannnesvokin ja jauhelihakastikkeen. Valkosipulia rajusti ja salaattia. Hyvää oli, alkoi väsyttää, otin ettoset.

Asiaan.

En viitsi tehdä enää aloituksia. Kovasti tuntuu kiinnostavan haukkua Lenita Airistoa, tai miettiä kuka ja mitä joku on tehnyt hotellihuoneessa. Kun ei kiinnosta niin ei. Ei muuten tämä sinunkaan aloituksesi ole mistään kotoisin ; ) Tehkööt toisella puolen maailmaa mitä lystää.

Taidan siirtyä facen puolelle omiin tuttuihin harrastusryhmiin. Siellä ei kukaan vitt...le kun kaikilla on samat kiinnostuksen kohteet.

Niin ja tuo, jolta on valot sammuneet, kehoitan painamaan on nappia josko sitten näkisi lukemaansa. Kuka se nyt pimeessä.

• Korppis11 kirjoitti:

Iltaa Paloma@

Kävimme kirkolla ostoksilla. Löysin ihanan pitkän ns. villapuseron ihanan pehmoisesta langasta tehdyn, väriltään siniharmaa. Olen ihastunut pastillisävyihin, jotka tuntuu sopivan ihonväriini. Hinta ei huimannut ja nyt on kiva naputella olkkarissa lämmin kolttu päällä. Hupsu minä, en muistanut ottaa lämmintä lähtiessä, joten joudun täydentämään vaatevarastoani, kudoin iltojeni iloksi pipon ja kaulahuivin. Kuva fasessa.

Söimme äskeen. Löin yhteen eiliset jämät, riisit, vihannnesvokin ja jauhelihakastikkeen. Valkosipulia rajusti ja salaattia. Hyvää oli, alkoi väsyttää, otin ettoset.

Asiaan.

En viitsi tehdä enää aloituksia. Kovasti tuntuu kiinnostavan haukkua Lenita Airistoa, tai miettiä kuka ja mitä joku on tehnyt hotellihuoneessa. Kun ei kiinnosta niin ei. Ei muuten tämä sinunkaan aloituksesi ole mistään kotoisin ; ) Tehkööt toisella puolen maailmaa mitä lystää.

Taidan siirtyä facen puolelle omiin tuttuihin harrastusryhmiin. Siellä ei kukaan vitt...le kun kaikilla on samat kiinnostuksen kohteet.

Niin ja tuo, jolta on valot sammuneet, kehoitan painamaan on nappia josko sitten näkisi lukemaansa. Kuka se nyt pimeessä.

"Ei muuten tämä sinunkaan aloituksesi ole mistään kotoisin ; )" kirjoittaa ystäväni Korppis. Hahahahahahaa no ei se sitten ollutkaan. Mitä minä sanoin. Joskus sattuu paraskin kirjoittaja tekee tyhmän aloituksen. Mikä on nyt sitten todistettu.

• p.n
        Korppis11 kirjoitti:

Iltaa Paloma@

Asiaan.

Vai pidät pastillisävyistä. Tiesithän, että se sininen ei ole pastilli. Se on Viagraa!

• p.n kirjoitti:

Vai pidät pastillisävyistä. Tiesithän, että se sininen ei ole pastilli. Se on Viagraa!

Viagran väriä en tiedä, mutta kirjoitin siniharmaasta en sinisestä.

"Ei muuten tämä sinunkaan aloituksesi ole mistään kotoisin ; )" kirjoittaa ystäväni Korppis. Hahahahahahaa no ei se sitten ollutkaan. Mitä minä sanoin. Joskus sattuu paraskin kirjoittaja tekee tyhmän aloituksen. Mikä on nyt sitten todistettu.

No, ei ainakaan minun mielestäni, etkä ole edes paras kirjoittaja. Olet ystäväni, jolle uskallan sanoa suoraan ilman kiertoilmaisuja, eikös se niin pidä olekin.

No, ei ainakaan minun mielestäni, etkä ole edes paras kirjoittaja. Olet ystäväni, jolle uskallan sanoa suoraan ilman kiertoilmaisuja, eikös se niin pidä olekin.

En tietenkään, Olemme korkeatasoisessa jengissä täällä :)))
        Tähän sopiikin hyvin se vanha sananlasku että "kun ystävät ovat tällaisia, kuka tarvitsee silloin vihollisia?"
        Hyvää Pyhäinpäivää missä tahansa kuljettekin.

• p.n
        korpikirjailija kirjoitti:

Viagran väriä en tiedä, mutta kirjoitin siniharmaasta en sinisestä.

En tarkoittanutkaan juuri tuota siniharmaatasi, vaan ihan vain totesin pillerin olevan eriasia kuin pastilli. Aasinsiltana siis pastilli on eri asia kuin pastelli.

• Korppis11
        p.n kirjoitti:

En tarkoittanutkaan juuri tuota siniharmaatasi, vaan ihan vain totesin pillerin olevan eriasia kuin pastilli. Aasinsiltana siis pastilli on eri asia kuin pastelli.

Ja sitten me yhdessä naurettiin..........tai ei.

• Bob

Aloituksena tyypillinen taas tämäkin. Olet sitten lueskellut niitä "Itärannikon" lehtijuttuja aivan liikaa,,tulos täysin sama kuin Trumpin presidentiksi valitsemisessa.Noinkutsutut "tietosi" haet yksistä ja samoista lähteistä,josta johtuen olet niiden harjoittaman mielipiteen muokkauksen/provokaation uhri?
      Tajuatko,että Brasilian presidentti on sinne vaaleilla valittu,eli kansa hänet valitsi,eikä suinkaan erimieltä olevat kovin liberaalit "toimittelijat" joiden mielestä kansa äänesti "väärin"

• Itärannikon riippumaton, vapaa lehdistö on ollut jo pitkään länsimaisen demokratian soihdunkantaja.
        Luen muitakin julkaisuja, mutta aina yleensä luotettavaa valtamediaa tai uutistoimistoja joiden tiedän käsittelevän lähteitään kriittisesti ja ottavan kantaa objektiivisesti.
        Demokratialla on myös hintansa, kuten olemme huomanneet, mutta en ole vielä löytänyt parempaa poliittista systeemiä tähän asti.

• @staka, en löytänyt enää viestiäsi ja kysymystäsi Paulo Coelhosta. Militäärijunta vangitsi hänet joskus seitskytluvun puolivälissä, kun he tykkäsivät että Paulon runot ja laulujen tekstit olivat "vallankumouksellisia" Hän on itse maininnut jossain haastattelussa että häntä kidutettiin kuulusteluissa, mikä ei hämmästytä, koska kidutus oli käytäntönä kaikissa poliisivaltioissa ja militäärijunttien maissa Latinalaisessa Amerikassa. Lähes kaikki upseerit olivat käyneet saman koulun, USA:n School of Americas, Panamassa ja siellä heidät oli opetettu miten vasemmistolaisia käsitellään.
      Coelho lähti sitten vapaaehtoisesti maanpakoon Sveitsiin ja on asunut Lausannessa partnerinsa kanssa jo ainakin parikymmentä vuotta.

"Kun enkelit itkevät."
      Meksikolainen Maná -bändi teki tän laulun Chico Mendesin kunniaksi. Mendes murhattiin karjatilallisten toimesta kun hän yritti suojella Amazoniaa suurhakkuilta: Brasilia 1988.
      https://www.youtube.com/watch?v=xEP7MD3Nfvw

Historia toistaa itseään ja uusi presidentti on luvannut karjatilallisille avata Amazonian hakkuille ja karjarancheille.

• staka

Kiitos tiedoista, Paloma :)

Juuri Coelhon pyhiinvaelluskirjan vuoksi paljon brasilialaisia kulkee jatkuvasti Espanjan eri caminoilla. Minäkin tapasin heistä monta - ihania ihmisiä.

• SpetsnazBoys

Onpa tarkkaan dokumentoitu näitä yksittäistapauksia.
        Olisipa saatavilla yhtä tarkkoja dokumentointeja sosialistisessa Neuvostoliitossa valtion murhaamista 60 miljoonasta kansalaisesta ja sosialistisessa Saksassa valtion murhaamista 6 miljoonasta kansalaisesta.

• staka kirjoitti:

Kiitos tiedoista, Paloma :)

Juuri Coelhon pyhiinvaelluskirjan vuoksi paljon brasilialaisia kulkee jatkuvasti Espanjan eri caminoilla. Minäkin tapasin heistä monta - ihania ihmisiä.

