Sanomalehtien polttaminen

Vanhempi suunnittelija

Tein taas testin kun olen kokeilijaluonne. Rullasin useamman kilon sanomalehtipötkön tiukasti. Levitin aukeamant kunnolla ja siitä rullaksi. Pystytin toteemin takkaan. Paloi hyvin ja pienellä tuhkalla. Rulla kuoriutui siinä mukavasti kerros kerrokselta ja palotapahtuma oli hallitun oloinen. Pystytin toteemin takkaan hyvän pesällisen jälkeen jottei pala kylmässä uunissa. Olisiko tuossa jotain ideaa lehtien hävittämiseen? Keräyspaperiin viennin vaivalla tekee rullan isosta määrästä lehtiä.

17

9317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennenkin

tehty niin että on liotettu lehtiä ym.paperia yö yli,kääritty rullalle,kuvatettu ja poltettu.Naapurin 80v pappa tekee vieläkin niin koska sanoo olevan mukavaa ajankulua.Mikäpä estää nuorempiakin kokeilemasta.

• vhkgf

joo onhan sitä varmaan kiva sanomalehtiä poltella mut ne ainoastaan likaa ja roskaa takan.piipun imu imee sanomalehti tuhkaa palotilaan ja sitä kautta savu kanavien pohjalle

• Vanhempi suunnittelija

Ja miksi pitäisi liottaa?? 10 kilon rulla syntyy parin-kolmen viikon lehdistä kuivana. Ja tuhkaa ei tosiaan tullut kuin litra. Ehkä 100g. Sanomalehtien tuhka on kaoliinia eli savea. Ei ole iso ympäristöongelmakaan. Mistä sikiävät kaikki maailmanpelastussuunnitelmien vastustajat?

• laki että
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

Ja miksi pitäisi liottaa?? 10 kilon rulla syntyy parin-kolmen viikon lehdistä kuivana. Ja tuhkaa ei tosiaan tullut kuin litra. Ehkä 100g. Sanomalehtien tuhka on kaoliinia eli savea. Ei ole iso ympäristöongelmakaan. Mistä sikiävät kaikki maailmanpelastussuunnitelmien vastustajat?

kiiltävää paperia ei saa mainoksissa käyttää.
        se kun ei ees pala.

• muistelen

Kun se paperi palaa niin helkkarin huonosti, kertokaa mulle miten -76? Varkaudessa joku sai palamaan paperitehtaan varaston, arvo 40mmk. Varastossa oli isoja rullia, niinku ne yleensä on tehtailla.

• Vanhempi suunnittelija

Joskus 80-luvulla luullakseni Vantaalla tapahtui niin että vesitorni paloi ja kaivo kaatui. Miten tuo on mahdollista?

Vesitornissa oli muottilaudoitustyö menossa ja se paloi. Kaivo oli rakennettu johonkin tietyömaan luiskaan odottamaan täyttöjä. Oli siis korkea torni renkaita. Se sitten kaatui. Eli tapahtuu oudompiakin juttuja kuin paperirullien palamista.

• miku

kun siitä tehdään uutta paperia.siistauslaitokselle jne...

• Lada 1200s

Paljonkohan tuon tötterön palamisen aikana takka/piippu veti lämmintä ilmaa pihalle? Varmaankin kuitenkin enempi kuin mitä palamisesta vapautui lämpöä. Paperissa lienee sama lämpöarvo kiloa kohden kuin puussa(?), mutta palaa paljon hitaampaa ja jää enempi tuhkaa.
      Jos ne on pakko polttamalla hävittää, niin polttaa sitte vaikka pihalla tynnyrissä...

• Jämä

Olen silloin tällöin hävittänyt pahvilaatikoita kaksoispesäkattilan puupesässä polttamalla. Lämpöä tulee niin rajusti pienessä ajassa että pakkasellakin kattilan saa keittämään helposti, liekkö pahvissa kuumasti palavia liima-aineita?. Sanomalehtiä en ole kokeillut sellaisenaan polttaa

• ...
        Jämä kirjoitti:

Olen silloin tällöin hävittänyt pahvilaatikoita kaksoispesäkattilan puupesässä polttamalla. Lämpöä tulee niin rajusti pienessä ajassa että pakkasellakin kattilan saa keittämään helposti, liekkö pahvissa kuumasti palavia liima-aineita?. Sanomalehtiä en ole kokeillut sellaisenaan polttaa

Aaltopahvi palaa ainakin sen taki hyvin, että palaminen saa hyvin happea aaltojen kautta. Saman syyn takia paperi palaa hyvin yksittäin rutattuna, mutta ei kokonaisena lehtenä.

• ekoinssi

Sinulle polttaminen voi olla helpompi tapa hävittää lehdet, mutta ekologisesti se on väärä tapa. Sanomalehtipaperin uusiokäyttö säästää enemmän energiaa, mitä paperi luovuttaa poltettaessa.

Lisäksi jätelaki määrää, että syntyvä jäte on käytettävä ensisijaisesti raaka-aineena ja toissijaisesti energiana.

• Vanhempi suunnittelija

Minä hautaan lehtiä ensisijaisesti maakuoppaan ja kerään koppakaupalla korvasieniä siitä.

En tiedä onko ekoloogista ajella lehtikeräykseen ja käyttää aikaansa siihen. Kuten en ymmärrä myöskään maitotölkkien huuhtelemisen ekoloogisuutta. Taseet eivät ole kunnossa näissä jutuissa.

Tiukka paperirulla palaa kuin halko, mutta vaatii seurakseen myös halkoja. Ei yksinäinen halkokaan pesässä pala kunnolla.

Kyseessä oli testi. Jos noita jalan vahvuisia lehtipötkylöitä olisi ollut kolme rinnakkain, olen varma että siitä olisi tullut hyvä lämpöä tuottava palotapahtuma. Nyt pötkylä rullautui auki kerros kerrokselta ja paloi kyllä isolla liekillä kuten paperilla on tapana vapaana. Sisin osa tiukkeni hehkuvaksi kovaksi pötköksi, joka hävisi vasta puulisäyksen mukana.

Eli pötkylöitä pitää ola useita, pesä alussa jo valmiiksi kuuma ja mielellään hiillos alla ja seuraksi pitää lisätä lopuksi vielä puita.

• vastarannan kiiski

Mitä kertoo hengitystieallergikko:Onko sanomalehdessä pienemmät pienhiukkaspäästöt,kuin puussa tai "pommiksi" väitetyissä pelletissä ja hakkeessa?

• kuulemma

rullauksen jälkeen painottaa ja kuivattaa palaa kuulemma kuin halko.

• lopetettiin

jätepaperin keräys, kaikki jätepaperi piti viedä kaatopaikalle. Siitä lähtien olen polttanut kaikki sanomalehdet.

• 35 vuotta olen uskollisesti kierrättänyt kaiken mikä milloinkin on ollut mahdollista. Kun maitotölkit tulivat kierrätyksen piiriin, kuskasin niitäkin (pestyinä) yli kilometrin päähän polkupyörällä. Nyt muutin omakotitaloon ja huomasin miten kätevästi kaikki palaa. En aio nyt miettiä hiukkasia vähään aikaan. Älkää ahdistako minua.

• linkosimo

takassa/uunissa vanhoja autonrenkaita. Kateellisten naapureiden takia lämmitys on tehtävä öisin. Kateellisia ne on siksi,kun niillä ei ole omaa takkaa. Kyllä tulee halvalla lämpöä,renkaitahan on joka paikassa. Ja jäljelle jääneet rautametalliosat kuskaan romumiehelle,joka maksaa niistä. Olen tehnyt semmoisen leikkurin jolla saan sopivia palasia että ne mahtuu uuniin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1659
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1329
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      991
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      921
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe