MF 35:n jarrut

tobi

Vanhan massikan jarruille pitäisi tehdä jotain: toinen jarruttaa kohtuullisesti, toinen ei ollenkaan. Mistä pitäisi aloittaa?

13

5332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehnyt

      Se on helppoa: tunkilla ylös pöllit alle,pyörä irti,jarrurumpu vetämällä pois.Siinä edessä näkyy kaikki ,hihnojen kunto jos kuluneet uudet tilalle. Säätö ruuviin pääsee käsiksi purkamattakin on siellä takana peltiläpyskän alla.sitä voi ruuvimeisselillä pyörä ylhäällä säätää niin ettei pyörä pyöri sitten löysätä että pyörä pyörii vapaana.
      Epäilen että akselin tiiviste vuotaa öljyä jarrurumpuun jotenka jarruhihnat öljyssä.

      • tobi

        Okei, kiitoksia, pitänee yrittää ensin tuota säätämistä ja sitten purkaa. Jos tuo tiiviste tosiaan vuotaa öljyä, niin minkälainen homma on sen uusiminen? Ja pitääkö hihnat joka tapauksessa uusia?

        Entäpäs tuo polkimelta jarrulle tuleva tanko? Kaipaako se säätämistä?


      • masikka
        tobi kirjoitti:

        Okei, kiitoksia, pitänee yrittää ensin tuota säätämistä ja sitten purkaa. Jos tuo tiiviste tosiaan vuotaa öljyä, niin minkälainen homma on sen uusiminen? Ja pitääkö hihnat joka tapauksessa uusia?

        Entäpäs tuo polkimelta jarrulle tuleva tanko? Kaipaako se säätämistä?

        Jos se vetoakselin tiiviste vuotaa mikä on hyvin todennäköistä niin on isompi urakka edessä!! Siihen tarvitaan jotain erikoistyökaluja tai jotain (näin vanhemmat ja viisaat kertoivat aikoinaan). Kannattaa kysellä ihan korjaamosta ennen kuin alkaa siihen hommaan. Itellä jäi vuotaan mutta pysähtyy kun aikanaan alkaa jarrutteleen.


      • tobi

        Okei, nyt on massikka pukeilla ja pyörä irti, mutta homma tyssäsi tuohon kohtaan 'jarrurumpu vetämällä irti'. Eli miten se siis tarkalleen ottaen irtoaa? Pyöränpulttien välissä siinä on kaksi isoa uraruuvin näköistä upotettua kantaa, jotka ainakaan jäljistä päätellen eivät ole kovastakaan yrittämisestä huolimatta koskaan hievahtaneet mihinkään. Eli pitäisikö ne saada auki, vai millä se on kiinni tuossa akselissa? Hyvin pyörii, mutta muuten ei kyllä hievahda mihinkään. Antakaapa lisää hyviä ohjeita!


      • tobi kirjoitti:

        Okei, nyt on massikka pukeilla ja pyörä irti, mutta homma tyssäsi tuohon kohtaan 'jarrurumpu vetämällä irti'. Eli miten se siis tarkalleen ottaen irtoaa? Pyöränpulttien välissä siinä on kaksi isoa uraruuvin näköistä upotettua kantaa, jotka ainakaan jäljistä päätellen eivät ole kovastakaan yrittämisestä huolimatta koskaan hievahtaneet mihinkään. Eli pitäisikö ne saada auki, vai millä se on kiinni tuossa akselissa? Hyvin pyörii, mutta muuten ei kyllä hievahda mihinkään. Antakaapa lisää hyviä ohjeita!

        naputtelua.
        Yksi hyvä keino on hitsata siihen ruuviin mutteri keskeltä kiinni josta vääntää ,muutaman kerran kun sen tekee niin lämpökin auttaa ja aukeaa melko varmasti.Ne ruuvit pitää
        saada auki ennenkuin rumpu irtoaa.


      • tobi
        kawasaki250 kirjoitti:

        naputtelua.
        Yksi hyvä keino on hitsata siihen ruuviin mutteri keskeltä kiinni josta vääntää ,muutaman kerran kun sen tekee niin lämpökin auttaa ja aukeaa melko varmasti.Ne ruuvit pitää
        saada auki ennenkuin rumpu irtoaa.

        Juu, lämmitys ja naputtelu auttoikin hienosti. Toinen rumpukin lähti irti kevyesti koputtelemalla, mutta toinen ei hievahdakaan. Eli ruuvit on auki, mutta rumpu on ja pysyy paikallaan. Ilmeisesti sen saisi kahdella pultillakin puristettua irti, mutta kun ei ole sopivia tuumaisia pultteja missään. Onko ideoita? Isompi leka?

        Toisella puolella näytti olevan ainakin osat paikallaan: rumpu sileän kiiltävä ja hihnat märät, mutta paksuutta vielä pari milliä jäljellä. Tyydyin vaihtamisen sijasta hiomaan hiekkapaperilla kiiltävän mustista hihnoista pinnan pois. Saa nähdä, onko vaikutusta.


    • VARMER

      Joo mulla olis samahomma edessä vaan MF65:sta olis kyse.

      Eli kertokaa jarrujen korjauksesta miten tehdään jne.

      • Farmer

        Kauan siten täällä 65:den jarrujen ohje?


      • VARMER
        Farmer kirjoitti:

        Kauan siten täällä 65:den jarrujen ohje?

        Joo vaan ku en ny muista ja en löytäny(jaksa penkua) niin oisko joku niin ystävällinen ja kertos nyt????


      • juuso-12
        VARMER kirjoitti:

        Joo vaan ku en ny muista ja en löytäny(jaksa penkua) niin oisko joku niin ystävällinen ja kertos nyt????

        No minä kaivoi ne vanhat jutut.

        "Olet uudessa kohteessa."

        Kirjoittanut: juuso-12 21.4.2005 klo 10.43
           Jarru on juuri sillä kohtaa, mihin vetotanko polkimista menee. Jarrujen säätö suoritetaan säätämällä polkimen vapaaliiketä, ei itse jarruja.
        Palautusjousi irroitetaan ja polkimesta mitattuna vapaaliike pitää olla 63 mm kylmillä jarruilla. Vapaa liike on se mitä poljin laskeutuu omalla painollaan. Molemma puolet samalle säädölle.
        Joskus sieltä kateaa pultti josta tuo säätö tehdään. Sen vielä pytyi vaihtamaan taka-akselia katkaisematta. Jarrut ovat kuivat levyjarrut. Siellä on kuulat jotka kuluttavat uraa teräslevyihin. Ne siellä pakkuvat ja jarrutuksessa pyörät suoraan lukkiutuvat. Sitten jarrut on purettava ja kulumat korjattava tai ostettava uusia osia. Puikkohitsillä voi yrittää täyttä puuttuvaa metallia. Jouset ovat usein poikki. Tai venyneet, kun jarrut ovat kuumentuneet. Eli jousiteräs pehmennyt. Siellä on kaksi teräskiekkoa joiden välissä on isot kuulat. Ne kuulat pakottavat teräskiekot erilleen poljinta painettaessa. Kierrejouset vetävät takaisin.
        Jarrulevyjen kitkapintoja ja niittejä saa varaosaliikkeistä. Taka-akselin puolikas on irroitettava ihan vaihteiston kyljestä saakka. Samalla mahd. vaihteiston öljyvuoto akselitiivisteestä jarrulevylle tulee korjattua. Vuotaessaan öljy kastelee sisemmän jarrulevyn.

        Siinä taka-akselissa on se alennusvaihde. Siellä pitää olla öljyä täyttötulpan tasolle. 0,946 litraa. Samaa kuin vaihteistossa. Moottoriöljy SAE 30 talvella ja SAE 40 kesällä. Ei saa käyttää EP-öljyä!


      • VARMAR
        juuso-12 kirjoitti:

        No minä kaivoi ne vanhat jutut.

        "Olet uudessa kohteessa."

        Kirjoittanut: juuso-12 21.4.2005 klo 10.43
           Jarru on juuri sillä kohtaa, mihin vetotanko polkimista menee. Jarrujen säätö suoritetaan säätämällä polkimen vapaaliiketä, ei itse jarruja.
        Palautusjousi irroitetaan ja polkimesta mitattuna vapaaliike pitää olla 63 mm kylmillä jarruilla. Vapaa liike on se mitä poljin laskeutuu omalla painollaan. Molemma puolet samalle säädölle.
        Joskus sieltä kateaa pultti josta tuo säätö tehdään. Sen vielä pytyi vaihtamaan taka-akselia katkaisematta. Jarrut ovat kuivat levyjarrut. Siellä on kuulat jotka kuluttavat uraa teräslevyihin. Ne siellä pakkuvat ja jarrutuksessa pyörät suoraan lukkiutuvat. Sitten jarrut on purettava ja kulumat korjattava tai ostettava uusia osia. Puikkohitsillä voi yrittää täyttä puuttuvaa metallia. Jouset ovat usein poikki. Tai venyneet, kun jarrut ovat kuumentuneet. Eli jousiteräs pehmennyt. Siellä on kaksi teräskiekkoa joiden välissä on isot kuulat. Ne kuulat pakottavat teräskiekot erilleen poljinta painettaessa. Kierrejouset vetävät takaisin.
        Jarrulevyjen kitkapintoja ja niittejä saa varaosaliikkeistä. Taka-akselin puolikas on irroitettava ihan vaihteiston kyljestä saakka. Samalla mahd. vaihteiston öljyvuoto akselitiivisteestä jarrulevylle tulee korjattua. Vuotaessaan öljy kastelee sisemmän jarrulevyn.

