Kaasari vaiko ruisku halavempi ajossa??

Karvalakkimiäs

Onkelma olis tämä. On ollut puhetta/mekkalaa erään tutun kanssa siitä että kumpi kuluttaa vähempi polttoainetta ajossa kaasari vaiko ruiskumoottori. Olisko meitä viisaampaa sakkia jokka vois avartaa meirän tappelua.

14

2545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruisku

      on tarkempi annostelemaan sen polttoaineen ja sitten vielä 4piste ruisku joka erottaa myös keskinäisten sylinterien lämpötilaeron ja seos aina optimaalinen

      • Sähköasentaja

        Siis täh? Mittaa sylinterien lämpötilaeron? Mikä ruisku ja miksi?

        Monipisteruisku jakaa polttoaineen paremmin sylinterien kesken. Eli polttoaine ei kulje imusarjoja pitkin ja siten jaa seosta epätasaisesti eri imujen pituuden vuoksi. Kaasari ja yksipisteruiskussa ulommaiset sylinterit saavat vähemmän seosta.


    • ruisku

      on halvempi ajossa mutta kalliimpi huollettaessa
      (jos siihen sattuu häirö tulemaan)

    • "kaahari"

      Ruisku-järjestelmää.

    • Jamppa1

      yleistä luuloa ei mitään eroa sinänsä. Kaasari ja mekaaninen ruisku vie yleensä saman. Sitten nämä sähköllä ohjatut ruiskut on yleensä huomattavasti taloudellisempia.

    • Loordi

      Yleisesti ruiskua pidetään vähemmän bensaa kuluttavana vaihtoehtona. Omakohtainen kokemus: Nissan Sunny -88 1.6L kaasarikone 90hv, kulutus matka-ajossa 5,2 l/100km. Uusi Fiat Punto 1,2l ruisku 60hv, kulutus matka-ajossa 5 l/100km.

      Tietääkseni tämä Punto on tällähetkellä yksi vähiten kuluttavista bensa-autoista. Toki muiltakin merkeiltä löytyy vastaavia.

      Kaupunkiajossa onkin sitten eri juttu. Punto korjaa siinä potin kotiin.

      Samoin myös tuon Sunnyn uudistettu painos 1.6 L ruisku 12vent. kuluttaa n.6L/100km eikä hevosvoimia ole paljoa enempää.

    • hyvät

      immeiset viittikö viisastella päivänselvillä asioilla! Kyllä ne kaasarit jäi historiaan nimen omaan bensatalouden takia!

      • 2.4 STW

        Kaasuttimet jäi pois päästörajojen vuoksi. Kaasuttimelilla rajoihin pääseminen olisi tullut paljon kalliimmaksi kuin ruiskulla.


      • asia
        2.4 STW kirjoitti:

        Kaasuttimet jäi pois päästörajojen vuoksi. Kaasuttimelilla rajoihin pääseminen olisi tullut paljon kalliimmaksi kuin ruiskulla.

        eli tarkempi polttoaineen annostelu! Kukkuu!!


    • cabron

      Ruiskukoneen kulutus pyöreä nolla moottorijarrutuksella (kuten myös dieseleissä) ja tavallinen kuluttaa mitä kuluttaa pysyäkseen käynnissä...

      Itse ajoin 200km kuudella litralla 2.0 Stratuksella kun oli alamäki.

      • Jamppa1

        noin mustavalkoinen ei tämäkään asia ole. Perusruisku, bensa tai diesel, ei vie pyöreää nollaa moottorijarrutuksella. Tämä polttoaineen syötön katkaisu on kylläkin mahdollista toteuttaa sähköisesti ohjatuissa ruiskuissa mutta mitenkään käsi kädessä kulkevia asioita ei katkaisu ja ruiskutekniikka ole.

        Sitten on vielä kaasareitakin jotka katkaisee bensasnsyötön moottorijarrulla.


    • diplinssi

      Onhan se ruisku tietenkin taloudellisempi, koska säätää polttoainetta tarkemmin. Siksihän se laitettiin KATteihin. Uutenakin taloudellisempi puhumattakaan vanhasta.
      Vertailua uusista autoistamme:
      Sunny 1.4 Sedan 1992 (sähköohjattu kaasutin ja KAT) lapinreissulla kesällä 99 5,7L/100km.
      Almera 1.5 Sedan 2002 lapinreissulla kesällä 2004 6,0L/100km.
      Talvirenkailla Sunny litran lisää, mutta Hesassa ajettaessa automaattiryyppy vie lyhyet talviajot jo toiselle kymmenelle. Ruisku ei lisää kierroksia, joten säästää paljon verrattuna ryyppyyn.

      • kone ilman muuta vie vähemmän bensaa normaaliajossa. Kaasutinmoottorit rakennettiin toimimaan ilmakertoimilla noin 1,15 jolloin moottorin hyötysuhde on korkeimmillaan. Kaasu pohjassa -ajolla ilmakerroin oli 0,9 jolloin teho on suurimmillaan hyötysuhteen kustannuksella.
        Katalysaattorit tulivat pakollisiksi Amerikan öljyteollisuuden ovelan painostuksen takia muka saasteitten vähentämiseksi. Katalysaattorim toimii vain ilmakertoimella 1,0 jolloin siis hyötysuhde on huonompi kuin ilmakertoimella 1,1 - 1,15.
        Käytännön erot olivat katalysaattoripakon voimaan tullessa 8 (Vovo) - 18 (Skoda) prosenttia.
        Ilman katalysaattoria kunnossa olevassa moottorissa päästöissä on todella mitättömät määrät häkää ja palamattomia hiilivetyjä, jotka hyvin nopeasti hapettuvat ulkoilmassa hiilidioksidiksi ja vedeksi. Typpioksideja on jonkin verran, mutta ne nopeasti ottavat ulkoilmasta kosteutta ja aiheuttavat hapanta päästöä, joka maassa neutraloituu salpietariksi. Samaksi aineeksi, jota mm. Kemira tuottaa lannoitteeksi Suomenkin pelloille valtavat määrät.
        Katalysaattoripakosta hyötyivät siis eniten Amerikan öljyntuotantojätit, toiseksi eniten autojen elektroniikkaa ja katalysaattoreita valmistava teollisuus ja kaiken tietysti maksaa auton omistaja saamatta lisähinnasta muuta kuin harmia itselleen.
        Elektronisesti säädetty ruiskutus tosin teoriassa annostelee polttoaineen hieman tarkemmin eri sylintereille kuin kaasutinjärjestelmä, mutta asiassa on useita muitakin muuttujia, joten ero ei ole merkitsevä.
        Nyt sitten poliittiseksi painostus- ja syyllistämistekijäksi on otettu autojen hiilidioksidipäästöt. Nämä ovat suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen, mutta katalysaattorin vaatiman rikkaamman seossuhteen aiheuttamaa polttoaineen kulutuksen nousua ja siitä johtuvaan hiilidioksidipäästöjen lisääntymistä ei haluta huiomioida. Tarkoitus kun on nimenomaan saada autoilijoilta mahdollisimman paljon rahaa pois keinoista välittämättä.
        Tuli kiireessä ehkä huonosti muotoiltua tekstiä, mutta ajatus selvinnee silti.


      • Jamppa1
        sitroen kirjoitti:

        kone ilman muuta vie vähemmän bensaa normaaliajossa. Kaasutinmoottorit rakennettiin toimimaan ilmakertoimilla noin 1,15 jolloin moottorin hyötysuhde on korkeimmillaan. Kaasu pohjassa -ajolla ilmakerroin oli 0,9 jolloin teho on suurimmillaan hyötysuhteen kustannuksella.
        Katalysaattorit tulivat pakollisiksi Amerikan öljyteollisuuden ovelan painostuksen takia muka saasteitten vähentämiseksi. Katalysaattorim toimii vain ilmakertoimella 1,0 jolloin siis hyötysuhde on huonompi kuin ilmakertoimella 1,1 - 1,15.
        Käytännön erot olivat katalysaattoripakon voimaan tullessa 8 (Vovo) - 18 (Skoda) prosenttia.
        Ilman katalysaattoria kunnossa olevassa moottorissa päästöissä on todella mitättömät määrät häkää ja palamattomia hiilivetyjä, jotka hyvin nopeasti hapettuvat ulkoilmassa hiilidioksidiksi ja vedeksi. Typpioksideja on jonkin verran, mutta ne nopeasti ottavat ulkoilmasta kosteutta ja aiheuttavat hapanta päästöä, joka maassa neutraloituu salpietariksi. Samaksi aineeksi, jota mm. Kemira tuottaa lannoitteeksi Suomenkin pelloille valtavat määrät.
        Katalysaattoripakosta hyötyivät siis eniten Amerikan öljyntuotantojätit, toiseksi eniten autojen elektroniikkaa ja katalysaattoreita valmistava teollisuus ja kaiken tietysti maksaa auton omistaja saamatta lisähinnasta muuta kuin harmia itselleen.
        Elektronisesti säädetty ruiskutus tosin teoriassa annostelee polttoaineen hieman tarkemmin eri sylintereille kuin kaasutinjärjestelmä, mutta asiassa on useita muitakin muuttujia, joten ero ei ole merkitsevä.
        Nyt sitten poliittiseksi painostus- ja syyllistämistekijäksi on otettu autojen hiilidioksidipäästöt. Nämä ovat suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen, mutta katalysaattorin vaatiman rikkaamman seossuhteen aiheuttamaa polttoaineen kulutuksen nousua ja siitä johtuvaan hiilidioksidipäästöjen lisääntymistä ei haluta huiomioida. Tarkoitus kun on nimenomaan saada autoilijoilta mahdollisimman paljon rahaa pois keinoista välittämättä.
        Tuli kiireessä ehkä huonosti muotoiltua tekstiä, mutta ajatus selvinnee silti.

        on ihmisen mielikuvitus. Tää taitaa olla kyllä vähän väärä palsta tälle keskustelulle mutta en malta olla kommentoimatta:

        "Katalysaattorit tulivat pakollisiksi Amerikan öljyteollisuuden ovelan painostuksen takia muka saasteitten vähentämiseksi."

        -Onko tullut ikinä mittailtua noita päästöjä analysaattorilla? Ilman kattia CO yleensä 1-4, HC 100-500 jne. Katilla tyypillisesti esim. CO 0,001-0,1 HC 0-30. Mitä tähän voi lisätä?

        Häkäkaasun haitallisista terveysvaikutuksista on tutkimuksia, jotkut eivät niitä ota vakavasti vaan laittavat esim. bensa-auton käymään suljetussa tallissa. Kaikki tietää mitä seuraa...

        "Elektronisesti säädetty ruiskutus tosin teoriassa annostelee polttoaineen hieman tarkemmin eri sylintereille kuin kaasutinjärjestelmä"

        - Niin annostelee ja hyvinkin paljon tarkemmin mutta tällä ei ole mitään tekemistä kattien kanssa.

        Mutta olihan se hauska teoria!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4160
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2830
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      69
      2728
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      153
      2520
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      72
      2162
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      348
      2046
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1528
    8. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    9. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1322
    Aihe