Autoteollisuus on muuttanut kannattavuussyistä suurimman osa autoista etuvetoisiksi.
Tämä on valmistusteknisesti halvin vetotapa.
Ihanteellisin olisi neliveto joka pitäisi saada pakolliseksi.
Etuveto on vaarallisin tapa. Vetävät ja ohjaavat eivät saa olla samalla akselilla jos on vain yksi vetävä akseli.
Tästä fysiikan laista on turha muiden kirjoitella, asia ei miksikään muutu.
Etuveto...
22
2330
Vastaukset
- mari
sanovat, olen ajellut 20 vuotta pääasiassa etuvetoisilla autoilla. Ei maantieliikenne ole mikään rallirata. Kun ajaa tilanteen mukaan, pärjää autolla kuin autolla, joka on peruskunnossa.
- Hyvä!
...:)
- speed_bumber
Mutta fiksumpaa olisi käyttää turvallisempaa. Aivan kuten turvavyö, tulisi takavedon tai nelivedon olla pakollinen.
- vuosi
speed_bumber kirjoitti:
Mutta fiksumpaa olisi käyttää turvallisempaa. Aivan kuten turvavyö, tulisi takavedon tai nelivedon olla pakollinen.
taaksepäin asfalttiralleissa taisi etuveto Xsara kyykyttää mennen tullen nelivetoja. Kiloissa oli jonkin verran eroja, muttei tehoissa. Kyllä silloin piertiin verta WRC -talleissa. Ei muuten ollut yhtään takavetoa samalla viivalla.
Miksiköhän????? - rallimies
vuosi kirjoitti:
taaksepäin asfalttiralleissa taisi etuveto Xsara kyykyttää mennen tullen nelivetoja. Kiloissa oli jonkin verran eroja, muttei tehoissa. Kyllä silloin piertiin verta WRC -talleissa. Ei muuten ollut yhtään takavetoa samalla viivalla.
Miksiköhän?????Koska niitä ei oltu luokitettu? Aiemminhan nimenomaan takavedot oli voitokkaita, kunnes nelivedot tulivat. Takaveto on kilpailukykyinen edelleen asfaltilla.
- Timppa vaan
rallimies kirjoitti:
Koska niitä ei oltu luokitettu? Aiemminhan nimenomaan takavedot oli voitokkaita, kunnes nelivedot tulivat. Takaveto on kilpailukykyinen edelleen asfaltilla.
Kun etuvedot tulivat. Ne pesivät takatuupparit mennen tullen. Nimen omaan rallimenestys alunperin teki etuvetoiset suosituiksi. Toki hyvät ajoa ominaisuudet auttoivat myös.
- perse
Timppa vaan kirjoitti:
Kun etuvedot tulivat. Ne pesivät takatuupparit mennen tullen. Nimen omaan rallimenestys alunperin teki etuvetoiset suosituiksi. Toki hyvät ajoa ominaisuudet auttoivat myös.
mukava kuunnella kun etuveto miehet hauskuttaa ...
- mitä helvettiä?
Voitko perustella? Eihän neliveto sen turvallisempi ole kuin muutkaan....
oli pelkkä provo.
Kaikista halvin valmistusvaihtoehto on takamoottorinen takatyöntöinen. Ajo-ominaisuudet muituttavat lähinnä lekan heittoa varsi edellä.
Etuvetoinen on kaksipyörävetoisista kallein ja paras ajo-ominaisuuksiltaan.
Provon kirjoittaja saattaa olla itse lyijykynällä kirjoittanut mieleisensä "lain" peruskoulun fysiikankirjaan, muualta sitä ei kyllä löydy.- perse
mutta puskeminen on vaarallista jopa hengenvaarallista...
koskaan en osta etuvetoa enää toista kertaa koska en halua vaarantaa omaa henkeäni vetotavan vuoksi.. - 911
Parempi olla hiljaa kun ei ymmärrä alasta mitään.
- jees-mies
Ei ollut provo, mutta takaveto on kalliimpi valmistaa mm. taka-akselin takia joka ei olekaan pelkkä ratakiskon pätkä kuten etuvedossa. Siinä on turha ajo-ominaisuuksista puhua.
- faktaa kehiin
jees-mies kirjoitti:
Ei ollut provo, mutta takaveto on kalliimpi valmistaa mm. taka-akselin takia joka ei olekaan pelkkä ratakiskon pätkä kuten etuvedossa. Siinä on turha ajo-ominaisuuksista puhua.
Näin on. Jos takavetoja massatuotettaisiin ne olisivat edullisimpia. Ja näinhän olikin männävuosikymmeninä kunnes tekniikan kehittyminen toi etuvedon mukavuudet ja turvallisuuden jokaisen ulottuville. Etuveto on monimutkaisempi. Ehkä taka-akseli on yksinkertainen, mutta etuakseli sitten triplasti kompleksimpi.
Porshe ei ole takaveto sen hinnan, vaan urheilullisuuden vuoksi. - unohdit
jees-mies kirjoitti:
Ei ollut provo, mutta takaveto on kalliimpi valmistaa mm. taka-akselin takia joka ei olekaan pelkkä ratakiskon pätkä kuten etuvedossa. Siinä on turha ajo-ominaisuuksista puhua.
Vanhan kunnon takavetoLadan?
- Pörje
faktaa kehiin kirjoitti:
Näin on. Jos takavetoja massatuotettaisiin ne olisivat edullisimpia. Ja näinhän olikin männävuosikymmeninä kunnes tekniikan kehittyminen toi etuvedon mukavuudet ja turvallisuuden jokaisen ulottuville. Etuveto on monimutkaisempi. Ehkä taka-akseli on yksinkertainen, mutta etuakseli sitten triplasti kompleksimpi.
Porshe ei ole takaveto sen hinnan, vaan urheilullisuuden vuoksi.Hieman asiantuntematonta tarinaa.
Kyllä ne etuakselistot on melkein samanlaisia, riippumatta mitkä pyörät vetää (yleensä Mc Person jossa ainoa ero hammastangon sijoitus tms.).
Takaveto on selvästi vaikeampi ja kalliimpi sekä valmistuksen että ennenkaikkea kokoonpanon kannalta ja ainoastaan kalleimmissa- tai erikoisautoissa enää nykyään käytössä.
Jos takavetoinen olisi edullisempi ratkaisu niin kaikki halvat pikkuautot olisivat taatusti takavetoisia. - perse
faktaa kehiin kirjoitti:
Näin on. Jos takavetoja massatuotettaisiin ne olisivat edullisimpia. Ja näinhän olikin männävuosikymmeninä kunnes tekniikan kehittyminen toi etuvedon mukavuudet ja turvallisuuden jokaisen ulottuville. Etuveto on monimutkaisempi. Ehkä taka-akseli on yksinkertainen, mutta etuakseli sitten triplasti kompleksimpi.
Porshe ei ole takaveto sen hinnan, vaan urheilullisuuden vuoksi.ja turvallisuus ...mitä ne on ...kerroppa asiasta tarkemmin....
mukavuutta ei ole auton veteleminen renkaitten kulku suuntaa ja puskeminen...nuo edelliset jo pelkästään sulkee mukavuuden ja turvallisuuden pois kyseistä vetotavasta..
etuveto monimutkaisempi ? päin vastoin siitä puuttuu osakonaisuuksia eli miten se voi olla monimutkaisempi....kardaanin puuttuminen vai perän ja laatikon yhdistäminen on monimutkaisuutta ?
hassua kuin kuopiolaisen liikkuvan poliisin päälikön järki...tai siis sekin on yhtä monimutkainen kun etuveto ja puskee minne sattuu ja ei edes tiedä milloin valehtelee ja milloin puhuu paskaa...siis herra .....;) - katsopa vaikka sinne alapuo...
perse kirjoitti:
ja turvallisuus ...mitä ne on ...kerroppa asiasta tarkemmin....
mukavuutta ei ole auton veteleminen renkaitten kulku suuntaa ja puskeminen...nuo edelliset jo pelkästään sulkee mukavuuden ja turvallisuuden pois kyseistä vetotavasta..
etuveto monimutkaisempi ? päin vastoin siitä puuttuu osakonaisuuksia eli miten se voi olla monimutkaisempi....kardaanin puuttuminen vai perän ja laatikon yhdistäminen on monimutkaisuutta ?
hassua kuin kuopiolaisen liikkuvan poliisin päälikön järki...tai siis sekin on yhtä monimutkainen kun etuveto ja puskee minne sattuu ja ei edes tiedä milloin valehtelee ja milloin puhuu paskaa...siis herra .....;)Veto ja ohjaus samalla akselilla. Kurkkaappa etuvedosta ja sitten takavedosta miten hommat on tehty ja mieti sitten kumpi on yksinkertaisempi.
Minä kyllä pidän takavedon ajomukavuudesta, se nimittäin ON oikeasti mukavampi ajaa jopa ihan tavallisessa ajossa. Auto käyttäytyy jotenkin luontevammin. Nykyinen on etuveto, mutta todennäköisesti seuraava on taas takaveto. Ei näillä etuvedoilla...
Tosin ei-niin-hyvälle kuljettajalle etuveto on paras vaihtoehto. Turha laittaa takavedolla pyörimään ympäriinsä... Tosin jos on luistonestot yms niin eihän siinä sitten mitään. - perse
katsopa vaikka sinne alapuo... kirjoitti:
Veto ja ohjaus samalla akselilla. Kurkkaappa etuvedosta ja sitten takavedosta miten hommat on tehty ja mieti sitten kumpi on yksinkertaisempi.
Minä kyllä pidän takavedon ajomukavuudesta, se nimittäin ON oikeasti mukavampi ajaa jopa ihan tavallisessa ajossa. Auto käyttäytyy jotenkin luontevammin. Nykyinen on etuveto, mutta todennäköisesti seuraava on taas takaveto. Ei näillä etuvedoilla...
Tosin ei-niin-hyvälle kuljettajalle etuveto on paras vaihtoehto. Turha laittaa takavedolla pyörimään ympäriinsä... Tosin jos on luistonestot yms niin eihän siinä sitten mitään.että mitä monimutkaisuutta on etuvedossa..eihän siinä ole kuin reikä keskellä napaa josta menee vetari läpitte..muut osat samaa kuin takavedossakin eli ne pyörät kääntyy ja joustaa...
mutta mitä tulee takavedon takakehikkoon vaikka verrate 124 mallin meseä niin enemmän siinä on käpäliä ja niveliä kuin etuvedon vastaavassa...
hammastankohan löytyy myös takavedossa edestä..
itselät löytyy 15 takvetoa ja yksi paku etuvetona (ihan vaan säästö syistä koska kunnon takaveto pakuja ei ole 90 luvulla ollut markkinoilla ainakaan pinellä rahalla ) - faktaa kehiin
Pörje kirjoitti:
Hieman asiantuntematonta tarinaa.
Kyllä ne etuakselistot on melkein samanlaisia, riippumatta mitkä pyörät vetää (yleensä Mc Person jossa ainoa ero hammastangon sijoitus tms.).
Takaveto on selvästi vaikeampi ja kalliimpi sekä valmistuksen että ennenkaikkea kokoonpanon kannalta ja ainoastaan kalleimmissa- tai erikoisautoissa enää nykyään käytössä.
Jos takavetoinen olisi edullisempi ratkaisu niin kaikki halvat pikkuautot olisivat taatusti takavetoisia.Pikkuautot ovat etuvetoja nimenomaan helpomman ajettavuuden vuoksi. Olis varmaan hirveä kauppakassi talviliukkailla: heikkotehoinen höyhenenkevyt takaveto, nainen kuskina ja sutiminen yllättää.
Etumoottorisessa takavedossa tulee kylläkin etäisyyttä vetäviin pyöriin mikä maksaa mutta entäs takamoottorinen? Ikävää ettei autoteollisuus ole kiinnostunut takamoottorisista perusmalleista. Moottorin kuuluu olla takana niinkuin bussissa. Jää murinat selän taakse. - Pekka_
faktaa kehiin kirjoitti:
Pikkuautot ovat etuvetoja nimenomaan helpomman ajettavuuden vuoksi. Olis varmaan hirveä kauppakassi talviliukkailla: heikkotehoinen höyhenenkevyt takaveto, nainen kuskina ja sutiminen yllättää.
Etumoottorisessa takavedossa tulee kylläkin etäisyyttä vetäviin pyöriin mikä maksaa mutta entäs takamoottorinen? Ikävää ettei autoteollisuus ole kiinnostunut takamoottorisista perusmalleista. Moottorin kuuluu olla takana niinkuin bussissa. Jää murinat selän taakse.Luuletko että autot suunnitellaan suomen talviolosuhteita varten esimerkiksi Japanissa, Espanjassa...
Etuveto on halvempi valmistaa, pikkuautoissa hinta ratkaisee.
Ihme vänkäämistä ilmiselvistä asioista.
- vaillinaistotuus
Niihin fysiikan lakeihin kuulunee Suomessa myös empiirinen eli kokemusperäinen totuus, että takavetoiseen autoon tarvitaan talvella hiekkapussi taakse, jotta vetopyörille saadaan painoa. Muuten se on työläs ajaa.
Suositus on, että 20-50 kg hiekkaa ja mieluiten aivan takalautaan kiinni (esim. teltan tai makuupussin vanha suojapussi). Tämä kokemus on tullut muutaman takavetoisen kautta.
Sittemmin olen viisastunut. Etuvetoinen on arkikäytössä aivan ylivoimainen.
Muutakin edistystä automaailmassa on tapahtunut, jos herrat narrit ovat panneet merkille. Vaihdoin autoni vinyylilevysoittimen ensin kasettiin ja sittemmin cd-soittimeen. CD ei hypi niinkuin levysoitin soralla eikä veny, kuten C-kasetin nauha pakkasella.
Etuvetoisella voi myös vetää vaunua aivan hyvin, kunhan renkaat ovat pitävät eli kaikin puolin muutenkin hyvät.
Neliveto on aivan oma lukunsa. Se on, harmi kyllä, pirun kallis.
Muuten: tämä etuveto-takaveto -keskustelu on ihan älytön. Voisitteko kuvitella kirjailijoiden konferenssia, jossa kinataan siitä, syntyvätkö paremmat romaanit Adlerilla vai Olympuksella?
Jokainen valitsee oman työkalunsa tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan.- jamppa
Suositus on, että 20-50 kg hiekkaa ja mieluiten aivan takalautaan kiinni (esim. teltan tai makuupussin vanha suojapussi). Tämä kokemus on tullut muutaman takavetoisen kautta.
normaalissa tasapainosessa autossa ei tarvitse mitään painoja..vai laitatko etuvetoon kun se lastattuna niin eteen hiekka pusseja ?
Sittemmin olen viisastunut. Etuvetoinen on arkikäytössä aivan ylivoimainen.
Etuvetoisella voi myös vetää vaunua aivan hyvin, kunhan renkaat ovat pitävät eli kaikin puolin muutenkin hyvät
etuveto ei ole missään olosuhteissa tarkoitettu vetoautoksi ei ylä eikä alamäessä...miten renkaan pito voi olla hyvä jos akseli keventyy esim niiatessa ja ylämäki nousussa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1783671
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262690Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542516- 1462361
- 672026
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3111929- 311441
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211393Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381367Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161275