        Siinä taka-akselissa on se alennusvaihde. Siellä pitää olla öljyä täyttötulpan tasolle. 0,946 litraa. Samaa kuin vaihteistossa. Moottoriöljy SAE 30 talvella ja SAE 40 kesällä. Ei saa käyttää EP-öljyä!

        Pystyykö uusimaan "tekemään ite uuden jatkon" siihen tappiin mikä tulee sieltä jarruilta ja joka on rajotetu ruuvilla siihen jarruvipuun???

        Jos sen jarruvivun irrottaa siitä taka-akselista niin siihenhän vois hitsata jatkua vaikka kierretapista???


      • juuso-12
        VARMAR kirjoitti:

        Pystyykö uusimaan "tekemään ite uuden jatkon" siihen tappiin mikä tulee sieltä jarruilta ja joka on rajotetu ruuvilla siihen jarruvipuun???

        Jos sen jarruvivun irrottaa siitä taka-akselista niin siihenhän vois hitsata jatkua vaikka kierretapista???

        Qnko se sitten katkennut?
        No hitsaa sitten uutta pulttia.
        Siinä sen näkee, kestääkö.


      • Papan entinen
        juuso-12 kirjoitti:

        No minä kaivoi ne vanhat jutut.

        "Olet uudessa kohteessa."

        Kirjoittanut: juuso-12 21.4.2005 klo 10.43
           Jarru on juuri sillä kohtaa, mihin vetotanko polkimista menee. Jarrujen säätö suoritetaan säätämällä polkimen vapaaliiketä, ei itse jarruja.
        Palautusjousi irroitetaan ja polkimesta mitattuna vapaaliike pitää olla 63 mm kylmillä jarruilla. Vapaa liike on se mitä poljin laskeutuu omalla painollaan. Molemma puolet samalle säädölle.
        Joskus sieltä kateaa pultti josta tuo säätö tehdään. Sen vielä pytyi vaihtamaan taka-akselia katkaisematta. Jarrut ovat kuivat levyjarrut. Siellä on kuulat jotka kuluttavat uraa teräslevyihin. Ne siellä pakkuvat ja jarrutuksessa pyörät suoraan lukkiutuvat. Sitten jarrut on purettava ja kulumat korjattava tai ostettava uusia osia. Puikkohitsillä voi yrittää täyttä puuttuvaa metallia. Jouset ovat usein poikki. Tai venyneet, kun jarrut ovat kuumentuneet. Eli jousiteräs pehmennyt. Siellä on kaksi teräskiekkoa joiden välissä on isot kuulat. Ne kuulat pakottavat teräskiekot erilleen poljinta painettaessa. Kierrejouset vetävät takaisin.
        Jarrulevyjen kitkapintoja ja niittejä saa varaosaliikkeistä. Taka-akselin puolikas on irroitettava ihan vaihteiston kyljestä saakka. Samalla mahd. vaihteiston öljyvuoto akselitiivisteestä jarrulevylle tulee korjattua. Vuotaessaan öljy kastelee sisemmän jarrulevyn.

        Siinä taka-akselissa on se alennusvaihde. Siellä pitää olla öljyä täyttötulpan tasolle. 0,946 litraa. Samaa kuin vaihteistossa. Moottoriöljy SAE 30 talvella ja SAE 40 kesällä. Ei saa käyttää EP-öljyä!

        Minulla on myös ongelmia MF 65:n jarrujen kanssa. Levyt ja paisuttimet on uusittu (IKH:n osia)ja muut osat puhdistettu. Alussa toimivat, mutta 3 viikon seisokin jälkeen jarrut alkoivat jälleen lukkiutua. Paisuttimen ja akselin olakkeiden välys on noin 0,5 mm (ja ääriasennossakin, kun paisutin on työnnetty kiinni kahteen olakkeeseen niin yhden olakkeen kohdalle jäävä välys on tuolloin noin 1 mm). Olakkeissa ei ole pykäliä. Sopiiko 165:n Palmu- merkkinen hytti 65:een?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      172
      3280
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2580
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2446
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2321
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1976
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      282
      1842
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1411
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1339
    9. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1299
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe