Maha täys, ei naimalupaa?

ö-Öö

Kiintoisa uutinen

Tosin ei koske kuuskymppisiä mitenkään. Lestaati Sipilä sitten on taas laatimassa lakeja, Meinataan kieltää ali-ikäisten naimalupa. Asiaa voi miettiä moneltakin kantilta. Tuli vaan jotenkin mieleen, Päivi Räsänen kuulemma kirjoittanut kirjan, joissa meinaa, että jos tulee raiskatetuksi, abortti ei ole vaihtoehto.

Tää uskisläppä ehkä telkkarisketsinä naurattais, ikävä kyllä, net on tosissaan.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/81b034c0-1a23-4150-9722-573ccd55cdd4_pi.shtml

Laitappa kommenttia................

=DW=

33

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskonnolla.ei.vaikutusta

Kotikylällä oli pariskunta, joka meni naimisiin pressan luvalla 14 ja 15 ikäisinä. Kun heiltä kysyttiin: minkä ikäinen tuo poikanne on, he vastasivat: ei paljon nuorempi kuin mekään.
      Visainen kysymys tuo abortti. Olen iloinen ettei ole sitä koskaan tarvinnut käydä läpi, koska luulen ettei henkinen kanttini olisi sitä kestänyt, pitkään tai jopa lopun elämää olisin elänyt mieleltäni järkkyneenä. Ainakin seuraisin syntymäpäiviä. Vaikea on toisen puolesta sanoa mitään, vain ne jotka ovat abortin kokeneet, voivat ottaa kantaa. Olen myös kuullut, että sikiöt sätkivät abortin jälkeen, sinne vain pannaan jätteisiin. Senkin heikompihermoisena näkisin unissani aina vaan. Ja jos ei jätetä sätkimään, niin jotenkinhan ne pitää hengiltä nitistää. Ja että toiset naiset käyvät tämän tästä abortissa ja kepeästi palaavat samanlaiseen huolettomaan seksielämään.
      Omalla kohdallani abortilla ei olisi mitään tekemistä uskonnon kanssa, ihan henkilökohtainen, puistattava tuntemus.

• Siten

Seurustelut alkavat jo hyvin nuorena ei siihen avioitumista tarvita, lapsi tulee jos tullakseen aviottomille ei sitä kirkko voi estää, kirkolliset toimitukset ovat rituaaleja kastamisesta alkaen.

• Sipilä-Päivi-myöhäisiä

Veikkaan samaa. Ei nyt ole kuin ennen. Nykynuorisoa tuskin kiinnostaa naimaluvat ja avioliitot vaikka lapsi tulisikin. On trendikästä olla avokkeja. Pääasia että styylataan ja pystytään näyttämään somessa, että on kumppani.
        Sitä paitsi nuorten suuntaushan on lesboilla ja homoilla eikä perustaa jotain v*tun aatamin aikaista kristillistä avioliittoa.

• Riippuu paljon siitäkin millainen kumppani on jonka joutuu naimaan. Hyvin nuorena arvostaa eri asioita ihmisessä kun vanhempana.
      Mikä pakko se on mennä naimisiin, voihan elää avoliitossakin ja mennä sitten naimisiin kun ikää on tarpeeksi, jos vielä haluaa.
      Kyllä aborttioikeus on hyvä asia. Jos on hyvin nuori tai raiskattu pitäisi abortin olla vaihtoehto.

• KultaisetSanat

En allekirjoita tuota. Yhtä huima olen kuin 12- vuotiaanakin jo olin. Minulla on samat mielipiteet ja arvopohja kuin aiemminkin.

• KultaisetSanat kirjoitti:

En allekirjoita tuota. Yhtä huima olen kuin 12- vuotiaanakin jo olin. Minulla on samat mielipiteet ja arvopohja kuin aiemminkin.

Tietääkseni moni hyvin nuori arvostaa ulkonäköä ja muodikasta pukeutumista enemmän kuin vähän kypsemmät.
        Arvophja on minulla muuttunut elämänkokemusta saatuani.
        Hellari perheessä kasvaneena arvot opittiin kotoa, myöhemmin olen muuttanut kantaani uskonnon suhteen ja monen muunkin asian.

• Keskenkasvuista

"Huima" 12-vuotias on nyt siis palstalaisten iässä, kuusissakymmenissä ja on edelleen varustettu samoin mielipitein ja arvoin kuin keskenkasvuisena. Mitään kasvua ja kehitystä ei siis ole pitkän elämän aikana tapahtunut.

Kannatan myös aborttioikeutta. Kyllä naisen itse pitää saada päättää. Kun en ole joutunut raiskatuksi ja käyttänyt aina ehkäisyä, ei kohdallani ole ollut mahdollisuutta raskauteen muuten kuin tilastollisen %-virheen kautta.
      Olen joutunut raiskauksen uhriksi. 7 miestä kahdessa autossa pysäyttivät auton kohdallemme (kyseessä silloin itse 15 v neitsyt ja ystävättäreni 17 v uskon hänenkin olevan). Maanviljelijän tyttäret, voimat oli, kädessäni tukku vaaleaa tukkaa juoksimme metsään, eivätkä kiinni saaneet. En tiedä mitä olisin tehnyt, jos olisivat raiskaajat saaneet tahtomansa ja olisin tullut raskaaksi. En tiedä, ei kyllä taatusti tiedä Räsänenkään.

• Tarkemmin

Joutua "raiskauksen uhriksi" on eri asia kuin joutua raiskausyrityksen kohteeksi.

• "Arviolta noin viidesosa poikkeuslupamenettelyyn turvautuvista tai heidän puolisoistaan on ulkomaalaistaustaisia.
      – Osa heistä tulee kulttuureista, joissa alaikäisten avioliitot ovat tavallisia tai ainakin niihin suhtaudutaan myönteisemmin kuin Suomessa. Luopumalla poikkeuslupamenettelystä parannetaan näissä kulttuureissa elävien alaikäisten mahdollisuutta päättää omasta elämästään ilman perheen tai muun yhteisön asettamia paineita."

• Poiskaikilta

Miksi aloittaja alvariinsa haukkuu pääministeriä lestaatiksi, kun hän on itse ilmoittanut, ettei ole sellainen? Onko sulla joku ongelma aiheessa?

• Hän on joskus kirjoittanut joittenkin lestaattien lasten kiusanneen häntä hänen läskeistään koulussa.
        Pitkävihainen näkyy olevan.

• Ristinsäkullakin

Niiih, immeiset raahaavat paljon traumoja perässään ... jostain metkan merkillisestä syystä. Varmaan elämä olisi liian kevyttä ilman niitä.

• ö-Öö

Rauhansanalainen

Lestaatit riitaisia, aikojen kuluessa hajaantuneet moniin ryhmiin. Vanhoillislestaatit perinteisiä, niistä eronnut sitten esikoislestaatit, joista taas eronnut pikkulestaatit, elikkäs rauhansanalaiset. Sipilä on rauhansanalainen.

Lestat ikäänkuin kaapissa, uskosta ei sais puhua, nimittäin heidän uskosta. Kun Sipilä alkoi junaileen potkija YLE.n toimittajille, se oli vetänyt hernemaissipaprikat, koska toimittajat oli kirjoitelleen vaimostaan ja uskostaan. Kundin toimista näkyy ehkä pisnestausta, mutta näkyy se vakaumuskin. Ja nyt sellainen lakialoite, että se perustuu ainoastaan lestaativakaumukseen.

=DW=

• Rauhaonhyväasia

Alaikäisten naimalupakielto on kyllä varsin hyvä aloite. Vallankin kun ajattelee niitä uusia maahamme muuttaneita tulijoita, jotka naittavat jälkeläisensä jo vieläkin lapsempana kuin tämä kansa.

Poiskaikilta, minäkin olen ollut siinä käsityksessä että pääministeri on lestadiolainen. Lapsuudessa oli useita perheitä ympärillämme, jotka olivat sitä uskoa, ihan saman sorttisia kuin me muutkin. Kävimme koko kylän lasten voimin helluntailaisten telttakokouksissa, kun he vierailivat pikkukylässäme. En edes ymmärrä miksi sanot "haukkuu lestaatiksi". On vain eri uskontoja, itselläni on ystävänä yksi lestaadiolainen ja yksi helluntailainen, lähi-lähi-ihminen on kääntynyt jehovalaiseksi, itse olen perinteistä kirkkouskoa. Meille kaikille on yhteistä että uskomme.

• Enhauku

No kerropa tuo kaikki aloittaja-Öööööö:lle.

• Minä en kyllä näe, missä on tämän lakialoituksen hyöty.

Miksei vaan voida ilman lainmuutosta poikkeusluvalla päättää, ettei naimalupaa myönnetä, jos painostusta uskotaan olevan.

• Miten sen luulet erottuvan, onko painostusta vai ei?

Alaikäinen on vielä vanhempiensa armoilla. Täysi-ikäisenä voi paeta huit hiiteen, piiloon naimisiinmenolta itselleen täysin vieraan miehen kanssa.
        Suomeen(kin) on rantautunut kulttuuri, jossa tytölle valitaan mies jo lapsena. Heti sukukypsään ikään tultua hänet toimitetaan naimisiin kyseisen henkilön kanssa mahdollisimman aikaisin.
        Siinä kulttuurissa ei tunneta sellaista kuin eroaminen ennenkuin kuolema erottaa. Jos tyttö täysi-ikäiseksi tultuaan haluaa avioeron, niin suku pitää huolen, että se on kuolema mikä erottaa.

Meidän kulttuurissa taas, jos menee alaikäisinä naimisiin, niin ollaan naimisissa vain niin kauan kuin hyvin synkkaa ja sitten erotaan. Niin, mutta näin ei ole kaikkien Suomen uuskulttuurilaisten keskuudessa.

• Tellukka kirjoitti:

Miten sen luulet erottuvan, onko painostusta vai ei?

Alaikäinen on vielä vanhempiensa armoilla. Täysi-ikäisenä voi paeta huit hiiteen, piiloon naimisiinmenolta itselleen täysin vieraan miehen kanssa.
        Suomeen(kin) on rantautunut kulttuuri, jossa tytölle valitaan mies jo lapsena. Heti sukukypsään ikään tultua hänet toimitetaan naimisiin kyseisen henkilön kanssa mahdollisimman aikaisin.
        Siinä kulttuurissa ei tunneta sellaista kuin eroaminen ennenkuin kuolema erottaa. Jos tyttö täysi-ikäiseksi tultuaan haluaa avioeron, niin suku pitää huolen, että se on kuolema mikä erottaa.

Meidän kulttuurissa taas, jos menee alaikäisinä naimisiin, niin ollaan naimisissa vain niin kauan kuin hyvin synkkaa ja sitten erotaan. Niin, mutta näin ei ole kaikkien Suomen uuskulttuurilaisten keskuudessa.

Sanoinkin, jos uskotaan. Kyllä sitä ihmisten kuulemisella jonkun käsityksen ammatti-ihmiset saa.
        Ja mitä se lainmuutos muka auttaa.
        Voihan sitä piiloon paeta, on sitä sitten 16 tai 18. Olla sitten piilossa lopun ikäänsä.
        Samanlailla noissa kulttuureissa naispuolisia alistetaan oli ne minkä ikäisiä tahansa.

• eppu2 kirjoitti:

Sanoinkin, jos uskotaan. Kyllä sitä ihmisten kuulemisella jonkun käsityksen ammatti-ihmiset saa.
        Ja mitä se lainmuutos muka auttaa.
        Voihan sitä piiloon paeta, on sitä sitten 16 tai 18. Olla sitten piilossa lopun ikäänsä.
        Samanlailla noissa kulttuureissa naispuolisia alistetaan oli ne minkä ikäisiä tahansa.

Vaikea se on vielä kouluikäisen lähteä kotontaan omilleen ja nousta vanhempiaan vastaan. Mistä sen ikäinen saa asunnon ja töitä, kun vaikuttaa hakusessa olevan täysi-ikäiselläkin?

Kyllä monilla sen kulttuurin naisilla on suojattu identiteetti omalta suvultaan.
        Monet taas joutuvat menemään naimisiin ja kitumaan siinä lopun ikäänsä, jopa miehensä pahoinpideltävänä, koska tietävät mikä toinen vaihtoehto olisi.

Minusta lakiesitys on hyvä, sillä meidän kulttuurissa hyväksytään nykyaikana niille alaikäisille hyvin avoliittokin, jos mielivät yhdessä olla ja niinkuin useat tekevätkin.

• Tellukka kirjoitti:

Vaikea se on vielä kouluikäisen lähteä kotontaan omilleen ja nousta vanhempiaan vastaan. Mistä sen ikäinen saa asunnon ja töitä, kun vaikuttaa hakusessa olevan täysi-ikäiselläkin?

Kyllä monilla sen kulttuurin naisilla on suojattu identiteetti omalta suvultaan.
        Monet taas joutuvat menemään naimisiin ja kitumaan siinä lopun ikäänsä, jopa miehensä pahoinpideltävänä, koska tietävät mikä toinen vaihtoehto olisi.

Minusta lakiesitys on hyvä, sillä meidän kulttuurissa hyväksytään nykyaikana niille alaikäisille hyvin avoliittokin, jos mielivät yhdessä olla ja niinkuin useat tekevätkin.

Enpä usko, että se siinä kulttuurissa kasvaneelle 18-vuotiaalle on yhtään sen helpompaa.
        Eivät varmaan hyväksy avoliittoa alaikäisille, vaikka me kuinka hyväksyisimmekin.
        Oon lukenut muutaman kirjan noissa kulttuureissa elävistä naisista, ei siinä tuommoset lainviilaukset käytännössä paljon merkitse, helposti ne kierretään.
        Pelolla hallitsemisella on suuri valta.

• eppu2 kirjoitti:

Enpä usko, että se siinä kulttuurissa kasvaneelle 18-vuotiaalle on yhtään sen helpompaa.
        Eivät varmaan hyväksy avoliittoa alaikäisille, vaikka me kuinka hyväksyisimmekin.
        Oon lukenut muutaman kirjan noissa kulttuureissa elävistä naisista, ei siinä tuommoset lainviilaukset käytännössä paljon merkitse, helposti ne kierretään.
        Pelolla hallitsemisella on suuri valta.

On se vähän helpompaa täysi-ikäiselle kuin alaikäiselle.
        Siinä kulttuurissa ei hyväksytä avoliittoa niinkuin meillä. Siksi se lakialoite onkin hyvä.
        Siinä hyväksytään vain avioliitto ja "kunnes kuolema erottaa".

Ole uskomatta.
        Sinä olet lukenut kirjoja, mutta minä olen jutellut livenä niitten kanssa.

• Tellukka kirjoitti:

On se vähän helpompaa täysi-ikäiselle kuin alaikäiselle.
        Siinä kulttuurissa ei hyväksytä avoliittoa niinkuin meillä. Siksi se lakialoite onkin hyvä.
        Siinä hyväksytään vain avioliitto ja "kunnes kuolema erottaa".

Ole uskomatta.
        Sinä olet lukenut kirjoja, mutta minä olen jutellut livenä niitten kanssa.

Siis "siinä" tarkoittaa islamilaista kulttuuria, eikä sitä lakialoitetta.

• Bengalitikku

Kyllä supisuomalaisia alaikäisiä on vihitty alaikäisinä presidentin luvalla.
        Raskaus lienee ollut syy jo 50-luvulta.
        Määrittely täysi-ikäisyydestä?
        Eikös ajokorttia ole varhennettu.
        Jos sitten mennään toisen kulttuurin mukaan, niin maan laki on olemassa.
        Vanhemmat ovat vastuussa täysikäisyyteen asti?
        Pitäisikö vanhempia rankaista, jos toimivat edistämässä alaikäisen avioitumista?
        Mielestäni ei ole ihan yks'oikoista. Kotiutuminen vie sukupolvia.
        Se ei tapahdu, miten me sen tahdomme.
        Kait kuitenkin taustalla pitäisi olla mahdollisuus onnelliseen elämään.
        J.S. ja P.R. kannanotoista sanoisin, että kannanotot ovat vaalihakuisia.
        Tähän voidin kirjoittaa rumastikin, millä ratsastavat.
        Jokaisella on uskonnonvapaus. Ongelma tulee, jos sitä käyttä välineenä vallanhalussa. Muuttuu hetkessä farisealaiseksi.

• mennyttäkaikon

abortti on ok.paremminha pärjää ku naimisiin ei mene.on se sipiläkin huomannu ku "viisas on.sosturva parempi ku mennä "NAIMISIIN".kallistakin noi häät.jopa juhlaväelle,lahjoneen vaatteineen pitopalveluineen,iso rahaketju siin vaan PYÖRIS.HUH.nekin veromarkat...vaaaiik "tuleviin,oleviin,menneisiin??

• ö-Öö

Hohhoijaa

Miettikää itse asiaa, kyseessä ihmisen oikeuksien rajoittaminen. halutaan poistaa oikeus hakea avioliittoa ehkä aikaisemmin, kuin yleineisesti tapana. Näitä tapauksia vain rajallisesti ollut tähänkään saakka, muutama kymmenen vuodessa. Onko siis oikein poistaa tätä mahdollisuutta?

Jos poistetaan, mitä seuraa, sitäkin pitäis miettiä. Noh, perinteisesti poikkeusluvassa ollut pohjaanpalamisesta, elikkäs nuori mimmi pamahtanut paksuksi kovin nuorena. Kaks vaihtoehtoo, tehdä laps, tai abortti. Tähän liittyy just räräskän ajama aborttioikeuden poisto.

Tota, mitä sitten, nuori äiti, ei saa mennä avioon, ei saa aborttia. Ja miten se laps?

Nämät uskikset on aika mainioita, kaikkeen mahdolliseen pitää sotkeentua. Huomattavaa, poikkeuslupa naimiseen ollut suomessa kekkosen ajoista, aborttikin mahdollinen seiskytluvulta. Halutaanko takaisin 1800- luvulle, tietyjen tahojen taholta.

Tämä islamin vetäminen joka paikkaan on epärelevanttia.

=DW=

• Kallistun kannallesi.

• Bengalitikku

Niin määkin kallistun.

• Se nyt vasta on 1800-luvulle ja kauemmaksikin menemistä, että tytön pitäisi mennä avioliittoon lapsen isän kanssa vain pelkästään siksi, että on pamahtanut paksuksi.
        Miksi pitäisi? Säästyäkseen häpeältä, ettei käyttänyt ehkäisyä tilapäisessä (yhden yön) suhteessa? Ei kai Suomi enää voi olla niin takapajuinen maa.
        Kauanko luulisitte sellaisen avioliiton kestävä noin keskimäärin?

Itse olen sitä mieltä, ettei alle 18v ole vielä kypsä tekemään elinikäistä avioliittolupausta.
        No tuo Eppu nyt oli juttu erikseen, että meni hätäpäissään alaikäisenä naimisiin, kun sattui vahinko. Onhan niitä sellaisiakin. Useinmiten juuri vanhempiensa painostamina etenkin pienillä paikkakunnilla peläten, että "mitä nyt naapuritkin sanoo".

Hyvin ovat selvinneet myös ne, jotka ovat eläneet avoliitossa (niin kauan kuin se toimii ja sitten eronneet) tai olleet yksinhuoltajia, kunnes ovat löytäneet sen elämänsä rakkauden.

Te, jotka olette kallistuneet. Onko teillä toinen jalka lyhyempi?

• Tellukka kirjoitti:

Se nyt vasta on 1800-luvulle ja kauemmaksikin menemistä, että tytön pitäisi mennä avioliittoon lapsen isän kanssa vain pelkästään siksi, että on pamahtanut paksuksi.
        Miksi pitäisi? Säästyäkseen häpeältä, ettei käyttänyt ehkäisyä tilapäisessä (yhden yön) suhteessa? Ei kai Suomi enää voi olla niin takapajuinen maa.
        Kauanko luulisitte sellaisen avioliiton kestävä noin keskimäärin?

Itse olen sitä mieltä, ettei alle 18v ole vielä kypsä tekemään elinikäistä avioliittolupausta.
        No tuo Eppu nyt oli juttu erikseen, että meni hätäpäissään alaikäisenä naimisiin, kun sattui vahinko. Onhan niitä sellaisiakin. Useinmiten juuri vanhempiensa painostamina etenkin pienillä paikkakunnilla peläten, että "mitä nyt naapuritkin sanoo".

Hyvin ovat selvinneet myös ne, jotka ovat eläneet avoliitossa (niin kauan kuin se toimii ja sitten eronneet) tai olleet yksinhuoltajia, kunnes ovat löytäneet sen elämänsä rakkauden.

Te, jotka olette kallistuneet. Onko teillä toinen jalka lyhyempi?

Mistäköhän Sinä luulet minun naimiseni tietäväsi.
        Minä en ole mitään tehnyt hätäpäissäni.
        Minun häissäni oli noin 300 vierasta ja niitä juhlittiin viikon.
        Eikä minulle mitään vahinkoa ole tapahtunut. Minulla on yksi lapsi ja Sinä aika ajoin yrität häntä vähätellä vahingoksi. Ainoa lapseni jota rakastan yli kaiken.
        En minäkään Sinun lapsiasi halveeraa.

• Ruotsissa, missä on islamilaisia enemmän ja lapsiavioliittoja on solmittu sen mukaisesti enemmän, on se alle18v avioliittoon menemisestä erityisluvan kanssa poistettu jo yli neljä vuotta sitten.

18v on lain mukaan se ikäraja, jolloin katsotaan oltavan täysi-ikäisiä avioliittoon ja alle sen ikäisille ei myönnetä avioliittolupaa.

Vaikea kuvitella, että täällä olisivat "lestaatit" olleet sen lakipäätöksen takana.

• Hölmö

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      172
      3240
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2580
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2446
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2321
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1976
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      282
      1842
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1411
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1339
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1289
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe