Kysymys

Mie

Päivää kaikille.

Esittäisin teille kysymyksen, mitä ennen teen pienen selonteon tilanteestani: Olen aloittamassa ensi vuonna lukion ja mietin kuumeisesti, mitä sen jälkeen aion. Kovasti veri vetäisi maanviljelijäksi, mutta sukutilani elinkelpoisuus on hieman niin ja näin. Sukutilani on seuraavanlainen: Peltoa noin 20 ha, metsää noin 40 ha, peruskonekantakin löytyy (kaksi traktoria, niittokone, äkeet, yms), navetasta on jäljellä vain pohjat. Tilalla lopetettiin eläinten pito 1970-luvulla, myöhemmin pellot ovat olleet vuokrattuina. Viljelyä harjoitettu pienessä mittakaavassa (perunoita, vihanneksia omalle perheelle ja lähipiirille). Ja nyt itse kysymys: Mitä mieltä te alan ammattilaiset olette, kannattaako lukion jälkeen lähteä lukemaan agrologiksi? Pystyykö tuon kokoisella tilalla itsensä elättämään? Lisättäköön vielä, että voihan sitä tietysti aina laajentaa, kun meiltäkin päin tila tilan on lopettanut viljelyn.

11

1443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cowgal

Maa ja metsätieteelliseen. SAnotaane ttä sukutilasi elinkelpoisuus paranee 1000% tämän myötä. En tosin näe AMK-puolessakaan mitään vikaa. Jos nyt et joudu jotain suurta unelmaa asianajo toimistosta hylkäämään "tilasi" puolesta. Ja yli puolet agronomeista asuu kaupungeissa!!

Mieti mitä ammattia itse haluat tehdä. maata on mahdollista viljellä sivutoimisesti.

• Taune

Sitten tuet jo alkaa riittämään ja voit pari kewrtaa käydä etelässä vuodessa lämmittelemässä.
        Samoin veroilmoitus kannattaa jo aluksi opetella täyttämään "oikein"

• cowgal

Maa ja metsätieteelliseen. SAnotaane ttä sukutilasi elinkelpoisuus paranee 1000% tämän myötä. En tosin näe AMK-puolessakaan mitään vikaa. Jos nyt et joudu jotain suurta unelmaa asianajo toimistosta hylkäämään "tilasi" puolesta. Ja yli puolet agronomeista asuu kaupungeissa!!

Mieti mitä ammattia itse haluat tehdä. maata on mahdollista viljellä sivutoimisesti.

• Mie

Kiitos jo annetuista vastauksista, mutta myös lisää saa tulla! Kertokaa mielipiteitänne arvon maanviljelijät ja miksei muidenkin ammattikuntien edustajat, jotka ovat tämän kysymyksen sattuneet lukemaan! Kiitos.

• riippuu

siitä mitä aiot tuottaa, ei ainakaan pelkkä viljanviljely toimeentuloa 20 ha tuo, yksimahaiset tuotantoeläimet voit myös unohtaa, taitaa maidontuotanto olla ainut millä voit jotenkin pärjätä.

Jos agronomiksi aiot sen vuoksi lukea että osaat tilallasi työtä tehdä, ei se vielä mihinkään riitä kyllä ne työasiat opitaan ainoastaan kantapään kautta, teoria on kuitenkin hyvänä apuna mutta ei se koskaan korvaa työn kautta saatua ammattitaitoa.
      Jos taas lisäansio mielessä koulutusta aiot hankkia niin harkitse myös jotain muuta kuin yksistään maataloutta esimerkiksi rakennus tai metallihommat, noistakin saattaa olla enemmän hyötyä omalla tilalla kuin jostain agrojutusta.

• Mie

Tuota maitotila-mahdollisuutta olenkin harkinnut. Kyllä näilläkin pinta-aloilla yksi ihminen itsensä maidontuotannolla elättää. Olen myös harkinnut sivutoimena jotain konehommaa. Erilaiset lihantuotanto mahdollisuudet olen jo unohtanut samoin kuin viljanviljelyn. Kiitos jo teille, mutta enemmänkin palautetta saa mielellään tulla.

• Mie kirjoitti:

Tuota maitotila-mahdollisuutta olenkin harkinnut. Kyllä näilläkin pinta-aloilla yksi ihminen itsensä maidontuotannolla elättää. Olen myös harkinnut sivutoimena jotain konehommaa. Erilaiset lihantuotanto mahdollisuudet olen jo unohtanut samoin kuin viljanviljelyn. Kiitos jo teille, mutta enemmänkin palautetta saa mielellään tulla.

jos metsä on hakkaamatta ,etkä ala navetaan niitä rahoja laittamaan. Koulutuksesta ei milloinkan ole haittaa, vaikka ei se välttämättä sitä pärjäämistä auta. Ne sivuhommat tuottaa paljon vähemmällä sijoituksella ja pienemmällä riskillä, jos niitä vaan on. Se peltokin voi tuottaa vuokralla saman, jopa paremmin kuin itse viljelemällä,jos on varma vuokraaja ja kunnon vuokra, jää ne viljely-riskit ja kulut pois.
        Eikä ole 7 pv viikossa kiinni, niinkuin lehmissä.
        Mutta valinta on sinun.
        Onnea jatkoon.

• jokke
        kawasaki250 kirjoitti:

jos metsä on hakkaamatta ,etkä ala navetaan niitä rahoja laittamaan. Koulutuksesta ei milloinkan ole haittaa, vaikka ei se välttämättä sitä pärjäämistä auta. Ne sivuhommat tuottaa paljon vähemmällä sijoituksella ja pienemmällä riskillä, jos niitä vaan on. Se peltokin voi tuottaa vuokralla saman, jopa paremmin kuin itse viljelemällä,jos on varma vuokraaja ja kunnon vuokra, jää ne viljely-riskit ja kulut pois.
        Eikä ole 7 pv viikossa kiinni, niinkuin lehmissä.
        Mutta valinta on sinun.
        Onnea jatkoon.

Olen 59v ja maanviljelijä,unohda koko juttu,harrastusmielessä voi viljellä tuon kokoista tilaa,mutta kysele samankokoisten tilojen viljelijöiltä mikä on liikevaihto ja mikä tukien taso.

• lajeja

Tällä hetkellä tuon kokoinen tila elättää hyvin yhden henkilön, jos sillä tuotetaan maitoa (lehmät tai vuohet). Koko perheenkin se voi elättää, jos viljelee jotain erikoisempia kasveja tai kasvattaa ei-tavanomaisia eläimiä ja/tai jatkojalostaa omia tuotteitaan.

Koulutuksesta sen verran, että tämä AMK-agrologin koulutus ei ole kovin järkevästi toteutettu. Kamalasti yritetään repiä sieltä sun täältä, eikä tule mitään kokonaiskäsitystä mistään, jotain irrallisia juttuja vaan. Taso on kyllä laskenut opistoagrologin koulutukseen verrattuna. Toki amk-agrologilla on jotain mahdollisuuksia saada töitä myös tilan ulkopuolelta.

Kaikkein mielenkiintoisimmin ja käytännönläheisimmin opetetaan ammattikoulussa. Se, miten hyvin oppii, on tietysti kiinni siitä, miten ahkerasti opiskelee. Mutta siis yllättävän paljon tasokasta tietoa sielläkin on jaossa. Mutta sitten, jos oman tilan pito ei osoittaudu oikeaksi ratkaisuksi, on muiden kuin maatalouslomittajan töiden saanti hyvin vaikeaa.

Yliopistokoulutuksella taas tie on avoin vaikka tutkijaksi. Toki se teettää eniten töitä ja mahdollisesti vaatii muuttoa pääkaupunkiseudulle. Lisäksi opetus on aikalailla teoreettista ja käytännön töihin riittäisi vähempikin teoria siitä, miten jotkut säilörehun atomit käyttäytyvät pötsissä, kun sen peehoo on sitä tai tätä.

• Mie

Kiitokset jo annetuista vastauksista. Ne ovat todella antaneet minulle hyvän käsityksen sukutilani kannattavuudesta. Varsinkin tämän "lajeja"-nimimerkillä kirjoittavan henkilön vastaus oli erittäin laaja ja hyvän käsityksen antava. Kiitos näistä, mutta lisääkin saa tulla ihan mielellään.

• yks

että ajattele ensin mitä elämältä haluat.
      Jos veri vetää malle, niin ilman muuta, mutta se merkitsee sitoutumista joka päivä siihen yrittäjän olemiseen.
      Toisekseen, peltoa pitäisi olla ehkä 100-200 ha, jos haluat kunnon tulot ja koneet sekä mikäli haluat maitotilan laittaa, lehmiä se 100 nuppia vähintöön tänä päivänä ja tietysti koneellistaminen, työaika navetassa mahdollisimman pieneksi.
      Tuskin päätoimisiesti 20 ha peltoa elättää, mutta harrastuksen vuoksi sivutuloina jotain voi jäädä käteenkiin, riippuu mitä viljelee tai onko eläimi tms.
      Emolehmiä kun pidetään niin 1.3 ha/nuppi ja pitäisi olla 30-60 emoa jotta siitä riittäisi yhdelle hlölle toimeentulo.
      Tästä kun lasket voit miettiä mikä kannattaa:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      172
      3211
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2570
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2436
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2311
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1976
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      279
      1835
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1411
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1339
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1289
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe