näin pimeyden saartamassa Pohjolassa jengit (etenkin me naiset) satsaa sisustukseen ja sisälläolemisen viihtyvyyteen. Kynttilät syttyvät ikkunoilla ja kodin tekstiilejä vaihdetaan syksyn väreihin ja lämpötiloihin sopivaksi. Luodaan viihtyvyyttä usein pienin keinoin.
Koska asun vanhassa talossa josta puuttuu koneellinen ilmanvaihtosysteemi niin tuuletan ja etenkin lämpöpumppu saa sisäilman ainakin hieman liikkeelle ja kattotuuletin on aina välillä käytössä.
Uskon luonnonelementtien harmonisoivaan vaikutukseen ja minulla solisee vesi olohuoneessa: pikkuruinen suihkulähde joka on usein päiväsaikaan päällä ja poltan nyt pimeinä ja harmaina päivinä mielelläni takassa pesällisen tai pari iltaisin ja laitan tuikkuja ikkunoihin ja pöydille.
Niin, se pakollinen kysymys:
jotkut tykkää että veden solina häiritsee ja että niitä alkaa pissattaa kun kuuntelee sitä.
Häiritseekö sinua mikään kodin sisustuksessa? Siivoatko usein? Vaihdatko verhoja, liinoja jne, aina vuodenaikojen mukaan?
Veden solina, liekin leimahdus
29
575
Vastaukset
Minua häiritsee, jos se ilmalämpöpumpun sisäyksikkö laitetaan olohuoneen nurkkaan sohvan yläpuolelle metelöimään. Itselläni se on eteisessä pääsisäänkäynnin yläpuolella ka siitä lämpö leviää tasaisesti kaikkiin huoneisiin, jopa saunaan saakka joka on perimmäisenä.
En minä mitään paljoa siivoile, joskus harjalla ja rikkalapiolla siivoilen kissanhiekkaa lattioilta, kerran viikossa imuroidaan. Ikkunalasit pitää olla puhtaat, joka syksyinen ja keväinen homma.
Keräilen kirjoja, niitä on todella paljon puolivalmiissa kirjastossani.- Siten
Meillä on lämpöpumppu ulkona eikä mitään ääntä kuulu.
Siten kirjoitti:
Meillä on lämpöpumppu ulkona eikä mitään ääntä kuulu.
Kirjoitin ilmalämpöpumpun sisäyksikkö. Kyllä se lämpö pitää jotenkin saada puhaltamaan sisälle, turhaan se pumppu yksin siellä ulkona pyörii.
- Siten
PorvoonParoni kirjoitti:
Kirjoitin ilmalämpöpumpun sisäyksikkö. Kyllä se lämpö pitää jotenkin saada puhaltamaan sisälle, turhaan se pumppu yksin siellä ulkona pyörii.
Joo tarkoitin ilmalämpöpumppu, ollut jaa olisko 6-7 vuotta hyviä kokemuksia, näkyy olevan hyvin monessa talossa.
- velluska
Eikös se ole nyt todettu, että kynttilöiden polttaminen pilaa sisäilmaa.....?
- Bengalitikku
Kynttilöistä lähtee pienhiukkasia. Kait niitäkin on laatueroja.
Jenkeissä tämä on todettu vuosia sitten.
Mutta olen niin neuroottinen tulen suhteen, että ledit saavat "palaa" niin sisällä kuin ulkona.
Kaikenlaisista turhanpäiväisistä korosteista olen pikkuhiljaa luopunut.
Jotain tietenkin, mutta vähäisessä määrin.
Blingibling. Ei enää. - Valonvillevallatonmies
Bengalitikku kirjoitti:
Kynttilöistä lähtee pienhiukkasia. Kait niitäkin on laatueroja.
Jenkeissä tämä on todettu vuosia sitten.
Mutta olen niin neuroottinen tulen suhteen, että ledit saavat "palaa" niin sisällä kuin ulkona.
Kaikenlaisista turhanpäiväisistä korosteista olen pikkuhiljaa luopunut.
Jotain tietenkin, mutta vähäisessä määrin.
Blingibling. Ei enää.Ensimmäisen kerran luen naisen tunnustavan "ääneen", että poltettavat kynttilät eivät ole terveellisiä sisätiloissa.
Itse olen muistuttanut asiasta ainakin kymmenen vuotta sinne sun tänne. Mutta niin vaan naiset unohtavat sen heti kun näkevät kynttilän ja tulitikut. He ovat kuin tuikkupyromaaneja, tulta lankaan. - Bengalitikku
Tietäisitpä, miten paljon erilaisia polttamattomia kynttilöitä on vaatehuoneessa. Matkoiltakin ostettua.
Mikä olisi tuikkupyromaanin vastakohta?
Muutoin värit ja tasapaino merkitsee, mutta en ole hysteerinen jatkuvien projektien käynnistäjä enkä, mikä nyt on in, sitä pitää ostaa. Joku tyynynpäällinen saa sen roolin.
Tauluja on joitain. Jokin parin kappaleen syndrooma. Kynttilöissä sama juttu.
Siis, kyl mul on niit framil. Sydän niillä on valkoinen.
Ledejä minäkin etupäässä polttelen. Muuten en löydä kauheesti johdonmukaisuutta minun parista kynttilänpätkästäni tuomassa tunnelmaa syysiltaan ja maapallon tuhoutumisen välillä.
Minun elämässäni kaikki on kiinni yksityiskohdista. Värit, tuoksut, äänet, pinnat, muodot, makuvivahdukset...minkään ei tarvi olla suurella rahalla hankittua. Kauneus on katsojan silmässä ja esteetikon elämä voi olla pienestä kiinni. Minimalistiksi minusta ei ole, koska inhoan kaikkea teennäisyyttä, mutta liikaa kamaa ei myöskään: harmonia ja tasapaino kaikessa.- lobotti
Niinhän se on, että niin moni sanoo, että ei nää mun pienet jätökset maapalloa tuhoa, mutta, kun niitä "monia" on niin paljon meissä ihmisissä.
Takkatuli ja ledvaloja palamaan, meidän kodissa on lämmin tunnelma.
Vanha hirsitalo on hyvä paikka asua ja elää.- hytinäx1
Enimmäkseen ikkunalaudoilla loistaa lampuissa valo iltasella. Totta maar vaihdan verhoja ja mattoja useamman kerran vuodessa ja yritän yhdistää sohvatyynyihin ja pöytäliinoihin verhojen väriskaalaan sointuvat värit. Eipä sitä paljon muulla tavalla voi tämmöstä avonaista huonetta sisustaa.
Tässä kämpässä rasittaa joskus tuo ainainen suhina johtuen mekaanisesta ilmanvaihdosta . On minulla ihan nätin näköistä täällä sisällä, ainakin omasta mielestä.... Vaikka olenkin mies. En minä kyllä täällä sisällä kovin paljon ole, kunhan nyt nukkumassa.
Senkin minä tiedä, että jos naisiin haluaa tehdä vaikutksen, niin kynttilöillä ja leikkokukilla sen saa, jos saa, nimittäin vaikutuksen.
Kun iteksein olen, niin en paljon sisällä kynttilöitä sytyttele.
Mutta kun järvi jäätyy, niin olen jo varannut kuivia puita, ja sytytän sellaisen modernin jätkänkynttilän rantakalliolle, kun lähden laittamaan talviverkot jään alle.
Kyllä siinä illan hämärtyessä, kahvia juodessa harmaa talvimaisema on kaunis.Kyllä joo.
Ainakin minuun (naisena) tekee vaikutuksen palavat kynttilät. Mitä enemmän, niin sen tehokkaampi vaikutus. Samakuin hajuvesillä.
Ensin alkaa kurkku kutiamaan ja yskittämään, sitten tulee seitsemän äänekästä aivastusta päälekkäin ja peräkkäin, räkä lentää nenästä ja vedet slimistä. Sitten juoksen jo ulos vetämään henkeä.
Kyllä minä jouluaattona poltan vähän aikaa yhtä kynttilää, mutta katselen vähän kauempaa siitä.Tellukka kirjoitti:
Kyllä joo.
Ainakin minuun (naisena) tekee vaikutuksen palavat kynttilät. Mitä enemmän, niin sen tehokkaampi vaikutus. Samakuin hajuvesillä.
Ensin alkaa kurkku kutiamaan ja yskittämään, sitten tulee seitsemän äänekästä aivastusta päälekkäin ja peräkkäin, räkä lentää nenästä ja vedet slimistä. Sitten juoksen jo ulos vetämään henkeä.
Kyllä minä jouluaattona poltan vähän aikaa yhtä kynttilää, mutta katselen vähän kauempaa siitä.Milläs minä sitten Sinut hrmoon, kun ei kynttilöillä ja leikkokukilla.
Puhumaankin oon niin huono, punastun ja alan änkyttämään, ei siitäkään tule mittää.
Jos minä oikein ymmärrän, niin et kovin kummonen ruuanlaittaja ole. Minä kyllä saan hyvää persrokaa, jos tota vaikka sillä sitten.
Nyt lähden kokemaan verkot ja kuuntelemaan vedensolinaa veneenkeulassa. Ei se enää lämpimälle tunnu.
Minä en satsaa sisustukseen enkä kodin sievistämiseen. Kierrättäjänä asun tarinakodissa: kaikki on vanhaa - paria kirjahyllyä lukuunottamatta - muilta saatua tai kirpparilta löydettyä. Jokainen esine, huonekalu, muistuttaa jostakusta, jolla on ollut
minulle merkitystä. Uusien, hengettömien esineiden parissa tuskin viihtyisin. Silti joku ystävä koki, että minulla on kaunis ja viihtyisä koti - niinhän ystävä voi sanoa, ihan ystävyyden vuoksi..))
Noita alkuelementtejä meillä tietysti edustaa takkatuli, soljuvaa vettä ei ole, sauna ja amme kylläkin, maa on tukevasti jalkojen alla kun astun ulos, ilmanvaihto tapahtuu paineilmalla ja tuulettamalla perinteiseen malliin.
Kun kodissani on kirjoja melkein joka huoneessa niin kai se antaa viitteitä siitä, että oman elämän painopiste ei ole materiassa, eli pää pilvissä kai sitä sitten on elänyt. Bopo, boheemiporvari, olen tainnut myöskin olla.
Kukahan minulle sanoi, että asun tunnelmissa ? Siinä taitaa olla vinha perä,mutta en varmasti ole ainoa. Kodin ilmapiiri, henki, on varmasti sellainen tekijä, mikä syntyy asujista, mutta uskon kyllä, että siihen voi vaikuttaa myös noilla keinoilla, mitkä Paloma mainitsi. Pitäisköhän muuten vaihtaa verhot jouluksi ?..))Olemme paljon samalla linjalla, demeter1, kuten tuo että en kauheesti tykkää haalia uutta tavaraa ja pidän siitä tavarani ovat olleet käytössä aikaisemminkin, että niillä on historia ja muistoja. Shabby chic enemmän kuin pelkistetty, mutta liika roju siivoutuu aina aika ajoittain pahvilaatkoihin ja ullakolle tai kierrätykseen jos olemme olleet reippaita. En ole koskaan ollut mikään varsinainen kodinrakentaja/marttakerholainen/ perheenemäntä viimeisen päälle: olen aivan liian boheemi ja laiska sellaiseen. Siivoan toki ja hoidan normaalihuushollin, mutta koska en edes tiedä millaista naapureillani on kotona niin en pysty edes heitä kadehtimaan.
(Lähin naapurini vietiin lopulta pakkohoitoon piipaalla kun mummeli oli pahasti dementoinut ja sillä oli mennyt pahasti sekaisin kuka oli kukakin ja kuka kylän huorista oli sen miehen vietellyt, rassukka ei olisi kyllä kotoaan lähtenyt, mutta todellakin, poliisit sen lopulta hakivat ja lapset myivät talon. Ostajapariskunta on laittanut koko huushollin remonttiin ja kaikki mummon tavarat kannettu roskalavalle ja seinät revitty auki ja nyt ne on saaneet sisäremontit valmiiksi ja muuttaneet vauvelin kanssa asumaan. Lego oli käynyt sisällä ja sanoi että voi sitä prameutta ja loistoa :)) Kaikki huippumodernia ja viimeisen päälle. Minusta taas nää vanhat puutalot ovat charmikkaita vanhanaikaisine sisustuksineen ja tapetteineen, punssiveranta on kaunis ja voittaa mäntypuisen avoimen juopottelulavan huonekaluineen talon seinustalla.)
En siis ole somistaja enkä sievistä: luon tunnelmaa pienin keinoin ja vaihtelen juttuja vähän vuodenaikojen mukaan. Minulle on tärkeää miten itse ja läheiseni viihtyvät ja että koti on talvella lämmin, kesällä viileä, ain atuttu ja turvallinen.Kyllä täältä "ruudun takaa" näkee tahtomattaankin monenlaista draamaa. Raudoissa, poliisin saattelemana, lähti meidänkin naapuri kotoaan. Sitä ennen oirehti ja keksi pientä jäynää meille niin että sai vähän olla varuillaan. Nyt onkin mukavan rauhallista, tolkun väkeä naapuristossa, ainakin tältä etäisyydeltä..))
- Korppis11
Kävelimme eilen parituntia Pohjanmeren rannalla. Veden läsnäolo elämässäni on tärkeää. Sinätiloihin en kuitenkaan suihkulähdettä kaipaa.
Täällä Hollannissa talon sisustus on tyylikäs Petzen valitsema, eikä kaipaa verhoja eikä muutakaan krääsää. Puuta, mustaa nahkaa, valkea takka, jossa palaa iltaisin led-kynttilä. Siivoamme kerran viikossa. Petze imuroi, minä pyyhin kalusteiden pinnat sekä luutuan lattiat ja siistin wc.- ja kylpyhuonetilat.
Kun muutin asumismuotoani Suomessa, järjestelin tilat siten, että huonekalut löysivät paikkansa enkä niitä enää siirtele.
Joulu näyttää mitä muutoksia teen esim. laitanko kuusen sisään vaan pistänkö sen ulos takapihalle. Ruoat teen perinteisesti. On tulossa erilainen joulu. Uusioperheen joulu, en tiedä miten kaikki onnistuu vai tökkääkö jossain.
Ainut toiveeni on, että ei koiria jouluksi taloon. Petzen molemmilla lapsilla on koira, se on ainut pelkoni joulun järjestelyiden onnistumisessa. En näet voi asua saman katon alla koirien en kissojen kanssa. Poika on jo kertonut tulevansa ilman koiraa. Koira jää morsmaikun hoiviin, ovat koiraihmisiä hänen kotonaan. Tyttö on taas arvoitus, mutta uskon hänen kunnioittavan toiveitani ja jättää koiransa kaverinsa huostaan.
En taida hössöttää joulua, mutta aina se hössötykseksi tahtoo mennä. Veden läheisyys on minullekin jollain tavalla tärkeää, kai se tulee lapsuudesta kun kotitalo oli järven lähellä, ei tosin aivan rannassa, mutta rantasaunassa kylvimme ja omalta laiturilta hyppäsimme lämpimään järveen. Nyt kun ranta eikä sauna ei enää ole omaa, vaan joudun lainaamaan sitä minkä kerran osallisena omistin, niin tuntuu tärkeältä että ikkunoistani näen laajan vesialueen joka on osa Daljoen selkää ja että linnuillani on juoma-astia pihalla ja pikkuruinen merenneito jonka ruukusta kaatuu vettä altaaseen pohjoisikkunalla. Kolumbiassa meillä oli uima-allas ja lapseni oppivat uimaan ja hyppäämään pää edeltä jo pitkälti alle kouluikäisinä.
Äidilläni oli aina kasvimaa ja nyt minäkin, kuudes vuosi menossa, harvennan porkkanoita ja kastelen kurpitsoitani. Maan läheisyys on tärkeää ja kaikki ikkunani ovat täynnä kukkia terrakottaruukuissa. Oma piha ja mahdollisuus olla ulkona omalla tontilla ja puuhailla siellä on tullut aina vain tärkeämmäksi: samoin metsän ja valaistujen teiden läheisyys. Olen treenaamassa nyt itseäni takaisin toissakesäiseen kävelykuntoon kun kävelimme Legon kanssa helpolla 5-10 km lenkkejä. Nyt lonkankipu on hellittänyt ja olemme aloittaneet kävelylenkit uudelleen mutta vähän kerrassaan, lisäten aina aikaa ja lenkin pituutta.
Tuo kuvaamasi Petzen sisustustyyli on minulle hyvin tuttua: oli melkein kuin olisit kuvaillut tyttäreni taloa ja hänen sisustustaan: puuttuivat vain pääkallot. Yhtä tyylikästä, minimalistista, loppuunajateltua, mutta minun mielestäni myös kylmää ja persoonatonta. Lahjoitin viime jouluna tyttärelleni huonekuusen, aracaucarian, jollainen oli aikoinaan anopillanikin Kolumbiassa: se on säilynyt hengissä samoin kuin lahjoittamani orkideatkin: ainoat huonekasvit jotka hän on pystynyt pitämään hengissä.- Korppis11
Kylmää ja persoonatonta kirjoitit tyttäresi kodista.
Sitä samaa en voi sanoa tästä kodista. Minumaalisuus on käytännöllistä. Puhtaanapito helppoa. Kun ikää tulee sellainen on eduksi. On täällä yksi vanha huonekalu. Petzen äidin kirjoituspöytä. Se on makuuhuoneessa ja toimii minun tavaroiden säilytystilana. Muuten nukun täällä kuin pikku porsas, sillä makuuhuoneen lämpötila on säädetty noin 18 C. olohuone 22 - 23C. Lisäksi ympäröivä meri-ilmasto on silkkiä hengitykselleni.
Mökkini on poikkeus minimaalisuuteen verrattuna kuten tiedät, mutta se onkin pikku korppinen, syntymäkotini tavaroin sisustettu, vanhaa ja turvallista, jonka pirtin ikkunoita koristaa käsinkudotut kauniit turkoosit pitsiverhot ; ). Vesieläimiähän me kaikki ollaan: Paloma, korppis ja minä. Kaksi kalaa ja yksi rapu..))
Tässä omassa ympäristössäni kaipaan vettä tosi paljon, ikäänkuin olisi helpompi hengittää, kun vettä näkee. Kun asuimme vielä perheenä, miellä oli phalla maanpäällinen uima-allas. Sen hoito - yksin - kävi vain niin työlääksi, että luovuin siitä. Kesällä pääsen tietysti veden ääreen helpostikin ja huomenna on taas uimahallissa vesijuoksu agendalla.demeter1 kirjoitti:
Vesieläimiähän me kaikki ollaan: Paloma, korppis ja minä. Kaksi kalaa ja yksi rapu..))
Tässä omassa ympäristössäni kaipaan vettä tosi paljon, ikäänkuin olisi helpompi hengittää, kun vettä näkee. Kun asuimme vielä perheenä, miellä oli phalla maanpäällinen uima-allas. Sen hoito - yksin - kävi vain niin työlääksi, että luovuin siitä. Kesällä pääsen tietysti veden ääreen helpostikin ja huomenna on taas uimahallissa vesijuoksu agendalla.Minä olen myös haikaillut pihalammikon perään, ei sen tarvitsisi olla edes uima-allas kun meillä on uimaranta tosi lähellä, ihan muutaman sadan metrin päässä. Lego ei välitä uimisesta eikä vedestä ja uima-allasta minun on turha haaveilla. Yläkerran kylppäriin ostin leijonantassuisen kylpyammeen ja siinä käyn "uimassa" nyt talvisaikaan vähintäin kerran viikossa. Sauna ja suihku riittää hänelle veden kanssa läträämiseen.
Mutta siitä pihalammikosta; olin ajatellut vesikasveja, lumpeenkukkia, sen sellaista. Lego sanoo että liikaa duunia. Onhan siinä varmaan työtä-Korppis11 kirjoitti:
Kylmää ja persoonatonta kirjoitit tyttäresi kodista.
Sitä samaa en voi sanoa tästä kodista. Minumaalisuus on käytännöllistä. Puhtaanapito helppoa. Kun ikää tulee sellainen on eduksi. On täällä yksi vanha huonekalu. Petzen äidin kirjoituspöytä. Se on makuuhuoneessa ja toimii minun tavaroiden säilytystilana. Muuten nukun täällä kuin pikku porsas, sillä makuuhuoneen lämpötila on säädetty noin 18 C. olohuone 22 - 23C. Lisäksi ympäröivä meri-ilmasto on silkkiä hengitykselleni.
Mökkini on poikkeus minimaalisuuteen verrattuna kuten tiedät, mutta se onkin pikku korppinen, syntymäkotini tavaroin sisustettu, vanhaa ja turvallista, jonka pirtin ikkunoita koristaa käsinkudotut kauniit turkoosit pitsiverhot ; ).Tyttäreni mielestä siellä ei ole yhtään kylmää ja persoonatonta; se on vain minun otokseni minimalistisesta, pohjoismaisesta sisustustyylistä: mustaa nahkaa, kromia. kristallia, kaikki kalliin ja arvokkaan näköistä. Varmasti helposti siivottavaa, käytännöllistä ja tyylikästäkin, mutta ei minun juttuni. (Minulla on lilanväriset virkatut verhot keittiön ikkunassa lehtikuvioisten syysverhojen seurana :) )
Muuten, jääkaapissa minäkin tykkään nukkua. Makuuhuoneen lämpötila ei saisi ylittää 18 astetta, saa olla allekin. Untuvapeitto ja hyvä tyyny ja nukun kuin "pieni vaaleanpunainen porsas" Legon sanojen mukaan. Olen kuulemma täydessä unessa ennen kuin pää edes osuu tyynyyn.
- RealistiN
Paljon on ledtuikkusia, kynttilöitä harvemmin poltan, johtuen koirien huiskuhännistä. Takkatuli on kaunis katsella, lämpö miellyttävää ja ääni on rauhoittavaa. Veden lorinaa en jaksa kuunnella, enkä oikein muutakaan tarpeetonta taustamelua. Joskus aikanaan sain lahjaksi kuparisen Manneken pis patsaan puutarhaani, mutta jo toisena kesänä en enää laittanut sitä päälle lainkaan, sillä ääni tuntui pidemmän päälle ärsyttävältä. Puron solina ja aaltojen ääni eivät ärsytä, ne rauhoittavat.
En välitä veden solinasta sisällä, ulkona puutarhassa on ihan mukava.
Minua häiritsee kodissani oleva liika tavara. Usein teen päätöksen että kuskaan joutavat kierrätykseen, en ole saanut aikaiseksi.
Ennen vaihdoin verhoja usein, nyt on jäänyt vähemmälle, päiväpeitteitä ja mattoja vaihtelen silloin tällöin.
Siivoan paljon vähemmän kuin ennen, silti ei ole sen sotkuisempaa.
Monesti tuli siivottua siksi että oli siivos päivä. Nyt siivoan silloin kun näen siihen tarvetta.- pirremiinapas
Tämä huushollini on vaikea sisustaa, tämä on niin iso ja avara tila. Huonekaluja saisi olla enemmänkin. Kukkia minulla ei ole, ne ei tykkää minusta :(, mutta meillä on kestokukat seinällä; suuret vaalean lilan ja aniliinin punaiset pionit loistavat ja viihtyvät , n.kymmenen metriä leveän seinän pinnalla, jossa pohja värinä on harmaa joka vivahtaa hieman oliiviin. Melko säväyttävä siis 😀.
Tapettia ei sitten siinä tilassa muuta olekaan, vain makkarit on tapetoitu ja takkahuone.
Raskaita mattoja en enää halua, ranteeni ei tykkää niiden kanssa painimisesta.
Tahtoisin leivinuunin, sillä pidän tehdä siinä ruokaa ja sen lämmittäminenkin olisi mukava päivän täyte, saa ny nähä mihin sitä yltää.
En enää siivoa kuin nuorempana, riittää kun pitää koko ajan perussiisteyden.
Jos saan lottovoiton, sisustan sitten uudelleen.
Niin, veden ääreen minäkin halajan ja pääsin, kai se horoskooppimerkkini ajaa kinuskin 🙄.
Kynttilöitä poltan, hieman lähempänä joulua, vain vainajien päivänä poltin heitä muistellen, en päässyt haudoille.
En kanna hiukkasista huolta, lopettakoot ne turhat lennot pitkin maapalloa ensin. - e.lä.mä
Hyvin hoidettu korsteeni (savupiippu) kyllä hoitaa hyvin ilman vaihdon. Hyvä polttaa puita sillon tällöin vaikka kesällä ilman vaihdon takia. Monissa taloissa näkyy huppuja savupiipuissa, tässä näkyy tietämättömyys jos niitä, ei ilma vaihdu ei myöskään mahdollinen toimivuus alhalla toimi.
Täällä Ruotsissa oli kerran laki jossa piti katsoa piipun toimivuus. Linnut voivat tehdä pesiä ja tukkia ilman vaihdon, hyvin vaikeita avata.
Asiasta on kokemusta---ei huppuja ! Moi, nyt lisään vain, että kirjoittamiseni tänne näkyy olevan aivan mahdotonta, lisäksi kirjoittaessa, sitten kun sattuu onnistumaan pääsemään kirjoittamaan, on muutenkin kurjaa kun tämä kirjoitus avustaja muuttaa sanojakin miksi sattuu, niinkuin tuolla vastauksessani paikalle näkyy :((
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1783741
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262710Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?582554- 1462361
- 672046
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3151944- 311441
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381377Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161275