Mikä ihmeen tarve tämän palstan porukalla (etenkin miehillä) on kokoajan valittaa muiden suomalaisten pukeutumisesta? Omahan se on ihmisen asia, mitä niskaansa repäisee kun ovesta ulos astuu.
Ja miten se edes liittyy palstan aiheeseen, monikultuurisiin suhteisiin? Ei mielestäni juurikaan. Tokihan pukeutumistottumikset- ja tavat ovat kulttuurisidonnaisia asioita, mutta ei ne parisuhteisiin mitenkään oleellisesti liity.
Jatkuvia miesten tuulipuku-aiheisia itkuvirsiä lueskellessani minulle ilmeni yksi yksinkertainen asia suomalaisten pelkistetystä ja koreilemattomasta pukeutumisetiketistä:
SEHÄN ON MEIDÄN KULTTUURIA!
Suomessa ei koeta niin suurta tarvetta koreilla vaatteilla. Ainakaan ei ennen koettu. Jyt asia taitaa olla muuttumassa, ainakin jos tämän palstan teksteistä voi jotain johtopäätöksiä vetää. Ja mielestäni tämä on HUONO asia. Perisuomalaisessa arvomaailmassa on perinteisesti sisältö tullut ennen ulkokuorta. Miksi palstan arvoisat miehet haluavat tämän hylätä? Tämä oleelliseen keskittymisen arvo on mielestäni suoraan rinnastettavissa sellaisiinkin pyhiin suomalaismiehen tunnuskuviin kuin suoraselkäisyys, rehellisyys, jämäkkyys ja hiljaisuus.
- Dekas
Analyysiä suomalaisten pukeutumisesta
8
1020
Vastaukset
Väittääkö joku suomalaisten naisten pukeutumista arvosteleva mies, että suomalainen mies pukeutuisi yhtään sen paremmin? Tuskin, varaa ei ainakaan olisi. Ja todettakoon, ettei minulla itsellänikään epäilemättä ole varaa arvostella suomalaisia naisia.
Toisaalta ymmärrän näitä arvostelevia miehiä. Keskivertomies, minä mukaan luettuna, pidän naisellisesti pukeutuvista naisista. Suomalainen tasa-arvo on valitettavasti usein ymmärretty tasapäistämiseksi ja samankaltaisuudeksi. Pukeutumisessa käytännöllisyys ajaa turhan usein tyylikkyyden edelle.
Jotkut (älköön kukaan ymmärtäkö, että ajattelisin aina) naistet eivät ole kiinnostuneita pukeutumisestaan. Mikäs siinä, oma valinta ja vapaa maa. Turha on kuitenkaan parkua, että miehet eivät arvosta kylliksi henkisiä arvoja, vaan tuijottavat ulkonäköä.
Minä nyt vain satun pitämään naisellisista naisista, jotka sekä käyttäytyvät, että pukeutuvat naisellisesti. Onneksi makuja on monia, enkä minä siltikään ole erityisen viehättynyt paljon kehuttujen venäläisten naisten tyylistä. Minusta se taasen on vähän turhan yliampuvaa.
Näin ollen olen Dekasin kanssa eri mieltä, etteikö myös pukeutuminen liittyisi osaltaan parisuhteisiin, niin kotimaisiin kuin monikulttuurisiin. Eikä tällä asialla ole mielestäni mitään tekemistä muiden arvostetujen suomalaiskansallisten arvojen kanssa.
Arvon leidit, nyt voin käydä maahan makaamaan ja odottelemaan ensimmäistä potkua.- bidrali
"Turha on kuitenkaan parkua, että miehet eivät arvosta kylliksi henkisiä arvoja, vaan tuijottavat ulkonäköä."
Johtuisiko siitä, että miehet saavat enemmän nautintoa katselemisesta ja naiset kuuntelemisesta?
No joo, haluaisin sinulta ihan asiallisesti tiedustella, että mikä se on se naisellinen pukeutuminen? Eivätkä kaikki venäläiset ammuyli pukeutumisessa, vain ne jotka ovat "yötöissä":)
Myös bangladeshilaiset naiset osaavat pukeutua nätisti (täällä asuvat ainakin). Naisillekin on olemassa naisellisia housuja ja oikean laisen t-paidan kanssa ne ovatkin kaunis yhdistelmä. (Tarkoitan siis vartalon myötäistä t-paitaa ei niitä leporoikkuvia joita voi käyttää vain kotona ja arkirutiineissa.)
Naisellinen käytös on myös arveluttava käsite. Näin äkisti tulee mieleen hihittäminen ja kainous sekä huolenpito ja hellyys...
Miehet täällä aina vain kuuluttavat naisellisuuden perään mutta eivät kerro sen tarkemmin mitä naiseus on.
Onko se pyöreät lantiot, suuret rinnat, pitkäthiukset, korkokengät, tiukat farkut, minihame, litteä vatsa, säihkysilmät, pitkä hulmuava hame, tyylikäs jakku, pitkät ripset, pehmeä iho, huolenpito, nahkasaappaat...
mitä se on? Onko joku suomalainen julkimo mielestäsi naisellinen? Perusteluja...
Siinä olemme kuitenkin yhtä mieltä. ettei naiseus ole vain meikissä ja asusteissa vaan myös elkein voi olla naisellinen...(kunhan ei nyt irokeesia vedä ja pistä henkselihousuja=D) bidrali kirjoitti:
"Turha on kuitenkaan parkua, että miehet eivät arvosta kylliksi henkisiä arvoja, vaan tuijottavat ulkonäköä."
Johtuisiko siitä, että miehet saavat enemmän nautintoa katselemisesta ja naiset kuuntelemisesta?
No joo, haluaisin sinulta ihan asiallisesti tiedustella, että mikä se on se naisellinen pukeutuminen? Eivätkä kaikki venäläiset ammuyli pukeutumisessa, vain ne jotka ovat "yötöissä":)
Myös bangladeshilaiset naiset osaavat pukeutua nätisti (täällä asuvat ainakin). Naisillekin on olemassa naisellisia housuja ja oikean laisen t-paidan kanssa ne ovatkin kaunis yhdistelmä. (Tarkoitan siis vartalon myötäistä t-paitaa ei niitä leporoikkuvia joita voi käyttää vain kotona ja arkirutiineissa.)
Naisellinen käytös on myös arveluttava käsite. Näin äkisti tulee mieleen hihittäminen ja kainous sekä huolenpito ja hellyys...
Miehet täällä aina vain kuuluttavat naisellisuuden perään mutta eivät kerro sen tarkemmin mitä naiseus on.
Onko se pyöreät lantiot, suuret rinnat, pitkäthiukset, korkokengät, tiukat farkut, minihame, litteä vatsa, säihkysilmät, pitkä hulmuava hame, tyylikäs jakku, pitkät ripset, pehmeä iho, huolenpito, nahkasaappaat...
mitä se on? Onko joku suomalainen julkimo mielestäsi naisellinen? Perusteluja...
Siinä olemme kuitenkin yhtä mieltä. ettei naiseus ole vain meikissä ja asusteissa vaan myös elkein voi olla naisellinen...(kunhan ei nyt irokeesia vedä ja pistä henkselihousuja=D)Luulen, etta kyse on miesten keskimäärin suuremmasta visuaalisuudesta. Kukaanhan ei yksilötasolla tunnustaudu niin ulkokultaiseksi, mutta niin se vain on. Vähän sama, kuin että naiset eivät myönnä olevansa kiinnostuneita miehen varallisuudesta tai koulutuksesta. Kuitenkin varakkain 10% on kaksi kertaa useammin naimisissa kuin köyhin 10%. Miehille vastaavasti näyttää kelpaavan köyhä ja kouluttamatonkin nainen, jos se on kaunis.
Koska Suomessa naiset eivät kuitenkaan ole taloudellisesti niin riippuvaisia miehistä, ei katsota olevan tarvetta miellyttää miestä kuten joissain muissa kulttuureissa. Tämä tietenkin sapettaa joitakuita miehiä ja aiheuttaa vertailua ulkomaalaisiin kanssasisariin.
Mieltymyksiähän on onneksi yhtäpaljon kuin on miehiäkin. Puhun siis vain omista mieltymyksistäni, joista älköön kukaan loukkaantuko. Minusta esimerkiksi hame on naisellinen. Ei sitä tarvitse talvipakkasella kauppareissulla käyttää, mutta olen iloinen, jos vaimoni pukeutuu hameeseen, kun lähdemme juhlimaan.
Myös pitkät hiukset ovat mielestäni oikein naiselliset. Lähes kaikki miehet ovat kanssani samaa mieltä, vaikka naiset itse arvelevat itselleen lyhyiden hiusten sopivan paremmin. Lyhyttukkaisten naisen miehet ovat luonnollisestikin niin diplomaattisia, etteivät sano tätä ääneen.
Myös meikkaaminen on naisellista. Tarkoitan tällä hillittyä kasvojen korostusta, en sotamaalausta, enkä edelleenkään edellytä sitä kauppareissulla. Inhoan beesin värisiä alusvaatteita. Koska vaimo haluaa olla mieliksi, hän ostaa jotain muita. Eihän niitä ylensä näe kukaan muu kuin minä ja vaimoni.
Olen kanssasi samaa mieltä, naisellinen käytös ei ole kanamaista kikatusta vaan jonkinlaista pehmeyttä. Enkä tarkoita tällä äidillisyyttä, mikä taasen tappaisi miehen ja naisen välisen eroottisen latauksen. Oikeastaan naisellisuuden määrittely on äärettömän vaikeaa. Sen vain aistii, kun sen kohtaa. Joissain sitä vain on luonnostaan enemmän kuin toisissa. Onneksi tässäkin asiassa on toisistaan poikkeavia mielipiteitä.- kulttuurielli
willewallaton kirjoitti:
Luulen, etta kyse on miesten keskimäärin suuremmasta visuaalisuudesta. Kukaanhan ei yksilötasolla tunnustaudu niin ulkokultaiseksi, mutta niin se vain on. Vähän sama, kuin että naiset eivät myönnä olevansa kiinnostuneita miehen varallisuudesta tai koulutuksesta. Kuitenkin varakkain 10% on kaksi kertaa useammin naimisissa kuin köyhin 10%. Miehille vastaavasti näyttää kelpaavan köyhä ja kouluttamatonkin nainen, jos se on kaunis.
Koska Suomessa naiset eivät kuitenkaan ole taloudellisesti niin riippuvaisia miehistä, ei katsota olevan tarvetta miellyttää miestä kuten joissain muissa kulttuureissa. Tämä tietenkin sapettaa joitakuita miehiä ja aiheuttaa vertailua ulkomaalaisiin kanssasisariin.
Mieltymyksiähän on onneksi yhtäpaljon kuin on miehiäkin. Puhun siis vain omista mieltymyksistäni, joista älköön kukaan loukkaantuko. Minusta esimerkiksi hame on naisellinen. Ei sitä tarvitse talvipakkasella kauppareissulla käyttää, mutta olen iloinen, jos vaimoni pukeutuu hameeseen, kun lähdemme juhlimaan.
Myös pitkät hiukset ovat mielestäni oikein naiselliset. Lähes kaikki miehet ovat kanssani samaa mieltä, vaikka naiset itse arvelevat itselleen lyhyiden hiusten sopivan paremmin. Lyhyttukkaisten naisen miehet ovat luonnollisestikin niin diplomaattisia, etteivät sano tätä ääneen.
Myös meikkaaminen on naisellista. Tarkoitan tällä hillittyä kasvojen korostusta, en sotamaalausta, enkä edelleenkään edellytä sitä kauppareissulla. Inhoan beesin värisiä alusvaatteita. Koska vaimo haluaa olla mieliksi, hän ostaa jotain muita. Eihän niitä ylensä näe kukaan muu kuin minä ja vaimoni.
Olen kanssasi samaa mieltä, naisellinen käytös ei ole kanamaista kikatusta vaan jonkinlaista pehmeyttä. Enkä tarkoita tällä äidillisyyttä, mikä taasen tappaisi miehen ja naisen välisen eroottisen latauksen. Oikeastaan naisellisuuden määrittely on äärettömän vaikeaa. Sen vain aistii, kun sen kohtaa. Joissain sitä vain on luonnostaan enemmän kuin toisissa. Onneksi tässäkin asiassa on toisistaan poikkeavia mielipiteitä.Varmaankin sinun piireissä miehet arvostavat naisilla pitkiä hiuksia, mutta tunnen vastaavasti miehiä, jotka pitävät lyhythiuksisista naisista, joilla on kunnollinen ja kaunis, kasvoja korosta leikkaus. Toisille naisille pitä tukka taas ei sovi milläänmuotoa, tekee vanhemman näköiseksi tai muuten ei sovi. Joillain naisilla taas hiukset ovat niin ohuet, että niissä ei ole mitään järkeä pitää pitkinä.
Meitä naisia on erialisia ja hiuksiakin sen mukaan. Ei voida korreloida pitkät hiukset=naisellinen nainen tai päinvastoin lyhyet hiukset=epänaisellinen nainen, vaan jokaisessa naisessa on se naisellisuus. Veljeni oli aikoinaan seurustellut tummapitkähiuksisen naisen kanssa ja tämä oli yksi piru luonteeltaan ja nykyinen nainen, lyhythiuksinen on erittäin hieno ja naisellinen nainen.
Ja sitäpaitsi osaa nainen olla lempeä ja puhua pehmeällä äänellä, vaikka olisikin housut jalassa hameen sijaan. Naiset ovat yksilöitä ja meidät tulisi ottaa vastaan niin, eikä pelkkinä objekteina. Jotenkin tuntuu siltä, että miehet ovat näissä asioissa niin yksioikoisia, että luulevat naisten olevan jollain lailla pistettävissä lokeroihin vailla sen enempää tutustumatta persoonaan. En nyt puhu ääripäistä, vaan niinkuin normaalitasolla. - bidrali
willewallaton kirjoitti:
Luulen, etta kyse on miesten keskimäärin suuremmasta visuaalisuudesta. Kukaanhan ei yksilötasolla tunnustaudu niin ulkokultaiseksi, mutta niin se vain on. Vähän sama, kuin että naiset eivät myönnä olevansa kiinnostuneita miehen varallisuudesta tai koulutuksesta. Kuitenkin varakkain 10% on kaksi kertaa useammin naimisissa kuin köyhin 10%. Miehille vastaavasti näyttää kelpaavan köyhä ja kouluttamatonkin nainen, jos se on kaunis.
Olen kanssasi samaa mieltä, naisellinen käytös ei ole kanamaista kikatusta vaan jonkinlaista pehmeyttä. Enkä tarkoita tällä äidillisyyttä, mikä taasen tappaisi miehen ja naisen välisen eroottisen latauksen. Oikeastaan naisellisuuden määrittely on äärettömän vaikeaa. Sen vain aistii, kun sen kohtaa. Joissain sitä vain on luonnostaan enemmän kuin toisissa. Onneksi tässäkin asiassa on toisistaan poikkeavia mielipiteitä.Kyllä nämä seikat ainakin korostavat naisellisuutta (pitkät hiukset, hame, meikki) kesällä onkin mukavampi käyttää hameita ja tietysti sisällä pidettävissä tilaisuuksissa. Tämä ehkä on sellainen naisellisuuden yleistys (jota myös tyttö lapsia puettaessa haetaan... tytölle pinkki mekko ja pojalle turkoosit housut=D) Makuasia se on loppujen lopuksi kuten moni muukin kiistan aihe=D
Hyvää kesän loppua sinulle ja vaimollesi=D
- normaalia meininkiä
Mielestäni on hyvä, kun Suomessa voi pukeutua niin vapaasti ja käytännönläheisesti. On varaa valita todellakin tuulipuvun ja jakkupuvun (minihameen) välillä. Toki, kun pyörällä ajelen työmatkat, niin rennompi asu voittaa valinnassa. Siitä tuulipuvusta sen verran, että eihän sitä enää käytä kuin vanhempi väki (miehet ja naiset)ja yleensä pikkukaupungeissa. Se ei ole nuoremman väen asu enää. Nuoret pukeutuvat enemmänkin farkkuihin ja t- paitaan nykyään sun muihin rentoihin vetimiin.
Suomalainen nainen on käytännöllinen ja pukeutuu tilanteiden mukaan. Arkeen arkivaatetta ja juhlaan juhlavaatetta. Mielestäni se on hyvin hoidettu homma. Emme siis pukeudu hameisiin ja korkokenkiin päivittäin. Olisi se hankalaa kantaa töiden jälkeen raskasta kauppakassia kotiinpäin korkkarit jalassa ja varsinkin pyörällä ajaessa. Toista se tietysti olisi, jos mies aina hakisi duunista ja kävisi samalla kaupassa. Niinhän sitä Venäjällä tehdään, että mies haluaa naisensa näyttävän hyvältä ja hyvältä. Ei edes laske töihin, vaan kustantaa naiselleen päivittäiset, viikottaiset kampaamo ja mani/pedikyyrireissut ja naisen on vaan näytettävä kauniilta, kun ukko saapuu kotiin "töistä."
