Miksi sumuvalo palaa?

Noviisi

Kytkin vaunun ja auton ekaa kertaa ja autosta syttyi takasumuvalo palamaan! valo palaa vaikka auto ei käykkään ja myös sumarin merkkivalo loistaa kojetaulussa!?! Johdot pitäisi kyllä olla oikein kytketty!

26

6963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O. Velin

      Pitäisi ja pitäisi. Ne pitää olla oikein kytketty. Voi tietysti olla, että maadotus on kytketty ruosteeseen. Se voi saada hauskoja aikaan.

      • val

        sumuvalo saapi virran vaunun akusta,


      • Setä
        val kirjoitti:

        sumuvalo saapi virran vaunun akusta,

        7-napaisen pistokkeen nastojen kytkentätapaa muutettiin jossain vaiheessa.
        Ongelma ratkeaa katkaisemalla yhteys vaunun akusta vaunun kytkentäpistokkeeseen.


      • Epeli.
        Setä kirjoitti:

        7-napaisen pistokkeen nastojen kytkentätapaa muutettiin jossain vaiheessa.
        Ongelma ratkeaa katkaisemalla yhteys vaunun akusta vaunun kytkentäpistokkeeseen.

        Noissa 7 napaisissa pistokkeissa on normaali peräkärrykäytössä 1 tyhjä napa.Tätä napaa käytetään matkailuvaunukäytössä yleisesti vaunun akun lataamiseen ajon aikana.Mutta uusissa vaunuissa ja peräkärryissä on myös sumuvalo.On siis ruvettu käyttämään samaa napaa sumuvalon virtalähteeksi.Jos nyt vetokoukussa on kytketty siihen napaan sumuvalo ja vaunussa latausjohto,niin virta sumuvaloille tulee vaunun akusta.Kuten edellinen sanoi.Virta poikki vaunusta siihen napaan,tai muutos koukun virtakytkentään.


      • Muustakaan
        val kirjoitti:

        sumuvalo saapi virran vaunun akusta,

        Se virran saisi ei ainakaan auringosta


      • Noviisi
        Epeli. kirjoitti:

        Noissa 7 napaisissa pistokkeissa on normaali peräkärrykäytössä 1 tyhjä napa.Tätä napaa käytetään matkailuvaunukäytössä yleisesti vaunun akun lataamiseen ajon aikana.Mutta uusissa vaunuissa ja peräkärryissä on myös sumuvalo.On siis ruvettu käyttämään samaa napaa sumuvalon virtalähteeksi.Jos nyt vetokoukussa on kytketty siihen napaan sumuvalo ja vaunussa latausjohto,niin virta sumuvaloille tulee vaunun akusta.Kuten edellinen sanoi.Virta poikki vaunusta siihen napaan,tai muutos koukun virtakytkentään.

        jos katkastaan akun ja kyseisen navan yhteys, niin eihän vaunun akku enää lataudu?


      • Noviisi kirjoitti:

        jos katkastaan akun ja kyseisen navan yhteys, niin eihän vaunun akku enää lataudu?

        vaan kun sumuvalo on päällä.Ei muuta tarvitse välttämättä tehdä,jos sulake on riittävän kokoinen.Voihan siihen johtoon tehdä erillisen kytkennän jatkuvalle virralle ja vaihtokatkaisimemkin jos haluaa.


      • Epeli
        Noviisi kirjoitti:

        jos katkastaan akun ja kyseisen navan yhteys, niin eihän vaunun akku enää lataudu?

        Eihän se akku lataudu nytkään,jos koukun pistokkeeseen on kytketty sumuvalo.Auton sumuvalo päällä tulee vain siihen napaan virtaa.


      • Pefletti
        Muustakaan kirjoitti:

        Se virran saisi ei ainakaan auringosta

        irroita ko. johto vaunun pistokkeesta, se on helpoin tapa. Vaunun akun lataaminen autosta on muutenkin lähinnä nimellistä sillä johdot ovat kovin ohuita.


      • palaa
        Pefletti kirjoitti:

        irroita ko. johto vaunun pistokkeesta, se on helpoin tapa. Vaunun akun lataaminen autosta on muutenkin lähinnä nimellistä sillä johdot ovat kovin ohuita.

        ota polttimo pois.


      • Epeli kirjoitti:

        Eihän se akku lataudu nytkään,jos koukun pistokkeeseen on kytketty sumuvalo.Auton sumuvalo päällä tulee vain siihen napaan virtaa.

        vastakappaleelle vaunun akun virta.


    • näyt saaneen,

      mutta muista myös, että jos sekä autossa että vaunussa on sumuvalo, niiden pitäisi myös toimia oikein.
      Jos haluat myös vaunun akun latautuvan, ainoa oikea tapa korjata asia, on vaihtaa 13-napaiseen kytkentään.

      • puhut!


      • Setä

        Toki toki mutta eihän näissä vanhoissa vaunuissa, joissa ongelma esiintyy, ole sitä sumuvaloa!


      • mutta
        Setä kirjoitti:

        Toki toki mutta eihän näissä vanhoissa vaunuissa, joissa ongelma esiintyy, ole sitä sumuvaloa!

        sitä vaunun akkua ei saa ladattua sen nastan kautta. Jos jostain syystä autoon kytketään uudempi vaunu tai vaikka peräkärry, niin siinä palaa sitten sumuvalo koko ajan.
        Jos halutaan säilyttää joka tapauksessa toimiva ristiinkytkentämahdollisuus ja ladata myös vaunun akkua, on 13-napaa ainoa mahdollisuus.


      • teidentukko.com
        mutta kirjoitti:

        sitä vaunun akkua ei saa ladattua sen nastan kautta. Jos jostain syystä autoon kytketään uudempi vaunu tai vaikka peräkärry, niin siinä palaa sitten sumuvalo koko ajan.
        Jos halutaan säilyttää joka tapauksessa toimiva ristiinkytkentämahdollisuus ja ladata myös vaunun akkua, on 13-napaa ainoa mahdollisuus.

        13 napainen sekä auton että vaunun piuhoissa mahdollistaa enemmän.

        Jos vaunun akku purkautuu sumuvalokytkennän kautta niin kannattaa vaunupistokkeesta ko. piuha kytkeä irti. Muutoin saattaa vioittaa jopa auton puolta?


      • Noviisi
        teidentukko.com kirjoitti:

        13 napainen sekä auton että vaunun piuhoissa mahdollistaa enemmän.

        Jos vaunun akku purkautuu sumuvalokytkennän kautta niin kannattaa vaunupistokkeesta ko. piuha kytkeä irti. Muutoin saattaa vioittaa jopa auton puolta?

        13 napainen? Eli ymmärsinkö nyt oikein, eli en saa vaunua latautumaan auton kautta ellen vaihda sekä auton, että vaunun pistokkeita? En oikein tiedä näistä sähkökytkentä hommista, mutta muistaakseni ei ainakaan autosta tule 13:sta johtoa, joten mitä moinen 13 napainen sitten hyödyttää?


      • sama
        Noviisi kirjoitti:

        13 napainen? Eli ymmärsinkö nyt oikein, eli en saa vaunua latautumaan auton kautta ellen vaihda sekä auton, että vaunun pistokkeita? En oikein tiedä näistä sähkökytkentä hommista, mutta muistaakseni ei ainakaan autosta tule 13:sta johtoa, joten mitä moinen 13 napainen sitten hyödyttää?

        13 napainen olisi paras, mutta 7 napaisella kannattaisi menetellä esimerkiksi siten että tekee suoran vedon akusta (sulakkeella suojaten, mieluusti kytkimellä tai jopa releellä varustaen) sen sumuvaloliittimen tilalle jolloin saa jatkuvan virran vaunuun rasittamatta auton valokytkentöjä.


      • Epeli
        sama kirjoitti:

        13 napainen olisi paras, mutta 7 napaisella kannattaisi menetellä esimerkiksi siten että tekee suoran vedon akusta (sulakkeella suojaten, mieluusti kytkimellä tai jopa releellä varustaen) sen sumuvaloliittimen tilalle jolloin saa jatkuvan virran vaunuun rasittamatta auton valokytkentöjä.

        Juuri niin.Ja riittävän paksulla kaapelilla.Ei kuitenkaan millään akkukaapelilla,mutta hiukan vahvemmalla kuin valojohdot on vedetty autossasi.


      • todellakin
        Noviisi kirjoitti:

        13 napainen? Eli ymmärsinkö nyt oikein, eli en saa vaunua latautumaan auton kautta ellen vaihda sekä auton, että vaunun pistokkeita? En oikein tiedä näistä sähkökytkentä hommista, mutta muistaakseni ei ainakaan autosta tule 13:sta johtoa, joten mitä moinen 13 napainen sitten hyödyttää?

        Autosta tulee niin monta johdinta kuin sieltä kyketään tulemaan.
        Jos haluat säilyttää autosi ristiinkytkentäkunnossa ja myöskin ladata vanhan vaunusi akkua, on ainoa mahdollisuus vaihtaa kytkentä 13-napaiseksi.
        Vaikka mitä neuvottaisiin, niin kaikki muu on kikkailua.


    • mesevaanari

      Vaihda siellä perävaunun pistokkeessa 2(54) lähtevä johto 5(58R) tai 7(58L) napaan. Jälkimäiset ovat parkkijohtoja ja käytännössä ajossa valot on aina päällä ja akku latautuu minkä latautuu samalla. Parkit ei vie paljon virtaa joten riittää sitä akullekin.

      • Karavaanari

        Mersussa tuo varmaan onnistuukin, kun ei siinä merkissä näy juuri koskaan ajovalotkaan palavan.
        Luulisi tuon hintaisessa jo olevan valoautomatiikka.

        Vai saako valot vasta sitten, kun osamaksut on maksettu ?

        Nykyaikaisemmissa autoissa tuo kytkentä aiheuttaanee vikavalon syttymisen.


    • niinpä !

      Monta hyvää neuvoa, mutta tehdäänpä homma oikein.

      Siis ongelma on se, kuten liki kaikki vastaajat ovatkin kertoneet. 7 : n napaisen se liitin, jolla latausvirta on vaunuissa tullut aikaisemmin on kytketty sinulla takasumuvaloihin. Ihan normaali kytkentä.

      Korjaus 1: etsi piensähköstä ymmärtävä kaveri ja katkaiskaa tuo yhteys auton sumuvaloista pistorasian liittimeen. Yleensä vetokoukun asentanut kaveri on käyttänyt rosvoliitintä molempiin auton takasumuvaloihin.

      Kohta 2: vetäkää piuha vähintään 2.5 mm2 auton akulta pistorasian liittimeen. Heti akun päähän 8-16 ampeerin sulake. Jos vetää ohuemmalla piuhalla latausvirta ei tahto riittää. Mikäli auton tavaratilassa tai lähellä on esim. tupakasytytinliitin (12 V), siinä on yleensä jo sen verran paksu piuha, että virran voi varastaa siitäkin, niin ei tarvitse vetää akulta asti. Mutta laita tähänkin piuhaan esim sulake tai kytkin.

      (Kohta 3. Jos et käytä vaunussa paljon virtaa, voi riittää myös takasumuvaloille tuleva virta. Eli siinä tapauksessa, kun matkailuvaunu on perässä, ota auton sumuvalopoltin pois, jos se on erillinen. Jos se on taas yhdistetty johonkin muuhun polttimeen, koeta vaihtaa tilalle samanlainen poltin jossa ei ole sumaria !!!! )

      kohta 4.
      Kun olet tehnyt kohdat 1 ja 2:
      Nyt sinulla on sitten käytössäsi sumuvalo joka palaa jatkuvasti muuta perävaunua vetäessäsi. Ei laillista, joten irrota se sulake tai kytke kytkimellä virta pois.

      • että OIKEIN

        Antamassasi ohjeessa on oikein ainoastaan se, että saa vaunun akun latautumaan.
        Auton pistorasiassa EI ole takasumuvaloa siinä nastassa kuin pitäisi.
        Jos kytket autoon sumuvalollisen perävaunun, se EI toimi niin kuin pitäisi.
        Kikkailua kertakaikkiaan.


      • Ana-konda

        Ongelmama on, että on kahdenlaisia perävaunuja. Vanhemmissa akku ja uudemmissa puolestaan sumuvalo on kytketty tuohon tiettyyn liittimen nastaan. Kannattaa siis käyttää auton puolella takakontissa vaihtokytkintä, ON/ON tyyppistä, jonka yhteinen napa kytketään perävaunupistorasian liittimeen. Toinen vaihturi kytketään sumuvaloille, toinen taas auton akkuun, sulakkeen kautta. Näin voimme yksinkertaisesti kytkimen asennolla valita, kumman tyyppiseen perävaunuun ollaan liittymässä. Kytkimen virran keston tulee olla riittävä. Lattaliittiminä kannattaa käyttä eristettyjä tyyppejä. Ei maksa paljoa ja aina toimii.


      • niinpä !
        että OIKEIN kirjoitti:

        Antamassasi ohjeessa on oikein ainoastaan se, että saa vaunun akun latautumaan.
        Auton pistorasiassa EI ole takasumuvaloa siinä nastassa kuin pitäisi.
        Jos kytket autoon sumuvalollisen perävaunun, se EI toimi niin kuin pitäisi.
        Kikkailua kertakaikkiaan.

        Turhaan nipotat !

        Tarkoitus on saada akku latautumaan !

        Paskat peräkärryn mahdollisesta sumuvalosta !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      167
      3046
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2520
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2416
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2291
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1956
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      261
      1786
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1401
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1339
    9. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1269
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe