Mulle sanottiin, että ajan hyvin, mutta huomaa, että olen vielä kokematon. Mistä sen huomaa? Miten kokemattoman kuskin ajaminen eroaa kokeneesta?
Sain kortin vasta muutama kuukautta sitten, joten varmasti olen kokematon, vaikka olenkin mielestäni kehittynyt tosi paljon ja ajaminen sujuu jo hyvin. Haluaisin kuitenkin kehittyä vielä lisää. En haluaisi enää kakkosvaiheessa vaikuttaa kokemattomalta. Mutta miten?
Kokemattomasta ajotavasta
8
1695
Vastaukset
- mä....
Kokemattomuus varmasti näkyy, ehkä eniten itsevarmuudessa tai sen puutteessa/ miten ottaa eri tilanteet liikenteessä.
- pohtija
tuohon ei auta kuin lisäkokemus. Hyvin sanottu. Kiitos! Ei taida kannataa alkaa esittää varmempaa kuin mitä on, ettei mene riskipeliksi.
- Jamppa1
pohtija kirjoitti:
tuohon ei auta kuin lisäkokemus. Hyvin sanottu. Kiitos! Ei taida kannataa alkaa esittää varmempaa kuin mitä on, ettei mene riskipeliksi.
on kun ajat reilua ylinopeutta, ajat liikenteenjakajan vasemmalta puolelta, ajat punaisia päin, puhut samalla sujuvasti kännykkään ja syöt eväitä. Et käytä turhaan valoja, vilkkuja, puhumattakaan että turvavyötä. Pelaat vaikka pasianssia samalla koska auton käsittely on vaikeusasteikolla samaa tasoa vessan vetämisen kanssa. Niin ja olet aina oikeassa.
Yllä olen minä aikoinani ajettuani pitkän työpäivän. Hiukan ehkä karkeasti sanottuna, ei kuitenkaan paljon. Uskallan väittää että ajotapani oli hyvin kokenut ja myös näytti siltä. Sitten otin askeleen taaksepäin ja nykyään käytän jopa turvavyötä. On muuten vähemmän päänsärkyäkin.
Ja pointtihan oli se että kyllä säkin vielä ehdit olla kokenut, sekä hyvässä että pahassa, eli älä hötkyile asioiden edelle vaan ole tarkkana ja erityisesti myönnä itsellesi tekemäsi virheet niin kehityt.
lisääntyy ja muista, AJA AINA SELLAISELLA NOPEUDELLA, että hallitset sen auton AINA, oli KELI ja OLOSUHTEET mitkä tahansa. Ennakoi tilanteet, pidä RIITTÄVÄSTI VÄLIÄ edessä menijöihin, niin kyllä se siitä. 30 vuoden päästä huomaat että vieläkin on opittavaa. Ja jos mahdollista, KÄY JÄÄLLÄ AJAMASSA ja harjottelemassa ensi talvena, niin saat turvallisesti tuntumaa siihen autoon miten se käyttäytyy ääritilanteissa.
Turvallista ajomatkaa!- aikanaan
Sitten kun ei tarvitse ajatella etukäteen mitä on tekemässä, vaan vilkun käyttö, ryhmittymiset, yms. Tapahtuvat luonnostaan ilman että sitä edes huomaa... Ja siitä toisesta vaiheesta ei tarvitse huolestua, on ihan läpihuutojuttu, en ole kuullut että kukaan olisi sitä reputtanut jos edes mahdollista.
- Kolariton
Katse pitäisi siirtää kauemmaksi kuin siihen auton nokkaan, joten pystyt ennakoimaan erilaiset liikennetilanteet ja vähentämään kolaririskiä. Rauhallisuus on myös valttia, eli ei pidä tehdä hätiköityjä ratkaisuja. Liian hidas vauhti taas lisää turhaan ohituksia eli pitää pystyä ajamaan liikennevirran mukana. Kokeneen ajotavan erottaa helposti kokemattomasta. Vertaapa itseäsi esim taksinkuljettajiin.
Jos ajaa heikoilla jarruilla varustetulla autolla mieluummin kuormaautolla oppii vakisinkin ennakoimaan liikenteessä samoin vilkun käytön huomaa, varsinkin kun muut ei käytä. Kiihtyy huonosti, taas ennakoipi mäet risteukset ym. Autokoulussa pitaisi ajattaa heikennetyllä autolla, niin tietäis miten hidas kiihtyvyys ja ennen kaikkea hidas jarrutus vaikuttaa ajamiseen. jolloin kunnioitus rekkoja kohtaan kasvaisi.
- ursis
parin vuoden päästä semmoisen kuskin kyytiin, joka on saanut kortin pari kuukautta sitten, niin varmaan huomaat hänet "kokemattomaksi" vaikka hän ajaisi ihan hyvin. Kehityt sitä mukaa kun ajokokemusta tulee lisää, ei siitä tarvitse sen kummemmin painetta kantaa, eikä sinun tarvitse vaikuttaa kokeneemmalta kuin mitä olet.
Mistä sen huomaa? Et vielä parin kuukauden jälkeen tunne autoa ja sen ominaisuuksia läpikotaisin, ehkä ajat jonkin kokeneen kuskin mielestä liian pienellä vaihteella, ehkä olet varovaisempi esim. kolmion takaa tullessa ja jäät varmuuden vuoksi odottamaan lähestyvää autoa vaikka ns. kokenut kuski miettii että hyvin siihen väliin ehtisi. Itse ainakin olin monta kuukautta tai ehkä monta vuotta vähän "ylivarovainen", ja sehän on jälkeenpäin ajatellen pelkästään hyvä asia. Älä missään nimessä ala ottaa riskejä vaikuttaaksesi kokeneelta!
Kakkosvaiheeseen tuleva kuski ei tosiaankaan ole täysoppinut eikä kuulukaan olla. Siellähän nimenomaan yritetään korjata mahdollisimman monta virhettä ennen kuin niistä ehtii tulla tapa. Kun sinusta kerran tuntuu, että ajaminen sujuu jo hyvin, niin silloin olet pitkällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1442460
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262400Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502309- 1352190
- 591840
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2461685- 311381
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201319Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161205Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi341194