Seuraavassa on tiivistelmä Liikenne- ja viestintäministeriön laatimasta Liikenneturvallisuussuunnitelmasta vuosille 2006-2010.
1. Kohtaamisonnettomuudet pääteillä.
- Apinoidaan (En ota kunniaa tästä) Ruotsia ja rakennetaan keskikaiteita.
- Täristävät keski- ja reunaviivat.
- Lisätään suolausta, muuttuvia rajoituksia ja 80km/h alueita.
2. Jalankulkijat ja pyöräilijät.
- Lasketaan asuin- ja keskusta-alueiden nopeusrajoituksia (40 ja 30km/h).
- Lisätään suojatiekorokkeita ja hidasteita.
3. Päihdeonnettomuudet.
- Apinoidaan jälleen Ruotsia ja otetaan alkolukko käyttöön.
Pakollinen kaikissa uusissa autoissa vuoteen 2012 mennessä, vaikka rattijuopumuksen katsotaankin olevan vain tietyn,
tarkkaan rajartun ryhmän ongelma.
- Lasketaan promillerajaa.
- Auton takavarikointi.
4. Ammattiliikenteen onnettomuudet.
- Ajo- ja lepoaikojen suuremmat sanktiot.
5. Liian suuri ajonopeus.
- Lisätään nopeusvalvontaa ja alennetaan rajoituksia
- Lasketaan asuin- ja keskusta-alueiden nopeusrajoituksia (40 ja 30km/h). (kts. kohta 2.)
- Taajamissa panostetaan voimakkaasti automaattiseen liikenteenvalvontaan ja alennetaan puuttumiskynnystä.
- Automaattista kameravalvontaa lisätään pääteillä 1600 km:llä.
- Lisätään siirrettäviä valvontayksiköitä.
- Valvonnan automatisointi, eli ajoneuvojen elektroninen tunnistaminen ja sitä kautta:
- Nopeuden noudattaminen pidemmillä välimatkoilla ja sen automaattinen valvonta.
- Raskaan liikenteen nopeusrajoittimiin 80km/h:n kattonopeus.
- Älykkäät nopeusrajoittimet ensi vaiheessa moottoripyöriin.
6. Liikenneonnettomuuksien vakavuuden lieventäminen.
- Turvavyön käyttövelvoitteen laajentaminen (esim. linja-autot).
- Turvavyön ja kypärän käyttöön automaattivalvonta.
- Turvavyön muistuttavat ja pakottavat laitteet (esim. auto ei käynnisty, ellei turvavyö ole kytketty).
- Verotuksen muuttaminen uusia autoja suosivampaan suuntaan !!!!!
- Polkupyöräilijöille kypäräpakko?
- Hirvialueilla alennetaan rajoituksia, lisätään aitoja ja raivataan tienvarsia.
7. Muut ongelmat
- Ikääntyvien terveystarkastukset.
- Mopokortit (ajo-opetus ja -tutkinto, ikärajan nosto)
Mielipiteitä? Onko kehityssuunnitelmat oikeansuuntaisia? Tuleeko "isoveli valvoo"-olo?
Lähde:
http://www.mintc.fi/oliver/upl965-Liikenneturv.pdf
Liikenneturvallisuussuunnitelma 2006-2010
9
629
Vastaukset
- vanha doku
Menevää toimintaa.Tosin tästä puuttuu vielä esimerkiksi jalankulkijoiden varusteet jotka pitäisi olla vähintään samaa tasoa kun jääkiekko maalivahdilla.Suolauksella saavutetaan myös se hyöty,että juomavesi suolaantuessaan merkitsee pienempiä laskuja kotitalouksille vähentyneiden suolan hankita kutannusten muodossa.Myöskin maahan tuojilla koittaa kulta-ajat kun vesi voidaan tuoda vaikka Saudi arabiasta,samalla kun öljykin.
Kyllä tuosta tietysti jotain hyvääkin löytyy, mutta enimmäkseen perseestä.
Teiden suolaushan on ympäristörikos, jonka jostain käsittämättömästä syystä annetaan jatkua. Ei niitä puhtaita juomavesiä maailmalta kovin paljoa löydy kohta enää mistään, mikä kiire ne on ne vähätkin pilata?
Mopokortti ajo-opetuksineen ihan hyvä, mutta ikärajan nosto ei ole mielestäni tuon tutkinnon vuoksi tarpeellista, pikemminkin vois harkita vuodella alentamista.
"Tuleeko "isoveli valvoo"-olo?"
On ollut jo pitkään ja lisääntyy vaan.
Muihin asioihin olenkin jo ottanut kantaa aiemmin: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013034162- Apiina
Kehitysratkaisujen yhteinen ohjenuora tuntuu olevan KUSTANNUSTEHOKKUUS.
- kotipoliisi
julkista liikennettä ja olemaan vapailla markkinoilla olevien tieltä pois liikenteessä...jos on aikaa käydä töissä niin aikaa viettää aikaa julkisessa liikenteessä koska ressaantunut on liikenteen aikapommi...
- Mad Max
Suunnitelma on looginen jatko sille, kun aikoinaan ei ole otettu lusikkaa kauniiseen käteen, ja pantu asioita järjestykseen.
70 ja 80 lukulaiset päättäjät aloittivat joutavan paskapolitiikan rajoituksineen, ja sitä hedelmää korjataan nyt.
Autokoulu- ja asenneopetuksen parantaminen silloin, kun jotain oli vielä tehtävissä, olisi johtanut parempaan lopputulokseen.
Nyt se on vaan sitten myöhäistä, kun on paskat housussa!
Ja tässä on kaikki muu mitä minulla on aiheesta sanottavaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013142426 - lupaavaa!
Suolauksen voisi tosin kieltää kokonaan!
- sinivilkku
....on siinä tietty jotain hyvääkin, mutta sitä toista plaatua löytyy kyllä aivan liikaa.
Ei tule pitkälle onnistumaan tuo holhous ja pakottaminen ilman oikeita perusteita. Ei myöskään jatkuva teiden laimilyönti, suolauksen lisääminen ei asiaa ainakaan paranna. Jossakin kohtaa raja tulee vastaan ja siitä ei hyvää seuraa. Kansa nousee kapinaan.
Luinkohan huonosti, vai eikö tosiaan ollut vieläkään minkäänlaista ajatusta lapsille ja nuorille suunnatusta valistuksesta?
Monessa kaupungissa on ollut lasten liikennepuistoja, ne vaan ovat jääneet unholaan ja osin kai purettu poiskin rakennusten tieltä.
Omat muksut ainakin oppivat siellä monta asiaa. Kun lapsi oppii esim. ajovuorot risteyksessä, hän osaa jalankulkijanakin hyödyntää saamaansa oppia.
Jos halutaan, että lapsista ja nuorista kasvaa fiksuja aikuisia, heidän on saatava opetusta ja hyviä kokemuksia. Muuten ei tule onnistumaan. - köyhä autoilija
1. Keskikaiteissa on sitä jotain. Ihan hyvä idea. Vielä kun löytyisi sitä jotain muuta, eli rahaa ideoitten toteuttamiseen.
2. Suomessa ei kunnioiteta suojateitä. Tätä kuulee usein ja siitä syystä KAIKKI autoilijat pitäisi hirttää. Mutta. Pieni osa autoilijoista eivät ole ainoita, jotka eivät ole ymmärtäneet suojatien merkitystä. Jalankulkijatkaan eivät osaa kunnioittaa suojatietä, vaan katuylitetään siitä kohtaa, mikä itselle milloinkin sopii. Ei siis suojatien kohdalta. Päättäjien mielestä se on autoilijoitten vika.
3. Auton takavarikointi on mielestäni hyvä keino estää rattijuopumuksen uusiminen. Tällä hetkellä lakipykälien mukaan rikoksentekoväline voidaan tuomita meneteeäväksi valtiolle, muuta jostain syystä autoja ei edes pinttyneimmiltä rattijuopoilta oteta pois (paitsi jossain Pohjois-Savossa oli joku kokeilu). Promillerajan lasku ilmeisestikin 0,2:en ei juurikaan tehoa niihin, jotka lähtevät rattiin 2,jotain kännissä.
Alkolukko on jo nykyään mahdollinen, joskin kallis, lisävaruste. Laite maksaa jotain yli tonnin ja päälle tulee vielä jokin kuukausittanen yli satasen käyttökulu. Kaiken maksaa tietenkin autoilija itse. Kuvitteellinen esimerkki: Tapajuoppo tuomitaan sikahumalassa ajosta ajokieltoon vaikkapa kahdeksaksi kuukaudeksi. Vaihtoehtoisesti hän voi asentaa autoonsa alkolukon ja pitää ajokorttinsa. Laskuksi aklolukolle kertyisi n. 2000 euroa(alakantiin laskettuna). Kysymys kuuluu: Kannattaako hänen maksaa itsensä kipeäksi, jotta saisi ajaa lainmukaisesti, vai kannattaako hänen sittenkin jättää alkolukko maksamatta ja menettää vain ajokorttinsa ja hypätä rattiin aina tarvittaessa(ja silloinkin tod.näk. humalassa). Eihän autoa kortilla ajeta. Jää vielä paljon rahaa halpaan viinaan.
Se niistä tapajuoppokärjistyksistä, toteanpa vain, ettei sosiaalipolitiikan ongelmia kannata aina yrittää liikennepolitiikan keinoilla.
4. Lisää ja kovempia rangaistuksia, kun nykyisiäkään rikkomuksia ei saada valvottua.
5. No niin. Ajotilanteeseen ja -taitoihin suhteutettu tilannenopeus on hankala löytää varsinkin talvella. Tilanteet ja kulloinkin sopiva tilannenopeus vaihtuvat joskus niin nopeasti, että vaarallisiin paikkoihin tullaan liian kovaa.
Nopeusrajoitusten jatkuvasta laskemisesta voi seurata tilanne, jossa nopeusrajoitukset eivät ole enää millään lailla mielekkäitä, eikä liian alhaisiksi laskettuja nopeusrajoituksia nuodateta edes silloin, kun todella pitäisi (Poika, joka huusi:SUSI!)
6. Turvavyötä on joskus sanottu parhaaksi henkiinjäämisvälineeksi, mutta se toimii vain oikeinkäytettynä. Turvavyönkäytön valvontaa etenkin taajama-alueella tulisi mielestäni lisätä.
Autoihin ollaan lain voimalla ajamassa pakollisiksi jos jonkinmoista turvavärkkiä. Ei siinä mitään, varmasti ovat hyviä. Mutta edelleen saa myydä ulkovaatteita, joissa ei ole heijastimia ja polkupyöriä, joissa ei ole valoja eikä aina edes niitä heijastimia. Lain mukaan jalankulkijan tulee hämärässä YLEENSÄ käyttää heijastinta. Pyöräilijänkin tulisi käyttää kypärää. Mitään varsinaisia rangaistuksia ei näistä rikkomuksista ole määrätty.
7. Mopo- ja mp-korttien ikärajan nosto on tyypillinen keino suomalaiselle lainsäätäjälle. Voisivat kuitenkin miettiä mikä on esim. moottoripyöräonnettomuuksiin joutuneitten kuljettajien nopeiten kasvava ikäryhmä.
Perkele. Samaa mieltä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1793865
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262750Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?632625- 1492434
- 682076
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3151954- 311451
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381397Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161285