Älyä että mikä on turvaväli niin vetäköön itsensä hirteen. Ajelin tossa kotiin päin 80km/h alueella vakionopeudensäätimen asetettuna 90km/h niin eiköhän kohta ollu rekka puskurissa kiinni!!!Siinä sitten mentiin peräkkäin(5m väli)noin 15km ennen kuin se ääliö tajusi etten aijo kiihdyttää vaikka kuinka yritti puskea lisää vauhtia! Mikä siinä ajamisessa on niin vaikeaa ettei tajua pitää minkäänlaista turvaetäisyyttä?? Tosi ammattilainen taas kyseessä...
Jos ei
27
1403
Vastaukset
- Nimetön
ohi jos pelottaa
- jhs
Kyllä on taas tosi kypsä asenne nimettömällä. Onko em. rekkamiehe tarkoitus "pelotella" itselleen tietä, vai onko hän vain muiden turvallisuudesta piittaamaton ääliö? Em. teko täyttää liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön ja korttikin pitäisi ottaa pois vakavan piittaamattomuuden vuoksi! Jokainen tietää mitä tapahtuu, jos edellä ajava joutuu äkkinäisesti jarruttamaan esim. tielle tulleen eläimen vuoksi.
jhs kirjoitti:
Kyllä on taas tosi kypsä asenne nimettömällä. Onko em. rekkamiehe tarkoitus "pelotella" itselleen tietä, vai onko hän vain muiden turvallisuudesta piittaamaton ääliö? Em. teko täyttää liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön ja korttikin pitäisi ottaa pois vakavan piittaamattomuuden vuoksi! Jokainen tietää mitä tapahtuu, jos edellä ajava joutuu äkkinäisesti jarruttamaan esim. tielle tulleen eläimen vuoksi.
http://www.iltalehti.fi/2006/01/12/200601113952323_uu.shtml
Jos ei jokainen vielä tiennyt.
Minä olen tarkistetulla mittarilla pitänyt kokeeksi nopeussäätimellä just tuota samaa todellista nopeutta viime talvena ja kyllä eivät rekat saavuta yhtään, päinvastoin. Kun se rekan rajoitin on säädetty alle 90 ja jos ajat tasan 90 km(h, niin eihän se voi saavuttaa sinua ja tulla puskuriin roikkumaan. Jos taas mittaris näyttää 15 km/h liikaa, niin saat syyttää itseäs, olisit antanut tilaa mennä ohi, tai nosta todelliseksi nopeudeksi se 90 km/h 80:n alueilla.
Tuo oli huono juttu, kun talvirajoitukset tuli ja sitten niitä vielä laajennettiinkin käyttäen yhtenä perusteena Konginkankaan onnettomuutta. Rekkojen rajoitin (ja poliisitkin) sallii pienen ylinopeuden ja talvirajoituksilla pudotettiin siis vain henkilöautoilijoiden nopeuksia alle rekkojen rajoitetun nopeuden.- finnbulli
jotka ajavat yli 90 km tunnissa.(peukaloituja)
Ja jos ajaa itse 80 km tunnissa,pian on rekka takapuskurissa lykkimässä.
Konginkaankaan loppuraportissa suositeltiin rajoittimien säätämistä sillai että 80 km tunnissa olisi korkein nopeus,koska miltei kaikki rekat ajavat ylinopeutta. finnbulli kirjoitti:
jotka ajavat yli 90 km tunnissa.(peukaloituja)
Ja jos ajaa itse 80 km tunnissa,pian on rekka takapuskurissa lykkimässä.
Konginkaankaan loppuraportissa suositeltiin rajoittimien säätämistä sillai että 80 km tunnissa olisi korkein nopeus,koska miltei kaikki rekat ajavat ylinopeutta.Miten kaikkien ulkomailta Suomeen tulevien rekkojen rajoittimet voitaisiin säätää alemmas? Vastaavasti sitten Suomalaiset rekat olisivat jarruna kaikkialla.
Aika vähän niitä yli 90 km/h kulkevia rekkoja tuolla näkee, ei montaa tule mieleen vuosien varrelta ja minä ajan sentään 100 000 km/v.
- Lize
"...Älyä että mikä on turvaväli niin vetäköön itsensä hirteen."
Tämä koskekoon kaikkia kaikkia autoilijoita jotka eivät pidä turvaväliä. Jokaisen pitäisi tietää mikä on turvaväli ja jos ei tiedä, nyt on korkea aika ottaa selvää. Samalla kannattaa selvittää miksi sitä turvaväliä pitää pitää.
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitää kuvitella olevansa jotain niin suurta ja mahtavaa ja sen varjolla tehdä tahallista kiusaa, josta muuten voi saada rapsut, eli alkaa hidastamaan rekan edessä. Eikö sisu anna periksi päästää takana tuleva ohi? Väittäisin ettei silloin ole sinut itsensä ja omien taitojensa kanssa.
Ps Voisiko topikkeja aloittaa toisenlaiseen sävyyn? Tätäkin keskustelua olisi mukavampi pitää yllä, jos ei olisi näitä "rekkakuskit *m*nista hirteen" viestejä.. - otsikko
Jos otsikko ja nimimerkki pitää paikkanssa. Niin ihmettelen suuresti tätä aloitusta.
Jos olen liikenteessä henkilöautolla. Niin ammattilaisena ainakin annan tietä sovinnolla, jos toinen saavuttaa minut. Ajoipa se saavuttanut mitä nopeutta hyvänsä.
Näkeehän sen jo peileistä kauanaikaa, jos joku saavuttaa kokoajan. Niin voi jo etukäteen varautua päästämään sen ohi.
Se on sitä ennakoivaa ajoa. Ja on hyvin tärkeää tietää myös mitä takana, ja edessä kauenpana tapahtuu. Eikä vaan muutamaa kymmentä metriä siinä edessä päin.
Jos taas joku kuorma-auto ajaa ylirajoittimen, ja saavuttaa minun ajamani kuorma-auton. Niin ei se perässäroikkuminen juuri minua häiritse. Saa mennä ohi kun sopiva kohta siihen tarjoutuu.- sinivilkku
selvä provo taas. Näitähän riittää. Aloittaja varmaan saa kiksejä lukiessaan yhtä ammattiryhmää koskevia morkkausviestejä. Pyh!!
- finnbulli
sinivilkku kirjoitti:
selvä provo taas. Näitähän riittää. Aloittaja varmaan saa kiksejä lukiessaan yhtä ammattiryhmää koskevia morkkausviestejä. Pyh!!
jos ajaa 80 km tunnissa,kyllä rekka on aika nopeasti takapuskurissa kiinni.
finnbulli kirjoitti:
jos ajaa 80 km tunnissa,kyllä rekka on aika nopeasti takapuskurissa kiinni.
...todellinen nopeutesi 65 km/h, eikä järki suostu hyväksymään muiden kiireitä.
- finnbulli
Kairakettu kirjoitti:
...todellinen nopeutesi 65 km/h, eikä järki suostu hyväksymään muiden kiireitä.
onhan pojalla jonkunsortista mielikuvitusta.
finnbulli kirjoitti:
onhan pojalla jonkunsortista mielikuvitusta.
Väität jatkuvasti rekkojen ajavan hirveitä ylinopeuksia jopa tullessaan sinua vastaan, mutta et kerro mistä näet vastaasi tulevan rekan nopeuden ja ylinopeuden? http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013105860
Melko pelle olet.- finnbulli
Kairakettu kirjoitti:
Väität jatkuvasti rekkojen ajavan hirveitä ylinopeuksia jopa tullessaan sinua vastaan, mutta et kerro mistä näet vastaasi tulevan rekan nopeuden ja ylinopeuden? http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013105860
Melko pelle olet.mukaan,kaasu pohjassa koko ajan.
- sinivilkku
finnbulli kirjoitti:
mukaan,kaasu pohjassa koko ajan.
uudelleen, jos vaikka toisella yrittämällä jo ymmärtäisit lukemasi.
Vaikka tuskinpa vaan olet lukenut koko raporttia (yhdellä p:llä) ;) finnbulli kirjoitti:
mukaan,kaasu pohjassa koko ajan.
Mitenhän se Konginkankaan raportti liittyy vastaasi ajeleviin rekkoihin? Käyt koko ajan entistä sekavammaksi vaan. Oliskohan syytä käydä tarkistuttamassa oma ylikierroksilla käyvä nuppisi?
Et ole lukenut koko raporttia.- Kyseinen rekka
Tuli sen verran kovaa että oli vauhtia reilusti yli 90km/h ja mittarin olen testannut ajamalla 90km/h tielaitoksen tutkaan ja oikea nopeus oli 87km/h. Autoni on 2 vuotta vanha....
- otsikko
Kyseinen rekka kirjoitti:
Tuli sen verran kovaa että oli vauhtia reilusti yli 90km/h ja mittarin olen testannut ajamalla 90km/h tielaitoksen tutkaan ja oikea nopeus oli 87km/h. Autoni on 2 vuotta vanha....
En epäillyt sinun nopeuttasi ollenkaan. Vaan ihmettelin jos otsikko pitää paikkansa. Kirjoittanut "rekkamies". Niin jo se antaisi olettaa, että seurataan takaatuleviakin. Jos joku huimapää tavottaa minut, ajoipa hän mitä nopeutta tahansa. Niin harvoin se kyllä pääsee täysin yllättäen kantaani, ettenkö sitä aikaisemmin huomaisi. Joten voi hyvissä ajoin varautua päästämään kuumakalle ohi, ja oma matkantekoni pääsee jatkumaan ilman mitään hiostuksen makua takapuskurissani.
- Rattimatti
Ei se takana tuleva välttämättä pysty luomaan sitä turvaväliä yksin. Siinä voi olla edessä vaihtelevalla nopeudella kulkeva ajoneuvo ja takaa tulevat ohittelijat sullovat itsensä vielä siihen jo ennestään vähäiseen rakoon. Turvaväli on autokoulun perusoppi, joka meillä suomalaisilla tahtoo vaihtelevalla menestyksellä juurtua tuonne korvien väliin.
- sinivilkku
oli juttua juuri tänään.
Että siis rekkojen edessä ajavien olisi myös osaltaan pidettävä turvavälistä huolta.
Henkilöautokuskin pitää myös tajuta, ettei 60 tonnia hiljennä samaan tahtiin kuin h-auto. Eli vilkkua päälle ajoissa kun on tarkoitus kääntyä. Hyvä tapa olisi esim. suunnistustaulun kohdalla viimeistään vilkku päälle niin ison auton kuljettajallekin jäisi aikaa hiljentämiseen. sinivilkku kirjoitti:
oli juttua juuri tänään.
Että siis rekkojen edessä ajavien olisi myös osaltaan pidettävä turvavälistä huolta.
Henkilöautokuskin pitää myös tajuta, ettei 60 tonnia hiljennä samaan tahtiin kuin h-auto. Eli vilkkua päälle ajoissa kun on tarkoitus kääntyä. Hyvä tapa olisi esim. suunnistustaulun kohdalla viimeistään vilkku päälle niin ison auton kuljettajallekin jäisi aikaa hiljentämiseen."Että siis rekkojen edessä ajavien olisi myös osaltaan pidettävä turvavälistä huolta."
Tuo tarkoittaa valitettavasti usein ylinopeutta rajoituksen alentuessa esim. 80->60.
Ja tuo taas tarkoitti sitä, että turhat risteysalueiden alennetut rajoitukset pitäisi poistaa.- Kallonkutistaja
sinivilkku kirjoitti:
oli juttua juuri tänään.
Että siis rekkojen edessä ajavien olisi myös osaltaan pidettävä turvavälistä huolta.
Henkilöautokuskin pitää myös tajuta, ettei 60 tonnia hiljennä samaan tahtiin kuin h-auto. Eli vilkkua päälle ajoissa kun on tarkoitus kääntyä. Hyvä tapa olisi esim. suunnistustaulun kohdalla viimeistään vilkku päälle niin ison auton kuljettajallekin jäisi aikaa hiljentämiseen."Että siis rekkojen edessä ajavien olisi myös osaltaan pidettävä turvavälistä huolta."
Tuohan tarkoittaa mm. tätä: Yleensä edessä menevä päättää nopeudesta ja takana tuleva pitää nopeuteen sopivan turvavälin. Jos takana tuleva ajaa liian lähellä edessä menevän on sovitettava nopeutensa tuohon turvaväliin sopivaksi. Nurinkurista? Minun mielestäni on.
Minulla ei ainakaan ole ollut koskaan mitään vaikeuksia millään kulkuneuvolla pitää riittävää turvaväliä. Tottakai niitä hetkellisiä alituksia tulee joskus, kun ohittaja tulee liian lähelle eteen. Mutta ei sellainen riitä perusteluksi useiden kilometrien turvavälittä ajamiseen.
"Henkilöautokuskin pitää myös tajuta, ettei 60 tonnia hiljennä samaan tahtiin kuin h-auto."
Tuon voisi joku käsittää myös niin, että rekkakuski ei sitä kuitenkaan tajua, jonka vuoksi se on henkilöautokuskin hommaa. Mutta ei kai se pahitteeksi ole, vaikka rekkakuski lähtee ajatuksesta, ettei henkilöautokuski tiedä mitään raskaan auton käytöksestä. Eikä tarvitse ajatella, että rajoitinta vasten tai muuten ylinopeutta ajavat rekat häiritsevät vain henkilöautoilijoita. Myös rajoituksia noudattavat rekat voivat olla tuon "häirinnän" kohteena. - sinivilkku
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Että siis rekkojen edessä ajavien olisi myös osaltaan pidettävä turvavälistä huolta."
Tuohan tarkoittaa mm. tätä: Yleensä edessä menevä päättää nopeudesta ja takana tuleva pitää nopeuteen sopivan turvavälin. Jos takana tuleva ajaa liian lähellä edessä menevän on sovitettava nopeutensa tuohon turvaväliin sopivaksi. Nurinkurista? Minun mielestäni on.
Minulla ei ainakaan ole ollut koskaan mitään vaikeuksia millään kulkuneuvolla pitää riittävää turvaväliä. Tottakai niitä hetkellisiä alituksia tulee joskus, kun ohittaja tulee liian lähelle eteen. Mutta ei sellainen riitä perusteluksi useiden kilometrien turvavälittä ajamiseen.
"Henkilöautokuskin pitää myös tajuta, ettei 60 tonnia hiljennä samaan tahtiin kuin h-auto."
Tuon voisi joku käsittää myös niin, että rekkakuski ei sitä kuitenkaan tajua, jonka vuoksi se on henkilöautokuskin hommaa. Mutta ei kai se pahitteeksi ole, vaikka rekkakuski lähtee ajatuksesta, ettei henkilöautokuski tiedä mitään raskaan auton käytöksestä. Eikä tarvitse ajatella, että rajoitinta vasten tai muuten ylinopeutta ajavat rekat häiritsevät vain henkilöautoilijoita. Myös rajoituksia noudattavat rekat voivat olla tuon "häirinnän" kohteena.Se edelläajavan turvavälijuttu nyt oli lähinnä tieltä poistumiset.
Eli henkilöautoilla ajavien on saatava menemään tajuntaan, että VILKKU pitää kytkeä AJOISSA.
Näitä itsemurhakuljettajia on teillä todella paljon. Jarruvalot vaan välähtävät ykskaks ja vilkku syttyy jos syttyy.
Kyllä h-autoilijoidenkin pitää osata "lukea" tilannetta. Jos on kääntymässä mäennyppylän jälkeen niin ehdottomasti se vilkku päälle ENNEN nyppylän lakea. Muutoin tilanne tulee takanatulevalle "hieman" liian yllättäen. - Kallonkutistaja
sinivilkku kirjoitti:
Se edelläajavan turvavälijuttu nyt oli lähinnä tieltä poistumiset.
Eli henkilöautoilla ajavien on saatava menemään tajuntaan, että VILKKU pitää kytkeä AJOISSA.
Näitä itsemurhakuljettajia on teillä todella paljon. Jarruvalot vaan välähtävät ykskaks ja vilkku syttyy jos syttyy.
Kyllä h-autoilijoidenkin pitää osata "lukea" tilannetta. Jos on kääntymässä mäennyppylän jälkeen niin ehdottomasti se vilkku päälle ENNEN nyppylän lakea. Muutoin tilanne tulee takanatulevalle "hieman" liian yllättäen."Näitä itsemurhakuljettajia on teillä todella paljon."
"Muutoin tilanne tulee takanatulevalle "hieman" liian yllättäen."
Noissa on ainakin vähän ristiriitaa, jos ihan järjellä ajattelee. Eli jos niitä on paljon, niin ei pitäisi enää yllättää. Ja siltä ikävältä yllätykseltä voi välttyä mm. riittävän turvavälin avulla. Liikenteenlukutaitohan kehittyy kokemusten myötä, joten ei kai kokemattomuuden takia kannata vasta kortin saanutta tappaa? - sinivilkku
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Näitä itsemurhakuljettajia on teillä todella paljon."
"Muutoin tilanne tulee takanatulevalle "hieman" liian yllättäen."
Noissa on ainakin vähän ristiriitaa, jos ihan järjellä ajattelee. Eli jos niitä on paljon, niin ei pitäisi enää yllättää. Ja siltä ikävältä yllätykseltä voi välttyä mm. riittävän turvavälin avulla. Liikenteenlukutaitohan kehittyy kokemusten myötä, joten ei kai kokemattomuuden takia kannata vasta kortin saanutta tappaa?kokemukseni on, että vasta kortin saaneet osaavat vilkuttaa ajoissa, sehän on juuri heille opetettu. Ne viimetipan vilkuttajat ovat aika usein vähän vanhempaa sukupolvea, näitä jotka omasta mielestään ovat maailman parhaita ja varovaisimpia kuljettajia.
Kun itse ajetaan kuuttakymppiä niin ei edes haluta ymmärtää, miksi joku tahtoo ajaa kovempaa. Tottakai siinä silloin tulee usein tilanteita, että joku on perässä odottamassa sopivaa ohituspaikkaa.
On aivan turhaa mussutusta olettaa, että pitää jäädä johonkin sadan metrin päähän odottamaan ohituspaikkaa, kyllä siinä karkaa moni paikka jos siten toimii.
Olen todellakin sitä mieltä, että jos takanatuleva auto pelottaa, niin ei pidä rystyset valkeina ajaa mahdollisimman keskellä tietä vaan valita ajolinja oikeassa reunassa, kuten muuten kuuluu tehdäkin.
Tämä minäminä-asenne ilmenee monella tavoin.
Väitän, että aika vahvana se on juuri näillä köröttelijöillä.
Minun puolestani kaikki mahtuvat tielle, en ole ketään tappamassa, en edes ole koskaan uhannut.
Silti mielestäni asioista voi puhua.
Ei raskas liikenne yksinään voi liikennettä turvalliseksi tehdä. Jokainen asia on juuri niin turvallinen kuin on sen heikoin lenkki. - Rattimatti
sinivilkku kirjoitti:
Se edelläajavan turvavälijuttu nyt oli lähinnä tieltä poistumiset.
Eli henkilöautoilla ajavien on saatava menemään tajuntaan, että VILKKU pitää kytkeä AJOISSA.
Näitä itsemurhakuljettajia on teillä todella paljon. Jarruvalot vaan välähtävät ykskaks ja vilkku syttyy jos syttyy.
Kyllä h-autoilijoidenkin pitää osata "lukea" tilannetta. Jos on kääntymässä mäennyppylän jälkeen niin ehdottomasti se vilkku päälle ENNEN nyppylän lakea. Muutoin tilanne tulee takanatulevalle "hieman" liian yllättäen.Turhan usein näkee autojen kääntyvän ilman minkäänlaista suuntamerkin antamista. Onko tullut sitten ostettua se halvemman mallin auto, josta vilkkuviiksi on kokonaan poistettu vai eikö siellä kahden korvan välissä liiku mikään. Huomioitavaa on myös se, että kun rattia käännetään, niin vasta siinä vaiheessa kääntyy myös pää ja katse silloin mahdollisesti peiliin. Yleensä tällaisten ajoneuvojen kuljettajat harrastavat muutoinkin sähkönsäästöpäiviä eli ajellaan ajovalot sammuksissa. Ilmeisesti se blaupunkti imee niin pirusti siellä mökissä virtaa, ettei laturi anna enään myötä ajovaloille asti.
- Kallonkutistaja
sinivilkku kirjoitti:
kokemukseni on, että vasta kortin saaneet osaavat vilkuttaa ajoissa, sehän on juuri heille opetettu. Ne viimetipan vilkuttajat ovat aika usein vähän vanhempaa sukupolvea, näitä jotka omasta mielestään ovat maailman parhaita ja varovaisimpia kuljettajia.
Kun itse ajetaan kuuttakymppiä niin ei edes haluta ymmärtää, miksi joku tahtoo ajaa kovempaa. Tottakai siinä silloin tulee usein tilanteita, että joku on perässä odottamassa sopivaa ohituspaikkaa.
On aivan turhaa mussutusta olettaa, että pitää jäädä johonkin sadan metrin päähän odottamaan ohituspaikkaa, kyllä siinä karkaa moni paikka jos siten toimii.
Olen todellakin sitä mieltä, että jos takanatuleva auto pelottaa, niin ei pidä rystyset valkeina ajaa mahdollisimman keskellä tietä vaan valita ajolinja oikeassa reunassa, kuten muuten kuuluu tehdäkin.
Tämä minäminä-asenne ilmenee monella tavoin.
Väitän, että aika vahvana se on juuri näillä köröttelijöillä.
Minun puolestani kaikki mahtuvat tielle, en ole ketään tappamassa, en edes ole koskaan uhannut.
Silti mielestäni asioista voi puhua.
Ei raskas liikenne yksinään voi liikennettä turvalliseksi tehdä. Jokainen asia on juuri niin turvallinen kuin on sen heikoin lenkki.Kysehän olikin liikenteenlukutaidosta. Siihen kuuluu paljon muutakin kuin pelkästään vilkun käyttö. Enkä usko että tarkoitit, että juuri kortin saaneet ovat lukutaidoiltaan parempia kuin esim ammattikuljettajat. Kyllä kokemus painaa tässä asiassa enemmän kuin juuri opetetut taidot.
"Ei raskas liikenne yksinään voi liikennettä turvalliseksi tehdä. Jokainen asia on juuri niin turvallinen kuin on sen heikoin lenkki."
Ei se kokonaisuus taida ihan noin yksinkertainen olla. Nykysäännöillähän pitäisi sitten esim rajoituksia laskea niitä heikoimpia lenkkejä vastaaviksi, mikä tarkoittaisi sitä korkeintaan 60:n rajoitusta useimmille teille. Mielestäni se ei ole paras vaihtoehto. Parempi on, että jokainen tekee turvallisuuden eteen sen minkä osaa. Ja mm. esimerkillisyys on aina luettu ammattikuljettajille eduksi. Liian lähellä ajaminen ei ole esimerkillistä eikä turvallista, eikä se täytä myöskään edes pykälien vaatimuksia.
Eli yhtä hyvällä syyllä voisi sanoa, että jokainen asia on korkeintaan niin turvallinen kuin se vahvin lenkki. Ja siinä meillä on varmaan yhteinen intressi, että nimen omaan ammattikuljettaja olisi se vahvin lenkki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1793905
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262760Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?662650- 1512453
- 692100
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3161963- 311451
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381397Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161285