Vale VL:iä

Palstalla!

En ole VL mutta sanon tämän k.o tyyppien "kerskuntaa" kuunnelleena.. Täällä todellakin kirjoitellaan juttuja esim kokemuksia "omasta elämästä" esiintyen VL:inä. Kirjoittajina ovat tyypit jotka ovat ovat todellisuudessa suurimpia ivaajia eikä koskaan uskossa eläneitä.

Voisin vaikka nimetä mutta se ei kuulu palstan henkeen ja kirjoitus lähteneekin välittömästi seriffin toimesta. Aion tehdä paljastuksia jos jutut etenkin eräiden toimesta jatkuvat..Inhoan k.o tyyliä niin paljon..

34

3043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanna.

Varmasti pitää paikkansa. Itsekkin usein epäilen samaa.. Eikait kukaan uskovainen tule tänne ivaajien keskelle kertomaan epäkohtia omasta uskostaan jotta ivaajat saisivat vain lisää vettä myllyynsä..

• Lauri.

Aika pieni pippeli täytyy olla tyypillä joka tollaiseen lähtee.. Seuraavaksi lienet mormoonien palstalle mormoonina esiintymään *muahahaa*

• selvää että;

tälle palstalle kokoontuu monenlaisia kirjoittajia. Varsinkin niitä jotka pitävät vl:iä pilkkanaan. Sen voi tehdä tekeytymällä vl:ksi tai sitten olemalla rehellisesti ei vl.

Ompa täällä sellaisiakin jotka sanovat olevansa vl mutta kirjoittavat silti sellaista tekstiä, että siitä paljastuu epäaitous.

Sitten on myös rehellisiä vl:iä, mutta yleensä he pitävät kaikista pienintä meteliä täällä palstalla.

Tähän "seurakuntaan" mahtuu porukkaa laidasta laitaan:)

• isän poika

Täällä pyörii ja piikittelee paljon lestadiolaisissa kodeissa kasvaneita, ja pois poikenneita. Sontakasoja tonkivat ja kääntelevät haju ei lakkaa..

• ..pilkkaajat istuvat.

"älä istu siellä missä pilkkaajat istuvat..." sanotaan raamatussakin. Siksi täällä ei oikeasti uskovia VL:iä olekkaan. Korkeintaan jotain "euro-vl:iä" joilla oma pesä ei ole oikein kunnossa.

• kuitenkaan noin?

kiusallinen palsta tämä on. täällä kun saa arvostella ja kritisoida. taitaa olla niin, että tällä palstalla on enemmän lukijoita kuin Päivämiehellä konsanaan...hermostuttaako? kristillisyydessämme on muutos käynnissä, tämä kanava on yksi osoitus siitä. muutos terveeseen suuntaan, pois ulkonaisesta kohti sisäistä rauhaa.

• Hentoinen hymy

nauruun. :))

PS. Hermostuttaako tämä palsta siellä SRK:n piirissä?

• sinullakin lienee

pesä kunnossa.

• huopaaja

"Hyvä on sen osa, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei astu syntisten teille, ei istu pilkkaajien parissa vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin. (Ps. 1)"

Oletan että tutkit siis Herran lakia päivin ja öin. Fariseus?

• kirjoitella

feikiksi sinut tunnistaa porokin. vale-kirjoittaja olet.

• oulun vl

Muista että väärän todistuksen antaminen on syntiä. Rehellinen, ketään loukkamaton asioiden julkituonti ja käsittely ei ole syntiä.

Mutta olkoon, meillä on varmasti iässä, tiedoissa ja elämänkokemuksessa niin suuria eroja että ajatuksemme lähtevät aivan eri tasolta. Toivottavasti tunnistat myös fraaseista poikkeavat yksilöt, silloin -70 luvulla avautui joillekkin näkökyky hengen erottamiseen, joka myöhemmin on monien oppineiden toimesta tunnistettu harhaopiksi. Soisi ettei tämä sama harha nosta päätään palstalaisten keskuudessa.

• nimimerkki

tyypillinen reaktio. leimataan koko kirjoittajaporukka epäuskoisiksi tai eriseuraisiksi. helppo tapa selviytyä kiusallisista Raamatun puolustelijoista. samalla loppu ne turhat ja tarpeettomat kysymykset...

• Toukomettiäinen

"En ole VL"

nyt ihan oikein?

• >>Voisin vaikka nimetä mutta se ei kuulu palstan henkeen ja kirjoitus lähteneekin välittömästi seriffin toimesta.

Tuskinpa siitä mitään hyötyä olisi kun te ette uskalla edes rekisteröityä.. Mietinpä vain miksi?

• mariamilla

..siitä,että kun rekisteröityy,niin silloin täytyy pitää alkamaansa linjaa kirjoituksissa, mutta kun kirjoittaa "tuhannella nicillä" voi kirjoittaa eli puhua mitä sylki suuhun tuo.

Joskus tekisi mieli vaikka vähän kettuilla, niin sitä joutuu asetelemaan sanansa sievästi,ettei iso luuta lakaise "huitsin nevadaan"

• mariamilla kirjoitti:

..siitä,että kun rekisteröityy,niin silloin täytyy pitää alkamaansa linjaa kirjoituksissa, mutta kun kirjoittaa "tuhannella nicillä" voi kirjoittaa eli puhua mitä sylki suuhun tuo.

Joskus tekisi mieli vaikka vähän kettuilla, niin sitä joutuu asetelemaan sanansa sievästi,ettei iso luuta lakaise "huitsin nevadaan"

Niinpä niin.

Näissä uskonasioissa varsinkin on niin mukavaa olla mitä mieltä milloinkin.

• mariamilla
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Niinpä niin.

Näissä uskonasioissa varsinkin on niin mukavaa olla mitä mieltä milloinkin.

tahallasi väärin sanomani, tarkoitin kuitenkin muita asioita kuin uskon asioita, sillä täällähän puhutaan
        paljon muustakin, ja "uskonasioiden" kirjoittajia varsinkin on monenlaisia.

• mariamilla kirjoitti:

tahallasi väärin sanomani, tarkoitin kuitenkin muita asioita kuin uskon asioita, sillä täällähän puhutaan
        paljon muustakin, ja "uskonasioiden" kirjoittajia varsinkin on monenlaisia.

Käsitin käsitin. Olen kuitenkin tarinoinut jo tovin täällä "kaksnelosella" ja tokihan näitä nikinvaihtajia on tuhannesti enemmän kuin nimimerkillä kirjoittajia. Ja totta, pelkuruutta se on. Nimenomaan sanoistaan vastuun ottamisen pelkoa ja sanojensa takana seisomisen pelkoa.

• oletkos
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Käsitin käsitin. Olen kuitenkin tarinoinut jo tovin täällä "kaksnelosella" ja tokihan näitä nikinvaihtajia on tuhannesti enemmän kuin nimimerkillä kirjoittajia. Ja totta, pelkuruutta se on. Nimenomaan sanoistaan vastuun ottamisen pelkoa ja sanojensa takana seisomisen pelkoa.

NYT tyytyväinen.

• totuuden
        mariamilla kirjoitti:

• mariamilla
        totuuden kirjoitti:

****Ei kai tuo välttämättä pidä paikkaansa. Oliskohan tässä vastauksessa vähän ylilyöntiä. Ainankin vähän...Oli aika paksua tekstiä.***

Ihan "ohkasta" tekstiä tuo on, vai katsotko suurennuslasin läpi?:) Näinhän se on käytännössä.

.*****siitä,että kun rekisteröityy,niin silloin täytyy pitää alkamaansa linjaa kirjoituksissa, mutta kun kirjoittaa "tuhannella nicillä" voi kirjoittaa eli puhua mitä sylki suuhun tuo.******

Nämä "tuhatnickiset" kirjoittelevat yleensä hyökkäävämmät ja loukkaavammat vastaukset, tai syytökset,. En nyt viitsi ottaa esimerkkejä, mutta tottahan tämä on.

• ensimmäinen
        mariamilla kirjoitti:

****Ei kai tuo välttämättä pidä paikkaansa. Oliskohan tässä vastauksessa vähän ylilyöntiä. Ainankin vähän...Oli aika paksua tekstiä.***

Ihan "ohkasta" tekstiä tuo on, vai katsotko suurennuslasin läpi?:) Näinhän se on käytännössä.

.*****siitä,että kun rekisteröityy,niin silloin täytyy pitää alkamaansa linjaa kirjoituksissa, mutta kun kirjoittaa "tuhannella nicillä" voi kirjoittaa eli puhua mitä sylki suuhun tuo.******

Nämä "tuhatnickiset" kirjoittelevat yleensä hyökkäävämmät ja loukkaavammat vastaukset, tai syytökset,. En nyt viitsi ottaa esimerkkejä, mutta tottahan tämä on.

"Nämä "tuhatnickiset"..."

Ottaen huomioon kenelle vastasit juuri, olisi "tuhatkickiset" ollut ehkä tarkemmin sanottu. :P

• mariamilla
        ensimmäinen kirjoitti:

"Nämä "tuhatnickiset"..."

Ottaen huomioon kenelle vastasit juuri, olisi "tuhatkickiset" ollut ehkä tarkemmin sanottu. :P

Osuit oikeaan:)

• Juhani24

Täällä esiintyy todellakin muutama elämänkokemusta ja sitä kautta tervettä kriittisyyttäkin omaava vl-kirjoittelija. Heidän kanssaan olen saanut aikaiseksi joitakin ihan rakentavia ja eteenpäin vieviä keskusteluja.

Muutamiin kysymyksiinikin olen saanut tyydyttäviä vastauksia. Toki asian vierestä todistajia ja tilanteessa kuin tilanteessa "totuuden" julistajiakin löytyy, mutta heidät voi jättää omaan arvoonsa.

• Juhanin avoimuutta koskevaa viestiä lukiessani tarttuivat silmiini sanat "tervettä kriittisyyttä omaavat vl-kirjoittelijat". Itse ymmärrän, että avoimuus on muutakin kuin kritiikkiä. Itse asiassa kritiikkiin ei taida tarvita avoimuutta lainkaan.

En tiedä johtuuko se näistä vl-silmälaseistani, mutta uskonasioista puhuttaessa sana kritiikki kalskahtaa hankalasti.Siinähän on aina kysymys henkilökohtaisesta suhteesta uskoon, joten se kritiikki on siten arviointia siitä, millaisena itse sen suhteensa näkee.

En tällä tarkoita, etteikö uskoa ja sen perusteita ja opetusta tulisi tarkastella ja arvioida. Sitähän jokaisen tulisikin tehdä niillä lahjoilla ja taidoilla, joita hänellä on. Ja arvelen, että se, joka on aidosti uskomassa, niin tekeekin joka päivä ja joka hetki. Eikö se juuri ole sitä uskossa elämistä? Ja siinä kohti, kun tuntuu, että omat ajatukset ja opetus eivät ole samassa linjassa, siihen on syytä puuttua, jotta usko ei kuivu. Silloin toista tai toista tulee muuttaa, ja oma kokemukseni on, että tähän asti on aina pitänyt itse sitä muutosta hankkiutua tekemään.

• Juhani24
        JIA kirjoitti:

Juhanin avoimuutta koskevaa viestiä lukiessani tarttuivat silmiini sanat "tervettä kriittisyyttä omaavat vl-kirjoittelijat". Itse ymmärrän, että avoimuus on muutakin kuin kritiikkiä. Itse asiassa kritiikkiin ei taida tarvita avoimuutta lainkaan.

En tiedä johtuuko se näistä vl-silmälaseistani, mutta uskonasioista puhuttaessa sana kritiikki kalskahtaa hankalasti.Siinähän on aina kysymys henkilökohtaisesta suhteesta uskoon, joten se kritiikki on siten arviointia siitä, millaisena itse sen suhteensa näkee.

En tällä tarkoita, etteikö uskoa ja sen perusteita ja opetusta tulisi tarkastella ja arvioida. Sitähän jokaisen tulisikin tehdä niillä lahjoilla ja taidoilla, joita hänellä on. Ja arvelen, että se, joka on aidosti uskomassa, niin tekeekin joka päivä ja joka hetki. Eikö se juuri ole sitä uskossa elämistä? Ja siinä kohti, kun tuntuu, että omat ajatukset ja opetus eivät ole samassa linjassa, siihen on syytä puuttua, jotta usko ei kuivu. Silloin toista tai toista tulee muuttaa, ja oma kokemukseni on, että tähän asti on aina pitänyt itse sitä muutosta hankkiutua tekemään.

Jos tosiaan luet tarkasti kirjoitukseni, huomaat, että sanoin "tervettä kriittisyyttä", jolla tarkoitin sitä, että myös vähemmän positiivisia asioita uskalletaan tarkastella, arvostella ja niistä jopa puhua.

No, avoimuus on puolestaan sulkeutuneisuuden vastakohta ja muun muassa sitä, että kriittinenKIN tarkastelu hyväksytään (ei näytä tosiaan olevan vieläkään pahemmin muotia piireissä).

Eiköhän nämä käsitteet ole kuitenkin meille melko tuttuja, ainakin käsitteinä...

• munkki
        JIA kirjoitti:

Juhanin avoimuutta koskevaa viestiä lukiessani tarttuivat silmiini sanat "tervettä kriittisyyttä omaavat vl-kirjoittelijat". Itse ymmärrän, että avoimuus on muutakin kuin kritiikkiä. Itse asiassa kritiikkiin ei taida tarvita avoimuutta lainkaan.

Paavali opettaa, että "Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot (1.Kor 12)".

Itse näen avoimuuden vanhoillislestadiolaisuudessa nimenomaan siinä, että tavallisilla rivi-vl:lläkin on oikeus kysellä, arvostella ja kritisoidakin niin puheita kuin muita opetuksiakin. Jossakin muussa yhteisössä tämä lienee tuttu juttu, mutta meikäläisyydessä on eletty ja eletään edelleen sellaisessa kummallisessa ilmapiirissä, jossa terveen järjen käyttö on lähes syntiä. Vaikka Paavali opastaa kristittyjä juuri siihen. Kaikkea hulluutusta ei pidä uskoa! Varottavana esimerkkinä Päivämiehen kirjoitukset "itse kuvatuista videoista" tai kirkkokuoroista tai klassisen musiikin konserteista yms. Paavali nimittäin varoittaa juuri tällaisista itse keksityistä säännöistä:

"...miksi alistutte sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
        Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä. (Kol-kirje)"

On huomionarvoista että Paavali (kuten Jeesus) ei pitänyt tällaisia ylimääräisiä sääntöjä harmittomina. Mekin saatamme ajatella, että mitäpä tuosta jos katsoo vain "itse kuvattuja" tai ei käy kirkkokuoroissa tai ei käy klassisissa konserteissa yms., ei kai tuosta ole mitään haittaa. Mutta Paavali varoittaa. Tällainen opetus ennen pitkää palvelee "ihmisen ylpeyttä". Aletaan tahtomattaan keräämään pisteitä, erottelemaan ja luokittelemaan ihmisiä näiden itsekeksittyjen sääntöjen perusteella.

Siis varokaamme näitä ihmisten oppeja ja käskyjä! Jos näitä käskyjä tällä palsalla tai muualla kritisoi, niin se on Paavalin opetuksen mukaista.

• ma_ria
        JIA kirjoitti:

Se on asioiden tarkastelua juuri sellaisina kuin ne näkee.

Ei niiden saattamista sen enempää positiiviseen kuin negatiiviseenkaan valoon, ei ylipäätään erityistä pyrkimystä johonkin oman mielen mukaiseen ja valmiiksi suunniteltuun lopputulokseen. Se on asioiden rehellistä ja olemassa olevasta todellisuudesta lähtöisin olevaa tarkastelua, jonka lopputulosta ei ole määritelty.

Sekä positiiviset että negatiiviset asiat saavat samanarvoisen kohtelun, sillä asian eri puolilla ei ole mitään arvojärjestystä silloin kun niitä pyritään tarkastelemaan rehellisesti.

Ja nämä rehelliset näkemykset samasta asiasta voivat eri ihmisillä olla ihan erit, ilman että kumpikaan puhuu palturia.

• tarinoitsija.
        ma_ria kirjoitti:

Se on asioiden tarkastelua juuri sellaisina kuin ne näkee.

Ei niiden saattamista sen enempää positiiviseen kuin negatiiviseenkaan valoon, ei ylipäätään erityistä pyrkimystä johonkin oman mielen mukaiseen ja valmiiksi suunniteltuun lopputulokseen. Se on asioiden rehellistä ja olemassa olevasta todellisuudesta lähtöisin olevaa tarkastelua, jonka lopputulosta ei ole määritelty.

Sekä positiiviset että negatiiviset asiat saavat samanarvoisen kohtelun, sillä asian eri puolilla ei ole mitään arvojärjestystä silloin kun niitä pyritään tarkastelemaan rehellisesti.

Ja nämä rehelliset näkemykset samasta asiasta voivat eri ihmisillä olla ihan erit, ilman että kumpikaan puhuu palturia.

Olen joskus iskenyt täällä tarinaa ja voin sanoa, että ne ovat suuremmaksi osaksi olleet totta ja ne loputkin totta siinä mielessä, että joku muu on ne kokenut ja minä ne sitten kertonut ikäänkuin olisin itse ne kokenut. Tarinaa ei voi syntyä pelkästään omasta kokemuksesta, vaan siihen täytyy liittää myös kuultuja muiden ehkä värikkäämpiä kokemuksia, mikä taas merkitsee, ettei niiden toisten kertomusten todenperäisyydestä voi mennä takuuseen.
        Mukava on ollut tänne joskus tarinoida, mutta lopetin sen, kun alkoi maa polttaa jalkojen alla. Kerroin liian selvästi omista kokemuksista, jolloin joku tarkkasilmäinen osasi yhdistää ne oikeaan henkilöön.
        Jos nyt joskus tarinoinkin, niin niitä pitää muuttaa sen verran paljon, ettei niitä osata yhdistää oikeaan henkilöön.
        En tiedä onko se feikkaamista tai provosoimista, jos kertoo muiden, eikä omista kokemuksistaan.

Omien kertomusten kertominen tietää sitä, että lähipiirihän tuntee ne myös ja silloin intimiteetti kärsii.

Kun kerron jotakin tarinaa, siihen on sotkettava mukaan sallaisia aineksia, ettei mahdollinen salapoliisi pysty jäljittämään.

Myös kirjoitustyyliä on osattava muuttaa jäljittäjien eksyttämiseksi.

Tullessani palstalle kirjoitin aivan liian avoimesti ja henkilökohtaisesti, jolloin lähipiiri tunnisti ja se on keljuttanut kovasti.
        Julkisuuden henkilöt ovat eri asia, heidän on kestettävä julkisuuden paineet.
        Lestadiolaisen julkkiksen on pystyttävä pitämään profiilinsa ryvettymättömänä.
        Kun meikäläinen ei ole mikään julkkis koskaan ollut, ei sitä halua myöskään sellaiseksi tulla.
        Jos ei pysty elämään täydellistä vanhollislestadiolaisen elämää, on se salattava, jotta pysyy joukossa huomaamattomana.

• Last Measure Man

Kyseinen ilmiö on mitä ikävin ja aiheuttaa tarpeetonta eripuraa ja mustamaalausta. Ylläpidon olisikin puututtava asiaan entistä tehokkaammin.

Eikö totta? ;-)

• on on

Minulla on sellainen käsitys ,että vale-vl:a on kättelemässä "jumalantervettä" myös seuroissa.

No.. jokainen elämässä näyttelee roolinsa.

• Lillan

Voin lohduttaa sinua sillä, vale-ei-vl:tkin paljastuvat, sinä mukaan lukien.

• liian rehellinen?

Sitä tässä ihmettelen. Eihän se kuulu kristitylle ja eikä maailmallinen puhetyyli.

Eihän se ole enää Jumalan työ jos ihminen on asialla.

• opettaa paljon
        liian rehellinen? kirjoitti:

Sitä tässä ihmettelen. Eihän se kuulu kristitylle ja eikä maailmallinen puhetyyli.

Eihän se ole enää Jumalan työ jos ihminen on asialla.

Siinä puhutaan erilaisista ilmoista. Oli myrskytuulta ja vienoa tuulta ja jotakin muuta siltä väliltä.
        Mutta Jumlan henki ei ollut rajuilmassa,eikä missään muualla, vaan se löytyi vasta sieltä vienosta tuulen hyminästä.

Kannattais lukea, tämä luku. Se opettaa paljon siitä oikeasta hengestä mikä on sopivaa kristitylle.
        Ja siitä että ei ihmismielellä lähdettäis asioimaan väärällä mielellä eikä tavalla. Ei repivällä ja hajottavalla tavalla, vaan että siinä olis Jumalan henki mukana ja että se rakentais.
        Vaikka asioissa olis omasta mielestä aihettakin. Niin se tunne voi olla väärä.
        Oikea tunne on kun itse tuntee arkuutta näissäkin asioissa.

Saakoon Jumala näyttää jokaiselle sen oman tilann, että se oma syntisyys näkyisi. Niin silloin sitä ei olis varaa kovin korkealta lyödä leipäveljeä eikä arvostella kovin kärkevästi ketään toista ihmistä. Oli tilanne mikä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      156
      2708
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2440
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      52
      2349
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      135
      2210
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      59
      1870
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      247
      1720
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1391
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1329
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1215
    10. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      31
      1212
    Aihe