Latasin eilen Coelhon pyhiinvaelluskirjan, englanninkielisenä, iltalukemiseksi tablettiini. Heräsi kysymys että teitkö sinä niitä kokeita tai testejä vaelluksesi aikana, staka? (Minua harmittaa että olen antanut ajan kulua etsimättä sopivaa matkaseuraa tielle Santiago de Compostelaan. Nyt en taida enää olla riittävän hyvässä kunnossa)

• staka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Latasin eilen Coelhon pyhiinvaelluskirjan, englanninkielisenä, iltalukemiseksi tablettiini. Heräsi kysymys että teitkö sinä niitä kokeita tai testejä vaelluksesi aikana, staka? (Minua harmittaa että olen antanut ajan kulua etsimättä sopivaa matkaseuraa tielle Santiago de Compostelaan. Nyt en taida enää olla riittävän hyvässä kunnossa)

Kuljin Camino Francés'in kahdessa osassa. Lainasin kirjan ja luin muistaakseni vasta kun olin kulkenut eka osan (reitin loppuosa León - Santiago de Compostela). Kirjahan on aika fiktiivinen, ns. testit hengellisine ohjaajineen, vaarallisine koirineen ja jonkin tietyn miekan kätköpaikkoineen mielestäni kuvasivat enemmän ihmisen kuviteltuja sisäisiä tuntemuksia, henkisiä taisteluita ja sielunliikkeitä kuin varsinaista fyysistä pyhiinvaellusta. Toisella kerralla (reitin alkuosa St Jean Pied du Port - León) en kirjaa enää edes muistanut. Otin siis kirjan suunnilleen mielikuvitusromaanina... Tosin se on ihan mielenkiintoinen. Sain kirjan vähän myöhemmin lahjaksi, sen jälkeen kun olin koko Ranskan tien kulkenut. Tarkoitus on lukea se uudelleen - joskus. Kirja saattaa jopa osoittautua mielenkiintoisemmaksi nyt, kun reitti on muistissa omakohtaisena kokemuksena.

Jos vain jaksat ja viitsit, niin kulje ihmeellä esim. juuri tuo Camino Francés. Sen etuna on selkeä viitoitus ja tiheä albergue/hostel- ja kahvila/ravintolaverkko. Päivämatkat siis voivat tarvittaessa olla hyvinkin lyhyitä, toisin kuin esim. pohjoisen Camino Nortella, missä majoituspaikkojen väli saattaa olla jopa 30 kilometriä ja reitti tietyiltä osin vähintäänkin haasteellinen. Ranskan tien miinuksena on suuri kulkijamäärä. Lutikoitakin voi jossain majapaikassa olla, mutta niihin voi törmätä jokaisella reitillä. Onneksi kohdalleni ei mokomia osunut.

Kuljin molemmat 'pätkät' (yhteensä noin 800 km) netin kautta löytämäni kaverin kanssa. Suosittelen kuitenkin hyvää tuttua matkakumppania :). Yksinkin voi kulkea. Kävelyseuraa löytyy helposti, ja kaikki auttavat toisiaan.

Coelhon uusi päiväkirjakalenteri on nimeltään polkuja.
        Kuvitus Catalina Estrada. Katselin tuollaista ilmoitusta, itse kalenteria en ole nähnyt.
        Niitä on kai julkaistu jo monta vuotta.

• Keskityolennaiseen

Välinpitämättömyys on aikamme tauti. Mediasaasteen turruttamaan mielen puoleen ei ole vielä keksitty lääkettä. Tai on, mutta kun se ei ole pilleri, niin sitä ei oteta todesta.

• enpäosannu

no aikamme asiat !välitin"ja huomasin.nythä nuo näkkyy hunommin olevan,kuin koskaan.olinpa huono "VÄLITTÄJÄ"

• vfihimsf

j Jos ihmisi' ii vaivaa kilpirauhasongelmat -vajaatoiminnoissa oireet erlaiset kuin liikatoiminnoiss
      - monllla. Ennnen fyysist kuolemaa kerrotaan joskus tapahuvan myös sosiaalista ja henkist' ja hengelistä kuolemaakin . ihmiset ovat jotenkin maallisiin mammonoihinsa todella kiintyneitä - voivat tehdä mitä tahansa muttei silti ihan kaikkea maailmassa - viimeinen lause lainattu jari Sarasvuon tekstistä. Kuin kaikenlaisten kiristäjien armoilla useimmat vanhukset kokevat elävänsä siitä huolimatta etteivät todellakaan omista ehken muuta kuin vuoskyymmenten saatossa rapistuneen ja rähjääntyneen kehonsa - jos kaikki kuolinsiivoukset ja rahalaitosten vaatimat ennakkotoimet edeltä käsin on suunnitelmien mukaaan tehty.
      Aina joku jaksaa silti muistuttaa että käärinliinoissa taskut puuttuvat ja hautaan ei mitäään mukaansa kukaan saa. sukulaisist osa ihmisistä on aina kuin saalistavat hyeenat kimpussa - muun yjteiskunnan ohella - pitkäkestooista piinaa vajaakuntoisille.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4160
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2830
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      69
      2728
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      153
      2520
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      72
      2162
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      348
      2046
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1528
    8. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    9. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1322
    Aihe