Piispantarkastus Perhossa v. 1978

Anonyymi-ap

Vanhoillislestadiolaisuuden historiaa:

Oulun hiippakunnan piispa Hannes Leinonen toimitti piispantarkastuksen Perhon seurakunnassa marraskuussa 1978. Tarkastuksen edellä monet seurakuntalaiset olivat kritisoineet puhein ja kirjelmin laajasti sitä, että kirkkoherra Ahti Riihimäki oli kohdellut kritiikin esittäjien mielestä eriarvoisesti SRK:laisia ja muita seurakuntalaisia. Siksi piispa salli kriittisen keskustelun.

Kun piispa oli kysynyt, onko seurakunnan jäsenillä huomauttamista kirkkoherran tai muiden viranhaltijoiden oppia, virkatoimia tai elämää vastaan, penkistä nousi terveydenhoitaja Eila Kujala lukemaan moitekirjeen, jonka mukaan seurakuntalaiset tunsivat itsensä eriarvoisiksi, koska kirkkoherra oli jopa kinkereillä sanonut, että seurakunnassa olivat kristittyjä vain SRK:laiset. Tämä oli käynyt selväksi myös muistotilaisuuksissa, joissa kirkkoherra oli lausunut tuomion siitä, mihin vainaja oli menossa. Voimakas opin korostus tuntui etenkin ehtoollisella, johon kirkkoherra ei katsonut kelvollisiksi muita kuin SRK:laisia.

Muitakin asioita kirjelmään sisältyi. Piispa kiitti terveydenhoitajaa ja pyysi jättämään kirjelmän pöytäkirjan liitteeksi.

Tämän jälkeen eteen astui emäntä Elsa Huopana, joka luki oman kirjelmänsä toistaen osin samoja asioita ja yhtyi Eila Kujalan esittämiin ajatuksiin. Hän ja monet seurakuntalaiset vierastivat seurakunnan hengellistä hoitoa. Kun piispa kysyi, vieläkö evankeliumia Perhon seurakunnassa saarnataan, hän vastasi, että sitä saarnataan vain rauhanyhdistyksen jäsenille ja vain sen jäseniä kehotetaan ehtoolliselle.

Huopana jatkoi: - Seurakuntavaalit osoittivat, että vain neljä 15 valtuutetusta on rauhanyhdistyksen jäseniä, joten Perhon seurakunta ei ole vanhoillislestadiolainen. Täällä on sirpaleita herännäisistä ja evankelisista. On paljon myös herätysliikkeisiin kuulumattomia. Rauhanyhdistyksen ulkopuolisille jumalanpalvelus ja HPE ovat tärkeitä, eivätkä he enää jaksa kuulla lakia ja saarnaa omavanhurskaista. Kuinka voi mennä HPE:lle, kun kirkkoherra antaa ymmärtää, että olemme kelvottomia vieraita. Niinpä hengellinen elämä näivettyy.

Huopana jatkoi edelleen: - Jos tulen sairaaksi, voin olla varma, että joudun painostuksen alaiseksi ja minua yritetään saada tunnustamaan lestadiolaista oppia. Eikä ole lainkaan varmaa, että saan seurakunnan papilta ehtoollista ja seurakunnan esirukousta.

Hän pyysi piispalta vastausta myös siihen, onko kirkkoherralla oikeus estää seurakuntalaista menemästä ehtoolliselle. Puhujan lopetettua piispa kysyi, oliko kirkkoherra estänyt konfirmoituja seurakunnan jäseniä tulemasta ehtoolliselle. Tähän Huopana vastasi, että epäsuorasti ja keskusteluissa oli.

Tuomiokapituli käsitteli kirkkoherra Ahti Riihimäestä tehtyjä kanteluita ja valituksia v:n 1979 alkupuolella, mutta kirkkoherralle ei tullut seuraamuksia.

Lähteenä FT Kullervo Leinosen isästään v. 2024 julkaisema kirja ”Pappi, piispa ja patriootti. Hannes Leinosen työ ja elämä 1916-1986”.

23

550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piispa Leinonen oli itsekin vanhoillislestadiolainen.
      Olisi ollut todella erikoista jos hän olisi tuominnut vl-kirkkoherran!

• Anonyymi

SRK:n edustamassa vanhoillislestadiolaisuudessa tapahtui 1960-luvun alussa hajaannus, jossa Hannes Leinonen monien muiden pappien tavoin jäi liikkeen ulkopuolelle. Tämä ei kuitenkaan estänyt häntä pitämästä itseään vanhoillislestadiolaisena, vaikka ei voinutkaan Jumalan terveellä tervehtiä SRK-lestadiolaisia. Ulkopuolelle jääneitä kutsuttiin pappislinjalaisiksi tai heidän perustamansa lehden, Elämän Sanan, mukaan elämänsanalaisiksi tai SRK:n kielenkäytössä pappiseriseuraisiksi.

• Anonyymi kirjoitti:

SRK:n edustamassa vanhoillislestadiolaisuudessa tapahtui 1960-luvun alussa hajaannus, jossa Hannes Leinonen monien muiden pappien tavoin jäi liikkeen ulkopuolelle. Tämä ei kuitenkaan estänyt häntä pitämästä itseään vanhoillislestadiolaisena, vaikka ei voinutkaan Jumalan terveellä tervehtiä SRK-lestadiolaisia. Ulkopuolelle jääneitä kutsuttiin pappislinjalaisiksi tai heidän perustamansa lehden, Elämän Sanan, mukaan elämänsanalaisiksi tai SRK:n kielenkäytössä pappiseriseuraisiksi.

Noinhan se meni ja pappiseriseuran poispotkimiseen johtaneet syyt olivat muistaakseni lapsikaste ja lähetystyö. Papit eivät voineet hyväksyä epäraamatullista käsitystä siitä, että kaikki maailman lapset olisivat vanhoillislestadiolaisia. Tiedän sukulaiseni joutuneen erotetuksi, jopa siitä syystä, että oli kritisoinut pappiseriseuran poispotkimista. Ilmiantaja oli oma veli,- fyysinen veli.

En voi sanoa tavanneeni Leinosta, mutta näin hänet lukuisia kertoja. Tämä oli ensimmäinen kritiikki Riihimäestä, jonka "kuulin". Aiemmin olen kuullut hänestä pelkkää hyvää. Mutta se tieto on ollut ehkä ainakin hieman vl-vaikutteista kehua. Riihimäkeä en koskaan nähnyt, enkä luonnollisestikaan tavannut.

• Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Noinhan se meni ja pappiseriseuran poispotkimiseen johtaneet syyt olivat muistaakseni lapsikaste ja lähetystyö. Papit eivät voineet hyväksyä epäraamatullista käsitystä siitä, että kaikki maailman lapset olisivat vanhoillislestadiolaisia. Tiedän sukulaiseni joutuneen erotetuksi, jopa siitä syystä, että oli kritisoinut pappiseriseuran poispotkimista. Ilmiantaja oli oma veli,- fyysinen veli.

En voi sanoa tavanneeni Leinosta, mutta näin hänet lukuisia kertoja. Tämä oli ensimmäinen kritiikki Riihimäestä, jonka "kuulin". Aiemmin olen kuullut hänestä pelkkää hyvää. Mutta se tieto on ollut ehkä ainakin hieman vl-vaikutteista kehua. Riihimäkeä en koskaan nähnyt, enkä luonnollisestikaan tavannut.

Ahti Riihimäki (s. 1940) oli myöhemmin Perhon lukion rehtorina. Hän on ollut alustajana nuorten aikuisten illassa Helsingin rauhanyhdistyksellä la 25.01.2025, joten hän on ilmeisen hyväkuntoinen.

• Anonyymi kirjoitti:

Ahti Riihimäki (s. 1940) oli myöhemmin Perhon lukion rehtorina. Hän on ollut alustajana nuorten aikuisten illassa Helsingin rauhanyhdistyksellä la 25.01.2025, joten hän on ilmeisen hyväkuntoinen.

Perhoonkin siis saatiin lukio?
        Olin luulossa, ettei kirkkoherra ole enää keskuudessamme!

• Anonyymi

Nythän lähetystyötä tehdään ulkomailla, silloin ei paljoakaan. Joten vl-linja on muuttunut?

• Anonyymi kirjoitti:

Nythän lähetystyötä tehdään ulkomailla, silloin ei paljoakaan. Joten vl-linja on muuttunut?

Takkuista on vl-lähetystyö, mutta niistä epäonnistumista ei päivämiehessä kerrota. Olen kuullut että Togon lähetystyökin meni mönkään, kun ryökäleet vertasivat vl-opetusta Raamatun opetukseen.

Sitten oli tämä kurdi Serhat, joka veti kunnolla nenästä velluja.

Jeesus kertoi vl-lähetystyöstä

Matt.
        23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
        23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette

• Anonyymi

Takkuista on vl-lähetystyö, mutta niistä epäonnistumista ei päivämiehessä kerrota. Olen kuullut että Togon lähetystyökin meni mönkään, kun ryökäleet vertasivat vl-opetusta Raamatun opetukseen.

Sitten oli tämä kurdi Serhat, joka veti kunnolla nenästä velluja.

Jeesus kertoi vl-lähetystyöstä

Matt.
        23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
        23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette

Srk:n sivun mukaan jotain toimintaa on, niin Togossa kuin Venäjälläkin:
        "Euroopassa lähetysseuroja järjestetään Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Latviassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa, Sveitsissä/Ranskassa, Unkarissa, Venäjällä ja Virossa. Afrikassa kohdemaita ovat Ghana, Gambia, Guinea, Kenia, Ruanda, Senegal, Sierra Leone ja Togo. Seuroja järjestetään myös Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Ecuadorissa sekä Pakistanissa. Pyynnöstä seuroja järjestetään tarpeen mukaan myös muualla."

• Sukunimi Huopana, herättää minussa mukavia muistoja, olimme kauan sitten saman instituutin alaisia. Terveiset Perhon Huopanoille,-tiedän että olette sukua tutulleni!

• Kauheinta Kososlainen piispuus!

• Pappiseriseura ei ollut kososlaisia!

• Piiskantarkastus Pervossa? Kaverin puolesta kysyy Riikka Purra (pers.) .

• Anonyymi

Mitä aineita käytät?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä aineita käytät?

Raamattua päivittäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattua päivittäin.

70-luvulla Raamattuja salakuljetettiin Neuvostoliittoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

70-luvulla Raamattuja salakuljetettiin Neuvostoliittoon.

Mutta ei vanhoillislestadiolaisten toimesta!

• Jumalanterve! Käytän opettajiemme eli Esivaltamme kirjoituttamia koulupakkoaineita. Jumalanrauhaa.

• Anonyymi

Semmosta elämää perhossa.

• Anonyymi

Parasta on pikitie läpi melko suoraan.

Kunhan pyörittäisivät sen lapselllisen kuulan pois tietä tukkimasta.

• Anonyymi

Kullervo Leinosen kirjan mukaan po. kirkkoherran aikana Perhon seurakunnasta oli puuttunut papin johdolla tapahtuva kirkon lähetystyön avustaminen. Kirkkoherra oli sallinut sen vapaaehtoisin voimin, mutta oli tehnyt selväksi, että hän ei voinut eikä halunnut osallistua tilaisuuksiin eikä puhua niissä, vaikka se olisi tietysti kuulunut hänelle. Niinpä lähetystoimikunta oli kutsunut lähetysiltoihin puhujia ja pappeja toisista seurakunnista talousarvion puitteissa.

• Anonyymi

Kaikki lähetystyöhön menevä raha olisi ollut pois SRK,lta!

• Anonyymi

Ahti ei ollut oivaltanut tai ei ollut uskaltanut soveltaa noina kireinä hoitokokousaikoina profeetta Elisan sanoja Naamanille. Vuosi pari sitten eräs vanhoillislestadiolainen pappi sanoi puheessaan, että on lohdullista muistaa profeetta Elisan sanat: ”Mene rauhassa”, kun virkatoimissa joutuu arveluttaviin tilanteisiin, jotka voivat tuoda mieleen Rimmonin kumartamisen.

2. Kun. 5:
        13 Mutta hänen palvelijansa alkoivat taivutella häntä ja sanoivat: "Herramme! Jos profeetta olisi määrännyt sinulle jonkin vaikean tehtävän, etkö olisi täyttänyt sitä? Saati sitten, kun hän sanoo, että sinun on puhdistuaksesi vain peseydyttävä!"
        14 Niin hän meni Jordanille ja kastautui joessa seitsemän kertaa, niin kuin Jumalan mies oli määrännyt. Silloin hänen ihonsa tuli lapsen ihon kaltaiseksi, ja hän oli taas puhdas. [Luuk. 4:27]
        15 Naaman palasi saattueineen Jumalan miehen luo. Hän astui Elisan eteen ja sanoi: "Nyt minä tiedän, ettei Jumalaa ole missään muualla kuin Israelissa. Otathan siis kiitoslahjan palvelijaltasi."
        16 Mutta Elisa sanoi: "Niin totta kuin Herra elää, hän, jota palvelen, minä en lahjaasi ota." Naaman koetti taivuttaa hänet ottamaan lahjan vastaan, mutta hän kieltäytyi.
        17 Naaman sanoi silloin: "Vaikket lahjaan suostukaan, niin sallithan, että otan mukaani Israelin multaa sen verran kuin muulipari kantaa. Enää en uhraa alttarilla polttouhria enkä teurasuhria muille jumalille kuin Herralle.
        18 Antakoon Herra minulle kuitenkin sen anteeksi, että kumarran Rimmonia, kun seuraan kuningastani hänen mennessään Rimmonin temppeliin. Kun hänen seurassaan joudun temppelissä kumartamaan Rimmonia, antakoon Herra sen minulle anteeksi."
        19 Elisa sanoi hänelle: "Mene rauhassa.

• Anonyymi

Pappia, joka tuomitsee ruumissaarnassa vainajan kadotukseen, ei voida syyttää ainakaan hempeästä hengestä. Papin tehtävä ei ole lähettää vainaja taivaaseen tai kadotukseen, vaan hänen tulee jättää edesmennyt Luojan haltuun. Seurakunnan jäsen, olipa hän ollut tunnustava kristitty tai kulttuurikristitty, joka on kymmeniä vuosia maksanut kirkollisveroa ja samalla papin palkkaa, on ansainnut asiallisen ruumissaarnan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe