Ääliöiden Top-10

cAPS lOCK

Nyt kun joulu alkaa olla takana päin ei tarvitse enää osoittaa hyvää tahtoa kaikille kanssaääliöille.

Tutkimusten mukaan suomalaiset autoilijat kokevat liikenteessä kaikkein ärsyttävimpänä liian lähellä perässä roikkuvat kanssa-autoilijat. Ärsyttäviähän ne ovatkin, varsinkin pimeällä, mutta on niitä tampioita muitakin. Omasta mielestäni Top Tenin muodostavat perskärpästen ohella seuraavia asioita harjoittavat niljakkeet, joille toivon pikaista ajo-oikeuden menetystä ja mielellään muutamaa kuukautta pohjoiskorealaisella uudelleenkoulutusleirillä:


1. TURVAVÄLIIN TUPPAUTUMINEN. Jos on liian lähellä takana ajaminen ärsyttävää, niin silloinhan me huomaavaiset kuljettajat pidämme toki kunnon välin edelläajavaan. Paitsi että siihen väliin pitää takaa tulevan ehdottomasti päästä tunkemaan. Sitten kelpaa körötellä sillä uudella paikalla vaikka maailman tappiin. Kuka kertoisi, mikä logiikka tässä on?

2. KAISTAVARKAUS. Kaistavaras on veikkonen joka ajelee moottoritiellä kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, oli ohitettavia tai ei. Monet näistä sankareista eivät palaa oikealle kaistalle silloinkaan, kun ajavat muuta liikennettä hitaammin ja heidän taakseen alkaa kertyä jonoa. Asiaan tietysti kuuluu, että ohituskaistalla pidetään välimatkat sellaisina, että väliin on fiksun autoilijan mahdoton päästä.

3. ÄNKEÄMINEN. Kaikenlainen änkeäminen on omasta mielestäni kaikkein ärsyttävintä. Ängetään ahtaisiin rakoihin, ängetään kiihdytyskaistalta suoraan ohituskaistalle, ängetään keltaisilla valoilla risteykseen ja jäädään siihen sitten tukkeeksi... näitä riittää joka lähtöön.

4. JONON TAKAA OHITTELEMAAN LÄHTEMINEN. Kun rekka tms. selvästi hitaampi vetää jonoa, pitäisi jonossa ajavien ohittaa "tulppa" siinä järjestyksessä kun sen saavuttavat. Mutta eikun jonon hänniltä löytyy aina niitä, jotka tekevät pari kolme ohitusta jonossa ja sitten viimeiseksi kahden auton ("tulpan" ja kakkosena olevan) ohi kerralla. Ja jarruvalot palaa. Näin hankaloitetaan jonon sujuvaa soljumista "tulpan" ohi, mutta mitäs siitä kunhan vaan itse voittaa muutaman sekunnin. Tai muutaman sijoituksen jonossa, mikä tuntuu olevan vielä tärkeämpää.

5. JUHANNUSJONOSSA OHITTELEMINEN. Kun jonoa on kymmeniä tai satoja kilometrejä, kuten esim. juhannusruuhkissa on, viisas ymmärtää että liikenne virtaa sillä nopeudella kuin virtaa ja sitä vastaan on turha taistella. Mutta ihan kaikki eivät ole viisaita. Heidän ansiostaan ne ruuhkajonot sitten pysähtelevät ja seisovat paikallaan. Kiitti *sti.

6. ÄLYTÖN JA/TAI TURHA OHITTAMINEN. Aina joskus kaveri, joka on ajanut perässäsi parikymmentä minuuttia, huomaa yhtäkkiä, että nyt pitääkin päästä ohi. Vaikka hyviä ohituspaikkoja piisaisi jatkuvasti, tämä yleensä tapahtuu jossakin aivan idioottimaisessa paikassa, mutkassa, ylämäessä, missä vaan missä on sulkuviiva. Aika usein tämä ääliö kääntyykin sitten muutaman kilometrin kuluttua huoltoasemalle tai mökkitielle...

7. VÄHÄN ALLE RAJOITUKSEN AJAMINEN. Eihän siinä mitään jos huonoissa olosuhteissa tuntee turvallisimmaksi pienentää vähän nopeutta. Niin pitääkin. Mutta kun kelillä kuin kelillä ajetaan 10 km/h alle rajoituksen, se syö miestä. Varsinkin, kun tämä yltiövarovainen kuski sitten mahdollisissa ohituspaikoissa kiihdyttää sinne liikennemerkein osoitetulle tai vähän ylikin.

8. MOOTTORITIELLÄ PITKÄT PÄÄLLÄ AJAMINEN, vastaantulijoista välittämättä. Tämä on aika yleistä ja minä koen sen ärsyttävänä, vaikkei se tietenkään sillä lailla murhayritys ole kuin "tavallisella" tiellä pitkillä häikäiseminen.

9. KAHTEEN RUUTUUN PYSÄKÖINTI. Parhaat onnistuvat varaamaan kolmekin ruutua yhden auton käyttöön. Monta kertaa on tehnyt mieli "signeerata" avaimella tämän (useimmiten Mersun) kylki. Toistaiseksi olen niellyt kiukkuni vaikka ei se ihan helppoa aina ole.


Nuo kaikki ovat melkein yhtä ärsyttäviä kuin nettisivut, jotka parhaimmillankin tökkivät ja tahivat ja sen lisäksi ovat vähän väliä kokonaan nurin. Niinkuin nämä Suomi24:n keskustelupalstat.

36

3245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.M

      Jollakin sentään on vielä arvot kohdallaan.

      On olemassa kasku. Jos kaikki Suomen autot laitettaisiin jonoon, riittäisi sitä Hangosta Utsjoelle. Ja aina löytyisi joku joka lähtisi ohittamaan ne kaikki.

      • siinä

        ohittaessa, kun ei kerran ole vastaantulijoita.


    • automies_69

      Sen verran kommentoisin, että olen hyvin pitkälle samaa mieltä kanssasi.

      Kerrankin joku joka ei itke ylinopeuksista. Lista on todellakin sellainen että se ei ole jonkun autottoman kommarin kirjoitus.

      Väittäisin, että jos ylinopeuksiin ei suhtauduttaisi niin ääliömäisesti kuin tällähetkellä, menisivät ne roikkujat reippaasti ohi eivätkä jäisi perään kyttäämään.

      9-kohdasta sen verran, että ärsyttäviä ovat myös toisen auton kolhijat joiden takia tuplaparkkauksia tehdään. Joillakin on itse tienattu tai velaksi ostettu auto, eikä mikään työsuhdeleasing, joten kun maalaus/arvonalenema tuntuu omassa kukkarossa , niin en yhtään ihmettele moista käytöstä. Lisäksi parkkipaikat on suunniteltu joillekkin fiat600:lle.

      liäisin vielä:

      10. VILKUN KÄYTTÄMÄTTÖMYYS Päätieltä oikealle kääntyvä ääliö ei vilkuta vaikka samassa risteyksessä on joku kääntymässä(siis sivutieltä) vasemmalle. Voi kuinka paljon tehokkaampaa liikenne olisi jos kaikki tajuaisivat kertoa aikeistaan vilkulla.

      • K.M

        Vilkun käyttö on tosiaan lapsen kengissä Suomen maassa. Pitäisi järjestää 5min pikakursseja tienpäällä vilkun käytöstä, kyllä sen siinä ajassa pitäisi oppia, ei se niin vaikeaa ainakaan minun mielestä ole. Ei tarvi muuta kuin miettiä mitä varten vilkkua käytetään niin pääsee jo pitkälle.

        Minun tulkintani aloittajan tekstistä ei kuitenkaan ihannoi ylinopeuksilla ajamista.

        Itse olen nykyisten rajoitusten mukaan ajamalla aina ehtinyt minne pitääkin, mutta en aja kyllä allekaan rajoitusten ellei olosuhteet sitä vaadi.


      • kova pää

        Autoissa on puskurit, joten pieni osuma parkkeerateessa ei haittaa. Myös uusissa autoissa on heti siinä muovin alla teräspalkki, joten pienestä kosketuksesta saa korkeintaan naarmuja, ei oikeita vaurioita. Ottaisin ihanteeksi Pariisin parkkeeraustyylin, jossa autot saadaan joustavasti mahtumaan pieneen tilaan.


      • automies69
        kova pää kirjoitti:

        Autoissa on puskurit, joten pieni osuma parkkeerateessa ei haittaa. Myös uusissa autoissa on heti siinä muovin alla teräspalkki, joten pienestä kosketuksesta saa korkeintaan naarmuja, ei oikeita vaurioita. Ottaisin ihanteeksi Pariisin parkkeeraustyylin, jossa autot saadaan joustavasti mahtumaan pieneen tilaan.

        Jos auto varaa SIVUSUUNNASSA kaksi ruutua, niin VARMASTI ei olla tavoittelemassa puskureiden naarmuutumattomuutta. Todentotta - eivät puskurit vaurioidu pienestä hipaisusta parkkipaikalla, mutta kun avatataan teräväkulmainen ovi toisen ajoneuvon kylkeen, on seurauksena lommo. Tuollaisen lommon ansiosta autonomistaja menettää turhaan rahaansa, niinkuin autoilu ei olisi muutenkin jo kallista.


    • Tummasilmätypy

      se kakkosena jonossa ajavahan sen tulpan aiheuttaa, se saattaa körötellä siinä vaikka "maailman tappiin" niinkuin usein onkin jos joku takaata lähtee ohi. Vittu näitten heikkotehosten ja heikkopäisten autojen/kuskien kanssa

      • ....

        Se kolmas sen tulpan aiheuttaa, kolmen ohittaminen on jo riskimpää. Kaksi nynneröä menee kyllä.


      • nautinto

        lukea näillä sivuilla pelkkää asiaa,eikä mitään kaahailulla leuhkimista,mikä on tosi sairasta touhua.


    • finnbulli

      Nopeuksista vähän eri mieltä, mutta kuitenkin, hyvä.

      Ehdotettu kummenenteen kohtaan vilkun käytöstä voidaan lisätä käytön "unohtaminen" kierreliittymissä.

      • automies69

        Voi kun vain unohtuisi! Valitettavan yleisesti näkee sellaisia suorituksia että kun tullaan ympyrään vilkutetaan oikealle. Ääliöimmät vielä vilkuttavat vasemmalle kiertäessään ympyrää, mutta eivät vilkuta poistuessaan ympyrästä!


    • valoisa.

      poika mesoa. Minä ajan motarilla pitkät päällä (pimeällä) ja laitan vielä apupitkätkin päälle. Ja sekös sinua harmittaa,mutta alä viitti olla kukkahattutäti. Salli sinäkin se,koska lakikin sallii. Ainahan sä voit laittaa aukkarit silmille,jos häikäisee!!!

      • rekkakuskien tavat

        Joo, muuten ihan hyvä lista mutta vaihtaisin pitkät päällä ajamisen rekkakuskeihin, jotka ajavat perseessä kiinni vaikka nopeusmittari näytäisi 90km/h ja sitten parin kilometrin etumatkan takia roiskaisevat kurat päälle niin ettei pyyhkijät ehdi pyyhkmään -etenkin pimeällä ja huonolla kelillä aikas pelottavaa. Itsekin kuljetusalalla olleena tiedän, että on tiukat aikataulut, mutta tarviiko toisten henkiä uhata??? On paljon muitakin juttuja mitä inhoan rekkakuskien toiminnassa -en ole kuitenkaan mikään rekkakuskien vihaaja! Tuntuu vaan, että sitä huristellaan isomman oikeudella miten huvittaa esim. taajamissa 70km/h.
        Moottoritiellä, jossa on 4 kaistaa ja välissä vielä levike niin todellakin saa ajaa pitkät päällä ja kannattaa oman turvallisuuden nimissä ajaakin, koska se ei häikäise vastaantulijaa ellei vastaantulija tuijota suoraan valoihin tyyliin -tolla on pitkät päällä. Jos vastaantulija väläyttää valoja ja niin otan toki pitkät pois, en mä niitä väkisin pidä, mutta ei niitä tosiaan kuulu väläytellä jatkuvasti. Varsinkin sellanen huvittaa, kun itse ei edes suunnilleen nää vastaantulijaa, koska sille kohdalle osuu vaikkapa aidat ja se ottaa pitkät pois vaikkei ajovalot edes näy.


      • yleistä
        rekkakuskien tavat kirjoitti:

        Joo, muuten ihan hyvä lista mutta vaihtaisin pitkät päällä ajamisen rekkakuskeihin, jotka ajavat perseessä kiinni vaikka nopeusmittari näytäisi 90km/h ja sitten parin kilometrin etumatkan takia roiskaisevat kurat päälle niin ettei pyyhkijät ehdi pyyhkmään -etenkin pimeällä ja huonolla kelillä aikas pelottavaa. Itsekin kuljetusalalla olleena tiedän, että on tiukat aikataulut, mutta tarviiko toisten henkiä uhata??? On paljon muitakin juttuja mitä inhoan rekkakuskien toiminnassa -en ole kuitenkaan mikään rekkakuskien vihaaja! Tuntuu vaan, että sitä huristellaan isomman oikeudella miten huvittaa esim. taajamissa 70km/h.
        Moottoritiellä, jossa on 4 kaistaa ja välissä vielä levike niin todellakin saa ajaa pitkät päällä ja kannattaa oman turvallisuuden nimissä ajaakin, koska se ei häikäise vastaantulijaa ellei vastaantulija tuijota suoraan valoihin tyyliin -tolla on pitkät päällä. Jos vastaantulija väläyttää valoja ja niin otan toki pitkät pois, en mä niitä väkisin pidä, mutta ei niitä tosiaan kuulu väläytellä jatkuvasti. Varsinkin sellanen huvittaa, kun itse ei edes suunnilleen nää vastaantulijaa, koska sille kohdalle osuu vaikkapa aidat ja se ottaa pitkät pois vaikkei ajovalot edes näy.

        Minä rekkakuski en ole ikinä ohittanut sinua, kun mittarisi näyttää 90km/h. Eikä ole 99.99% muistakaan...


    • Pekka.

      Ihan hyvä lista, lisätään tosiaan velä ne joilla ei "välähdä" kiertoliittymissä !

    • lista06

      Totta puhut eli kirjoitat, kansalainen x.

      • turha kiihdyttely

        Taajamassa, ja oikeammin keskustassa ajo. Risteyksiin tullaan 40 km/h alueella varmasti sitä neljääkymppiä ja kun sieltä oikealta tulee joku niin viime tinkaan näytetään väistämisvelvollisuutta lyömällä jarrut kiinni. Minne keskustassa voi olla sellainen hoppu? Ja seuraavaan kortteliväliin taas kiihdytys.


    • Tärkeä lisäys

      Ylinopeutta ja sen mukanaan tuomia ongelmia vähättelevät Suomi 24:n liikennepalstan lippalakkipojat ja muut tyhjäpäät.

      (Niin ja se ylinopeus on RIKOS johon täällä EI saisi yllyttää)


      • Tärkeä lisäys
        Kairakettu kirjoitti:

        http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm

        http://www.kotisivut.org/x/nopeusvalvonta.htm

        Kuten noista käy selville, niin ei se ylinopeus mikään suuri ongelma ole. Ylinopeuksien loppuminen vasta ongelmia toisi, hoksaatko mitä?

        Ja sitten vielä, että ylinopeudesta keskusteleminen, tai kertominen ei ole mitään yllyttämistä, tai kehottamista.

        MOT on varsinainen huumoriohjelma. Huono kelikin voi siis aiheuttaa kuolonkolarin???

        Uskaltaako tässä enää huonolla kelillä autoa pihalla talliin siirtää =)

        Ei vaan, ylinopeuden osuus on kuitenkin paljon suurempi kun mukaan otetaan ei kuolon kolarit ja kevyenliikenteen kuolemat (noin 8% kaikista)


      • Tärkeä lisäys kirjoitti:

        MOT on varsinainen huumoriohjelma. Huono kelikin voi siis aiheuttaa kuolonkolarin???

        Uskaltaako tässä enää huonolla kelillä autoa pihalla talliin siirtää =)

        Ei vaan, ylinopeuden osuus on kuitenkin paljon suurempi kun mukaan otetaan ei kuolon kolarit ja kevyenliikenteen kuolemat (noin 8% kaikista)

        Muistellaanpas taas sitä Aasian tsunamia. Kelikin voi aiheuttaa onnettomuuksia.


      • Kröhm...
        Kairakettu kirjoitti:

        Muistellaanpas taas sitä Aasian tsunamia. Kelikin voi aiheuttaa onnettomuuksia.

        Meinaan luonnonkatastrofilla ja kelillä ;)


      • Kröhm... kirjoitti:

        Meinaan luonnonkatastrofilla ja kelillä ;)

        Oli se keli siellä ainakin äkillisesti aika märkä.

        Minä kyllä olen nähmyt Suomessa miten risteyksessä lähes paikoillaan oleva rekan perävaunu lähtee liukkaan kelin vuoksi luisuun. Myös muualla maantiellä olen niitä perävaunujen äkillisiä luisuja nähnyt, ei siihen tarvita kuin äkillinen tuulenpuuska sopivan liukkaalla, vaikka kuljettaja noudattaisi millaista varovaisuutta tahansa. Saattaa se tuuli heilauttaa henkilöautoakin.

        Peltivaurioita on sattunut henkilöautoille ilman kuljettajiakin parkkipaikalla sään äkillisesti lauhtuessa.


    • Nysvärit haisee...

      Muuten jees, mutta kohta 4: jonon takaa ohittamaan lähteminen. 15 vuoden ajokokemuksella voin sanoa, että se jono ei ohita sitä rekkaa ikinä. Jono on ohitettava joskus vähän rumasti, muuten jäät sinne taakse demarimaisesti nysväämään.
      Voitte muuten ihan rauhassa vetää välit kiinni kun palaan jonoon vastaantulijan lähestyessä. Minä mahdun pieneen rakoon ja aja tarvittaessa tahallaan päin -jos vaihtoehto on nokkakolari.
      Hui, vilkutteletteko te ihan valoja? EEEEIIIII SAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Keskimääräistä huonompi kuski.

        Kyllä ennen oli asiat hyvin kun oli arvoton vanha 86-vuoden automalli. Ei tohtinut muuten maantien omistavat bemarikuskit yrittääkään änkeä väliin, sen verran kolhuinen auto herätti kunnioitusta tiellä. Oli muuten mukava pitää omista oikeuksista kiinni, kukaan uuden auton omistaja ei tohtinut kokeilla onneaan.

        Nyt on asiat toisin, eipä uusi autokaan mikään nyt niin kallis ole mutta sitä ei enää sentään kehtaisi tien viereen jättää...


      • sillälailla

        Toivottavasti saan sut joskus kylkeeni, voin nimittäin luvata, että sen jälkeen saat sellaisen "nokkakolarin" että varmasti valot vilkkuu..


    • Käki Äimänen

      Kokonaisuutena loistava lista ja jopa varsin tervepäisiä kommentteja. Itseäni eivät kuitenkaan pitkät valot motarilla häiritse. Sen sijaan häiritsee se, ettei kaistan vaihdosta kyetä kertomaan vilkulla, ja vieläpä ennen kaistan vaihtoa. Pitäisi ehkä alentaa nopeutta ja lakata puhumasta kännykkään, jotta koordinaatio riittäisi - tai ostettava paremmin suunnassa pysyvä auto.

      • plaplapla

        Autokouluissa opetetaan nykyään ajamaan motarilla pitkät päällä..


    • ohittelija

      4. JONON TAKAA OHITTELEMAAN LÄHTEMINEN. Kun rekka tms. selvästi hitaampi vetää jonoa, pitäisi jonossa ajavien ohittaa "tulppa" siinä järjestyksessä kun sen saavuttavat.

      Johtuukohan siitä että itse katson yhden ohituspaikan ja jos nysväri ei siinä ohita teen minä sen...

    • valop

      Sumuvalot päällä satoi tai paistoi.

    • eppulainen

      kuulin tällaisesta ettäkaverukset oli motarilla ajaneet rinnakkain niin ettei kukaan päässyt ohi!

    • Juippi

      Ihan hyvä lista ja ihan hyviä kommentteja, mutta jonkunhan täytyy aina olla vastarannan kiiskenä. Eli:

      1. TURVAVÄLIIN TUPPAUTUMINEN.
      Joo, ärsyttävää se on, mutta myös ihan loogista. Jos itse olet vaihtamassa kaistalta toiselle, otat mieluusti sen suurimman välin, eikö? Jos jonoutuneessa liikenteessä yksi ymmärtää pitää turvavälin ja muut ajavat toistensa hanurissa kiinni, kenen eteen vaihtaisit kaistaa? Ongelmaa ei olisi jos kaikki ymmärtäisivät pitää väliä, valitettavasti homma toimii tässä kohtaa niin päin että se yksi fiksu kärsii kymmenen vähemmän fiksun touhuista.

      2. KAISTAVARKAUS.
      "Asiaan tietysti kuuluu, että ohituskaistalla pidetään välimatkat sellaisina, että väliin on fiksun autoilijan mahdoton päästä."
      Eli vasemmallakin kaistalla on jonoa? Miksi "kaistavarkaan" ohi sitten pitäisi päästä jos jono ei kuitenkaan kulje sen kovempaa?

      3. ÄNKEÄMINEN.
      Ainakin Helsingissä kevyt änkeäminen näyttää kuuluvan asiaan. Vilkun päälle laittaminen ei tahdo riittää tilan syntymiseen, pitää näköjään myös osoittaa että on ihan oikeasti vaihtamassa kaistaa. Tätä ei tarvitsisi harrastaa jos tilaa tehtäisiin helpomminkin.

      Tapaus sinänsä on risteykset, joissa ruuhka-aikoina tietyt kaistat jonoutuvat jo pitkälle ennen varsinaista risteystä. Jotkut näyttävät ajavan viereistä, hyvin vetävää kaistaa melkein risteykseen asti ja tunkevat sitten jonon keulille. Etuilu on ärsyttävää, mutta miten erotat tietoisesti etuilevan siakkeen ja vahingossa väärälle kaistalle eksyneen "turistin" toisistaan?

      4. JONON TAKAA OHITTELEMAAN LÄHTEMINEN.
      Se ohittaminen kun ei (läheskään) kaikilta näytä sujuvan niin jonoja on väliin pakko ohittaa sellaisenaan. Kyllähän se rekan ohittaminen varmasti onkin hankalaa kun perisuomalaiseen tapaa hinkataan siinä takapuskurissa näkemättä muuta kuin teksti SCANSPED. Jos muut eivät näytä käyttävän hyviäkään ohituspaikkoja niin minulle ne kelpaavat kyllä.

      5. JUHANNUSJONOSSA OHITTELEMINEN.
      Tähän tuskin kellään on mitään vastaväitteitä? Tyhmää hommaahan se on.

      6. ÄLYTÖN JA/TAI TURHA OHITTAMINEN.
      Sama tässä.

      7. VÄHÄN ALLE RAJOITUKSEN AJAMINEN.
      Tämä lienee ihan laillista touhua mutta ärsyttäähän se silti kun kohdalle sattuu. Onneksi pieni matkanopeuden pudotus ei juuri haittaa ja selvästi hitaampi on sitten myös helpompi ohittaa. Eri asia tietysti on jos ohituspaikoissa aletaan nopeutta nostamaan.

      8. MOOTTORITIELLÄ PITKÄT PÄÄLLÄ AJAMINEN.
      Laillista tämäkin. Minä ainakin katson näkeväni paremmin jos kaikki ajavat kaukovaloilla kuin jos niitä ei juuri koskaan pääse käyttämään. Häikäistymistä vähentää oman kaistan tuijotus, mutta pimeää tietä ei valaise mikään vaikka mihin tuijottaisi.

      Poikkeuksena tietysti kohdat joissa häikäisy on erityisen suurta kuten sopivaan suuntaan kaartavissa mutkissa ja teillä, joilla eri suuntiin vievät kaistat ovat lähellä toisiaan eikä niiden välillä ole maastoesteitä.

      9. KAHTEEN RUUTUUN PYSÄKÖINTI.
      Ovikolhujahan tuolla pyritään estämään. Oven lähettyvillä olevien kahden ruudun vieminen on typerää, mutta kahden ruudun ottaminen parkkipaikan kauimmaisesta takanurkasta ei varmaankaan häiritse ketään?

    • ............

      Noihin löytyy ihan helppo lääke. Valvonta kuntoon ja nollatoleranssi käyttöön.

      Jepet pois mukavista toimistoistaan kamerakuvia tutkimasta ja mars duuniin tien päälle. Ei paljoa tartte ympärilleen katella niin kyllä löytyy ihan oikeeta puuttumisen aihetta.

      Törkeistä sikailuista suoraan lusimaan, siltä istumalta. Auto joutaa jäädä tienposkeen, käyköön kuski parin viikon tai kuukauden kuluttua bosesta päästyään katsomassa vieläkö siitä on jotain jäljellä.

      Vot, eiköhän rupee liikennesäännöt kelpaamaan niille joilla on pikkusenkin järkeä, ja loputkin olis ainakin pois pahanteosta. Ei se sen vaikeempaa ole.

      Mistäs saatais sellanen pressa joka ton toteuttais?

    • Palstalta poimitut

      Demarit, holhoavat poliisit, kukkahattutädit, kitkoilla ajavat, välinpitämättömät poliisit ja nysvääjät.

      Koskaan vika ei ole kirjoittajassa itsessään.

    • Jaska

      Olen pääosin samaa mieltä, mutta ...

      3. ÄNKEÄMINEN. Tämä ei ole aina ärsyttävää. Joskus ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä se on jopa suositeltavaa, koska liian kiltin perässä tulevat eivät pääse mihinkään, sillä kukaan ei luovu oikeuksistaan vapaaehtoisesti. Joskus on paikallaan "ottaa" tilaa. Röyhkeys on asia erikseen.

      4. JONON TAKAA OHITTELEMAAN LÄHTEMINEN. Minäkin olen sitä mieltä, että pitää mennä järjestyksessä ohi. Mutta sitten pitää kanssa mennä eikä meinata. Jos ensimmäisenä oleva ei lähde heti tilaisuuden tullen ohittamaan, lähden takaa ohi heti tai viimeistään seuraavan tilaisuuden tullen. Ja ohi pitää mennä reippaasti, että muutkin pääsevät.

      8. MOOTTORITIELLÄ PITKÄT PÄÄLLÄ AJAMINEN. Tästä olen täysin päinvastaista mieltä. Moottoritiellä saa ja itse asiassa pitääkin ajaa pitkät päällä. On paljon turvallisempaa, kun moottoritienopeuksissa on riittävästi valoa tiellä. Vastaantulevia valot eivät takuulla häikäise. Vastaantulija kyllä huomaa, että pitkät ovat päällä, mutta ne eivät häikäise ellei ole niin typerä, että tuijottaa suoraan niihin.

      Lisäyksiä:

      VILKUN KÄYTTÄMÄTTÖMYYS. Tämä on taajamaliikenteessä kaikkein ärsyttävintä. Osa ei käytä lainkaan, suuri osa laittaa liian myöhään päälle, jotkut vilauttavat vain kerran ja kuvittelevat sillä lain kirjaimen tulleen täytetyksi. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin odotella pääsyä liikenteen sekaan ja edestä kääntyy auto pois, mutta laittaa vilkun juuri sen verran myöhään päälle, ettet enää ehdi sekaan. Miksei mene kaaliin, että vilkkua ei käytetä sen takia, että laki sanoo niin, vaan että sillä autetaan muita ymmärtämään aikeita. Nimenomaan aikeita eikä tekoja. Kääntymisen ollessa jo käynnissä, vilkuttaminen on jo aivan turhaa.

      HUONO RYHMITTYMINEN. Tämä on vilkun jälkeen kakkonen. Suomalainen ei osaa ryhmittyä ellei tiehen ole maalattu kaistaviivoja. Pitäisi vähän ajatella, että takaa voi tulla muita, jotka menevät toiseen suuntaan.

      RISTEYSTEN TUKKIMINEN. Risteykseen ei pidä ajaa ellei sieltä pääse myös pois. Tämä pitää muistaa myös silloin, kun sivusta ei näyttäisi tulevan ketään, koska tilanne voi muuttua hetken kuluttua.

      INVAPAIKOILLE PYSÄKÖINTI ILMAN LUPAA. Kortti pois aivoinvalideilta.

      SUOJATEIDEN KUNNIOITUS. Liian vaikeaa useimmille. Lain mukaan jalankulkija saa kuitenkin periaatteessa mennä ensin. Tästä rikkeestä pitäisi saada aika kovat rapsut ja valvonnan soisi olevan paljon yleisempää. Suosittelen kameravalvontaa ja haltijavastuun käyttöönottoa.

      Kaikille näille edellä mainituille on yhteistä se, että niissä ei oteta huomioon muita. Oma tekeminen on paljon tärkeämpää. Tämä sama pätee suomalaisten kohdalla paljon muuallakin kuin vain liikenteessä.

      • the rocket

        hyviä korjauksia ja lisäyksiä, nyt lista on kunnossa


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2286
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2269
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      128
      2215
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      134
      2147
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      54
      1766
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1643
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1361
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1147
    Aihe