Mä olen nyt päättänyt toteuttaa monivuotisen haaveeni ja ajaa vihdoin ja viimein sen prätkäkortin :) Mutta... Puhelimen päässä henkilö ehdotti, että kannattaisi ajaa ensin kortti, millä saa ajaa 25 kW:sta pyörää. Mitähän se tarkoittaa käytännössä? Kysyin yhdeltä tutulta ja se sanoi, että ei vaikuta kuutioihin. En ymmärrä... Voisiko joku viisas valaista asiaa?
Tyhmiä kyselen...
15
3192
Vastaukset
- sanoisin
että tosiaan tyhmiä kyselet.
- sanoisin
...mutten oikeasti tiedä,kun olen niiiin vanha,että kortissa on aina lukenut A ja sillä on myös ollut aina käyttöä.
Luultavasti joudut ensin vuoden (?) ajamaan sillä himmeällä pelillä,mutta viisainta lienee käpsytellä paikalliseen bilskolaan josta oikeaa tietoa irtoaa.
Aja vaan kortti,koska mopoilu on,jollet ole ennen kuullut,parasta mitä voi housut jalassa tehdä. Voit ajaa välikoon kortin kevarilla eli 125lla.
Helpompi ajaa kuin isolla pyörällä.
Sen jälkeen ajelet 25kw.n tehoon kuristetulla pyörällä,voipi olla vaikka 750cc 2vuotta jonka jälkeen voi vaihtaa kortin isolle pyörälle.- Koloin
Kata, jos numerot 7 ja 5 viittaavat syntymävuoteen, niin saat suoraan sellaisen mopokortin, jossa ei ole tehorajoituksia.
- näin ehkä
jos ei ole autokorttia niin joutuu suorittaan ensin a1 kortin.
vanha autokortti joka on suoritettu ennen vuotta -95 voi aja moottoripyörää tehoista riippumata, - sanna77
näin ehkä kirjoitti:
jos ei ole autokorttia niin joutuu suorittaan ensin a1 kortin.
vanha autokortti joka on suoritettu ennen vuotta -95 voi aja moottoripyörää tehoista riippumata,jos oot saanu korttisi ennn vuotta -92 ni saat ajaa isoa pyörää automaattisesti. Yli 25-vuotiaat ku menee ajamaan a-kortin , saavat suoraan ison pyörän luvan. pikku-aata et saa enää yli 25-vuotiaana
- Byöräilemään
Käsittääkseni jos et ole saanut ajokorttiisi, sitä ajaessasi A:ta, joudut ajamaan ensin kevyemmän luokan pyöräkortin ja keräämään sillä kokemusta ja saat myöhemmin vahvistettua korttisi isompaan A:han.
Ehkä se menee näin.... luulen ainakin, mulle tuli aikoinaan "lahjaksi" tämä iso A-kortti vaikka en ollut ajanut pyörällä ikinä... aloitin vasta neljä vuotta sitten.
PS: mielenkiintoisia aiheita sulla, olet ajatteleva fiksu likka! - minä
Jos olet syntyny v.75 niin saat ajaa täystehost pyörää...
- vastaus...
Syntymävuodella ei ole merkitystä asian kanssa, vaan ainoastaan sillä, että milloin on kortin ajanut. Eli jos olet syntynyt vuonna -75 ja olet ajanut autokortin esim. vuonna 2001 et ole saanut kuin pelkän B-kortin, etkä lainkaan mitään pyöräkorttia. Tällöin pyöräkorttia on ruettava kasvattamaan ensin pikkukortista ja kokemuksen myötä siirryttävä isompaan luokkaan.
Mutta jos olet ajanut henkilöautokortin heti täytettyäsi 18 vuotta, olet saanut samalla kertaa AB-kortin, jolla voit ajaa minkä kokoista pyörää tahansa. - prätkätin
vastaus... kirjoitti:
Syntymävuodella ei ole merkitystä asian kanssa, vaan ainoastaan sillä, että milloin on kortin ajanut. Eli jos olet syntynyt vuonna -75 ja olet ajanut autokortin esim. vuonna 2001 et ole saanut kuin pelkän B-kortin, etkä lainkaan mitään pyöräkorttia. Tällöin pyöräkorttia on ruettava kasvattamaan ensin pikkukortista ja kokemuksen myötä siirryttävä isompaan luokkaan.
Mutta jos olet ajanut henkilöautokortin heti täytettyäsi 18 vuotta, olet saanut samalla kertaa AB-kortin, jolla voit ajaa minkä kokoista pyörää tahansa.kyllä sen täysitehoisen kortin saa suoraan jos on 21 vuotias! Itse ajoin pyöräkortin 22 vuotiaana ja ihan sain suoraan hypätä ison mopon puikkoihin!
- vastaus...
prätkätin kirjoitti:
kyllä sen täysitehoisen kortin saa suoraan jos on 21 vuotias! Itse ajoin pyöräkortin 22 vuotiaana ja ihan sain suoraan hypätä ison mopon puikkoihin!
Toden totta, tarkistin asian ja olen ollut väärässä luulossa tässä asiassa. Mistähän ihmeestä olen tällaisen tiedon päähäni saanut...
Sekoilen ilmeisesti sen aiheen kanssa, kun ennen sain henkilöautokortin mukana A-kortin ja nykyisin sitä ei enää saa... Mutta sehän on jo eri asia.
On se hyvä että aina löytyy lopulta se oikeakin tieto, kiitokset oikaisusta!
Hyvää pääsiäistä kaikille ja ajokelejä!
- Joku viisas
Ajokokemusta kannattaa ehkä todellakin hankkia pienemmällä pyörällä, jos ei aiemmin ole ajellut minkäänlaisella kaksipyöräisellä (moottorilla varustetulla), riippumatta siitä mihin kortti antaisi luvan.
Ison ja tehokkaan pyörän hallinta saattaa tuottaa yllätyksen vielä kokeneelle kuljettajallekin joskus yllättävässä tilanteessa, toki näihin tilanteisiin joutumista voi vähentää harkitsevalla ajotavalla.... mutta iso ja tehokas pyörä tahtoo usein houkutella hieman harkitsemattomiin tekoihin ;)- mopollakin
pääsee hengestää ku autoilijat ajaa päälle tai kolmion takaa eteen
- Kata75
Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että kokemusta täytyy olla ennen kuin hyppää minkään tehopelin puikkoihin :)Luulen, että mulle riittää mainiosti vähän rauhallisempikin pyörä, kun en ole mikään riskinottaja liikenteessä (autollakaan). Mun beibi näkyykin kuvassa, hih.
- Nixi
Voit suoritaan suoraan isonluokan A- kortin. Se on mahdollista. Mutta ison pyörän hallinta onkin toinen juttu sitten. Mitä painavampi pyörä on sitä vaikeampi hallita kokemusta vähän omaavan kuljettajan. Itse aikoinaan aloitin 125 CM3 pyörän paino noin 120 kg. Vaikeuksia oli hallita yli 200kg painoista pyörää. Liikkeelle lähtö on vaikeinta ja pysäytys.
Ihminen oppii mitä haluaa jos on kiinnostusta tarpeeksi. Suositelen; )
On mukavampi katsella naisia kuin karvanaamoja pyörän päällä.
Moottoripyörän tehot löytyvät yleensä rekisteriotteesta. Ja voi ison pyörän tehoja kuristaakin.
Yleensä kaasuttimeen ja pakoaukon kokoa pienennetään. (ammattimiesten hommia)
FAKTAA
A1-luokka
alle 125-kuutioista moottoripyörää, jonka moottoriteho on korkeintaan 11 kW (15 hv). voi suorittaa 16-vuotiaana.
A-luokka (ns. väliluokka)
18-vuotiaana A1-kortin tilalle saa ilman lisätutkintoa A-kortin. A-luokan ajokortin saaminen ei edellytä A1-luokan ajokortin haltijoilta uutta tutkintoa, vaan kortin voi vaihtaa asuinpaikkakunnan poliisilta. Mikäli 16-vuotiaana ei ole suorittanut A1-korttia, voi ns. väliluokan A-kortin suorittaa moottoripyöräkurssilla ja -tutkinnolla 18-vuotiaana. Väliluokan A-kortti oikeuttaa ajamaan korkeintaan 25 kW (34 hv) tehoista moottoripyörää, jonka on oltava teho/painosuhteeltaan alle 0,16 kW/kg.
A-luokka yli 25 kW (ns. isoluokka)
Kun ns. väliluokassa on ajokokemusta vähintään kaksi vuotta, saa samalla A-kortilla ajaa teholtaan rajoittamatonta raskasta moottoripyörää (ns. isoluokka).
Vähintään 21-vuotias ilman aiempaa moottoripyörätutkintoa voi suorittaa moottoripyöräkurssilla ja -tutkinnolla suoraan ns. isoluokan moottoripyöräkortin.
http://nk.hel.fi/talot/litoke/Mp.koulu_korttiluoka2.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824160
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262830Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?692728- 1532520
- 722162
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3482046- 331528
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi391447Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211433Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171322