Tukholman ruuhkamaksut purevat, ruuhkaliikenteen määrä on vähentynyt 25-30 %.
Milloin meille Helsinkiin.
Julkisten kulkuvälineiden käyttö on lisääntynyt. Oikeansuuntaista kehitystä. Voitaisiin ottaa mallia.
Ruuhkamaksut purevat
81
9959
Vastaukset
- ;-)
Helsinkiin ympärivuorokauden perittävä maksu (vitonen tai kymppi), josta asukaspysäköintimerkin omaavat olisi vapautettu.
Ei, en asu Helsingissä ja koitan mahdollisimman paljon välttää autolla siellä käymistä!- vanha doku
Aivan hyvin ei Helsinkiläisiltä periä 20€:n vrk:si maksun joka kerta kun raja ylitetään suuntaan tai toiseen.Tukholmassa toimii julkinen liikenne noin viisisataa kertaa paremmin kuin stadissa.Joten se siitä.
- gfhlghgljk
vanha doku kirjoitti:
Aivan hyvin ei Helsinkiläisiltä periä 20€:n vrk:si maksun joka kerta kun raja ylitetään suuntaan tai toiseen.Tukholmassa toimii julkinen liikenne noin viisisataa kertaa paremmin kuin stadissa.Joten se siitä.
Vantaa voisi periä ei Vantaalaisilta jotka tulevat Hesasta. Itseasiassa pistetäänpä tulli joka kaupungin rajalle ... paluu keskiaikaan!"
- assss
vanha doku kirjoitti:
Aivan hyvin ei Helsinkiläisiltä periä 20€:n vrk:si maksun joka kerta kun raja ylitetään suuntaan tai toiseen.Tukholmassa toimii julkinen liikenne noin viisisataa kertaa paremmin kuin stadissa.Joten se siitä.
sillä rahalla pystyy yöpymään Stadionin retkeilymajassa.
Ei kai sinulta ole menneet eurot ja markat sekaisin? - Sadboy
vanha doku kirjoitti:
Aivan hyvin ei Helsinkiläisiltä periä 20€:n vrk:si maksun joka kerta kun raja ylitetään suuntaan tai toiseen.Tukholmassa toimii julkinen liikenne noin viisisataa kertaa paremmin kuin stadissa.Joten se siitä.
Stadin periferiassa alkaa maksut itse stadiin olla niin kipurajoilla - että jotain tarttis tehdä.
Bilika brassaajille porttimaksu, koko potin siirto joukkoliikenteen kehittämiseen ja poskettomien lippumaksujen alentamiseen, ja sillä siisti! On se vaan kumma juttu, että svenskien on aina pakko näyttää mallia - ja varsinkin meille.
Toinen vaihtoehto: Pannaan stadi pannaan, ja äkkiä ne kuihtuvat.
Koko ostovoiman fokusointi vain ja ainoastaan "omiin koloihin", niin kohtahan narina alkaa.
Jos stadin vierailusta saa pulittaa siinä 7 € edestakaisin, plus päälle muutenkin sekopäinen hintataso - niin thats it!
No way, sano markkinatalousmies...ei niinku kansankaan kannata kaikkea paskaa niellä. - pertti
eikö autoilu oo tarpeeksi kallista jo nyt?vero,bensa huippukallista maksa sinä valtionkassan lisää niin lipposen paska voi hyvin
- ;-)
pertti kirjoitti:
eikö autoilu oo tarpeeksi kallista jo nyt?vero,bensa huippukallista maksa sinä valtionkassan lisää niin lipposen paska voi hyvin
Autoilu maksaa ihan riittävästi. Mutta sitä en käsitä, minkä helvetin takia täytyy autolla varta vasten ängetä itsensä Helsingin keskustaan? Muiden kuin siellä asuvien.
Ja sitten sen kerran kun semmoista asiaa on, että ehdottomasti täytyy omalla autolla käydä, niin joutaa siitä hyvinkin maksamaan.
Kun tuo maksu on riittävän iso (5,- tai 10,-), niin se todellakin karsii jonninjoutavia autoilijoita ja ruuhkaongelmat on aika pitkälle ratkaistu.
Korostan vielä: Keskustassa asuvat olisi tästä maksusta vapautettu. - vanha doku
;-) kirjoitti:
Autoilu maksaa ihan riittävästi. Mutta sitä en käsitä, minkä helvetin takia täytyy autolla varta vasten ängetä itsensä Helsingin keskustaan? Muiden kuin siellä asuvien.
Ja sitten sen kerran kun semmoista asiaa on, että ehdottomasti täytyy omalla autolla käydä, niin joutaa siitä hyvinkin maksamaan.
Kun tuo maksu on riittävän iso (5,- tai 10,-), niin se todellakin karsii jonninjoutavia autoilijoita ja ruuhkaongelmat on aika pitkälle ratkaistu.
Korostan vielä: Keskustassa asuvat olisi tästä maksusta vapautettu.Työpaikkoja on Helsingissä, jos et ole tiennyt.Vai oletko kuvitellut,että nämä kaikki autoilijat tulevat aamuisin vaan katselmaan maisemia ja kuluttamaan aikaansa kun elämä muuten on niin tylsää?
- ;-)
vanha doku kirjoitti:
Työpaikkoja on Helsingissä, jos et ole tiennyt.Vai oletko kuvitellut,että nämä kaikki autoilijat tulevat aamuisin vaan katselmaan maisemia ja kuluttamaan aikaansa kun elämä muuten on niin tylsää?
Töissäpä hyvinkin. Ja aivan pakko on omalla autolla sinne keskustan sumppuun ängetä?
Tarkoitan siis itse keskustaa, en laitakaupunkia. Esim. Kulosaari idässä olisi jo "vapaata" aluetta. - vanha doku
;-) kirjoitti:
Töissäpä hyvinkin. Ja aivan pakko on omalla autolla sinne keskustan sumppuun ängetä?
Tarkoitan siis itse keskustaa, en laitakaupunkia. Esim. Kulosaari idässä olisi jo "vapaata" aluetta.Kehä III:lle siten ,että kolmosta ajelevat joutuvat sen jo maksamaan ja kaikki siitä stadiin päin ajavat ja pois tulijat.
- Jepulis jee
;-) kirjoitti:
Töissäpä hyvinkin. Ja aivan pakko on omalla autolla sinne keskustan sumppuun ängetä?
Tarkoitan siis itse keskustaa, en laitakaupunkia. Esim. Kulosaari idässä olisi jo "vapaata" aluetta.""Tarkoitan siis itse keskustaa, en laitakaupunkia. Esim. Kulosaari idässä olisi jo "vapaata" aluetta.""
Niin, ja mietippä sitten sitä miten pienelle saarelle jossa ei juuri pysäköintitilaa niin kaikki änkee auton-pomminsa sinne. eiköhän fiksuinta olisi pistää isot parkkialueet metron itäpäähän mm. itäkeksus jne. jolloin saataisi tosissan liikennettä vähennettyä keskustaan.
Toinen että tässä joku aika sitten tehtiin tutkimus että stadin ruuhkasta n. 90% on läpikulkuliikennettä, eli joko idästä länteen tai lännestä itään. Eli järkevintä olisi rakentaa / ohjata liikenne muualta läpi kun espan kautta.
Tukholman maksu-malli on kyllä loistava ja voitiais se myös laittaa käyntiin suomessa.
- ruuhkia
Mutta ne johtuvat siitä, että kaupunki on kaavoittanut kaikki keskustan alueen pysäköintialueet uusille rakennuksille, eikä parkkitaloja tms. ole rakennettu lainkaan tilalle. Niinpä keskustassa asioivat ajelevat ympäriinsa etsimässä turhaan tyhjää parkkiruutua teiden varsilta.
Meidänkin perheessä on menty siihen, että jos keskustaan on jotain asiaa, hoitaa vaimo sen sillä välin, kun itse ajelen ympäri keskustaa.
Havaintojeni mukaan moni muu käyttää samaa taktiikkaa.
Arvatkaa lisääkö se keskustan liikennettä?
Auttaisivatkohan ruuhkamaksut?Juuri noin tulee itsekin Oulussa ajettua, rinkulaa vaan niin kauan, että paikka löytyy ja jos ei kohtuuajassa löydy, niin sitten jätän sakkopaikalle. Onhan Oulussa kuitenkin muutama pysäköintitalo, mutta ei niihin viitsi autoaan viedä ja sitten lähteä harppomaan vesi-, tai räntäsateessa muutamaa korttelinväliä jonkun pikkuasian takia.
Tässä vielä kuva, miten Oulussa on myös vähennetty parkkipaikkoja, kun muuta ei ole enää keksitty: http://groups.msn.com/Kairakettu2/muitaaiheita.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=60
Tollasia valotolppia on juuri noin sijoitettu ympäri kaupunkia noille viistoparkkipaikoille.
Talvisin tietysti käytetään lisäkiusana parkkiruutuja auratun lumen kasaukseen ja niitä kasoja ei sitten ole mitään kiirettä kuskata pois.- juippi
Kairakettu kirjoitti:
Juuri noin tulee itsekin Oulussa ajettua, rinkulaa vaan niin kauan, että paikka löytyy ja jos ei kohtuuajassa löydy, niin sitten jätän sakkopaikalle. Onhan Oulussa kuitenkin muutama pysäköintitalo, mutta ei niihin viitsi autoaan viedä ja sitten lähteä harppomaan vesi-, tai räntäsateessa muutamaa korttelinväliä jonkun pikkuasian takia.
Tässä vielä kuva, miten Oulussa on myös vähennetty parkkipaikkoja, kun muuta ei ole enää keksitty: http://groups.msn.com/Kairakettu2/muitaaiheita.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=60
Tollasia valotolppia on juuri noin sijoitettu ympäri kaupunkia noille viistoparkkipaikoille.
Talvisin tietysti käytetään lisäkiusana parkkiruutuja auratun lumen kasaukseen ja niitä kasoja ei sitten ole mitään kiirettä kuskata pois.Ei kyllä keskustaan ihan huvin vuoksi viitsi mennä just tuon pysäköintiongelman takia ja vielä, että pysäköintimaksut ovat kohtuuttomat. Toinen mikä suoraan sanottuna vituttaa on yksisuuntaiset kadut joita on lisätty? Siinä sitä sitten saa taas ajella ja kierrellä kilometrikaupalla turhaan kun mihinkään ei saa kääntyä.
Minä olen jo ajat sitten ottanut sen kannan, etten asioi keskustassa kuin pakollisilla asioilla virastoissa, kaikki ostokset keskitän muualle missä ei ole yksisuuntaisia katuja, pysäköintimaksuja ja pysäköintipaikkoja riittää.
Eivät päättäjät ilmeisesti ole ajatelleet, että kun kaupunkiajelu vähenee, vähenee myös rahan tulo keskustan liikkeisiin, siinä alkaa pikkukaupat kaatuilla jos nyt vielä joku ylimääräinen maksu keskustassa ajeluun tulee. Onhan noita marketteja oulussakin jo joka nurkalla ja lisää tulee. - juippi
että jos tämä ruuhkamaksuhölmöily otettaisiin Suomessa käyttöön, pitäisi kaikki valtion ja kuntien virastot siirtää keskustan ulkopuolelle.
- eikuli
Asun maalla, joten liikun aina kaupungissa omalla autolla. Harva on se kerta, ettei parkkitaloista olisi paikkaa autolle saanut. Silloin on jaksettava kävellä muutaman korttelin verran esim. Heinäpäästä käsin.
- Umekon
Kyllä. Jättebra. Otetaan vain jossain järkevässäkin asiassa mallia sveeguilta. -Mutta voisiko joku fiksu kertoa minulle, mikä logiikka Tukholman rahastuksessa on siinä, että myös keskustasta pois ajettaessa kerätään maksu?
- kate
vois päästää ilmaiseksi sisälle mutta poistumismaksu olisi vaikka saturainen. Jäis halvemmat kinnerit sitten piäkaupungin hoidettaviksi pois katujen varsilta. Saataisiin autokanta uudistettua samalla.
- Densa
Lähdetään siitä,että kaikki ei Tukholmalaiset ei parveilisi keskustassa haittaamassa liikennettä.
- Umekon
Densa kirjoitti:
Lähdetään siitä,että kaikki ei Tukholmalaiset ei parveilisi keskustassa haittaamassa liikennettä.
Yritän vääntää itseni rautalangalle. Tukholman keskustaan ajettaessa rahastetaan autoilijoita tietulleilla. Maksu peritään sitten teknisesti tililtä tai laskulla. Ajatuksena on vähentää keskustasta henkilöajoneuvoliikennettä ja sitä kautta ruuhkia ja pakokaasuja yms. Ja ilmeisesti myös rahoittaakin jotain. Varmaan julkisia finansseja. Oikein. Mutta. -Niillä samoilla tulleilla peritään myös ulospäin ajettaessa maksu. Eikö olisi loogista päinvastoin palkita ja kannustaa keskustasta pakenemista esimerkiksi maksujen palautuksilla tai muilla 'insentiiveillä'?
- Umekon
Umekon kirjoitti:
Yritän vääntää itseni rautalangalle. Tukholman keskustaan ajettaessa rahastetaan autoilijoita tietulleilla. Maksu peritään sitten teknisesti tililtä tai laskulla. Ajatuksena on vähentää keskustasta henkilöajoneuvoliikennettä ja sitä kautta ruuhkia ja pakokaasuja yms. Ja ilmeisesti myös rahoittaakin jotain. Varmaan julkisia finansseja. Oikein. Mutta. -Niillä samoilla tulleilla peritään myös ulospäin ajettaessa maksu. Eikö olisi loogista päinvastoin palkita ja kannustaa keskustasta pakenemista esimerkiksi maksujen palautuksilla tai muilla 'insentiiveillä'?
No tyhmä minä. Keksin itte vastauksen itelleni. Totta mousiis. Tietenkin tuplamaksu. Eihän sitä nyt yhdellä kertaa tokeennuta, tulis liian halvaksi. Että tuplat. No, siltikin hyvä juttu. Peltirötisköjä on vähempi kulussa. Voipa olla, että hienompiakin kateudenkohteita näkee kaduilla vähemmän. Tai tuskin. Kyllähän monet espoolaiset äijät mieluummin kuolee kuin ajaa dösällä.
Mutta sitten ei mitään kokeilukausia, varsinkaan noin lyhyitä kuin sveeguissa eikä 'kansanäänestyksiä'. -Höpsheijaa, ei mitään. Siitä vaan, meillähän on hitto soikoon päättäjät. Eli virkamiesklikit.
- järkikin sen sanoo!
On tyhmää ettei ole jo ruuhka maksua !
Ei ole mitään syytä jättää noin toimivaa keinoa käyttämättä!
Maksa ja voita !- vuotuo
Parempi olisi jos 1000 työpaikkaa siirretään ulos Helsingistä koska työvoima on ulkopuolella,aamu ja ilta ruuhkat vähenee marmasti eikä luultavasti
- maksu
ehdottamasti maksu vaan kyllä autoilioilla on varaa maksaa tollanen 10e päivä olis ok..
- Elmeri
Jokaiselle ruuhkamaksua maksavalle asiakkaalle annettaisiin myös arpalipuke, jolla voisi voittaa kerran viikossa. Ei tulisi niin paha mieli sitten autoilija paralle. Päävoittona esim. kuukauden ruuhkamaksut ilmaiseksi!
- Verokarhu
Olen samaa mieltä. Varsinkin sen takia, että tämä rajoittaisi myös täyden autoedun käyttöä. Mikään muu ei siihen tepsi.
- sinivilkku
vuotuo kirjoitti:
Parempi olisi jos 1000 työpaikkaa siirretään ulos Helsingistä koska työvoima on ulkopuolella,aamu ja ilta ruuhkat vähenee marmasti eikä luultavasti
se vaan sopii. Jos vaikka tänne meille päin.
Olisi oikein mukava kun verotulot kunnassa kohenisivat. - lybeck
vuotuo kirjoitti:
Parempi olisi jos 1000 työpaikkaa siirretään ulos Helsingistä koska työvoima on ulkopuolella,aamu ja ilta ruuhkat vähenee marmasti eikä luultavasti
joopa joo sen sanon että jos yksikin tulli ilmaantuu helsinkiin niin meidän perhe muuttaa maasta se on varma.suomi on jo muutenkin kallis maa,tavalliselta työläiseltä viedään nekin vähät rahat jota pienestä palkasta käteen jää .prkele!!ja mitään tässä maassa ei voi omistaa tai periä, valtio pitää kyllä huolen ettet saa nauttia mistään.olen siis jo täynnä tätä soopaa.enkä varmasti ole ainut.
- MInä itse
Verokarhu kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Varsinkin sen takia, että tämä rajoittaisi myös täyden autoedun käyttöä. Mikään muu ei siihen tepsi.
Eikö autoetuus maksa jo muutenki ihan tarpeeksi. Jos luulet autoedun olevan ilmaista niin ota selvää. Siitä kuule maksetaan jo todella suuret verot. Suurimmaksi osaksi nämä keskustelut on vain kateellisten panettelua. Jos ei omista tai ole autoa niin parempi vaan ettei auton omistajilla olisi helppoa. Miettikää kuinka paljon verotuloja menetteiäisiin sillä, ettei ihmiset ostaisi enää yhtä paljon bensaa. Jos kaikki liikkuisi julkisilla. Hyvä teille köyhille jos ihmiset ajavat autolla ja maksavat veroja bensasta ja autosta. Niin teillä on helpompaa.
- Jeppis neppis
MInä itse kirjoitti:
Eikö autoetuus maksa jo muutenki ihan tarpeeksi. Jos luulet autoedun olevan ilmaista niin ota selvää. Siitä kuule maksetaan jo todella suuret verot. Suurimmaksi osaksi nämä keskustelut on vain kateellisten panettelua. Jos ei omista tai ole autoa niin parempi vaan ettei auton omistajilla olisi helppoa. Miettikää kuinka paljon verotuloja menetteiäisiin sillä, ettei ihmiset ostaisi enää yhtä paljon bensaa. Jos kaikki liikkuisi julkisilla. Hyvä teille köyhille jos ihmiset ajavat autolla ja maksavat veroja bensasta ja autosta. Niin teillä on helpompaa.
Hehe "....kateellisten panettelua..." hmm itse ajan, mutta ärsyttää pirusti juuri tämä ruuhkaliikenne. Varsinkin kun tutkimusten mukaan suurin osa (80-90%) on vain läpiajoa idästä länteen ja päinvastoin.
Miellään näkisin suuretkin tullimaksut ruuhkaaikaan keskustaanpäin esim, kehä1 rajana tai jotain, eli koitettaisi ohjata ruuhkaliikenne kulkemaan länsi-itä ja itä-länsi suunnalla muuta kautta kun espan kautta.
Jos ei halua tullia maksaa niin ei tarvitse keskustaan / kantakaupunkiin ajaa.
- mie täs
jos se toimii tukholmassa niin toimii täälläkin. Katsokaa tuossa meni bussi! Äkkiä kyytiin!
- Totuus+
Aina kun joku uusi maksu keksitään, malli otetaan ihan mistä tahansa oli järkeä tai ei, mutta kun ruotsalaiset keksi poistaa mm. autoveron niin sillähän ei tietenkään ole mitään tekemistä suomen kanssa.
- Tyhmä 2
eikö tämä riitää että jokaisesta autosta maksetaan vero vm94-->120€ ja alle 94 vm 90€ ja sit viellä pitäis maksaa jotain ylimäärästä maksua!!!! No huh huh!! mutta ruotsalaiset on tehny niin suomessäkiin on pakko tehä sit VAI!!???
- Proi
Ruuhkamaksu heti käyttöön ja saaduilla rahoilla tuetaan HKL:n liikennöintiä niin into raahata joukkoliikenteen hintoja jatkuvasti ylöspäin liene pienenee. Tuplahyöty!
Samoin ruuhkamaksukuittien verran pitäisi saada polkupyöräkuitista veronpalautusta. Tarpeeksi tiukoilla ruuhkamaksuilla 30% alle 4km etäisyydellä työpaikastaan jättää auton kotiin, työnmatkapyöräily parantaa kansan yleiskuntoa entisestään ja terveydenhoitomaksuissa säästetään ilman budjettileikkauksia!- vanha doku
Sitten vielä vauhdit tiputettaisiin kaikkialla kahteenkymppiin ettei ne valottomat ja kypärättömät pyöräilijät loukkantusi jäädessään autojen alle.Hkl:n rahantarve ja liikenteen lisääminen eivät korreloi keskenään, niin paljon rahaa ei voida hkl:lle antakkaan,että ne alentaisivat lippujen hintoja tai lisäisivät liikenöntiä tarpeellisillekkaan reiteille.Terveydenhoito kuluja tuo päinvastoin lisää dramaattisesti,koska uudet pyöräilijät vanhojen jo tollojen joukossa aiheuttaisivat valtavasti lisääntyvän loukkantumisriskin.
- lybeck
vanha doku kirjoitti:
Sitten vielä vauhdit tiputettaisiin kaikkialla kahteenkymppiin ettei ne valottomat ja kypärättömät pyöräilijät loukkantusi jäädessään autojen alle.Hkl:n rahantarve ja liikenteen lisääminen eivät korreloi keskenään, niin paljon rahaa ei voida hkl:lle antakkaan,että ne alentaisivat lippujen hintoja tai lisäisivät liikenöntiä tarpeellisillekkaan reiteille.Terveydenhoito kuluja tuo päinvastoin lisää dramaattisesti,koska uudet pyöräilijät vanhojen jo tollojen joukossa aiheuttaisivat valtavasti lisääntyvän loukkantumisriskin.
joo loistava ajatus kerrassaan,niin ja entäs kun busseja joutuu lisäämään,eikö saastu ilma?niin ja kohta nousee dösä maksut lisääntydeiden kulujen tai polttoaineen hinnan nousun takia tms...bussi maksutkin ovat jo hatussa.
- autoilija
jos onkin että joutuu kulkemaan töissä siihen aikaan milloin ei joukko liikennne kulje niin se on huono homma ja sen verran syrjässä joutuu olemaaan töissä ja semmoisia ihmisiä on paljon, jotku kulkee töissä viimeisillä rahoilla laskujen jälkeen luuletteko että kaikki autoilijat on rikkaita kysynpä vaan
- Yane
Minusta helsinkiin ei pitäisi mitään vitun maksuja tulla, entäpä jos on muutenkin vaikka laskut maksamatta?!!?!? Ja sit jotkut vitun urpot tulee ja pakottaa maksamaan, onks siin sit mitää järkee perkele??!?!? ihmettelempä vaan ..
- kellis
no itse voisin käyttää julkisia jos niitten maksut ois edullisemmat..mut hinnat nousee vuosi vuodelta..ja nyttenkö ne aikoo alkaa perii raha siitä että ei viitti maksaa kalliita julkisia..hu...
- jup jup
Oletko ajatellut että vaikka julkisten maksut ovatkin nyt kalliita, niin hintoja pystyttäisiin laskemaan huomattavasti kun käyttäjätkin lisääntyisivät.
- vanha doku
jup jup kirjoitti:
Oletko ajatellut että vaikka julkisten maksut ovatkin nyt kalliita, niin hintoja pystyttäisiin laskemaan huomattavasti kun käyttäjätkin lisääntyisivät.
Pitää perustaa uusiqa linjoja nostaa vuoroväliä hankkia uusia busseja lisää henkilökuntaa lista on loputon.Varmaa on kuitenkin se, että mikään toimenpide ei olisi riittävä lisääntyneen kuljetus tarpeen tyydyttämiseksi.Hinnat nousisivat väistämättä ja ihmiset eivät kerkiäisi tai pääsisi ajoissa töihin ja paluu kestäisi kauan nyt jo kuljettajat kokevat uhkaa matkustajien taholta mitä sitten kun täydessä bussissa hihat palaa joltain ja hän pamauttaa kuskin hengiltä ja auto metsään ja satakuollutta?
- ....................
Olisihan se ihan hauska jos julkisten kulkuvälineiden liput halpenisivat, kun nämä ruuhkataksoista saadut rahat suunnattaisiin julkisen liikenteen kehittämiseen.
En vain koko nuoren elämäni ajalta muista yhtään tapausta, että jokin tämäntyyppinen "ylimääräisen" rahan saaminen olisi laskenut mitään hintoja.
Kovan korotuksen jälkeen hinta ei varmasti (ainakaan kovin pian) laske entiselle tasolleen, ovathan asiakkaat jo tottuneet kovaan hintaan. - tyhmä 2
jup jup kirjoitti:
Oletko ajatellut että vaikka julkisten maksut ovatkin nyt kalliita, niin hintoja pystyttäisiin laskemaan huomattavasti kun käyttäjätkin lisääntyisivät.
siis hinnat! joutus lisäämään hekilökunta töihin!!
- Harppa
Ei heilsingissä mitään ruuhkia ole. Täällä ei tiedetä mitään ruuhkista. Ne jonot mitä jossain on, on vain hetkellisiä ja paikallisia. Täällä on totuttu siihen jos matka venähtää 15 min pidempään kuin normaalisti niin silloin on kova ruuhka.
- autoilija
täysin totta itse ajan päivittäin kaupungilla helposti menee aamusta iltaan eipä ole pitkät jonot on huhu puhetta nuo ruuhkat kaikki kukkikset on joko hulluja tai muuten pöljiä huom suomi autolla kulkee
- Mulqvist Jorma
Ruuhkamaksut on täysin ihmisten kiusaamista! Onneksi Helsingissä on toteutettu liikennesuunnittelut järkevämmin, jottei keskustassa ajamista tarvitse rajoittaa.
Jos tänne joskus tulee vastaavat ruuhkamaksut vaihdan varmasti asuinpaikkakuntaa. Helsinki on jo rajoittanut keskustan alueen nopeudet jo mateluvauhtiin ja vielä pitäis siellä matelusta maksaa. Onneksi Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin hesa jossa on tarjolla töitä.
Lisäksi Helsingissä on lähes kaikki suuryritysten pääkonttorit ja olen varma, että jos ruuhkamaksut tulevat, alkaa Helsingin vetovoima yrityksen sijoitus paikkana rapisemaan.
Eli loppujen lopuksi tällainen pelleily kääntyy itseään vastaan. Yksityisautoilua pitää edelleen kehittää myös Helsingissä joukkoliikenteen rinnalla! - HaRy
Ensinnäkin ei luin aftonbladetista miten paljon se rassaa niitä jotka tulevat Tukholman ulkopuolelta=suurin osa työtekiöistä.
Tämä on vain alkua jolla kompensoidaan Ruotsin autoveron pienennystä.
Vertailkaa autojen hintoja!!!
Eikö Suur Helsinkien kuntien eli H:ki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen yhdistäminen toisi huomattavasti enemmän säästöä!!!
Ei tarvisi kun 1. kunnanjohtaja, sihteeri ...etc. - juippi
- Ulospääsymaksu
- Takin palautusmaksu
- Wc-maksu
- Tuhkakupin tyhjennysmaksu
- Tyhjien tuoppien keräysmaksu
- Sisäänpääsymaksun perimismaksu
näitähän vois keksiä ihan loputtomiin ja soveltaa mihin vaan. - Johanna
eikö sinulla rahan menoa muuten ole. Bensanhinnat sun muut noususuhdanteiset, minä ainakin keksin rahanmenoa vapaaehtoisestikin!. Oletkos itse ottanut mallia???, minä olen matkuistellut joukkoliikenteellä jonkin verran ja saanut osittain tarpeekseni, joukkoliikennettä pitäisi nopeuttaa ja parantaa jotta kannattajia lisäänyisi!
Meillä on niin eritasoisia tuloiltaan suomessa suuri osa, annetaan nyt tieliikenteen omalla autolla olla edes ilmaista, joutuu tässä tarpeeksi autokuluja muutenkin makselemaan...ja jokainen käyttää autoaan kun tarvitsee niinhän se on!
Valtioilleko nämäkin rahat menisi? vai virkamiehille uudet autot?
sapetuttaa tämmöinen, anteeksi nyt vain. - Tukholmassa asuva
Tietullit aiheuttavat ristiriitaista tunnelmaa; toisaalta tunnistetaan "kokeilun" positiiviset MAHDOLLISUUDET, mutta samalla ymmärretään "kokeilun" alkuvaiheen autoilua vähentävä nk. shokkivaikutus. Muistettava lisäksi, että osa on vielä lomalla.
On hyvä, että kokeilu kestää 6 kk, näin katetaan koko talvi kesän alku, jolloin mm. kesäautot otetaan käytöön. Ideanahan oli, että tulleilla kertyneillä varoilla kehitetään julkista liikennettä, mutta todellakin AIKAVIIVEELLÄ nähtäväksi jää, siirtyykö yksityisautoilijoilta kerätty raha julkisen liikenteen TODELLISEEN kehittämiseen vaiko ei. Olisiko syytä kehittää myös KATU/TIEVERKKOA, jotta ylipäätään päästäisiin juohevampaan liikenteeseen? Toisekseen "ympäristöystävällisempien" autojen verotusta voitaisiin keventää kerätyllä rahalla
Annetaan tukholmalaisten kerätä kokemuksia, seurataan tilannetta hetken ja tehdään itse analyysiä helsinkiläisestä taikka muun kaupungin näkökulmasta suhteessa Tukholman tietulli"kokeiluun". Näinhän olemme menetelleet menestyksekkäästi mm. peruskoulukokeilussa. - Yks autoilija
Osittain ruuhkat on tarkoituksella toteutettu. Pääväylille Helsinkiin ja pois järkevä liikennevalojärjestely, niin eipä tule ruuhkia. Nyt jo yritetään rajoittaa Helsinkiin tuloa sillä, että joka välissä pitää pysähtyä punaisiin valoihin.
Eivät ole autoilijoita ne, jotka ruuhkamaksua kannattavat - näin uskon. Kunhan kateuttaan haluavat vaikeuttaa toisten matkantekoa.
Suomi on niin pieni maa ja liikennemäärät samoin, että jos halutaan, ruuhkia pystytään vähentämään - ei ehkä poistamaan kaikilta osin, mutta vähentämään kyllä.
Huomaahan sen monesti, kun jossain on liikennevalot keltaisella, niin jopas liikenne on paljon sujuvampaa.
Ja siitä päästöjankutuksestakin päästään, kun annetaan autojen pysyä liikkeessä, niin eivät tyhjäkäynnillä tupruttele. Kyllä ne päästöt on paljon merkittävämmät teollisuuslaitoksilla kuin liikenteellä. Turhaa jupisemista sekin.- vanha doku
Tästä olen monta kertaa yrittännyt herättää keskustelua,muttaAina kun puhutaansiitä,että liikennesuunnittelu tarkoittaa autoilun estämistä,esim.kaikki liikennevalot on säädetty estämään autoilua niin täällä nysveröt huutaa,että turvallisuus on vaarassa.
- noi
Oletko ksokaan miettinyt että valot on ohjelmoitu mahdollisemman montaa tilannetta silmälläpitäen, eikä vain yleisintä liikennettä miettien.
Miettikääs montako erillaista tilannetta voi esim risteyksessä olla. - Elmeri
noi kirjoitti:
Oletko ksokaan miettinyt että valot on ohjelmoitu mahdollisemman montaa tilannetta silmälläpitäen, eikä vain yleisintä liikennettä miettien.
Miettikääs montako erillaista tilannetta voi esim risteyksessä olla.Pääkaupunkiseudulla tulisi kokeilla yhtä autotonta päivää, jolloin seurattaisiin toteutuneita liikennemääriä ja verrattaisiin normaaliin valolliseen päivään. Sillähän asia selviäisi. Toisaalta se on jo kaikkien tiedossa, että valot on suunniteltu nimenomaan tekemään ruuhkia, että saataisiin tekosyitä esim. juuri kyseessä olevalle "ruuhkamaksulle"
- Elmeri
Elmeri kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla tulisi kokeilla yhtä autotonta päivää, jolloin seurattaisiin toteutuneita liikennemääriä ja verrattaisiin normaaliin valolliseen päivään. Sillähän asia selviäisi. Toisaalta se on jo kaikkien tiedossa, että valot on suunniteltu nimenomaan tekemään ruuhkia, että saataisiin tekosyitä esim. juuri kyseessä olevalle "ruuhkamaksulle"
Tarkoitin tietysti LIIKENNEVALOTONTA päivää.. tätä se unenpuute teettää.
- vanha doku
noi kirjoitti:
Oletko ksokaan miettinyt että valot on ohjelmoitu mahdollisemman montaa tilannetta silmälläpitäen, eikä vain yleisintä liikennettä miettien.
Miettikääs montako erillaista tilannetta voi esim risteyksessä olla.Tilanteeseen on tarkoitettu se,että valot palavat joka suuntaan punaisina ja jalan kulkijoita ei missään
- ja heti
Laitetaan kunnon portit kuten USA:ssa
on New Yorkissa kehäteillä.
Puhallutetaan jokainen portista ajanut mennen tullen.Loppuu rattijuopot.
Samalla henkilökunta voi sakottaa jos ajovalot
on rikki tai jos moottori tupruttaa savua.
Tulee tarkistettua myös onko auto rekisterissä
ja käyttömaksut maksettuna.
Maksuksi per suunta voisi laittaa 10 euroa.
Teille sitten nopeusrajoitukseksi 30 km/h
niin melu alenee ja kulutus sekä päästöt.
Jos autossa ei ole katalysaattoria tai hiukkaus-suodatinta pääsy kaupunkiin estetään.
Valvontakameroita joka kilometrille.- Nimetön
Nokialla oli aamulla hirvee ruuhka, sinne pitäs kans saada maksutullit
Eihän hesassa ole edes autoja kun muutama,mutta suomalaiset saa kyllä ruuhkan aikaan niilläkin.Pientä reippautta liikenteeseen ja valoista lähtöön.Tukholma on sentään suurkaupunki,ei voi verrata Hesaan.32 vuotta olen ajanut raskasta kalustoa suurhelsingin alueella jaloissa prkle henkilöautoilijat pyörivät saatanan porot,en minäkään tule heidän työpaikalle häiritseen heidän duuniansa.Antakaa joskus kapulaa niille Puntoillenne,ajaisitte edes sallittua nopeutta eikä alinopeutta.
- BMW2003
Ei missään nimessä. Sitten asiaa voitaisiin harkita kun julkisetkulkuvälineet on saatu joka maan kolkkaan ja niissä on tarpeeksi vuoroja eri väleille. Suomessa rokotetaan autoilijoita jo muutenkin liikaa.
- incomodo
BMW2003 kirjoitteli
>
> Ei missään nimessä. Sitten asiaa voitaisiin harkita kun
> julkisetkulkuvälineet on saatu joka maan kolkkaan ja niissä on
> tarpeeksi vuoroja eri väleille.
Hei, eihän tässä nyt koko Suomea olla risumassa autoista. Ketjun
ensimmäisessä viestissä, johon sinä vastasit, kyseltiin vain
ruuhkamaksua, ja sitäkin ainoastaan Helsinkiin. Ruuhkamaksussahan idea
on se, että kaupungin keskustasta valitaan jokin yhtenäinen alue, jonne
pääsystä henkilöautolta peritään suunnilleen bussilipun hintaa vastaava
summa. Ja tämä siis pelkästään ruuhka-aikoina.
> Suomessa rokotetaan autoilijoita jo muutenkin liikaa.
Ruuhkamaksua voi mielestäni hyvin verrata pysäköintimaksuun. Molempia
tarvitaan silloin, kun autoja tai autoilijoita on liian paljon samalla
alueella.
Monikaan autoilija ei varmasti haluaisi pysäköinnistä maksaa. Oikein
hinnoitellulla pysäköintimaksulla kuitenkin pidetään pysäköintipaikat
tehokkaassa käytössä ja varmistetaan että pysäköintitilaa riittää sitä
tarvitseville. Ilmainen pysäköinti Helsingin kaltaisessa suuremmassa
kaupungissa johtaisi varmasti siihen, että paikat täyttyisivät
puolikuntoisista ladoista ja saabeista, joita omistajat eivät vain jaksa
siirtää muuallekaan.
Vastaavasti oikein hinnoitellulla ruuhkamaksulla saadaan kaupungin
ruuhkaliikenteestä pois ne autoilijat, jotka voisivat yhtä hyvin kulkea
matkansa joukkoliikenteellä, polkupyörällä tai kävellen.
Parkkimaksu lienee paras, ellei jopa ainoa järkevä, tapa varmistaa se,
että kaupungista todella löytyy joka kerta se vapaa parkkipaikka.
Ruuhkamaksulla puolestaan parannetaan keskusta-alueen viihtyvyyttä
kevyen liikenteen kannalta ja nopeutetaan autoliikennettä.
- Lii
Vain yleiset kulkuneuvot keskustaan!
- Eetvartti
Jos tuo tieto pitää paikkansa että Tukholmassa on ruuhkamaksut pudottanut yksityisautoilun määrää 25-30%,niin se on jo todella merkittavä vähennys. Jo yksistään ilmansaasteissa vähennys on eri sfääreissä kuin jollakin parveketupakointi ym.pilipali lakiehdotuksilla.Alkaisi kenties Espoonkin päättäjät suhtautua Länsimetroon vähän toisella tavalla? Muuten....Mihin verrattuna on HKL:n liput niin jumalattoman kalliita???????????????????????????????
- jalankulkija
Ilman muuta, joka kaupunkiin eikä vain Helsinkiin. Jäisi turhat rallit pois ja tulis saastetta paljon vähemmän. Se on pientä tuo tupakantupruttelu kun vertaa ruuhkaaikana autojen päästöjä ja silti tupakkamiehet/naiset on laitettu aika tiukille ja kiristetään koko ajan. Joten RuuhkaVERO ja iso sellainen!Ja autoilijoitahan riittää...
- suomeen
Joka kärrypolku verolliseksi vaan niin oppivat perkeleet ajelemaan mersuillaan.
Vaikka 10 € kilometri taksaksi niin eiköhän ala autoilu vähenemään.
Mummoille rollaattorivero ja joutavasta kävelystä ulkona myös vero joo
Mitäs vielä olis verottamatta?
Verosta voisi myös saada vapautuksen esimerkikiksi jos vuositulot ylittää 50 k€.
Eläkeläisille tuplamaksu kun muutenkin joutavat olemaan kotona.
Tämähän olisi loistava teema tuleviin pressavaaleihin.
- nii vissii
nykyään joutuu maksaa kaikesta
- pertti peräkylä
kyllä on taas naapuri kansa keksiny älykkään idean. ei voisi enää tyhmempää keksiä. tällä menolla kaikki autofirmat menevät konkurssiin.
- vois...
laittaa 50 euron maksun. niin olis tilaa ajella autolla stadisssa!!!!!
- asunut pääkaupungissa
Olen ihmetellyt sitä junttimaista ja itseään täynnä olevaa elämää, kun bussit kulkevat joka suuntaa pitkin ja poikin kaupunkia ja pääkaupunkiseutua ja siihen vielä junat sekä rajoitetusti metro, mutta omalla autolla pitää vain päästä työntämään ravatti tiukalla tai hame oven välissä ?! Outoa touhua, itse pk-seudulla asuneena tulin siihen tulokseen, että käytin yleisiä kulkuneuvoja ja niillä pääsi todella hyvin kun vain viitsi tarkistaa mistä menee minnekin reittioppaan avulla ja olipa helppoa.
PK-seudulla tulee kaikin voimin edistää bussiliikennettä ja joukkoliikennettä ja autoilijat maksamaan ruuhkamaksuja. Jos istuu omassa autossa eikun maksumieheksi ja busseille vain omat kaistat, joilla etuajo-oikeus. Tämä pätee kaikkiin yli 50000 asukkaan kaupunkeihin. Merkillistä kuinka vaikeaa on ihmisten luopua oman auton käytöstä ja se pyörälläajo tai käveleminen tuntuu olevan niin niin vaikeaa, että ihmettelen tässä lihavien maassa, mistä se oikein johtuu.
Oman auton käyttöä verotuksessa ei tule ollenkaan suosia, vaan joka käyttää sitä ei saa siitä vähentää yhtään verovähennyksiä siitä ollenkaan, niin jo bussit kelpaa.
Saman voisi todeta noista kilometrikorvauksista, joita erityisesti yrittäjät suosivat ja näin aiheuttavat valtiolle kymmenien miljoonien eurojen veromenetykset yksistään per vuosi !!!- Minä
Autoilu on kivaa sekä työllistää monen ihmisen ja minä herrasmiehenä annat istumapaikani bussissa esim lapsille tai vanhuksille. Ettäs kehtaattekin yritää vapaata liikkumista...ja maailma muka pelastuu...pyh ketä varten ?
- autopilen
Tuotanoin..
Jos pitäis ehtiä stadissa duuniin klo 7 aamulla.
Matka alkaisi 04.30 ja välissä pitäisi kävellä 6 km Vaihtoa varten.
Aikaa menis 2.5 tuntia..
Omalla autolla 15 min.
Näin hienoti on stadissa järjestetty poikittaisliikenne - vanha doku
Kehä III:n ulkopuolella ei tarvita myöskään autoja pysyköön landet vaan himassa ja ajelkoot reellä siellä keskenään niin ei tarvitse stadiinkaan mitään tulleja tehdä.Landella käynyt.
- incomodo
autopilen kirjoitti:
Tuotanoin..
Jos pitäis ehtiä stadissa duuniin klo 7 aamulla.
Matka alkaisi 04.30 ja välissä pitäisi kävellä 6 km Vaihtoa varten.
Aikaa menis 2.5 tuntia..
Omalla autolla 15 min.
Näin hienoti on stadissa järjestetty poikittaisliikenneautopilen kirjoitti:
>
> Jos pitäis ehtiä stadissa duuniin klo 7 aamulla.
Silloin varmasti pääsisit keskustaankin maksamatta senttiäkään
ruuhkamaksuja. Ainakin täällä "landella" väki vasta heräilee siinä 7-8
aikaan ja aamuruuhkat alkavat vasta puoli kahdeksan jälkeen.
- pfk
joo tietullit myös suomeen ja ennen kaikkea tiemaksut sekä suomalaisille ja ulkomaalaisille maksun tulisi koskea moposta moduuliyhdistelmään harmittaa kuin itäpojat ajavat täällä meidän teitä ja ilmatteeksi
- Milkkis
No pitää tietenkin,jos ei järki muuten sano et pitäisi ja olisi mukavampi liikkua rauhalliseen aikaan. Mitä ihmettä pitää hermojaan kuluttaa ruuhkassa? Perhe,ystävät hermostuu,kun kuski käy kuumana ja kiroilee. Tai pahimmillaan kiilataan toinen tiensivuun.Kiire,tungos ja ruuhka vie hyvänkin ajotaidon metsään. Maksu ilmanmuuta,kun Suomalainen ei usko,jos ei maksa. Se on nähty ajovaloissa ja turvavöissäkin. Kaikista pitää uhkamaksu olla,ihme järkipäitä ollaan.
- Olli
Kannatan tietulleja, varsinkin jos ne tulevat Helsingistä pois johtaville tielle.
Hintaa vähintää 25 euroa / kerta, näin olisi paljon mukavampaa varsinkin kesäisin viikonluppuna ajella lähes tyhjillä teillä. Eikä tämän jälkeen tarvitsisi opettaa zadilaisia ajamaa, kun eivät ole oikein tottunee ajamaan kovaa siellä ahtaassa pääkaupungissaan. - Redness
Ruotsin suunta on tavallaan oikea, että pyritään purkamaan ruuhkia, mutta mitenkäs meillä täällä.
Jos ruuhkia ei ole luonnostaan eli paikkakunta on niin pieni, että liikennemäärät eivät riitä ruuhkauttamaan liikennettä, niin se "tehdään" keinotekoisin järjestelyin. Näin saadaan pienikin taajama tuntumaan isommalta ja kunnan isukit tuntevat johtavansa suurempaa Cityä.
Tyhmää, mutta totta. - han...
moni näistäkin vastaajista omistaa edes auton?
- Joku minä
MIettikää te jotka menette busseilla, olisiko hauskaa jos bussit olisivat aina täynnä kaikki ei edes mahtuisi kyytiin niin siinä myös autottomat myöhästyisi töistä. Itse pidän hengitystilasta ja omasta rauhasta.
Ruotsissa on paljon toimivampi metro sekä julkinen liikenne muutenki. Parempi olisi jos kehitettäisiin kaupungin ulkopuolelle suht lähelle kuitenki isot parkkitilat ja sieltä kuljetukset esim metrolla tai bussilla. keskustaan. Siis kuljetusväline ajaisi vain parkin ja keskustan väliä. Eikä siinä matkalla olisi yhtään ylimääräistä pysäkkiä. Tai sitten vain kehitettäisiin liikennettä helsingissä. Luulen että suurin ruuhka häviäisi kaupungista jos tehtäisiin suorat kadut helsingin läpi "maan alle". etelästä pohjoiseen ja idästä länteen ja niille yksi risteymä kohta. Niin olisi ruuhka jo poissa. - hehe
Miksei samantien aleta maksaa tulli ihmisistä. Se olisi paljon parempi. Maksettaisiin siitä että pääset helsinkiin. saataisiin paljon enemmän tuloja valtiolle, kaupungille. Sekä tällöin myös turhat ihmiset eivät tulisi palloilemaan Helsinkiin. Ja ruuhkauttamaan kävelykatuja ja kauppoja. Ärsyttää ihmis massat eripaikoissa. Nykyään ei edes kaupoissa voi liikkua ilman että joku tyhmä ihminen aina pysähtyy keskelle käytävää suoraan toisen eteen.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1753466
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262620Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542486- 1462331
- 672006
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2981888- 311421
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211363Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381327Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161245