Neuvokaapa nyt hyvät ihmiset mitä tehdä kun olisi kova halu alkaa opettelemaan maatalon töitä , eritoten navettatöitä.
Mistä lähteä liikkeelle ?
Maatalon emännäksi
29
5076
Vastaukset
- emännäksi
Kattelet komian isännänalun ja meet sinne emännäksi.
- poikamiehiä
riittää maalla, että ei muuta kuin valkkaamaan.
- Tuijaliini
poikamiehiä kirjoitti:
riittää maalla, että ei muuta kuin valkkaamaan.
En kyllä ihan odottanut saavani tuollaisia neuvoja , kiitos vain teille.
On ilmeisesti haettava apua jostakin muualta.
Olin ja olen nimittäin aivan tosissani ! - Haastaja
Tuijaliini kirjoitti:
En kyllä ihan odottanut saavani tuollaisia neuvoja , kiitos vain teille.
On ilmeisesti haettava apua jostakin muualta.
Olin ja olen nimittäin aivan tosissani !Eikös nuo ollut aivan odotettuja vastauksia , ottaen huomioon otsikkosi ? :)
Eikös maatalon emäntä ole yleensä maatalon isännän parempi puolisko ? - emäntä
Haastaja kirjoitti:
Eikös nuo ollut aivan odotettuja vastauksia , ottaen huomioon otsikkosi ? :)
Eikös maatalon emäntä ole yleensä maatalon isännän parempi puolisko ?minäkin katselin. Ei maataloustyöntekijä ole maatilanemäntä. No, opit varmaan tämänkin siellä työharjoittelussa. Onnea!
- Tuijaliini
Haastaja kirjoitti:
Eikös nuo ollut aivan odotettuja vastauksia , ottaen huomioon otsikkosi ? :)
Eikös maatalon emäntä ole yleensä maatalon isännän parempi puolisko ?Olette aivan oikeassa , nyt on oikaisun paikka.
Huomaa että olen vasta harjoitteluvaiheessa.
Mutta tiedä vaikka otsikko pitäisi joskus paikkansa. - Haastaja
Tuijaliini kirjoitti:
Olette aivan oikeassa , nyt on oikaisun paikka.
Mutta tiedä vaikka otsikko pitäisi joskus paikkansa....jos se otsikko voi pitää joskus paikkaansa :)
Pitäähän päämäärätavoite olla , vaikka ensin olisi harjoitteluvaiheessa :)
Joo, ehkä jo riittää.......... - Mika
Tuijaliini kirjoitti:
Olette aivan oikeassa , nyt on oikaisun paikka.
Mutta tiedä vaikka otsikko pitäisi joskus paikkansa.Jo tok pittäähän sitä immeesellä olla unelmia.
- suorita
ensihätään karjatalouden ammattitutkinto.
Jotku maatilat ottaa töihin palkkatyöläisiä, kannattaa olla yhteydessä lomitusyksikön maaseutupalveluhin, sieltä voi joitain irrota.
Oppisopimuksella jotku ovat päässeet töihin, vai onko sinulla jo paikka mihin mennä, jos on niin kyllä tekemällä oppii:)- Tuijaliini
Olipa mukavaa luettavaa !!!
Ei ole paikkaa mutta täällä missä asun niin otettaisiin ilomielin harjoittelemaan useampaankin paikkaan.
On muuten jännä asia se miten tähän intooni suhtaudutaan.
Olen ammatiltani sosiaalialan ihminen ja nyt, ennenkuin on iältäni liian myöhäistä , haluaisin tehdä sitä työtä mitä olen pikkutytöstä asti halunnut.
Kuitenkin minua katsotaan todella ihmetellen kun näistä puhun , sanotaan vain etteihän nykyaikana kukaan enään navettaan halua.
No , ehkä olen sitten kummallinen mutta aion toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni.
Huomenna menen lomitustoimistoon selvittämään asiaa. - Mimmukka
Tuijaliini kirjoitti:
Ei ole paikkaa mutta täällä missä asun niin otettaisiin ilomielin harjoittelemaan useampaankin paikkaan.
Olen ammatiltani sosiaalialan ihminen ja nyt, ennenkuin on iältäni liian myöhäistä , haluaisin tehdä sitä työtä mitä olen pikkutytöstä asti halunnut.
Kuitenkin minua katsotaan todella ihmetellen kun näistä puhun , sanotaan vain etteihän nykyaikana kukaan enään navettaan halua.
Huomenna menen lomitustoimistoon selvittämään asiaa.Mukavaa kuulla, etten ole ainoa laatuani. Mulle vaan kävi niin päin, että löysin ensin isännän ja lehmät tulee siinä kaupan päälle. Vielä käyn muualla töissä (sosiaaliala mullakin), mut ihan vakavasti meinaan, että jään jossain vaiheessa kotiin lypsämään lehmiä. Olen pienestä asti käynyt naapurin navetassa ja kun tuon isännän löysin, entisestään on vahvistunut, että nyt olen löytänyt oman juttuni. Aika kauan se silti kesti, koko opiskeluajankin mietin, miksi en hakeutunu johonkin käytännönläheisemmälle alalle.
Tsemppiä sulle, Tuijaliini! - näyttää
trendi nyt taas olevan että muutetaan maaseudulle:)
Asun maaseudulla ja täällä on tosi rauhallista ja mukavaa ei tarvise kiusaantua naapureista ja toisaalta pieni paskanhaju ei haittaa verrattuna kaupungin pölyy, tehtaiden saasteisiin, sekä meluun.
Luonnon ehta tavara ei saastuta luontoa vaan paremminkin lannoittaa sitä:)
Olen myös työssä maatalouden alalla, joten terveisiä, jaksamista ja tsemppiä lehmien kanssa työskenteleville:) - Jaskaxx
Mimmukka kirjoitti:
Mukavaa kuulla, etten ole ainoa laatuani. Mulle vaan kävi niin päin, että löysin ensin isännän ja lehmät tulee siinä kaupan päälle. Vielä käyn muualla töissä (sosiaaliala mullakin), mut ihan vakavasti meinaan, että jään jossain vaiheessa kotiin lypsämään lehmiä. Olen pienestä asti käynyt naapurin navetassa ja kun tuon isännän löysin, entisestään on vahvistunut, että nyt olen löytänyt oman juttuni. Aika kauan se silti kesti, koko opiskeluajankin mietin, miksi en hakeutunu johonkin käytännönläheisemmälle alalle.
Tsemppiä sulle, Tuijaliini!Minä kun katselin netistä uutta emäntää itselleni, maalla viihtyvälle ydinvoimalahenkilölle, tuntui siltä että ainoa mikä naisia maalla kiinnosti, oli käyskentely metsäpolulla ja auringonlaskun ihailu.
Emännältäni edellytin kyllä muutakin puuhaa maalla, ja hyvän emännän lopulta löysinkin. Muutti jopa Helsingistä luokseni asumaan. - Mika
Tuijaliini kirjoitti:
Huomenna menen lomitustoimistoon selvittämään asiaa.Elä pistä käsiäs kakkaan.
- Lomasihteeri
lomatoimistoissa sinut. Työntekijöistä on pulaa.
- Emäntä
Jos Tuijaliini (muistinko oikein?) meinaa sitten kuitenkin taka-ajatuksena emännäksi, niin ei se kauan lomituspulaa ratkaise. Pahentaa vaan, kun on kohta sijaisapua vailla äitiyslomalle.. ;)
- nyt
Emäntä kirjoitti:
Jos Tuijaliini (muistinko oikein?) meinaa sitten kuitenkin taka-ajatuksena emännäksi, niin ei se kauan lomituspulaa ratkaise. Pahentaa vaan, kun on kohta sijaisapua vailla äitiyslomalle.. ;)
tramatisoida tätä.
Ottaen trendinä huomioon lomituspulan nyt, veikkaan että ollaan menossa tilanteeseen 10v sisällä, jossa tilat suurenee ja määrä vähenee, joten lomittajat poistunee luonnollisen poistuman kautta. Kysymys kuuluukin montako lomittajaa enää suomessa tarvitaan vuonna 2010 tai 2020, kannattaisi ruveta ennakoimaan tilannetta:)
Kuitenkin tervetuloa tänään tässä ja nyt lomitusapajille, toivottavasti saat sieltä sen mitä olet lähtenyt hakemaankin:)))
- vangiksi
Lypsykarjatilan emäntänä neuvon; harkitse 1000 kertaa ennenkuin uhraudut lehmien takia! Tämä ammatti on todellakin naimisissa oloa karjan kanssa,joka päivä,vaikka olisikin joskus lomittaja paikalla. Voit sanoa hyvästit lomillesi, niin tavallisina viikonloppuina kuin kaikkina mahdollisina pyhinä, jopa sairastellessasi. Työpäivän pituus varsinkin ajalla keväästä syksyyn on helposti 13-16 tuntia vielä joku mahdollinen poikiminen yöaikaan. Tässä vähän tämän unelma-ammatin totuuksia.. Itse olisin valmis vaihtamaan tämän työn johonkin muuhun..
- Tuijaliini
Kyllä olette rohkaisevia !
Mutta aion silti toteuttaa haaveeni.
Asun maaseudulla ja olen käynyt useasti tuolla naapurissa lypsyllä ja auttanut muutenkin kaikessa missä vain on apua tarvittu , ja kyllä se kuulkaa vaan vahvistuu että tämä on minun unelmani.
Teen kaikkeni että siellä navetassa vielä työskentelen. - Emäntä
Tuijaliini kirjoitti:
Asun maaseudulla ja olen käynyt useasti tuolla naapurissa lypsyllä ja auttanut muutenkin kaikessa missä vain on apua tarvittu , ja kyllä se kuulkaa vaan vahvistuu että tämä on minun unelmani.
Teen kaikkeni että siellä navetassa vielä työskentelen.siinä mitään, jos sulla on niin into lehmiä hoitamaan, niin sitä pitää hakeutua kokeilemaan sitä. Mutta suosittelen just tuota tutustumista alaan, ennen kuin "tahdon" sanot. Minulla on ollut pienestä lähtien tahto tähän, olen kotoisin lypsykarjatilalta, mutta suoraan sanottuna, joinakin päivinä tahto on lujilla.
Mutta niinhän se on varmaan joka ammatissa..
Mutta niinkuin edellä joku sanoi, tämän ammatin kanssa on naimisissa. Sinulla on vuodessa vain 24 vrk vapaata, ei ole viikkovapaita jne. Etkä voi kieltäytyä yötyöstä, etkä ylityöstä. Siihen vielä muistat sitoumuksen eu-direktiiveihin, ettei tule sanktioita. Mutta on parempi, että on tähän työhön kutsumus, ja sitä kautta löytää tilansa, kuin että ihastuu isäntään jossain muualla, ja väkisin ilman työintoa joutuu emännäksi, ja lehmiä tms. hoitamaan. Jälkimmäisessä tapauksessa lehmät yleensä lähtee n. 5 vuoden sisällä... ;) - Karjatilallinen
Tuijaliini kirjoitti:
Teen kaikkeni että siellä navetassa vielä työskentelen.päin töitä etsit?
- Tuijaliini
Karjatilallinen kirjoitti:
päin töitä etsit?
Tuossa joku kyseli että mistä päin töitä etsin ?
Vastaus on taivas kattona elikäs elämäntilanteeni on sellainen että lypsylle voin lähteä etelästä pohjoiseen !
Asun tällä hetkellä itse Etelä - Suomessa. - nainen
on ihan totta:), mutta kuitenkin....
- Valtrakas
Tuijaliini kirjoitti:
Tuossa joku kyseli että mistä päin töitä etsin ?
Vastaus on taivas kattona elikäs elämäntilanteeni on sellainen että lypsylle voin lähteä etelästä pohjoiseen !
Asun tällä hetkellä itse Etelä - Suomessa.Onkos neidolla ajokorttia,mahdollisesti kärry millä kulkea?
Ikäsi tietysti kiinnostaa...kun tuota aloitusotsikkoa silmäilin..=)
Töitähän meillä vähäväkisillä tiloilla kyllä riittää,sais vaan"kysynnän ja tarjonnan"soveliain järjestelyin kohtaamaan.
Läntisessä vai itäisessä etelässä vaikutat?
- venla
Kuulehan nyt Tuijaliini. Olen itse korkeasti koulutettu lehmiä lypsämään päätynyt emäntä, jonka suurin onni ovat terveet lapset ja rakkaus eläimiä kohtaan. Täytyy kertoa, että päädyin emännäksi maatalousoppilaitoksen kautta tutustuttani nykyiseen mieheeni (olen entinen hevostyttö), mutta kieltämättä työ on s i t o v a a ja raskasta, vaikkakin haasteellista. Olemme laajentaneet voimakkaasti tilaamme, ja voin jo tässä vaiheessa kertoa sinulle, että jos valitset ko. ammatin, voit sanoa heipat kaikille ystävä- ym. suhteillesi, sen verran tämä homma rassaa. Toivottavasti olet myös varma miehestäsi, sillä vahva parisuhde on tämän homman onnistumisen edellytys, muutoin kärsivät kaikki. Onnea elämällesi, toivottavasti löydät sen mitä tarvitset!!
mihin se laajentaminen voi johtaa, eli AIKAA EI JÄÄ nauttia elämästä, mutta onnea jatkoon siitä huolimatta.
- mika
Ilimota vuan tämän viestimen kaatta kaekki halus ja tarpees, luppoon sinuva aattoo tässä vaekeessa asijassa.
- Tuijaliini
Heippa Mika !
Oletpas kannustava , kiitos siitä!
Mutta päätöksessäni pysyn , eli pistän käteni kakkaan.
Asia on edennyt tosi hyvin , olen jo ollut harjoittelemassa , nyt vaan täytyisi päättää jäänkö tänne asumaan vai lähdenkö muualle .
Ja sitten syksyllä koulun penkille.
IHANAA !!! - Nimetön
Tuijaliini kirjoitti:
Heippa Mika !
Oletpas kannustava , kiitos siitä!
Mutta päätöksessäni pysyn , eli pistän käteni kakkaan.
Asia on edennyt tosi hyvin , olen jo ollut harjoittelemassa , nyt vaan täytyisi päättää jäänkö tänne asumaan vai lähdenkö muualle .
Ja sitten syksyllä koulun penkille.
IHANAA !!!Hei! Mä voi tiedä hyvä paikka tulla ementä!:)
Laita yhteys tiedot jos kinnostaa nuori maitoisäntä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1673046
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262520Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542416- 1462291
- 671956
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2611786- 311401
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201339Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi361269Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161235