Kysely

mariamagda

Laitetaanpa taas aloitus.

Kysymyksessä on sukunimet.

1. Oletko naimisissa ja oletko mennyt naimisiin ennen lakimuutosta joka sallii kumman tahansa sukunimen oton. Kumman sukunimen valitsitte? Oliko teillä asiasta erimielisyyttä. Kumman nimisiä ovat lapset?

Jos et ole naimisissa aiotko pitää oman nimesi jos menisit naimisiin. Entä mahdolliset lapset?

Miten tuttavasi aikovat ottaa/ovat ottaneet sukunimen?

30

1568

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mariamagda

Itse en ole naimisissa. Asiasta on puhuttu ja vaikka minulla on harvinainen nimi ja miehellä yleinen, hän haluaisi oman sukunimensä meille ja ainakin lapsille.
      Asiasta ei ole päästy yhteisymmärrykseen.

Siskoni on mennyt naimisiin ennen lakimuutosta, siskontyttöni(17v) sanoi että hänen sukunimensä otetaan ja lapsille tulee automaattisesti äidin nimi.

• Saramäki (os. Kakkinen)

Olen niin tasa arvon kannalla, että otin samalla vaimon nimen.

• Qusai

...olen kyllä helvetin kiitollinen etten joutunut ottaan äitini sukunimeä

• suffe

En ole naimisissa, mutta jos/kun menen niin aion säilyttää oman nimeni. Toisen nimen ottaminen tuntuisi liian oudolta. Lasten sukunimi tulee todennäköisesti mieheltäni, koska hänelle asia suvun jatkamisesta ja nimen siirtämisestä tuntuu olevan sen verran tärkeä etten henno asiaan vastaankaan sanoa. Minun sukunimen säilyttämistä hän ei vastusta, mutta ei toisaalta voi kuvitella ottavansa itselleen minun sukunimeäni.

• mariamagda

Ja sitten äidin vastuulle usein jää hoitaminen, vaikkei ne ole edes hänen nimisiään.

• suffe
        mariamagda kirjoitti:

Ja sitten äidin vastuulle usein jää hoitaminen, vaikkei ne ole edes hänen nimisiään.

omassa tapauksessa se tuntuu kylläkin epätodennäköiseltä vaihtoehdolta. Mutta jos niin paska nakki käy niin ei siinä paljoa lohduta, kenen nimi niille on annettu..

• Soma

Älä pliis alistu tohon. Keskustelkaa asiasta synnytyssalissa, niin eiköhän kantasi muutu.

• tässäkin asiassa

miehen tahtoon perinteiseen tyyliin. Oivoi. Mitäs sitä kannattaa uudistukisa ees ajatella.

• mariamagda

asia tulee muuttumaan, kunhan asiaan totutaan.

Kaikilla ei esim ole edes tiedossa että mies voi ottaa kaksoisnimen. Siis liittää yhteisen sukunimen eteen oman sukunimensä.

Ensimmäisenä vuonna uudistuksen jälkeen 101 miestä otti vaimon nimen, sittemmin en tiedä.

• Antsu

Sukunimeni on isäni, hänen isänsä, hänen isänsä jne sukunimi.

Vaimoni sukunimi on kaksiosainen: ykkösosa tulee hänen isältään, hänen isältään jne. Jälkiosa on sitten tämä minun nimeni, joka on myös isäni, hänen isänsä jne nimi. En muista lakimuutoksen ajankohtaa eikä sillä ole merkitystä minulle.

Lastemme sukunimi - ehkä jo päättelitkin sen - on minun sukuni nimi.

Kiinnostavaa tulee olemaan, millaisia johtopäätöksiä tai parannusehdotuksia teet tämän kyselysi pohjalta lähiaikoina!

• mariamagda

Oletko ihan varma, että nimesi on aina isän, isän ja isän, vai oletatko vain?

Nimittäin tuo miehen nimen ottaminen ei ole ollut aina ennen käytössä. Otettiin vaikka talon nimi sukunimeksi, kuten mummuni ja hänen 2. miehensä.

Minkä takia halusit pitää tuon ainoan nimesi? Siinä on kysymyksessä toisenkin ihmisen elämä, oletko itserakas?

• Soma

En voi enkä jaksa muuta sanoa kuin että en ymmärrä, kuinka miehet kehtaavat vaatia lapset omiin nimiinsä, vaikka niiden äiti olisi oman nimensä "saanutkin" pitää. Vaikka keskustelisimme vastatusten vuorokauden, en ymmärtäisi. Ajat ovat nimittäin muuttuneet, mies ei ole enää perheen pää.

• virta

olen. Vaihdoin nimeni isän äitini tyttönimeen. Puolisoni äitinsä tyttönimeen. Lapsemme minun eli isäni äidin tyttönimellä.

Ei mitään erimielisyyksiä. Minä halusin näin ja mieheni myös.

Hmm. vaikea sanoa, kun ei juuri noita pariutuneita tuttavapiirissä oikein ole... Ne jotka ovat naimisissa ovat kuitenkin ottaneet miehen sukunimen molemmille ja lapsille.

• Nuttu

1) Naimisissa ollessani minulla oli miehen sukunimi. Lapselle tuli hänen sukunimensä.
      Ei ollut asiasta erimielisyyttä.
      Erottuani otin tyttönimeni takaisin. Nuorimmilla lapsillani on minun sukunimeni.
      Jos joskus naimisiin asti menisin,(en kyllä aio enään...) en sukunimeäni vaihtais.
      Joten, molemmat pitäkööt omansa.

Melkeinpä kaikki tuttavani ovat ottaneet miehensä sukunimen.

• edes suku-

kokoukseen koska jäsenet määriteltiin miehen puolen sukulinjaa pitkin! Kolmekymmentä prosenttia lapsista kun on jonkun toisen miehen kuin oletetun aviomiehen. Aika iso syy vaihtaa takaisin äidinpuoleiseen sukujohtoon.

• Kurre_Orava

Olen naimisissa, vaimolla on minun nimi. Joskin olisin halunnut vaimoni harvinaisen sukunimen...

Eli vaimon toivomuksesta olemme Oravia

• mariamagda

Mutta ehkä vaimosi ajatteli, että Kurre etunimeen sopii paremmin Orava sukunimeksi.

Eikä pidä itsensä mitään väliä kunhan sinulla on hyvin.

• Kurre_Orava
        mariamagda kirjoitti:

Mutta ehkä vaimosi ajatteli, että Kurre etunimeen sopii paremmin Orava sukunimeksi.

Eikä pidä itsensä mitään väliä kunhan sinulla on hyvin.

Sinulla tuntuu edelleen olevan lieviä ongelmia luetun ymmärtämisessä.

• mariamagda
        Kurre_Orava kirjoitti:

Sinulla tuntuu edelleen olevan lieviä ongelmia luetun ymmärtämisessä.

Jos se ongelma onkin siellä päässä?

• Boss

Onko nykyään mitään merkitystä sillä oletko avio- vai avoliitossa? Lapsia voi olla yhdestä, kahdesta jne. liitosta, joten nimet voi olla aivan mitä vaan! Sukunimellä ei ole pätkänkään väliä. jos tunnistat juuresi!

• Nari_Säre

En olisi voinut kuvitella itse vaihtavani nimeäni -> rouvan suhteen olin sitten sillä linjalla, että hän valitsee itse. Valitsi minun.

-> sitten olikin vallan luonnollista, että lapsille tulee sama nimi kuin molemmilla on ennestään.

Tuttavilla useimmiten miehen nimi, joissain tapauksissa naisella oma nimi, tai yhdysnimi.

• Vaikka olenkin mies, taidan silti vastata...

Naimisiin ei tyttöystävän kanssa olla menossa vielä moneen vuoteen, mutta silti tästä nimi-asiasta on hieman jo puhuttu. Meille tämä on hieman keskivertoa monimutkaisempi dilemma, koska tyttöystäväni on kiinalainen ja hänen kielessään sukunimi tulee ennen etunimeä. Suomessahan tämä on aivan toisinpäin.

Kiinassa onneksi on tapana, että nimet eivät muutu kun ihmiset menevät naimisiin, joten ongelmia ei synny. Suomalaisen sukunimen liittäminen kiinalaiseen nimeen olisikin täysin mahdotonta, joten on hyvä että maassa on eri tapa kuin Suomessa.

Lapsen suhteen käy sitten niin, että hänelle annetaan kaksi nimeä. Toinen Suomessa käytettävä suomalainen nimi minun sukunimelläni ja toinen Kiinassa käytettävä nimi tyttöystävän sukunimellä.

- Dekas

• mariamagda

kuulostaa ihan hyvältä tähän asti.

• Soma

Raivon puuskat sinkoilevat naisen ruumissani! Tällä hetkellä harrastaisin henkistä väkivaltaa vastaan kävelevälle koiraskoppakuoriaisellekin.
      Perkele. Eikä anteeksi.

Itse olen avoliitossa. Pojallamme on luonnollisesti minun sukunimeni. (Hän on täysin isänsä näköinen, että epäilyksiä ei ole syntynyt;) Plus tokana nimenä kylläkin "x:npoika".) Minulla on ihan sama, pitääkö mies oman nimensä, MUTTA LAPSEN, JONKA NAINEN ON SISÄLLÄÄN ALKIOSTA VAUVAKSI KASVATTANUT JA SITTEN SYNNYTTÄNYT, KUULUISI TIETENKIN SAADA ÄITINSÄ SUKUNIMI, jos tämä niin haluaisi. Onkohan AvecMaria tässä kohdin sitä mieltä että miestä ei tule mitenkään velvoittaa ottamaan vastuuta jälkikasvustaan, mutta jos hän niin suvaitseekin tehdä, on hänelle kuuluva kaikki kunnia?? Tosin, jos mieheni sukunimi olisi huomattavasti parempi kuin omani, olisin ollut valmis vaihtamaan oman ja poikani sukunimen.

Toivon, että olette kaikki keski-ikäisiä.

• sOMA

Raivon puuskat sinkoilevat naisen ruumissani! Tällä hetkellä harrastaisin henkistä väkivaltaa vastaan kävelevälle koiraskoppakuoriaisellekin.
      Perkele. Eikä anteeksi.

Itse olen avoliitossa. Pojallamme on luonnollisesti minun sukunimeni. (Hän on täysin isänsä näköinen, että epäilyksiä ei ole syntynyt;) Plus tokana nimenä kylläkin "x:npoika".) Minulla on ihan sama, pitääkö mies oman nimensä, MUTTA LAPSEN, JONKA NAINEN ON SISÄLLÄÄN ALKIOSTA VAUVAKSI KASVATTANUT JA SITTEN SYNNYTTÄNYT, KUULUISI TIETENKIN SAADA ÄITINSÄ SUKUNIMI, jos tämä niin haluaisi. Onkohan AvecMaria tässä kohdin sitä mieltä että miestä ei tule mitenkään velvoittaa ottamaan vastuuta jälkikasvustaan, mutta jos hän niin suvaitseekin tehdä, on hänelle kuuluva kaikki kunnia?? Tosin, jos mieheni sukunimi olisi huomattavasti parempi kuin omani, olisin ollut valmis vaihtamaan oman ja poikani sukunimen.

Toivon, että olette kaikki keski-ikäisiä.

• mariamagda

siitä, että kun lapsi minun sisälläni kasvaa ja minä sen kannan ja synnytän, niin kyllä sille myös kuuluu minun nimeni.

Naiset antavat ihmeellisesti tämän lapsiasian periksi vaikka oman nimensä pitäisivätkin.

Mutta se on kai vähän pakko, miehet ovat niin itsepäisiä.

• anina

Minulla ja miehelläni on sama sukunimi. Siis oli jo ennen kuin menimme naimisiin. Ei tarvinnut asiaa sen kummemmin pohtia.

Olin pohtinut tätä kysymystä ennen kuin tapasin mieheni. Olin silloin päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että haluan perheelle yhden, yhteisen nimen. Olisin ollut valmis ottamaan miehen nimen, paitsi jos se olisi ollut hirveä tai jos mies olisi halunnut minun nimeni tai...

En kuitenkaan koskaan joutunut valitsemaan, joskin pohdimme myös yhdistelmänimeä...:)

Tuttavapiirissäni esiintyy kaikenlaisia vaihtoehtoja: on otettu miehen nimeä, vaimon nimeä, yhdistelmänimiä, kummallakin omaa - kaikkea laidasta laitaan.

Sitä en ole koskaan pohtinut, että kumman vanhemman nimi lapselle pitäisi tulla, jos kumpikin pitää eri nimen. Vaikea kysymys, sillä eihän lapsi ole sen enempää kummankaan lapsi.

• plum

Niin. Emme ole naimisissa, mutta asiasta on puhuttu. Meillä on molemmilla harvinaiset nimet, jotka tavallaan kumpikin haluasivat säilyttää. Mies kuitenkin vaatii myös lapsille omaa nimeään. Mieheni on puoliksi ulkomaalainen, ja siksi mielestään hänellä on painavampi oikeus nimensä jatkamiseen. Kun kuulemma muuten tämä toinen kotimaa ei jatku millään muotoa suvussa.

Tavallaan ymmärrän pointin, ja lisäksi haluaisin koko perheelle yhtenäisen nimen, mutta toisaalta feministi sisälläni haluaa oikeutta. Olen itseni, enkä muutu miehekseni tai edes puoliksi häneksi tai edes hänen omaisuudekseen avioliitossa.

En siis oikein tiedä mitä tehdä. Lisäksi vieläpä mieheni nimi on kauniimpi, ulkomainen mutta suomalaiseen suuhun sopiva. Itselläni aika perus, mutta harvinainen silti. Mitä siis tehdä?

• mariamagda

Mutta minusta tuntuu omien kokemuksien perusteella että aina ne miehet jonkun syyn keksivät.. nooh
        Asia ei todellakaan ole niin helppo kuin joku täällä sanoo, että silloin vaan vaihdat miestä, siis sellaiseksi joka ottaa sinun nimesi.

• Olen naimisissa. Olisimme voineet valita kumman sukunimen vaan. Valitsin mieheni nimen. Syyt olivat henkilökohtaiset. Halusin päästä kohtalaisen tunnetusta sukunimestäni eroon. Mieheni helppo ja tavanomainen sukunimi oli myös mielyttävämpi ja helpompi lausua. Halusin perheelleni yhteisen nimen. Mieheni olisi ollut valmis ottamaan nimeni, tätä en omista syistäni halunnut.

Äitini otti oman nimensä heti, kun se tuli mahdolliseksi. Veto oli yllättävä, nimenmuutokseen vaaditaan niin paljon ylimääräistä työtä.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      73
      2480
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      111
      1187
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1105
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe