Luettuani täällä Suomi24 sivuilla uskovien kirjoituksia, niin tuli mieleeni vanha kertomus Danielin kirjasta.
Eräs henkilö rakensi kultaisen kuvapatsaan. Joka ei sitä kuvapatsasta kumartanut heitettiin elävältä tuliseen pätsiin. Kolme hebrealaista miestä ei lähtenyt tuohon leikkiin mukaan ja tietenkin muut suuttu ja heitti ne elävältä liekkeihin. Mutta kas kummaa tuli ei heitä polttanutkaan. Siellä he kävelivät liekkien keskellä kaikessa rauhassa varmaan jutellen keskenään ja jonkun neljännen osapuolen kanssa. Heittäjät olivat ihmeissään ja pyysivät heitä tulemaan pois tulesta. Tarina ei kerro loppuiko moiset tulella leikkimiset siihen. Kiinnostava kertomus joka tapauksessa...
...Varsinkin kun rupesin miettimään näillä palstoilla olevia kirjoituksia.
Jeesusko uskoville on nykypäivän kultainen kuvapatsas? Jokapuolella ympäri maailmaa uskovien joukoista kuuluu huutoja: "Joka ei lankea ja kumarra Jeesuksen edessä heitetään Helvetin tuliseenpätsiin." Tätä he eivät itse tietenkään tee vaan vastuu heittämisestä heitetään Jumalan harteille. Heidän tehtävänsä on antaa Jumalasta pelottava ja hirvittävä kuva.
Ihmisen hyvillä teoilla ei ole tässä asetelmassa mitään arvoa. Kyse on vain siitä kuulutko meihin? Teetkö niin kuin me teemme? Uskotko niin kuin me uskomme?
"Usko Jeesukseen, niin sinä pelastus."
Ai miltä minä pelastun?
Ainakin siltä Helvetiltä, johon tämänkin päivän uskovat ovat sortuneet, kun eivät noudata Jeesuksen sanoja:
Te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen! Kun joku on siksi tullut, te teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman kuin itse olette!
On helppoa sanoa uskovansa Jeesukseen, mutta että elää niin kuin Jeesus eli onkin jo toinen juttu. Sillä teoistaan ja sanoistaan ihmisen usko punnitaan.
Terveisin entinen "uudesti syntynyt" käännynnäinen, joka on tuossa helvetissä kävellyt ja sieltä pois lähtenyt.
Helvetinpätsissä kävellyt
11
776
Vastaukset
- Antonidus
Loistava oivallus! En ole ikinä tuota Danielin kirjan kohtaa noin ajatellut, mutta nyt kun toit asian esille... Sokeaa kuuliaisuutta vaativat ja helvetillä pelottelevat kristityt eivät tosiaan ole parempia kuin kuningas Nebukadnessar.
Näin varmaan onkin, mutta mielestäni Raamatun ajatus on eri. Varsin huomattava osa Uudesta testamentistakin on ohjeita siihen, kuinka elää Jumalan mielen mukaista, siis eettisesti korkeatasoista, elämää. Minusta kristinuskon sanoma ei tarkoita, ettei ihmisen tulisi pyrkiä parhaimpaansa. Sen sijaan se tarkoittaa, ettei ihmisen tarvitse kyetä enempään kuin kykenee.- oli pahoillaan
siitä että daniel ystävineen täytyi heittää liekkien keskelle...sillä ei ollut hänen keksintönsä että kuvapatsasta piti kaikkien kumartaa....vaan niiden jotka havitteli pahaa juuri danielia vastaan...
koko kuvapatsaan teko ,,oli suunnattu juuri heitä vastaan (danielia ja hänen ystäviään)..jotta heidät saataisiin satimeen...
heidän uskonsa kuitenkin voitti jopa tulisen pätsin.(tai välinpitämättömyys(fanattisuus) omasta hengestä)..ja kuningas nimitti heidät korkeisiin virkoihin... - Yksi ihminen
oli pahoillaan kirjoitti:
siitä että daniel ystävineen täytyi heittää liekkien keskelle...sillä ei ollut hänen keksintönsä että kuvapatsasta piti kaikkien kumartaa....vaan niiden jotka havitteli pahaa juuri danielia vastaan...
koko kuvapatsaan teko ,,oli suunnattu juuri heitä vastaan (danielia ja hänen ystäviään)..jotta heidät saataisiin satimeen...
heidän uskonsa kuitenkin voitti jopa tulisen pätsin.(tai välinpitämättömyys(fanattisuus) omasta hengestä)..ja kuningas nimitti heidät korkeisiin virkoihin...Kiitti kommentistasi. Haluaisin korjata vain muutaman seikan. Sulla kun meni kaksi eri tarinaa keskenään sekaisin. Se on ihan inhimillistä ja ymmärrettävää.
Danielia ei heitetty tuohon pätsiin. Hän käväisi toisessa kertomuksessa leijonien luolassa. Siinä kertomuksessa oli kyse juuri siitä mistä kirjoitit. Danielin tavasta palvella Jumalaansa. Tässä kertomuksessa, josta minä kirjoitin oli kyse Babylonian maailman herruudesta, jossa kaikki kielet ja kansat pakotettiin kumartamaan kultaista kuvapatsasta kuoleman uhalla. Kyse oli siis siitä, että yritettiin kaikki kansat pakottaa palvomaan "meidän" jumalaamme meidän määräämällämme tavalla.
Kun aloin miettimään tuota "henkeä" joka oli Babyloniassa, niin ihmettelin sen samankaltaisuutta mikä on vallinnut kristikunnassa ja sen moninaisissa hedelmissä.
Tästä kun hyppään ilmestyskirjan puolelle ja luen Suuren Babylonin tuomion, joka tullaan tulessa polttamaan, niin hämmästyn vieläkin enemmän.
En tiedä mitä muut asiasta ajattelee, mutta mulle tuli ainakin varma tunne siitä, että pakkaan kimpsut ja kampsut ja lähden tollaisesta meiningistä ulos.
Kristikunta on koko historiansa ajan uhkaillut ja pelotellut kaikkia kansoja helvetin tulisilla tuomioilla. Mutta Jeesus sanoi: " Millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan. "
Tässäkö sitten on lopputulos:
"Näkemäsi kymmenen sarvea ja peto vihaavat porttoa, riisuvat sen paljaaksi ja alastomaksi, syövät sen lihan ja polttavat sen tulessa."
Ilm.17:16 - Yksi ihminen
Lainaan tähän sanojasi:
"Minusta kristinuskon sanoma ei tarkoita, ettei ihmisen tulisi pyrkiä parhaimpaansa. Sen sijaan se tarkoittaa, ettei ihmisen tarvitse kyetä enempään kuin kykenee. "
Olen samaa mieltä kanssasi.
Itse kykenen rakastamaan ja välittämään lähimmäisistäni juuri sen verran kuin rakastan ja välitän itsestäni. Kaikki mikä on yli sen on teeskentelyä. Kokemuksen kautta jouduin tilanteeseen, että teeskentelyllekkin tulee jossain vaiheessa rajansa. Ja minulla se ilmeni aikamoisena itsevihana. Kun esitin parempaa ihmistä kuin mitä todellisuudessa olin, olinkin vain ulkokultainen hurskastelija, joka vaati lähimmäisiltään samaa kuin mitä vaadin itseltäni. Siitä on ilo ja nauru kaukana. Joten itsevihani, ja vihani muutenkin alkoi herättelemään minua tästä typerästä tiestäni, jota olin kulkenut jo liian monta vuotta.
Jos tämä nyt liittyi millään tavalla aloittamaani aiheeseen, niin voisin ainakin itsestäni sanoa sinua lainatakseni:
"Sokeaa kuuliaisuutta vaativat ja helvetillä pelottelevat kristityt eivät tosiaan ole parempia kuin kuningas Nebukadnessar."
Tuollainen minäkin olen ollut, ja yritän sitä parhaani mukaan ravistaa yltäni pois viimeistäkin ripettä myöten. Helppoa se ei ole, kun on ollut niin kauan tietyissä piireissä, mutta eiköhän tämä tästä. Kaipa minäkin siihen kykenen, jos joku toinenkin.
- Kempiläinen
mielenkiintoinen rinnastus. Noin en ole koskaan tullut ajatelleeksi, vaikka kristinuskon ongelmista olen jo pitkään ollut tietoinen. Viime aikoina olen lopullisesti vakuuttunut, että kristinuskon oppi on eri kuin Kristuksen oppi, josta esimerkkinä Luuk 10:
25. Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
26. Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
27. Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
28. Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
Oleellista on minusta se, että Jeesus EI vastannut: "ei niillä teoilla ole väliä, kunhan vain uskot...". Tiivistettynä Jeesuksen vastauksen voi ilmaista näin: "Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi, niin sinä saat elää." :)- Yksi ihminen
"Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi, niin sinä saat elää. Mutta jos et luovu harhaopeistasi, niin meidän on pakko polttaa sinut roviolla." :)
No. Onneksi ei enää eletä noita kristinuskon alkuaikoja. Nyt eletään valistuksen ja sivistyksen aikakautta, jossa vallitsee uskonnon ja mielipiteen vapaus. Oikeutta ei oteta enää omaan käteen vaan jätetään se tehtävä Jumalalle.
Ja oikeassa olet. Jeesuksen oppi on jotain ihan muuta, kuin se oppi minkä alle kristinusko on ihmisiä "pakottanut". Entisinä aikoina tuo oli niin näkyvän selvää kaikkine kidutuksineen ja polttorovioineen, mutta tänä päivänä monimutkaisesti sanottuna: mielet HÄMMENTÄVÄÄ. Tai sanoisinko raamatun terminologiaa lainatakseni, että jos joskus oli kielten sekoitus, niin nyt on sitten mielten sekoitus meneillään. Olikohan tarpeeksi sekavaa? - Kempiläinen
Yksi ihminen kirjoitti:
"Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi, niin sinä saat elää. Mutta jos et luovu harhaopeistasi, niin meidän on pakko polttaa sinut roviolla." :)
No. Onneksi ei enää eletä noita kristinuskon alkuaikoja. Nyt eletään valistuksen ja sivistyksen aikakautta, jossa vallitsee uskonnon ja mielipiteen vapaus. Oikeutta ei oteta enää omaan käteen vaan jätetään se tehtävä Jumalalle.
Ja oikeassa olet. Jeesuksen oppi on jotain ihan muuta, kuin se oppi minkä alle kristinusko on ihmisiä "pakottanut". Entisinä aikoina tuo oli niin näkyvän selvää kaikkine kidutuksineen ja polttorovioineen, mutta tänä päivänä monimutkaisesti sanottuna: mielet HÄMMENTÄVÄÄ. Tai sanoisinko raamatun terminologiaa lainatakseni, että jos joskus oli kielten sekoitus, niin nyt on sitten mielten sekoitus meneillään. Olikohan tarpeeksi sekavaa?on minustakin kristinuskon suurin ongelma. En voi mitenkään ymmärtää ihmisiä, jotka pystyvät änkeämään samaan oppiin ajatukset 'Jumala on rakkaus' ja 'uskomattomat paistuvat ikuisesti helvetissä'. Tämä riistää uskosta ja elämästä kaiken mielekkyyden. Minä en pystyisi nukkumaan öitäni, jos uskoisin näin.
Onneksi Raamatun kuva helvetistä on aivan toisenlainen:
- Vanhassa Testamentissa ei esiinny sanaa helvetti, mutta profeetat ennustivat kyllä innokkaasti tulevaa tuomion päivää, jolloin jumalattomat poltetaan "niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa" (Mal. 4:1)
- UT:n helvetti on käännetty sanasta Gehenna. Se oli Jerusalemin kaatopaikka, jossa pidettiin yllä sammumatonta tulta kulkutautien ehkäisemiseksi. Siellä poltettiin tiettävästi myös teloitettujen rikollisten ruumiita. Tätä taustaa vasten Jeesuksen puheet helvetistä viittaavatkin kuolemanrangaistukseen.
- Paavalin mukaan synnin palkka on kuolema, ei helvetti. Myös Ilmestyskirjan tulijärveä kuvataan käsitteellä 'toinen kuolema'. Vaatii melkoista selittelyä vääntää tämä kuolema elämäksi - se on kuulemma 'hengellinen kuolema'.
- UT:ssa käytetty sana kadotus (apoleia t. olethron) tulee verbistä 'ollymi' = tappaa, tuhota. Vahvistavan apo-liitteen kanssa se on 'tappaa, tuhota perusteellisesti'.
Ei minua itseäni kyllä tyydytä sekään ajatus, että Jumala tuhoaisi suuren osan luotujaan. Sehän tarkoittaisi, että Jeesuksen sovitustyökin olisi suurelta osin epäonnistunut. Löytyyhän UT:sta jonkin verran tukea myös universaalille pelastukselle, johon mm. kirkkoisä Origenes aikanaan uskoi. Suurin osa näistä varhaisista kirkkoisistä oli kyllä aika julmaa ja armotonta sakkia, ja käsittääkseni ajatus ikuisesta helvetistä oli juuri heidän aikaansaannostaan.
Minusta on kyllä mielenkiintoista, että katolisen kirkon suurimmaksi oppi-isäksi julistettu ja 'doctor angelicus' -arvonimellä tunnettu Tuomas Akvinolainen koki elämänsä loppupuolella mystisen kokemuksen, jonka johdosta hän jätti viimeisen teoksensa Summa Theologicaen kesken ja vietti loppuelämänsä hiljaisuudessa. Päätöstään hän selitti kysyttäessä näin: "I cannot go on...All that I have written seems to me like so much straw compared to what I have seen and what has been revealed to me." (http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Aquinas) Onhan se merkillistä, että kirkon suurin oppi-isä myöntää kirjoittaneensa puuta heinää... ;)
Kuolemanrajakokemukset eivät myöskään tue kristinuskon helvettikäsitystä. Niiden mukaan kaikki helvetit ovat väliaikaisia ja niistä pääsee pois, kunhan älyää huutaa Jumalaa avuksi. Tästä on kyllä Raamatussa selvä lupaus sekä VT:n että UT:n puolella: "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." (Jooel 2:32, Room 10:13) Helvettien tarkoitus ei ole rangaista vaan kasvattaa: antaa ihmisten maistaa sitä tuskaa, jota ovat tuottaneet toisille.
Sen sijaan kuolemanrajakokemukset tukevat voimakkaasti käsitystä, että Jumala on rakkaus - ja rakkaus on Jumala. Negatiiviset kokemukset ovat hyvin harvinaisia, ja yleensä niissäkin on mukana rakastavan ja armollisen olennon läsnäolo. Tuomion sijaan on 'life-review', jossa ihminen saa itse katsella elämäänsä ja oivaltaa, missä on kämmeltänyt ja miten asiaa voisi parantaa. Ainoana mittapuuna tässä on se, onko osoittanut rakkautta vai toiminut itsekkäästi. Yksi ihminen kirjoitti:
Ja oikeassa olet. Jeesuksen oppi on jotain ihan muuta, kuin se oppi minkä alle kristinusko on ihmisiä "pakottanut". Entisinä aikoina tuo oli niin näkyvän selvää kaikkine kidutuksineen ja polttorovioineen, mutta tänä päivänä monimutkaisesti sanottuna: mielet HÄMMENTÄVÄÄ. Tai sanoisinko raamatun terminologiaa lainatakseni, että jos joskus oli kielten sekoitus, niin nyt on sitten mielten sekoitus meneillään. Olikohan tarpeeksi sekavaa?Näin se juuri on!
Itse kiertelin Jeesuksen omaksi tultuani kaikki mahdolliset ja mahdottomat kirkot ja lahkot, mutta mihinkään ei Jumala antanut minun kiinnittyä.
Näin vain, mitä tämä viheliäinen kristikunta sisällään pitää, Mutta Herraa en siellä tavannut.
Mutta onneksi Herra on jo minun luonani.
Jumalan siunausta sinulle, joka olet päässyt helvetin tulesta elävänä.- Erkki Kuikka
Kempiläinen kirjoitti:
on minustakin kristinuskon suurin ongelma. En voi mitenkään ymmärtää ihmisiä, jotka pystyvät änkeämään samaan oppiin ajatukset 'Jumala on rakkaus' ja 'uskomattomat paistuvat ikuisesti helvetissä'. Tämä riistää uskosta ja elämästä kaiken mielekkyyden. Minä en pystyisi nukkumaan öitäni, jos uskoisin näin.
Onneksi Raamatun kuva helvetistä on aivan toisenlainen:
- Vanhassa Testamentissa ei esiinny sanaa helvetti, mutta profeetat ennustivat kyllä innokkaasti tulevaa tuomion päivää, jolloin jumalattomat poltetaan "niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa" (Mal. 4:1)
- UT:n helvetti on käännetty sanasta Gehenna. Se oli Jerusalemin kaatopaikka, jossa pidettiin yllä sammumatonta tulta kulkutautien ehkäisemiseksi. Siellä poltettiin tiettävästi myös teloitettujen rikollisten ruumiita. Tätä taustaa vasten Jeesuksen puheet helvetistä viittaavatkin kuolemanrangaistukseen.
- Paavalin mukaan synnin palkka on kuolema, ei helvetti. Myös Ilmestyskirjan tulijärveä kuvataan käsitteellä 'toinen kuolema'. Vaatii melkoista selittelyä vääntää tämä kuolema elämäksi - se on kuulemma 'hengellinen kuolema'.
- UT:ssa käytetty sana kadotus (apoleia t. olethron) tulee verbistä 'ollymi' = tappaa, tuhota. Vahvistavan apo-liitteen kanssa se on 'tappaa, tuhota perusteellisesti'.
Ei minua itseäni kyllä tyydytä sekään ajatus, että Jumala tuhoaisi suuren osan luotujaan. Sehän tarkoittaisi, että Jeesuksen sovitustyökin olisi suurelta osin epäonnistunut. Löytyyhän UT:sta jonkin verran tukea myös universaalille pelastukselle, johon mm. kirkkoisä Origenes aikanaan uskoi. Suurin osa näistä varhaisista kirkkoisistä oli kyllä aika julmaa ja armotonta sakkia, ja käsittääkseni ajatus ikuisesta helvetistä oli juuri heidän aikaansaannostaan.
Minusta on kyllä mielenkiintoista, että katolisen kirkon suurimmaksi oppi-isäksi julistettu ja 'doctor angelicus' -arvonimellä tunnettu Tuomas Akvinolainen koki elämänsä loppupuolella mystisen kokemuksen, jonka johdosta hän jätti viimeisen teoksensa Summa Theologicaen kesken ja vietti loppuelämänsä hiljaisuudessa. Päätöstään hän selitti kysyttäessä näin: "I cannot go on...All that I have written seems to me like so much straw compared to what I have seen and what has been revealed to me." (http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Aquinas) Onhan se merkillistä, että kirkon suurin oppi-isä myöntää kirjoittaneensa puuta heinää... ;)
Kuolemanrajakokemukset eivät myöskään tue kristinuskon helvettikäsitystä. Niiden mukaan kaikki helvetit ovat väliaikaisia ja niistä pääsee pois, kunhan älyää huutaa Jumalaa avuksi. Tästä on kyllä Raamatussa selvä lupaus sekä VT:n että UT:n puolella: "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." (Jooel 2:32, Room 10:13) Helvettien tarkoitus ei ole rangaista vaan kasvattaa: antaa ihmisten maistaa sitä tuskaa, jota ovat tuottaneet toisille.
Sen sijaan kuolemanrajakokemukset tukevat voimakkaasti käsitystä, että Jumala on rakkaus - ja rakkaus on Jumala. Negatiiviset kokemukset ovat hyvin harvinaisia, ja yleensä niissäkin on mukana rakastavan ja armollisen olennon läsnäolo. Tuomion sijaan on 'life-review', jossa ihminen saa itse katsella elämäänsä ja oivaltaa, missä on kämmeltänyt ja miten asiaa voisi parantaa. Ainoana mittapuuna tässä on se, onko osoittanut rakkautta vai toiminut itsekkäästi.Raamatun käännös 1938. Jeesuksen omat sanat:
Matt. luku 25, jae 41:" Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville:´Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
- Mä.
Uskonveljiä, viimeinkin. Nähtävästi en ole ainoa joka kapinoi ikuisen helvetin oppia vastaan.
- Palava Sydän
Moi.
Uskoville:
Vanha testamentti on täynnä lupauksia ja profetioita Jeesuksesta jotka täyttyivät Jeesuksessa liian täydellisesti ollakseen jokin kultainen patsas.
Mutta uskon tämän olevan vertaus monistakin uskovista. Maailmalla näkyy paljon ulkokullattuja seremonioiden suorittajia ja leipäpappeja. Jeesusta saarnataan pelottelemalla helvetillä kun todellisuudessa ihmisiä pitäisi opettaa ottamaan vastaan se vapautus maallisista ja hengellisistä kahleistä ja todellinen ilo, rauha ja rakkaus mikä Jeesuksen mukana tulee ja tietenkin iankaikkinen elämä. Se on kaikkien saatavilla ARMOSTA mutta pitäähän meidänkin pitää osamme sopimuksesta.
Uskon että tuo kultainen patsas kuvastaa niitä ulkokullattuja maallisia uskovia jotka pelottelevat helvetillä mutta itse palvovat jotain persoonatonta ja kuollutta kuvaa Jeesuksesta.
Todellakin usko riittää mutta jos todella uskoo niin se muuttaa kaiken, jopa ihminen itse muuttu vapaaksi iloisemmaksi ja alkaa tuottamaan Hengen Hedelmää.
Jeesus on elävä ja todellinen, ei patsas eikä mikään ihmisen muotoilema kuva.
Uskosta osattomille:
Ikävä huomata että tämä vertaus sopii nykyaikana moniin uskovaisiin. He palvovat jotain kuollutta ja ihmiskäsin muovattua suorittelemalla rituaalejaan, nostamalla jumalkuviaan ja levittämällä Sanaa pelottelemalla. Näin ei kuitenkaan ole elävästi uskovien kohdalla.
Pyydän että ette yleistä.
Aloittajalle:
Olen itsekkin pähkäillyt samaa Raamatun kohtaa mutta selitys on aika selkeä, yläpuolella se kai tulikin aika selväksi.
""Usko Jeesukseen, niin sinä pelastus."
Ai miltä minä pelastun?"
On totta että Jumala tuhoaa kaiken saastaisen ja pahan mutta ei ole Jumalan syy että ihmiset etivät halua ottaa pelastusta vastaan. Mietitäänpä mitä Jumala on tehnyt jotta ihminen voisi pelastua:
-Valmisti vanhan testamentin joka todistaa Hänen Pojastaan ja opettaa ihmisille mikä on hyvää ja mikä ei. Se opettaa myös sen että ihminen ei itse pysty olemaan puhdas joten ihminen tarvitsee apua.-
-Lähetti oman Poikansa elämään synnittömän elämän ihmisenä, vailla sitä kirkkautta joka Hänellä taivaassa oli, ihmisenä ja enkeleitäkin alempana.
Ja opettamaan tien ja totuuden. Osoittamaan syntisyytemme ja kuolemaan kauhean kuoleman puolestamme. Kuolema ei ollut tavallinen vaan Hän kantoi kaikki ihmisten sairaudet ja synnit ja ristiinnaulitsi ne mukanaan.-
-Poikansa kautta tarjosi kaikille mahdollisuuden pelastukseen sillä joka on yhtä Hänen poikansa kanssa on vailla syntiä ja jos syntiä tekeekin niin saa ne anteeksi jos katuen niitä pyytää.
Ihmisen tulisi vain vastaanottaa pelastus ja Ilo, Rauha, Rakkaus ja Vapaus jo tässä maailmassa.-
Meille on annettu käsky rakastaa lämissäistä niinkuin itseämmekin ja Jumalaa kaikellamme.
Hankala käsky sillä kuka voi muuttaa tunteitaan.
Tässä Jeesus astuu kuvaan. Kun teemme päätöksen uskoa ja rukoilemme Jeesusta sydämmimme ja kerromme haluavamme vastaanottaa Pyhän Hengen niin Jeesus alkaa Pyhän Hengen kautta puhdistamaan ihmistä synneistä(sillä ihminen ei itse synneilleen voi, pelkästään pakottaa itseään mutta silloinhan ollaan orja) ja Hengen kasvu alkaa tuottaa Henge Hedelmaa mm. Rakkautta. Joten uskovan tulee vain rukoilla, kiittää, ylistää ja lukea Raamattua rukouksessa ja Pyhän Hengen valossa uskoen siihen. Täytyy olla Henkilökohtainen suhde Jeesuksen kanssa ja sitä Jeesuskin haluaa, olla sinulle Paras Ystävä, Vapahtaja ja Pelastaja/Herra ja Jumalasi.
Siunausta sinulle, palaa Herran tykö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1723280
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262580Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542446- 1462321
- 671976
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2821842- 311411
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201339Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi361299Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161235