Uskallanpa väittää, että vaikka miten paasataan feminismistä tai siitä, että miehethän eivät naisia enää Suomessa ainakaan hallitse, niin hallintaa tapahtuu silti - piilossa.
Miksi naisilla on tietynlaisia kauneusihanteita ja kuka niitä on naisille asettanut? Miehet, pohjimmiltaan.
Naisen kaivatessa parittelukumppania itselleen he jopa leikkelevät naamaansa ja suurentavat rintojaan - vain miesten takia.
En usko väitteisiin, että joku kävisi vaikka rintojensuurennusleikkauksessa vain itsensä takia. Taustalla on aina vaikka vain alitajuntaan juuttunut käsitys siitä, millainen nainen on ihailtava. Ja koska useimmiten miehet ovat keksineet tämän mallin naisille, he saavat lisää katseltavaa ja silmäniloa ja jopa hupiakin siitä, kuka meistä naisista menee pisimmälle.
Olette te typeriä! Jos näen naisen, joka on käynyt sarjan dieettejä ja kauneusleikkauksia ja väittää haluavansa sitä vain itse, en usko pätkääkään. Jos eläisimme tällä maapallolla vain yksin, ei kukaan tekisi noita leikkauksia tms. Koska ei olisi mitään väliä miltä me näyttäisimme - eihän kukaan näkisi!
Naiset eivät voi puhua feminismistä ennen kuin ITSE päättävät, miltä näyttävät. Dieetit ja nälkäkuurit eivät ole itse päättämistä vaan sitä, että mallitoimistot ja muut päättävät naisen puolesta, minkä näköinen tämä saa olla. Siis mikä miellyttää parhaiten miesten silmää.
Ottakaa kantaa.
Miehet hallitsevat naisia vieläkin
25
1235
Vastaukset
- otan kantaa
mun mielestä olut on hyvää...
- K-18
Harvemmin kuulee perussuomalaisten suusta jotain näin mielenkiintoista.
Kyllähän se niin on, että naiset ovat miesten kanssa tasavertaisia vasta silloin, kun he voivat itse määritellä itsensä. Toisaalta nykyään mieskään ei ole enää vapaa, vaan naiset osallistuvat miehen rajojen asettamiseen.
Mutta siinä olet väärässä, että feministit väittäisivät naisten hallitsevan Suomessa itseään saatika sitten koko yhteiskuntaa. Feministithän juuri argumentoivat, että nainen on miehisen yhteiskunnan vanki ja alamainen (= tila josta pyritään kohti todellista aikuisuutta) - j.pukkila
..tähän on helppo vastata, nainen haluaa aina näyttää toista naista paremmalta, se on ensisijainen motiivi, kyllä tämän nainen on keksinyt ihan itse..
- westend
Totta, että ns. machonainen haluaa näyttää paremmalta kuin toinen nainen. Perinteinen kilpailuasetelma, jossa pyritään saamaan parhaimman näköiset ja rikkaimmat koirakset itselleen.
Feminismi pyrkii vapauttamaan naiset , ettei heidän tarvitse tarpeettomasti juosta kauneus kirurgeille saadakseen kehoonsa sinne kuulumattomia lisäaineita eikä turhia typistyksiä ja kasvojen kiristyksiä.
Pinnallinen kulttuuri rummuttaa keinotekoisen kauneuden puolesta. Itseään ja toisia varten nainen suostuu kauneusleikkaus ja dieetti rumbaan, koska hän siten luulee saavansa sosiaalista arvostusta ja hyväksyntää.
Feminismi koettaa valaa naisiin rohkeutta, jotta nämä tulisivat toimeen itsensä kanssa ja ympäristönsä kanssa ilman liioiteltua itsensä kohentelua. - Perussuomalainen nainen
westend kirjoitti:
Totta, että ns. machonainen haluaa näyttää paremmalta kuin toinen nainen. Perinteinen kilpailuasetelma, jossa pyritään saamaan parhaimman näköiset ja rikkaimmat koirakset itselleen.
Feminismi pyrkii vapauttamaan naiset , ettei heidän tarvitse tarpeettomasti juosta kauneus kirurgeille saadakseen kehoonsa sinne kuulumattomia lisäaineita eikä turhia typistyksiä ja kasvojen kiristyksiä.
Pinnallinen kulttuuri rummuttaa keinotekoisen kauneuden puolesta. Itseään ja toisia varten nainen suostuu kauneusleikkaus ja dieetti rumbaan, koska hän siten luulee saavansa sosiaalista arvostusta ja hyväksyntää.
Feminismi koettaa valaa naisiin rohkeutta, jotta nämä tulisivat toimeen itsensä kanssa ja ympäristönsä kanssa ilman liioiteltua itsensä kohentelua.... oli siinä, miten tää yhteiskunta VÄITTÄÄ naisen aseman parantuneen, mutta silti osa itseään feministeiksi väittävistä naisista juoksee edelleen kauneusleikkauksissa ja samaan hengenvetoon kehuu iltalehden sivuilla, että "meillä se Janne on tossun alla".
Kumpihan siinä on todellisuudessa tossun alla ja minkä tossun? - Perussuomalainen nainen
Ja naisten kesken on aina ollu kilpailua siitä, kuka saa parhaimman miehen. En mä vaan sellasista itse piittaa. Ykskään mies ei ole perässäjuoksemisen arvoinen. Juoskoon ne koiraat mun perässä jos mä niin kovasti niitä kiinnostan. Naiset siis alentuvat taistelemaan miehistä, vaikka väittävät itseään feministeiksi. Samalla he yrittävät tuottaa miehille silmäniloa ulkonäöllään.
Ristiriitaista. - j.pukkila
Perussuomalainen nainen kirjoitti:
Ja naisten kesken on aina ollu kilpailua siitä, kuka saa parhaimman miehen. En mä vaan sellasista itse piittaa. Ykskään mies ei ole perässäjuoksemisen arvoinen. Juoskoon ne koiraat mun perässä jos mä niin kovasti niitä kiinnostan. Naiset siis alentuvat taistelemaan miehistä, vaikka väittävät itseään feministeiksi. Samalla he yrittävät tuottaa miehille silmäniloa ulkonäöllään.
Ristiriitaista...onhan juoksemisessakin puolensa..??
- K-18
Perussuomalainen nainen kirjoitti:
... oli siinä, miten tää yhteiskunta VÄITTÄÄ naisen aseman parantuneen, mutta silti osa itseään feministeiksi väittävistä naisista juoksee edelleen kauneusleikkauksissa ja samaan hengenvetoon kehuu iltalehden sivuilla, että "meillä se Janne on tossun alla".
Kumpihan siinä on todellisuudessa tossun alla ja minkä tossun?Minun mielestäni kukaan feminismistä jotain ymmärtävä ja alkulimaa isomman äo:n omaava nainen ei voi sanoa, että olen feministi, koska meillä mies on tossun alla.
Feminismi yrittää purkaa vääristyneitä ja väärään paikkaan syntyneitä valtarakennelmia, ei luoda niitä lisää. - hallondryck
westend kirjoitti:
Feminismi koettaa valaa naisiin rohkeutta, jotta nämä tulisivat toimeen itsensä kanssa ja ympäristönsä kanssa ilman liioiteltua itsensä kohentelua.Nainen haluaa varmistaa että saa jälkeläuisilleen parhaat mahdolliset geenit. Parinvalinta on vaistonvaraista hommaa. Miehent vonkaavat kaikkia, nainen valitsee. -> Nainen hallitsee.
- toisinajattelijatar
Nainen voi myös haluta kaunistamisellaan ilmaista esim. ja näyttää toisille naisille, että kyllä me naiset olemme viehättäviä olentoja paljon enemmän kuin noi miehet. Itsensä kaunistaminen on naisen tapa myös iloita/nauttia naiseudestaan. Mutta liika on liikaa vrt. jotku jumbomeijerit ovat aika pahasti yliampuvia juttuja jotka ei ainakaan mun mielestä ole mitään kaunista enää ja ennenkaikkea sellanen on vaan jotain miehille suunnattua provoilua. Lisäksi sellainen vääristää ja pilaa yleistä naiskuvaa. Shame on you JUMBOT!!!!
- toisinajattelijatar
westend kirjoitti:
Feminismi koettaa valaa naisiin rohkeutta, jotta nämä tulisivat toimeen itsensä kanssa ja ympäristönsä kanssa ilman liioiteltua itsensä kohentelua.Tuo teoria on kyllä aika epäihmismäinen (jopa eläimellinen), myös henkinen puoli on ihmisessä olemassa jota kautta rakkaus tulee mukaan kuvioihin.
- Sohvi
..........
- Sohvi
Jälleen suuri humoristi ulostaa sisintään femu-palstalle. Hänen erikoisalanaan on kirjoitella vakkareiden nikeillä. Tällä kertaa tyyppi sai syntymään monta kaunista pistettä Sohvin nimiin. Jos tämä vielä toistuu, panen sille pisteen, tarkoitusta varten tälläkin palstalla on sefu, hoitakoon hommansa.
- ..............
Sohvi kirjoitti:
Jälleen suuri humoristi ulostaa sisintään femu-palstalle. Hänen erikoisalanaan on kirjoitella vakkareiden nikeillä. Tällä kertaa tyyppi sai syntymään monta kaunista pistettä Sohvin nimiin. Jos tämä vielä toistuu, panen sille pisteen, tarkoitusta varten tälläkin palstalla on sefu, hoitakoon hommansa.
rekisteröisit nimesi? Sefu ehdottaa sitä ensimmäisenä.
- Sohvi
Sohvi kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=&poster=Sohvi&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2005&ed=11&em=6&ey=2005&hpp=25
Jos et ole kirjoittanut näitä kaikkia (tiedän ettet ole), ehkäpä ymmärrät että täällä on muitakin, jotka käyttävät samaa nimeä, koska se näkyy jostain syystä olevan mahdollista.
Minäpä en muuta nimimerkkiäni yhtään mihinkään, olen Sohvi kuten tähänkin asti.
Eilinen oli pelkkä kokeilu, oli tässä pikku häikkää linjoissa.
PS. Rekkaa nickisi, jos et halua muiden sitä käyttävän. - Sohvi (alkuperäisempi palst...
Sohvi kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=&poster=Sohvi&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2005&ed=11&em=6&ey=2005&hpp=25
Jos et ole kirjoittanut näitä kaikkia (tiedän ettet ole), ehkäpä ymmärrät että täällä on muitakin, jotka käyttävät samaa nimeä, koska se näkyy jostain syystä olevan mahdollista.
Minäpä en muuta nimimerkkiäni yhtään mihinkään, olen Sohvi kuten tähänkin asti.
Eilinen oli pelkkä kokeilu, oli tässä pikku häikkää linjoissa.
PS. Rekkaa nickisi, jos et halua muiden sitä käyttävän... olen ollut jo vuosia. En ole rekannut tätä nikkiä, vaan aikoinaan erään toisen. Sillä en kirjoita feminismipalstalle. Olen ajatellut, ettei saman henkilön liene korrektia käyttää kahta rekisteröityä nimimerkkiä. Toisaalta, näyttää sekin tapa täällä toimivan.
Suostuisitko käyttämään täällä muuta nikkiä kuin Sohvi? Et ole itsekään rekisteröinyt sitä, tosin en tiedä nykytilannetta, en ole ehtinyt lukea muita postauksia sitten lauantaiaamun. Kirjoittelen vain parille keskusteluforumille suomi24:ssä, ja tämä on käyttämistäni vanhin.
Minusta koko ulkonäkökulttuuria aina meikkauksesta mallimaailmaan pyörittävät ja ylläpitävät naiset.
Naisethan ne vaatteet suunnittelevat, päättävät mikä on 'in' ja mikä on muotia. Suunnittelevat meikit ja sen sellaiset.
Onhan siellä muutama homo-mieskin varmaan mukana heilumassa, mutta lasketaanko niitä? :)
Naisilla on tarve laittautua. Harvoin sitä kuulee miehen vaativan vaimonsa vaihtamaan vaikka meikin väriä tai jotain tällästä....- .Jope
sillä, että kuolemassa kaikki ovat tasavertaisia.
- Sohvi
Feministit nyt eivät ainakaan paasaa, ettei mieshegemonia hallitse Suomessa. Sehän hallitsee, sitä vastaan tässä yritetään kamppailla. Palstan sovinistit ja antifeministit sen sijaan toistelevat tavan takaa, että Suomessa kaikki hyvin, paremmin eivät asiat naisilla voisi olla, oikeastaan feministit ovat jo vallanneet tiedotusvälineet ja päätöksentekokoneistot.
Kauneusihanteet ja siihen liittyvät jättimaiset markkinat tuotteineen, leikkauksineen sun muineen eivät mielestäni ole tavoitteista päällimmäisinä, jos tavoitteita ollenkaan. Naisten arjessa on paljon oleellisempia parannustarpeita, joita olisi ensin saatava reilaan. Kun niissä tasa-arvoisuus suhteessa miehiin saavutetaan, oletan sen vaikuttavan omalla painollaan jossain määrin myös siihen, miten itse kukin omaa naiseuttaan ilmentää, millainen haluaa ja uskaltaa olla omissa ja muiden silmissä.
Varmaakin varmempaa on, että erilaiset viiteryhmät, muodit, persoonallisuuserot ulkoaohjautuvuudessa jne. vaikuttavat tulevaisuudessakin ihmisten (miesten ja naisten, lasten ja aikuisten) kauneusihanteisiin ja ilmitason toimintaan tuhansien vuosien päästäkin, jos ihmisiä silloin vielä on. Ja miksei oikeastaan saisi? Mukavaa, kun on erilaisia makuja ja trendien vaihteluita, kunhan vain me ihmiset pystyisimme sopivasti vapautumaan orjamaisesta noudattamispaineesta omintakeisiin sovellutuksiin. Jos Maija haluaa ulkonäöllään miellyttää Mattia, niin se kaiketi on heidän asiansa. Feministinä tietysti voisin pitää oikeutettuna vaatimusta, että Matin on vastaavasti yritettävä miellyttää Maijaa, mutta en kirjoittaisi tällaisia tasa-arvolakiin ;). Joku pitää ulkoisia avuja tärkeämpänä kuin sisäisiä, toinen taas päinvastoin, vain aika ja kokemukset voivat muuttaa arvostuksia. - proffan rouva
Toisaalta naisen elämää pyrkivät hallitsemaan hyvin suurelta osin myös naisten toisilleen asettamat "vaatimukset" niin ulkonäön, elämäntavan kuin miellyttämisenkin jne suhteen.
Naisryhmä savustaa hyvin helposti ja nopeasti ulos naisyksilön, joka ei jaa kaikkia ryhmän ajatuksia ja ideaaleja. Tämä näkyy niin työelämässä, ns. sosiaalisessa elämässä kuin palstallakin. Palstalla on oltava feministi ollakseen kunnon nainen. Keskustapuolueessa keskustalainen, vasemmistossa kommunisti, eläinsuojelujärjestössä eläinsuojelija jne ollakseen kunnon ihminen.. Oma elämänkokemukseni on tässä asiassa yhtäläinen hiljattain asiasta tehdyn tutkimustuloksen kanssa.
Toisaalta yhteiskunnassa on asennetasolla yhä romutettavia "nais- ja miesmalleja" agraariyhteiskunnan ajoilta omine ideaaleineen, jotka eivät enää istu nyky-yhteiskunnan elämäntapaan. Toisaalta, jos nähdään vain yhden laidan mallit, mutta ei toisen, ollaan jo puoliksi sokeita ja samassa jamassa kuin kritisoitavat mallit ...- jorojukka-kukka
Ei palstan kaikkien naisten tarvitse olla feministejä varsinaisesti, mutta varmaa on, että naiset jotka haluavat tasa-arvoistaa naisen asemaa samalle tasolle kuin miesten, eivät pidä heidän pyrkimyksiään halventavista kommenteista. Ethän sinäkään pidä, jos alkaisin ryöpyttämään sanomisiasi. Ei ei-feministinen nainen välttämättä käyttäydy noin kuin palstan naisnikeillä kirjoittelevat henkilöt.
- proffan rouva
jorojukka-kukka kirjoitti:
Ei palstan kaikkien naisten tarvitse olla feministejä varsinaisesti, mutta varmaa on, että naiset jotka haluavat tasa-arvoistaa naisen asemaa samalle tasolle kuin miesten, eivät pidä heidän pyrkimyksiään halventavista kommenteista. Ethän sinäkään pidä, jos alkaisin ryöpyttämään sanomisiasi. Ei ei-feministinen nainen välttämättä käyttäydy noin kuin palstan naisnikeillä kirjoittelevat henkilöt.
No niin, otetaanpas sitten ihan konkreettisia esimerkkejä. Linkkejä ei ole pakko kaivella - voit kirjata esimerkit muistisikin mukaan. Esimerkkejä halventavista kommenteista, kiitos.
Ellei niitä ole esittää, voi feministit lopettaa jatkuvan halventamisesta ja syyllistämisestä jankuttamisen.
Olen vähän sitäkin mieltä, että jos minun mielipiteeni ovat kaikki naista halventavia, syyllistäviä ym. on joko lukemisen ymmärtäminen vastaanottajassa valmiiksi negatiivisesti värittynyttä - tai - vastaanottaja on aivan eri linjoilla kuin itse olen, jolloin on harhaanjohtavaa, että hän puhuu itsestään tasa-arvon airuena - tai - minut laitetaan kantamaan vastuuta muun henkilön sanomisista, ehkä tajuamatta sitä itsekään, mikä puolestaan on yksi asenne, jota vastaan itse argumentoin. Kukin vastatkoon omista sanomisistaan, ei kanssasisarten tai -veljien.
Esim. väkivaltaketjussa Tittelityy haukkui minut pystyyn hakatun naisen syyllistämisestä. Sinun kirjoittamanasi sama asia oli pelkästään hyvä, niin hienosti kiteytetty ja oikein..??
Ettei vaan ole niin, että kun tietty nainen tunnustaa ettei ole feminismin kannattaja - kun siitä liikkeenä puhutaan - luetaan hänen sanomisiaan hyvin negatiiviset lasit silmillä, eikä edes haluta nähdä mitään positiivista ko naisen kommenteissa? - jorojukka-kukka
proffan rouva kirjoitti:
No niin, otetaanpas sitten ihan konkreettisia esimerkkejä. Linkkejä ei ole pakko kaivella - voit kirjata esimerkit muistisikin mukaan. Esimerkkejä halventavista kommenteista, kiitos.
Ellei niitä ole esittää, voi feministit lopettaa jatkuvan halventamisesta ja syyllistämisestä jankuttamisen.
Olen vähän sitäkin mieltä, että jos minun mielipiteeni ovat kaikki naista halventavia, syyllistäviä ym. on joko lukemisen ymmärtäminen vastaanottajassa valmiiksi negatiivisesti värittynyttä - tai - vastaanottaja on aivan eri linjoilla kuin itse olen, jolloin on harhaanjohtavaa, että hän puhuu itsestään tasa-arvon airuena - tai - minut laitetaan kantamaan vastuuta muun henkilön sanomisista, ehkä tajuamatta sitä itsekään, mikä puolestaan on yksi asenne, jota vastaan itse argumentoin. Kukin vastatkoon omista sanomisistaan, ei kanssasisarten tai -veljien.
Esim. väkivaltaketjussa Tittelityy haukkui minut pystyyn hakatun naisen syyllistämisestä. Sinun kirjoittamanasi sama asia oli pelkästään hyvä, niin hienosti kiteytetty ja oikein..??
Ettei vaan ole niin, että kun tietty nainen tunnustaa ettei ole feminismin kannattaja - kun siitä liikkeenä puhutaan - luetaan hänen sanomisiaan hyvin negatiiviset lasit silmillä, eikä edes haluta nähdä mitään positiivista ko naisen kommenteissa?Tuo feministien syyllistäminen ja halventaminen on niin jokapäiväistä palstakirjoittelua, että sitä on vaikea lähteä yksilöimään. Mutta suurin osa syyllistämisestä tulee jo tavasta tarkastella asioita. Se on välillä erittäin päällekäyvää.
Aloitukset tehdään siitä lähtökohdasta, että feministit valehtelevat ihan kaikesta. Feministien kirjoituksia vääristellään ja rankasti. Myös koko feminismin sanomaa vääristellään. Feministien omat selvitykset eivät mene täällä perille. Suhtaudutaan ikäänkuin niitä ei olisi ollutkaan.
Mainitsemassasi väkivaltaketjussa oli asenteesi naista syyllistä. Muistan sen asian siitä hyvin, vaikka en juuri sanasta sanaan koko ketjua muistakaan.
Ja selvyyden vuoksi, olen muutamissa asioissa kanssasi samaa mieltä. Et ole antifeministi pahimmasta päästä. :D
Eikä edellinen viestini ollut sinua syyllistävä, vaan vastaus siihen, kun väitit että palstalla pitää olla feministi, muuten tulee takkiin. (Vapaa muistinvarainen otos.) - jorojukka-kukka
Tuo feministien syyllistäminen ja halventaminen on niin jokapäiväistä palstakirjoittelua, että sitä on vaikea lähteä yksilöimään. Mutta suurin osa syyllistämisestä tulee jo tavasta tarkastella asioita. Se on välillä erittäin päällekäyvää.
Aloitukset tehdään siitä lähtökohdasta, että feministit valehtelevat ihan kaikesta. Feministien kirjoituksia vääristellään ja rankasti. Myös koko feminismin sanomaa vääristellään. Feministien omat selvitykset eivät mene täällä perille. Suhtaudutaan ikäänkuin niitä ei olisi ollutkaan.
Mainitsemassasi väkivaltaketjussa oli asenteesi naista syyllistä. Muistan sen asian siitä hyvin, vaikka en juuri sanasta sanaan koko ketjua muistakaan.
Ja selvyyden vuoksi, olen muutamissa asioissa kanssasi samaa mieltä. Et ole antifeministi pahimmasta päästä. :D
Eikä edellinen viestini ollut sinua syyllistävä, vaan vastaus siihen, kun väitit että palstalla pitää olla feministi, muuten tulee takkiin. (Vapaa muistinvarainen otos.)Ja luitko tuon edellisen viestini ollenkaan? Kirjoitin siinä selvästi FEMINISTIEN PYRKIMYSTEN HALVENTAMISESTA.
Että on siinä luetun ymmärtämisessä vielä tehtävää sinullakin. Ei millään pahalla. - proffan rouva
Ja luitko tuon edellisen viestini ollenkaan? Kirjoitin siinä selvästi FEMINISTIEN PYRKIMYSTEN HALVENTAMISESTA.
Että on siinä luetun ymmärtämisessä vielä tehtävää sinullakin. Ei millään pahalla.Nimenomaan juuri noin sen luinkin ja siksi juuri ihmettelin jälleen kerran syytöstä syyllistämisestä ja halveeraamisesta. Olen nimittäin samaa mieltä ja ajan samoja asioita kuin monet feministienkin "kuumat aiheet", nääs. En vaan kuulu puljuun ja näen myös onkelmakohtia aatteessa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612260En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1061091
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91054- 20979