Nykyään kun katselee juttuja uusista autoista, niin sitä ihmettelee, että pitääkö kaikki pikkujututkin teettää merkkikorjaamolla ja tulla ryöstetyksi??? Huippuna esim. polttimoiden vaihdot...
Olen ajatellut päivittää 20-vuotiaan käyttöautoni, jolla alkaa olla 450000 km:ä takana. On toiminut tähän saa ihan kiitettävästi tee-se-itse-hemmon korjauksin ja huolloin. Ajatukseni on, että jos ei nykyään enää löydy järkevää uutta autoa tunaroi-se-itse-hemmolle, niin puran vanhan auton atomeiksi ja käyn se perusteellisesti läpi.
Kysymys: Löytyykö nykyään mitään järkiautoa tee-se-itse-hemmoille?
Mikä uusi auto tee-se-itse-tyypille
10
2438
Vastaukset
- Lada
Lada.
- yksinkertaista tekniikkaa
Dacia Logan "kehitysmaaversiona"! Saa jos esim Saksasta ...
- arv1
tilat ja intoa löytyy niin en vaihtaisi uuteen. Eihän nämä uudetkaan autot sen kummoisempia ole, konehuone ja sähköjärjestelmä ovat tietysti selllaiset joissa saattanee tarvita tietokonehommia. 20 vuotias auto alkaa olla jo siinä iässä että huolenpidolla arvo alkaa pikkuhiljaa jo nousta. Ja kymmenen vuoden päästä sen saa jo sitten museoleimaan jos innostaa niin paljon.
- Ystävä
Miksi ihmeessä tee-se-itse-hemmon kannattaisi ostaa uusi auto? Sinuna ostaisin jonkin laadukkaan, hyväkorisen perustekniikalla varustetun käytetyn auton, johon varaosatkin ovat jo halpoja.
Ensimmäiseksi tulee mieleen esim. 124 korinen perusmersu Saksasta haettuna. Tai miksei 190-sarjalainen tai alkupään c-sarjaa, jos 124 on turhan iso tarpeeseesi. Saksan valtavasta valikoimasta löytyy vielä tekniikaltaan ja ennen kaikkea koriltaan erinomaisessa kunnossa olevia yksilöitä. Osat ovat halpoja ja tekniikka yksikertaista. Ja kyyti vähintään yhtä mukavaa, kuin uusissa pikkuautoissa. Hankintahinnassa säästät todella paljon. Etkä joudu kärsimään sitä uuden auton hintaromahdusta.- joopa joo
Onpa todella yksinkertaisia nämä mersun pyöräntuennat esimerkiksi. Niveltä takapäässäkin vaikka mihin suuntaan.
- Tunaroin-itse-hemmo
Jep - tuo auton haku manner-euroopasta on ollut myös mielessä ja yksi vaihtoehto. Toinen auto olisi siinä vaiheessa hyvä, jos päätän tehdä perusteellisen 500000 km:n huollon vanhaan luotettavaan autooni.
Mutta siis yleisellä tasolla kismittää tuo rahat-pois-kaikin-tavoin asiakkailta uusien autojen suhteen - sekä ostossa, jälleenhankintaarvossa että huolloissa. Toinen tylsä seikka on autonvalmistajien yhdistyminen ja autojen samankaltaistuminen - siis nykyään ei enää valmisteta kovinkaan paljon persoonallisia uusia autoja... Tunaroin-itse-hemmo kirjoitti:
Jep - tuo auton haku manner-euroopasta on ollut myös mielessä ja yksi vaihtoehto. Toinen auto olisi siinä vaiheessa hyvä, jos päätän tehdä perusteellisen 500000 km:n huollon vanhaan luotettavaan autooni.
Mutta siis yleisellä tasolla kismittää tuo rahat-pois-kaikin-tavoin asiakkailta uusien autojen suhteen - sekä ostossa, jälleenhankintaarvossa että huolloissa. Toinen tylsä seikka on autonvalmistajien yhdistyminen ja autojen samankaltaistuminen - siis nykyään ei enää valmisteta kovinkaan paljon persoonallisia uusia autoja...puhut. Minäkin olen ajatellut tehdä saman... Tosin en Mersua huoli vaikka ilman saisin, jos ajaa pitäisi.
- Vaihdellut
joopa joo kirjoitti:
Onpa todella yksinkertaisia nämä mersun pyöräntuennat esimerkiksi. Niveltä takapäässäkin vaikka mihin suuntaan.
Ne 124-Mersun takapään nivelet on tee-se-itse-miehelle aivan helppo nakki. Vaikkapa 300tkm ajetun 124:n saa varsin yksinkertaisesti alustaltaan lähes uuttansa vastaavaksi, kun hakee Motonetista repullisen puslia ja niveliä. Ja käyttää yhden päivän niiden vaihtamiseen. Taas on muutama satatuhatta hyvä ajella, eikä todellakaan maksanut paljon.
Uudelle autolle ei pysty samainen tee-se-itse-mies tekemään yhtään mitään ilman merkkikorjaamon tietokoneita, kun jossain moottorinohjaussoftassa menee bitti poikittain. Ja ne käynnit maksaa, vaikka mitään fyysitä vikaa ei edes välttämättä ollutkaan...
- Tee se itse..jne
1.pyri ostamaan mahdollisimman vähän lisävarusteita sisältävä auto.
2.Osta auto jonka jakopää on ketjulla.
3.Älä osta juuri markkinoille tulutta mallia.
4. Öljyn vaihto mahdollisuus ..ja suodattaimen vaihto mahdollisuus on helppo tarkistaa .Kurkkaamall auton alle ,Kuin myös tuo ajovalojen vaihto homman tekotapa.Luulsisn että autoliike on velvollinen näyttämään tai selvittämään kuinka tehdään..Ja jos väittävät ettei sitä tarvitse itse..niin höpö höpö..
5.Longalife systeemit..???Mitähän rajoituksia siitä seuraa omalle toiminalle.
6. Jos myyjä on vaivautunut kysymyksiä tehdessä..niin omat epäillykset ainakin minulla heräävät. - saabismi ei ole paha sairaus
Osta vanhan mallin Saab 900. Mieluiten vielä 8-venttiilisellä koneella.
-löytyy kaaasareita sekä ruiskuja
-katalysaattorilla tai ilman
-jakopää ketjulla, varmasti kestää
-osia löytyy, pääasiassa edullisesti
-sopivan persoonallinen
Jos Saab ei innosta, niin vaihtoehtona Volvo 240. Molempia saa aivan pilkkahinnalla ja jos viitsii etsiä, niin varmasti löytää käyttöarvoltaan loistavan auton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1562748
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262450Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?532364- 1352210
- 631895
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2471730- 311391
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201329Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161215Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi311212