Vaatteetkin siellä ovat kuin kertakäyttökamaa, että aika materialisistista hommaa etten sanoisi. Kannatan itse naisten omien aivojen käyttöä pukeutumisessa sekä kaikessa muussakin.- bidrali
Tätä olen ihmetellyt että mistä se tuulipuku on oikein saanut sen negatiivisenlatauksensa? Itse en sitä käytä enkä ole edes varma mikä se on... lapsena saattoi olla sen tapainen syksyllä päällä... en ole minäkään tuulipukuja nuorilla tytöillä nähnyt joten tästä nyt teen sen johtopäätöksen, että nämä valittajat itkevät nyt niiden 40 ylittäneiden perään jolloin tuulipuku fetissi keskustelut eivät kosketa minua... Itse pidän koti oloissa ja lähikaupassa käydessä verkkareita ja muuta rentoa... Eikä mies valita mutta huomauttaa kyllä asiallisesti että ulos lähtiessä pistä jotakin muuta... Se miksi suomessa pukeudutaan niin kuin pukeudutaan johtuu kyllä aika paljon säästä ja halusta olla käytännöllinen... Itse olen sen verran pihi, että en pistä rahaa vaatteisiin... paitsi jos on tarjous tai tulee aivan hirveä hinku ostaa jotain nättiä... onneksi kokoni ei ole ongelma... paitsi juhla/talvi kenkiä ostettaessa aina on liian isot tai liian pienet... ja toinen ärsyttävä mitä ei meinaa löytyä on talvitakki... jos ei siihen huku niin sitten se on liian lyhyt tai pitkä... vaikka muuten istuisi hyvin niin hihat ovat sitten liian lyhyet... Pitää vissiin sitten seuraavan kerran kun käyn Lontoossa katsella mitä naisilla on päällä ja pukeutua siten..=D
- normaalia meininkiä
bidrali kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt että mistä se tuulipuku on oikein saanut sen negatiivisenlatauksensa? Itse en sitä käytä enkä ole edes varma mikä se on... lapsena saattoi olla sen tapainen syksyllä päällä... en ole minäkään tuulipukuja nuorilla tytöillä nähnyt joten tästä nyt teen sen johtopäätöksen, että nämä valittajat itkevät nyt niiden 40 ylittäneiden perään jolloin tuulipuku fetissi keskustelut eivät kosketa minua... Itse pidän koti oloissa ja lähikaupassa käydessä verkkareita ja muuta rentoa... Eikä mies valita mutta huomauttaa kyllä asiallisesti että ulos lähtiessä pistä jotakin muuta... Se miksi suomessa pukeudutaan niin kuin pukeudutaan johtuu kyllä aika paljon säästä ja halusta olla käytännöllinen... Itse olen sen verran pihi, että en pistä rahaa vaatteisiin... paitsi jos on tarjous tai tulee aivan hirveä hinku ostaa jotain nättiä... onneksi kokoni ei ole ongelma... paitsi juhla/talvi kenkiä ostettaessa aina on liian isot tai liian pienet... ja toinen ärsyttävä mitä ei meinaa löytyä on talvitakki... jos ei siihen huku niin sitten se on liian lyhyt tai pitkä... vaikka muuten istuisi hyvin niin hihat ovat sitten liian lyhyet... Pitää vissiin sitten seuraavan kerran kun käyn Lontoossa katsella mitä naisilla on päällä ja pukeutua siten..=D
Niin enemmän normaalia se on pukeutua vähän niinkuin tilanteiden mukaan eikä aina ykköset päälle. Näin pohjoismaisen naisen silmissä sellainen joulukuusiasustus vaikuttaa enemmänkin naurettavalta kuin naiselliselta. Mielestäni Suomessa pukeudutaan aika mukavasti ja ihmiset ovat hyvin erinäköisiä, persoonallisia ja yksilöllisiä kuin itä- Euroopan maissa. Siellä nämä piikkikenkäiset naiset ovat enemmäkin toistensa kopioita kun taas Suomessa naiset enemmän muodikkaita ja trendikkäitä. En nyt sitten tarkoita näitä tuulipukutyyppejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816