Vuonna 2030 myydään viimeiset polttomoottoriautot ja vuonna 2040 kaikki vielä liikentessä olevat räjähdysmoottorilla varusetut autot siirretään Kuusakoskelle ja hyväkuntoiset historiallisesten autojen museoihin. https://www.is.fi/autot/art-2000006262882.html
Autoilu uusiin puihin!
51
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Gretan sanat alkavat purra poliitikkoihin.
Onneksi Macron pistää tuonkin turvan hiljaseksi vai kuvitteleeko joku että Saksa ja Ranska luopuvat autoteollisuudestaan?
- Anonyymi
Jo 11 Eurooppalaista maata kannattavat ehdotusta. Hakkarainen jäänee oppositioon.
- Anonyymi
Se on hullua viherfasimia joka on muotia nykyään. Tutkimusten mukaan sähköntuotanto on suurin maamme päästöjä aiheuttava tekijä ja liikenne varsin vähäinen.
Jos ja kun Norjasta ja Ruotsista ei riitä enää sähköä meille meidän täytyy tuoda sitä kalliisti saastuttavalta Venäjältä.
Unohtakaa tuulimyllyt!- Anonyymi
Ei ole kysymys ohimenevästä muoti- ilmiöstä vaan tulevaisuutemme autoilusta, joka on tässä ja nyt,
- Anonyymi
Sähköntuotanto ei riitä niin kuin mainitsin kun sähköautot lisääntyvät pohjoismaissa.
Joo--- sähköä saa seinästä ja rahaa sähköön saadaan seinästä ja ruokaa kaupasta.
Sähköautojen akut kuluvat ja auto menettää arvonsa muutamassa vuodessa. Mikä kusetus! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköntuotanto ei riitä niin kuin mainitsin kun sähköautot lisääntyvät pohjoismaissa.
Joo--- sähköä saa seinästä ja rahaa sähköön saadaan seinästä ja ruokaa kaupasta.
Sähköautojen akut kuluvat ja auto menettää arvonsa muutamassa vuodessa. Mikä kusetus!Sähkö riittää hyvin! Yksistään uutta tuulivoimaa rakennetaan nopeammassa tahdissa mitä sähköautojen lisääntyminen vaatii lisäsähköä verkkoon. Tästä ovat laskelmata kaikkien saatavilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköntuotanto ei riitä niin kuin mainitsin kun sähköautot lisääntyvät pohjoismaissa.
Joo--- sähköä saa seinästä ja rahaa sähköön saadaan seinästä ja ruokaa kaupasta.
Sähköautojen akut kuluvat ja auto menettää arvonsa muutamassa vuodessa. Mikä kusetus!Akkujen valmistusta varten meilläkin on kymmenkunta ulkomaalaisomistuksessa olevaa litiumkaivosta revittynä auki Talvivaaran tapaan. Lisäksi meillä on 25000 sähkötuulimyllyä luontoa kaunistamassa valjastettuna akkujen lataukseen.
Sähkön hinta on karannut täysin lapasesta. Ja siirtomaksu etenkin. Autojen siirtäminen sähköllä kun maksaa sikapaljon. Yhdellä latauksella ajetaan n. 300 km ja lataus maksaa about 150€. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kysymys ohimenevästä muoti- ilmiöstä vaan tulevaisuutemme autoilusta, joka on tässä ja nyt,
Asian perustana on ilmastohuijaus. Auringolta ei kukaan ole kysynyt mielipidettä ilmaston lämpenemiseen. Tätä kritisoi ja ihmetteli tähtitieteen, joku professorismies MOT-ohjelmassa. Hänen mielestä myös tähtititeilijöitä olisi oltava siinä professorien joukossa jotka tätä huijausta tekevät ja vaikuttavat maailmanm politiikkojken mieliin. Silloin tulisi auringonkin vaikutus selville, mutta nyt se ei tule kun asiantuntijoilta ei kysytä asiaa. Tämä siitä syystä että saadaan kaikki näyttämään ihmisen syyltä. Mikään tuskin on niin kavala ihminen kuin punikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asian perustana on ilmastohuijaus. Auringolta ei kukaan ole kysynyt mielipidettä ilmaston lämpenemiseen. Tätä kritisoi ja ihmetteli tähtitieteen, joku professorismies MOT-ohjelmassa. Hänen mielestä myös tähtititeilijöitä olisi oltava siinä professorien joukossa jotka tätä huijausta tekevät ja vaikuttavat maailmanm politiikkojken mieliin. Silloin tulisi auringonkin vaikutus selville, mutta nyt se ei tule kun asiantuntijoilta ei kysytä asiaa. Tämä siitä syystä että saadaan kaikki näyttämään ihmisen syyltä. Mikään tuskin on niin kavala ihminen kuin punikki.
Tuossa kyseinen MOT-ohjelma, joka on erittäin ajankohtainen tälläkin hetkellä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/04/21/ilmastogate
- Anonyymi
niih,mihkää liikuta,sitähän se tarkoittaa.Miettikää kohdallanne millä pääsee kauppaan.Kauhulla tota ajattelee.Se on hevonen kärryineen valjastettava..Tai nälkä kuolema,muita palveluitahan olekkaan missään nykyään ,onko sitten silloinkaan.Palataan takaisin aikojen taa..
- Anonyymi
Vihreätkin hepalla vaan ajelemaan hesassa.
- Anonyymi
Kustannusten puolesta kannttaa ehdottomasti hankkia seuraavaksi ajopeliksi sähköauto. Sen sähkökustannus on noin 15% polttomoottoriauton polttoaineen kustannuksesta ja huolto- ohjelmaa ei edes ole, koska kuluvia osia on vain jarruissa, jotka nekään eivät kulu kun sähkömoottori lataa akkua jarrutettaessa.
- Anonyymi
Todellisuus on kuitenkin se, että nyt on aikaa vain 10 vuotta ostaa uusi poltoomoottorilla toimiva auto ja tästä päivästä lähtien 20 vuoden kuluttua nykyautokin on ajoon kelpaamaton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuus on kuitenkin se, että nyt on aikaa vain 10 vuotta ostaa uusi poltoomoottorilla toimiva auto ja tästä päivästä lähtien 20 vuoden kuluttua nykyautokin on ajoon kelpaamaton.
sähköntuotanto ei riitä jos kaikki autot sähköistetään. Sähköntuotanto lisää päästöjä.
Miten te ootte niin tahvoja!
Sähköautot ovat kalliita tavan ihmiselle jos pystyy ostamaan niin kovalla velalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sähköntuotanto ei riitä jos kaikki autot sähköistetään. Sähköntuotanto lisää päästöjä.
Miten te ootte niin tahvoja!
Sähköautot ovat kalliita tavan ihmiselle jos pystyy ostamaan niin kovalla velalla.Usko nyt vihdoinkin! Sähköautot ovat ovella ja niihin riittää aivan varmasti sähköä yllin kyllin. Vai oletko kuullut markkinataloudessa olevasta niukkuudesta - et varmasti, koska aina tulee myyjä joka myy sitä mitä tarvitset!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko nyt vihdoinkin! Sähköautot ovat ovella ja niihin riittää aivan varmasti sähköä yllin kyllin. Vai oletko kuullut markkinataloudessa olevasta niukkuudesta - et varmasti, koska aina tulee myyjä joka myy sitä mitä tarvitset!
Aivan, ja älypuheli ja sen saaste, eli ne pitää laittaa verolle koska mitäs se äly.............
- Anonyymi
Älä unta näe, että massojen autoilu tulisi sähköllä olemaan halpaa! Tulossa on asian tiimoilta niin monenlaisia veroja ja maksuja, ettei kukaan vielä edes osaa kuvitellakaan. Kun muutama miljardi maailman autoista pannaan kulkemaan sähköakuilla, on se sitten viimeinen niitti globaaliin ekokatastrofiin. Mentiin sutta pakoon ja tuli lauma karhuja vastaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä unta näe, että massojen autoilu tulisi sähköllä olemaan halpaa! Tulossa on asian tiimoilta niin monenlaisia veroja ja maksuja, ettei kukaan vielä edes osaa kuvitellakaan. Kun muutama miljardi maailman autoista pannaan kulkemaan sähköakuilla, on se sitten viimeinen niitti globaaliin ekokatastrofiin. Mentiin sutta pakoon ja tuli lauma karhuja vastaan!
Kumpakaan ei ole tappanut ihmistä Suomessa pariinsataan vuoteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpakaan ei ole tappanut ihmistä Suomessa pariinsataan vuoteen.
Nih! Se onkin sanonta, joka ei tainnut toopelle avautua.
- Anonyymi
Voi hyvinkin toteutua, sillä öljy loppuu tuota pikaa. Sen myötä loppuu kaikki autoilu ja jopa syöminen.
- Anonyymi
Ei nyt sentään öljyä kannata syödä!
- Anonyymi
Öljyä riittää, siitä voit olla varma.
- Anonyymi
Äläs hätäile, suomalainen innovointi tekee hiilidioksidista ruokaa! Kohtapian vallitsee maailmassa pula hiilidioksidista ja sen tuottamiseen tarvitaan kivihiilivoimaloita ja fossiilisilla polttoaineilla kulkevia ajoneuvoja. Siis, jotta voidaan syödä. Mitä Greta ja kreetalaiset tähän?
Ei mitään räjähdysmoottoreita ole autoissa, polttoaineet palavat vaan nopeasti, eivät räjähdä. (Siis polttoaineiden ja ilman seokset).
Autojen moottoreissa on palotilat, eivät siis räjähdystilat, polttoaineet ovat polttoaineita, eivät räjähdysaineita. Autojen moottorit ovat polttomoottereita, eivät räjähdysmoottoreita. Detonaatiolla ja deflagraatiolla on selvät erot.- Anonyymi
Kylla niita on rajahdysmoottoreiksikin joskus sanottu, vaan katsokaapa tama!
https://www.youtube.com/watch?v=rUg_ukBwsyo - Anonyymi
Ote Shellin Automobiliöljyjä käsittelevä kirjasta:
Automobiliöljyt kuuluvat räjähdysmoottoriöljyjen luokkaan. Nämä korkeaarvoiset koneöljyraffinatit on täytynyt valmistaa sitä tarkoitusta silmälläpitäen, että niin hyvin sylinterit kuin koneisto (veivikampilaakerit, veivilaakeritj .n.e.) voidaan käyttää samalla öljyllä. Öljy ei saa jättää minkäänlaisia jätteitä moottorin sylintereihin, vaan tulee sen, toimitettuaan sylinterinvoitelun, palaa täydellisesti ilman jätettä ja häivyttävä jäljettömiin. Sen täytyy tässä kovassa kuumuudessa säilyttää määrätty notkeus. Liiallista haihtumista ja pirskumista veiviakselin suurella kiertoluvulla ei saa esiintyä. Useimmat vedellä jäh-dytettävät automobilisylinterit eivät kuumene niin paljon kuin niin kutsutut ilmallajähdytettävät, kuten esimerkiksi ilmallajähdyttävät lentomoottorien sylinterit.
Eli kyse on räjähdysmoottorista - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ote Shellin Automobiliöljyjä käsittelevä kirjasta:
Automobiliöljyt kuuluvat räjähdysmoottoriöljyjen luokkaan. Nämä korkeaarvoiset koneöljyraffinatit on täytynyt valmistaa sitä tarkoitusta silmälläpitäen, että niin hyvin sylinterit kuin koneisto (veivikampilaakerit, veivilaakeritj .n.e.) voidaan käyttää samalla öljyllä. Öljy ei saa jättää minkäänlaisia jätteitä moottorin sylintereihin, vaan tulee sen, toimitettuaan sylinterinvoitelun, palaa täydellisesti ilman jätettä ja häivyttävä jäljettömiin. Sen täytyy tässä kovassa kuumuudessa säilyttää määrätty notkeus. Liiallista haihtumista ja pirskumista veiviakselin suurella kiertoluvulla ei saa esiintyä. Useimmat vedellä jäh-dytettävät automobilisylinterit eivät kuumene niin paljon kuin niin kutsutut ilmallajähdytettävät, kuten esimerkiksi ilmallajähdyttävät lentomoottorien sylinterit.
Eli kyse on räjähdysmoottoristaRäjähdysmoottori nimitys on muuttunut polttomoottoriksi aikaa myöten toiminnan pysyessä samana.
Samoin kunnansairaala muuttui terveyskeskukseksi jatkaen muutosta hyvinvointikeskukseksi.
Kunnansairaalan palkanlaskija nimitys kehittyi talouspääliköksi, josta lopulta terveyskonsernin toimitusjohtajaksi.
Potilas kehittyi asiakkaaksi.
Kehitys kehittyy ja ennustaminen on vaikeaa varsinkin tulevaisuuteen.
- Anonyymi
Kevytautoilla voi körtellä pitkospuita myötäellen, joten päällysteisiin ei törsätä.
- Anonyymi
Ei tule onnistumaan. Valtakunnan sähköverkko kuluttajatasolla joudutaan uusimaan. Se tulee tavattoman kalliiksi. Sähkön siirtohintoihin syntyy kova nousupaine. Valtion verotulot romahtavat, mistä otetaan menetetyt veromarkat? Jos koko nykyinen henkilöautokanta toimisi sähköllä, kaikki Loviisan atomivoimalan kapasiteetti menisi niiden akkujen latauksiin. Laskuissa ei ole otettu huomioon sähkön siirtohäviötä. Ei sairaankuljetus, poliisit yms. voi tuudittautua sähköautoihin. Yleisenä huomiona voin todeta keskustelupalstoja lukeneena ihmisten syvän tietämättömyyden asioiden syy seuraussuhteista!
- Anonyymi
VeroMARKAT?
Polttomoottori on eri asia kun fossiilisen dieselin ja bensiinin käyttö polttoaineena. Polttomoottori voi käyttää polttoaineenaan myös mm. biokaasua. Biopolttoaineissakin tulee tapahtumaan kehitystä tulevina vuosina eikä ole mitään järkeä kieltää tiettyä moottorityyppiä, kun ongelma ei ole moottori, vaan tietyt polttoaineet.
- Anonyymi
Ongelma on nimenomaan polttomoottori. Sen räjähdysprosessi tuottaa noin 7000 vaarallista yhdistettä, joista noin 70 on mm. syöpää aiheuttavia. Tekopolttoaineet ovat vain kepulainen veronmaksajille jättikallis märkä unelma maanviljelijöitten ja metsänomistajien tukemiseksi, ei mitään muuta.
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on nimenomaan polttomoottori. Sen räjähdysprosessi tuottaa noin 7000 vaarallista yhdistettä, joista noin 70 on mm. syöpää aiheuttavia. Tekopolttoaineet ovat vain kepulainen veronmaksajille jättikallis märkä unelma maanviljelijöitten ja metsänomistajien tukemiseksi, ei mitään muuta.
Palamisen tuottamat yhdisteet ovat riippuvaisia siitä mitä poltetaan. Periaatteessa puhtaan hiilivedyn (butaani, pentaani jne) polttaminen tuottaa vain vesihöyryä ja hiilidioksidia.
Kestävä biopolttoaineiden tuotanto ei voi perustua metsistä tai pellolta saataviin lähtöaineisiin. Nyt tutkitaan paljon bioreaktoreihin perustuvaa polttoainetuotantoa.- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
Palamisen tuottamat yhdisteet ovat riippuvaisia siitä mitä poltetaan. Periaatteessa puhtaan hiilivedyn (butaani, pentaani jne) polttaminen tuottaa vain vesihöyryä ja hiilidioksidia.
Kestävä biopolttoaineiden tuotanto ei voi perustua metsistä tai pellolta saataviin lähtöaineisiin. Nyt tutkitaan paljon bioreaktoreihin perustuvaa polttoainetuotantoa.Niin kuin sanoit, periaatteessa. Minkään biopolttoaine ei ole alkuunkaan esimerkiksi vain butaania. Lisäksi polttomoottorin sylinterissä palaminen on aina hyvin epätäydellistä aiheuttaen valtavan määrän erityiseti hiilivetyhdisteitä.
Biopolttoaineitten tuottamista bioreaktoreissa ei tutkita juurikaan nyt, koska se on koeteltua tekniikkaa vuosisatojen ajoilta. Bioreaktoreita käytetään lähes kaikilla keskikokoisilla ja kaikilla isoilla kunnallisilla jätevesilaitoksilla jätevesilietteitten mineralisoimisksi, Suomessakin noin 100 laitosta. Lisäksi niitä on paljon käytössä yhdyskuntabiojätteen määrän ja päästöjen minimoimiseksi. Sekä jätevedenpuhdistamoilla, että jätelaitoksilla biokaasu käytetään laitoksen tilojen lämmitämiseen ja laitoksen oman sähkön tuottoon. Autokäyttön se ei sovellu korkean hinnan ja suuren hiilidioksidipitoisuuden vuoksi; mädätys, kaasunkeräys, kaasun puhdistus, kaasun painestus hydraulisesti n. 200 baariin, jakelu, jakeluverkosto, muutostyöt autoon, ..... Edelleen bioreaktorista syntyy rejektivettä, joka sisältää hyvin väkevöitynyttä typpipitoista jätettä, joka pitkämolekyylisen rakenteensa johdosta vaatii pitkäikaisen aeroobisen ilmastuksen, paljon energiaa ja paljon rahaa. Siksi biokaasu onkin vain keskustapuolueen johdon valtion verovaroin tuetun harrastus, kuten Juha Sipilän Chempolis.
- Anonyymi
ongelma poltto moottorissa sen vanha tekniikka kulutus lukemia ei olla saatu järkeviin lukemiin jolloin saasteekin vähenisi,
- Anonyymi
Älä viherhippi jaksa tuota.
Vuoteen 2040 on enää 20 vuotta, ja Suomessa ajellaan 12-20 vuotiailla 300-3000€ polttomoottoriautoilla. Tilanne ei tule muuttumaan miksikään 20:ssä vuodessa. Päinvastoin, sähköauton kaltainen kertakäyttölelu (vrt nykyiset kodinkoneet)
on aivan liian kallis tavalliselle duunarille.
Kovapalkkainen ehkä ostaa kokeeksi yhden palatakseen sen lauettua polttomoottoriin. - Anonyymi
Älä unta nää. Täällä kalliissa suomessa autot ajetaan 30-40v ikään. Joten vuosisadan lopulla alkaa polttomoottoriautot vöhenemään vaikka uusien myynti loppuisi -30
- Anonyymi
Sähköautojen radioaktiiviset päästöt eristettävä 100000 vuodeksi maan alle kallioon louhittavaan luolaan.Sinne ei ihmisellä ole sen jälkeen säteilyn takia asiaa.Siinäpä perintöä jälkipolville ilmastovouhottajilta.Eikä se luolan louhiminen kallioon aivan ilmaista ole.
- Anonyymi
Tuskinpa monellakaan on asiaa syvälle maan sisälle, olipa siellä säteilylähteitä tai ei.
Taustasäteilyähän siellä on ilman ydinvoimalaakin.
Pakkoko se on mennä kaivelemaan sinne satojen metrien syvyyteen juuri siitä kohdasta, kaivaahan voi vierestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa monellakaan on asiaa syvälle maan sisälle, olipa siellä säteilylähteitä tai ei.
Taustasäteilyähän siellä on ilman ydinvoimalaakin.
Pakkoko se on mennä kaivelemaan sinne satojen metrien syvyyteen juuri siitä kohdasta, kaivaahan voi vierestä.Pohjavettä ei kannata pullottaa ja myydä kovin läheltä sitä saastunutta tunnelia.
- Anonyymi
Fakta tieto: sähköautolle käy kuten..Sähköautolle kävi 100v sitten. Suomessa puhutaan, että Kiina panostaa sähköautoiluun - vanhaa tietoa! Ei panosta enää.
Sähköautoilun ongelmat: pitkä latausaika, sähkön tuottamisen vaikeus puhtaasti - varsinkin riittävästi, kun miljoonat kytketään yhtä aikaa verkkoon. Lyhyt käyttösäde, joka romahtaa kylmässä ja tienvarsipysäköinnin latausongelmat ovat osoittautuneet ylivoimaisiksi haasteiksi yhdessä akkujen valtavan ympäristörasituksen ja onnettomuuksissa palovaaran kanssa (tavallinen vaahtosammutus ei toimi).
Kiina lopettaa panostuksen sähköautoihin 2020 mennessä ja on ryhtynyt tukemaan jo USAn voimakkaasti tukemaa vetyteknologiaa. Vetyä pidetään puhtaampana ja tehokkaampana energialähteenä.
Kiina, USA ja Venäjä tunnustavat ettei ihminen ole ilmastonmuutoksen takana, ne kun eivät kuulu päästökauppa hyötyjiin. Kairausnäytteet kun osoittavat että nyt eletään 8000 vuoteen kylmintä vuosituhatta, josta IPCC vaikenee. - Anonyymi
Tässä auto meni uusiin puihin.https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2572924
- Anonyymi
moottodeita on muutettu niin että vaihto ehtoisilla poltto aineilla ei onnistu tuosta vaan öljy yhtiöt ja verottava valtio pitää monopolin sailymisestä,
- Anonyymi
Ja Ps,n kannatus nousee,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
- Anonyymi
Vasemmisto on vastustanut yksityisautoilua vuosikymmeniä. Paljon ennen kuin Vihreää liikettä on ollut olemassakaan ja vielä paljon ennen kuin puhuttiin mitään ilmaston lämpenemisestä.
1970- luvulla käytettiin 1. energiakriisiä syynä yksityisautoilun rajoittamiseen, moottoriteiden rakentamisen estämiseen, pysäköinnin vaikeuttamiseen jne.
Ongelman ratkaisu oli ihmisten siirtyminen joukkokulkuvälineisiin kuten muissakin itäblokin maissa.
Nyt on tämä ilmaston muutos ideologisena apurina.
Jos sähköisiin yksityisautoihin siirrytään ilmastollisista syistä, sosialistit kyllä keksivät niillekin rajoituksia vaikeuttaakseen niiden käyttöä. - Anonyymi
tosiaan rooman klubi loi uhka kuvan öljyn loppumisesta suomessa 74 v tuli suuri hinnan korotus ennusteen mukaan öljy varanto piisaisi noin 35 vuotta ,
- Anonyymi
Silloin alkoi myös 90 km/t kattonopeus polttoaineen säästämiseksi.
- Anonyymi
Joo ei onnistu tavan duunareilta ostaa kalliita sähköautoja kun normiautot maksavat heille korkeintaan 3000 euroa. Akut kuluvat muutamassa vuodessa ja ovat erittäin kalliita joten jos halutaan lopettaa työläisten autoilu niin äänestä vihreitä ja vasemmistoa.
Sähkö ei riitä kun kaikki autot ovat sähköautoja. Kriisiaukoina koko sähköverkko saattaa romahtaa ja autot ja sähkölämmitteiset talot kylmenevät. Tämä on jo nähty useasti.
Öljylämmitys ja hiilellä toimiva lämmitys(kaukolämpö) ei romahda.
Ettekö vieläkään tajua ,että sähköntuotanto on paljon suurempi päästöjen aiheuttaja kun liikenne.- Anonyymi
Niinpä.
- Anonyymi
Täällä kun halutaan raitistua ja tietyt kirjoittajat tunkee AA kerhoa ja niiden sanontoja kurkusta sisään ihmisille jotka ovat todella herkässä mielen tilassa niin se kuulostaa vähän siltä kuin masentunut henkilö joutuisi uskonlahkon vieteltäväksi juuri siitä syystä että mieli on heikko.
Kyllä masentuneelle on parempi mennä terveyskeskukseen ja saada sieltä lähete mielenterveystoimistoon, meinaan että enemmänhän siinä menee sekaisin jos sellaiselle henkilölle aletaan tuputtamaan jahvetta, jeesusta ja ties mitä - Ymmärrätte mitä tarkoitan.
Juova alkoholisti on samanlaisessa herkässä mielentilassa ja hänen halutaan lopettavan juominen, ilman mitään agendaa joka voi johtaa päinvastaiseen toimintaan.
Se agenda voi toimia vähän aikaan, mutta jossain vaiheessa tulee järki mukaan kun henkilö raitistuu, eikö?
Tuossa alla on AA kerhon 12-askelta, ne ovat kuin raamattua lukisi, sanotaanhan siellä raamatussakin että Älä tapa - mutta eiköhän jokainen tajua sen ilman raamattua.
________________________________________________________________
1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.
2. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.
3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin hänet käsitimme.
4. Suoritimme perusteellisen ja pelottoman moraalisen itsetutkistelun.
5. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.
6. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.
7. Nöyrästi pyysimme häntä poistamaan vajavuutemme.
8. Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.
9. Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.
10. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.
11. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.
12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.
_______________________________________________________
Onhan noissa askeleissa hyviäkin asioita kuten raamatun käskyissä, esim: Älä varasta, mutta jokainen tietää ilman raamattuakin olla varastamatta, toki.
Ja minä en ole uskovainen, otin vain esimerksi tuon raamatun.
Mutta kun luette noita "askeleita" jotka ovat tehdyt 1930-luvulla kahden äärialkoholistin toimesta, jotka tajusivat lähestulkoon kaiken menettäneenä että henki lähtee nuorehkona jollei laita korkkia kiinni - Pystyisitkö Sinä laittamaan korkin kiinni ilman korkeampaa voimaa ilman tälläista kerrontaa: , myöntämään väärien tekojen todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle. Kuulostaa aika vanhan ajan meiningiltä, eikö?
Kaikki tietää että 1930-luvun Yyhdysvallat on aivan eri asia kuin Suomi vuonna nyt ja onhan nuo askeleet aika julmetun raskaita, uskonnollisia ja ehkä jopa typeriä, tarkoitan ehkä typerän lapsellisia näinä päivinä hyvinvointi Suomessa vuonna 2019.
AA kerhon pystyttäneet kaverit olivat; William Wilson joka toimi osakemeklarina/osakehuijarina 1930-luvulla ja Robert Smith joka toimi lääkärinä erikoisalanaan peräsuolikirurgia.
Itse kävin AA ryhmissä vuoden verran ja monissa ryhmissä kävinkin pitkin Suomea, mutta en saanut sieltä raittiutta, sen sain olemalla oma itseni ja juttelemalla muiden holistien kanssa kahvilla, heh, siitä se lähti ja sen jälkeen on ollut elämä raitista ja kivaa.
Mutta ei ne askeleen lukemiset ja ennen lahkomaisen ryhmän alussa luetut päivän tekstit minua raitistuttaneet, ne vaan kuulosti hölmöltä, höh!
Jos joku AA ryhmästä saa raittiuden, niin se on tietenkin parempi kuin että ryyppää itsensä hautaan, todellakin.
Tosin moni kävi siellä vuodenpäivät ja sai sen raittiuden, mutta sen jälkeen he ovat olleet selvinpäin omana itsenään tai muissa vähän rennoimmsissa raittiuspiireissä. Hyvä näin!
Raittiutta kaikille alkoholisteille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1783741
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262710Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?582554- 1462361
- 672046
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3151944- 311441
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381377Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161275