Raamatussa kerrotaan että JUMALA loi taivan ja maan.
luomiskertomuksen alussa kerrotan että käärme tuli paratiisin ja saattoi EVAN JA AADAMIN synnin tielle ,ja niin synti tuli ihmiseen.
Minua vaivaa se miksi JUMALA antoi tämän kaiken tapahtua ,jossakin kohtaa on kerrottu että JEESUS OLI OLEMASSA ENNEN PARATIISIN LANKEAMIS TAPAUSTA JUURI SITÄ VARTEN.
Tästähän saa sen käsityksen että JUMALA ANTOI KÄÄRMEN TULLA TAHALLAAN PARATIISIN.
NIINPÄ JUMALA LOI MEIDÄT SYNTISIKSI, MUUTA SELITYSTÄ EN LÖYDÄ .
Asia on mutkikas ja vaikea ymmärtää, kun ajattelee tämän päivän monia selityksiä siitä kuinka syntisiä olemme ja kuinka meitä joka puolella kristin uskossa syylistetään tavallaan että se on meidän ihmisten vika tuo syntisyys.
Sekin tuntuu ihmeliseltä että JUMALAA EI SAA millän lailla kohdistaa syytöksiä tai epäiliyjä ,onko hän todella erehtymätön.
Itse ajattelen jos minä luon jotakin, esimerksi rakennan katon ja sitten katto ei kestä lumen painoa ,ja katto sortuu pirstaleeks, herää kysymys onko se katon syy vai minun katon rakentajana,itse ajattelen että minä olen vastuussa kattostani ja sen romahtamisesta.
Miten aadam ja eeva voisivat ymmärtää sitä ,että he tuhovat kaiken sekä itseltään että tulevilta sukupolvilta,heillähän ei ole historiaa mistä oppia,van kaikki mitä he tekivät oli uutta.
ajatuksia asian ympäriltä ,kiitos
suuria kysymyksiä
18
530
Vastaukset
- tuttan
Aattelen jotensakin näin.
Jumala loi ihmisen kuvakseen. Jos minusta otetaan kuva se on minun kuvani, se en ole minä henkilönä. Sillä ei esim. ole menneisyyttä tai tulevaisuutta, sillä ei ole kehitystä eikä ajattelukykyä, se on kuva. Samoin jos minun tyttärestäni sanottaisi, että olet kuin äitisi kuva, hän ei kuitenkaan olisi minä. Okei.
Tehtaassa töissä ollessani jouduin tekemään lujuustestejä kappaleille, jotka olivat tulleet hetki sitten valmiiksi. Jos testikappaleet kestivät testin, seos oli ollut hyvä tuotanto voitiin aloittaa. Jos kappale ei kestänyt, seos oli uusittava. Oli tehtävä uusi suunnitelma, että kappaleet tulisivat tuotantoon.
En tiedä miten muut ajattelevat, mutta minä olen tullut eloni aikana siihen tulokseen, että kyllä Jumala kestää arvostelun, kestää että häntä syytetään ja että huudetaan ja raivotaan elämäntuskaa. Itseasiassa se on paljon parempi tie kuin kyräileminen ja vetäytyminen.
Asia on mutkikas, on toki. Vaikuttaa vähän kuin Jumalan maailmassa toimisi jotenkin tuo valmistuksen ja kokeen ilmapiiri. Jeesus sanoo Matteuksen kirjoittamana luvussa 18 jae 7, että "voi maailmaa viettelysten tähden" (Nyt tulee tärkee viesti jae jatkuu) "Viettelysten täytyy kyllä tulla" (ahaa Jumalan Poika itse sanoo että niitä kyllä tulee. Mutta jae jatkuu) "mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!" (Siinä tuli voi-huutokin)
Voi sitä, jonka kautta vieteltiin yksikään, joka häneen uskoo, voi käärmettä paratiisissa, voi Juudasta Golgatan hetkellä. Paljon parempi olisi, että myllynkivi olisi asetettu kaulalle, tai käsi katkaistu, tai silmä reväisty jo ennen tätä. Jumala rakasti niin suuresti ihmistä, että Hän antoi ainoan Poikansa heidän edestään. Jeesus otti kantaakseen nämä viettelyn hedelmät ja Voitti.
Jotenkin ajattelen, että Jeesus olisi se johon voisi panostaa ja kannattaisi pitää suhteet hyvinä. Uskoisin Hänessä olevan tätä tarmoa ja potentiaalia viedä ainakin minut Jumalan luo takaisin, tämän elämäni päätyttyä.- Yksilö
Voi hyvä Sylvi teitä uskovaisia. Juudas iskariot teki SUUREN palveluksen ihmiskunnalle!!!! Ilman Hänen tekoansa, jonka, Jumala näki jo aikojen alusta, ei Jeesus olisi mitään, ei yhtään mitään. Hänhän vain totetutti Jumalan suunnitelman. Kunnia, SUURI kunnia Juudas iskariotille. Jumala itse ei osaa tehdä mitään oikein, huono insinööri, Eeva ja Aatami, Nooan tulva, irael, Jeesus, Daavid ja Samuel.
- Yksilö
Nuo luettelemasi ovat täysin mahdollisia kaikkivaltiaan Jumalan toteuttaa!!! Jos et sitä ymmärrä niin se johtuu siitä että Sinussa E I vaikuta Pyhä Henki.
- jlin
Todella suuria ja vaikeita kysymyksiä ainakin meille ihmisille. Jumalan, Luojan aivoitukset ovat meitä niin ylempänä, että ymmärrämme vain osittain.
Lähden siitä että Jumala on olemukseltaan rakkaus, hän on pyhä ja oikeudenmukainen. Hänen rakkautensa voi lopullisesti toteutua molemminpuolisessa rakkaudessa. Sen takia ihminen ei voi olla robotti, vaan hänellä on vapaa tahto. Hän voi vastustaa Jumalan tahtoa ja siten tehdä syntiä. Jumalan pyhyys (täydellinen harmonia) ei salli syntiä. Jumalan oikeudenmukaisuus edellyttää, ettei hän voi hyväksyä syntiä.
Päältäpäin katsottuna tämä on ratkaisematon yhtälö.
Tämän on Jumala itse ratkaissut niin, että hän otti ihmisen muodon ja Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta sovitti meidät. Tämä on armosta Jumalan lahja, jonka ihminen voi vapaan tahtonsa perusteella hyväksyä tai hylätä.
Tätä olen yrittänyt esittää lähemmin linkissä:
http://www.nic.fi/~jlindell/miksikristusko.htm / Jumala
Valitettavasti monet tänä aikana yleisen ihmiskeskeisen ajattelumallin mukaan ei pysty ajattelemaan tätä asiaa Jumalan Sanassaan antamien periaatteiden mukaan.- juutas
Ei sitä tuollaista jumalalogiikkaa voikaan järjellä ymmärtää, kun ei siinä mitään järkeä ole. Onpahan vain vanha monimutkaiseksi muotoutunut kansantaru ja myytti. Yhtä looginen ja järkevä ajatus on se että maailma syntyi sotkan munasta. Jopa ongelmattomampi logiikka on siinä.
Turha hakea merkityksiä sellaisesta jossa niitä ei ole. Juutalaisten luomistaru on juutalaisten luomistaru.
- mää en o robotti
Mä en ole mikään katto tai robotti.
Mä olen ihminen.
Mulla on vapaa tahto: mä valitsen. - piipperoinen
ensin luomilleen ihmisille myös tämän VAPAAN TAHDON, kuten tuossa jo joku muukin taisi kirjoittaa. Sen vuoksi Aatami otti ja puraisi palan omenaa; uhmaten Jumalan rakkautta ja käyttäen omaansa.
Kysymys kuuluu: miksi Jumala salli ihmisen tehdä syntiä? (Niin silloin alussa, kuin tänä päivänäkin). Kyse on Jumalan rakkaudesta ja rakkaushan edellyttää vapautta ja omastaan antamista. Eevalla ja Aatamilla oli vapaa tahto, vapaa valinta ja he päättivät maistaa omenaa, johon käärme heidät viekoitteli. Himo / ahneus kävi siten ylitsepääsemättömäksi.
Ilman vapautta ihminen ei olisi Jumalan kuva, joksi Hän meidät loi.
:)- mää vaan
Noin se on,meillä on vapaa tahto.
Itse tyydyn siihen että en ymmärrä kaikkia Jumalan aivoituksia,ymmärränkö itseasiassa mitään.
Pääasia että olen saanut uskon ja kasvan siinä.
Mutta pohdin joskus samoja asioita kuin alkuperäinen kirjoittaja,ja varsinkin sitä miksi Jumala ylipäätään loi maailman ja meidät ihmiset. - piipperoinen
mää vaan kirjoitti:
Noin se on,meillä on vapaa tahto.
Itse tyydyn siihen että en ymmärrä kaikkia Jumalan aivoituksia,ymmärränkö itseasiassa mitään.
Pääasia että olen saanut uskon ja kasvan siinä.
Mutta pohdin joskus samoja asioita kuin alkuperäinen kirjoittaja,ja varsinkin sitä miksi Jumala ylipäätään loi maailman ja meidät ihmiset.samalla tavalla tulee itsekin pohdittua, miksi kaikki tämä on. Vapaa tahto antanee oikeuden pohdiskella ja kyseenalaistaakin tiettyjä asioita.. ? ;) Kaikkea ei voi ymmärtää, mutta minulle riittää hyvin tämä, mitä ymmärrän ehkä nyt.
- juutas
Jumala loi vapaan tahdon ihmisille? Ja kaikkitietävänä tiesi, mihin tuo johtaa, eikö niin? Siis Jumalan piti tietää, että kun luo ihmisille vapaan tahdon ja houkutuksia ympärille, ei ihminen tule Jumalan kieltoja tottelemaan, eikö niin? Ja sitten Jumala päätti rankaista ihmisiä, siitä että käyttäytyvät juuri niin kuin oli odotettavissa.
Miksi Jumala tuon omenapuun loi, jos siitä ei olisi saanut syödä? Kaikkitietävänähän hän tiesi, että tulee käärme ja omena popsitaan kyllä.
Oi, tätä jumalallista logiikkaa ja järjen riemuvoittoa! Hallelujaa! - juutas
piipperoinen kirjoitti:
samalla tavalla tulee itsekin pohdittua, miksi kaikki tämä on. Vapaa tahto antanee oikeuden pohdiskella ja kyseenalaistaakin tiettyjä asioita.. ? ;) Kaikkea ei voi ymmärtää, mutta minulle riittää hyvin tämä, mitä ymmärrän ehkä nyt.
Tuleeko mieleesi, että ehkä onkin nuo Raamatun järjettömät ja uskomattomat kertomukset kertomuksia vain? Kumpiko on uskottavampaa ja todennäköisempää: Se että noin on tapahtunut kuin Mooseksen kirjassa kerrotaan, vai että ei ole?
Ehkä ei ole järjessäsi vaan tarinassa se vika, jos sitä ei järjellä voi ymmärtää.
Järki hoi! juutas kirjoitti:
Jumala loi vapaan tahdon ihmisille? Ja kaikkitietävänä tiesi, mihin tuo johtaa, eikö niin? Siis Jumalan piti tietää, että kun luo ihmisille vapaan tahdon ja houkutuksia ympärille, ei ihminen tule Jumalan kieltoja tottelemaan, eikö niin? Ja sitten Jumala päätti rankaista ihmisiä, siitä että käyttäytyvät juuri niin kuin oli odotettavissa.
Miksi Jumala tuon omenapuun loi, jos siitä ei olisi saanut syödä? Kaikkitietävänähän hän tiesi, että tulee käärme ja omena popsitaan kyllä.
Oi, tätä jumalallista logiikkaa ja järjen riemuvoittoa! Hallelujaa!oli tarkoitettu syötäväksi, mutta Jumalan määräämänä aikana. Kaikki on luotu ihmisen parhaaksi, mutta vain Jumalan ohjauksessa.
Jokaisella on mahdollisuus valita Jumala, ja se joka Hänet valitsee, saa voiman. Myös Aadamilla ja Eevalla oli tämä mahdollisuus.
Meille Jumala on avannut lähteen kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Meidän on lähtö, Hän tekee loput.- piipperoinen
juutas kirjoitti:
Tuleeko mieleesi, että ehkä onkin nuo Raamatun järjettömät ja uskomattomat kertomukset kertomuksia vain? Kumpiko on uskottavampaa ja todennäköisempää: Se että noin on tapahtunut kuin Mooseksen kirjassa kerrotaan, vai että ei ole?
Ehkä ei ole järjessäsi vaan tarinassa se vika, jos sitä ei järjellä voi ymmärtää.
Järki hoi!eikä kaikkea tarvitse pohtia tyyliin "onkohan tämä tottakaan?" Kai sen jokaisen oma mieli ja järki sanoo, missä mennään. Vertauskuviahan Raamattu on pullollaan - ja toden totta, kertomuksia kertomusten perään. Eikös tavallisestikin mene hieman niin, että jos olet käynyt hiihtämässä 10 km, illalla matkasta onkin tullut jo 20 km (kun kavereilles kerrot!) ;)
- juutas
SofiaDaan kirjoitti:
oli tarkoitettu syötäväksi, mutta Jumalan määräämänä aikana. Kaikki on luotu ihmisen parhaaksi, mutta vain Jumalan ohjauksessa.
Jokaisella on mahdollisuus valita Jumala, ja se joka Hänet valitsee, saa voiman. Myös Aadamilla ja Eevalla oli tämä mahdollisuus.
Meille Jumala on avannut lähteen kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Meidän on lähtö, Hän tekee loput."Kaikki hedelmät oli tarkoitettu syötäväksi, mutta Jumalan määräämänä aikana. "
- Että sitä yhtä omppua ei olisi saanut syödä silloin kun A & E sen söivät vaan myöhemmin Jumalan valvonnassa? Missäs tämä muuten kerrotaan?
"Jokaisella on mahdollisuus valita Jumala, ja se joka Hänet valitsee, saa voiman. Myös Aadamilla ja Eevalla oli tämä mahdollisuus"
- Kaikkitietävä Jumala kai tiesi, että hänen luomansa vapaavalintaiset ihmiset valitsevat sen omenan, jota käärme suositteli? Vai eikö Kaikkitietävä tiennytkään kaikkea?
"Meille Jumala on avannut lähteen kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan."
- Jumala on kai avannut myös ne synnin ja saastaisuuden lähteen, jos on kerran kaiken luonut, eikö niin? Vai mistä se synti ja saastaisuus on itsestään tullut? Vai onko kaikki paha ihmisen aikaansaannosta? Ihmisen jonka Jumala loi? Jumala siis loi ihmisen pahaan ja syntiin kykeneväksi, vai niin? Miksi sitten ihmetellä jos ihminen myös toteuttaa kykyjään myös pahuuden suhteen?
Mitä pahaa tai väärää siinä kuuluisan omenan syönnissä oli? Muuta kai ei tapahtunut, kuin että A & E alkoivat häpeillä alastomuuttaan?
Tavoitetila olisi kai sitten olla kaikki alasti ilman häpeää, ihan kuin A & E ennen ns. syntiinlankeemusta? juutas kirjoitti:
"Kaikki hedelmät oli tarkoitettu syötäväksi, mutta Jumalan määräämänä aikana. "
- Että sitä yhtä omppua ei olisi saanut syödä silloin kun A & E sen söivät vaan myöhemmin Jumalan valvonnassa? Missäs tämä muuten kerrotaan?
"Jokaisella on mahdollisuus valita Jumala, ja se joka Hänet valitsee, saa voiman. Myös Aadamilla ja Eevalla oli tämä mahdollisuus"
- Kaikkitietävä Jumala kai tiesi, että hänen luomansa vapaavalintaiset ihmiset valitsevat sen omenan, jota käärme suositteli? Vai eikö Kaikkitietävä tiennytkään kaikkea?
"Meille Jumala on avannut lähteen kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan."
- Jumala on kai avannut myös ne synnin ja saastaisuuden lähteen, jos on kerran kaiken luonut, eikö niin? Vai mistä se synti ja saastaisuus on itsestään tullut? Vai onko kaikki paha ihmisen aikaansaannosta? Ihmisen jonka Jumala loi? Jumala siis loi ihmisen pahaan ja syntiin kykeneväksi, vai niin? Miksi sitten ihmetellä jos ihminen myös toteuttaa kykyjään myös pahuuden suhteen?
Mitä pahaa tai väärää siinä kuuluisan omenan syönnissä oli? Muuta kai ei tapahtunut, kuin että A & E alkoivat häpeillä alastomuuttaan?
Tavoitetila olisi kai sitten olla kaikki alasti ilman häpeää, ihan kuin A & E ennen ns. syntiinlankeemusta?ei ollenkaan tarvitse ihmetellä, mutta ei sitä tarvitse omaksi tieksensä valita.
Kaikessa todella hyvässä ja arvokkaassa piilee itsessään vaara muuttua kaikkein pahimmaksi, jos se joutuu väärään ohjaukseen. Näin vaan kuule on ja paljon muutakin ihmeellistä ja vieläkin ihmeellisempää on.- :)..
SofiaDaan kirjoitti:
ei ollenkaan tarvitse ihmetellä, mutta ei sitä tarvitse omaksi tieksensä valita.
Kaikessa todella hyvässä ja arvokkaassa piilee itsessään vaara muuttua kaikkein pahimmaksi, jos se joutuu väärään ohjaukseen. Näin vaan kuule on ja paljon muutakin ihmeellistä ja vieläkin ihmeellisempää on.Sano nyt ihmeessä että et tiennyt vastata ja että et pysty edes ajattelemaan asiaa noin pitkälle:)
Vaikutti hiukan avuttomalta/lapselliselta tuo "tietäväisyytesi" siitä mitä kaikkea on:)
Jos nyt olisit vastannut tähän yhteen kysymykseen tästä pahan alkuperästä;)
Siksi toisiksi ihmetellähän juuri täytyy. :).. kirjoitti:
Sano nyt ihmeessä että et tiennyt vastata ja että et pysty edes ajattelemaan asiaa noin pitkälle:)
Vaikutti hiukan avuttomalta/lapselliselta tuo "tietäväisyytesi" siitä mitä kaikkea on:)
Jos nyt olisit vastannut tähän yhteen kysymykseen tästä pahan alkuperästä;)
Siksi toisiksi ihmetellähän juuri täytyy.Jumala olisi ihmiselle antanut kyvyn käsittää ja selitää kaiken.
Minä jään ihan mielelläni lapsen paikalle ja suosittelen siihen tyytymistä kaikille.
Paljon, ja enemmänkin ihmeellistä on, mitä emme voi käsittää, ja siihen se jää. Jumala on Jumala ja me pisara vettä sangon uurteessa.
"Mikä on salassa, se on Jumalan, mutta minkä Hän on ilmoittanut, se on meitä ja meidän lapsiamme varten."
kysymykset, niin saat tyhjentävät vastaukset, joista lopulta selviää kaikki. Sekin, mitä et edes kysynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1612810
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262460Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?532364- 1352220
- 631905
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2481734- 311391
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201329Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi311222Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161215