KATSASTUSPAKKO

TRAKTOREILLE!!!

Eli tänään lehdessä (ilkka) liikenneturvallisuustutkija Mikko Malmivuo ehdottaa traktoreiden katsastusvelvollisuuta!!

Artikkelin mukaan: Suomessa 330 000 traktoria vuonna 2003 omaisuusvahinkoja 2 500 kpl ja henkilövahinkoja 110 kpl korvaussummat yli 10 milj.€
Ehdotus: vilkkuvalo katolle! (ei mielestäni hyvä jo nyt liikenteessä keltainen vilkkuvalo kärsinyt INFLAATION!!!)
Jarruissa paljon vikaa ja koppien lukot aukeilleet liian helposti ja aiheuttaneet vaaratilanteita!

No kyllähän tr:it tulisi olla kunnossa ja jos ei niin ajellaan varovasti niin näitä LISÄKUSTANNUKSIA ei tulisi...
Nyt kai vähän myöhäistä vaikuttaa...

Saa nähdä kuinka tää käytännös onnistuis?
Kun meiltäkin yli 40 km. lähimpään katsastuskonttoriin...
Ja talossa MF-35 joss ohjaus väliä ja valot ja jarrutkin pitäis kattoo...
Mutta kaikki jotka ajaa niin ajaa sen kunnon mukaan hitaasti ja varovasti.
Ja sillä ajetaankin niin vähän! kätevä lähtee kattoo tiluksia kun illalla muilta töiltä ehtii!

11

2174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

      pienikin kiusa, onhan ne ennenkin tuota yrittäneet, rahstusta taas.

      • arii

        itekki tota maataloutta harrastelen!
        ja oon kyllä pikkasen hämmästynyt kon pimeessä tulee traktori vastaan eikä koko koneessa oo valon valoo ei eteen eikä taakse!
        sais kyl jo virkavalta puuttuu moiseen touhuun!
        ainahan sitä nyt joku lamppu on pimee et koko kone ihan valoton!
        onko noi "ylileveysvalot" vallan jääneet pois ku niitä niin harvoin näkee noissa levipyörin varustetuissa rattoreissa?
        ite ne laitoi paikalle samalla ku levikkeetkin laitoin!


      • isäntä
        arii kirjoitti:

        itekki tota maataloutta harrastelen!
        ja oon kyllä pikkasen hämmästynyt kon pimeessä tulee traktori vastaan eikä koko koneessa oo valon valoo ei eteen eikä taakse!
        sais kyl jo virkavalta puuttuu moiseen touhuun!
        ainahan sitä nyt joku lamppu on pimee et koko kone ihan valoton!
        onko noi "ylileveysvalot" vallan jääneet pois ku niitä niin harvoin näkee noissa levipyörin varustetuissa rattoreissa?
        ite ne laitoi paikalle samalla ku levikkeetkin laitoin!

        valot pitäis pitää kondiksessa mutta katsastus on ihan älytöntä määräisivät nyt ensin esim. veneille katsastuksen


    • Haastaja

      Aika pieni on korvaussumma per traktori , niistäkin merkittävä osa lienee lumenauraajien ja pientareiden niittäjien aiheuttamia vahinkoja , jotka maksetaan tavallisten käyttäjien maksamilla vakuutusmaksuilla .

      Aktiivikäyttäjien koneet on kunnossa , ei yli 10 tonnin kärryjä vedetä jarruttomilla koneilla , katsastus korjaisi ainoastaan pihakoneet kuntoon , joilla ei paljon ajeta tiellä tai todennäköisemmin pihakoneet poistettaisiin rekisteristä katsastusvaatimuksien takia .

      Eli täysin susi esitys .

      • traktorit

        on yleensä noita paapan perintökalleuksia ja niitä muutenkin huonokuntoisia vanhoja pihakoneita niinkuin kerroit.
        Jokapäiväisessä työssä käytettävät koneet on pakko olla kunnossa jarrujen ja valojen suhteen, heh aika vaikeaa on jarruttomalla vehkeellä töitä tehdä.


    • Kallis EU

      Suomessa päättäjillä ei ole enää muuta keinoa kerätä kansalta jatkuvasti rahaa EU:n pohjattomaan kassaan, kuin liikenteestä.
      Taisteluhelikopterit kun olisivat niin kivoja...?

      Polttoiaineet, vakuutukset, katsastukset,pakokaasumittaukset iskaritestit, ratsiat, pysäköinnit, käyttömaksut, renkaiden kierrätysmaksut, romuautomaksut jne.
      Silti teiden kunnosturahatkin ovat aina loppumassa. Poliiseille tutkia, piikkimattoja, ampma-aseita, automaattisia nopeudenmittauksia jne.
      Rahastuskynnyksen ylitys varmistetaan laittamalla kuivalle ja suoralle moottoritielle 40 km/h rajoitus. Ja kun pysähtyy, niin lappuliisat jatkaa rahastusta..!

      Lehdessä on lähes joka toisella sivulla uusi ehdotus, jolla lisätään liikenteestä koituvia maksuja kansalaisille.

      Kun työnantajan kestokyky loppuu, niin hän pistää firmansa kiinni.
      Ainoa, mikä liikkuu viimeiseen asti, niin on liikenne. Siksi kaikki rahastus ja pakkomaksut kohdistetaan sinne.

      Eiköhän siirrytä mekin PA:t lentokoneen käyttäjiksi.
      Kukaan ei valita päivittäistä lentoa Brysseliin "töihin" kalliiksi?

      Miksi virkamiesten jokaiselle kravatille ei säädetä erillistä "silitysmaksua", sekä pakollista satelliittiseurantalaitetta, jolla äänestäjä voisi reaaliajassa seurata edustajansa tekemisiä?

      Maanviljelijöitä on jahdattu viimeaikoina tosi rankasti. Joka ei vieläkään ole "ymmärtänyt" lopettaa viljelyä, niin hoidellaan uusilla liikennemaksuilla.

      Mikähän toinen yritys sallisi, että jokainen työkalu ja laite vaaditaan katsastettavaksi säännöllisesti, sekä vakuutetaan erillisenä?

      Tuskin rakennusfirmallakaan on jokaisella vasaralla erillistä tapaturmavakuutusta.

      • tulisi

        Olisi kiva(?) nähdä kun teille ilmestyisi jono katsastukseen menevistä traktoreista. Osa ajelisi niillä 100km katsastuksen takia. Voi olla että muuten vuodessa ei tarvitse ajaa yhtä paljoa kilometreissä, ei sitä pienessä peltotyössä paljoa tule.

        Kallista tulisi, kun traktoreita vietäisiin rekoilla katsastukseen tai vaihtoehtoisesti menisi muutama tunti työaikaa katsastukseen. Kokonaiskustannukset olisi ihan jotain muuta kuin alle 100e/traktori.

        Olen silti sitä mieltä että turvallisuus on tärkeätä ja ihmisten turvallisuuden vaarantamista pitää torjua.


      • tulisi kirjoitti:

        Olisi kiva(?) nähdä kun teille ilmestyisi jono katsastukseen menevistä traktoreista. Osa ajelisi niillä 100km katsastuksen takia. Voi olla että muuten vuodessa ei tarvitse ajaa yhtä paljoa kilometreissä, ei sitä pienessä peltotyössä paljoa tule.

        Kallista tulisi, kun traktoreita vietäisiin rekoilla katsastukseen tai vaihtoehtoisesti menisi muutama tunti työaikaa katsastukseen. Kokonaiskustannukset olisi ihan jotain muuta kuin alle 100e/traktori.

        Olen silti sitä mieltä että turvallisuus on tärkeätä ja ihmisten turvallisuuden vaarantamista pitää torjua.

        että kyllä se traktori pysyy kunnossa kaikin puolin ja aina,MUTTA sen käyttäjän viitseliäisyydestä riippuu ne valojen ym kunnossapito, eli laitetaanko ne HETI KUNTOON vai jätetään "tuonnemmaksi",Vaikka saman ajan se vie
        tekee sen milloin tahansa.Kokeilkaa vaikka jos ette usko,voi jopa säästää sakoilta.
        Siinä on OMAKIN TURVALLISUUS KYSEESSÄ!
        Eikä se katsastus paljon auta, jos ne valot kerran vuodessa olis kunnossa.


    • muamies

      Turhaa rahastusta. Kepu ei tätä niele saatte olla ihan varma. Suomessa kuolee 2700 henkilöä tapaturmaisesti joka vuosi, pitäsköhän jokaisen kansalaisenki käydä joka vuosi terveyskatsastuksessa. Laskettelurinteissä sattuu vuosittain kymmeniätuhansia tapaturmia, no ne onkin sikariporsaita. Autoilijat aiheuttaa enempi vahinkoja vaikka on katsastetut menopelit!! Oispa se aikamoinen liikenneriski jos nuo traktorit laitettas köröttelemään talviliukkaalla vielä katastuskonttorille 25-40 km/h. Saattaspa siinä peräkolarit lähteä uuteen nousuun myös pääkaupunkiseudulla, ei riittäs enää 500 kolariautoa päivässä. Onkohan tämä peltiseppien keksimää älämölyä. Lapin perukoilla sais körötellä katsastukseen kokonaisen viikon, näläkäkuolema tulomatkalla ku ei ole kyläkauppoja ruokahuoltoon eikä pelekällä leimallakaan elä.

      • heh....

        Kepuhan nielee kaiken mitä sen eteen tuodaan.


    • Kallis EU

      Odotin, että traktorimiehet tietävä, mikä on pelin nimi. Ks. aikaisempi kirjoitukseni.

      Eli nuo katsastusjutut ovat peitenimiä kansalaisten kusetuksille.

      Tänään tuli siis jatkoa, kuten olin jo ennustanutkin.
      Kalevasta 5.5.2005.

      Lainaus tuosta lehdestä..
      "Rauhanturvalain muutos tuli eteen, jotta Suomi voi osallistua EU:n taistelujoukkoihin".
      (Toki asiasta on enemmänkin juttua)

      Taidetaan tarvita Paskervillerillekin erilinen ympristön hajuvero, sillä herrat tarvitsevat rahaa lisää sotatantereelle. Eli pian vaaditaan jokaiselle laitteelle jokin lisämaksu.

      Maksut on tietysti helpoiten ujutettavissa silloin, kun lisämaksu voidaan perustella muka "TURVALLISUUDELLA", kuten katsastuspakko.

      Tuo Paskerviller on eräs paskakärrymerkki, jos nimi kuulosti oudolta.

      Sodassa oleet ovat minullekin kertoneet, millaista oli sodan kynnyksellä...!
      Tuskin on kohta huolta Suomenkaan ylituotannosta..!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      167
      3006
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2510
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2406
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      139
      2257
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1956
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      258
      1779
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1401
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1329
    9. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1259
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe